BM©n blijft kerkelijke gemoederen bezighouden Geen inwoning in hervormde kerk GEEN HALVE, MAAR HELE BIJBEL Bisschop Brazilië beticht collega's Lutheranen en remonstranten: Rabbijn waarschuwt tegen bloemkool 100.000 N.T.-en voor Brazilië! VANDAAG Voorbijganger WOENSDAG 2 MAART 1977 KERK Trouw/Kwartet 2 Drs. Jan Greven Van een onzer verslaggevers LEU8DEN Op de aanstaande generale synode van de gereformeerde kerken, welke op 10 mei te Zwolle geopend zal worden, zal ook de IKON ter sprake komen. Deze kerkelijke omroep blijft de gemoederen bezighouden, het aantal stukken met betrekking tot de IKON vult een afzonderlijke en in omvang nog steeds groeiende map met papieren voor de synode. Dit blijkt uit een mededeling van dr B Rietveld, de assessor van het mo- deramen der vonge generale synode, in het blad Kerkinformatie van de gereformeerde kerken Naast de IKON is het PCR (programma ter bestrijding van het racisme, plus het daarbij behorende fonds van de we reldraad van kerkeni blijkens de in gekomen stukken een onderwerp dat ..kennelijk nog steeds zeer de belangstelling'' heeft. In hetzelfde nummer (het is het fe bruarinummer» van Kerkinformatie begint drs. Jan Oreven. de gerefor meerde directeur van de IKON. op lijn verzoek een maandelijkse ru briek. De heer Oreven zegt hierover dit ..BIJ onze aanvraag stonden ons twee dingen voor ogen In de eerste plaats de mogelijkheid om maandelijks een overzicht te kunnen bieden van wat de IKON uitzendt op radio en televi sie In de tweede plaats de kans om van tijd tot UJd iets te vertellen over de wijze waarop een bepaald pro gramma vorm heeft gekregen en de redenen daarvoor. Bovendien kan hier ook eens ingegaan worden op vragen over de redenen voor de IKON om bepaalde zaken aan te pakken.' Drs. Greven maakt in zijn bijdrage de opmerking dat de wijze waarop de IKON zijn taak (en niet h*4r taak. Jan Oreven!) vervult, waardering op levert en kriUek. HIJ knoopt hiervan vast ..Deze laatste betreft zelden de prediking, maar vrijwel altijd de wij ze waarop de consequenties voor het dagelijks leven uit de prediking ge trokken worden. Op zichzelf is dat niet onbegrijpelijk." Dat de gereformeerden in Friesland (de provincie, waar het comité be leidsombuiging IKON vandaan komt) zich serieus met de IKON be- Meer dan duizend aan hangers van aarts- 'bisschop Marcel Lefebvre houden sinds zondag de Nicolaaskerk in Parijs be- iet. Zij eisen een kerkge bouw, waar zij regelmatig missen-oude-stijl kunnen hebben. Een delegatie van de bezetters wil met minister Poniatowski (binnenlandse zaken) praten, omdat volgens hen de godsdienstvrijheid in het geding is. Heel wat kerkgebouwen in Frank rijk, waaronder de Nico laaskerk, zijn rijks- of ge meente-eigendom en het gaat volgens hen niet aan, dat de overheid deze ker ken uitsluitend ter be schikking stelt voor eu charistievieringen vol gens de nieuwe richtlij nen van paus Paulus. De bisschoppelijke figuur op de voorgrond is een zeke re mgr. Francois Ducaud- Bourget. zig wensen te houden, kan blijken uit het volgende fragment uit het verslag van de vergadering van de clasis Drachten van de gereformeer de kerken, dat we aantroffen in de Friese Kerkbode: wekt mede aan de hand van de maandelijkse uitgave van IKON- tekst nauwlettend acht te geven op de uitzendingen van de IKON om op een van de eerstvolgende classisver- gaderingen zo nodig met concrete bezwaren te komen, die dan bij de Generale Synode aanhangig kunnen gemaakt worden." Onlangs is de IKON ter sprake geko men in de classis Dokkum en dit leidde er toe dat enige IKON- medewerkers op de classlsvergade- ring uitgenodigd werden om op vra gen en opmerkingen in te gaan. RIO DE JANEIRO - Aarts bisschop Oeraldo Proencia Sigaud van Diamantina (Brazilië) heeft twee van zijn collega's beschuldigd van communisme Hij vroeg de