Servetjes op tafel in Doesburg Zoveel mensen zoveel nieuwe levens stijlen IRt brieven van lezers Mogelijk weer contact met het Vaticaan Hkok kampen Chinese katholieken: Eén protestantse gemeente „Maas en Waal" Trans World Radio bouwt zender op Sri Lanka VANDAAG Voorbijgang DINSDAG 15 FEBRUARI 1977 KERK Trouw/Kwartet door Hans Opschoor Hoe geven mensen inhoud aan het zoeken naar een nieuwe levensstijl? Deze vraag is be sproken op de werkweek over het thema Nieuwe Levensstijl die de wereldraad onlangs or ganiseerde. Uit tien landen kwamen er rapporten Er bleek een belangrijk verschil te bestaan tussen (ruwweg» de landen »n noordwest Europa en Amerika, en de laUJnse landen In Scandinavië. Nederland. Engeland etc ls sprake van een aantal groepen die zich rond de thema's van Nieuwe Levensstijl organiseren Meestal met motieven als milieu- en grondstof- (envraagstukken. derde wereldpro blemen, of die zich bezinnen rond problemen in de eigen samenleving. Voorbeelden: de „Elne Welt - beweging in W Duitsland, „The fu ture in our hands'' ln Scandinavië, de Lifestyles-movement" in Enge land Daarbij wordt gezocht naar mogelijkheden voor persoonlijke betrokkenheid ln het zoeken naar een samenleving die meer gerechtig heid. kans op voortbestaan en parti cipatie biedt Ook als dat tot veran deringen in het persoonlijk gedrag zal leiden, of tot een andere opstel ling. Daarnaast zijn er landen waar de behoefte aan zo'n afzonderlijke beweging minder groot is (Italië. Portugal, etc.). Misschien (zo opper de iemand) omdat in die landen meer dan hier de hoop bestaat op het kunnen werken aan echte veran deringen in de samenleving via de meer traditionele kanalen als poli tieke partijen, de vakbeweging etc. In die landen wordt aan de .interne" problemen meer aandacht gegeven dan aan die van milieu, ontwikke ling in de derde wereld enz Als men daar al met het begrip ..nieuwe le vensstijl werkt dan meer als een inspirerend idee binnen bestaande kanalen Enkeling-groep- kommune Maar er zijn andere verschillen. Zo voelen velen zich aangesproken om als enkeling of met het gezin een andere stijl van leven te zoeken. In andere gevallen is er een poging om een proces van groepsvorming te starten. Weer anderen trekken die lijn door en streven naar vormen van samenleving in eommune- achtige organisaties. Een algemeen gevoelen was. dat een groepsgewijze aanpak meer kans biedt op succes. Omdat men gezamenlijk een vaak opduikend gevoel van machteloos heid makkelijker overwint Maar ook omdat het een creatiever en stimulerender proces mogelijk maakt. En omdat er met meer kracht aan problemen kan worden gewerkt. Samen op weg Wat zijn de bindende elementen iri al deze verscheidenheid? Die zijn er wel Het gaat om een proces waarbij mensen vanuit bepaalde problemen (milieu, derde wereld, ongerechtig heid en onmenselijkheid in de eigen samenleving) ontdekken dat „het zo niet langer kan". Daarbij ontdekken ze dat oplossingen voor de proble men vaak hun eigen bestaan zullen raken. Ze willen duidelijK maken bereid te zijn die gevolgen te dragen. Bovendien: ze willen proberen zich met anderen te beraden en zich waar dat hun mogelijk is. zich in te zetten voor de aanpak van die pro blemen. Tenslotte: ze ontdekken steeds meer dat de werkelijke oplos sing van die problemen veranderin gen vergen in ons maatschappelijk en economisch bestel. Ze zijn bereid om. ook als zijn de oplossingen nog niet duidelijk, op zoek