Spinoza en de muziek der sferen Koffie drinken met een Haagse heer SSEESÜEHI VANDAAG! Voorbijgangers ZATERDAG 19 FEBRUARI 1977 Trouw/Kwartet JZA1 Met het oordeel der engelen en de uitspreek der Heégen. vtoeken, bannen, verwensen en ver vloeken wi| Baruch d'Espinoza. met goedvinden der kerkelijke rechtbank en van deze Me heilige ge meente. ten aanzien der heilige boeken, naar de zeshonderddertien voorachriften die dearin geschre ven staan, met de banvloek waarmee Jozua Jericho vervloekte, met de verwensing waarmee EHza de kwajongens verwenste en met al de vervloekingen, die in de wet geschreven zijn. Hij zij verwenst bij dag en bij nacht, hij zij verwenst in zijn liggen en verwenst in zijn opstaan, hij zij verwenst in zijn uitgaan en verwenst in zijn ingaan Nimmer moge de Heer hem vergeven, en moge voortaan de woede des Heren en Zijn ijver op deze mens branden, en hem opleggen alle vloeken, geschreven in het boek dezer wet En de Heer zal zijn naam verdelgen van onder de hemel en de Heer zal hem uitstoten ten verderve uit aMe stammen van Israël, met al de verwensingen van het firmament, geschreven in het boek dezer wet. En gij verkleefden aan de Heer uw God. blijf heden allen behouden! Waarschuwende, dat hem memand mon deling mag spreken, niemand bij geschnfte, niemand hem enige gunst verlenen, niemand op vier ellen afstand van hem vertoeven, niemand enig papier lezen, door hem gemaakt of geschreven." K V *ta /Ta y*. C»Va ff •r* P.'.a cWi - 'iv ■«Itf J-V ,*VT WC *',r. "7"Ti -J.'it'i' ,^'5 'r ls Spinoza Zo luidde de hoofdinhoud van de banvloek, op 27 Juli 1656 uitgespro ken namens de Raad der Ouderlin gen van de Joodse Oemeente te Amsterdam, over de 24-jarige Spi noza. De ironie van de geschiedenis wil. dat de verdelging van zijn naam onder de hemel niet is uitge komen. integendeel, en dat het le zen van enig papier, door hem ge maakt of geschreven, tot een we reldwijde studie heeft geleid. De herdenking van zijn sterven te 's- Oravenhage op 21 februari 1677 is ook voor de krant cultureel nieuws en aanleiding tot dit artikel Nico van Suchtelen, In zijn Inlei ding tot de vertaling van 8plnoza's Ethica van oktober 1015 (Ultg. We reldbibliotheek. Amsterdam z.J.) Is van mening, dat de banvloek Spi noza's eigen gemoedsrust minder verstoorde dan die zijner vijanden. Doch geloof maar dat dese uitban ning een verpletterende slag Is ge weest Men had vergeefs gepro beerd hem om te kopen, later is een aanslag op zijn leven gepleegd. Losgesneden van de wortel van zijn bestaan, werd hij op zichzell terug geworpen. HIJ ging latijn leren bij de vrijgeest Van den Ende en op de fundamenten van zijn Joodae ge leerdheid een nieuw gebouw van kennis optrekken, aan de hand van de klassieken en van de midde leeuwse scholastiek. Toen de doch ter van Van den Ende aan een jongen met dure cadeaus de voor keur gaf boven de olijfkleurige Be- nedictus met zijn ravenzwarte lok ken en zijn grote ogen. tegelijk droefgeestig, diep en afstandelijk, toen werd. zegt will Durant. Spino za filosoof Levensbeschrijving Over de filosofie van dit joodse genie schrijven is voorbehouden aan de vakman, en dan zeker niet aan de eerste de beste Een krant daarvoor trouwens niet de geschik te gelegenheid. In Trouw van 19 december 1171 heb ik de levensbe schrijving van Spinoza door Theun de Vries besproken (Amsterdam 1072) Hém was het te doen om een marxistische visie te geven op zijn held. diens omgeving (met name de Loevesteinse factie) en de periode van de Nederlandse geschiedenis waarin Spinoza leefde Wat De Vries bewezen heeft, is dat de grote denkers ook bulten hun vakgebied als figuur in de cultuurgeschiedenis van betekenis zijn. Belangstellende buitenstaanders, mits niet geheel onkundig, mogen over hen schrij ven. van een bepaalde ge zichtshoek uit Als men een soort optelsom maakt van de persoon, diens