Kerkdienst als werkdienst Jeugdraad bezorgd over CRM-onderzoek Uit brieven van lezers Raad van kerken in Z.-Afrika onder druk Vredesconferentie vreest herleving van koude oorlog Geestelijken tekort in anglicaanse kerk Minder kerkbezoek in Australië Kerkleden willen uitspraak tegen kernenergie Bisschop doet folteraars in de ban VANDAAG Voorbijgangers VRUDAG 4 FEBRUARI 1977 KERK Trouw/Kwartet<2 door Hans Bouma Lang niet iedereen is even gelukkig met de traditonele kerkdienst. Een veel gehoord bezwaar is: het gaat allemaal maar langs ons heen, we voelen ons nauwelijks betrokken bij wat er gebeurt. Natuurlijk kan dit bezwaar te maken hebben met een vervreemding van de bijbelse boodschap. Maar dat hoeft niet. Het kan ook samenhangen met wat ik zou willen noemen: het geprogrammeerde of „panklare" karakter van de traditionele kerkdienst. Het verloop van deze kejkdienst staat bij voorbaat vast Overdeliederen.de gebeden, de Schriftlezingen en de preek valt niet meer te praten Als kerkgangers heb Je maar mee te doen. Maar wanneer Je niet gekend bent in de vaststelling van het scenario, kun Je met Je rol erin wel eens moeite hebben. Er wordt je iets opgedrongen. Je voelt Je gema nipuleerd Waar blijf je als mondig gemeen telid? Wat zich hier afspeelt is niet jóüw dienst, maar de dienst van de dominee. Je bent buitenstaander. Is er een mogelijkheid om van buitenstaan ders insiders te maken? Kunnen we een dienst zó organiseren, dat alle aanwezigen de touwtjes in handen hebben? In één van de Hllversumse wijken doen we maandelijks een poging om zo'n dienst van de grond te krijgen Al weer meer dan een Jaar houden we op de laatste zondag van de maand, 's middags van half vijf tot zes, een zoge naamde „werkdienst". Uit die naam blijkt meteen al wat de bedoeling is: dat de ge meente er werk van maakt. Misschien vraagt u zich af. waarom wij voor deze diensten (waarover direct meer) de middag en niet de morgen hebben gekozen. De reden is. dat deze werkdiensten alleen kans van slagen hebben, wanneer de toeloop niet te groot is. Zo'n honderd deelnemers is wel het maximum. Zolang de morgen diensten aanzienlijk meer bezoekers trek ken. zijn we op de middagdiensten aangewe zen. Op die manier meenden we meteen van de nood van een slecht bezochte middag- dienst een onverwachte deugd te kunner maken. Hoe gaan die werkdiensten nu in hun werk? Wel. om half vijf (een half uur eerder dan normaal) verzamelen we ons in de kerkruim te. Maar we blijven daar niet lang. We heb ben nog maar net een lied gezongen en een inleidend woord gesproken, of we verdelen ons al in een vijftal werkgroepen, die de verschillende elementen van de dienst (waarvan nog niets vaststaat) gaan voorbe reiden. Dat er niets van de dienst vaststaat, is trouwens niet helemaal waar. Over het thema hebben we samen van tevoren een duidelijke afspraak gemaakt. Zo houden we ons in Hilversum dit seizoen bezig met de Tien Geboden, terwijl we een vorige reeks werkdiensten aan de diverse beden van het Onze Vader besteedden. De werkgroepen, waaraan de kerkgangers telkens naar keuze kunnen deelnemen, betreffen de elementen verkondiging, ge bed. belijdenis en lied. Voor de kinderen is er een aparte vijfde groep. De bijdrage van deze groep is variabel. Soms onthalen de kinderen ons op tekeningen, dan weer op collages van teksten, of op liedjes, of op toneelstukjes 't is steeds weer een verras sing. waarmee ze voor de dag komen. De verschillende werkgroepen worden ge leld door leden van het team. dat het project 'werkdiensten' in z'n geheel prepareert. Zo dra men ergens in één van de nevenruimten een plaats heeft gevonden, wordt iemand aangewezen om straks in de dienst het woord te doen. De tijd, die voor het beraad van de werkgroepen is uitgetrokken, lijkt nogal kort: een half uur. Maar men kan onmiddellijk van wal steken. We zijn name lijk gewoon het thema van de dienst in de kerkbode