Servetjes op tafel in Doesburg
Zoveel
mensen
zoveel
nieuwe
levens
stijlen
IRt brieven van lezers
Mogelijk weer contact
met het Vaticaan
Hkok kampen
Chinese katholieken:
Eén protestantse
gemeente „Maas
en Waal"
Trans World Radio bouwt
zender op Sri Lanka
VANDAAG
Voorbijgang
DINSDAG 15 FEBRUARI 1977
KERK
Trouw/Kwartet
door Hans Opschoor
Hoe geven mensen inhoud aan
het zoeken naar een nieuwe
levensstijl? Deze vraag is be
sproken op de werkweek over
het thema Nieuwe Levensstijl
die de wereldraad onlangs or
ganiseerde. Uit tien landen
kwamen er rapporten
Er bleek een belangrijk verschil te
bestaan tussen (ruwweg» de landen
»n noordwest Europa en Amerika, en
de laUJnse landen In Scandinavië.
Nederland. Engeland etc ls sprake
van een aantal groepen die zich rond
de thema's van Nieuwe Levensstijl
organiseren Meestal met motieven
als milieu- en grondstof-
(envraagstukken. derde wereldpro
blemen, of die zich bezinnen rond
problemen in de eigen samenleving.
Voorbeelden: de „Elne Welt -
beweging in W Duitsland, „The fu
ture in our hands'' ln Scandinavië,
de Lifestyles-movement" in Enge
land Daarbij wordt gezocht naar
mogelijkheden voor persoonlijke
betrokkenheid ln het zoeken naar
een samenleving die meer gerechtig
heid. kans op voortbestaan en parti
cipatie biedt Ook als dat tot veran
deringen in het persoonlijk gedrag
zal leiden, of tot een andere opstel
ling. Daarnaast zijn er landen waar
de behoefte aan zo'n afzonderlijke
beweging minder groot is (Italië.
Portugal, etc.). Misschien (zo opper
de iemand) omdat in die landen
meer dan hier de hoop bestaat op
het kunnen werken aan echte veran
deringen in de samenleving via de
meer traditionele kanalen als poli
tieke partijen, de vakbeweging etc.
In die landen wordt aan de .interne"
problemen meer aandacht gegeven
dan aan die van milieu, ontwikke
ling in de derde wereld enz Als men
daar al met het begrip ..nieuwe le
vensstijl werkt dan meer als een
inspirerend idee binnen bestaande
kanalen
Enkeling-groep-
kommune
Maar er zijn andere verschillen. Zo
voelen velen zich aangesproken om
als enkeling of met het gezin een
andere stijl van leven te zoeken. In
andere gevallen is er een poging om
een proces van groepsvorming te
starten. Weer anderen trekken die
lijn door en streven naar vormen
van samenleving in eommune-
achtige organisaties. Een algemeen
gevoelen was. dat een groepsgewijze
aanpak meer kans biedt op succes.
Omdat men gezamenlijk een vaak
opduikend gevoel van machteloos
heid makkelijker overwint Maar
ook omdat het een creatiever en
stimulerender proces mogelijk
maakt. En omdat er met meer
kracht aan problemen kan worden
gewerkt.
Samen op weg
Wat zijn de bindende elementen iri
al deze verscheidenheid? Die zijn er
wel Het gaat om een proces waarbij
mensen vanuit bepaalde problemen
(milieu, derde wereld, ongerechtig
heid en onmenselijkheid in de eigen
samenleving) ontdekken dat „het zo
niet langer kan". Daarbij ontdekken
ze dat oplossingen voor de proble
men vaak hun eigen bestaan zullen
raken. Ze willen duidelijK maken
bereid te zijn die gevolgen te dragen.
Bovendien: ze willen proberen zich
met anderen te beraden en zich
waar dat hun mogelijk is. zich in te
zetten voor de aanpak van die pro
blemen. Tenslotte: ze ontdekken
steeds meer dat de werkelijke oplos
sing van die problemen veranderin
gen vergen in ons maatschappelijk
en economisch bestel. Ze zijn bereid
om. ook als zijn de oplossingen nog
niet duidelijk, op zoek te gaan. Dat
is moeilijk, maar tegelijk bevrij
dend.