levensgeschiedenis, diens to tale werk en de daarop geleverde levensgeschiedenis, diens totale werk en de daarop geleverde com mentaren. dan blijkt het geheel méér te zijn dan de som van de delen. Dan ziet men de figuur, die al het bekende omvat maar een meer dere waarde vertoont, welke iets ondefinieerbaars heeft. Men zou ook. min of meer in bijbelse zin, van „de naam'' kunnen spreken. Is Stelsel Ferd. Sassen, in het Spinozanum- mer van Wijsgerig Perspectief van november 1967. vat op bl. 72 het spinozisme samen „als een stelsel van monisme, waarin een oorspron kelijke visie van de eenheid van het Oneindige en het eindige, van God en wereld, wordt omgezet in redelij ke begrippen, die op hun beurt weer tot de eenheidsvisie terugvoe ren". Tegenover het eigentijdse rooms-katholicisme en calvinisme beide gesloten en exclusieve denkwerelden en het joodse ge- distantie niet alleen naar binnen (een naar het ascetische neigende levenswijze), maar ook naar buiten: „Ik Zal de menselijke handelingen en begeerten op dezelfde wijze be schouwen alsof er sprake was van lijnen, vlakken of lichamen", zo on geveer zegt hij het in de inleiding tot het derde deel van zijn Ethica. J j l> pi i au i i 1 j O-r?- Leerlingenlijst van de door Baruch de Spinoza (of Espinoza, zoals men ook wel schreef) bezochte joodse school. In de linker kolom is de naam van zijn vader Michael, in de rechterkolom de naam van Baruch Spinoza zelf doorgehaald. Deze namen werden weggestreept nadat Spinoza in 1656 in de ban was gedaan. (Deze en de andere illustratie zijn overgenomen uit Spinoza, beel denstormer en wereldbouwer" door Theun de Vries, uitg. Becht, Amsterdam). loof. dat Spinoza uit zijn gesloten gemeenschap had verstoten, ont wierp de geestelijk en fysiek ont heemde zijn eigen gesloten systeem tot een grond onder de voeten en een huis om in te wonen. Binnen zijn geestelijk huis zocht Spinoza veiligheid, evenwicht, rust. tevre denheid en trachtte hij naar een merkwaardige vorm van verstan delijke verrukking. Monisme betekent ongeveer „alles onder één gezichtspunt plaatsen". De tegenstelling tussen het bewus te denken en alles wat ruimte in neemt (uitgebreidheid), met andere woorden tussen geest en materie, het dualisme dat Descartes zo scherp had gesteld, wordt in Spino za's denken overwonnen. Maar dan mag er ook geen tegenstelling be staan tussen leer en leven. Spinoza bedoelde met zijn Ethica een le vensleer te geven en het sprak voor hem vanzelf dat bij hem leer en leven één moesten zijn. Wat dan ook het geval was. Hij toonde zich onomkoopbaar waar het geld en eerbewijzen betrof: vrijheid ging hem bovenal en (dit is een stoïcijn se trek) rust ging hem boven emo ties. Die voor hem zo noodzakelijke vrijheid hield afstand nemen ln, een Godsbegrip Voor zijn tijdgenoten was hij atheïst en daarmee uit. Dit was niet helemaal juist, „al verschilt het godsbegrip van Spinoza he melsbreed van dat van de bijbel" (Sassen). De 18e eeuw leverde geen eigenlijke spinozisten op. maar te gen het einde van die eeuw kwam er onder de invloed van de Verlich ting een kentering. Gotthold Ephraim Lessing (1720-1781) gaf daartoe de stoot. In ons land heeft Johannes van Vloten (1818-1883), schoonvader van Albert Verwey. een nieuwe volledige uitgave van Spinoza's geschriften verzorgd. Hij bekijkt Spinoza in empiristische en materialistische zin. Na hem komt J. D. Bierens de Haan (1866-1943) met een even eenzijdige idealis tische opvatting. Grote figuren ge ven altijd aanleiding tot uiteenlo pende interpretaties. Sindsdien zijn vele bijeenkomsten rondom de grote wijsgeer gehouden, exclusie ve bijeenkomsten, bijgewoond door een keur van „lieflijke en ge leerde kruinen zoals lk me uiteen dichterlijke beschrijving van Al- bert Verwey herinner, hij bedoelde dames en heren. Dit was vóór de oorlog, toen onder de invloed van de neo romantiek over