te gaan. Dat is moeilijk, maar tegelijk bevrij dend. Dit is het tweede van een serie van drie bijdragen van dr. Hans Opschoor naar aanleiding van een internationa le werkweek, die de wereldraad van kerken van 2 6 februari hield over het zoeken naar een nieuwe le vensstijl. Het eerste stuk stond in onze krant van 14 februari. (ADVERTENTIE/ Korte duiden geschreven. aan een ham getypte brieven kunnen worden gestuurd naar Secreians Hoofdredactie Trouw/Kwanet. Postbus 859. Amsterdam 0i| puboheiie wordt de neem ven de schrijver vermeid Verkiezingsfonds Uw commentaar over de gift van DAF en diverse andere ondernemin gen aan het CDA. is beslist eenzij dig Per saldo lijn het alleen de aandeelhouders en de onderne mingsraden die over deze giften kri tiek mogen uitoefenen. In Neder land ia het nog vrij wat een particu liere onderneming met zijn geld doet mlta dit geen bij de wet verbo den diel ia. Iets anders is hetdatb.v. het NVV. belangrijke giften aan het verkiezingsfonds van de PvdA en het Wiarda Beckmann fonds geeft, omdat dit contributies zijn van le den van meerdere politieke partijen PSP, PPR en CPN welke uitsluitend bedoeld zijn voor activiteiten van de vakbonden Voor de oorlog werd door de „oude" heer Philips 500 000 gulden aan het verkiezingsfonds van de toenmaals „liberale" partij gegeven terwijl de zoon 500.000 gul den aan de meer links gerichte vrij zinnig Democraten gaf maar dit werd in 't geheel niet als Immoreel beschouwd Zeist A. H. van Kooten Niekerk Werkdienst (2) Ik kreeg laatst een brief van een vnendln. die moeilijk naar de kerk. kon gaan Ze miste het niet eens zo erg. want. achreef ze: „Ik heb meer aan een goed gesprek over allerlei zaken, het geloof betreffende, dan aan de monologe toestanden ln de kerk Ze krijgt veel bezoek, heeft acht kinderen, die geregeld thuisko men. met aanhang. Die maken er met elkaar vast wel een werkdienst van. met moeder als spil van dat gezin. Een ding viel mij op. toen ik de tekening bekeek, die bij de werkdienst staat, dat deze dienst door zo weinig vrouwen werd be zocht. Maar het leek me enig om met een breikous te komen. Deze vrouw heeft vast gedacht: „Laat ik me gel den. echt gewoon als vrouw met kous en al". Dominee Bouma veel succes met de kerkdienst als werkdienst Gouda J. M. Herrebout-De Graaf Partij kiezen (4) In de krant van 3 februari schreef de heer De Bruyn dat het tijd wordt dat elke christen nu partij gaat kiezen, en dan natuurlijk een christelijke partij, „want dat is een christen aan de naam verplicht" Wie zich met die keus nog niet (en misschien zelfs nog nooit» serieus heeft bezig gehou den is inderdaad rijkelijk laat Ook radicalen, pacifistisch socialisten ..en wat dies meer zij" moeten vol gens de heer De Bruyn. wanneer tij zich christen noemen, maar erg vlug een partij kiezen diedch met „chris telijk" aan laat duiden. In Trouw werd het IKV-boekje met de titel ..Het aangepaste antwoord" bespro ken. Dat boekje geeft objectief weer in hoeverre en op welke wijze de politieke partijen met de veilig heidsvraagstukken zijn bazig ge weest Het is te hopen dat elke chris ten de moeite neemt dat boekje te lezen en dan. na nauw gewetens- overleg. zijn keus bepaalt Met het uitbrengen van zijn stem kan hij dsn wat dit betreft een passend christelijk antwoord geven, wat dan hopenltjk niet ..flexibel" is Rotterdam A. P. de Winter Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwol'e Tel 05200-17030 Verkeer In Amsterdam vliegt een bus tegen een tram. total-loss, In Overijs sel rammen twee bussen elkaar. In Rotterdam ramt een bus een beton nen bruggesteun, drie doden. 