Onderzoek moet aan Hilversum 4 de behoefte uitwijzen r—n L-J Het dal der Craddocks Zoete suikerbol Goochelen met cijfers DINSDAG 8 FEBRUARI 1977 RADIO EN TELEVISIE Trouw/Kwartet O TV-COMMENTAAR door Ton Hydra O ASTERIX EN CLEOPATRA 1 TP»PM,=. iw -fli «aao Bi S 'T ilN4! TOCH Nlf T De eerste aflevering van de Franse serie over het leven van Paul Oauguin. die ik vorige week heb kunnen zien. is mij niet meegevallen Het heeft er de schijn van dat de filmmakers de formule van het gemakkelijke leesvoer In-prachtband hanteren Als je de realiteit maar stevig in een romantisch sausje doopt, zit je commercieel veilig Van Gauguin's grillige en egocentrische gerichte persoonlijkheid is in het openingsverhaal niets te bespeuren Als een zoete suikerbol in matrozenpakje trekt Zijn vertolker Maurice Barrier door de scènes Kleurenkijkers zullen hebben gemerkt dat de tinten harder en de toonwaarden van de kleding en decors minder harmonieus zijn dan die van bijvoorbeeld BBC-produkties. Ik wil nog iets zeggen over het gisteren uitgezonden NCRV-programma De tijd stond even stil Zaterdag had ik namelijk de ruimte niet om bij mijn indrukken te vermelden dat deze terugblik op de mijnramp bij Lengede een van de beste afleveringen In de reeks heeft opgeleverd. Behalve door een zeer direkte reconstructie van het gebeuren, viel de documentaire op door de aandacht voor psychische problemen die slachtoffers van zulke rampen nog jarenlang parten kunnen spelen Daardoor werd het programma meer dan een reconstructie J an van Hillo heeft als presentator van de serie nogal eens kritiek te verduren gehad. Sommige collega's gingen daarin voor mijn gevoel te ver omdat zij zich niet beperkten tot een beoordeling van zijn werk, maar Van Hillo ook Ineens persoonlijk te grazen namen. Dan kwets je een mens en dat mag niet de opzet van een televisiecommentaar. Nu Jan v?n Hillo een programma van kwaliteit goed heeft gepresenteerd. heeft hij er recht op dat het ook wordt gezegd. Vóór hedenavond mijn favoriete qua door Joop Koopman wordt geleid, vertoont de VARA het derde deel van Voorwaarts en niet vergeten. Ook deze aflevering gaf mij bij de voorvertoning het onaangename gevoel dat ik van veel onrechtvaardigheden te weinig weet had. Bij het volgen van het relaas over de ontwikkeling van de arbeidersbeweging ga je je scherper dan ooit realiseren dat de mensen van verschillende bevolkingsgroepen vroeger veel meer langs elkaar heen leefden. Ik kan mij niet herinneren dat de jongelingsvereniging mij de strijdvaardige „rooien" heeft voorgesteld als idealisten. Je hoorde toen evenmin dat „de ker in die dagen altijd heeft gestaan aan de kant van de fabrikanten", al ving je met je lulstergrage kinderoren weieens schrijnende bijzonderheden op over de „armenzorg". In het VARA-programma is nog iets van het gescheiden optreden in de arbeidersbeweging te merken. Belicht wordt de periode tussen 1887 en 1891 en daarin wordt terecht pater Alphonse Ariëns genoemd. Te summier echter en met een vertekening van zijn activiteiten. De indruk wordt gewekt dat deze priester zich vooral sterk heeft gemaakt ln het bestrijden van het socialisme. Onvermeld blijft dat deze bewogen mens allereerst getroffen werd door sociale wantoestanden ln Italië en dat hij daar tussen paria's ging wonen. Onvermeld blijft eveneens dat erbarmelijke toestanden in Enschede hem later bewogen tot het stichten van een organisatie die de basis zou worden van de Katholieke Arbeidersbeweging. Ik ben nu benieuwd welk aandeel ln de sociale opheffing door de programmamakers wordt toegekend aan die andere confessionele pionier: ds. Talma. door Riet Diemer