regering een van hen. de in Spanje geboren bisschop Pedro Casaldaliga. het land uit te zetten Ook noemde hij bisschop Tomas Balduino van Ooias, voorzitter van de Indianen- missieraad. Casaldaliga en Balduino zijn bekend om hun campagne voor steun aan arme boeren en Indianen. DRIEBEROEN Het landelijk centrum voor gereformeerd jeugdwerk heeft president Idl Amin van Oeganda per brief opgeroepen ..op grond van onze en op grond van uw geloofsovertuiging, eerbied te hebben voor de levens van al uw onderdanen en u in te zetten voor de bescherming in plaats van de vernie tiging ervan." HAARLEM Zoals vorig Jaar in Leiden organiseert Campus Crusad* for Christ dit jaar in Haarlem een evangelisatiecampus onder de naam Zomer-Explo. Tot de medewerkers behoren ds c. van de Velde (gerefor meerd). dr W J. Ouweneel en het zangduo Elly een Rikkert Zuider- veld. lADVERTENTlF) KAMPJUBILEUM REÜNIE GJO GJC LCGJ KAMPWERK Zk JERUZALEM - Een Isrufi lische rabbijn heeft zijn ge loofsgenoten gewaarschuwd, goed uit te kijken met het eten van bloemkool vanwege het gevaar van bladlui*. In een brief aan de Jeruzalem Post schrijft rabbijn Efraim Mescheleff, dat al* de lui*, een onrein dier. zich eenmaal in de bloemkool gevestigd heeft, hij er niet meer uit te krijgen is. Vanwege de lui* is zo n bloemkool voor een orthodoxe jood dan taboe. Rabbijn Mescheleff adviseert winke lende orthodoxe joden daar om. elke bloemkool goed van binnen en van buiten te bekij ken. alvorens haar te kopen. BRUSSEL Van de zevenhon derdduizend vreemdelingen In Bel gië zouden een honderdduizend tot de islam behoren. Dat maakt deze godsdienst de tweede in België, be langrijker dan het jodendom (35.000) of het protestantisme (30.000). Op dit ogenblik zijn er in Vlaanderen vijf tien moskees, in Brussel tien en in Wallonië zes. In de lokale gemeenten treden veelal arbeiders, die de gebe den en gebedshoudingen kennen, als imam op. TURIJN - Begin 1978 zal een groep geleerden een nieuwe studie maken van de „lijkwade van Turijn". De traditie wil. dat deze doek ge bruikt is om het lichaam van Chris tus in te wikkelen na zijn kruisdood De beeltenis van een man is op de doek duidelijk zichtbaar Vorig jaar stelde de Zwitserse onderzoeker Max Frei, dat plantensporen op de doek bewezen, dat het linnen ongeveer tweeduizend Jaar oud en uit Palesti na afkomstig is. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Remon stranten en lutheranen voelen er weinig voor, om (als aparte classes) opgenomen te worden in de hervormde kerk. Dat blijkt uit de reacties van de remonstrantse hoogleraar dr G. J. Hoenderdaal en ds W. Bleij, president van de lutherse synode, op het voorstel van de hervormde predikant dr C. P. van Andel. Zoals wij berichtten signaleerde dr Van Andel in het maandblad „Ten minste". dat de lutherse, doopsgezin de en remonstrantse kerken in ons land zo geslonken zijn, dat ze ge doemd lijken binnen afzienbare tijd te verdwijnen. Hij betreurde dit. om dat deze kleine kerkgenootschappen „belangrijke wereldtradities verte genwoordigen" en hij deed daarom de suggestie, om ze als aparte classes in de hervormde kerk op te nemen, zoals met de waalse gemeenten is gebeurd. Prof. Hoenderdaal erkent in zijn re actie in het zojuist verschenen num mer van „Tenminste", dat de remon stranten in een identiteitscrisis ver keren, als gevolg van de doorwerking van de oecumene. Men kan in veel hervormde, remonstrantse, lutherse of doopsgezinde gemeenten onge- ADVERTENTIE als verplicht handboek op de scholen, terwijl nog geen 20 jaar geleden in Latijns Amerika de Bijbel als een gevaarlijk boek werd beschouwd. Wat een kansen! Help ons die kansen te verwezenlijken. Elk N T. kost 1.87. Hoeveel schoolkinderen van Brazilië wilt u verrijken met een N.T.? Giro 901.000 t.n.v. Stichting In de Rechte Straat te Velp G. Vermeld