Kerkdienst als werkdienst
Jeugdraad bezorgd over CRM-onderzoek
Uit brieven van lezers
Raad van kerken in
Z.-Afrika onder druk
Vredesconferentie
vreest herleving
van koude oorlog
Geestelijken tekort
in anglicaanse kerk
Minder kerkbezoek
in Australië
Kerkleden willen
uitspraak tegen
kernenergie
Bisschop doet folteraars in de ban
VANDAAG
Voorbijgangers
VRUDAG 4 FEBRUARI 1977
KERK
Trouw/Kwartet<2
door Hans Bouma
Lang niet iedereen is even gelukkig met de traditonele kerkdienst. Een veel
gehoord bezwaar is: het gaat allemaal maar langs ons heen, we voelen ons
nauwelijks betrokken bij wat er gebeurt. Natuurlijk kan dit bezwaar te
maken hebben met een vervreemding van de bijbelse boodschap. Maar dat
hoeft niet. Het kan ook samenhangen met wat ik zou willen noemen: het
geprogrammeerde of „panklare" karakter van de traditionele kerkdienst.
Het verloop van deze kejkdienst staat bij
voorbaat vast Overdeliederen.de gebeden,
de Schriftlezingen en de preek valt niet
meer te praten Als kerkgangers heb Je maar
mee te doen. Maar wanneer Je niet gekend
bent in de vaststelling van het scenario, kun
Je met Je rol erin wel eens moeite hebben. Er
wordt je iets opgedrongen. Je voelt Je gema
nipuleerd Waar blijf je als mondig gemeen
telid? Wat zich hier afspeelt is niet jóüw
dienst, maar de dienst van de dominee. Je
bent buitenstaander.
Is er een mogelijkheid om van buitenstaan
ders insiders te maken? Kunnen we een
dienst zó organiseren, dat alle aanwezigen
de touwtjes in handen hebben? In één van
de Hllversumse wijken doen we maandelijks
een poging om zo'n dienst van de grond te
krijgen Al weer meer dan een Jaar houden
we op de laatste zondag van de maand,
's middags van half vijf tot zes, een zoge
naamde „werkdienst". Uit die naam blijkt
meteen al wat de bedoeling is: dat de ge
meente er werk van maakt.
Misschien vraagt u zich af. waarom wij voor
deze diensten (waarover direct meer) de
middag en niet de morgen hebben gekozen.
De reden is. dat deze werkdiensten alleen
kans van slagen hebben, wanneer de toeloop
niet te groot is. Zo'n honderd deelnemers is
wel het maximum. Zolang de morgen
diensten aanzienlijk meer bezoekers trek
ken. zijn we op de middagdiensten aangewe
zen. Op die manier meenden we meteen van
de nood van een slecht bezochte middag-
dienst een onverwachte deugd te kunner
maken.
Hoe gaan die werkdiensten nu in hun werk?
Wel. om half vijf (een half uur eerder dan
normaal) verzamelen we ons in de kerkruim
te. Maar we blijven daar niet lang. We heb
ben nog maar net een lied gezongen en een
inleidend woord gesproken, of we verdelen
ons al in een vijftal werkgroepen, die de
verschillende elementen van de dienst
(waarvan nog niets vaststaat) gaan voorbe
reiden. Dat er niets van de dienst vaststaat,
is trouwens niet helemaal waar. Over het
thema hebben we samen van tevoren een
duidelijke afspraak gemaakt. Zo houden we
ons in Hilversum dit seizoen bezig met de
Tien Geboden, terwijl we een vorige reeks
werkdiensten aan de diverse beden van het
Onze Vader besteedden.
De werkgroepen, waaraan de kerkgangers
telkens naar keuze kunnen deelnemen,
betreffen de elementen verkondiging, ge
bed. belijdenis en lied. Voor de kinderen is
er een aparte vijfde groep. De bijdrage van
deze groep is variabel. Soms onthalen de
kinderen ons op tekeningen, dan weer op
collages van teksten, of op liedjes, of op
toneelstukjes 't is steeds weer een verras
sing. waarmee ze voor de dag komen.
