Twee Namibische
predikanten praten in
ons land over hun land
Uit brieven van lezers
Hoe komt
Goud
zwaard
hierin
terecht?
Verdedigers dominee
voor DDR-rechter
§^52
Propaganda
Onbegonnen werk? Genoeg
Rustige heren
Evangelisatie-actie
geref. gemeenten
Franciscus- expositie
in Uden
Vaticaan: Lefebvre
blijft halsstarrig
VANDAAG
„Nairobi oecume
nisch uitwerken
Voorbijgangers
DINSDAG 1 MAART 1977
KERK
Trouw/Kwartet 2
door A. J. Klei
Onlangs beluisterde ik een toe
spraak van een hervormd per
soon. die zijn gehoor opwekte,
aardig tegen gereformeerden
aan te kijken. Hij legde uit dat
de gereformeerden vroeger in
derdaad een niet altijd even
aantrekkelijk volkje vormden,
maar dat dit tegenwoordig
heel anders ligt. Voorbijge
gaan zijn, aldus het betoog,
het gereformeerd triomfalis
me. het gereformeerd imperia
lisme en het nou Ja. dat
derde -isme, ben ik kwijt, maar
't verhaal kwam er dus op neer
dat er vandaag de dag best
met gereformeerden om te
springen valt.
Ik knikte instemmend, tenslotte
had ik ook meermalen geschreven
dat de gereformeerden minder hoog
van de toren blazen sinds zij zelf
vrijzinnige en linkse lieden in huls
hebben Maar de laatste dagen
vraag ik me of zij wel werkelijk hun
boze -ismen hebben afgelegd. Verle
den week hadden we in de krant het
bericht dat de gereformeerde ker
ken een zware delegatie sturen naar
een conferenUe in Potchefstroom
over het rassenvraagstuk in zuide
lijk Afrika. Met enige trots liet Leus
den. waar alle gereformeerde
touwtjes samenkomen, weten dat
tot de afgezanten van de gerefor
meerde kerken ook prof. dr B
Goudzwaard behoort.
Verzwegen werd echter dat de heer
Goudzwaard helemaal niet gerefor
meerd is. Ik bedoel, hij zal wel gere
formeerde overtuigingen met zich
dragen, maar hij Is geen lid van de
gereformeerde kerken. Hij Is een
buitenverbandse vrijgemaakte gere
formeerde. Daar Is hij, denk ik. niet
minder om. maar de vraag is. hoe hij
terecht komt in een officiële verte
genwoordiging van de kerken die
hij. hoe dan ook. de rug heeft toege
keerd? Ik heb het vermoeden dat
hieraan het doodgewaande gerefor
meerd Imperialisme ten grondslag
ligt.
Hoe is het toegegaan? Ik neem aan
als volgt. De gereformeerden, die
erover te bedisselen hadden wie hen
in Zuid-Afrika zouden vertegen
woordigen. gingen na wie in hun
midden waardig bevonden konden
worden om deze gewichtige taak op
zich tc nemen. Opeens riep iemand:
Goudzwaard! Iedereen was het daar
terstond mee eens.
Goudzwaard precies, dat was hun
man, die moesten ze hebben. Voor
treffelijk econoom aan hun eigen
Vrije Universiteit, opsteller van het
CDA-program mooier kon het
niet Hij heeft een goeie relatie met
Beyers Naudé. wist iemand te mel
den en een ander, die 't moderne
leven kent. gaf als zijn overtuiging
dat je om een persoon, die op de
televisie bij zijn vóórnaam aange
duid wordt, echt niet heen kunt.
Kortom, allerwege geestdrift. Nie
mand vToeg zich af of de heer
Goudzwaard wel lid van de gerefor
meerde kerken was, men ging er
gewoon van uit dat een man, die
zoveel deugden in zich verenigt, ui
teraard gereformeerd was. Welnu,
dat is een vorm van gereformeerd
imperialisme.
Overigens ben ik er helemaal niet
tegen dat buitenverbandse vrijge-
maakten klussen opknappen voor
de gereformeerde kerken. Zo heb ik
er ook volledig vrede mee dat de
buitenverbandse vrijgemaakte geo
loog prof. dr. J. R. van der Fliert
meespreekt in het deputaatschap
voor kerk en theologie. En los van
iemands kerkelijke komaf vind ik
het zelfs te loven in de gereformeer
den dat zij niet-theologen mee laten
praten over theologische affaires.
