Snel opening van zaken
over financiën ICCC
Of
Uit brieven van lezers
Kerkgang wekelijks
anders bijna niet
Feest kost kerkleden
heilige communie
Zendingsmensen in
Oeganda blijven
ONDERZOEK IN DE BOLLENSTREEK
Zuid-Amerika actie
van Youth for Christ
Templeton Prijs voor
Chiara Lubich
UIT DE KERKBLADEN
Vastentijd, een
soort van
zelf-be vrij ding
♦s
VANDAAG
Voorbijganger
MAANDAG 7 MAART 1977
KERK
Trouw/Kwartet
sj/iA/
DE BILT Het bestuur van de Stichting Nederland-ICCC hoopt op korte termijn opening van
zaken te geven over de moeilijkheden die bij het hoofdkantoor van de Internationale raad van
christelijke kerken (ICCC) in De Bilt zijn gerezen.
Het bestuur heeft na een zaterdag
gehouden extra vergadering bij
monde van voorzitter ds. J H. Vele-
ma verklaard dat het nog van harte
achter de doelstelling van de ICCC
staat en overtuigd is van de persoon
lijke integriteit van ds. J C Maris,
algemeen secretaris van de ICCC en
directeur van het hoofdkantoor in
De Bilt
Bij dit hoofdkantoor zijn moeilijkhe
den ontstaan nadat inmiddels ont
slagen stafmedewerkers kritiek had
den geuit op het gevoerde financieel
beheer Zo zouden fondsen voor „De
ondergrondse kerk" van ds. Richard
Wurm brand en voor hulpverlenings
projecten in Derde Wereldlanden
zijn gebruikt om organisatorische te
korten van de Amerikaanse bureaus
van de president van de ICCC. dr.
Carl Mclntlre, te dekken en daarmee
een bankroet in Amerika te voor
komen.
Het bestuur van de stichting Neder
land-ICCC staat overigens juridisch
los van de ICCC-organisatie van dr.
Mclntlre en ds. Marls, het Neder
landse bestuur vertegenwoordigt de
achterban van de ICCC in Neder
land. maar heeft In ICCC-zaken for
meel geen directe zeggenschap
Op welke wijze het Nederlands be
stuur opening van zaken wil geven,
zal op een vergadering op 16 maart
worden beslist. In verband hiermee
is een persconferentie die ds. Marls
vrijdag a s in Utrecht zou geven, tot
nader aankondiging uitgesteld
Eisen
Met deze verklaring van het Neder-
lands-ICC-bestuur wordt tegemoet
gekomen aan de eisen van het hoofd
bestuur van de Gereformeerde Bond
in de Nederlandse Hervormde Kerk
die op vragen over het gevoerde fi
nancieel beheer een afdoend
antwoord wil. Tot zolang geeft het
hoofdbestuur van de gereformeerde
bond het advies geen giften naar de
ICCC of „De ondergrondse kerk"
over te maken. Ook ds. Velema
(christelijk gereformeerd predikant
in Nunspeet) heeft het advies gege
ven giften voorlopig op te schorten
zolang de kwestie niet is opgelost.
Het bestuur van ICCC-Nederland
moet nog steeds een uitspraak doen
over het voorstel van een ..commis
si e van goede diensten" onder voor
zitterschap van ds. R Kok. christe
lijk gereformeerd predikant in NiJ-
kerk. Deze commissie-Kok wil een
organisatorische scheiding tussen de
activiteiten in het hoofdkantoor in
De Bilt voor „De ondergrondse kerk"
en het eigenlijke secretariaatswerk.
De daarvoor op te richten stichtin
gen zouden dan effectief moeten toe
zien op het gevoerde beleid in De
Bilt. Ds. Maris heeft in eerste instan
tie in het ICCC-maandblad Getrouw
laten weten hiervoor niet te voelen.
