Mag ik Hofstede de Groot van je?
Vl
Moravische predikanten
steunen Charta 77
Kerkbalans weer
10 procent meer
Hervormden en baptisten:
meer begrip voor elkaar
Kerkelijke brief aan
Stevin over Z.-Afrika
Gereformeerde
weigering
gesprek
over Z.-Afrika
Bisschop Wood van
Namibië treed af
Wereldraad kerken
uit geldzorgen
Leger des Heils
bouwt 2000 huizen
in Bangladesj
VANDAAG
Voorbijganger
DONDERDAG 3 MAART 1977
KERK
Trouw/Kwartet2
door A. J. Klei
Sinds een aantal dagen heb ik
een kerkelijk kwartetspel in
huis. dat ik al enige malen met
veel stichting ter hand nam. Ik
zou langs deze weg onze lezers
krachtig willen opwekken, zich
ook aan deze leerzame en ver
kwikkende vorm van ontspan
ning over te geven, maar ik
dien er bij te vertellen dat zij
dan eerst zelf een dergelijk spel
moeten vervaardigen.
Mijn kwartetspel ts namelijk niet in
de erkende speelgoedzaken te krij
gen. er bestaat trouwens maar ééen
exemplaar van en dat werd me toe
gestuurd door degenen die het. blij
kens de bijgevoegde brief, met grote
vreugde tn elkaar hebben gezet
DiCzijn ds. Th Weerstra, de herder
van de gereformeerden in 't Harde,
en zijn verloofde Zij weten dat de
boog niet altijd gespannen kan zijn
en dat ledigheid des duivels oorkus
sen is. Vandaar dat zij. hoewel de
bruiloft aanstaande en er dus werk
genoeg aan de winkel is. gelegenheid
zagen een kerkelijk kwartetspel te
ontwerpen. Deze verloofden gaan er
voorts niet aan voorbij dat de cate
chismus ons voorschrijft, onze naas
te alle vriendelijkheid te bewijzen,
en dit heeft meegebracht dat zij hun
werkstuk terstond na de voltooiing
aan mij ten geschenke gaven Kijk,
zo mag ik het graag meemaken.
Twee van de zesendertig kaarten,
welke het spel telt. druk Ik hierbij af.
Wat ik niet kan laten zien is dat
telkens één van de vier aanduidin
gen op de kaart niet in zwarte, maar
In rode letters getekend staat Op de
kaart „Gemeenteleden" geldt dit
van „de dwarsligger bij „Preken" is
dit „de slaapverwekkende preek"
Strikt genomen heeft een geoefend
kerkganger voldoende aan de afbeel
dingen op de kaarten om te weten
waar 't over gaat. maar we mogen
ook in ons spel de andersdenkenden
niet vergeten
Zorgvuldige beschouwing van het
kwartetspel uit 't Harde voert tot de
slotsom, dat in de gereformeerde
pastorie aldaar geest en vernuft ge-
GEtlEEWTeLEKf!
1. VEKElïEUKE
2. 5E VMTSELATÊfE
3. ÏE OVEHTUIGE*
«l. Dc ÏWAWl) «EU.
paard gaan met handvaardigheid.
Dit belooft veel voor de kerkelijke
bearbeiding van dit Veluws dorp.
Toch laat dit kerkelijk kwartetspel,
hoe aantrekkelijk ook, zien dat we
TietEw
1.16 T3EÊH
INÏÏIE
?UVTEK1
1. IE IfNKt
HEEK
i.JEIEuH-
I JlENlT-
7HEEK
«I. 5E JIAA?VEHUEKKENJÊ
7HEEK
in een gebroken wereld leven en dat
ook aan onze beste werken het een
en ander mankeert. Omdat het niet
onmogelijk en zelfs wenselijk is dat
het voorbeeld van ds. Weerstra doet
volgen, wil ik thans aantonen hoe
nauw de zaak luistert en hoe snel
men zich kan komen te misgaan.
Begrijp me goed. ik ga geen spijkers
op laag water zoeken, maar een en
kel waarschuwend woordje is toch
wel op z'n plaats. Zo kan ik de vraag
niet onderdrukken, hoe het met de
ambtsbeschouwing van ds. Weer
stra staat. Op de vier kaarten van
„Kerkelijke werkers" staan behalve
een diaken, een non, een heilsoldate
en een werkster.