Maar voor zover ik weet hebben de
gereformeerden nooit te kennen ge
geven dat zij voor de samenstelling
van dit belangrijk deputaatschap
leentjebuur speelden bij kerken,
waarmee ze welbeschouwd sinds
1944 in onmin leven.
De niet weg te vlakken taken van de
hoogleraren Goudzwaard en Van
der Fliert in de ..gewone'" gerefor-,
meerde kerken maken intussen het
beeld van de buitenverbandse vrij
gemaakte kerken niet helderder.
Aan de éne kant fungeren zij zo'n
beetje als opvang van verontruste
gereformeerden die het In hun eigen
kerk niet langer uithouden (hoewel
zij soms doorschuiven naar de meer
solide blnnenverbandse vrijge
maakte kerken) en vemeem Je in
buitenverbandse kring luide klaag
zangen over de toestand bij de gere
formeerde kerken. Aan de andere
kant zijn er blijkbaar bultenverban-
ders die zich niet alleen thuis voelen
bij „gewone" gereformeerden, maar
ook bereid zijn voor hen bepaalde
kastanjes uit het vuur te halen.
Maar daar ga ik nu niet verderop in.
het ging vandaag over een (ver
moed) staaltje van gereformeerd im
perialisme.
Prof.
B. Goudzwaard
door Aldert Schipper
Het is niet waar, zoals sommige
teungToepen voor het Zuidaf-
ikaanse bewind in hun propa-
anda beweren, dat de bevrij-
lingsbeweging Swapo een
tamgebonden (op de Ovam-
Oitam steunende) organisatie
De overgrote meerderheid
in de zwarten in Namibië
aat achter de Swapo. Dit
atste is een van de
lodschappen, die twee Nami-
ische predikanten, ds B. G.
Camera en ds. E. S. Tjirimuje,
ie vorige week in ons land
varen, uitdragen.
De twee dominees zijn verbonden
ian de Afrikaanse mcthodistische-
-piscopaalse kerk. een vrucht van de
zending door zwarte Amerikanen uit
de laren iwinUg van deze eeuw De
kerk is geconcentreerd in het zuiden
van Namibië en telt ongeveer 20 000
leden, dertig predikanten en een
bisschop, die de kerk deelt met de
zusterkerk in Zuid-Alrika.
Tijdens hun bezoek in ons land heb
ben de twee gesproken met enkele
De Namibische predikanten
B. G. Karuera en E. S. Tjiri
muje.
politici, onder wie het AR-Kamerlid
J N. Scholten. Het gesprek ging over
een van de zorgen, die de twee domi
nees aan het hart gebakken zijn. het
lot van de vele tientallen uit Namibië
gevluchte jongeren, van wie er zestig
in Botswana uitzien naar een moge
lijkheid hun studie voort te zetten of
te beginnen.
De twee hebben zopas in het Britse
parlement uiteengezet dat de huidi
ge consütuüonele besprekingen in
Windhoeks gymnasUekzaal in hun
ogen waardeloos en gevaarlijk zijn.
Ze zijn bedacht door de Zuidafrika
nen en de grondwet voor Namibië is
in Pretoria geschreven, zegt ds. Ka
ruera. De meerderheid van het volk
zal niet aanvaarden dat Namibië ui
teenvalt in bantoestans en er dreigt
een bloedige guerrilla als de Zuldaf-
rikaanse regering haar wil doorzet.
Deze regering beweert dat de stam
men in het land niet goed met elkaar
overweg kunnen en daarom gebon
den moeten worden aan een stamge
bied Ds. Tjirimuje moet lachen om
dit veelgehoorde stukje Zuidafri-
kaanse propaganda. De conferentie
in de gymnastiekzaal over de ko
mende grondwet heeft er juist toe
bijgedragen dat de Namibiërs meer
dan voorheen een eenheid zijn. Be
wijzen zijn voor deze bewering niet
voor handen, maar ds. Tjirimuje ver
telt een verhaal om zijn mening aan
nemelijk te maken. Kortgeleden be
noemde de door Zuid-Afrika aange
stelde Herrero-leider Klemens Ka-
puo een hoofdman in de streek van
Osjimbingue. De bevolking, die uit
Damara's en Herreros bestaat, wei
gerde de stroman van Kapuo te aan
vaarden en koos in een democra
tische stemming, -waar tweehonderd
afgevaardigden aan meededen, voor
een nieuwe hoofdman, een Damara.