Gesprek
Een commissie van de christelijke
gereformeerde synode (het depu-
taatschap eenheid gereformeerde
belijders in Nederland en correspon
dentie buitenlandse kerken) zal 25
maart een ontmoeting hebben met
de christelijk gereformeerde ds. Ma-
ris. BIJ de synodale commissie ls een
klacht gedeponeerd door de commls-
sle-Kok betreffende ds. Maris. Vol
gens het kerkrecht kan de synodale
commissie in acute situaties zelf vrij
gestelde predikanten (zoals ds. Ma-
Dr. Carl Mclntire
ris) schorsen in de functie waarvoor
zij vrijgesteld zijn. hoewel niet in
hun ambt van predikant
Als de synodale commissie de klacht
ontvankelijk verklaart, wordt de
kerkelijke tuchtprocedure recht
streeks bij de christelijke gerefor
meerde synode ingebracht. Deze sy
node vergadert dit jaar.
Ds. B. van Smeden, christelijk gere
formeerd predikant in Amersfoort
en voorzitter van de sectie buiten
land van de synodale commissie
waaronder ICCC-zaken vallen, zei
desgevraagd dat de gedeponeerde
klacht reeds van dien aard is dat zijn
commissie er niet onder uit kan de
klacht in behandeling te nemen.
KOMOTINI Bisschop Damas-
kinos van het in het noorden van
Griekenland gelegen Komotini
heeft gezegd, alle vijftienduizend ge
lovigen van zijn bisdom dit Jaar de
heilige communie te onthouden,
omdat zij hebben deelgenomen aan
de carnavalsfeesten. Hij beschreef
deze als een „ongoddelijk, heidens"
gebeuren.
HAARLEM Op de tweede za
terdag in oktober (8 oktober) zal
weer een landelijke Logos-deurdag
worden gehouden. De eerste Logos-
deurdag. vorig jaar 9 oktober, is
volgens de organisatoren, de Opera
tie Mobilisatie, een geslaagde actie
dag geweest. Twaalfduizend meest
jonge medewerkers belden in heel
Nederland huis aan huis aan met
een korf met evangelisatlelectuur.
Naar schatting zijn tussen de 30.000
en de 40.000 boeken verkocht.
NAIROBI Op een of twee mensen
na zijn alle buitenlandse missiona
rissen en zendingsmensen van plan
In Oeganda te blijven, ondanks
eventuele nieuwe acties van
maarschalk Amin. Een woordvoer
der van de orde van het Heilig Kruis,
waarvan 35 leden in Oeganda wer
ken, zei dat ledereen vol goede moed
is en dat niemand tot dusverre „op
de noodknop heeft gedrukt".
Korte dutdei-i'» geschreven liefst aan een kant getypte, brieven kunnen worden
gestuurd naar Secretans Hoofdredactie Trouw/Kwartet Postbus 859, Amsterdam Bi|
pubiikatie wordt de naam van de schrifver vermeld
Lanser(2)
Uw commentaar van 23 febr. over
het adviseurschap van de heer Lan-
ser bij het Ogem-concern is naar
mijn mening wel open. maar te ge
nuanceerd van aard Zelf ben ik lid
van het CNV en ik beschouw de
CNV-voorzitter als een integer man
Toch zijn bij mij tegen de ach
tergrond van dit adviseurschap over
hem en het verbondsbestuur enige
twijfels ontstaan.
Waarom moesten de CNV-leden het
nieuws van Lansers adviseurschap
van het FNV vernemen? Of het NVV
en NKV dit wel of niet met bepaalde
bijbedoelingen openbaar maakten
het feit blijft bestaan dat het
CNV-bondsbestuur hun zelf hiertoe
de gelegenheid heeft gegeven. Van
zelfsprekend is de hierop aanslui
tende vraag: had het bedrijfsleven
un dit geval OGEM en BN) niet
gratis adviezen kunnen krijgen bij
de vakbeweging? Nu Is het accent
zwaar op de persoon van de heer
Lanser komen te liggen die boven
dien niet bekend wil maken hoeveel
geld hij voor zijn bereidheid ont
vangt Dec van christelijk veronder
stelt openheid, maar het is Juist dat
was is nagelaten.