19 ge wonden. Het is allemaal niet zo vreemd of verwonderlijk. Ook het openbaar vervoer heeft blijkbaar op zich genomen om mee te doen aan de afmattende slijtage slag van wie het zal winnen, het openbaar of het particulier vervoer. In korte tijd zul ke grote ongelukken bij het open baar vervoer en daar mogen wij langzamerhand de spoorwegen ook wel bij optellen, is symptomatisch voor ons snelverkeer zoals het zich ontwikkeld, in onze Jacht naar tijd winst. Eens werden arbeiders opge roepen, de internationale vijand „het kapitalisme" te lijf te gaan. Wij hebben nu allen een internationale vijand opgeroepen, een onverzadig baar monster, die wij willig onze kinderen en al wat om een of andere rede niet mee kan komen, ln de muil werpen! Er zijn er nog maar weini gen die ook in internationaal ver band. deze vijand, die van iedereen ook bovendien de lucht verpest, te lijf willen gaan. Dit zijn uwe goden Deventer H. W. Bon KoJ boekennieuws Dr. H. Kakr» WAAR ZIJN OE ENGELEN NIP 208 bu I 18,75 Onze ti|d Desleed veel aandacht aan de onzichtbare geesteswereld OM boek geelt een boeiend overzicht van hoe de Bi|bel en talrijke theologen denken en schaven over de engelen de bovenna tuurlijke wezens uit de Bi|bei Dr. R. Kranenborg ZELFVERWERKELIJKING 2e druk 332 biz 30.95 Oosterse religies binnen een westerse subkuituur Yoga. Hare Krishna etc. Wat leren deze bewegingen? De auteur voer de gesprekken met de aanhangers en geelt nadere godsdienst-historische in formatie Ds. W. C. van Dam DEMONEN Er uit in Jesus' naam 2e druk. t44 bi/ 12.95 De auteur net het uMdri|ven van boze geesten als een bubeise opdracht en vene't van zijn ervaringen met deze bij zondere gave van de Geest Sipke van der Land WAT BEZIELT ZE .2 Hel nieuwe boek over stille krachten 100 OU I 10.90 Een beschrijving van negen soms raad selachtige en vreemde verschijnselen Spiritisme. Telepathie, Satanisme e a De auteur zag .stille krachten" en hield een wuwar van indrukken over VerhotgbM' m de boekhandeé PEKING Een priester van de „patriottische kat'holieke vereni ging" van China, pater Shih, heeft in een vraaggesprek met een correspondent van het Italiaanse persbureau Ansa gezegd, dat hij het niet onmogelijk acht. dat er weer betrekkingen komen tussen de Chinese katholieken en het Vaticaan. Hij voegde er wel de overtuiging aan toe, dat „het Vaticaan zijn vijandige houding niet zal veranderen". Shih is pastoor van de enige katholieke kerk. in gebruik in de Chinese hoofd stad. Hij leeft met tien andere pries ters in een communiteit, die in 1957 werd opgericht en onafhankelijk van Rome is. Het grootste probleem met betrek king tot Rome is voor deze priester het gezag van de paus. „Oorspronke lijk waren alle apostelen gelijk. Het primaat van de Heilige Stoel ls een produkt van politieke gebeuitenis- sen," aldus Shih. Wat de vijandige houding van het Vaticaan betreft, noemt de priester als voorbeeld de ontmoeting tussen de paus en de Dalai Lama in 1975. De Dalai Lama Shih noemt hem een verrader moest in 1959 uit Tibet vluchten na een mislukte opstand. Verder voerde Shih aan. dat het Va ticaan nog steeds de staat Taiwan erkent. De patriottische katholieke vereni ging wijst „al sinds twintig jaar het reactionaire bevel uit Rome af om zich tegen de communistische