Dit is het tweede van een serie van
drie bijdragen van dr. Hans Opschoor
naar aanleiding van een internationa
le werkweek, die de wereldraad van
kerken van 2 6 februari hield over
het zoeken naar een nieuwe le
vensstijl. Het eerste stuk stond in
onze krant van 14 februari.
(ADVERTENTIE/
Korte duiden geschreven. aan een ham getypte brieven kunnen worden
gestuurd naar Secreians Hoofdredactie Trouw/Kwanet. Postbus 859. Amsterdam 0i|
puboheiie wordt de neem ven de schrijver vermeid
Verkiezingsfonds
Uw commentaar over de gift van
DAF en diverse andere ondernemin
gen aan het CDA. is beslist eenzij
dig Per saldo lijn het alleen de
aandeelhouders en de onderne
mingsraden die over deze giften kri
tiek mogen uitoefenen. In Neder
land ia het nog vrij wat een particu
liere onderneming met zijn geld
doet mlta dit geen bij de wet verbo
den diel ia. Iets anders is hetdatb.v.
het NVV. belangrijke giften aan het
verkiezingsfonds van de PvdA en
het Wiarda Beckmann fonds geeft,
omdat dit contributies zijn van le
den van meerdere politieke partijen
PSP, PPR en CPN welke uitsluitend
bedoeld zijn voor activiteiten van de
vakbonden Voor de oorlog werd
door de „oude" heer Philips 500 000
gulden aan het verkiezingsfonds
van de toenmaals „liberale" partij
gegeven terwijl de zoon 500.000 gul
den aan de meer links gerichte vrij
zinnig Democraten gaf maar dit
werd in 't geheel niet als Immoreel
beschouwd
Zeist
A. H. van Kooten Niekerk
Werkdienst (2)
Ik kreeg laatst een brief van een
vnendln. die moeilijk naar de kerk.
kon gaan Ze miste het niet eens zo
erg. want. achreef ze: „Ik heb meer
aan een goed gesprek over allerlei
zaken, het geloof betreffende, dan
aan de monologe toestanden ln de
kerk Ze krijgt veel bezoek, heeft
acht kinderen, die geregeld thuisko
men. met aanhang. Die maken er
met elkaar vast wel een werkdienst
van. met moeder als spil van dat
gezin. Een ding viel mij op. toen ik
de tekening bekeek, die bij de
werkdienst staat, dat deze dienst
door zo weinig vrouwen werd be
zocht. Maar het leek me enig om met
een breikous te komen. Deze vrouw
heeft vast gedacht: „Laat ik me gel
den. echt gewoon als vrouw met
kous en al". Dominee Bouma veel
succes met de kerkdienst als
werkdienst
Gouda J. M. Herrebout-De Graaf
Partij kiezen (4)
In de krant van 3 februari schreef de
heer De Bruyn dat het tijd wordt dat
elke christen nu partij gaat kiezen,
en dan natuurlijk een christelijke
partij, „want dat is een christen aan
de naam verplicht" Wie zich met die
keus nog niet (en misschien zelfs
nog nooit» serieus heeft bezig gehou
den is inderdaad rijkelijk laat Ook
radicalen, pacifistisch socialisten
..en wat dies meer zij" moeten vol
gens de heer De Bruyn. wanneer tij
zich christen noemen, maar erg vlug
een partij kiezen diedch met „chris
telijk" aan laat duiden. In Trouw
werd het IKV-boekje met de titel
..Het aangepaste antwoord" bespro
ken. Dat boekje geeft objectief weer
in hoeverre en op welke wijze de
politieke partijen met de veilig
heidsvraagstukken zijn bazig ge
weest Het is te hopen dat elke chris
ten de moeite neemt dat boekje te
lezen en dan. na nauw gewetens-
overleg. zijn keus bepaalt Met het
uitbrengen van zijn stem kan hij
dsn wat dit betreft een passend
christelijk antwoord geven, wat dan
hopenltjk niet ..flexibel" is
Rotterdam A. P. de Winter
Onze adressen:
AMSTERDAM
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9 Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