HILVERSUM In deze tijd, waarin geld, getallen en statis tieken praktisch op alle terrei nen of ze daarvoor nu ge schikt zijn of niet het laatste woord dreigen te krijgen, wordt de diagnose gesteld die de be hoefte aan het voortbestaan van Hilversum 4 moete bewij zen. Van een reeks zeer gede gen onderzoeken, die de afde ling Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS voor ogen staat, is het eerste en tevens gemakke lijkste gereedgekomen. Het gaat daarin om de omvang van de luistertrouw aan Hilversum 4. Ge bleken is. dat er een constante luis tergroep is van 86.000 luisteraars per kwartier. Om daarachter te komen is vergeleken met cijfers van een jaar geleden. Komende maanden zullen de uitsla gen bekend worden van meer diep gaande onderzoeken „ter begelei ding en evaluatie van de nieuwe zen der De belangstelling gaat dan uit naar verschuiving ln het luisterge drag. naar klassieke muziek ln het algemeen en Hilversum 4 ln het bij zonder. Het aantal leden van de Stichting Nederland-Muziek en de inhoud van de programma's van Hil versum 4. Hoe er met cijfers gegoocheld kan worden bewees een van de trouwste voorvechters van Hilversum 4. de violist Theo Olof onlangs op de Mu- ziekbeurs te Utrecht. Hij ging uit van negentigduizend luisteraars per dag (een getal dat toen was gepubli ceerd). Dat zijn ruim 32 miljoen paar luisterende oren per Jaar Dat is bijna een jaar lang een uitverkocht Concertgebouw Voor Hilversum 4 wordt acht miljoen gulden per Jaar beschikbaar gesteld Dat is dus per luisteraar een kwartje per Jaar. De grote geïnteresseerde achter alle onderzoeken is minister Van Doorn van CRM. die zich afvraagt of Hilver sum 4 zijn geld en zendtijd wel waard is. De klassieke zender, nog steeds in het stadium van het experi ment. mag van hem ln ieder geval blijven voortbestaan tot 1 oktober. Voor het overige gelooft niemand in omroepland dat die datum het einde van de culturele zender betekent. Er zijn teveel werknemers bij betrok ken Tevens zien de omroepen die extra zendtijd niet graag uit handen glippen, al zouden een paar omroe pen er toch heel wat liever een ande re bestemming aan willen geven, een bestemming die de eigen kleur wat Theo Olof: afsluiten om vijf uur 's middags kwalijke zaak meer ten goede komt in identitelts- programma's. Gesproken woord Om dat tintje nu al door te laten klinken zijn er de gesproken-woord- programma's tussen de muziek op Hilversum 4. En van dit recht maken de princlpieelste omroepen ook het princlpieelst gebruik. Geen minuut van de afgedongen twee uur ge sproken woord op de uitzenddag gaat verloren aan muziek. Zowel bij de NCRV als de VARA. De KRO geeft aan muziek een half uur toe (rooms-katholleken zijn nu eenmaal wat coulanter). Toch is het luistercij fer van de gesproken-woord programma's op Hilversum 4 met iets meer dan vijftigduizend, laag te noemen. De VARA op maandag en de NCRV op woensdag komen met twee uur Informatie over onderwijs, de consument en de natuur. Wel een beetje te begrijpen, want de schoolprogramma's die op Hilver sum 2 werden uitgezonden konden het noorden en oosten van ons land niet goed bereiken. Alles weten is alles begrijpen. Maar de andere om roepen doen bij het vervullen van hun gesproken-woord-plicht wat meer water bij de wijn. Bij de AVRO wordt de tijd besteed aan een praat je over muziek. De NOS op zondag heeft zelfs helemaal geen gesproken woord, al wordt er ln Für Elise heel wat afgekeuveld. De TROS gaat op dinsdag niet verder dan een AKTU- A-programma van een half uur en een kunstbeschouwing van gelijke lengte, die heeft dan ook de meeste luisteraars op Hilversum 4. Over oude