Mikken de makers van het kwar
tetspel hier op het ambt aller gelovi
gen? Best. maar dan blijven de oe
cumenische problemen, welke dit
viertal wakker roept, nog liggen. Ik
wou maar zeggen dat hiet veel voet
angels en klemmen zijn.
Ernstiger wordt het wanneer we de
in dit kwartetspel opgenomen ker
kelijke „leiders" bekijken. Abraham
Kuyper is er bij en tevens Hoedema-
ker. Mooi zo, dan hebben de her
vormden er ook nog wat aan. Met
het oog op een eventuele versprei
ding van het spel in Friesland is de
heer H. Algra als leider genomen.
Tot zover is er niets aan de hand.
Maar wie is de vierde leider (die in
het spel zelfs nummer één is)? Hof
stede de Groot! Hoe is dit mogelijk?!
Zijn de Weerstra-tjes er dan niet van
op ae hoogte hoezeer Hofstede de
Groot de tegenstander was van
Hendrik de Cock, de vader der Af
scheiding? En hebben zij nooit ver
nomen van de verderfelijke invloed
der Groninger richting? Kortom: be
grijpen zij niet dat een goed-
gereformeerd mens nimmer, ook in
het spel niet, de woorden: „Mag ik
Hofstede de Groot van je?" over de
lippen zal krijgen?
Deze misgreep pakte me te meer
aan omdat ik eerder zo getroffen
werd door het feit dat in dit kwar
tetspel bij „Schrijvers" prof. dr. D.
Nauta omschreven staat als „Doede
Nauta". Immers, alleen gerefor
meerde ingewijden duiden deze
kerkhistoricus in hun conversatie
(niet mét hem, maar óver hem) met
de vóórnaam aan. Dit geschiedt
sinds de verre jaren dat wasinrich
tingen werkten met de slagzin: „Doe
de was de deur uit!"
Welnu, eens belde prof. dr. W.H. Gis
pen tevergeefs aan bij zijn collega
Nauta en thuis gekomen, sprak hij:
Doede was de deur uitEn dit is
bij de gereformeerden bekend ge
worden en bekend gebleven tot op,
de huidige dag. Ook bij ds. Weerstra
en zijn verloofde.
(ADVERTENTIE)
Hervormd
Nederland
DEN HAAG - De interkerkelijke
geldwerfactie Kerkbalans zal dit
jaar naar verwachting weer tien per
cent meer opbrengen dan vorig jaar.
Dit blijkt uit een voorlopig onder
zoek bij hervormde kerkvoogdijen.
Ook bij de gereformeerden is een
dergelijke stijging Van de resulta
ten bij de rooms katholieken is nog
niets bekend. Aan Kerkbalans doen
sinds 1974 zeven kerken mee. Het is
een Initiatief van de hervormde ds.
W. H. den Ouden uit Rotterdam.
DEN HAAG Er zitten 140 Ne
derlandse missionarissen in Oegan
da. Van hen loopt binnenkort de
verblijfsvergunning af en zij zijn be
nieuwd of hun vergunning verlengd
wordt In 1972 wees president Amin
60 van de 1200 buitenlandse missio
narissen uit. Onder deze 60 waren
toen elf Nederlanders. Sindsdien zijn
regelmatig enkele missionarissen
uitgewezen. De verhouding tussen
kerk en staat is gespannen, omdat
de kerken hun mond niet hielden
over de presidentiële terreur.
WENEN De druk van de Li
touwse katholieken op hun regering
om de verbannen bisschoppen in ere
te herstellen wordt steeds groter. Dit
heeft Loedmila Aleksejewa gezegd,
JOHANNESBURG - De Nederduit
se gereformeerde kerk heeft het
voorstel van de methodisten afgewe
zen, een beraad van alle kerken in
het land te houden over de huidige
problemen waarin Zuid-Afrika zich
bevindt. De leider van het gerefor
meerde bureau voor oecumenische
zaken. dr. F. O'Brien Geldenhuys,
liet weten niet voor zo ri bijeenkomst
te voelen, omdat dan ook leden van
de raad van kerken er aan mee zou
den doen „En de raad van kerken
heeft een benadering van de natio
nale problemen, die regelrecht in
strijd is met de onze", aldus O'Brien
Geldenhuys.