Parkstraat 22 Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwol'e
Tel 05200-17030
Verkeer
In Amsterdam vliegt een bus tegen
een tram. total-loss, In Overijs
sel rammen twee bussen elkaar. In
Rotterdam ramt een bus een beton
nen bruggesteun, drie doden. 19 ge
wonden. Het is allemaal niet zo
vreemd of verwonderlijk. Ook het
openbaar vervoer heeft blijkbaar op
zich genomen om mee te doen aan
de afmattende slijtage slag van wie
het zal winnen, het openbaar of het
particulier vervoer. In korte tijd zul
ke grote ongelukken bij het open
baar vervoer en daar mogen wij
langzamerhand de spoorwegen ook
wel bij optellen, is symptomatisch
voor ons snelverkeer zoals het zich
ontwikkeld, in onze Jacht naar tijd
winst. Eens werden arbeiders opge
roepen, de internationale vijand
„het kapitalisme" te lijf te gaan. Wij
hebben nu allen een internationale
vijand opgeroepen, een onverzadig
baar monster, die wij willig onze
kinderen en al wat om een of andere
rede niet mee kan komen, ln de muil
werpen! Er zijn er nog maar weini
gen die ook in internationaal ver
band. deze vijand, die van iedereen
ook bovendien de lucht verpest, te
lijf willen gaan. Dit zijn uwe
goden
Deventer H. W. Bon
KoJ boekennieuws
Dr. H. Kakr»
WAAR ZIJN OE ENGELEN NIP
208 bu I 18,75
Onze ti|d Desleed veel aandacht aan de
onzichtbare geesteswereld OM boek
geelt een boeiend overzicht van hoe de
Bi|bel en talrijke theologen denken en
schaven over de engelen de bovenna
tuurlijke wezens uit de Bi|bei
Dr. R. Kranenborg
ZELFVERWERKELIJKING
2e druk 332 biz 30.95
Oosterse religies binnen een westerse
subkuituur Yoga. Hare Krishna etc. Wat
leren deze bewegingen? De auteur voer
de gesprekken met de aanhangers en
geelt nadere godsdienst-historische in
formatie
Ds. W. C. van Dam
DEMONEN
Er uit in Jesus' naam
2e druk. t44 bi/ 12.95
De auteur net het uMdri|ven van boze
geesten als een bubeise opdracht en
vene't van zijn ervaringen met deze bij
zondere gave van de Geest
Sipke van der Land
WAT BEZIELT ZE .2
Hel nieuwe boek over stille
krachten
100 OU I 10.90
Een beschrijving van negen soms raad
selachtige en vreemde verschijnselen
Spiritisme. Telepathie, Satanisme e a
De auteur zag .stille krachten" en hield
een wuwar van indrukken over
VerhotgbM' m de boekhandeé
PEKING Een priester van de „patriottische kat'holieke vereni
ging" van China, pater Shih, heeft in een vraaggesprek met een
correspondent van het Italiaanse persbureau Ansa gezegd, dat
hij het niet onmogelijk acht. dat er weer betrekkingen komen
tussen de Chinese katholieken en het Vaticaan.
Hij voegde er wel de overtuiging aan
toe, dat „het Vaticaan zijn vijandige
houding niet zal veranderen". Shih is
pastoor van de enige katholieke
kerk. in gebruik in de Chinese hoofd
stad. Hij leeft met tien andere pries
ters in een communiteit, die in 1957
werd opgericht en onafhankelijk van
Rome is.
Het grootste probleem met betrek
king tot Rome is voor deze priester
het gezag van de paus. „Oorspronke
lijk waren alle apostelen gelijk. Het
primaat van de Heilige Stoel ls een
produkt van politieke gebeuitenis-
sen," aldus Shih.
Wat de vijandige houding van het
Vaticaan betreft, noemt de priester
als voorbeeld de ontmoeting tussen
de paus en de Dalai Lama in 1975. De
Dalai Lama Shih noemt hem een
verrader moest in 1959 uit Tibet
vluchten na een mislukte opstand.
Verder voerde Shih aan. dat het Va
ticaan nog steeds de staat Taiwan
erkent.