partij op te stellen, geen burgerkleding te dragen. geen marxiatisch- leninistische lectuur te lezen en de namen van gelovigen niet aan de regering bekend te maken." aldus pater Shih. Hij vindt deze zaken bin nenlandse aangelegenheden, waar het Vaticaan zich buiten dient te houden. De katholieke vereniging houdt zich nauwlettend aan de wetten, ver volgde Shih. Optreden naar buiten is er niet meer bij, maar elke zondag is er een mis in het latijn. waaraan gemiddeld vijftig in Peking wonende buitenlanders deelnemen. Over het onderhoud van de geestelijken zei Shih: „Wij hebben middelen, het ontbreekt ons aan niets." WIJCHEN Hervormden en gere formeerden in het Land van Maas en Waal hebben besloten tot een volle dige federatieve samenwerking in een „evangelische streekgemeente Maas en Waal". Deze gemeente zal wat oppervlak betreft een van de grootste van Ne derland worden. Het Land van Maas en Waal (het gebied tussen beide rivieren in, ten westen van Nijme gen) is ongeveer dertig kilometer lang. Het is een van de meest uitge sproken rooms-katholieke gebieden van het land. Op de negentigdui zend inwoners vindt men er nog geen vierduizend protestanten. Er zijn, verspreid door de streek, alleen wat kleine hervormde kerkjes. De gereformeerden dfe er wonen, zijn op Nijmegen of Oss aangewezen, als zij een gereformeerde kerkdienst mee willen maken. Aan de gezamenlijke streekgemeen te zullen vier predikantsplaatsen verbonden zijn. Er zijn al drie her vormde dominees werkzaam, die de standplaatsen Druten, Wamel en Wijchen hebben. Het is de bedoe ling, dat de vierde man een gerefor meerde wordt. Hij zal zich dan vesti gen in Beuningen. Er is nog één voorbehoud: de uitslag van de financiële actie Kerkbalans Van de hoogte van de opbrengst hangt af. of het beroep op een vierde predikant ook werkelijk kan worden uitgebracht. Rusland-reis (2) De officier van justitie te Lvov (het vroegere Poolse Lamberg) beschul digt Menten nu ook van spionage voor de Duitsers in de twintiger ja ren. Hij vergeet daarbij echter te vertellen, dat, ln strijd met het vre desverdrag van VersaiUe, juist op dat moment in Rusland de nieuw te vormen Duitse Luftwaffe werd ge traind en elders in Rusland ook de Duitse Panzertruppen daar hun op leiding kregen Bovendien zouden we haast vergeten, dut ln september 1939 Polen vsnu'.t het vasten door de Duitsers en vanuit het oosten door de Russen onder de voet werd gelopen. Geschiedschrijving is nooit de sterkste zijde van de Sowjet-Unie geweest Delft W. Haasdijk Rusland-reis (3) Dr Schulte schreef ui ver'jand met het onderzoek m Rusland naar de zaak Menten o.a.: kunnen die dui zenden niet beter besteed worden? Vooral in een zaak ala deze. is het mijns inziens een dure plicht ten opzichte van de nabestaanden der slachtoffers en de vele goede strij ders die hun kostbare leven gegeven hebben, dat hier alsnog recht ge daan wordt. En degenen die na der tig jaar nog een objectief en rechtvaardig oordeel kunnen heb ben zijn de getuigen die hun familie leden voor hun ogen zagen vermoor den en dit nimmer meer zullen ver geten Precies 32 jaar geleden stond ik bij de SD in Amsterdam voor Viebahn en Viermann en verzocht om teruggave van de kleding van mijn gefusilleerde man. ds De Jong. Alles kan ik me herinneren, ieder woord, ieder gebaar Daarom, voor degenen die dit intens beleefd heb ben. bestest geen „vergeten" Deze afschuwelijke herinneringen blijven in ons geheugen