muziek gaat het vrijdags in Stof der eeuwen van de NOS. en de EO sluit de week af met Woord der waarheid, ter lengte van een kwartier. De klassieke zender beleefde kort geleden is stilte de eerste ver jaardag. een mooie gelegenheid voor geïnteresseerden om terug te blik ken. De meeste kritiek is ln een Jaar niet gewijzigd, ai toonde Theo Olof zich op de Muzlekbeurs toch nog steeds verrast dat er zo snel een Hilversum 4 is gekomen. Dat zijn toch ook eens „tonen in majeur" voor de minister. Doorn in Olofs oor blijft nog steeds het afsluiten van Hilversum 4 om vijf uur 's middags. Het streven van Nederland-Muzlek: zeventien uur zendtijd voor klassieke muziek. Dat wil zeggen om zeven uur 's morgens Speciaal vandaag De derde aflevering van de VARA-serie over de geschiede nis van de arbeidersbeweging heeft betrekking op de periode 1887-1891. Ned. 1/19.28 Na het tweede deel van een galavoorstelling door het Mos- kousc Staatscircus (20.25) volgt in het AVRO-programma de vierde aflevering van Edward VII. Ned. 2/21.25 Met deskundigen op het ge bied van criminologie en straf recht en met ex-gedetineerden praat Koos Postema over de vraag of gevangenisstraf nuttig is. Ned. 1/21.50 Televizier Magazine zal voor een groot deel in beslag worden genomen door de stakingen. Ned. 2/22.17 Glücksucher is een tv-spel van Dieter Wellershoff over de crisis waarin vooral mensen op middelbare leeftijd terecht ko men als zij hun draai niet meer kunnen vinden. Duitsl. 1/21.00 Met dr. G. J. N. Couvreur praat Fons Disch over onrust in de reiswereld. Hilv. 2/16.03 8 De KRO laat opnamen horen van klaviermuziek uit de zes tiende en zeventiende eeuw, vo rig jaar gespeeld in de Waalse Kerk te Amsterdam. Hilv. 2/20.15 Radio vandaag HILVERSUM I l»8 m cn FM-kaaalenl AVRO 7 00 NiruiA 7 02 lS> AVRO klok -7 30 h'ieuiA s 7 41 7 55 Radiojournaal l 8.30 Nieuw- 8 3* Gymnastiek voor de huisvrouw h 43 De Groenteman 150 Mor- gt nw ijding NOS 9 00 Spiegel van Belgie AVRO 9 30 «Si D» piatenkeu/e van Willem StTNtman klasan-kr muurk 10 OU Radio l.av. aaipapegaai 10 10 Arbeidsvitaminen populau vet /«■e-kploii-nprogramir-a 110 30 Nieuws. 1033 10 Radiojournaal I 1130 Kritiek op kritiek 12 2*> Mededelingen voor land en tuinbou» 12 30 Nieuws 12 41 Radi «'journaal 13 on Knipperlic hl verkrersota- gar ine 13 23 Brur>ptein S 13 30 n Middagje AVRO muri.k informant- en service 115 30 Nhuw 1533 Radiojournaal 1700 Voor r.-. gi maaki 'door un» C' kraakt I. ugdprogramm. OVERHE1DSVOOR i ICHTING 1720 II. i lort Oranj» «.p Si Fu»t«tius tïesprrk AVRO 17 30 Nieuws 17 32 Radiojournaal 17 5» Tupprr» I.H n PP la 19 I'll/ending van de Parti; Artw.l AVRO IB3»Nhuw 1**1 P»t S-ldo rakclijk» bespiegelingen I* VS l-.i «lla.ua «n l.indsi hap d««um« nla"« NOS liltS «Si A«"">fd krnnnk van de ..rn..i(-urtsti*< hr n-uro-kbita lening AVRO .•mm «Si Ritme G"'uP S« hinvcld *mw-« nanlMl.U'K k JU 27 <S. Hi«.«npunl. n uit •pcrvti» - -'1 «m Jacht <>p 2 miniaturen. iHamprl 21 Ratatouille gf-vame id n.uri kaal programma Z230 Nieuw» 22 40 Radio journaal Zilt «Si I>n hi« i l.ij de mu/w k >rmtna'Minale In«Ij« 23 2«i «Si AVRO Skjr M>« 23 55 34 «KI N«v»« IIII VFRSI M II 1402 m en FM-kanalen) KRO 7 00 Nieuws 7 11 Ochtendgymnas nek 7 20 Het levende woord. 7.25 Badinerie klassieke mu/iok 7 54 Overweging. 8 00 Nieuws 8 11 Echo 8 30 Aubade, klassieke mu/ick 9 0© De letter M. gesaneerd pro gramma «9 30 Scheepspraat 9 35-9 40 Wa terstanden 10 30 Schoolradio «1100 Nieuws i 1130 Ouder worden we allemaal, tx jaardrnprogramma. 12 00 Vijl tellen na nu lichte mu/iek OVERHEIDSVOOR LICHTING 12*9 Uitzending voor de landbouw 13 00 Nieuws. 