De patriottische katholieke vereni
ging wijst „al sinds twintig jaar het
reactionaire bevel uit Rome af om
zich tegen de communistische partij
op te stellen, geen burgerkleding te
dragen. geen marxiatisch-
leninistische lectuur te lezen en de
namen van gelovigen niet aan de
regering bekend te maken." aldus
pater Shih. Hij vindt deze zaken bin
nenlandse aangelegenheden, waar
het Vaticaan zich buiten dient te
houden.
De katholieke vereniging houdt zich
nauwlettend aan de wetten, ver
volgde Shih. Optreden naar buiten is
er niet meer bij, maar elke zondag is
er een mis in het latijn. waaraan
gemiddeld vijftig in Peking wonende
buitenlanders deelnemen. Over het
onderhoud van de geestelijken zei
Shih: „Wij hebben middelen, het
ontbreekt ons aan niets."
WIJCHEN Hervormden en gere
formeerden in het Land van Maas en
Waal hebben besloten tot een volle
dige federatieve samenwerking in
een „evangelische streekgemeente
Maas en Waal".
Deze gemeente zal wat oppervlak
betreft een van de grootste van Ne
derland worden. Het Land van Maas
en Waal (het gebied tussen beide
rivieren in, ten westen van Nijme
gen) is ongeveer dertig kilometer
lang. Het is een van de meest uitge
sproken rooms-katholieke gebieden
van het land. Op de negentigdui
zend inwoners vindt men er nog
geen vierduizend protestanten. Er
zijn, verspreid door de streek, alleen
wat kleine hervormde kerkjes. De
gereformeerden dfe er wonen, zijn
op Nijmegen of Oss aangewezen, als
zij een gereformeerde kerkdienst
mee willen maken.
Aan de gezamenlijke streekgemeen
te zullen vier predikantsplaatsen
verbonden zijn. Er zijn al drie her
vormde dominees werkzaam, die de
standplaatsen Druten, Wamel en
Wijchen hebben. Het is de bedoe
ling, dat de vierde man een gerefor
meerde wordt. Hij zal zich dan vesti
gen in Beuningen.
Er is nog één voorbehoud: de uitslag
van de financiële actie Kerkbalans
Van de hoogte van de opbrengst
hangt af. of het beroep op een vierde
predikant ook werkelijk kan worden
uitgebracht.
Rusland-reis (2)
De officier van justitie te Lvov (het
vroegere Poolse Lamberg) beschul
digt Menten nu ook van spionage
voor de Duitsers in de twintiger ja
ren. Hij vergeet daarbij echter te
vertellen, dat, ln strijd met het vre
desverdrag van VersaiUe, juist op
dat moment in Rusland de nieuw te
vormen Duitse Luftwaffe werd ge
traind en elders in Rusland ook de
Duitse Panzertruppen daar hun op
leiding kregen Bovendien zouden
we haast vergeten, dut ln september
1939 Polen vsnu'.t het vasten door
de Duitsers en vanuit het oosten
door de Russen onder de voet werd
gelopen. Geschiedschrijving is nooit
de sterkste zijde van de Sowjet-Unie
geweest
Delft W. Haasdijk
Rusland-reis (3)
Dr Schulte schreef ui ver'jand met
het onderzoek m Rusland naar de
zaak Menten o.a.: kunnen die dui
zenden niet beter besteed worden?
Vooral in een zaak ala deze. is het
mijns inziens een dure plicht ten
opzichte van de nabestaanden der
slachtoffers en de vele goede strij
ders die hun kostbare leven gegeven
hebben, dat hier alsnog recht ge
daan wordt. En degenen die na der
tig jaar nog een objectief en
rechtvaardig oordeel kunnen heb
ben zijn de getuigen die hun familie
leden voor hun ogen zagen vermoor
den en dit nimmer meer zullen ver
geten Precies 32 jaar geleden stond
ik bij de SD in Amsterdam voor
Viebahn en Viermann en verzocht
om teruggave van de kleding van
mijn gefusilleerde man. ds De Jong.
Alles kan ik me herinneren, ieder
woord, ieder gebaar Daarom, voor
degenen die dit intens beleefd heb
ben. bestest geen „vergeten" Deze
afschuwelijke herinneringen blijven
in ons geheugen en in ons hart ge
grift. als gebeurde het op de dag van
gisteren!