In navolging van de heer Lanser wil
ik het bedrijf zien als een plaats
waar werkgevers en werknemers een
gemeenschappelijk belang hebben
te dienen. Maar dat gemeenschap
pelijk belang mag voor hem dunkt
mij geen motief vormen om een voor
ons onbekend adviseurschap uit het
oefenen binnen het OEGEM-
concern Bovendien kan een betaald
adviseurschap nooit neutraal we
zen. want het speelt zich af binnen
de door het concern bepaalde lijnen.
Dit is evenzo van toepassing op de
functie van CNV-voorzitter, Juist als
de deze zich duidelijk afzet tegen
onze prestatiegerichte maatschap
pij Daarom zijn voor velen met mij
deze twee of drie functies onverenig
baar. Commissarissen van een be
drijf mogen immers ook geen lid zijn
van een vakbond Er zal dus tenslot
te een bevredigehde verklaring moe
ten komen, waardoor op zijn minst
het vertrouwen in de CNV-top weer
hersteld kan worden. Ook ten aan
zien van de CNV-bestuurders onder
ling ls dit een reële eis.
W'omtnels (Fr.) J. C. de Ridder
(CNV-lid en werknemer bij Ogem)
Oeganda en Chili
Protestdemonstraties tegen Chili.
Zuid-Afrika en Israèl zijn aan de
orde ovan de dag. Angola comité s.
Chilicomite's en noem maar op. als
het maar tegen landen is die bij ,,'t
Westen behoren" Maar tot nu toe is
er in Nederland nog géén „Oeganda-
comlté"; niets in de richting van een
Oeganda-boycot. Vreemd eigenlijk,
waar ligt dat nou aan? Misschien
politiek niet interessant genoeg
voor de mensen van het Angola-,
Palestina- of Chili comité?
Groningen Bé Duit
IJdel gebruik
Pater van Kllsdonk is van mening
dat je het etiket „christelijk" of „ka
tholiek" niet zo maar op scholen en
universiteiten moet plakken. Dat is
zijn goed recht; maar dat hij dit nu
weer als het IJdel gebruik van Oods
Naam moet betitelen. Onlangs
noemde een hoogleraar op de Gere
formeerde Synode het beroep op
Gods Woord, in bepaalde gevallen,
door bijv. de E O. als een voorbeeld
van het misbruik van Gods Naam.
Ik moest er aan denken hoe ik als
student meer dan 25 Jaar geleden in
Kampen met vrienden een zeer zwa
re dominee ter plaatse ging beluiste
ren. Hij hield de schare voor. dat
wanneer iemand zei Oods kind te
zijn. terwijl hij het niet was (en hoe
klein was de kans dét hij het was!)
hij zich schuldig maakte aan het
misbruik van de Naam des Heren.
WIJ pleiten voor een moratorium op
het gebruik van dit wapen (misbruik
van het derde gebod) bij het bekam
pen van meningen die van de onze
afwijken. Dit geschut is toch veel te
zwaar.
DEN HAAG Rooms-
katholleken gaan geregeld
naar de kerk of helemaal niet
(of misschien alleen nog maar
op hoogtijdagen). Dit is een
van de conclusies van een on
derzoek dat is ingesteld door
het katholiek sociaal kerkelijk
instituut (Kaski). Met een zeke
re regelmaat naar de kerk
gaan. bijvoorbeeld eens per
maand, komt volgens het Kas
ki nauwelijks voor.
Het Kaski heeft zijn onderzoek inge
steld in het dekenaat bollenstreek,
dat 10 plaatsen met 14 parochies
omvat die gelegen zijn tussen Haar
lem en Lelden.
Gering is volgens het Kaski ook het
aantal rooms-katholleken, dat gere
geld naar een andere parochie of
kerkgelegenheid gaat Het onder
zoek in de Bollenstreek heeft de re
sultaten van peilingen in andere ge
bieden wederom bevestigd. Het be
tekent, zo zegt het Kaski, dat men in
de verschillende kerken doorgaans
een groep gelovigen aantreft, die
daar vertrouwd ls met de gang van
zaken. Dit biedt de mogelijkheid
voor meer stabiele verhoudingen,
b.v. tussen de pastor en de deelne
mende gelovigen, maar houdt ook
een gevaar in voor verstarring, aldus
het Kaski.