HIJ Uet de methodisten weten dat hij
net zo bekommerd is als dezen over
de situatie van het land. Met de
methodisten alleen zouden de gere
formeerden dan ook wel willen
praten.
De methodist ds. Austen Massey
vindt dat een beraad waar de Neder
duits gereformeerden niet aan mee
doen weinig betekenis heeft, omdat
de kerken dan niet met een stem tot
de regering kunnen spreken, zoals
Massey haa gehoopt. Alle andere le
den-kerken van de raad van kerken
hebben ingestemd met het voorstel
van de methodisten.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9 Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel 05200-17030
die Ud is van het Moskouse „Helsin-
ki-comité". De r.k.-bisschoppen in
Litouwen voelen niet voor samen
werking met het ministerie voor
godsdienstzaken. Het streven naar
geloofsvrijheid wordt ook door velen
buiten de kerk gesteund, omdat het
wordt opgevat als een uiting van
nationalisme.
DEN HAAG - De jaarlijkse inza
meling voor de missie in oktober is
vorig jaar een succes geweest Het
nationaal bureau van de pauselijke
missiewerken meldt als eindresul
taat een bedrag van 3,2 miljoen gul
den. 25 procent meer dan in 1975.
Hierdoor zou het mogelijk zijn om
b.v. heel het hulpprogramma voor
1977 van de internationale pauselij
ke missiewerken in Tanzanië te fi
nancieren of tweederde van het werk
in Indonesië. Over de feitelijke be
steding wordt nog overlegd tussen
alle 85 nationale afdelingen, die de
pauselijke missiewerken kennen.
BILTHOVEN De heropening
van „Sllvosa", het verbouwde
werkcentrum van de hervormd-
gereformeerde jeugdbonden
(HGJB), zal niet plaatsvinden op 12
maart, zoals eerder aangekondigd
was. maar op zaterdag 2 april, 's
Middags staat 8Uvosa dan open voor
ieder, die een kijkje wil nemen.
HILVERSUM - De christelijke
gereformeerde kerken zijn op zoek
naar een nieuw zendingsterrein. Het
werk in Torajaland (Celebes. Indone
sië) en Vendaland (Zuld-Afrika) ver
keert in een stadium van afbouw, al
Deze week in Hervormd Nederland
o.a.:
Interview met
Chris van Veen
en Jan Lanser
Woonboten laten zich niet af
schepen
Hugo Claus en het Christendom
Het verhaal van een grootgrutter
en een miljoen dagelijkse klanten
Geadopteerde kinderen passen
zich snel aan
Ik abonneer mij op HN vraag een
proefnummer
Naam:
Straat:
Plaals;
Tel. nr.:
Ab. prijs 31,-- per halfjaar.
Zonder postzegel verzenden aan
Antwoordnummer 1776 Den Haag.
Bellen ken ook: 070 - 512111
HN Ie ook In de loeee verkoop ver-
krljgbeer
zal dat nog wel enkele jaren duren.
De voorkeur gaat uit naar een ge
bied, dat nog geheel gekerstend
moet worden. Zendingsdeputaten
hopen met concrete voorstellen te
kunnen komen op de generale syno
de, die dit najaar in Hoogeveen ge
houden wordt.
door Michael Bourdeaux
Praag Onder de 257
oorspronkelijke onderte
kenaars van Handvest 77
waren zeven geestelijken,
die in de hysterische cam
pagne tegen de onderte
kenaars niet gespaard
zijn.
Zoals gebruikelijk liet de com
munistische partij de aanval
op de ondertekenaars over aan
de leiders van de maatschappe
lijke groep, waartoe zij be
hoorden.
Aldus begon de vereniging van
kunstenaars de ondertekenende ar
tiesten aan te vallen. De vakbewe
ging viel alle ondertekenaars aan en
verzweeg het pijnlijke feit dat er
onder hen verschillende arbeiders
zijn. I*
Op 15 januari maakte het commu
nistische dagblad Rude Pravo be
kend dat drie kerkelijke organen de
ondertekenaars hadden veroordeeld.
