Oeganda heeft ervaring met christenvervolging (Sn Goudzwaard en Donner naar Potchef-stroom Vastenactie hoopt op tien miljoen Geen feestcantate voor de lutheranen Zware gereformeerde delegatie VANDAAG Voorbijgangers Interview met Ben Sijes DONDERDAG 24 FEBRUARI 1977 KERK T rouw/Kwartet2 Dr. Donner Prof. Goudzwaard LEUSDEN De gereformeerde kerken sturen een zware delega tie naar Potchefstroom, waar van 25 tot 28 april een conferentie wordt gehouden over de rassenproblematiek in zuidelijk Afrika. De gereformeerde oecumenische synode (GOS) besloot tot dit congres op haar verleden jaar augustus te Kaapstad gehouden assemblee. Tot de gereformeerde delegatie uit ons land behoren dr. A. M. Donner en prof. dr. B. Goudzwaard. In feite is het een regionale conferen- Ue voor Afrika, maar ook GOS- kerken buiten dit werelddeel kunnen eraan deelnemen. Het gewicht van de conferentie wordt geaccentueerd door de aanwezigheid van het inte rim comité (het moderamen) van de GOS. dat. eveneens in april, in Potchefstroom hoopt bijeen te ko men en van plan is aan de conferen tie deel te nemen. Vanwege het grote belang dat de Gereformeerde Ker ken in Nederland aan deze ontmoe ting hechten heeft het moderamen van de generale synode, op voor dracht van deputaten oecumene bui tenland. een „zware" delegatie, zo wel vanuit theologische als sociaal- politieke disciplines, bereid gevon den deze kerken in Potchefstroom te vertegenwoordigen. De delegatie bestaat uit prof. dr. Herman N. Ridderbos, hoogleraar te Kampen, dr. A. Kruyswijk. oud- synodepraeses, prof. dr. A. M. Donner. rechter ln het Europees Ge rechtshof. die lid was van de staatscommissie in verband met de zg. Lockheed affaire en prof. dr. B. Goudzwaard, hoogleraar economie aan de Vrije Universiteit in Amster dam. opsteller onder meer van het politieke program van het CDA. Plaatsvervangers die alleen mee gaan als een van de eerstgenoemden op het laatste ogenblik niet zouden kunnen, zijn respectievelijk prof. dr. K. Runia, hoogleraar te Kampen, mr. G. C. van Dam te Den Haag. ds. C. Mak Azn, praeses van de laatstge houden synode en dr. B. Rietveld, moderamenlid van dezelfde synode. Op de conferentie worden alle GOS- kerken uit Afrika verwacht, die af komstig zijn uit o.m. Zuid-Afrika, Malawi, Nigeria. Soedan, Rhodesië. Zuidwest-Afrika en Zambia. Op dit ogenblik is zeker dat er ook afvaardi gingen komen van de Christian Re formed Church of America en de Reformed Churches of Australia. UTRECHT De Vastenactie is nodig als hulpverlening in nood in de wereld en als bewustwording, die leidt tot verandering van leven en tot politieke keuzen in de eigen samenleving, die een rechtvaardiger wereldorde naderbij brengen. Dit zei bisschop Ernst van Breda gisteren tijdens de persconferentie, waarmee de jaarlijkse campagne van de bisschoppelijke vastenactie weer is gestart. Vorig jaar bracht deze actie acht en een half miljoen gulden op. Dit Jaar hoopt men de tien miljoen te halen. Het geld is bestemd voor 380 projec ten. waarvan bijna de helft in La tijns-Amerika. In de r.k. kerk springen er drie acties voor de mensen in de ontwikkelings landen uit. De Pauselijke Missiewer ken (PMW) (met een inzameling in het najaar rond wereldmissiedag) richt zich op het eigenlijke missie werk: kerkebouw. katechese. ver kondiging en wat daarmee samen hangt De VastenacUe ln de vasten tijd vraagt de aandacht voor de meer materiële, sociale en economische kant. Mensen in Nood (Caritas) springt ln. wanneer ergens onvoor zien een ramp ontstaat. De Vastenactie werd door de bis schoppen gelanceerd in 1961. Zij stelden hun gelovigen voor. de vas tentijd op een nieuwe manier te bele ven: zichzelf versobering opleggen terwllle van de armen in de wereld