Er waren slechtsvier stemmen
tegen.
tegen zo'n leger lijkt onbegonnen
werk. De twee dominees wijzen ech
ter op Vietnam, waar ook een
technisch hoog ontwikkeld leger
tenslotte moest opgeven tegen de
guerrilla. „En we zijn trouwens in
Nederland om hier steun te zoeken
voor een verdere isolering van Zuid-
Afrika. Op die manier kan het Wes
ten bijdragen aan de voorkoming
van een bloedige oorlog." zegt ds.
Karuera. „Wij vechten niet tegen de
Zuidafrikanen, maar tegen de apart
heid. De apartheidsideologie zal niet
alleen ons volk maar tenslotte ook
de Zuidafrikaanse blanken schade
doen, doordat zij alleen komen te
staan in de wereld".
Maar de Zuidafrikanen beweren dat
zij bijzondere rechten op Namibië
hebben, omdat zij het land ontwik
keld hebben. 'Wie haalt de koper en
de uranium uit de grond en wie rijdt
de vrachtwagens?', vragen de twee
theologen echter.
De Zuidafrikanen hebben in het
noorden van Namibië een leger
macht van 50.000 man. Een guerrilla
Belde predikanten leggen er de na
druk op dat de bevolking van Nami
bië. die zij als pastor goed kennen,
de overheersing door de Zuidafrika
nen nu genoeg vindt. Elke dag staan
honderden mensen voor de rechter
wegens de paswetten. Onze kinde
ren sterven door ondervoeding en
als ze niet dood gaan voor de school
leeftijd zijn wij niet vrij hen naar de
school te sturen die wij willen. WIJ
hebben een aparte toestemming van
de politie nodig als we een vriend
willen opzoeken en wij hebben geen
recht op een normaal salaris. Als ik
contractarbeider ben en Ik loop
overdag op straat, moet ik een brief
je van mijn baas hebben dat ik daar
toestemming voor heb en 's avonds
staat er een poiitie-agent voor de
barakken waar de mannen slapen.
'Alle volken In de wereld hebben
zich bevrijd, waarom wij nog niet?'
De twee dominees zijn rustige heren
van tussen de vijftig en zestig jaar.
Ds. Karuera kent de voorzitter van
de Swapo, San Nujoma, goed uit de
tijd dat hij nog een jongen was. 'Een
aardige inschikkelijke Jongen',
noemt Karuera hem. Zij zijn zelf
trouwens geen üa van de Swapo ook
al sympathiseren zij er wel mee. Hun
steun is echter niet onvoorwaarde
lijk. 'Als de Swapo de mantel van de
Zuidafrikanen zou aantrekken, zou
den wij hen ook verdrijven', menen
de predikanten.
Ds. Karuera was vroeger bevriend
met het huidige Herrerohoofd Ka-
pua. Sinds hij zich echter door de
Zuidafrikanen liet 'kopen' ls het uit
met de vriendschap. 'Ook al zou hij
ooit nog eens president van Namibië
worden, dan zal zijn bewind maar
kort zijn', zegt Karuera, 'want nie
mand aanvaardt hem en hij kan op
eigen kracht niet bestaan.'
De militante taal uit de mond van
een oude wijze dominee wekt enige
verbazing. Is de Namibische bevol
king wel in staat om het tegen de
Zuidafrikanen op te nemen? 'Als je
naar het Noorden van ons land reist,
zie Je her en der in de woestijn de
uitgebrande militaire vrachtwagens
liggen. Ik vraag me af of die
misschien door missionarissen in
brand gestoken zijn of door onze
guerrilla-strijders.'