Dr. H. Bade
Gemiddeld gaat 30 procent der
rooms-katholieken in de Bollen
streek geregeld naar de kerk. Maar
in de verschillende leeftijdsgroepen
Landsmeer schuilen grote verschillen. Het Kaski
constateert onder meer een overver
tegenwoordiging onder de kerkgan
gers van de leeftijdsgroep tussen 13
en 17 jaar Het Kaski schrijft dit toe
aan het feit. dat het katholieke be
volkingsdeel in de zestiger jaren een
hoger geboorteniveau had dan ande
re bevolkingsgroepen.
Een andere constatering geldt de
leeftijdsgroep van 18 tot en met 40
jaar. Van alle inwoners in de Bollen
streek is bijna 40 procent in de leef
tijd van 18-40 jaar. Maar onder de
kerkgangers is deze groep slechts
met 24.2 procent vertegenwoordigd.
In deze leeftijdsgroep is het percen
tage kerkgangers onder de rooms-
katholleken veel lager dan het ge
middelde. namelijk slechts 18
procent.
Hoger dan het gemiddelde ligt het
kerkbezoek in de leeftijdsgroep van
40 jaar en ouder. Daar is het gemid
delde 41 42 procent. d.w.z. ongeveer
even hoog als het algemene gemid
delde van 5 k 6 jaar geleden in de
Bollenstreek.
Het Kaski meent de „voorzichtige"
conclusie te kunnen trekken, dat het
kerkbezoekende deel van de katho
lieken in de Bollenstreek sterk ver
grijst. Het Kaski verwacht dan ook
dat het kerkbezoek in de Bollen
streek in de komende Jaren aanzien
lijk verder zal teruglopen. Andere
conclusies zijn onder meer, dat ge
huwden meer naar de kerk gaan dan
ongehuwden en dat vrouwen iets
meer aan het kerkbezoek vasthou
den dan mannen.
Van de ondervraagde kerkbezoekers
bleken er ruim 11.000 mensen actief
bij het pastorale werk betrokken te
zijn. dat is 19.3 procent. Zij zijn lid
van het parochiebestuur, van een
koor, van werkgroepen enz. Maar
slechts 421 kerkganers. die hierbij
niet betrokken zijn, zouden dat wel
willen. Hiermee zou volgens het Kas
ki slechts 15 procent van het aanwe
zige kader vervangen kunnen wor
den. De conclusie ligt voor de hand,
zegt het Kaski, dat de mensen, die
iets meer willen doen in een paro
chie, doorgaans al ingeschakeld zijn.
Er is geen sprake van een groot po
tentieel aan voorhanden krachten.
Uit de belangstelling van de
kerkgangers voor de eucharistievie
ringen, die worden gehouden op za
terdagavond, zondagochtend en zon
dagavond. trekt het Kaski de
conclusie, dat de meeste voorkeur
uitgaat naar de diensten op zater
dagavond en zondagochtend. Een
derde van de kerkgangers gaat op
zaterdagavond. Katholieken zijn
geen vroege opstaanders meer. Hun
voorkeurstljd is zondagochtend tus
sen 10 en 12 uur.
CONFERENTIES
Christelijke gereformeerde bezin-
ningsconferentie over de maatschap
pelijke dienstverlening tegen de ach
tergrond van de „gevulde algemeen
heid", woensdagmiddag 16 maart
vanaf half twee in Jeugdhuis De
Stuw, Donaudreef 21, Utrecht-
Overvecht. Inleiders dr. T. Brienen
en W. Hulzer. (Inf. Deputaten AD-
MA, postbus 1177, Rozenburg).
KUCHING - Alle Amerikaanse
baptistenzendelingen in Serawak
(Oost-Maleisié, op het noorden van
Borneo) zullen in de loop van dit
jaar het land verlaten, omdat hun
visa niet worden vernieuwd. De re
gering wil het aantal buitenlandse
zendelingen drastisch beperken. De
zendelingen hebben goede hoop. dat
de gestichte gemeenten het werk op
eigen benen voort zullen kunnen
zetten. De Amerikaanse baptisten
hebben 25 Jaar in Sarawak gewerkt.