dan „N.T. Brazilië". veer de zelfde prediking horen en' hetzelfde gemeenteleven aantreffen. Er is niet veel rekenkunde voor no dig om te zien in hoeveel jaren een kerk als de remonstrantse van ruim veertienduizend belijdende lidma ten nog zal bestaan, als zij er per jaar gemiddeld vijfhonderd verliest, schrijft hij. Maar prof. Hoenderdaal betwijfelt of een organisatorische maatregel in de top wel zoden aan de dijk zet voor de basis. „Wat is er gewonnen met de status van classis? Men ontvangt de officiële stukken van de hervormde kerk, dezelfde die wij ook nu ontvan gen. Men heeft spreekrecht op de synode, die ook nu gaarne aan gas ten wordt toegestaan." Dubbel lidmaatschap Hij ziet meer in de mogelijkheid van een dubbel lidmaatschap.Tot nu toe kunnen remonstranten alleen gastlid van de hervormde kerk zijn, wat hen uitsluit van ambtsbedie ning. Prof. Hoenderdaal acht dit in deze oecumenische tijd een misstand. Door dubbel lidmaat schap kan men de eenwording aan de basis doen plaats hebben. „Mijn hoogste ambitie is om nóg eens ou derling te mogen worden in de her vormde gemeente van de plaats waar ik woon, zonder daarbij voor mijn eigen kerk te moeten bedan ken," aldus prof. Hoenderdaal. Hij vindt overigens, dat een kerk als de hervormde, met zoveel, plaatse lijk bepaalde, gezichten, als geheel genomen weinig duidelijkheid kan bieden. In plaats van het opnemen van de kleine kerken in het verband van de hervormde kerk zoals die nu is, pleit hij daarom voor integratie van onderop, door dubbel lidmaat schap en verder samengaan van ge meenten, door het werk van de ecclesia's, door de vele mogelijkhe den van samengaan in oecume nische actie, liturgisch leven, theolo gische studie en sociale verantwoor delijkheid. De vraag is dan, of men in deze plaatselijk sterk verschillen de vormen van groei naar een nieu we kerk van Christus ook de contac ten met de landelijke kerken kan behouden. De kerken zullen hier veel soepelheid en fantasie moeten opbrengen. Dit houdt volgens hem in, dat ook de hervormde kerk dan op de helling moet Geen getallen Ds Bleij haakt in op de opmerking van dr Van Andel „we hebben te maken met snel slinkende minder heden; ze moeten eens zeggen wat ze nu eigenlijk willen." Getallen zijn nauwelijks van betekenis in de theo logie, aldus ds Bleij, die de her vormde kerk in dit verband ook wel een „snel slinkende meerderheid" zou kunnen noemen. Oecumene is een theologische bezigheid, waartoe kleinere kerkgenootschappen vol gens hem geen grotere bewijslast hebben dan grotere. Evenals prof. Hoenderdaal klaagt ds Bleij erover, dat de kleine kerken plaatselijk vaak bulten spel komen te staan door bilaterale afspraken tussen hervormden en gereformeer den. Met name in de Bijlmer „liep het de spuigaten uit". Alle kerken moeten hun identiteit vinden, of zij nu groot zijn of klein. Dan draait het er niet om, wat Luther wilde of wat Calvijn, maar om de vraag „Wie is de Messias?" De Lutherse synodepresident pleit voor een nieuw elan voor de eocume- nische beweging in Nederland. „We zitten nu in het slop. Maar wellicht vinden we een uitweg, een andere orde van spreken, waarmee het mo gelijk is verder te komen. Vanwege hun kleinheid behoeven de kleine kerken niet juist degenen te zijn, die het meest deze weg zouden moeten wijzen." Het LCGJ-kampwefk I viert dit jaar drie jubilea. 