De verschillende werkgroepen worden ge
leld door leden van het team. dat het project
'werkdiensten' in z'n geheel prepareert. Zo
dra men ergens in één van de nevenruimten
een plaats heeft gevonden, wordt iemand
aangewezen om straks in de dienst het
woord te doen. De tijd, die voor het beraad
van de werkgroepen is uitgetrokken, lijkt
nogal kort: een half uur. Maar men kan
onmiddellijk van wal steken. We zijn name
lijk gewoon het thema van de dienst in de
kerkbode van een aantal toelichtende noti
ties te voorzien. Men heeft zich er dus op
het wordt niet zijn preek, maar de preek van de groep
kunnen instellen. Daar komt nog bij: de
opdracht voor iedere werkgroep is beperkt.
De werkgroep 'gebed' hoeft zich bijvoor
beeld niet te bekommeren over de muzikale
kant van de dienst. De werkgroep 'verkondi
ging' concentreert zich uitsluitend op de
preek.
Daar heeft die werkgroep overigens haar
handen ook wel vol aan. Telkens blijkt de
preek weer het meest bewerkelijke onder
deel van de dienst te zijn. Van degene die
haar houdt en een theoloog is toch wel de
aangewezen figuur wordt nogal wat ge
vraagd! Om te beginnen: een niet gering
improvisatievermogen. Om half vijf staat er
nog geen letter van z'n preek op papier.
Vervolgens: het is niet zijn preek, maar de
preek van de groep die hij straks ten gehore
moet brengen. Dat betekent, dat hij het
overleg van de groep helemaal in z'n preek
moet laten meeklinken. Met opzet schrijf ik:
'meeklinken'. Want er moet nog meer gebeu
ren. Uiteindelijk doet hij als voorganger
méér dan enkel rapporteren wat de groep
ervan vindt Nee, het is zijn taak het Woord
te verkondigen. Niet de boodschap van de
groep, maar de boodschap van de Heer dient
hij door te geven. En dan op zo'n manier, dat
z'n groep zich niet overtroefd of genomen
voelt.
De spanning is voelbaar
Het is even over vijven, wanneer we weer
terugkomen in de kerk. Voordat de eigenlij
ke dienst aanvangt, worden snel de voorbe
reide bijdragen geïnventariseerd. Degene
die de algehele leiding van de dienst heeft
moet immers weten, waar hij op rekenen
kan. Welke Schriftlezingen moet hij aankon
digen? Hoe moet hij de uitgekozen liederen
plaatsen? Wanneer komen de kinderen aan
de beurt? Enzovoort
De spanning is voelbaar, wanneer we
tenslotte beginnen. De sfeer is totaal anders
dan bij een „gewone" dienst. Iedereen voelt:
het is ónze dienst. Men zit op het puntje van
z'n stoel Men is ten nauwste betrokken bij
wat er op stapel staat. Men is onmiskenbaar
insider, belanghebbende. Er is een besef van
gezamenlijke verantwoordelijkheid. Als er
iets mislukt is dat niet de schuld van de
voorganger, maar heeft men dat aan zichzelf
te danken. En wanneer de dienst slaagt,
gaat de voorganger al wéér vrijuit. Men mag
zichzélf met dit heuglijke feit feliciteren.
Maar dat is niet het belangrijkste of de
dienst nu goed of minder goed uitpakt. De
winst van zo'n werkdienst is de grote inten
siteit, waarmee iedereen hem meebeleeft. Je
krijgt het er warm van zó dicht zit Je bij
het vuur.
De werkdienst zelf duurt ongeveer veertig
minuten. Vóór zessen zijn we de kerk weer
uit. En we hebben dan een onvergetelijke
dienst achter de rug. Een dienst, die we
intens meemaakten, want létterlijk: mee
maakten.
Hans Bouma is gereformeerd predikant te
Hilversum
Staatssecretaris Meijer
DRIEBERGEN De her
vormde jeugdraad maakt zich
zorgen over het efficiëntie-
ondereoek. dat het ministerie
van CRM verricht ten aanzien
van het gesubsidieerde
jeugdwerk
„Van de zijde van CRM moge men
dan verzekeren, dat het even goed
zou kunnen leiden tot het verlenen
van méér subsidie: de huidige econo
mische situatie is op zichzelf reeds
voldoende om te beseffen, dat het
onderzoek een wapen kan worden,
dat zich tegen het bestaan van (lan
delijke) Jeugdorganisaties zal ke
ren", aldus de HJR in zijn jaarver
slag over 1974 en 1975
De grote vraag zal volgens de HJR
worden, of de overheid de bestaande
infrastructuur, waarover met name
een hervormde jeugdraad via de ker
kelijke kanalen beschikt, naar waar
de zal weten te schatten. Dat geldt in
zekere zin evenzeer voor het lande
lijk centrum voor gereformeerd
Jeugdwerk (LOGJ).