Sinds de bisschoppelijke vastenbrief van 1973 over „Welvaart. Verant woordelijkheid. Versobering" en de actie vanuit de raad van kerken voor een nieuwe levensstijl (1974) is daar bij ook steeds meer het aspect geko men van het wakker schudden van het geweten voor verandering van de eigen samenleving De weg is nog niet gevonden, hoe wat in deze leeft bij geëngageerde groe pen, algemener kan worden en de kerken zelf gaat kenmerken, zei bis schop Ernst gisteren. Toch zag hij hier een opdracht voor de kg nende tijd: in de welvaartslanden een le vensstijl te ontwikkelen, die te ver- Onze adressen: AMSTEROAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTE RDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westbiaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 door A. J. Klei Aanstaande zondagochtend gedenken de lutheranen in hun Oude Kerk aan het Spui te Amsterdam hoe een kwart eeuw geleden de hersteld-lutherse kerk zich met de lutherse kerk herenigde. Deze aankondiging zal ongetwijfeld menig luthers hart sneller doen kloppen. Hoewel ik de voorpret der lustrum- vlerders geenszins wil bederven, meen ik er toch goed aan te doen. hen er op te wijzen dat zondag zeer waarschijnlijk geen speciaal voor deze gelegenheid vervaardigde feestcantate zal klinken. Ik heb althans niet vernomen dat vader en zoon Boendermaker met het oog op het jubileum aan het dichten zijn geslagen, hoewel deze hooggeleerden zich meermalen met het kerklied onledig hebben gehou den en bovendien van huis uit we ten wat het zeggen wil, hersteld- luthers te zijn geweest. Evenmin kwam mij ter ore dat cantor organist Willem Mudde tierden- kingsmuziek aan het componeren was, hoewel hij sinds jaar en dag gehuwd is met een dochter van de meest vermaarde organist der her- steld-luthersen. Jan Zwart. Kortom, ik moet me al sterk vergis sen of er is geen feestcantate in de maak. Dit is een beetje teleurstel lend, omdat met name de hersteld- luthersen in hun verleden nimmer schroomden om bij mijlpalen in luide dichtmuziek los te barsten. Een treffend voorbeeld daarvan le vert het eeuwfeest der hersteld- luthersen in 1891. In hun kerk aan de Kloveniersburgwal te Amster dam is toen uitbundig bezongen dat honderd jaar terug „kloeke broeders" en „getrouwe zonen" on danks „het woelen van den Tijd- geest" trouw bleven „knielen voor het Kruis" en zich afscheidden van de bestaande lutherse kerk, waar aan Duitse universiteiten opgelei de predikanten eerder moralis tische praatjes dan bijbelse preken weggaven. De geciteerde woorden haal ik uit de verrukkelijke feestcantate die op 3 juli 1891 door de fiere ruimte van de kerk aan de Klove niersburgwal ruiste en bruiste. Hier zijn de eerste twee van de vijf inlei dende coupletten voor koor: Stijgt, jubeltonen! stijgt naar boven Uit vol en onbeklemd gemoed! Het past ons dankbaar God te loven. Die ons voor dwaalleer heeft behoed; Die onze vrome, vroede vaadren Geen nieuw licht, maar het Licht deed naadren. Ruischt, jubeltonen! langs de wanden Van 's Heeren heilig bedehuis! Bespeelt 't klavier, gij rappe handen! Dat de orgeltoon bezielend bruis' En 't lied op 't heuglijk eeuwgetijde Ons 't hart, tot vreugd gestemd, ver blijde! Na de inleiding ging de cantate over tot de schildering van het ver leden. Om te beginnen gaf het koor te kennen: Woedende zeeën met bruisende baren Sleepen de kerk onzer vaderen mee. Het kinderkoor had deze opwek kende tekst: Vrees niet, kleine schaar van dappren. Houd de heilbanier in top! Laat de breede kruisvaan wappren, Hijsch haar hooger, hooger op! Hierna kwam de uittreding van 1791 aan de beurt en uit een trio voor sopraan, tenor en bas zijn deze regels: Wel u! gij bracht aan den Tijdgeest geen lof. Boogt niet voor de eerzuil der Rede, Laagt voor 't Genie nooit geknield in het stof, Gingt met geen vrijdenkers mede: Wel u, gij voorwerp van velerlei spot, Stelt maar uw hoop op de trouw van uw God! Na een tussenspel voor orgel zette de feestcante zich aan een beschou wing over de situatie „na honderd jaar" en dit levert vlammende teksten op: Nooit terug! Nooit rust genomen! Alles leeft en werkt en woelt! 