La Mama-groep met spel van Arrabal Nieuwe toneelgroep speelt moeilijke Wilder KUNST Weerzien met Karl Böhn UIT DE WEEKBLADEN og langer 'de rgelpijp uit' Met de hakken over de sloot mip maart. Nu te koop. Shaffy VVD Ben Sijes Ramses kreeg zilveren CJP Zwartwerkers veroordeeld Wiegel Geen mening Beuker Paradiso Bouw en havens Staker INDERDAG 24 FEBRUARI 1977 T rouw/Kwartet PS11 /RH13 loor André Rutten AMSTERDAM La Mama New York is weer eens in Nederland, vertegenwoordigd dit keer door "he Nelly Vivas Company, met wie Tom O'Horgan twee versies gemaakt heeft van Arrabals „De rchitect en de keizer van Assyrië". erkwaardig: tien jaar geleden (in 67) was Tom O'Horgan ook hier, et vier La Mama-produkties. Ook en jaar geleden speelden Ton Lutz Marius Crans onder regie van rijn ter Braak bij Studio dit stuk Arrabal, de Frans-Spaanse hrijver, die toen buiten de aan- icht viel van Amerikaanse groepen s La Mama. Voor die groepen is hij euw, voor ons is het een hernieuw- kennismaking. at nu het meest boeit is de theatra- vindingrijkheid en de theatrale zet waarme* de voorstelling ge- aakt is en gespeeld wordt. De ba- sfictie van Arrabal is: een onbe- Dond eiland, met één inboorling, aar de enige overlevende van een iegtuigongeluk belandt. Tom 'Horgan laat die man die zich de ;izer van Assyrië gaat noemen et geopende paarse paraplu van >ven af neerdalen op een eiland, it uit een reeks speelvlakken van rschillend niveau is samengesteld, aar probeert de inboorling zich te rbergen door zijn hoofd in een lop blaren te steken. Onmiddellijk die openingscene is het twee jaar later. De inboorling nu de archi tect genoemd heeft al van alles geleerd. Dat proces gaat verder in de vorm van een soort rollenspelletjes, die de keizer bedenkt en waar de architect gretig op in gaat. Die spel letjes nu zijn boeiend theatraal uit gewerkt. De keizer speelt ze enigs zins clownesk-nonchalant, hij be heerst ze, de architect speelt er alert, voortdurend op zijn qui-vive, op in. Met de gretigheid van een speelse hand. Toch zijn het niet zo maar spelletjes. Zij verwijzen naar allerlei ervaringen van Arrabal zelf vooral de verhou ding tot zijn moeder en zij onthul len ook, dat er een relatie tussen die twee is ontstaan. Natuurlijk. Ook zit er deze algemene lijn in, dat de „be schaving", die de keizer op de archi tect overdraagt, deze zijn onbewuste macht op de natuur doet verliezen. Toch vereenzelvigen zij zich met elkaar, letterlijk: de architect eet de keizer op en verschijnt dan in het lijf van de keizer, terwijl de keizer op nieuw uit de hemel valt in het lijf van de architect. Bij de theatralisering is er met enige vrijmoedigheid met de tekst en met de toneelaanwijzingen van Arrabal omgesprongen. Eigenlijk zie je in de eerste plaats fenomenale acteurs- prestaties, waarin de beelden en sug gesties van Arrabal op een nieuwe manier zichtbaar worden. Dit betreft dan de eerste versie, waarin Lazaro Perez en Ronald Pearlman optreden, gespeeld op dinsdag, donderdag en zaterdag. De tweede versie met Vic tor Attar en Thomas Kopache (be kend van Franz Marijnens Camera Obscura) op woensdag, vrijdag en zondag. Van 1 tot en met 19 maart zijn beide voorstellingen op tournee door Nederland. De architect en de keizer in een rechtbank-spel de eerste versie van de La Mama-voorstelling in Mickery. SIST De tentoonstelling „De gelpijp uit" in Het Zeister Slot -ekt wekelijks meer dan 1.000 be- lekers. Deze grote belangstelling is jor de organisatoren (Zeister tichting voor kunst en cultuur, en ereniging van orgelbouwers in Ne- rland) aanleiding deze ten- onstelling met twee weken te ver- ngen en wel tot en met zondag 13 aart >e tentoonstelling biedt het publiek e gelegenheid zelf ook actief bezig je zijn, prachtige kabinet- en secre- laire-orgels te zien en te horen spe en, en alle gewenste inlichtingen te Krijgen van vakmensen die het oude nbacht van orgelbouwer, restaura- lur of pijpenmaker nog uitoefenen. D. Houtman AMSTERDAM Sinds 1975 woont en werkt de Amerikaan se