Bovendien rijst er in de lagere regio
nen van de Jeugdraad - te denken
valt aan het provinciale vlak maar
vooral ook aan het (gfoot-stedelijk)
plaatselijk niveau principieel ver
zet tegen een onderzoek, dat dóór
poogt het effect te meten van „wat
heb lk aan mijn landelijke organisa
tie?" In de eerste plaats omdat dit
ondereoek mede plaatsvindt op die
niveaus, en bij die groepen vrijwilli
gers. die niet rechtstreeks door de
rijksoverheid gesubsidieerd worden
of ooit zijn. En in de tweede plaats
omdat men vindt, dat het grondwet
telijk recht op vergaderen op de
tocht komt te staan.
Gelijktijdig heeft staatssecretaris
Meijer van CRM de op de Drieburg
te Driebergen gevestigde kerkelijke
en christelijke jeugdorganisaties
waaronder de HJR twee keer be
zocht. Ook daar was zijn vraag of en
in welke mate de christelijke jeugd
organisaties bereid en in staat wa
ren, meer gestalte te geven aan zijn
„achterstandenbeleid".
De HJR zegt, de enige te zijn ge
weest, die positief op de vraag van de
staatssecretaris inging. Concreet
bood de HJR aan, de helft van een
bestaande vacature beschikbaar te
stellen voor de arbeid onder een door
de staatssecretaris aan te wijzen
achtergestelde groep. Op zijn ver
zoek werden daarom contacten ge
legd met de Nederlandse Speeltuin
Unie (NUSO).
Verwonderlijk Is voor ons dan ook
geweest, aldus de HJR. dat staatsse
cretaris Meijer later alle ge
sprekspartners op één hoop veegde
door te spreken van zijn teleurstel
ling over de negatieve houding van
de Drieburg-organisaties. Ook bleek
de NUSO uiteindelijk niet bereid de
hulp van de HJR te aanvaarden. De
door de staatssecretaris gezochte
weg blijkt doodlopend te zijn. aldus
de hervormde Jeugdraad, die mee
deelt. deze nog steeds bestaande hal
ve vacature Inmiddels weer bij CRM
te hebben opgeéist voor het eigen
werk.
Korte duxtofcjk geschreven helst aan een kant getypte bneven kunnen worden
gestuurd naar Secrelans Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam Bn
pubhkahe wordt de naam van de schrijver vermeld
Vrouw en AOW (6)
Onze regering beweert aandacht te
besteden aan de vergeten groepen.
De ongehuwde oudere vrouw be
hoort metterdaad tot zo'n vergeten
groep. En dat niet ver weg. maar
vlakbij Zien onze ministers en Ka
merleden deze mensen niet? Dan
wordt het nu tijd. dat ze ze gaan zien
en zich afvragen wat ze hier moeten
dóen'
Ooslerbeek Ch». Verschoor
Vrouw en AOW (7)
Ook ik zou graag willen dat de 60-
Jarige ongehuwde vrouw AOW werd
gegeven. Voor mezelf heb Ik er nog
niet mee te maken, maar voor fami
lie en vrienden kom 11c wel met der
gelijke personen ln aanraking. En
dan is het zo. waarom weduwen wel
en ongehuwden niet? Maar dan ook
radicaal, er mee ophouden en geen
ander werk doen. althans geen werk
ln instellingen enz. want groter nog
dan dit probleem vind ik de werk
loosheid van Jongere mensen. De
plaatsen die dan vrijkomen moeten
beslist door werklozen worden bezet.
Een vrouw vindt altijd wel bezighe
den. Hetzij dat ze hobbies heeft,
graag reist, en anders is er thuis nog
wel eens werk om iets voor een ander
te doen. Ook is er veel eenzaamheid
en wat kan er dan prachtig werk
worden gedaan.
Andijk T. Murilio
Dure grond
Theo Koelé sprak met drs P. Buk
man over de prijs van de
landbouwgrond, die veel te hoog is.