MADRID De Spaanse mormo
nen hebben een gepensioneerde
Amerikaanse luchtmachtoverste tot
voorzitter gekozen. De Kerk van Je
zus Christus van de Heiligen der
Laatste Dagen, zoals de kerk offici
eel heet, is sinds kort in Spanje
toegelaten.
DRIEBERGEN - Youth for Christ
houdt zich dit jaar bijzonder met
Zuid-Amerika bezig. Van 6 tot 14
augustus komen vertegenwoordi
gers uit de 52 landen, waar deze
jongerenbeweging actief is, bij el
kaar in Rio de Janeiro. Zo'n wereld
conferentie wordt eens in de drie
jaar gehouden voor bezinning op de
taak en de mogelijkheden van
Youth for Christ in de wereld.
De lezers van het Youth for Christ-
maandblad Aktie brengen jaarlijks
geld bijeen voor werk van de bewe
ging in de Derde Wereld, in 1974 was
dat 45.000 gulden, in 1976 88.000
gulden, dit jaar is de lezers gevraagd
onder meer de uitbouw van het
evangelisatiewerk in Buenos Aires
mogelijk te maken. Het kantoor van
Youth for Christ-Argentinië dient
tevens als opvangcentrum voor jon
geren.
Directeur Daniel Bustamente zoekt
werk en onderdak voor een aantal
Jongeren uit de sloppenwijken.
Naast alle geestelijke begeleiding is
het belangrijk, dat hij hen op een
goede manier kan bezighouden. De
financiële actie is daarom primair
bedoeld voor de aankoop van een
terrein met sportaccommodatie
voor voetbal en basketbal en wat
ruimte voor handenarbeid en
kampen
Londen De Templeton Prijs voor
de vooruitgang van de godsdienst
wordt dit jaar uitgereikt aan Chiara
Lubich, de stichtster van de Itali
aanse Focolare-beweging. De Foco-
lare-beweging bereikt per jaar
50.000 jongeren met haar leer die
gebaseerd is op de liefde voor
elkaar.
Chiara Lubich heeft ziekenhuizen,
scholen en fabrieken in Kameroen,
en in de slums van Manilla en Recife
gevestigd. Focolare ls een beweging,
waar mannen en vrouwen van ver
schillende denominaties aan mee
doen. Onder hen zijn gehuwden en
ongehuwden, priesters en reli
gieuzen.
Chaira Lubich is 57 Jaar oud en
begon haar werk als een onderwijze
res in de dorpen rondom Trente.
Later trad zij toe tot de derde orde
van de Franciscanen. In 1944 open
de zij een eerste centrum in Trente,
waarna de beweging zich over de
hele wereld verspreidde.
De Templeton Prijs wordt op 6 april
in de Londense Guildhall uitgereikt.
Priesters (2)
In Trouw/Kwartet van 1-3 lezen we:
„Daarom (dwz omdat Lefébre van
de priesterlijke bediening werd uit
gesloten) zijn de priesterwijdingen,
die hij sindsdien heeft toegediend,
niet geldig". Dit is niet juist. Bedoel
de wijdingen werden door een geldig
gewijd bisschop volgens een geldige
ritus toegediend. Ze zijn dus geldig
en de Paus kan ze niet ongeldig
verklaren Wél kan hij. wat hij ge
daan heeft, die geldig gewijde pries
ters verbieden om hun ambt uit te
oefenen
Heerleo
J.Jaspers
Priesters (3)
De R.K. Kerk heeft bij haar oordeel
over de geschiktheid van de toe
komstige priester nog nimmer de
aanleg of geneigdheid tot homo-
sexualiteit of heterosexualiteit la
ten meespelen Een probleem wordt
het pas indien de candidaat-priester
zijn homosexualiteit of heterosexu
aliteit metterdaad beleeft Dan zijn
belden, de homosexueel en de hete-
rosexueel. in dezelfde mate en op
dezelfde gronden voor het priester
ambt ongeschikt Conclusie Steeds
zal een onderscheid dienen te wor
den gemaakt tussen de geneigdheid
tot sexualiteit en de werkelijke bele
ving van die sexualiteit. onverschil
lig welke vorm van sexualiteit eigen
is aan de betreffende persoon
Egaiond aan Zee
R J A. Petri
Tussenbeide, van het r.k bisdom
Rotterdam, gaat onder de kop „De
veertigdaagse vakantie" in op de
vastentijd
Het is niet moeilijk het oude pro
gramma te voorschijn te halen: min
der eten. niet roken, minder uitgaan,
wat meer naar de kerk gaan. de
Schrift lezen. Uitstekend, maar als
we het daarbij laten, zitten we toch
meer in het verleden, hoe mooi het
allemaal ook klinkt Want waar gaat
het in de vastentijd om? Niet om een
soort van zelfkastijding, maar om
een soort van zelf bevrijding Je zelf
vrij maken(.Probeer het samen
eens Hoe kunnen we er thuis een
veertigdaagse vakantie van maken.