acteur, regisseur en toneelle raar Niels Miller in Amster dam. Hij geeft hier toneelles sen en doet dit volgens de theo rie die Francois Delsarte aan het begin van de vorige eeuw ontwikkelde. Deze theorie is gebaseerd op de „wet van de overeenkomst" en komt er in het kort op neer dat „iedere uiter lijke manifestatie, zoals een ge laatsuitdrukking, een lichaamshou ding, een gebaar en een stemgeluid, het gevolg is van een innerlijk gees tesgesteldheid." Met zijn leerlingen heeft Niels Miller een nieuwe to neelgroep geformeerd die onder de naam The Delsarte Company dinsdag een eerste stuk uitbracht dat t/m 26'februari in Frascati in de Nes te zien is. Het gaat hier om Thorton Wilder's „Met onze hakken over de sloot". Wilder heeft dit stuk geschreven aan de vooravond van de tweede wereldoorlog en het behan delt de vasthoudendheid en het ver mogen van de mens om te overleven, met de hakken over de sloot. Centraal staat de familie Antrobus met hun dienstmeisje Sabina. Zij overleven de ijstijd, de zondvloed en aan het slot de oorlog. In een sober decor speelt de handeling zich tege lijkertijd in verschillende tijden af. In het eerste bedrijf zien we het gezin van nu in hun dagelijkse beslomme ringen aan de vooravond van de ijs tijd. Hier zijn een aantal pre-his- torische figuren- en gebeurtenissen vertegenwoordigd. Rechter Mozes met zijn stenen tafelen en Homerus krijgen bij de familie onderdak om de kou te overleven. Henri, het zoon tje van de familie Antrobus heeft zijn oudste broer Abel gedood en krijgt als hij erg vervelend is de naam Cain. Deze mengeling van he den en verleden werkt komisch om dat het gezin Antrobus ze als van zelfsprekend ervaart. George Antrobus, de huisvader, de uitvinder van wiel, hefboom en alfa bet, de ingenomen voorzitter van de jaarlijkse conventie van zoogdieren draagt er zorg voor dat de mensheid niet ten ondergaat. Hans Beyer speelt deze figuur ingehouden ko misch en wordt hierin bijgestaan door zijn bewegelijke en beslist optredende Maggy (gespeeld door Diana Dobbelman) waar hij al 5000 jaar mee getrouwd is. 8abina het prototype van een dienstmeisje vol doet aan de zinnelijke behoefte van de heer des huizes en geeft hem haar morele steun. Deze drie burlesque komedianten, representanten van het menselijk ras hebben ter ondersteuning van de geloofwaardigheid menselijke ei genschappen van de auteur meege kregen. Deze moeten tot uiting ko men in de scène's waarin de acteurs hun toneelrol laten vallen en zich ontpoppen als acteurs geëngageerd voor een rol in „Met onze hakken over de sloot". De overgang van het clowneske type naar een wezen van vlees en bloed is een moeilijke opgave die in deze voorstelling menigmaal mislukte. Bernadette Fluitsma speelde de rol van Sabina niet anders dan die van juffrouw Somerset, de actrice die Sabina speelt en het publiek mee deelt dat ze eigenlijk helemaal niet in dit stuk wil spelen waar ze boven dien niets van begrijpt. Ook de ande re spelers waren niet in staat een dergelijke overgang te maken. Deze scènes werkten daardoor niet zodat het geheel beperkt bleef tot een vau- devüle-achtige vertoning, wat soms vermakelijk was maar aan de bedoe ling van de schrijver voorbijging. Voorproef |e van wat u te maken stoot in de allernieuwste Knip.Met alweer zo n 65 nieuwe modellen die stuk voor stuk leuk om te zien en nog leuker om te drogen zi|n. Morgen al, wont maken met Knip gaot mokkelijk. snel en voordelig. En da s ook leuk. Alles wordt helder beschreven en t patroon van elk model staat op de gratis raderbladen. Elke maand weer. Koop nu de Knip von deze maand,of koop meteen het hele jaar en abonneer u: envelop i zonder postzegel met uw naam en adres naor Knip, Antwoordnummer 362, Haarlem. Of tussen 9-17 uur bellen: 023 - 3194 20 en u bent verzekerd van Knip, 't volmaakte zelf maak modeblod. Accent „Wat is er mis met de WD?", vraagt Accent zich af. „De WD lijkt op een tiener na zijn heftigste groeifase: hij kijkt naar zijn lijf. Zijn broekspijpen zijn te kort