't Is geen tijd meer om te droomen. Op! gij die in de aadren voelt Nog een droppel Luther-bloed, Steeds vooruit, vooruit met moed! Het slot van de cantate is een be werking van het bekende Luther- lied: Een vaste burg was onze God voor onze vrome vaadren! Hoewel ik maar piepkleine frag mentjes overnam uit de fikse feestcantate van 1891, zij zijn, dunkt me, voldoende om aan te tonen dat het door de aderen vloei end Luther-bloed destijds aanzien lijk luider sprak dan thans het ge val is. De koek was trouwens met die feestcantate nog niet op. Zon dag 5 juli 1891 hield ds. J. P. G. Westhoff een feestpreek en daarin wemelde het ook van zelfgemaakte Interieur van de (voormalige) hersteld-lutherse kerk aan de Klove niersburgwal te Amsterdam. Het gebouw, waarin nu een bank is gevestigd, dateert uit 1793. Het orgel, dat faam kreeg door de bespelingen van Jan Zwart voor de NCRV-microfoon, is verhuisd naar de Eusebius-kerk te Arnhem. liederen. Direct al aan 't begin gaf de feestredenaar zijn gehoor een lied „van een uwer leeraars" op, waarvan de eerste regel on weerstaanbaar aan een sinterklaas versje doet denken: 't Heuglijk eeuwfeest is verschenen! Intussen moeten we dat „nooit te rug!" uit de cantate niet letterlijk nemen, want bij alle gejubel van het honderd-jarig bestaan is ook nog eens nadrukkelijk herhaald wat bij de afscheiding of uittreding in 1791 gold: „Indien zij, van welke wij ons thans afgezonderd hebben, tot het zuivere Leerbegrip onzer Kerke terugkeeren, dan zijn wij be reid ons weder met hen te vereeni gen en als voren ééne Gemeente met hen uit te maken". In 1930 al was er een gesprek tussen vertegenwoordigers van de „gewo ne" lutherse kerk en de hersteld- lutherse kerk (welke buiten Amsterdam nooit tot grote bloei is gekomen). Dit contact leidde tot niets, de verschillen waren nog te groot. Na de oorlog zijn de gesprek ken hervat. Ze hadden toen meer zin, omdat sinds de conferentie van de lutherse wereldfederatie te Lund in 1947 in de lutherse kerk een beweging op gang kwam om weer belijdende kerk te worden. In het voorjaar van 1950 wees een opinie-ondereoek uit dat ruim 94 procent van de leden der hersteld- lutherse kerk vóór hereniging was en na de nodige vijven en zessen konden op 31 januari 1952 de ver eiste stukken worden getekend en waren na 161 jaar de vaderlandse lutheranen weer in één kerkge nootschap verenigd. Sindsdien leefden de lutheranen nog lang en gelukkig. Tenzij ze zo mal zijn, op te gaan in de her vormde kerk, want dan zal straks niemand meer een droppel Luther- bloed in de aderen voelen. Of zou dat niet zo erg zijn? antwoorden is met het oog op de armoede in de wereld. De Vastenac tie kan bijdragen tot een richting van leven, waarin het geloof beleefd wordt als één en verbonden met ver antwoordelijkheid voor de mens. en waarin de nood van de andere mens. ook in wereldverhoudingen gezien, niet bulten het eigen leven gehouden wordt, maar in het eigen leven rich ting bepaalt. De Vastenactie heeft zich steeds meer toegelegd op steun aan kleinschalige ontwikkelingsprojec ten, gericht op de verbetering van een bepaalde situatie in een land of streek. Er is volgens project directeur W.J. Kreeftmeijer een dui delijke verschuiving van investering in gebouwen naar investering in mensen en htm vorming. Bouwpro jecten vormen nog maar vijftien