Korf* duidetiffc geschreven, ketst aan een kant getypte, brieven kunnen worden
gestuurd naa' Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartel. Postbus 859. Amsterdam Bt
pobkkatw wordt de naam van de sennjver vermeld
Paardekracht
De koudste winter sinds 177 Jaar in
Amerika heeft de technologische
wereld voor grote problemen ge
steld Een olieboycot of een natuur
ramp stort de moderne wereld direct
tn een energiecricts. Wij vragen ons
af of het paard ons redding kan
brengen, in noodgevallen. Persoon
lijk herinner ik mij de eerste wereld
oorlog. hoe onze sleperswagens ge
trokken door de bekende sle
perspaarden. duizenden tonnen goe
deren vervoerden.
Duizenden tonnen groentenafval en
brood komen in de vuilniszakken
terecht. Van ai deze afvalproducten
zouden wij een groot aantal sle
perspaarden kunnen voeden, de ha
ver als bijvoeding Een prachtig ob
ject voor werkverschaffing, voor de
jeugd Zij zullen Jaren werk hebben
eer dat wij voldoende paardenener-
gle opgebouwd hebben. Regeren is
vooruitzien.
Rotterdam R. P. Zeedijk
Chr. politiek (3)
De heer Schutte, algemeen secreta
ris van het GPV. heeft nog al wat
Onze adressen:
AMSTERDAM
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9 Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel 05200-17030
bezwaar tegen wat Hans de Boer
gezegd heeft op een ARP-vergade-
ring in Heino. Als lid van de ARP.
ook wel enkele functies in deze par
tij vervullende, moet ik zeggen dat
hetgeen de Boer gezegd heeft volko
men Juist is. niet alleen formeel,
maar ook inhoudelijk. Achter de be
doeling van het GPV met dit soort
artikelen zet ik ook een groot vraag
teken Verder, een politiek program
dat gebaseerd is op het Evangelie,
op de Bijbel, is alleen maar juist als
de inhoud de basis, van dat pro
gram daarmee in overeenstemming
is De uitspraak dat zulk een pro
gram naar het Evangelie Is. zegt op
zich zelf nog niets. De erkenning dat
we geprobeerd hebben dit CDA pro
gram op basis van het Evangelie
samen te stellen is niet vaag maar
duidelijk en voor geen tweeërlei uit
leg vatbaar. Mijn bede is (en ik hoop
dat de heer Schutte dat met mij zal
doen) dat wel als drie partijen de
komende Jaren een beleid voeren in
overeenstemming met dat program,
dan zullen we op deze wijze meer tot
zegen zijn voor land en volk dan
allen afzonderlijk ln kleine partijen.
Hoogkerk K. v.d. Heide
WOERDEN De Jeugdorganisaties
van de gereformeerde gemeenten
hebben een financiële actie opgezet
.Zending in Nederland". Het streef
bedrag is 45.000 gulden. Dit geld is
bestemd voor de aanzet van een
nieuwe evangelisatiepost ln het
noorden van het land, uitbreiding
van het lectuurwerk en materiaal
voor het kinderevangellsaUewerk.
De gereformeerde gemeenten schen
ken de laatste Jaren naast de zen
ding in toenemende mate aandacht
aan evangelisatie in eigen land In
Alkmaar. Tilburg en Tlel zijn evan-
gelisatieposten geopend met elk een
eigen evangelist Ook in Merksem
(Antwerpen) is een post Er is een
onderwijzeres benoemd, die leiding
geeft aan kinderevangetisatieclubs
in Nederland en België en
godsdienstlessen geeft op openbare
scholen In een aantal gemeenten
zijn evangelisatiecommissies, die
plaatselijk actief zijn
Berlijn Van de 35 DDR-burgers,
die september vorig jaar bij de secre
taris van de communistische partij
SED protesteerden tegen de officiële
verdachtmaking van de lutherse pre
dikant Oskar Brüsewitz. die in Zeitz
zelfmoord pleegde, moeten er drie
voor de rechter komen. Zij zitten al
sinds vorig jaar in voorlopige hechte
nis Hun namen zijn: Rainer Lange-
nau, Rudi Moldt en Ruprecht Schrö-
ter Zij beschouwen zichzelf als soci
alisten en marxisten, maar maakten
er bezwaar tegen dat het partijor
gaan Neues Deutschland de persoon
van ds. Brüsewitz bekladde, nadat
hij zich uit protest tegen de beper
kende maatregelen tegen de kerk in
brand gestoken had.