geworden. Hij is uit zijn trui gegroeid en geestelijk stikt hij van de onzekerheden," aldus het blad. Aleksei Myagkow, ex-KGB-agent, 'onthult' de praktijken van zijn vroegere werkgevers. „Het commu nisme van de KGB-officieren is heel anders dan dat van de eenvoudige arbeider. Het betekent ongelimi teerde macht over de massa, een veilig bestaan ten koste van ande ren. zeer strikte regels en strenge discipline," zo vertelt Myagkow. Ook in Accent komt de RKPN-UJst- trekker Beuker aan het woord. „Twijfels over ethisch reveil" is de kop die er boven staat. Andere onderwerpen: Oud-minister Lieftinck over de PvdA. „Helse droogte teistert Sahara" en een in terview met zangeres Lenny Kuhr. Hervormd Nederland door Jac. Kort AMSTERDAM Achttien jaar ls het geleden, dat prof. dr Karl Böhn het Concertgebouworkest heeft ge dirigeerd. Het is dus wel te begrij pen, dat de belangstelling van het publiek voor de drie concerten die de thans 82-jarige dirigent deze week met het orkest geeft, zeer groot is. Ouderen willen hem op nieuw aan de gang zien. Jongeren, die hem alleen van de grammo foonplaten kennen, willen hem in levende lijve meemaken. Welnu, allen zullen het erover eens zijn, dat Böhn's vitaliteit aan het ongelooflijke grenst. Dat valt al op bij het soepele, veerkrachtige betre den van het podium en-dat wordt tijdens zijn dirigeren nog bewonde renswaardiger. Met uiterst kleine, bijna onzichtbare aanwijzingen, maar verschrikkelijk exact en alert, weet hij ieder motiefje en elke nuan cering van het orkest gedaan te krij gen, zoals hij het wil. Op zichzelf was het programma niet bepaald opwindend. Schuberts Tweede Symfonie komt meer op de concerten voor en de na de pauze gespeelde Tweede Symfonie van Jo hannes Brahms is ook beslist geen novum. Maar, zelfs als men meent, dat vijf tig strijkers in Schubert's jeugdsym- fonie wat te veel van het goede is en dat Böhn zowel in Schubert als in Brahms te veel het van het ene uiterste (pianissimo) in het andere (fortissimo) vervalt, dan nog moet men eerbied hebben voor de wijze waarop hij zijn intenties op het or kest overdraagt en voor de conse quentheid van zijn opvatting. Daarmee bewijst hij inderdaad ie mand te zijn van de grote, thans uitgestorven generatie van Mon- teux, KJemperer en George Szell. Hans Beyer als George Antrobus en Bernadette Fluitsma als Sabina in de hakken over de sloot". AMER8FOORT Ramses Shaffy heeft woensdag in Amersfoort het zilveren Culturele Jongeren Pas poort uitgereikt gekregen door de voorzitters van de Belgische en Ne derlandse CJP-organisaties, de he ren M. Boon en H. Vonhoff. Beide organisaties hebben deze prijs onlangs Ingesteld, bestemd voor een in Nederland en België werkende artiest die zich behalve door zijn artistieke prestaties ook verdienstelijk heef gemaakt voor het CJP. 8haffy was de eerste die hem kreeg omdat hij in 1968 in zijn theater te Amsterdam, het Shaffy- Theater, de houders van een CJP zonder uitzondering of beperking voor half geld toegang gaf. Momen teel hebben meer dan 300.000 Jonge ren tussen 15 en 25 Jaar een CJP. Van een verslaggever MAASTRICHT De politierechter heeft 23 bouwvakkers wegens het plegen van steunfraude veroordeeld tot gevangenisstraffen en geldboe ten. De bouwvakkers, die in Maas tricht een uitkering hadden wegens ziekte, werkloosheid of arbeidsonge schiktheid, werden betrapt toen zij „zwart" aan het werk waren bij de bouw van de metro in Brussel. De opgelegde gevangenisstraffen lie pen uiteen van vier weken tot vier maanden (in enkele gevallen gedeel telijk voorwaardelijk) plus een geld boete van een paar honderd gulden. In Hervormd Nederland een inter view met prof. dr. Ben Sijes die werkzaam is op het Rijksinstituut voor oorlogsdocumentatie. Sijes praat over zich zelf, zijn Jeugd, Israël en zelfs over de stakingen. Die sta kingen „worden van bovenaf geleid. Van enig initiatief van de mensen zelf is geen sprake, hoogstens van een afgeleid initiatief. Het zelf han delen wordt onderdrukt, dus tevens het aanvaarden