procent van de totale bestedingen. Het accent valt nu op de vorming en de scholing van de mensen zelf: mensen in staat stellen zich van hun situatie bewust te worden en hen de kans te geven, zelf hun eigen pro gramma's te realiseren. In direct verband daarmee staan de projec ten, die mensen helpen zich te be vrijden uit onderdrukkende struc turen. Het meeste geld gaat thans naar „zelf hulp-projecten", een sector die tien jaar geleden nog helemaal on deraan stond. Hieronder verstaat men dan hulp aan basisge meenschappen: coöperatieve bewe gingen en strijdbare organisaties van kleine boeren en landarbeiders, van stadsarbeiders. vrouwen en jeugd. Het overgrote deel van de projecten is ten gunste van plattelandsbevol king. die het meest te lijden heeft van armoede en uitbuiting. Bijzon dere aandacht wordt ook besteed aan onderwijs, dat aangepast is aan de noden van de mensen en vooral aan de noden van de Jeugd, die uitziet naar werkgelegenheid en een menswaardige toekomst <b.v. vak onderwijs voor werkloze schoolver laters). In de gezondheidssector heb ben de initiatieven van preventieve aard duidelijke prioriteit De Vastenactie is. zoals gezegd, voor kleine projecten, want kleine projec ten kunnen gemakkelijker door de mensen zelf in stand gehouden en ook ln de toekomst gerund worden. Daarbij is er als gevolg van het contacten-net. dat men over de ge hele wereld heeft opgebouwd, wel de meeste aandacht voor projecten, waar de r.k. kerk ergens mee te maken heeft, maar niet uitsluitend. Elke aanvraag om hulp wordt op eigen mentes bekeken, want, zo zei vice-voorzitter mr C E Schelfhout, nood ls nu eenmaal niet confessio neel. door G. Verstraelen-Gilhuis „Het pistool dat gericht is op de borst van de aartsbisschop, dat gebruikt is bij de huiszoe king in de woning van de bisschop van Bukeli, is gericht op iedere christen in de kerk". Met deze kernachtige woorden begon de open brief van achttien anglicaanse bisschop pen van Oeganda aan presi dent Amin. Een moedige brief waarin aartsbisschop Luwum en de zijnen publiekelijk het met voeten treden van de men senrechten en de vervolging van de christenen in Oeganda aan de kaak stellen. De gevolgen van deze brief zijn be kend: nog geen drie dagen na de publikatie van deze brief verdween de aartsbisschop samen met twee ministers op geheimzinnige wijze. De bijzonderheden over deze moord het geënsceneerde auto-ongeluk hebben we in de kranten van afgelopen dagen kunnen lezen. Er zijn ln Oeganda op een bevolking van ongeveer tien miljoen ongeveer zeven miljoen christenen (ruim 4 mil joen katholiek en 3 miljoen angli caans). daarnaast een 500.000 mos- luns en 2 miljoen aanhangers van de tradiüonele godsdienst. Sommigen hebben zich wel eens afgevraagd waarom de kerken in Oeganda niet eerder een duidelijk geluid over wat zich afgelopen zes jaar in Oeganda afgespeeld heeft hebben laten horen. Dat is voor ons in Nederland, waar het schrijven van open brieven niet veel meer dan inkt en zeker geen bloed kost geen passende vraag. Wat daar allemaal langs verborgen kana len door chnstenleiders en anderen met grote risico's gedaan is weten wij niet. Ook vluchtelingen zijn meestal spaarzaam in het geven van bijzonderheden: het rijt wonden weer open en familieleden worden in gevaar gebracht. In oktober 1975 ontving de paus president Idi Amin in zijn zomerresidentie Castel Gandolfo. Brandstapels Het is niet voor het eerst dat christe nen in Oeganda voor hun geloofso vertuiging door het vuur moeten gaan in de letterlijke zin van het woord. Zo ergens in Afrika het gezeg de „het bloed der martelaren ls het zaad der kerk" waar geworden is, dan is dit in Oeganda het geval ge weest. Een honderd Jaar geleden 1877 werden de eerste