Spinoza en diens „verstandelijke liefde tot God" (hoogste trap van menselijke kennis) nogal gezwijmeld werd. Het boek van Theun de Vries zit hele maal aan de tegenovergestelde kant en komt overeen met de bena dering die vandaag in de lucht zit. Leer eri leven Wat mij als niet-filosoof in Spinoza aantrekt is zijn streven naar een totaliteitsvisie, de eenheid van leer en leven en zijn afstandelijkheid. Wie goed wil zien wat er aan de hand is, moet een beetje op een afstand staan. „Wie zich afzondert, tracht naar wat begeerlijks: hij ver mengt zich met alle bestendige wijsheid", zo ongeveer staat het ergens in de Spreuken. Dit is de houding van Spinoza geweest. Overigens is zijn monisme een on houdbare wensdroom. Het leven is een dynamische worsteling van goed en kwaad op weg naar een eindbeslissing. De bijbelse visie heeft een sterk bewogen, drama tisch karakter. Wencelius schrijft dat Calvijn de wereldgeschiedenis zag als een drama in 5 bedrijven: hij bevond zich „en plein troisième acte", midden in het derde bedrijf. Leven wij in de vierde, of in de vijfde acte? Boven het notenschrift van de muziek der sferen staat het woord „accelerando" geschreven: toenemende snelheid. NOOT. .Nadat dit artikel was ge schreven, kwam Wijsgerig Perspec tief met een nieuw Spinoza- nummer (17e jaargang, no. 2). be vattend o.a. een beschouwing van prof. dr J. J. Groen, arts, over „Spi noza als voorloper der moderne psychobiologie en psychosoma tische geneeskunde". Voorts is zo juist bij uitgeverij Voorhoeve te Den Haag een studie over Spinoza verschenen van de hand van de Hattemse hervormde predikant dr F. de Graaff, getiteld: Spinoza en de crisis van de westerse cultuur". ADVERTENTIE Het begon ermee dat een dame mij opgetogen vertelde over een door haar bekeken televisie-programma. Daarin had een roomse meneer zülke mooie dingen gezegd dat je bijna zou denken dat-le protestants was. Nu Is het natuurlijk een aantrekkelijk denkbeeld om. zo gauw een rooms-katholiek verstandige taal uitslaat, dit toe te schrijven aan de gunstige Invloed van de reformatie. Toch voelde tk me geroepen, de geestdriftige dame tegen te spreken. Ik had de bedoelde uitzending ook gezien en was van oordeel dat de opmerkingen van de persoon in kwestie juist goed rooms waren. Het ging hier om een soort van alternatieve dagsluiting, die de NCRV zaterdagavond 15 januari op het scherm bracht. Oerard van den Berg praatte met een ambtenaar van CRM en lk werd getroffen door de onbevangen en volstrekt onmodieuze manier waarop deze Haagse heer met de zaak van de oecumene bezig was. Het Gled-roomse van zijn verhaal lag erin, dat hij zorgvuldig vaststelde, bij zijn activiteiten geen stap te doen buiten de door het episcopaat aangegeven mogelijkheden De week daarop schreef lk erover in de krant en dit had tot gevolg, dat lk opgebeld werd door de man. wifps t v optreden lk tot mijn onderwerp had gemaakt, de heer H. J. J Spitzen. 57 jaar. hoofddocumentallst bij de afdeling documentatie en bibliotheek van CRM We kwamen overeen dat de heer 8pltzen. zodra hij het voornemen had Amaterdams grondgebied te betreden, mij zou waarschuwen opdat we samen ergens koffie zouden kunnen gaan drinken. Ik verdiepte me terstond in de vraag, waar ik deze Hagenaar het beste kon ontvangen Voor een bruin cafe leek hij mij te deftig, voor een luxe hoUl te aardig, het zou iets daar tussenin moeten zijn En zo geviel het dat ik onlangs met hem aan de koffie ut in bodega Kejrzer (naast 't H. J. J. Spitzen Concertgebouw), waarvan de Inrichting een vertrouwenwekkende artisticiteit bezit Ik smaakte de voldoening dat de heer Spitsen vergenoegd rondkeek en verklaarde dat het interieur hem deed denken aan dat van De Posthoorn ln Den Haag. Snel echter gaven we onze beschouwingen een minder lichtvoetig karakter en bepaalden we ons tot hetgeen de heer Spitzen bezig houdt