van eigen verant- ordelijkheid," aldus Sijes. Mary Michon gaat in op het pro bleem van de kindermishandeling. „Het is niet louter een uiting van agressief gedrag tegen het kind, maar ook een bewijs, dat er in het gezin en vooral met de ouder iets mis is. Vaak liggen ze zo met zich zelf overhoop, dat ze bij de minste of geringste irritatie hun onlustgevoe lens op hun kinderen botvieren," zo schrijft Mary Michon. Internationale secretaris van de PvdA Harry van den Bergh, schrijft in HN over het huidige Spanje. „Spanje's democratische toekomst is nog niet geheel veizekerd, maar zeker is dat men al een goed eind gevorderd is. Waakzaamheid is ech ter geboden." En verder in HN: Het hellend grondvlak van het CDA met Schmelzer als ongewild pleitbezor ger van Jinks", een artikel over kunstmatige inseminatie, het be zoek van een aantal Nederlanders aan Vietnam en een analyse van de nieuwe grondpolitiek. Elseviers Magazine Hans Wiegel, de fractieleider van de VVD gaat flink tegen het CDA te keer in Elseviers Magazine. „Het CDA lijkt soms een gezelschap poli tieke masochisten. Als je ze vriende lijk tegemoet treedt, beginnen ze angstig van zich af te slaan. Timmer je ze hard op de kop, zoals de PvdA doet, dan wringen ze zich in allerlei bochten om te kunnen zeggen dat socialisten best redelijke mensen zijn," zo meent WiegeL Werkgevers-voorzitter Van Veen denkt, dat hij het goed heeft gedaan de afgelopen tijd. Hij vertelt aan Elsevier hoe hij met zijn „oorlogste genstander" Kok een gesprek onder vier ogen had, waarin ze gezamen lijk verzuchtten, dat zij beiden hun functies hebben aanvaard in een tijd, dat er materieel nauwelijks nog enige ruimte is voor verbeteringen. „En daar waren we het hartelijk over eens," zegt Van Veen blij. Staatssecretaris Meijer laat in Else vier merken dat hij het niet zo op sociologen vooralen heeft. „De we reldvreemdheid van sociologen wordt steeds groter." De sociologie schiet als wetenschap en als bron van maatschappelijke Invloed aan merkelijk tekort," vindt de staatsse cretaris van CRM. In het blad nog een interview met oud-Journaallezer Bob Meijer: „Het alternatief voor de democratie ls het evangelie." en een profiel van het foik-idool John Denver* De Nieuwe Unie: De openingskop van De Nieuwe Li nie luidt: Het CNV: geen ja, geen nee en toch geen mening. In een poging tot een analyse van het loonconflict vraagt Kees Boonman zich af: „Krijgt het CDA zijn eigen vak bond?" Het CNV dreigt een vak bond te worden die mikt op het politieke midden. Ondanks het feit dat de CNV-top ver van haar leden afstaat, zou zij wel eens veel gema tigde arbeiders naar zich toe kunnen trekken. De restauratie zet ook door in de arbeidersbeweging, aldus Boonman. Gerard de Bruljn gaat in op de „minst slechte oplossing" van het heroïneprobleem: Gratis heroïne verstrekken aan verslaafden. In het paginagrote artikel kan De Bruijn toch niet tot de conclusie komen dat gratis verstrekking de beste oplos sing voor dit immense probleem zal zijn. Maar Nederland zal er niet on deruit kunnen, „al was het alleen maar om een einde te maken aan de erbarmelijke omstandigheden waar in verslaafden moeten leven." In DNL zegt Wlm Klinkenberg ver der weer iets over Menten. „Hij mag de Tweede Kamer niet opnieuw ont glippen," en schrijft een feministe over de „loopse pen van Maarten 't Hart," een „waanwijze sofist, een publieke hartelap die niet de moeite neemt zijn polemieken op het ni veau van .de idee' te houden." Vrij Nederland: Bibeb van Vrij Nederland had een gesprek met Klaas Beuker, lijsttrek ker van de RKPN, die beweert dat een deel van ons land al door China is bezet met al die Chinese eethuis jes. Enkele uitspraken van deze een ling in de Tweede Kamer: „Heel veel mensen die de biecht afschaften zijn bij psychiaters terechtgekomen" en „Als men een keer met een ander gaat, is het voorgoed beschadigd. Zoals een glas met een barst geen waarde meer heeft." Het PvdA-blad „Roos in de vuist" weigerde een artikel van het PvdA- Kamerlid