Zet eens wat dingen op een rijtje die
je je vrijheid ontnemen. Ga dan
eens afschrappen, of breng ze terug
tot redelijke proporties. Een beetje
vakantiestijl Ontdekken dat een
heleboel dingen niet moéten. Of
maak een lijstje kwaliteit in plaats
van kwantiteit. Dat TV-program
dat boek Of zoek uit wat kunnen
we s&men doen1 Of gaat dat alleen
In de vakantie? Of: wat zouden wij
voor mensen in onze omgeving kun
nen betekenen1 Er ontstaat een
Nieuwe Levensstijl. Of probeert het
met het woord eenvoud Aan de
kinderen zal het niet liggen Die
hunkeren naar een beetje vermense
lijking van het barre leven van deze
tijd. Waarom zou u het aamen niet
eens proberen1
Vertrossing?
Prof dr H N. Ridderbos in het Gere
formeerd Weekblad:
Cartoon in Tussenbeide.
Er blijven mensen naar de kerk
gaan. wel veel minder dan vroeger,
maar toch blijkbaar nog geen
uitstervend ras. Er schijnt bij alle
nominale en reële teruggang van
kerk en godsdienst, toch ergens een
grond in de markt" te liggen Er is
iets van een constante in het leven
van de kerk, die zich bij alle onbeha
gen. kritiek, geloofscrisis en afval,
blijft doen gelden; nogmaals niet
omdat men zo voldaan is. maar om
dat men het niet kan en wil prijsge
ven. er zijn zelfs nieuwe uitlopers
van geestelijk leven, revivals onder
jeugdigen en niet alleen bij hen Ook
kan men niet zeggen, dat godsdienst
en kerk enkel dienen als geestelijke
zelfbevrediging. Er zijn nog steeds
mensen, die van uit hun kerkelijke
en godsdienstige afkomst bijv ge
loof en politiek met elkaar verbin
den. naar een wijdere uitstraling
zoeken dan die enkel in het persoon
lijke en kerkelijke leven gevonden
wordt Er blijkt op een gegeven
ogenblik zelfs een nieuwe geestdrift
voor een Christelijke politiek appèl,
zozeer zelfs, dat anderen, die het
einde van dit alles niet zonder vol
doening hadden voorspeld, nu reeds
weer afkeurend van „trtumfalisme"
moeten spreken Men is geneigd te
vragen, hoe dr Dekker tegen dit al
les aankijkt Liggen hier dan geen
tegen-indicaties, die in een andere
richting wijzen dan die van vertros
sing? Ligt de zaak niet veel ingewik
kelder, zou de huidige ontwikkeling
ook niet over een ander spoor kun
nen lopen, dan dat van het naar
binnen gericht zijn van de religie.
van een ge kerk erd geloof en van
een zich aan vertrossing overgeven
de kerk?
Miskotte
Ds. A. O. Soeting publiceert in Ere
dienst (het orgaan van de hervormde
raad voor de eredienst) een frag
ment uit een brief, die prof. dr. K. H.