60 jaar leugdkampcn, i 25 »aar landkampen en 25 |aar zeilkampen. Voor oud-stafleden van I deze kampen wordt daarom een grote reünie gehouden! Datum 4 juni 1977. Plaats: Barneveld. door Jac. B. Looijen Wie mee wil doen wordt verzocht zich vóór 15 maart, liefst per briefkaart, aan te melden bij LCGJ. I afd kampwerk, postbus 99. Driebergen ZEGT HET VOORT I J londefijk centawn voor gereformeerd jeugdwerk Onze adressen: AMSTEROAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tef 020-913456 Tslex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 D€N HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56 ZwoNe Tel 05200-17030 Nu komt er een eigenaar dige aap uit de mouw. Ds H J Hegger van de stichting „In de rechte straat" te Velp vraagt geld van ons om een Amerikaanse bijbelactie voor de Zuid- Amerikanen te steunen. Het gaat om in totaal vijf miljoen exemplaren, echter niet van de bijbel, maar van het nieuwe tes tament Van de halve bij bel dus. En daarover maakte de Vandaag- schrijver in Trouw vorige week enige opmer kingen. HIJ vond het nogal bedenke lijk om uitgerekend in Zuid Amerika alleen maar nieuwe testamenten te verspreiden: „want daar zitten nogal wat neo-nazi's. die niets van de Joden en dus ook niets van het oude testament moeten hebben Zijn bezwaren te gen het project van ds Heg ger werden versterkt door het feit. dat de ministers van een aantal rechtse dictaturen in Zuid-Amerika aanbevelende voorwoorden zullen publice ren in de nieuwe testamen ten Dat vond hij verdacht Wat zegt nu ds Hegger? Ja maar een hele bijbel is minstens drie keer zo duur als alleen maar het nieuwe testament Hij schreef dat za terdag )J. in onze krant. Wat hij zegt. zal wel waar zijn Maar wat wil je? Mijn oude familie-bijbel. uitgegeven „door last van de hoogmo gende heren 8taten Oeneraal van de Verenigde Nederlan den. met volledige kanttee- keningen naar de beste uitga ve van Keur. in de tegen woordige spelling" telt 1294 pagina's op groot formaat. Op de eerste staat een afbeel ding van een heilige arke, zo als men die in Joodse synago gen aantreft Met de welbe kende tekst uit Jesaja 8 (vers 20) „Tot de wet en tot de getuigenis Alsmede uit Johannes 5 vers 39: „Onder zoekt de 8chriften Hoe kan dat als je die schrif ten niet hebt? Kosten noch moeite Zo*n bijbel was natuurlijk in z'n Ujd niet voor een pocket- prijsje te koop. Die was minstens driemaal zo duur als alleen maar het nieuwe testament Oraag hebben we het in onze tijd over trouw aan het belijden der vaderen. Welnu, die vaderen hebben kosten nocht moeite ge spaard om ons een hele bijbel in handen te geven. Wat een geluk, want daardoor ls een heel stuk besef van recht en gerechtigheid in ons land blijven Teven. Ik denk aan een man als Willem Drees en aan de onder zijn leiding tot stand gekomen wetten inza ke de zorg voor bejaarden, weduwen en wezen Wetten die later gevolgd werden door verordeningen voor hulp aan werklozen, armen, arbeidson geschikten. Invaliden, zieken Ze „staan" allemaal in het oude testament Ja dat kost allemaal een hoop geld en vanwege onze slechter wor dende economie debatteren we er tegenwoordig nogal over of we het allemaal wel kunnen financieren Maar de bijbel vraagt het wel. Het is geen goedkoop boek. Nee. nee allerminst De hele bijbel is. net zoals ds Hegger schreef, wel driemaal zo duur als alleen maar het nieuwe testament Wat weet je? Er is meer Van wat Jezus verkondigde kun Je. denk ik, weinig snappen als Je het oude testament niet hebt Want hij grijpt voortdurend terug op het geloof van zijn vaderen. Dat geloof worden we gewaar in het oude testa ment. Ja maar, zegt ds Heg ger. mensen die de bijbel niet^ kennen, stoten al ln Exodus op wetten, w aardoor ze van wege de bomen het bos niet meer zien. Dat is best moge lijk. maar moet je ze daarom ook de psalmen van David onthouden en wat de profe ten van Israël te zeggen heb ben? Trouwens wat weet Je dan nog van Jezus? In het eerste vers van het eerste nieuwtestamentische boek, Mattheus, is al sprake van David. En in zijn prediking heeft hij het geregeld over de wet en over de profeten Hoe kun je daar een zinnig antwoord op geven zonder iets van het oude testament en van David te weten0 En van de God, die het recht der armen, der verdrukten gel den doet, (psalm 146 vers 