van een aantal toelichtende noti ties te voorzien. Men heeft zich er dus op het wordt niet zijn preek, maar de preek van de groep kunnen instellen. Daar komt nog bij: de opdracht voor iedere werkgroep is beperkt. De werkgroep 'gebed' hoeft zich bijvoor beeld niet te bekommeren over de muzikale kant van de dienst. De werkgroep 'verkondi ging' concentreert zich uitsluitend op de preek. Daar heeft die werkgroep overigens haar handen ook wel vol aan. Telkens blijkt de preek weer het meest bewerkelijke onder deel van de dienst te zijn. Van degene die haar houdt en een theoloog is toch wel de aangewezen figuur wordt nogal wat ge vraagd! Om te beginnen: een niet gering improvisatievermogen. Om half vijf staat er nog geen letter van z'n preek op papier. Vervolgens: het is niet zijn preek, maar de preek van de groep die hij straks ten gehore moet brengen. Dat betekent, dat hij het overleg van de groep helemaal in z'n preek moet laten meeklinken. Met opzet schrijf ik: 'meeklinken'. Want er moet nog meer gebeu ren. Uiteindelijk doet hij als voorganger méér dan enkel rapporteren wat de groep ervan vindt Nee, het is zijn taak het Woord te verkondigen. Niet de boodschap van de groep, maar de boodschap van de Heer dient hij door te geven. En dan op zo'n manier, dat z'n groep zich niet overtroefd of genomen voelt. De spanning is voelbaar Het is even over vijven, wanneer we weer terugkomen in de kerk. Voordat de eigenlij ke dienst aanvangt, worden snel de voorbe reide bijdragen geïnventariseerd. Degene die de algehele leiding van de dienst heeft moet immers weten, waar hij op rekenen kan. Welke Schriftlezingen moet hij aankon digen? Hoe moet hij de uitgekozen liederen plaatsen? Wanneer komen de kinderen aan de beurt? Enzovoort De spanning is voelbaar, wanneer we tenslotte beginnen. De sfeer is totaal anders dan bij een „gewone" dienst. Iedereen voelt: het is ónze dienst. Men zit op het puntje van z'n stoel Men is ten nauwste betrokken bij wat er op stapel staat. Men is onmiskenbaar insider, belanghebbende. Er is een besef van gezamenlijke verantwoordelijkheid. Als er iets mislukt is dat niet de schuld van de voorganger, maar heeft men dat aan zichzelf te danken. En wanneer de dienst slaagt, gaat de voorganger al wéér vrijuit. Men mag zichzélf met dit heuglijke feit feliciteren. Maar dat is niet het belangrijkste of de dienst nu goed of minder goed uitpakt. De winst van zo'n werkdienst is de grote inten siteit, waarmee iedereen hem meebeleeft. Je krijgt het er warm van zó dicht zit Je bij het vuur. De werkdienst zelf duurt ongeveer veertig minuten. Vóór zessen zijn we de kerk weer uit. En we hebben dan een onvergetelijke dienst achter de rug. Een dienst, die we intens meemaakten, want létterlijk: mee maakten. Hans Bouma is gereformeerd predikant te Hilversum Staatssecretaris Meijer DRIEBERGEN De her vormde jeugdraad maakt zich zorgen over het efficiëntie- ondereoek. dat het ministerie van CRM verricht ten aanzien van het gesubsidieerde jeugdwerk „Van de zijde van CRM moge men dan verzekeren, dat het even goed zou kunnen leiden tot het verlenen van méér subsidie: de huidige econo mische situatie is op zichzelf reeds voldoende om te beseffen, dat het onderzoek een wapen kan worden, dat zich tegen het bestaan van (lan delijke) Jeugdorganisaties zal ke ren", aldus de HJR in zijn jaarver slag over 1974 en 1975 De grote vraag zal volgens de HJR worden, of de overheid de bestaande infrastructuur, waarover met name een hervormde jeugdraad via de ker kelijke kanalen beschikt, naar waar de zal weten te schatten. Dat geldt in zekere zin evenzeer voor het lande lijk centrum voor gereformeerd Jeugdwerk (LOGJ). Bovendien rijst er in de lagere regio nen van de Jeugdraad - te denken valt aan het provinciale vlak maar vooral ook aan het (gfoot-stedelijk) plaatselijk niveau principieel ver zet tegen een onderzoek, dat dóór poogt het effect te