en in ons hart ge grift. als gebeurde het op de dag van gisteren! Haren J. H. Lindcboom-Wiertma Partij kiezen (5) Het is voor velen, die voorheen A R. of C H. stemden, een gewetensvraag hoe men zich moet opstellen bij de komende verkiezing ten opzichte van het politiek-oecumenisch CD**. Wanneer men echter weet uit welke kerken SGP en O Pv rt'n ont staan. dan hebben ze niet veel wat aanlokt om met hen mee te doen. De S G P zweert bij de veelal taaie leer der vaderen Hel O P.V meent al leen de kerkelijke wijaheid in pacht te hebben. Ik ben er niet zeker van. dat bij een overheersing van deze partijen onze godsdu r.stige en poli tieke vrijheden nog wel gewaar borgd zijn Dr Bilt Gom v d. Hoeven Van een onzer verslaggevers BAARN Trans World Radio, een internationale radio-organisatie in dienst van de evangelie-verkondiging, hoopt deze zomer te beginnen met uitzendingen van Sri Lanka (het vroegere Ceylon). Er wordt daar een krachtige zender (400.000 Watt) gebouwd, die te horen zal zijn in heel India. Pakistan. Bangladesj en Birma. Er zal worden uitgezonden op de midden golf. op 337 meter. Deze golflengte is namelijk in geheel India volkomen vrij van storing. Van de zeshonderd miljoen mensen in India is 98 procent niet-christen. Uitgestrekte gebieden, vooral in het noorden, zijn zonder enige evangelie-verkondiging. (Hoe) kunnen we samenwerken. Voor diakenen. evangelisatie ouderlingen en leden van evangeli satiecommissies, zaterdag 5 maart van half elf tot half vijf. Toerus tingscentrum te Leusden (tel. 033- 43244, toestel 123). Op zoek naar een andere kerk. Orientatieweekend voor mensen die zoeken of plannen hebben voor de opzet van andere manieren van kerkzijn. In samenwerking met de landelijke werkgroep voor ba sisgroepen en kritische gemeenten 5-6 maart, Den Alerdinck, Laag Zut- hem (tel. 05290-541). Economie voor niet-economen spe ciaal gericht op vormingsleiders, pastores, jeugd- en welzijnswerkers, op vijf woensdagen vanaf 9 maart. Kerk en Wereld te Driebergen (tel. 03438-2241). door A. J. Klei Een van mijn collega's heeft een tante, die niet alleen gelovig maar ook rijk is. en deze gelukkige omstandigheid stelde haar in staat een ongerief in haar godsdienstig leven weg te werken. Zij huiverde altijd wanneer zij bij de avondmaalsviering de gemeenschappelijke beker aan haar lippen Wioest zetten en daarom schonk zij de kerk, waartoe zij behoort, een nieuw avondmaalsstel, dat veertig kleine tinnen bekertjes omvatte. De kerkeraad dankte haar zeer hartelijk en paste de liturgische gebruiken terstond aan de aard van het kostbare cadeau aan. Ik kreeg dit verhaal te horen, toen we ln het Remonstrants Weekblad lazen op welke wijze de remonstranten te Doesburg tegemoet zijn gekomen aan de in hun midden levende hygiënische bezwaren tegen de avondmaalsviering met één beker voor allen. De viering geschiedt daar voortaan ..met servetjes op tafel opdat ieder de vrijheid zou hebbci. de beker af te vegen". Deze oplossing zal aanzienlijk goedkoper zijn dan het invoeren van kleine bekertjes. m-~. verre van bevredigend. Om te beginnen wordt het gebruik van de servetjes overgelaten aan ae vrijheid van de 3vor ^-nar'-^snger Tja. wat willen wc anuu. u.. -nonstranten. die al in de zeventiende eeuw ln de weer waren met de vrije wil des mensen, maar je schiet er natuurlijk geen steek mee op. Stel je voor dat je het avondmaal viert met de Doesburgse remonstranten. Je zit naast elkaar