Frankfurt Volgens synodelid
prof. dr Gerhard Grohs is het ge
sprek. dat de synode van de evange
lische kerk in Duitsland met de in
dustrie gevoerd heeft over Zuid-
Afrika. mislukt Daarom kan een
consultatie van de EKD die voor 1
april gehouden zou worden niet
doorgaan en moet de kerk wachten
op een rapport dat de Zuidafrikaan
se raad van kerken in augustus
denkt af te ronden.
Londen De secretaris generaal
van de Britse kerken, Harry Morton,
meent dat de Britse raad van kerken
zijn weigering steun te verlenen aan
de oproep tot desinvesteren ln Zuid-
Afrika. moet herzien, indien de rege
ring van dat land op haar huidige
koers blijft
Stuttgart De gezamenlijke bij
belgenootschappen in de DDR heb
ben vorig Jaar 11.929 complete bij
bels en 99 824 exemplaren van het
Nieuwe Testament verspreid. Het
Jaar daarvoor waren de getallen resp.
19 230 en 51.301.
Londen Leslie Brown, de
ambtsvoorganger van de in Uganda
gedode aartsbisschop Janani Loe-
woem. heeft deelgenomen aan de
herdenkingsdienst voor Loewoem ln
Nairobi Bij terugkeer in Londen zei
Brown dat Loewoem door de borst
en in de mond was geschoten omdat
hij de moed had zich tegen de presi
dent van Oeganda te keren.
Rome In de Italiaanse stad
Imola moeten 119 leden van de Sint-
Jansparochie voor de rechter ko
men. omdat zij hun kerk bezet had
den, teneinde steun te geven aan
hun vroegere pastoor, pater Zanibo-
ni. Deze werd vorig jaar geëxcommu
niceerd wegens huwelijk. De paro
chianen wilden de populaire priester
echter handhaven. Toen de bisschop
de kerk besloot te sluiten, bezetten
de parochianen het gebouw om er
met hun pastoor de mis te kunnen
vieren.
Madrid Volgens de Madrileense
krant ABC is de rechtsradikale
„Spaanse priesterbroederschap" ln
dc knel gekomen, nadat de Spaanse
bisschoppenconferentie geweigerd
heeft de groep te „legaliseren."
UDEN ..Franciscus in Brabant" is
het thema van een tentoonstelling,
die van 26 februari tot 1 mei in het
museum voor religieuze kunst in
Uden wordt gehouden. Deze exposi
tie is een laat uitvloeisel van de
herdenking van het 750e sterfjaar
van Franciscus van Assisi.
De tentoonstelling is ingericht met
kunstwerken uit de franciscaner en
capucijner kloosters in het oosten
van Noord-Brabant en ln Weert. De
nadruk wordt vooral gelegd op de
manier, waarop de heilige in beeld
en schildering is weergegeven en
welk historisch proces hieraan ten
grondslag ligt De middeleeuwse
Franciscus wordt veelal als gestig
matiseerde uitgebeeld, de 17/18e
eeuwse kunstwerken tonen de
toeschouwer Franciscus als boete
ling of exstaticus. Het middeleeuws
Franclscus-materiaal is summier
aanwezig op de tentoonstelling. Dit
is'niet verwonderlijk, daar na de val
van Den Bosch in 1629 de francisca
nen uitgewezen werden. De kunst,
die de franciscanen en capucijnen
meebrachten, toen zij zich vestigden
ln rooms-katholiek enclaves als het
graafschap Megen en de heerlijk
heid Ravenstein droeg een heel an
dere karakter; het was contra
reformatorische kunst, de kunst van
de kerk die het offensief had Ingezet
tegen de Reformatie.
De tentoonstelling is dagelijks te
zien 's middags van twee tot vijf,
behalve op dinsdag.
Op de foto toont een der medewerkers
het oudste beeld van de tentoonstel
ling: Franciscus. de gestigmatiseerde
(met doorboorde handen), een beeld
uit circa 1480.