zendelingen aan het hof van koning (Kabaka) Mutesa ontvangen. Aan dat hof ver toefden grote schare jonge mannen, „pages", die de koning allerlei diensten moesten verlenen, maar daarnaast ook een gedegen oplei ding als toekomstige leiders van het land ontvingen. Juist onder deze jon ge mannen bestond veel belangstel ling voor de nieuwe godsdienst. Zij werden „lezers": zij ontvangen ge loofsonderricht (catechisatie) en leerden daarbij ook lezen, wat na tuurlijk ook een belangrijke attrac- Ue is Spoedig zou echter blijken dat het deze jonge mannen om heel wat meer te doen was dan een oppervlak kige vermeerdering van kennis. On der de nieuwe vorst Mwanga, die in 1884 de troon besteeg, keerde het getij voor de christenen. Het conser vatieve deel van het hof. geleid door de eerste minister, de Kattikiro, zag met lede ogen aan hoe de invloed van de christenen aan het hof groei de, vooral onder de jongere gene ratie. Op een dag ging koning Mwanga op nijlpaardenjacht Aangezien er ner gens een nijlpaard te bekennen was keerde hij vervroegd terug. Bij de aanlegsteiger vindt hij niet zoals ge bruikelijk de hem opwachtende pa ges. Ook de jonge knaap Muwafu, de meest geliefde partner in het ko ninklijke slaapvertrek, is afwezig. Tot zijn grote woede ontdekt Mwan ga dat Muwafu niet alleen afwezig is. maar tegen het gebod van de koning in naar de „catechisatie" gegaan is: samen met andere pages ontvangt hij instructie ln de geheimen van het christelijk geloof onder leiding van Dennis Ssebugwawo, een der leiders van de christelijke pages en zelf een neef van de eerste minister. Op Mwanga's bevel wordt Ssebug wawo onmiddellijk met een speer doorstoken. Alle andere pages wor den in de paleishal bijeen gedreven. De christenen wordt gevraagd naar voren te komen. Zij krijgen nog gele genheid om hun geloof te herroepen. Maar ondanks smeekbeden van ou dere familieleden houden zij vol: zij zijn onderdanen van een hemelse Koning. In ketenen wordt de groep van 39 jonge mannen weggevoerd naar een grote brandstapel om daar langzaam geroosterd te worden. Slechts de jonge Kamyuka, lievelin getje van de zuster van de koning, prinses Nassiwa, die zichzelf ook tot het christelijk geloof aangetrokken voelt, wordt nog gered. Dit gebeurde eind mei 1886. Totaal zijn er in 1885 en 1886 ten minste 150 martelaren geweest. Oorzaak Aanleiding hiertoe was vaak dat de jonge christelijke pages niet meer aan alle lusten en luimen van hun wereldlijke heersers wilden voldoen. De diepere oorzaak lag echter veel eer bij de angst van het conservatie ve deel van het hof voor al het nieuwe, het verlies van eigen positie, èn het gevaar voor mogelijke politie ke inmenging van buiten af die dit alles wel eens met zich zou kunnen meebrengen. Dus was het zaak de koning op te stoken tegen de onge paste ongehoorzaamheid van de christelijke pages. Juist de vervolgingen brachten echter steeds meer mensen er toe om te vragen gedoopt te mogen wor den. Vluchtelingen verspreidden het geloof. En toen na een korte tijd van rust koning Mwanga in 1888 op nieuw zijn despotische terreur wilde doorzetten, hebben de nieuwe chris tenen niet geschroomd om samen met de moslims de wapenen op te nemen en via een coup Mwanga af te zetten. (De auteur van deze bijdrage, drs. G. Verstraelen Gilhuis, is missiologe en gespecialiseerd in de studie van kerk en zending in Afrika). ATOOMBOM De vorige week vrijdag stond er op de voorpagina van onze krant een bijzonder huiveringwekkend be richt: „Zuid-Afrika heeft in twee jaar atoombom." Het kan nog vlug ger. blijkt uit het commentaar. Hoe sinister dit bericht is. wordt duide lijk uit de opmerkingen van Connie Mulder, de minister van buiten landse zaken. Hij bevestigt noch ontkent, dat