Haren J. H. Lindcboom-Wiertma
Partij kiezen (5)
Het is voor velen, die voorheen A R.
of C H. stemden, een gewetensvraag
hoe men zich moet opstellen bij de
komende verkiezing ten opzichte
van het politiek-oecumenisch CD**.
Wanneer men echter weet uit welke
kerken SGP en O Pv rt'n ont
staan. dan hebben ze niet veel wat
aanlokt om met hen mee te doen. De
S G P zweert bij de veelal taaie leer
der vaderen Hel O P.V meent al
leen de kerkelijke wijaheid in pacht
te hebben. Ik ben er niet zeker van.
dat bij een overheersing van deze
partijen onze godsdu r.stige en poli
tieke vrijheden nog wel gewaar
borgd zijn
Dr Bilt Gom v d. Hoeven
Van een onzer verslaggevers
BAARN Trans World Radio, een internationale radio-organisatie in
dienst van de evangelie-verkondiging, hoopt deze zomer te beginnen met
uitzendingen van Sri Lanka (het vroegere Ceylon). Er wordt daar een
krachtige zender (400.000 Watt) gebouwd, die te horen zal zijn in heel India.
Pakistan. Bangladesj en Birma. Er zal worden uitgezonden op de midden
golf. op 337 meter. Deze golflengte is namelijk in geheel India volkomen vrij
van storing. Van de zeshonderd miljoen mensen in India is 98 procent
niet-christen. Uitgestrekte gebieden, vooral in het noorden, zijn zonder enige
evangelie-verkondiging.
(Hoe) kunnen we samenwerken.
Voor diakenen. evangelisatie
ouderlingen en leden van evangeli
satiecommissies, zaterdag 5 maart
van half elf tot half vijf. Toerus
tingscentrum te Leusden (tel. 033-
43244, toestel 123).
Op zoek naar een andere kerk.
Orientatieweekend voor mensen die
zoeken of plannen hebben voor de
opzet van andere manieren van
kerkzijn. In samenwerking met de
landelijke werkgroep voor ba
sisgroepen en kritische gemeenten
5-6 maart, Den Alerdinck, Laag Zut-
hem (tel. 05290-541).
Economie voor niet-economen spe
ciaal gericht op vormingsleiders,
pastores, jeugd- en welzijnswerkers,
op vijf woensdagen vanaf 9 maart.
Kerk en Wereld te Driebergen (tel.
03438-2241).
door A. J. Klei
Een van mijn collega's heeft een
tante, die niet alleen gelovig maar
ook rijk is. en deze gelukkige
omstandigheid stelde haar in staat
een ongerief in haar godsdienstig
leven weg te werken. Zij huiverde
altijd wanneer zij bij de
avondmaalsviering de
gemeenschappelijke beker aan haar
lippen Wioest zetten en daarom
schonk zij de kerk, waartoe zij
behoort, een nieuw avondmaalsstel,
dat veertig kleine tinnen bekertjes
omvatte. De kerkeraad dankte haar
zeer hartelijk en paste de liturgische
gebruiken terstond aan de aard van
het kostbare cadeau aan.
Ik kreeg dit verhaal te horen, toen
we ln het Remonstrants Weekblad
lazen op welke wijze de
remonstranten te Doesburg
tegemoet zijn gekomen aan de in
hun midden levende hygiënische
bezwaren tegen de
avondmaalsviering met één beker
voor allen. De viering geschiedt daar
voortaan ..met servetjes op tafel
opdat ieder de vrijheid zou hebbci.
de beker af te vegen".
Deze oplossing zal aanzienlijk
goedkoper zijn dan het invoeren van
kleine bekertjes. m-~. verre
van bevredigend. Om te beginnen
wordt het gebruik van de servetjes
overgelaten aan ae vrijheid van de
3vor ^-nar'-^snger Tja. wat willen
wc anuu. u.. -nonstranten. die al
in de zeventiende eeuw ln de weer
waren met de vrije wil des mensen,
maar je schiet er natuurlijk geen
steek mee op. Stel je voor dat je het
avondmaal viert met de Doesburgse
remonstranten. Je zit naast elkaar
uu.n tafel en op een gegeven moment
word je de drinkbeker der
dankzegging aangeboden. Moet je
dan. alvorens die naar de mond te
brengen, een servetje van tafel
graaien en omstandig de rand gaan
zitten schoonvegen, aldus te kennen
gevend dat je je buurvrouw of
buurman maar een viezerik vindt?