uu.n tafel en op een gegeven moment word je de drinkbeker der dankzegging aangeboden. Moet je dan. alvorens die naar de mond te brengen, een servetje van tafel graaien en omstandig de rand gaan zitten schoonvegen, aldus te kennen gevend dat je je buurvrouw of buurman maar een viezerik vindt? Ik zou de moed. laat staan de vrijheid met hebben. Als ze in Doesburg nu toch aan de gang wlöen gaan met servetjes, zou ik zeggen zet die vnje wil nu even op stal en laat regel zijn dat iedere avondmaalsgangr de beker na gebruik afveegt en dan pas aan degene die naast hem zit, overhandigt. Daarmee bestempel je jezelf als een persoon voor wie je in hygiënisch opzicht moet uitkijken en via dit gebaar van nederigheid krijgt heel die servetten-boel nog een heenwijzend karakter ook. Uit het bericht wordt niet duidelijk of de remonstrantse gemeente te Doesburg nu met linnen of papieren servetjes werkt. In het laatste geval zal er naast de avondmaalstafel een plastic prullemand met zo'n kiepdeksel moeten staan, welk meubelstuk echter nog geen liturgische traditie kent Toch zou ik om die reden niet meteen op het linnen overgaan Linnen schal je immers maar één keer aan en de wegwerpelijke papieren servetjes zouden telkens in de kleur van het kerkelijk jaar genomen kunnen worden Kortom, we zijn met het geval Doesburg nog niet klaar, een menigte vragen niet alleen maar ook mogelijkheden dient zich aan. Of het toevallig is, weet ik niet, maar in hetzelfde nummer van het Remonstrants Weekblad citeert ds. G. Bloemendaal inzijn rubriek „Bloemlezing" wat in 1892 de Lochemse emeritus-predikant Mosselmans over de avondmaalsviering schreef Deze dacht niet aan servetjes, hij had een aanzienlijk radicalere oplossing bij de hand: ..Het Avondmaal, een zoenmaal, een hernieuwing uan het genadeverbond, een openlijk erkennen dat om Jezus'wil de zonden ons worden vergeven en wat al niet meer?(te veel om te noemen dat alles heeft voor ons geen zin meer! En juist omdat het symbool niet tot ons spreekt, en omdat de denkbeelden, die hiermede NOG EENS: STAKEN Eerlijk gezegd heb ik een bei behoefte om nog eens terug te men op wat ik de vorige w schreef over het staken. Ik ben b| dst men mij verkeerd zou kuni begrijpen. Iemand had voor de ra gezegd dat hij niet van plan wai gaan staken omdat hij zijn werk een opdracht van God beschouw Hoewel niemand er mij nog op gf tendeerd heeft, zou het toch kuni gebeuren dat er een misversti ging ontstaan. Ik schreef dat man dat op religieus niveau Daaruit kan gemakkelijk de dachte ontstaan dat geloof en pi tijk twee heel verschillende din j zijn, die weinig of niets met elkaaf maken hebben. Hoe het ook zij, is niet mijn bedoeling om dat suggereren. Ik kan die man begrijpen Hij bedoelde te zeg dat hij zijn werk als een goddelj opdracht beschouwde en dat er wichtige redenen moesten zijn dat werk te laten liggen, want nam niet aan dat de man blindeli alles en nog wat doet wat hem oj dragen wordt. Dan zou hij in i« geval fout zijn. Want dat is mens waardig. Een mens beslist zelf of zal gaan werken of niet. Daar ht z'n geloof mee te maken. Juist beslissing neemt hij met het oog het feit dat hij God achter zijn lei ziet. Hij leeft ook met zijn werk v Gods aangezicht en dat doet 1 besluiten om te werken of te stal Daarom is het opgeven van die reden: ik beschouw mijn werk een opdracht Gods niet voldoei te kort gezegd. Want een ander zijn werk evenzeer als een opdra van God