ROME - Het Vaticaan heeft
vastgesteld, dat de „rebelse" Franse
aartsbisschop Marcel Lefebvre geen
tekenen van inkeer toont. Het doet
een beroep op zijn volgelingen hem
te verlaten en zich achter Rome te
scharen. In een verklaring van vijf
honderd woorden over de man. die
weigert ^ich neer te leggen bij de
liturgievernieuwingen van het twee
de Vaticaans concilie, staat, dat de
paus Lefebvre met voorbeeldig ge
duld pobeert te laten terugkeren
van de dwalingen zijns weegs.
Er wordt aan herinnerd, dat het de
creet krachtens hetwelk Lefebvre ln
juli van het vorig Jaar van de pries
terlijke bediening werd uitgesloten,
nog steeds van kracht is. Daarom
zijn de priesterwijdingen, die hij
sindsdien heeft toegediend, niet gel
dig Begin februari heeft de 71-Jarige
aartsbisschop opnieuw priesters ge
wijd. De jongemannen zullen de hun
toegewezen ambten nooit rechtma
tig uitoefenen, aldus de verklaring.
Zondag hebben duizend volgelingen
van Lefebi£ onder leiding van een
priester. Louis Coache, in Parijs de
kerk van de Heilige Nlcolaas van
Chardonnet bezet. Zij willen de kerk
pas verlaten, als hun een kerk is
toegewezen, waar zij traditionele
missen kunnen vieren.
NA DE STAKING
Naar mijn gevoel meer dan voor
heen hebben de stakingen van de
laatste weken de gemoederen verhit
gemaakt. Er is meer discussie ge
weest dan vroeger het geval was.
Merkwaardigerwijs is in de hoek van
de kerk hier en daar opnieuw de
vraag aan de orde gesteld of er wel
ooit gestaakt mag worden. Ik dacht
dat die vraag achter ons lag. Ik
herinner me dat we op de jonge-
lingsvereninging al tot de conclusie
kwamen dat een christen mocht sta
ken. Toch doen sommigen alsof dit
nog maar weer eens bekeken moet
worden. Staken is een democratisch
recht, dat men dan ook in dictatori
aal geregeerde landen, met name in
Oost-Europa, niet aantreft. Wie daar
staakt, gaat voor de bijl. Wij zijn een
andere mening toegedaan. Er mag
gestaakt worden. Men kan discus
siëren of de omstandigheden zo zijn.
dat die een staking wettigen. En dan
nog kennen wij die vrijheid, dat men
individueel beslissen kan. Het
laatste uiteraard weer bezien tegen
de achtergrond van omstandighe
den, die ieder collectief meebrengt.
Een kerkelijk blad klaagt wel over
de scheldwoorden die een niet-
stakende ouderling naar zijn hoofd
geslingerd kreeg, maar dit haalt het
natuurlijk niet bij de molestaties
waarmee vroeger dit soort acties
gepaard gingen. Ook wat dat betreft
is er meer tolerantie. Maar wat mij
dan weer te ver gaat is dat datzelfde
kerkelijk blad bang is dat men al
stakende te veel vecht voor materië
le zaken. Terwijl als een van de
hoofdmotieven om er maar gauw
mee op te houden dan weer ge
noemd wordt de economische verlie
zen! En om het nog ingewikkelder te
maken moeten we dan bovendien
nog letten op de stem van de roede
Gods! Op die manier valt alles wel
aan elkaar te lijmen, maar wordt
niets wezenlijks gezegd. Bij de sta
king gaat het om zakelijke dingen.
Het ging dit keer daarbij mede om
bijzonder bescheiden wensen op het
gebied van de structuurveranderin
gen. waar we het allemaal zo druk
over hebben. Daar moet men niet
van alles bijhalen. Werknemers heb
ben een zelfbeschikkingsrecht ten
opzichte van de vraag aan wie en
wanneer ze hun arbeidskracht ter
beschikking willen stellen.
DEN HAAG Het is niet alleen
wenselijk, maar ook onvermijdelijk
dat de uitwerking van 'Nairobi' in
Nederland oecumenisch wordt op
gezet. Dit zegt het breed modera-
men van de hervormde synode in
een stuk ter voorbereiding van de
voorjaarszitting van de synode. Tij
dens die zitting zal de synode zich
bezighouden met de uitkomsten van
de vijfde algemene vergadering van
de wereldraad van kerken in Nairobi
eind 1975. Gebeurt de uitwerking
individueel dan zou een oecume
nische Impuls de verwarring en de
gescheidenheid eerder vergroten
dan doorbreken, aldus het mode-
ramen.