Miskotte hem eens schreef op een
vraag van Soeting naar meditatie-
boeken, die hem veel gegeven
hadden:
Ter zake van de meditatie: U vraagt
boeken, geleiders, behulpselen. Per
soonlijk? nu goed! Ik lees het bre
vier en daarnaast Pascal. Wonder
lijk hoe èffen het eerste is en hoe
afgrondelijk de tweede. Voor mij
is het een zegen geweest, dat ik als
gymnasiast in handen kreeg Kuy-
pers „Nabij (God) te zijn" (2 delen).
Nu klinkt het wat retorisch, uiter
aard! Als Ik door ongesteldheid niet
naar de kerk kan gaan, sla ik de
simpele preken van Karl Barth op,
gehouden in de Strafanstalt Basel:
„Den Gefangenen Befreiung".
Het verwondert me. dat haast nie
mand de ongelofelijke verzameling
van Annette (Droste Hülshoff ook
maar bij name kent: „Dat geistliche
Jahr". Dat blijft voor mij een dlvi-
num mixtum. goed van persoonlijk
lyriek èn bespiegelingen, liturgisch
van heffing.
Prognose
Dr G. Fafiê in een artikel in het
lutherse blad ELK over de vereni
ging van iuthersen en hersteld lu-
thersen. 25 jaar geleden
Het verzet tegen het rationalisme,
dat in de lutherse kerk tot de af-
ZO IS T GEBEURD
En Hij voer tegen hem uit
en stuurde hem meteen weg.
en Hij zei tegen hem:
Kijk uit. datje niemand iets vertelt"
maar ga je aan de priester laten zien 'n"r
en breng voor je reiniging jen
wat Mozes heeft voorgeschreven,
als een bewijs voor hen.
(Markus 1. 43-451
Zo is 't gebeurd, zo is t gegaan;;,i,n
Markus (of iemand anders) was eperns
bij. voor de opstandingshaan Zivan
zou je 't verhaal kunnen lezen. Eeizó o
opstandingsverhaal Een mens di(me(
het leven weer vindt. Dat is voldoen
de Jezus' zending mag door allerlei
reclame die de man misschien in z'»vcr*
hoofd heeft, niet in gevaar wordeïkari
gebracht. Hij moet er maar oveiniet
zwijgen. Hij kan beter de normaljIO|
weg bewandelen: zich aan de pries^r
ter laten zien, zodat die officieel kaï
constateren dat hij genezen is. Eraan
dan moet hij iets meebrengen al
een gave. En verder mondje dichÏMaa
Het bewijs zal geleverd zijn. Maai— r
dat gaat natuurlijk niet. Is 'tde ma^a.
kwalijk te nemen? Zo is 't ook ge
inde
Maasbach
gaan. Hij schreeuwde het uit. Ieder
een kreeg 't te horen. De Heer moef°vcr
er de wijk voor nemen. Wie wil Heipia
niet zien? Zelfs als hij een eenzamtideni
plek opzoekt, komen ze nog „vaiyerd
alle kanten". Dat hoort ook bij heODnil
verhaal, 't Is ook ongehoord: je le.^,
ven terugkrijgen. Op een nieuy
spoor gezet zijn. Een toekomst hetPe ei
ben door deze Man van God. Zo is 'ten.
gebeurd en zo gebeurt het nog. Verhet c
teld of niet verteld, maar op zijjveel
naam. Een sterke toren
Draagkrachtig voor mensenleven
„Hij voer tegen hem uit". Nog steedi^
vol emotie. De opstanding is ermefQn
gemoeid.
vai
Van
DEN
Iblijvi
Pvd/
Pinksterevangelist Johan Maas®?™
bach heeft zijn radio-uitzendinger
in de Verenigde Staten opnieuw uit
gebreid. Hij verzorgt nu wekelijksty rt„
uitzendingen over zes zenders in de K"r
Verenigde Staten en verder over ra 01
diostations op Aruba, in Suriname
Lesotho, Indonesië. Ceylon en (iede rfrK
re zondagmorgen om half acht) radi *°"}s
o-Luxemburg. Vanuit zijn hoofd™10?
kwartier in Den Haag maakt Maai^ 4
bach regelmatig reizen door grotr
delen van de wereld. Zo houdt hi
eind deze maand weer enkele cam
pagnes in de Verenigde Staten.
rig jaar was hij in India en in IndeV.
nesië. In zijn blad „Nieuw Leverr 1
vertelt hij wonderverhalen daaro
ver. Zoals over een vrouw die mi.
laats was. geen handen en voeteri
meer had en die de volgende morger
danste en sprong in het bezit
handen en voeten. Iemand voor wL
gebeden was, kon uit een plastieUii.^
kunstoog zien „en ook zonder d£^A
kunstoog erin". Zelfs vertelt hij var g
„iemand, die voor vier dagen do<xoor
was en reeds een lijklucht had, malf-
die opstond uit de dood."