en wat hij omschrijft als: kernchrtstendowL Het viel mij op hoe nauwkeurig mijn gesprekspartner op de hoogte was van alles wat zich in de rooms-katholleke en de protestantse wereld afspeelt Hij deelde me mee dat hij ln zijn funktle ook alle mogelijke kerkbladen onder ogen krijgt. Ik denk dat de heer 8pitzen een der zeer zeldzame rooms-katholleken ln ons vaderland is, met wie je kunt discussléren over de verdiensten van het polemisch werk van ir. J. van der Graaf in De Waarheidsvriend. Ik laat nu de heer Spitzen aan het woord, zonder hem in de rede te vallen Hij zet dit: „Ik loop tgen een verdeelde christenheld aan. Zij ia verdeeld in vele kerken en kerkjes, de kerken zijn weer verdeeld ln richtingen en stromingen en zelfs is ieder individueel christen ln zichzelf verdeeld met betrekking tot de vraag wat hij moet geloven en hoe hij moet handelen. Eigenlijk zijn we het als christenen maar over één zaak eens. namelijk dat de bijbel Gods Woord is. maar we zetten ons nog niet aan de uitleg ervan, of onze wegen lopen uiteen. Ik zie heus wel dat de tegenstellingen tutten de kerken minder worden, en daar ben ik blij om. maar tegelijk constateer ik dat de tegenstellingen binnen de kerken groeien. Is er dan geen I oplossing? Ik dacht van wel. In elke r gemeenschap van mensen geldt, dat er moet zijn: 'ln necessarils unltas' (eenheid ln dingen die noodzakelijk en wezenlijk zijn) 'in dubiis libertas' (vrijheid in zaken, die twijfelachtig of voor meer dan één uitleg vatbaar zijn), en 'in omnibus autem caritas' (ln alles echter de liefde). Zou het nu heus onmogelijk zijn dit beginsel ook toe te passen op de gemeenschap der christenen? Dat kan ik niet geloven, lk blijf op dit punt hoopvol gestemd. In mijn pleidooi voor wat ik 'kernchrl8tendom' noem zoek ik naar de 'unitas in necessarils' rondom de éne Heer. Wat is die kern dan? Wat is het hart van het evangelie? Naar mijn overtuiging vormen de volgende vier geloofspunten de kern van het christendom: l. het geloof in een persoonlijke God; 2. het geloof in de Ood-mens Jezus Christus, onze Verlosser en Zaligmaker; 3. het geloof ln een persoonlijk eeuwig leven na de dood, en 4. het geloof in de Liefde als het grootste, ons door Ood gegeven gebod." Tot zover ln grote lijnen het betoog van de heer 8pitzen. Hij praat en spreekt over „kernchristendom", omdat hij van mening is dat de verdeeldheid de geloofwaardigehid en de wervende kracht van het christendom ondermijnt. HIJ houdt voordrachten voor (letterlijk) eigen parochie én daarbuiten: hij heeft gereformeerde jongeren en leden van de christen-vrouwenbond onder zijn gehoor gehad. Ten gerieve van degenen die hem willen uitnodigen op een gespreksbijeenkomst of een verenigingsavond, is hier zijn adres: Adelheldstraat 18, Den Haag. Ik geef alvast een bijdrage voorde discussie: is het nu werkelijk de verdeeldheid die het christendom schade doet? Is het niet veel eerder de wereldgelijkvormigheid van de christenen? En dan bedoel ik niet schouwburgbezoek of voetballen op zondag, maar dat de christenen zo weinig tegendraads zijn en zo gemakkelijk meesjokken met alles wat er gaande is. AMSTERDAM. Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel. 05200-17030 B boekennieuws Hans Bouma/W. P. Weijland MET HET OOG OP ISRAEL 144 Dlz f 19.90 (Pri|S per (-5- 77 24,90) Een uniek foto/tekstboek over Israèl mei 70 schitterende kleurenfoto s Met korte. Kittende teksten van Hans Bouma Dr. G. J. D. Aalders VAN HUISGEMEENTE TOT WERELDKERK 140 blz.. 14,90 De eerste drie eeuwen christendom Op buitengewoon boeiende wi|ze schetst de auteur de geschiedenis van de christe nen van het eerste uur Na wantrouwen en vervolging ging het elan van het begin verloren Dr. B. Maarsingh MAATSCHAPPIJKRITIEK IN HET OUDE TESTAMENT 72 blz 9.75 Het |ubel|aar. Dit boek gaat in op de vraag wat er in Levltikus 25 tijdgebon den is en wat we moe'en zien als begin selen die voor elke maatschappij gelden. (Serie Bijbel en Gemeente) Dr. Willem S. Duvekot KUNNEN WIJ JEZUS KENNEN? 