In het voorbereidingsstuk spreekt
het breed moderamen een voorkeur
uit voor de behandeling van ten
minste de volgende drie onderwer
pen uit het vele materiaal uit Nairo
bi: een totaal-aanpak van zending
en evangelie; verder werken aan de
kerkelijke eenheid; en de strategie
van de mensenrechten.
Prof. P. Schoonenberg
Met een rede over „Een spreken en
denken over God. of liever naar God
toe" heeft prof. dr P. J. A. M. Schoo
nenberg SJ afscheid genomen van
de katholieke universiteit in Nijme
gen. 8tnds 1984 was hij daar hoogle
raar in de dogmatiek.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Hoilum c.a. (Ameland):
A. Terlouw kand. te Arnhem; te
Kampen: G. v.d. End te Pa-
pendrecht; te Papendrecht(buiteng.
wijkgem. in wording) (toez.): drE. W.
Tuinstra, laatstelijk zendingspred.
(docent theol. hogeschool Ambon)
wonende te Oegstgeest; te Gronin
gen: M. S. F. Kemp te Ried.
Aangenomen naar Hillegom: A. Th.
Rothsz, pred. voor bijz. werkz.
(geest, verzorger Veldwijk) te Erme-
lo; naar Oosthem (toez.): S. Ypma te
Maastricht.
Bedankt voor Oud-Vossemeer: A.
Juffer, kand. te Stojwijk; voor Ben-
nekom: J. Codee te St-Annaland.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Assen: B. Fidder te Rot-
terdam-IJsselmonde; te Winscho
ten: L. de Ruiter te Wirdum.
Aangenomen naar Waddinxveen: P.
v.d. Berg luchtmachtpred. te Melle
(W.-Dld).
Bedankt voor Rotterdam-Zuidwijk:
R. Oranje te Oldenzaal voor Rotter-
dam-Charlois: C. A. Verhoog te Fra-
neker.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Hilversum-O: G. Bij
kerk te Enschede-Oost.
Bedankt voor Rotterdam-West: P.
Roos te Harderwijk.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Borssele, Melissant en
Zaandam: H. Ligtenberg te Terwol-
de; voor Oud Beijerland: J. Mijnders
te Ridderkerk.
Carl Mc Intire
Dr Carl Mc Intire, president van de
internationale raad van christelijke
kerken, de ICCC, heeft telefonisch
tegenover ds J. C. Maris verklaard,
dat hij het volste vertrouwen in hem
heeft. Ds Maris heeft aldus de
president de zaak van het bijbels
christendom in het algemeen en van
de ICCC in het bijzonder in de loop
der Jaren belangrijke diensten bewe
zen. Volgens dr Mc Intire heeft ds
Maris op „volledig integere wijze
leiding gegeven aan het hoofdkan
toor in Nederland en nimmer enige
reden gegeven tot verdenking." Al
dus deelt het internationaal secreta
riaat van de ICCC in De Bilt mee. (In
ons blad van gisteren zijn de bij
schriften onder de foto's van ds. J.
H. Velema en ds. J. C. Maris verwis
seld, red.)
Prof. dr. J. Verkuyl
De Amsterdamse hoogleraar in de
zendingswetenschap, prof. dr J. Ver
kuyl, heeft het redactiesecretariaat
van Wereld en Zending neergelegd.
Dr C. H. Koetsier, die verbonden is
aan het algemeen diakonaal bureau
van de gereformeerde kerken is nu
eind-redacteur geworden. Dr. J. van
Lin is redactiesecretaris gebleven.
Wereld en Zending zal in het vervolg
eens per drie maanden verschijnen.
In de redactie zitten vertegenwoordi
gers van de rooms katholieke en
protestantse kerken. Het blad heeft
een nieuwe ondertitel gekregen:
„Tijdschrift voor opbouw van de
missionaire gemeente" en houdt zich
thans meer dan voorheen tevens be
zig met evangelisatie.