Wielek over Berufsverbo- te te publiceren. VN drukt het af en plaatst eveneens een artikel over het eerste lustrum van het be roepsverbod in Duitsland. Igor Cornelissen beschrijft hoe de vakbonden zichzelf aan banden leg gen en Freek Bruinsma hoe een sta king moeizaam door het weekeinde heen geholpen werd en hoeveel te genstemmers carnaval wilden vie ren op kosten van de bond. Ursula den Tex was in Brokdorf en beschrijft de sfeer van deze enorm® demonstratie, Elly de Waard beju belt het zingen van David Bowie en Paul de Hen vertelt over de hamvraag van het vleesbedrijf Homburg. Haagse Post: De Haagse Post besteedt ruime aan dacht aan het verdwijnen van het laatste restant van de jaren zestig, het gebouw van de Vrije Gemeente aan het Amsterdamse Leidsepleln, Paradiso. „De geur van wierook is allang vervlogen, de directeur heeft zojuist een bar-grillroom geopend en de Jeugdtempel zelf moet wijken voor de ambitieuze creatie van Bou- wes," zo mijmert HP-medewerker Bert Jansen. Nico Haasbroek bericht vanuit Brokdorf over de oorlog die daar niet doorging en over het Duitse kernenergieprobleem. „De meest voor de handliggende oplossing voor het Brokdorfconflict bleef ach terwege, namelijk de conclusie trek ken uit het bouwstopbesluit van de rechter. Dat wil zeggen de bouwplaats verwijderen. De weide renoveren. Met andere koeien erop," aldus Haasbroek. Hofland schrijft deze week over het B-elftal van het CDA, Koot is boos dus schrijft hij niet en Ischa Meijer ging met de filmregisseur Ri chard Lester praten. Bovendien nog een protret van de beste Franse zan ger Leo Ferré. De Groene Amsterdammer De Groene Amsterdammer schrijft over de stakingen in de bouw en de havens. In de bouw wordt verzucht: „Hopelijk is deze kleine arbeidsoor- log voldoende om in de toekomst wat meer greep te krijgen op de grote aannemersoorlog die in de bouw onverminderd voortwoedt." Het grootste probleem van Piet van Keulen van de bedrijfsgroep havens is: „Hoe hou ik die kerels allemaal binnen de poort?" „Als we het zou den verliezen, nou, dan is het hek van de dam, want dan werkt er geen sterveling meer," aldus Van Keulen. Een econoom van de Industriebond NW analyseert het zojuist gepubli ceerde wetsontwerp investeringsre kening „De veilige weg van winst naar werk." Verder in het blad: Lukas Reynders over het doordrammen van gene tische onderzoekers, Maarten van Dullemen beschrijft het debat tus sen minister Pronk en prof. Wertheim over het voortzetten van de ontwikkelingshulp aan Indonesië en een artikel over de vele Chileense appels die de Nederlandse markt overspoelen. De Tijd In De Tijd komt de gewone staker aan het woord. „Na deze staking wordt het nooit meer als vroeger," zegt Amsterdamse havenstaker Theo de Rooi. „De eenheid, die nu naar voren is gekomen, heeft iede reen verrast. Er is door deze sta kingsactie iets veranderd in de men sen en dat zal ook daama in de bedrijven te merken zijn," denkt De Rooi. „Men laat zich niet meer door de directeuren inpakken K. Houtkoper is een dokter op de fiets. HIJ kan het financieel niet meer bolwerken. In een „vreemd" verhaal vertelt De Tijd hoe het zo gekomen is. Dokter Houtkoper wil de weinig patiënten, maar veel tijd aan ze besteden. Dat betekende ech ter dat hij failliet dreigde te gaan. In het blad verder een artikel over het „mlljardenfiasco van de super sonische Concorde," een verhaal over het katholieke onderwijs en een interview met een rechercheur uit de Amsterdamse Warmoestraat. In haar commentaar schrijft De Tijd dat de keuze voor Zijlstra gelijk zou staan aan een keuze voor de VVD. „BIJ alle verhalen over Zijlstra is het opmerkelijk dat deze ex-politicus In de KVP nogal eens wordt genoemd, maar dat zijn eigen partij, de ARP, wat de leiding betreft niets van zijn terugkeer naar de politiek moet we ten. De Boer en Aantjes weten als geen ander dat een premierschap van Zijlstra alleen past bij een coali tie met de WD," aldus het commen-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 13