meten van „wat heb lk aan mijn landelijke organisa tie?" In de eerste plaats omdat dit ondereoek mede plaatsvindt op die niveaus, en bij die groepen vrijwilli gers. die niet rechtstreeks door de rijksoverheid gesubsidieerd worden of ooit zijn. En in de tweede plaats omdat men vindt, dat het grondwet telijk recht op vergaderen op de tocht komt te staan. Gelijktijdig heeft staatssecretaris Meijer van CRM de op de Drieburg te Driebergen gevestigde kerkelijke en christelijke jeugdorganisaties waaronder de HJR twee keer be zocht. Ook daar was zijn vraag of en in welke mate de christelijke jeugd organisaties bereid en in staat wa ren, meer gestalte te geven aan zijn „achterstandenbeleid". De HJR zegt, de enige te zijn ge weest, die positief op de vraag van de staatssecretaris inging. Concreet bood de HJR aan, de helft van een bestaande vacature beschikbaar te stellen voor de arbeid onder een door de staatssecretaris aan te wijzen achtergestelde groep. Op zijn ver zoek werden daarom contacten ge legd met de Nederlandse Speeltuin Unie (NUSO). Verwonderlijk Is voor ons dan ook geweest, aldus de HJR. dat staatsse cretaris Meijer later alle ge sprekspartners op één hoop veegde door te spreken van zijn teleurstel ling over de negatieve houding van de Drieburg-organisaties. Ook bleek de NUSO uiteindelijk niet bereid de hulp van de HJR te aanvaarden. De door de staatssecretaris gezochte weg blijkt doodlopend te zijn. aldus de hervormde Jeugdraad, die mee deelt. deze nog steeds bestaande hal ve vacature Inmiddels weer bij CRM te hebben opgeéist voor het eigen werk. Korte duxtofcjk geschreven helst aan een kant getypte bneven kunnen worden gestuurd naar Secrelans Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam Bn pubhkahe wordt de naam van de schrijver vermeld Vrouw en AOW (6) Onze regering beweert aandacht te besteden aan de vergeten groepen. De ongehuwde oudere vrouw be hoort metterdaad tot zo'n vergeten groep. En dat niet ver weg. maar vlakbij Zien onze ministers en Ka merleden deze mensen niet? Dan wordt het nu tijd. dat ze ze gaan zien en zich afvragen wat ze hier moeten dóen' Ooslerbeek Ch». Verschoor Vrouw en AOW (7) Ook ik zou graag willen dat de 60- Jarige ongehuwde vrouw AOW werd gegeven. Voor mezelf heb Ik er nog niet mee te maken, maar voor fami lie en vrienden kom 11c wel met der gelijke personen ln aanraking. En dan is het zo. waarom weduwen wel en ongehuwden niet? Maar dan ook radicaal, er mee ophouden en geen ander werk doen. althans geen werk ln instellingen enz. want groter nog dan dit probleem vind ik de werk loosheid van Jongere mensen. De plaatsen die dan vrijkomen moeten beslist door werklozen worden bezet. Een vrouw vindt altijd wel bezighe den. Hetzij dat ze hobbies heeft, graag reist, en anders is er thuis nog wel eens werk om iets voor een ander te doen. Ook is er veel eenzaamheid en wat kan er dan prachtig werk worden gedaan. Andijk T. Murilio Dure grond Theo Koelé sprak met drs P. Buk man over de prijs van de landbouwgrond, die veel te hoog is. Men zint op middeltjes om er iets aan te doen maar voor grond, waar wij allen geheel van afhankelijk zijn. is dat niet eenvoudig. En bovendien is het de vraag of men de grond, die er net als andere natuurgaven voor iedereen is. zomaar voor geld mag verkopen. Rousseau heeft gezegd: de eerste man die een stuk grond om heinde heeft de grondslag gelegd voor de ongelijkheid in de wereld. Op zich wel Juist, maar de gebruiker van de grond en de grond moet zo goed en verantwoord als mogelijk is worden gebruikt de zekerheid te geven dat hij over de produkten, over de plek in de straat kan be schikken, daar gaat het om. Over dit dilemma is door velen nagedacht zoals de klassieke economen en de socialisten. Dat denken ls helaas op de achtergrond geraakt en zo ls het er niet van gekomen om een ver antwoord gebruik van de grond en de rechten van allen op de grond