5, oude berijming). De i van ik Nu ben ik Ineens terug bij de rechtse dictaturen in Zuid- Amenka, waarover zowel de Vandaag-schrijver als ds H J Hegger iets zeiden in onze krant. Wie die krant leest. weet dat er verschrikkelijk veel armen en ontrechten zijn in die landen van Zuid- Amerika. De mensen die zich daar in weelde baden zijn de presidenten en de generaals met hun discipelen. Dat zijn wel eventjes andere mensen dan die achter Jezus aanlie pen. En nu kan ds Hegger wel vertellen, dat het genoeg is om te zeggen dat zondaars zich moeten bekeren en dat ze alleen maar kunnen leven door het geloof in Christus alleen, maar ik vind wel dat we ze dan ook zo helder als glas moeten laten weten wat dat precies tot in de details betekent. Nu, daarbij kun je het oude testament niet mis- sea Want dat zet precies de puntjes op de 1. De i van ik. Rashie Een tijdje geleden kreeg ik van het Nederlands Israëlie- tisch Kerkgenootschap te Amsterdam de heruitgave van Rashie's commentaar op de Pentateuch, de vijf boe ken van Mozes, oftewel, op z'n joods gezegd: de tora. Wie was Rashie? Een buitenge woon geleerde rabbijn uit de elfde eeuw, die ln de Franse stad Troyes een school voor bijbelkennis stlchte. Daaruit kwamen rabbijnen voort, die niet minder vermaard wer den dan hijzelf. Het werk van Rashie, hoofdzakelijk een sa menvatting van oude tal- moed-commentaren, dus van Joodse schriftgeleerden, kwam in 1895 op de Neder landse markt, via een verta ling (plus aantekeningen) van de Amsterdamse rab bijn, later opperrabbijn, A. S Onderwijzer. Nu, van dat vijf delige werk liet het Israëlie- tisch Kerkgenootschap een fotografische herdruk ma ken. Binnen een jaar was die uitverkocht. Ik weet dat veel christelijke pastores, zowel rooms-katholieke als protes tantse zich dit werk aan schaften. Terecht, want Je haalt met deze boeken een bron van joodse wijsheid in Je huis. die zonder meer ver helderend en verfrissend is. Thans is een tweede heruit gave ter perse, zo vernam ik van de secretaris van het Is- raëlietisch Kerkgenoot schap. Deze mededeling ver heugde mij. Tot in de puntjes Waarom was ik verheugd? Omdat Rashie's werk zo tot in de puntjes vertelt wat er aan de hand is. als je het hebt over God en zijn wet. Ons probleem is denk ik: hoe ma ken we dat de dictators in Zuid-Amerika duidelijk? In ieder geval: ik ben blij dat wij uitgerekend leven ln een land, waarin voorzo'n schrift geleerdheid als van Rashie nog een „markt" is. Dat is namelijk vrijwel nergens het geval. In het land van Rashie, Frankrijk, in z'n werk ge woon onverkoopbaar. Ik zou wel willen, dat minister Pronk van ontwikkelings hulp er nu eens een belangrij ke subsidie voor gaf. Want met het werk van Rashie kom je een geweldig stuk ver der als je gewoon op basis van de Wet des Heren wilt weten wat recht ert gerechtig heid is. Voor alle mensen en voor Jezelf. Voor belangstel lenden.' momenteel kan men de tweede her-uitgave van Rashie nog bestellen voor de oude prijs, vijf delen voor 120. bij het Nederlands Is- raëlietisch Kerkgenoot schap. Van der Boechorst- straat 26, Amsterdam FEBRUARI-STAKING 1*41 Het kan geen kwaad nog even op de herdenking van de februari-staking in Amsterdam terug te komen. Men kan verschillen in waardering ten aanzien van het aantal van hen die aan de herdenking bij de Dokwerker deelnamen, het waren er dan toch circa twintigduizend! En dat na ruim dertig jaar. Uit allerlei hoeken is mij intussen ter ore gekomen dat er dit jaar strubbelingen geweest zijn bij de formulering van de moti vatie voor deze herdenking. In de wijkraad Buitenveldert waren het uiteindelijk slechts twee leden die hun handtekening gaven aan de op roep die daartoe door een aantal mensen was opgesteld. De Buiten- veldertse Courant meldt dat zij die niet mee wilden doen van mening waren, „dat de