beschouwen, zeker velei het mee-stakende CNV, en het t in dit geval neerleggen omdat b.v. van mening is dat er in o menselijke samenleving niet op oneerlijke wijze eenzijdig aan n ten gekomen mag worden He ermee als het verwijt dat men v in de richting van nieuwere the gen kan horen: zij zouden de bi|fl niet meer aanvaarden. Dat is juist. Zij aanvaarden de bijbel en ook als Gods woord, maar hdOC andere dingen. Zoals twee men allebei hun werk als Gods opdra kunnen beschouwen en toch t staken tot een andere concl kunnen komen. En daar moet dan over gaan. he ki 555va BEROEPINGSWERK de Ai NED. HERV. KERK Beroepen: te 'Oldebroek J. Bi Otterlo; te Voorthuizen (buitel wijkgem.) H. Roest te Avei Strijen H. van Amstel te Ei Eist (Gld.) E. W. Tuinstra (vooi zendingspred. Ambon, Ind.) Oegstgeest. Aangenomen: naar Terneuzen Wolbers te Kerkdriel; Santpoort J. F van Woerdei Delft. Bedankt: voor Emmen A. Jonkman te Harkema-Opeinde. J GEREF. KERKEN Beroepen: te Vroomshoop P. J. berink te Orijpskerk. Bedankt: voor 8choonhoven-' Langerak: R. Oranje te Oldei GEREF. KERKEN (VRIJG.) Aangenomen: naar Ermelo Nieuwenhuis te Zuidwolde (Grjjj bedankte voor Haulerwijk en f Zoetermeer. Bedankt: voor Mariënburg F®! Slotman te Dalfsen. GEREF. KERK (VRIJG. BV) Beroepbaar: K. Muller Hendr. PI laan 242 te Alkmaar. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Rijnsburg W. van|® ge te Schiedam. Bedankt: voor Driebergen D boom te Barendrecht; voor A doorn-C. en voor Drogeham J. P 0i te Veenendaal. PE GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Katwijk a. Zetja Mondria te Waardenburg; t< J Gravenzande J. M. Kleppe te V 1U den; te Krimpen a/d IJssel A. er gunst te Veen, die bedankte al Middelharnis en voor Haamsted ne Zwolle F. Harlnck te Den Zuid. PRES. HERV. GEM. verknoopt zijn, de onze niet meer zijn, moet deze verouderde en ziellooze vorm terzijde worden gesteld. Ik moet ook nog met een enkel woord wijzen op het onaesthetviche, ja zelfs gevaarlijke, dat aan dien maaltijd is verbonden: men doet daar iets, wat men zelfs onder huisgenooten zal vermijden, nl. allen drinken uit één beker. Meermalen heb ik menschen aan de tafel zfen zitten, wiens neus of mond in een toestand waren, die mij deed denken: ik ben blij, dat ik niet na hen uit den beker behoef te drinken en ik als voorganger de eersten teug kan drinken. Uit één beker drinken en dat utt broederlijkheid' als deze niet anders en beter blijkt, dan staat het er treurig mede geschapen!" Aldus de eerwaarden Mosselmans in 1892 AANGENOMEN: naarlJsselmi Dr. W.A. Visser 't Ho [na Dr. Willem A. Visser 't Hoof! voormalige secretaris-generaal de wereldraad van kerken, hee Hamburg de Goetheprija 1977 vangen uit handen van mev Emmele Toepfer, echtgenote vi* man die de prijs instelde. Het at prijs verbonden jaargeld is ted schikking gesteld van de Ilai Indiase pastor Godwin Shiri, Hamburg wil promoveren op d an ciaal-ethische vraagstukken &c; zijn thuiskerk. Professor Jo eS Margull uit Hamburg, hooglert N' de theologie, hield de feest an waarin hij Visser 't Hoofts ij! m voor de oecumenische gedi ui prees. In een dankwoord h»< ch Visser 't Hooft het over de hoi aj. van Europa tegenover de derd 10< reld Hij zei dat Europa £ic kolonialisme aan te wrijven meer eerlijk was. omdat het kol hsrne tot het verleden behoo het continent een tijdperk val wikkelingspolitiek is binO B treden. :ir

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2