maatschappelijk, sociaal en ook ethisch te integreren. Dit heeft tot gevolg dat we steeds dieper wegzin ken in het moeras van tegenstellin gen. In de vorige eeuw hebben een paar socialisten wel een weg gewe zen, n.l. de pacht van 8lle grond te bestemmen voor de gemeenschap. Het is verheugend dat de kennis hieromtrent beter toegankelijk wordt door de herdruk bij het We reldvenster van de bekende zes de len van het boek van mr. Quack, kortweg „De socialisten" genoemd. Bennekom S. Sevenster Loonconfllct (3) Wat vreemd. We gaan staken. Onze economie zit in de modder en nu gaan we de laatste restjes welvaart vernietigen We schijnen geen tering naar dc nering te kunnen zetten. Waarom kunnen we met iets meer tevreden leren worden met wat we hebben? Wat ls dat voor drang: al tijd meer Als de staking voorbij is zullen helaas de goeden met de slechten lijden. Het is onverantwoor delijk wat men wil gaan doen. Beter ten halve gekeerd, dan ten hele ge dwaald Drachten E. A. H. H. Groeneveld-J smoel PRAAO Het Internationale secre tariaat van de christelijke vredes conferentie heeft zich uitgesproken voor „onverminderde voortzetting van de strijd voor de rechten van de mens." In een communiqué na zijn zitting ln Praag keert het internatio nale secretariaat zich echter tegen „reactionaire pogingen om onder het mom van strijden voor de rech ten van de mens de koude oorlog weer tot leven te roepen." LONDEN Aartsbisschop Coggan van Canterbury heeft de anglicaan se kerk gewaarschuwd, dat een groot tekort aan geestelijken dreigt, omdat het aanbod van kandidaten tot het ambt te klein is. Het aantal kandidaten in 1978 was het laagste ln 25 Jaar. In een persoonlijke brief aan alle geestelijken schrijft aarts bisschop Coggan. dat het ambt het anker van de kerk blijft en dat voor komen moet worden, dat de kerk op drift raakt omdat er niet genoeg geestelijken meer zlja Zuivel Wanneer men gaat staken in de zui velindustrie, verliezen de boeren hun afzetgebied. Reeds jaren maken ze lange werktijden, krijgen eigenlijk te weinig voor hun produkt. Vechten voor eigen sociale rechten, waar zo'n kwetsbare groep de dupe van wordt, ls dat sociaal of asociaal? Uithuizen S. Th. Sies Israël Vreemd vond ik dat enkele parle mentsleden. o.a. de heren Roethof en Van Eisen, het nodig oordeelden president Carter van de VS te ver zoeken de militaire en economische steun aan Israél te gebruiken als politiek drukmiddel. Als democraat verwacht je dat men dit zal over laten aan minister Van der Stoel, die hiervoor toch de aangewezen man ls. Proberen wij bij de Arabische heersers een wit voetje te halen dan zal dat zeker verkeerd uitkomen want de verlangens uit die richting zullen steeds groter worden. Laat Den Haag Israël steeds meer vallen1 Zeer beschamend voor ons als dit bevestigend beantwoord zou wor den. want het geld dat stom is maakt nog steeds niet recht wat krom is. Rotterdam 1. Schiereck DEN HAAG De Zuidafri- kaanse raad van kerken wordt steeds sterker geïntimideerd. Dit vertelde John Rees, de bin nenkort aftredende secretaris generaal, tijdens een gesprek met het moderamen van de Ne derlandse hervormde kerk ln Den Haag. Rees zei. dat een maatschappelijke werker en iemand van het personeel van de Zuidafrikaanse raad van ker ken. die bij de overval op het kan toor van de raad op 5 november gevangen werden genomen, veroor deeld zijn tot respectievelijk negen en een halve en zes en een halve maand eenzame opsluiting. De secretaresse van Rees werd na de overval acht uur lang zittend op haar knieën en later drie etmalen zonder slaap aan een streng verhoor onder worpen. Zij werd gedwongen ontslag te nemen op straffe van balling schap. Tot voor kort werd de raad van kerken nog door de autoriteiten on gemoeid gelaten. Het enige, zo meent Rees, dat de autoriteiten van een regelrechte botsing met de raad van kerken afhoudt, is hun angst, dat daarmee alle daarbij