Onder deze zou de raad zijn van de
synode van de evangelische broe
ders. Volgens het interkerkelijke
weekblad Kosnlcke Jisky, dat op 26
januari verscheen, veroordeelde de
raad de ondertekenaars van
Handvest 77 echter niet. Volgens dit
weekblad hoorden de leden van de
Van een onzer verslagge
vers
AMSTERDAM De her
vormden en gereformeer
den en de baptisten zijn
een belangrijke stap dich
ter tot elkaar gekomen.
Theologen van beide kan
ten zijn tot de conclusie
gekomen, dat hun ver
schillende visies op de
doop eigenlijk elkaar aan
vullen.
De hervormde wereldbond
(waarvan ln Nederland de her
vormde kerk. de gereformeerde
kerken en de remonstrantse
broederschap lid zijn) en de
baptisten-wereldalliantie heb
ben de afgelopen drie jaar een
theologengesprek georgani
seerd.
Onlangs is ln het baptisten-
seminarie te Rilschlikon bij Zürich
de vierde en laatste gespreksronde
gehouden Daar stelden de theolo
gen het eindrapport vast. dat nu aan
beide wereidorganisaUes is aange
boden.
Accentsverschillen
In het hervormde kaderblad „Woord
en Dienst" schrijft dr. K. Blei uit
Haarlem, die aan de hervormde kant
aan het gesprek heeft deelgenomen,
dat de commissie alleszins positieve
resultaten heeft bereikt, waarvan hij
hoopt, dat zij zullen doorwerken, ook
in de eigen hervormde bezinning op
kerk en doop.
De commissie kwam tot de be
langrijke conclusie: „De hervormde
nadruk op de voorrang van Gods
genade in de doop en het door de
Dr. K. Blei
baptisten gelegde accent op de actie
ve deelname van de mens in het
doopgebeuren vullen elkaar in zeke
re zin aan."
Er blijven dan meningsverschillen,
die meer zijn dan accentsverschillen.
Maar naar de mening van de com
missie hebben zij niet (allereerst) be
trekking op de betekenis van de
doop. Veeleer op de bredere vraag
naar het werken van de Geest in heel
het mensenleven
lijk geloofsantwoord (hoe aanvanke
lijk en onrijp ook nog). De her
vormden geloven daarentegen, dat
de volgorde ook andersom kan zijn,
voor wie ln het midden van de ge
loofsgemeenschap opgroeien.
Gezinsleven
Er bleken overigens in dit verband al
meteen weer enige punten van over
eenstemming te signaleren. Ook de
baptisten-gesprekspartners erken
den de zegen van een christelijk ge
zinsleven en beaamden, dat kinde
ren van christen-ouders niet zonder
meer als „buitenkerkelijk" be
schouwd kunnen worden.
Die zijn al van meet af aan op een
bijzondere wijze binnen de werkings
sfeer van de Heilige Geest, betrok^
ken in een proces van voorbereiding
op het lidmaatschap van de kerk van
Christus.
En hervormden en baptisten bleken
het erover eens, dat openbare belij
denis, doop en toelating tot het
avondmaal, in welke volgorde ook.
en of zij nu in tijd samenvallen dan
wel ver uiteenliggen, sómen dienen
te leiden tot daadwerkelijk lidmaat
schap van de kerk, en daartoe onder
de leiding van de Geest ook ziillen
leiden.
Volgorde
Volwaardig
Dat het werk van de Geest zich niet
beperkt tot het moment van de
doop. maar te maken heeft met heel
het proces van christelijke opvoe
ding en geestelijke groei (waarin de
doop ëén, zij het beslissend, moment
is), dat wordt erkend door her
vormden én baptisten
Maar de baptisten houden eraan
vast, dat de doop pas kan worden
bediend nidat er al. in de kracht van
de Geest, een begin is gemaakt met
de christelijke opvoeding en nödat
het zo al is gekomen tot een persoon-
De conclusie van dr. Blei is, dat
hervormden (en gereformeerden) en
baptisten elkaar als volwaardige me
de-christenen kunnen herkennen. Er
is openheid en begrip gegroeid voor
eikaars opvattingen. En er is geen
wezenlijk beletsel voor gezamenlijke
deelname aan hetzelfde avondmaal.