Ik zou de moed. laat staan de
vrijheid met hebben.
Als ze in Doesburg nu toch aan de
gang wlöen gaan met servetjes, zou
ik zeggen zet die vnje wil nu even
op stal en laat regel zijn dat iedere
avondmaalsgangr de beker na
gebruik afveegt en dan pas aan
degene die naast hem zit,
overhandigt. Daarmee bestempel je
jezelf als een persoon voor wie je in
hygiënisch opzicht moet uitkijken
en via dit gebaar van nederigheid
krijgt heel die servetten-boel nog
een heenwijzend karakter ook.
Uit het bericht wordt niet duidelijk
of de remonstrantse gemeente te
Doesburg nu met linnen of papieren
servetjes werkt. In het laatste geval
zal er naast de avondmaalstafel een
plastic prullemand met zo'n
kiepdeksel moeten staan, welk
meubelstuk echter nog geen
liturgische traditie kent Toch zou ik
om die reden niet meteen op het
linnen overgaan Linnen schal je
immers maar één keer aan en de
wegwerpelijke papieren servetjes
zouden telkens in de kleur van het
kerkelijk jaar genomen kunnen
worden Kortom, we zijn met het
geval Doesburg nog niet klaar, een
menigte vragen niet alleen maar ook
mogelijkheden dient zich aan.
Of het toevallig is, weet ik niet, maar
in hetzelfde nummer van het
Remonstrants Weekblad citeert ds.
G. Bloemendaal inzijn rubriek
„Bloemlezing" wat in 1892 de
Lochemse emeritus-predikant
Mosselmans over de
avondmaalsviering schreef Deze
dacht niet aan servetjes, hij had een
aanzienlijk radicalere oplossing bij
de hand:
..Het Avondmaal, een zoenmaal,
een hernieuwing uan het
genadeverbond, een openlijk
erkennen dat om Jezus'wil de
zonden ons worden vergeven en wat
al niet meer?(te veel om te noemen
dat alles heeft voor ons geen zin
meer!
En juist omdat het symbool niet tot
ons spreekt, en omdat de
denkbeelden, die hiermede
NOG EENS: STAKEN
Eerlijk gezegd heb ik een bei
behoefte om nog eens terug te
men op wat ik de vorige w
schreef over het staken. Ik ben b|
dst men mij verkeerd zou kuni
begrijpen. Iemand had voor de ra
gezegd dat hij niet van plan wai
gaan staken omdat hij zijn werk
een opdracht van God beschouw
Hoewel niemand er mij nog op gf
tendeerd heeft, zou het toch kuni
gebeuren dat er een misversti
ging ontstaan. Ik schreef dat
man dat op religieus niveau
Daaruit kan gemakkelijk de
dachte ontstaan dat geloof en pi
tijk twee heel verschillende din j
zijn, die weinig of niets met elkaaf
maken hebben. Hoe het ook zij,
is niet mijn bedoeling om dat
suggereren. Ik kan die man
begrijpen Hij bedoelde te zeg
dat hij zijn werk als een goddelj
opdracht beschouwde en dat er
wichtige redenen moesten zijn
dat werk te laten liggen, want
nam niet aan dat de man blindeli
alles en nog wat doet wat hem oj
dragen wordt. Dan zou hij in i«
geval fout zijn. Want dat is mens
waardig. Een mens beslist zelf of
zal gaan werken of niet. Daar ht
z'n geloof mee te maken. Juist
beslissing neemt hij met het oog
het feit dat hij God achter zijn lei
ziet. Hij leeft ook met zijn werk v
Gods aangezicht en dat doet 1
besluiten om te werken of te stal
Daarom is het opgeven van die
reden: ik beschouw mijn werk
een opdracht Gods niet voldoei
te kort gezegd. Want een ander
zijn werk evenzeer als een opdra
van God beschouwen, zeker velei
het mee-stakende CNV, en het t
in dit geval neerleggen omdat
b.v. van mening is dat er in o
menselijke samenleving niet op
oneerlijke wijze eenzijdig aan n
ten gekomen mag worden He
ermee als het verwijt dat men v
in de richting van nieuwere the
gen kan horen: zij zouden de bi|fl
niet meer aanvaarden. Dat is
juist. Zij aanvaarden de bijbel
en ook als Gods woord, maar hdOC
andere dingen. Zoals twee men
allebei hun werk als Gods opdra
kunnen beschouwen en toch t
staken tot een andere concl
kunnen komen. En daar moet
dan over gaan.