13 II Echo magazi ne IJ *0 Vreemdeling in mijn Vaders huis. herinneringen san missionarissen. 1*00 S« hoolradio 15 00 In de wachtkamer 16 00 Nieuws 16 30 Spreekuur, gesprek NOS 17 00 Het ral mijn «ijd wel duren: klankbeeld 17 20 «Si Eurolight 17 40 Infor malie uit de regio f7 55 Mededelingen 18 00 Nieuws KRO 18 II Echo 18 30 «Si Op vleu gels. pianomuziek 18 50 Verkenning, soci aal maatschappelijk programma 19 00 «Sl Zin in muziek klassieke en moderne reu /irk 19 30 Voor dc verandering, gezinscatc- hi programma 19 45 Kerk in meersoud .•'•00 Nieuws 20 05 Overweging 20 15 iS» Klasw-rmuziek 21 30 Spektak. I «uhurecl programma NOS 23 00 «Si Mei het oog op mixg«n mei om 23 05 Aetualiteitcnosei zicht. 23 20 Den Haag vandaag. 23 52 Esen ontspannen voor M slapen gjan, yoga 23 55 24 00 Nieuws HILVERSUM III <445 m en FM kanalen) VARA i7UOKOO(Si Actualiteiten Via Din gi n van de dag l 7 02 (S) Gcsodemeurdcrs. nn mi« ter» programma 9 03 «Sl Pep-op dr n 1103 «Si Drie draait op verzoek san n-i nwn uit de sportwereld 1203 tSi VA RA's zoekplaatje 14 03 (S) Spitsbeeld 16.03 (Sl LP Top 20 en de Tip LP 17.03 (S) Alfred Lagarde. NOS 18 03 De vacaturebank. 18 10 (S) NOS-maal. VARA 19 02 (S) Pop reconstructie 20 02 (S) Nashville. 21.02 (S) Ja/; Blues. 22 02 «Si (P)opdonder. 23 02 «Si Wachten op middernacht 002 (Sl Nacht drie draai 2 02 (S) Help' Voor werkers in de verzorgende en verplegende beroepen. 4 02 «Si De rode dageraad «voor nachtwerkers). 5 02-7 00 (S) Truck - een programma voor vrachtwagenchauffeurs HILVERSUM IV (FM-kanalen) TROS 7.00 Nieuws 7 02 «Sl Capriccio kamermuziek 9 00 Nieuws 9 02 Aktua-klankbeeld. 9 30 (Sl Van heinde en verre 10.00 (S) Opus Hen tot tw aalf 12 00 (S) Intermezzo 13.00 (S) De meest verkochte klassieke tien. 13 30 (S) Koren en korpsen. I* 00 Nieuws 14 02 <S> Om d. kunst 14 30 (S) Guitariteiten. 15 00-17 00 (S) Belcantorium STAD RADIO AMSTERDAM (248 ml 17 00 19 00 Muziek en actualiteiten Met on 17 15 Uit in Amsterdam 17 30 Amsterdam sociaal 18 55 Dc vacaturebank. 18.45 NOS: Bereboot 18.55 NOS: Journaal 19.05 VARA: Ptam Piem Brothers, tekenfilmserie 19 20 Voorwaarts en met vergeten, documentaire sene 19.86 2voor12. kwis 20.35 FC Avondrood, sportmagazme 21.35 NOS: Journaal 21.50 VARA: Groot uur U 23.20 NOS: Journaal NEDERLAND 11 18 AS NOS: Kortweg Kunst op komst «i de TV vandaag NEOERLANDI 10 45-11 35 NOS/NOT 18 15 TELEAC: mie^ngtotdi OntwikxefcngsprcMemat 18 55 NOS: Journaal 19.05 AVRO: AVRO toppop presenteert de Nationale Hitparade 20.00 NOS: Journaal 20 25 AVRO: Het Moskouse Staatscircus 21.25 Edward VII. tv-sene 22.17 Televizier Magazine 23.02 NOS: Den Haag vandaag 23.17 Journaal LUKT.GR JU RLLEEN VOOR OEKROIXOCHLLEN'^S :E JOU TE ETEN HEBBEN |5 BE ERG5TE HONGER «XER rot ct cë c Dargaud SA 1976 TeksL'Goscinny Tekeningen: Uderzo SMIDJE VERHOLEN beginnen en om twaalf uur 's nachts stoppen. Geen vierentwintig uur. want dat is goed voor Hilversum 3, liet hij weten. Er klonk wel enig begrip in zijn stem. toen hij zijn gehoor het beken de feit moest meedelen dat er nog niet genoeg zendrulmte is voor die zeventien uur. De zender Hilversum 2 die overdag niet overal goed door komt is bij het Invallen van het donker zo slecht van kwaliteit dat moet worden overgeschakeld op Hil versum 4. Hoe Je het ook bekijkt, de komst van Hilversum 4 betekent een ader lating voor de omroepen die hun programma's uitzenden op Hilver sum 2. Die situatie zal duren tot eind 1978, als de nieuw te bouwen sterke zenders in de Flevopolder in gebruik worden genomen. Om tenslotte terug te komen op het uitgangspunt, het belang van de luistercijfers, is hier nog wat „droog" materiaal De meeste men sen. dat is bekend, stemmen af op Hilversum 3. Per dag wordt daar naar 127 minuten geluisterd. Voor Hilversum 1 zijn 21 minuten over en voor Hilversum 2 zeventien minu ten. Hilversum 4 wordt per dag ge middeld vijf minuten beluisterd. In totaal gaat de radiobeluistering wel achteruit. In 1972 luisterde iede re Nederlander van twaalf Jaar en ouder nog 196 minuten per dag. In 1976 daalde dat tot 127. Dankzij het verdwijnen van zeezender Veronica was er voor Hilversum 3 een toena me van 76 naar tachtig procent. 