In deze laatste ontmoeting werd ook
gesproken over de verhouding tus
sen algemene en plaatselijke kerk en
over het kerkelijk ambt. Ook hier
bleken de verschillende accenten
geen onoverkomelijke tegenstellin
gen te zijn
raad over het handvest voor het
eerst uit Rude Pravo en waren zij
niet van de inhoud op de hoogte. Wel
zei de raad in een verklaring voor de
dominees in Bohemen en Moravië
dat de raad „samen met vertegen
woordigers van andere kerken de
laatste maanden zijn positieve hou
ding jegens ons land, onze staat en
ons systeem heeft bevestigd".
Dr Vaclav Kejr, die namens de syno
de deze verklaring ondertekende, die
ten doel had de verkeerde indruk
weg te nemen die door de medede
ling in Rude Pravo was ontstaan,
werd de volgende dag lange tijd on
dervraagd en onder hevige druk ge
zet de zeven geestelijken uit de kerk
te zetten. Met grote moeite kon hij
duidelijk maken dat het in zijn kerk
niet mogelijk is gelovigen te excom
municeren. Dit konden de commu
nisten slechts moeilijk doorgronden.
De zeven geestelijken, die het
handvest hebben ondertekend, heb
ben nu in een zelf uitgegeven vorm
een brief in omloop gebracht waarin
zij hun handtekening onder het
handvest verdedigen. Hoewel het
handvest niet uitdrukkelijk over
God spreekt, roept het op tot
godsdienstvrijheid en volgt daarin
de wil van God, schrijven de zeven.
Onder de tweede groep van 208 on
dertekenaars, die hun naam op 1
februari bekend maakten, waren
weer veertien geestelijken. Alle on
dertekenaars riskeren dat zij daar
mee hun baan kwijt raken of op
andere wijze gediscrimineerd wor
den. Sommigen zijn hun werk al
kwijt. Anderen moeten hun huis ver
laten.
LONDEN De anglicaanse
hulpbisschop Richard Wood van
Namibië heeft op vereoek van de
bisschoppen van de anglicaanse
kerkprovincie Zuid-Afrika besloten
zijn functie neer te leggen. Hij wil
daarmee de weg vrijmaken voor de
verkiezing van een zwarte opvolger.
In de zomer van 1975 moest Wood
Namibië verlaten om zijn verzet te
gen de Zuidafrikaanse regeringspo-
litiek. Sindsdien woont hij in Lon
den.
BEVERWIJK De werkgroep Zui
delijk-Afrika IJ mond heeft in een
brief aan de directie en onderne
mingsraad van de Stevingroep ge
vraagd of het Juist is dat deze onder
neming ln Zuid-Afrika Investeert en
of het nog wel verantwoord ls deze
contacten te blijven onderhouden.
De groep zegt in zijn brief dat de
vertegenwoordigers van de zwarte
meerderheid ln Zuid-Afrika herhaal
delijk gevraagd hebben alle econo
mische, militaire en politieke rela
ties met de blanke minderheidsrege
ring te beëindigen.
De groep citeert een verklaring van
het Christelijk Instituut van dr. C. F.
Beyers Naudé, waarin de oproep om
een boycot krachtig wordt onder
steund met de volgende argu
menten:
„Krachtige economische druk is van
doorslaggevende betekenis bij het
tot stand brengen van een zo vreed
zaam mogelijke oplossing.
Investeren in Zuid-Afrika is Investe
ren ln Apartheid en daarom immo
reel, onrechtvaardig en uitbultend.
Pogingen om de situatie te verande
ren door middel van druk vanuit de
bestaande Investeringen zijn onvol
doende gebleken.
Wie zijn werk kwijt raakt kan in
Tsjechoslowakije, dat officieel geen
werkloosheid kent, geen uitkering
krijgen. Hij kan bovendien vervolgd
worden als een maatschappelijke
parasiet. De zeven roepen in hun
brief de wereld op, steun te geven
aan de moedige geestelijken en hun
vervolging zo mogelijk te stoppen of
te verlichten.