176 blz f 19.90 Dal wij Jezus kunnen kennen, vooral uit het N T staat voor velen vast Het mo derne denken twijfelt hieraan De auteur neemt dezo aarzeling en onzekerheid serieus maar kiest tenslotte voor de betrouwbaarheid van de evangaliOn en de overlevering. (Serie BIJtoel en Ge meente) Verkrijgbaar in de boekhandel KOK KAMPEN Een klein verhaal En terstond gingen ze uti 6 synagoge en kwamen in het huis van Simoi en Andreas, met Jacobus en Ja hannes. De schoonmoeder van Simon lag met koorts, en terstond spraken zij met Hen over haar. HIJ kwam naderbij, vatte haar hant en richtte haar op en de koorts verliet haar en zij diende Hem. (Marcus 1.29-31) Een klein verhaal. Het begint al wa te worden. Zes mensen in een huil Eén lid van deze smalle gemeente k ziek. De vrouw van Simon wordj niet genoemd, maar het is haar moe der die „koorts" heeft Laten wt' maar zeggen dat ze behoorlijk ziek is, wat het ook geweest mag zijn' Het moet hem gezegd worden. Er eenvoudiger kan het niet meegé! deeld. Drie werkwoorden: dichter bijkomen, de hand vatten en opricn ten. Dat is het helemaal. Geet woord weerklinkt. Er is iets van eer eerste stille verwondering. Zo gaa! dat bij Jezus. Zonder burengerucht En zij diende Hem. Ze ging leb opzetten, denk lk. Ik zal wat vooi jullie klaarmaken, zoiets zal ze we gezegd hebben. En dan wordt hel weer stil. Er is een enorme ruimte iD dit verhaal. Ruimte om te denken Om het in te vullen, met je elget situatie. Deze man heeft iets tegen ziekte en verdriet. Hij maakt er eer eind aan. Hij stelt een teken dat hel niet normaal is dat een mens lijdt Leed heeft een grens bij Hem. Welki grens? Daar gaat het verhaal verdei over. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Wierden G. van den End te Papendrecht; te Meeuwen B. de Jong te Woerden. Bedankt: voor Dordrecht J. den Hoed te 811edrecht; voor Oosterwol- de (Old) R. E. Kuus te Putten; voot Kapelle W. P. H. E. van Kooten te Schoor). GEREF. KERKEN Beroepen: te Bergenthetm H. Linde kand. aldaar die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen: naar Hoogeveen J van der Klauw te Veendam. GEREF. KERKEN (VRIJG. BV) 5 Bedankt: voor Dronten A. Koers t< Wormer. V< Bi GEREF. GEMEENTEN ce Bedankt: voor Oostkapelle J. M m Kleppe te Woerden. m re GEREF. GEMEENTEN IN NED. til Beroepen: te Leerdam J. de Groot te' he Rijssen. 1 bc DOOPSGEZ. GEMEENTEN Benoemd: tot geest. verz. Pauwziekenhuis te Wageningen G. van Gilse te Eindhoven en Derf Bosch, die deze benoeming heefl aangenomen. de ki ^Neem nu een abonnement 4 Per kwartaalf. 26 - Per jaarf. 78 De NIEUWPSpiegei -Tl Uitgeverij Ramshoorn.!^ y'®JL Postbus 1132 erl te "-V-■-i| Minister en magister Bijbels beraad over de staat. In dit boeiend leesbaar boek komt Dr F.H. von Meyenfeldt tot merk waardige resultaten: een nieuwe vi sie op Romeinen 13, een relative ring van het begrip "STAAT", een vraagteken achter de Christelijke Politieke Partijen. Dr O. Jager zei in een bespreking van dit boek voor de NCRV o.m.: "Von Meyenfeldt's vrijmoedig? aanpak prikkelt tot nadenken". 146 pag. Paperback. Prijs f. 18.95 Bij uw boekhandelaar of recht streeks bij de uitgever Wytte Bene dictus. Antwoordnummer 1000. Hilversum (géén postzegel nodig). NOOD GEM EENTEN ZIJN KERKRECHTELIJKE ONDINGEN maar juist dèèrdoor kunnen ze een profetische oproep tot bezinning zijn. Aldus een tirtikel in W. en E Daarom: "Veracht de profetieën niet" (1 Thass. 5.20). Luister óók naar hen, die uit diepe geloofsovertuiging niet meegaan met de grote stroom. Abonneer u op het Weekblad "Waarheid en Eenheid", f 18.— per halfjaar. Vraag gratis proefnr Adres: Boulevard 11. VefpG. Oo Me VO( sta sid bes dai ba mo ste

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2