114: In het stadje Alfaromeo stond de bus naar Faustocoppi al klaar. De chauffeur had al staan mopperen, want hoewel hij ai meer dan tien jaar chauffeur op deze bus was, wist hij nóg niet wanneer hij nu wel en niet op de postkoets uit Campanella kon rekenen. En als hij het er dan eens op waagde en wegreed, dan kon hij er zeker van zijn, dat er dan later altijd een massa herrie onststond omdat de een of andere reiziger de aansluiting naar Faustocoppi had gemist. Zo ziet men alweer, dat het beslist geen gemakkelijk baantje was chauffeur te zijn op de bus vart Alfaromeo naar Faustocoppi. Trouwens het was ook beslist geen nieuwe bus, die van Alfaromeo naar Faustocoppi reed. Het vehikel deed er zó lang over, dat alle straatlan taarns al brandden, toen hij einde lijk op de plaats zijner bestemming aankwam. Gelukkig voor brigadier Plet had de bus zijn eindpunt bij het station, zodat onze brigadier in staat was onmiddellijk de trein te nemen naar Fiorenza. Snel kocht hij een kaartje en enkele tellen later stapte hij een coupé binnen, waar al een zeer dik en weldoorvoed manspersoon gezeten was. die vre dig zat te knabbelen van een worst, die minstens drie kilo woog. „Aha. bona sera!" zei de man met een stem. die minstens even vet was als zijn buik en zijn vest. „Presento una parta salami di cervellata!" „Alle fnensen hij biedt me een stuk worst aan," dacht Piet. „Daar heb ik best zin in!" FERD'NAND 92 - Maar ln zijn ziel was geen spoor van wreedheid. Zij zou hem gemakkelijk om haar vinger kunnen winden en van alles van hem gedaan kunnen krijgen, zodra ze aan zijn ouderwetse galante Inslag appelleer de of de snellere manier toepaste: door haar armen en benen om hem heen te slaan. Zou ze in staat zijn hem zijn droom te doen vergeten, zodat ze als man en vrouw midden in de twintigste eeuw konden leven? Misschien zou het over een tijdje lukken als er een of twee kinderen kwamen. Een maand geleden zou ze somber zijn geworden bij deze over weging, maar nu moest ze erom glim lachen. Speels kriebelde ze hem met een lok van haar lange haren over zijn wang. „Wel. pachtheer, de toe komst zal het leren. Ik ben veel ge lukkiger geworden dan ik verdiend heb." Ze kuste hem op het voorhoofd en grinnikte» Het was lang geleden sinds Grace Lovell voor het laatst had gegrinnikt. II Na hun terugkomst in Londen, waar een vriendelijke oom Frans hen voor de lunch uitnodigde, verbaasde Gra ce Paul voor de tweede maal door een opmerking, die ze maakte. Ze vroeg aan oom Frans of ze de schroo- topslagplaats eens mocht zien. de bron van de oorlogswinst die uitein delijk ln Shallowford was belegd Toen Paul van zijn verbazing was bekomen, riep hij: „Wat kan Jou voor den duivel die opslagplaats schelen? Ik heb gezworen er nooit meer naar te kijken. Het stinkt er." Grace keek even steels naar Zomdorff en antwoordde: „Wat een voorbarige gelofte. Paul. Als Je van iets profijt trekt ben je er ook ver antwoordelijk voor en moet je er belang in stellen. Zolang je er alleen maar beter op wil worden heeft die gelofte geen waarde." Oom Frans gaf haar met een knip oog gelijk. Hij liet ook het rijtuig voorkomen, dat hen