GENEVE De financiële positie
van de wereldraad van kerken, die
een jaar geleden nog zorgwekkend
was, is de laatste tijd verbeterd,
terwijl een aanzienlijke stijging
waar te nemen is bij de bijdragen
van de ledenkerken. Hierdoor kan
een aantal aanvullende uitgaven in
de begroting worden opgenomen. Zo
moeten bijvoorbeeld het gezamen
lijk studieprogram van de afdeling
„Geloof en Kerkorde" en het refe
raat voor vrouwenvraagstukken als
ook de voortzetting van de dialoog
met andere godsdiensten en ideolo
gieën bekostigd worden. Er ont
breekt echter nog bijna twee ton
voor de voorgenomen studie over de
mensenrechten.
AMSTERDAM Het aantal goedko
pe huizen, dat het Leger des Heils in
Bangladesj laat bouwen, heeft de
tweeduizend bereikt. Sedert het ver
trek van majoor Eva den Hartog in
mei 1976 staat het Leger des Heils
werk in Bangladesj onder leiding van
brigadier en mevrouw Victor Peder-
sen uit Australië. Hun program met 77
medewerkers omvat behalve het hui
zenbouwproject medische verzorging
en behandeling in permanente, zowel
als rijdende klinieken; dagelijkse uit
deling van voedsel aan ondervoede
kinderen en volwassenen; het aanleg
gen en instandhouden van een specia
le noodvoorraad voedsel en medicij
nen voor rampen; de exploitatie van
een dagverblijf voor ondervoede ba
by's, annex zuigelingenkliniek en van
oogkampen, waar lijders aan oogziek
ten pro deo door specialisten behan
deld worden.
Het argument dat economische
groei kan lelden tot fundamentele
verandering is onjuist gebleken.
Veel zwarte organisaties hebben zich
gekant tegen buitenlandse investe
ringen in Zuid-Afrika, en wij geloven
dat dit de mening van de meerder
heid van de zwarte Zuid-Afrikanen
zou blijken te zijn als hun stem vrije
lijk gehoord zou kunnen worden.
De zwarten accepteren dat de daar
uit volgende economische recessie
en werkeloosheid hen zal doen lij
den, maar stellen dat dit dan voor
een beperkte tijd zal zijn ln te
genstelling met het voortdurende lij
den als gevolg van de voortzetting
van apartheid."
De werkgroep vraagt of het Juist is
dat de Stevin-groep vla Interslte en
Richards Bay Six Consortium belan
gen ln Zuid-Afrika heeft en dringt
aan op een bespreking van deze
kwestie in de raad van bestuur en in
de ondernemingsraad van de Stevin
groep in de hoop dat de 'onderne
ming een nieuw beleid ten aanzien
van dit land zal uitstippelen. De
werkgroep zuidelijk Afrika IJmond
is een ontmoetingsgroep waarin sa
menwerken de Kritische Gemeente
IJmond en de Ontmoetingsgroep
Kerk en 8amenleving van de her
vormde gemeente Beverwijk-
/Heemskerk.
Hét gebeurt mij niet zelden dat ik,
wanneer ik enkele kritische gelui
den heb laten horen ten aanzien van
de toestand in Zuid-Afrika of in Chi
li, om maar eens twee voorbeelden
te noemen, een telefoontje of een
brief krijg van iemand die zich daar
behoorlijk kwaad om maakt. Dat
mag natuurlijk best. Meestal krijg
ik dan het verwijt te horen dat ik in
die kritiek helemaal vergeet dat het
met name achter het IJzeren Gor
dijn, in de Oostbloklanden, ook zo
fris niet is en waarom ik dan daar
niet over schrijf. Ik zal dat uitleg
gen. De aanleiding daartoe is wat er
momenteel allemaal weer plaats
vindt in Tsjechoslowakije met de
ondertekenaars van Charta 77. Zo
juist lees ik dat aan bepaalde onder
tekenaars verwijtend is toegevoegd:
U bent toch geen jood! En waarom
ondertekent u dit dan? Dat is ken
merkend voor een dictatuur. Dicta
turen discrimineren altijd. Het anti
semitisme van de communisten in
Rusland is ons bekend. Nu begint
Tsjechoslowakije er ook mee. Nog
altijd niets geleerd. Of moeten we
het niet zo diep zoeken en 't alleen
maar zien als de diepe angst van
mensen die bang zijn dat ze hun
voordelige machtsposities kwijt zul
len raken? Ik denk vaak aan het
laatste. De wijze waarop dit soort
regeringen in het zadel moeten blij
ven en de handelwijzen waarvan ze
zich daarbij bedienen, wijzen op
angst en op alles behalve een bewo
genheid om de mensen zoals men
ons zo vaak wil doen geloven. Om
dat er in deze dagen ook mensen van
ons eigen land bij betrokken raakt
het ons weer wat meer en hebben we
hoop dat onze protesten tegen dit
soort optreden gehoord wordt. Maar
ik zou uitleggen waarom ik me niet
altijd geroepen voel om bij kritiek
alle kanten tegelijk uit te kijken.