herdenking niet op het actuele gebeuren moest worden betrokken". Men wilde bovendien niet in een bepaalde richting worden gedwongen". De Waarheid van 15 februari Jl. meldt daarentegen uit Landsmeer dat daar een oproep is opgesteld die op niet mis te verstane manier spreekt van „oude en nieuwe nazi-orgieën in tal van plaatsen over onze oostgrenzen, de zg. Berufsver- bote, alsmede de onverantwoordelij ke achteloosheid t.o.v. de berech ting van oorlogsmisdadigers in ei gen land", die manen tot voortdu rende waakzaamheid. Deze oproep is o.m. ondertekend door alle school hoofden van de christelijke, katho lieke en openbare school etc. Twee dingen zijn hieruit duidelijk. Wie stelt dat de herdenking niets met het actuele gebeuren te maken mag hebben, kan beter thuis blijven. Daar is indertijd niet voor gestaakt. De nazi-onderdrukking ls geen een malig gebeuren in onze wereld ge weest. Was dat maar waar! Geden ken betekent ook altijd het heden en de toekomst in het oog houden. Daarvoor gaven de mannen en vrou wen van het verzet hun leven. Een andere zaak is of men dan in de motivatie alles dient te noemen. Men doet natuurlijk toch een keus en die moet dan zo algemeen moge lijk zijn, zodat niemand eronder uit kan: ook dit is onderdrukking. Dat de Berufsverbote in Duitsland daar bij horen, zal nauwelijks te ontken nen zijn. Maar dan zal de zaak van Charta 77, om maar eens iets te noemen, er ook bij moeten. Aan wie dan afhaken, kan de vraag worden gesteld, om welke vrijheid het hen te doen is. De februari-staking was tenslotte een zaak van vuile handen maken. Wie dat ten koste van alles wil vermijden, moet niet meedoen. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Zegveld, Mole naarsgraaf en te Kamerik: H. Rose- boom, kand. te Barneveld; te Lisse (toez.): J. L. Ravesloot te Ooster- meer; te Zeist: G. v.d. End te Pa- pendrecht; te Herwijnen (toez.): B. Gijsbertsen, kand. te Lunteren; door de gen. synode tot docent the- ol. seminarium te Driebergen: A. D. H. Roscam Abbing te Bilthoven. Aangenomen naar Dedemsvaart: C. Vijfhuizen te Oosterend; naar Hoo- geveen (toez.): G. Wursten te Vee- nendaal; naar Voorburg (toez B. Prakke (maatsch. werkadviseur KSA te Rotterdam) te Strijen; het beroep door dfc g?n. synode tot zen dingspredikant (docent opleiding van de Torajakerk te Rante Pao. Indonesië): B. Plaisier, kand. te Utrecht. Bedankt voor Ingen: dr E. W. Tuin- stra, laatstelijk zendingspred. te Ambon, wonende te üegstgeest. GEREF. KERKEN Beroepen te Paterswolde: J. C. van Loon. studentenpred. te Delft; te Wijnjewoude en te Urk: J. Wieringa te 't Zandt (Gr.). Beroepen te Arnhem: G. O. N. Veen- huizen te Zutphen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Capelle a d. IJssel: H. J. Be ge man te Assen-Noord. Bedankt voor Dronten; D. Scherf! te Marum-Kornhorn; voor Enschede- Noord: J. Slotman te Dalfsen. Bevestiging op 4 maart te Enschede- Noord (als zendingspred. op West- Irian; het is de bedoeling, dat hij eind dit jaar vertrekt): kand. J. P. D. Groen uit Groningen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Amsterdam-Noord: P. Blok te Dirksland; te Den Haag- Centrum: J. M. Kleppe te Woerden. Bedankt voor Apeldoorn: A. Moer kerken te Nieuw Beijerland. VRIJE EVANG. GEM. Beroepen te Rotterdam-Zuid: J. A Hamers te Wormerveer. PRESB. HERV. KERKGEM. Intrede op 5 maart te IJsselmuiden: kand. G. F. Taverne uit Hoogeveen. Roger Schutz In de voetnoot bij het zaterdag ge publiceerde interview met Roger Schutz, de prior van Taizé, stonden verkeerde prijzen gemeld. Bij Ten Have in Baarn zijn van Roger Schutz de volgende boekjes ver schenen: „De regel van Taizé" (prijs 6,50), „Strijd en aanbidding" 9.75) en ..Feest zonder einde" 9.75). Het laatstgenoemde boekje komt deze week in de boekhandel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2