naar de opslagplaats zou brengen. „Ik zou zo denken." zei Grace, „dat een rijke koopman als u al lang geleden een auto zou hebben ge kocht. De aanschaf ls duur, maar het onderhoud goedkoop." Paul vond dat dit onzin was, maar oom Frans nam het ernstig op. „O. let eens op. er komt nog een tijd waarin het paard uit het straatbeeld gaat verdwijnen," zei hij. ..Alleen zo n ouderwetse kniesoor als je man R. F Delderfleld De Boekerij. Baarn zal paarden blijven houden. Maar toch vergis je je, Jongedame, met je onderhoudskosten. Een auto is veel duurder; de" benzine kost meer dan de haver voor een paard en een opgeleide chauffeur laat zich duur der betalen dan een koetsier. Misschien ga ik er wel over een paar jaar toe over een auto te kopen. Dan zijn de eerste experimenten'voorbij. Ze verbeteren nog steeds van alles aan die dingen. Het zou weggegooid geld zijn, er nu een aan te schaffen." Ze praatten nog een tijdje verder over actuele onderwerpen. De Kroa tische oom Frans maakte grote in druk op Grace, omdat hij als buiten lander in een vreemd land een be staan had opgebouwd zonder de taal te kennen in het begin. Paul luisterde maar half. Hij was vervuld van heimwee naar de Vallei. Toen draaiden ze opeens de poort van de opslagplaats in en keken naar de ontzettende rommel op het rechthoekige terrein, tussen de straat en de achtergevels van de huizen. Paul dacht opeens aan de geur van de wind die over het moe ras streek en kreeg een ontzettend verlangen, om weer thuis te ?ijn. „Ik schaam me nog steeds dood dat hier mijn geld vandaan komt," zei hij. Grace moest hierom lachen. Ze keek weer even naar oom Frans. „Vreemd." zei ze. „Oom Frans kan het er best uithouden, hé. oom Frans." „Nee, eigenlijk niet, ik 'trek me er niet zoveel van aan," zei de Kroaat. „Ik geloof dat ik het alleen kan verdragen omdat het bij het leven hoort." „Wou u soms zeggen dat het in de Sorrel Vallei een dqpie bende is?" vroeg Paul, maai> Grace was nieuwsgierig geworden en bombar deerde Zomdorff mgt vragen, over de verwerking van het schroot, de prijzen en nog veel meer. Paul vond het raar dat ze zoiets vervelends zo boeiend kon vinden. Ze had nooit iets gevraagd over de oogst of het vee thuis. In zijn eentje liep hij naar het betonnen verhoginkje boven de weegbrug en staarde over het ter rein. Hij voelde een wilde haat in zich opkomen omdat hij hieraan zo veel verschuldigd was en zijn leven lang verschuldigd zou blijven. Toen hij hier de vorige keer kwam was het zomer, en de stukken oud roest lagen in de vochtige hitte te rotten. Nu, onder de maartse hemel, schenen ze te krimpen in de koude wind. O. wat zag het er hier trooste loos uit! Plotseling voelde hij hoe Grace's arm door de zijne werd gestoken. Haar hand sloot zich om zijn pols. Wordt vervolgd Horizontaal. 2. soepel, 6. senior (afk.), 8. voertuig, 10 vreemde munt. 11. graafwerktuig, 12. recht stuk vaarwater, 14. deftig, 16. karakter, 17. achten. 18. Holl. gravin, 19. palmboom, 21. boterton. 23. godin van de aarde, 25. figuur uit een dra ma van Shakespeare, 26. kleverige stof, 27. lenig, 29. traag, 30. ogenblik, 31. bedrag, 33. waarnemend (afk.). 34. waterstand, 35. wondvocht. Verticaal. 1. gereed. 3. boom. 4. bui tendijks land, 5. inwendig. 6. insekt, 7. splnneweb. 9. voorlichting, 11. steel, 13. twist, 15. vlaktemaat, 19. aanhouding. 20 zeemacht, 22. vier handig dier, 24. tijdvak, 25. vergroot glas, 27. bevel, 28. loterijbriefje, 32. pers. voornaamw. Oplossing van vorige puzzel 1. mak, 2. nut, 3. ben. 4. ets, 5. mol, 6. rem, 7. lee, 8. Ase, 9. tor. 10. les. 11, aar. MUNTMEESTER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 4