De wi
lantei
lie aa
Ds W. C. van Dam. tot voor
hervormd predikant te Vlaardinger bb b
zal 31 maart aan de Rijksunivers ae
teit te Groningen promoveren tF
doctor in de godgeleerdheid bij pr<v
dr P. J. Roscam Abbing. Zijn proë
schrift is getiteld „Stanger
Buchman. Twee modellen
strijdbare zielszorg."
Ds W. C. van Dam
van
uc
v^ei
Prof. G. Wisse
scheiding van 1791 leidde, kreeg in
de hervormde kerk 45 jaar later ge
stalte in de Afscheiding der gerefor
meerden. Merkwaardigerwijze en
misschien toch niet helemaal toe
vallig behoorde tot de leidsman
nen der Afscheiding ook Ds. H. P.
Scholte, zoon van een hersteld ev.
luthers ouderling in Amsterdam!
Zou de hereniging van hervormden
en gereformeerden zich nu evenzeer
naar luthers voorbeeld voltrekken
en daarvoor een tijdvak van ong. 160
jaar nodig hebben, dan zouden wij
die omstreeks 1996 mogen verwach
ten. De toekomstige geschiedschrij
ver mag de juistheid van deze ver
wachting controleren al kan de ver
snelling in het menselijk gebeuren
wellicht voor een "roeger tijdstip
zorgen.
Moltmann-Bonino
„Goede vriend: ik heb je boek Theo
logie van verdrukten; een
boodschap uit Latijns-Amerika ach
ter elkaar uitgelezen. Het heeft mij
diep geraakt maar mij tevens onge
rust gemaakt." Zo begint de Duitse
theoloog Jürgen Moltmann een
open brief aan zijn Latijnsameri-
kaanse collega José Miguez Bonino.
Moltmann vraagt de Latijnsameri
kanen. wat is er nu nieuw aan jullie
theologie? en wat betekent jullie
keus van een marxistisch instru
mentarium om de maatschappij te
analyseren? Rond deze brief heeft
Wending haar februarinummer op
gebouwd. Karl-Heinz Dejung, Theo
Witvliet. Josef Smolik (Praag) en
Paul Kraemer zorgden voor ach
tergrondinformatie en commentaar.
(Te bestellen bij Boekencentrum te
Den Haag; tel 070-512111).
ian ee
MST1
|k in
Het boek „De droefheid naar Go^an
van de in 1957 overleden christelijPrk is
gereformeerde theoloog prof.
Wisse wordt thans in het SpaaF het
vertaald De stichting Spaan?an
Evangelische Zending, die indertifook-
door prof Wisse is opgericht, wil h;ns. d<
boek in een oplaag van vijfduizere'in 1
exemplaren drukken en gratis t<Pk
zenden aan predikanten, kerkelijk1*- 1
werkers en anderen in Spanje f,e mi
Latijns-Amerika
ORN
onijn-
HANNOVER De 46 vertegécht i
woordigers uit Afrika, die in ji|n aut
deel zullen nemen aan de assembkren g
van de lutherse wereldfederaihtgen
(LWF) zijn van plan hun best lelheit
doen dat een Afrikaan of iemafrm t
anders uit de Derde Wereld gekozNWB
wordt als voorzitter van de LWF 1
voorzitters kwamen tot dusver i
Europa of uit de VS. De huidij
voorzitter is de Fin prof. Mik]
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859 Ek
Wibautstraat 131 f/m
Tel. 020-913456 l
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101 t
Parkstraat 22. Den Haag t-
Tel. 070-469445 VY
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
V/3
giro 5
- rabob,