aangeslo ten kerken zich tegen de regering zullen keren met alle gevolgen vandien. Rees brengt deze dagen een bezoek aan verschillende kerken in Europa MALAYBALAY De bisschop van Malaybaiay op het Filippijnse ei land Mindanao. Francisco Claver. heeft alle regeringsfunctionarissen, die deelnemen aan martelpraktij ken. in de ban gedaan. Dit ls be kendgemaakt in een briéf. die in alle kerken van het bisdom Malaybaiay voorgelezen ls. De ban houdt in. dat de folteraars de sacramenten niet mogen ontvangen en geen getuige mogen zijn bij het dopen, vormsel en trouwen. De 47-Jarige bisyhop hoort tot de groep rooms-katholieken op de Fi lippijnen. die zich steeds sterker ver zet tegen het bewind van president Marcos. Conservatieve kerkleiders. John Rees om verslag uit te brengen over de door het Asingeni Relief Fund van de Zuidafrikaanse raad van kerken bestede gelden voor de verdediging van politieke gevangenen en om nieuwe fondsen voor dit doel te ver werven. zoals kardinaal Sin. aartsbisschop van Manilla, en kardinaal Rosales. voorzitter van de Filippijnse bisschoppenconferentie, hebben we liswaar de regering verweten, dat zij geestelijken zonder vorm van proces gevangen houdt. Maar zij vinden ook. dat de regering goed doet „de terreur te bestrijden" en zij hebben herhaaldelijk hun afkeuring uitge sproken over geestelijken, die zich in de politiek mengen Vorig Jaar zijn duizenden betogers, aangevoerd door priesters en zus ters. in Manilla de straat opgegaan Zij riepen leuzen als „weg met de staat van beleg" en ..Marcos. Hitler, dictator, lakei' SYDNEY Kerkgang in Australië wordt steeds minder. Er gaan elke week nog slechts drie miljoen men sen in Australië naar de kerk, dat ls ongeveer een op de vijf. Het zijn vooral nog niet zo lang ln Australië wonende Immigranten, die naar de kerk gaan. Maar naarmate hun verblijf ln hun nieuwe vaderland langer duurt en zij meer en meer in de Australische gemeenschap wor den opgenomen, wordt hun kerkbe zoek minder. Volgens een door het anglicaanse blad Southern Cross Ingesteld on derzoek gaan er van de belangrijkste kerken de volgende percentages elke week naar de kerk: rooms- katholieken 42,1, anglicanen 8,6, presbyterianen 11,1, methodisten 16,4, baptisten 56,2. Er gaan elke week meer vrouwen naar de kerk (24,4 procent) dan mannen (15,9 pro cent). DEN HAAG Een natuurkundige, een ingenieur en twee psychiaters, die lid zijn van de hervormde ge meente in Assen hebben de synode gevraagd om een nieuwe uitspraak over het kernvraagstuk. In 1962 gaf de hervormde synode het „vraagstuk van de kernwapenen" uit, waarin het gebruik van kernwa pens ondubbelzinnig werd afge wezen. De hervormde gemeenteleden in As sen, onder wie ook een predikant en een ouderling, menen dat het ge bruik van kernenergie een nog gro ter gevaar vormt ln verband met de toenemende hoeveelheid radio actief afval. Ook gemeenteleden ln Assen heb ben de hervormde synode benaderd Duits bureau helpt politiek vervolgden STUTTGART De evangelische kerk in West-Duitsland heeft een secretariaat gevormd dat zich speci aal zal bezighouden met hulp aan politiek vervolgden en vluchtelin gen Het bureau richt zich in de eerste instantie op diakonale hulp aan Chilenen. Het secretariaat gaat zich ook bezighouden met de schen ding van mensenrechten in het bui tenland. Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115580 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 CHARTA *77 Het ls een goede zaak dat via allerlei activiteiten van protesterende groe pen in de Oostbloklanden de kwestie van wat vrijheid werkelijk zou kun nen betekenen, opnieuw aan de orde wordt gesteld. Het zal voor velen van ons een totaal onverdragelljke ge dachte zijn dat Iemand zijn vader land niet voor enige tijd of voorgoed mag verlaten. Op die eerste gedach te is heel ons reiswezen gegrond. We willen graag naar Tenerife of Grie kenland, maar we moeten dan wel weer op de door ons afgesproken en gewenste tijd „bij moeder thuis" kunnen zijn. Dat dit bij ons mogelijk ls, werd door één van de kunstenaars die jl. maandagavond even in Achter het Nieuws aan het woord waren, duidelijk aangehaald als een soort beroep op de vrije wereld. Dat be roep mag niet vergeefs op ons ge daan worden. Wat ln Tsjechoslowa- kije aan de orde ls, grijpt diep in de vrijheid van mensen ln. Men schijnt daar intussen vastgesteld te hebben dat de uitspraken van de groep Charta '77 ln strijd zijn met de wet. Een merkwaardige kwestie, zo werd opgemerkt, omdat Charta '77 Juist een beroep doet op de wet. Het zich beroepen op de wet moet dus als onwettig worden beschouwd. Te recht liet Paul van 't Veer de naam Kafka vallen. Kafka heeft indrin gend over de wet geschreven. Zijn verhaal komt hierop neer: als wij niet op de wet ingaan dan valt er een poort dicht, dan wordt ons de toe komst benomen. Door de drogreden „beroep op de wet is onwettig" gooit het Tsjechische bewind de poort dicht. Dat is de diepste achtergrond van de strijd van de mensen die zich achter Charta '77 scharen. Het gaat niet om een incidentele vrijheid, het gaat om de toekomst van een volk dat gemuilkorfd wordt en dat in de naam van idealen die daarmee ten enenmale verraden worden. Daarom verdienen ze onze steun. Ze doen een beroep op onze vrijheid. Niet op ons geweld, want geweld heeft zelden met vrijheid te maken. Maar op ons geestelijk verzet tegen elk verraad van idealen die werkelijk menselijk zijn. Om 't hier vandaag dan maar bij te laten. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Bodegraven: J. Richter te Sleeuwijk. Afscheid op 6 febr. van Zweeloo: J de Zwaan ber. te Groningen (t.b.v past. vrijz. modaliteit) Intrede te Biggekerke: R. G. ten Kate uit Gemert. GEREF. KERKEN (VR1JG.) Beroepen te Ureterp: J. M. Goedhart te Zwolle. Intrede te Den Helder: E. Woudt uit Vrouwenpolder. CHR. GEREF. KERKEN Intrede op 9 febr. te Maarssen: kand. H. D. Rietveld te Apeldoorn. VRIJE EV. GEM. Benoemd tot rector van de theol. hogeschool te Utrecht: M. Nijkamp te Dordrecht, die deze benoeming heeft aangenomen. Bedankt voor Rotterdam-Zuid: H. J Jansen Klomp te Oudebildtzijl. Frits de Zwerver Zondag zal het vijftig jaar geleden zijn, dat ds. F. Slomp predikant werd. Als Frits de Zwerver kreeg hij grote bekendheid in het verzet gedu rende de bezettingsjaren. Hij was een van de oprichters van de lande lijke organisatie voor hulp aan on derduikers en de landelijke knokploegen. Vorig jaar verscheen er over zijn verzetservaringen een boek van Jan Hof. getiteld „Twaalf jaar strijd tegen naziterreur". Ds. Slomp, die nu in Vaassen woont, is gereformeerd predikant geweest in Heemse en in Hoorn, waar hij evan gelisatiewerk verrichtte. Twee Jaar was hij legerpredikant in Indonesië. Burgess Carr De secretaris-generaal van de pan- Afrikaanse kerkenconferentie, Bur gess Carr. heeft zich uitgesproken voor het bijeenroepen van een bui tengewone vergadering van de orga nisatie van Afrikaanse eenheid. Tij dens deze vergadering zouden alle Afrikaanse staten de oorlog moeten verklaren aan Rhodesië. Car ver wachtte. dat de bevrijding van Rho desië niet meer dan drie dagen zou hoeven te kosten. Een Afrikaans hoog commando zou dan de over dracht van de macht aan de zwarte meerderheid in Rhodesië moeten re gelen. Carr riep de organisatie voor Afrikaanse eenheid ook op, een plan op te zetten, waardoor Afrika met terdaad in 1984 een politieke een heid zal vormen In 1984 zal het honderd jaar geleden zijn. dat de Berlijnse conferentie werd gehou den. waarop de Europese mo gendheden hun gebieden in Afrika afbakenden. „Als Afrika niet tot eenheid komt. zullen de grote en de niet-zo-grote mogendheden in 1984185 weer een conferentie hou den om Afrika opnieuw te verdelen j in vazalstaten." voorspelde Carr I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2