wil zeggen praat daar na zijn mond voorbij. Bij een aanval doen regels er niet meer toe. Alle middelen die ons ter beschikking staan zullen gebruikt worden. Welke die middelen kunnen zijn vermeldt hij dan: een fabriek voor verrijking van uranium en grote uraniumvoor- raden. Het zijn allemaal bekende geluiden. Ik weet niet of Connie Mulder naar de kerk gaat, maar soms doet dat ook weinig ter zake. Ook zij die in het verleden in het leven van miljoenen uit louter zucht tot geweld een zelfhandhaving dood en verderf gezaaid hebben gingen naar een kerk. 't Triest maar waar. Toch zal het tijd worden dat die kerken in de wereld die nog iets willen vasthouden van wat Jezus de mensen leerde, tegen dit Lamech- en Nebukadnezargebral hun stem ver heffen. Vergeleken met datgene waar hierover gesproken wordt zijn die onnozele halve centen van het anti-racismefonds, waarover som mige mensen zich zo druk maken, een druppel op een gloeiende plaat. Het was Karl Barth die in zijn ethiek de gedachte lanceerde dat een volk bij zijn bewapening en eventuele beslissing om daarvan gebruik te maken zich moet afvragen of het eigen volksbestaan zo'n groot goed was dat daarvoor zoveel mensenle vens in de waagschaal gesteld kon den worden. Hij kon zich voorstellen dat een volk afzag van geweld om dat het een dergelijke mensenver- slindende en God-onterende strijd niet waard was. Ik ben bang dat die gedachte in Zuid-Afrika slechts bij enkelen leeft. Maar dat kan natuur lijk beter worden. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Maassluis: P. C. Schoo- nenboom te Krommenie, te Roo- deschool (toez.): S. Janse kand. te Hilversum; te Den Haag (toez.) en Voorthuizen: B. M. Meijndert te Lunteren. Bedankt voor Bleskensgraaf: G. H. van Kooten te Delft. GEREF. KERKEN Beroepen te De Lier: H. Moll te Zwijndrecht-Grote Lindt; te Roden: B. Fidder te Rotterdam. Aangenomen naar Surhuisterveer)' N. J. Goris te Haarlemmermeer Oostzijde. GEREF. KERKEN VRIJG. Bedankt voor Ureterp: J. M. Goed' hart te Zwolle. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Aalburg: P. Blok te Dirksland; te Herkingen: A. Bac te Boskoop; te Rotterdam- IJsselmonde: N. W. Schreuder te Goes. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Winnipeg (Can.): drs. D.N. Habermehl te Oshawa (Ont.Can.) (voorheen te Wormer). Mauricio Lopez De hoop, dat dr. Mauricio Lopez van de evangelisch theologische facul teit in Buenos Aires nog in leven is, is erg klein geworden. Dit zegt het zendingscentrum van de gerefor meerde kerken in Leusden. De laat ste maand is niets meer over hem vernomen. Het laatste levensteken van Lopez kreeg zijn familie begin januari in de vorm van een brief. Toch heeft het zendingscentrum de kerken opnieuw gevraagd, te bidden voor Lopez' veiligheid, omdat in dat gebed niet alleen voor Lopez gebe den wordt, maar voor alle christe nen, die het slachtoffer zijn van on gerechtigheid en vervolging. De ge reformeerde zending was nauw be trokken bij het werk van Lopez. Als docent aan de evangelisch theolo gische faculteit was hij vorig jaar dr. L. Schuurman opgevolgd, die naar Nederland terugkeerde. (ADVERTENTIE) Hervormd Nederland Deze week in Hervormd Nederland o.a.: Kindermishandeling komt overal voor Amerika wilde ook de Vietnamese cultuur vernietigen Schmelzer als ongewild pleitbe zorger van links Spanje op weg naar de demo cratie Beslissing over kunstmatige inse minatie ligt bij ouders zelf. Ik abonneer mij op HN vraag een proefnummer Naam: Straat Plaats: Tel nr Ab. prijs 31,- per halfjaar. Zonder postzegel verzenden aan Antwoordnummer 1776 Den Haag. Bellen kan ook: 070 - 512111 HN la ook In de losse verkoop ver krijgbaar TR 4

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2