he
ki
555va
BEROEPINGSWERK
de
Ai
NED. HERV. KERK
Beroepen: te 'Oldebroek J. Bi
Otterlo; te Voorthuizen (buitel
wijkgem.) H. Roest te Avei
Strijen H. van Amstel te Ei
Eist (Gld.) E. W. Tuinstra (vooi
zendingspred. Ambon, Ind.)
Oegstgeest.
Aangenomen: naar Terneuzen
Wolbers te Kerkdriel;
Santpoort J. F van Woerdei
Delft.
Bedankt: voor Emmen A.
Jonkman te Harkema-Opeinde. J
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Vroomshoop P. J.
berink te Orijpskerk.
Bedankt: voor 8choonhoven-'
Langerak: R. Oranje te Oldei
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Aangenomen: naar Ermelo
Nieuwenhuis te Zuidwolde (Grjjj
bedankte voor Haulerwijk en f
Zoetermeer.
Bedankt: voor Mariënburg F®!
Slotman te Dalfsen.
GEREF. KERK (VRIJG. BV)
Beroepbaar: K. Muller Hendr. PI
laan 242 te Alkmaar.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Rijnsburg W. van|®
ge te Schiedam.
Bedankt: voor Driebergen D
boom te Barendrecht; voor A
doorn-C. en voor Drogeham J. P 0i
te Veenendaal.
PE
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Katwijk a. Zetja
Mondria te Waardenburg; t< J
Gravenzande J. M. Kleppe te V 1U
den; te Krimpen a/d IJssel A. er
gunst te Veen, die bedankte al
Middelharnis en voor Haamsted ne
Zwolle F. Harlnck te Den
Zuid.
PRES. HERV. GEM.
verknoopt zijn, de onze niet meer
zijn, moet deze verouderde en
ziellooze vorm terzijde worden
gesteld.
Ik moet ook nog met een enkel
woord wijzen op het onaesthetviche,
ja zelfs gevaarlijke, dat aan dien
maaltijd is verbonden: men doet
daar iets, wat men zelfs onder
huisgenooten zal vermijden, nl.
allen drinken uit één beker.
Meermalen heb ik menschen aan de
tafel zfen zitten, wiens neus of mond
in een toestand waren, die mij deed
denken: ik ben blij, dat ik niet na
hen uit den beker behoef te drinken
en ik als voorganger de eersten teug
kan drinken.
Uit één beker drinken en dat utt
broederlijkheid'
als deze niet anders en beter blijkt,
dan staat het er treurig mede
geschapen!"
Aldus de eerwaarden Mosselmans in
1892
AANGENOMEN: naarlJsselmi
Dr. W.A. Visser 't Ho [na
Dr. Willem A. Visser 't Hoof!
voormalige secretaris-generaal
de wereldraad van kerken, hee
Hamburg de Goetheprija 1977
vangen uit handen van mev
Emmele Toepfer, echtgenote vi*
man die de prijs instelde. Het at
prijs verbonden jaargeld is ted
schikking gesteld van de Ilai
Indiase pastor Godwin Shiri,
Hamburg wil promoveren op d an
ciaal-ethische vraagstukken &c;
zijn thuiskerk. Professor Jo eS
Margull uit Hamburg, hooglert N'
de theologie, hield de feest an
waarin hij Visser 't Hoofts ij! m
voor de oecumenische gedi ui
prees. In een dankwoord h»< ch
Visser 't Hooft het over de hoi aj.
van Europa tegenover de derd 10<
reld Hij zei dat Europa £ic
kolonialisme aan te wrijven
meer eerlijk was. omdat het kol
hsrne tot het verleden behoo
het continent een tijdperk val
wikkelingspolitiek is binO B
treden.
:ir