Onze kritiek op Zuid-Afrika en Chili,
om bij de twee voorbeelden te blij
ven, is daarom vaak zo heftig omdat
het hier gaat om mensen die bewe
ren vanuit het christelijk geloof hun
.optreden te kunnen motiveren. Het
signaleren van dit soort christelijk
heid dat geloof en kerk zo'n enorme
schade berokkent, ls niet meer dan
plicht. En daarom kunnen we het
niet laten.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Oosterwolde (Gld.): H.
Roseboom kand. te Barneveld.
Aangenomen naar Egmond aan Zee:
J. Prins te NOP (Nagele-Tollebeek);
naar Apeldoorn (toez.): J. J. van
Lienden te Oss.
Bedankt voor Putten (toez.): K.
Exalto te Hasselt; voor Sassenheim
(toez.): G. Zonneberg te Heerde.
VRIJE EV. GEM.
Benoemd tot voorzitter van de
stuurgroep herstructurering middel
baar huishoud- en nijverheidsonder
wijs en middelbaar sociaal-
pedagogisch onderwijs, uitgaande
van het ministerie van onderwijs en
wetenschappen (parttime): P. E. van
Staveren, rector van de theol. ho
geschool te Utrecht, die deze benoe
ming heeft aangenomen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Kruiningen, Hilversum
en Ancaster (Can.): drs A. Vergunst
te Veen.
GEREF. GEM. IN NED.
Bedankt voor Alblasserdam en Leer
dam: J. de Groot te Rijssen.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Heemstede: drs J. J.
van Es te Rotterdam en drs H.
Vroom te Haarlem, werkzaam als
geest. vera, in het diakonessenhuis,
die dit beroep hebben aangenomen.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Delft: L. R. Krol te
Vlaar dingen.
EVANG. LUTHERSE KERK
Bedankt voor Amsterdam: K. Berve-
ling te Rotterdam.
Bruxe Edwards
Dominee Bruce Edwards, predikent
van de baptistengemeente in presi
dents Carters vroegere woonplaats
Plains in Georgia stapt op. Hij dien
de zijn ontslag in na langdurige on
enigheid binnen de gemeente over
de toelating van zwarten. Na lang
aanhouden van de dominee besloot
de gemeente op 13 november vorig
jaar met 120 tegen 66 stemmen, dat
zwarten voortaan welkom waren.
Een poging. Edwards te ontslaan,
werd toen met 107 tegen 84 stem
men verworpen. Zondag werd tij
dens een ledenvergadering na de
kerkdienst plotseling weer een mo
tie ingediend om dominee Edwards
op staande voet te ontslaan. Dat
deed voor de predikant de deur
dicht. Hij nam zelf ontslag. Presi
dent Carter was diaken van deze
gemeente, voordat hij naar Was
hington verhuisde.
Sally Motlana
Mevrouw Sally Motlana, vice-
vooraitster van de Zuidafrikaanse
raad van kerken, die vorige week
dinsdag werd gearresteerd, is vrijge
laten na een verhoor van vier dagen.
Zij zou deze week naar de Verenigde
8taten zijn gegaan om deel te ne
men aan een conferentie over zuide
lijk Afrika.