Men zint op middeltjes om er iets
aan te doen maar voor grond, waar
wij allen geheel van afhankelijk zijn.
is dat niet eenvoudig. En bovendien
is het de vraag of men de grond, die
er net als andere natuurgaven voor
iedereen is. zomaar voor geld mag
verkopen. Rousseau heeft gezegd: de
eerste man die een stuk grond om
heinde heeft de grondslag gelegd
voor de ongelijkheid in de wereld.
Op zich wel Juist, maar de gebruiker
van de grond en de grond moet zo
goed en verantwoord als mogelijk is
worden gebruikt de zekerheid te
geven dat hij over de produkten,
over de plek in de straat kan be
schikken, daar gaat het om. Over dit
dilemma is door velen nagedacht
zoals de klassieke economen en de
socialisten. Dat denken ls helaas op
de achtergrond geraakt en zo ls het
er niet van gekomen om een ver
antwoord gebruik van de grond en
de rechten van allen op de grond
maatschappelijk, sociaal en ook
ethisch te integreren. Dit heeft tot
gevolg dat we steeds dieper wegzin
ken in het moeras van tegenstellin
gen. In de vorige eeuw hebben een
paar socialisten wel een weg gewe
zen, n.l. de pacht van 8lle grond te
bestemmen voor de gemeenschap.
Het is verheugend dat de kennis
hieromtrent beter toegankelijk
wordt door de herdruk bij het We
reldvenster van de bekende zes de
len van het boek van mr. Quack,
kortweg „De socialisten" genoemd.
Bennekom S. Sevenster
Loonconfllct (3)
Wat vreemd. We gaan staken. Onze
economie zit in de modder en nu
gaan we de laatste restjes welvaart
vernietigen We schijnen geen tering
naar dc nering te kunnen zetten.
Waarom kunnen we met iets meer
tevreden leren worden met wat we
hebben? Wat ls dat voor drang: al
tijd meer Als de staking voorbij is
zullen helaas de goeden met de
slechten lijden. Het is onverantwoor
delijk wat men wil gaan doen. Beter
ten halve gekeerd, dan ten hele ge
dwaald
Drachten
E. A. H. H. Groeneveld-J smoel
PRAAO Het Internationale secre
tariaat van de christelijke vredes
conferentie heeft zich uitgesproken
voor „onverminderde voortzetting
van de strijd voor de rechten van de
mens." In een communiqué na zijn
zitting ln Praag keert het internatio
nale secretariaat zich echter tegen
„reactionaire pogingen om onder
het mom van strijden voor de rech
ten van de mens de koude oorlog
weer tot leven te roepen."
LONDEN Aartsbisschop Coggan
van Canterbury heeft de anglicaan
se kerk gewaarschuwd, dat een
groot tekort aan geestelijken dreigt,
omdat het aanbod van kandidaten
tot het ambt te klein is. Het aantal
kandidaten in 1978 was het laagste
ln 25 Jaar. In een persoonlijke brief
aan alle geestelijken schrijft aarts
bisschop Coggan. dat het ambt het
anker van de kerk blijft en dat voor
komen moet worden, dat de kerk op
drift raakt omdat er niet genoeg
geestelijken meer zlja
Zuivel
Wanneer men gaat staken in de zui
velindustrie, verliezen de boeren hun
afzetgebied. Reeds jaren maken ze
lange werktijden, krijgen eigenlijk te
weinig voor hun produkt. Vechten
voor eigen sociale rechten, waar zo'n
kwetsbare groep de dupe van wordt,
ls dat sociaal of asociaal?
Uithuizen S. Th. Sies
Israël
Vreemd vond ik dat enkele parle
mentsleden. o.a. de heren Roethof
en Van Eisen, het nodig oordeelden
president Carter van de VS te ver
zoeken de militaire en economische
steun aan Israél te gebruiken als
politiek drukmiddel. Als democraat
verwacht je dat men dit zal over
laten aan minister Van der Stoel, die
hiervoor toch de aangewezen man
ls. Proberen wij bij de Arabische
heersers een wit voetje te halen dan
zal dat zeker verkeerd uitkomen
want de verlangens uit die richting
zullen steeds groter worden. Laat
Den Haag Israël steeds meer vallen1
Zeer beschamend voor ons als dit
bevestigend beantwoord zou wor
den. want het geld dat stom is
maakt nog steeds niet recht wat
krom is.
Rotterdam 1. Schiereck
DEN HAAG De Zuidafri-
kaanse raad van kerken wordt
steeds sterker geïntimideerd.
Dit vertelde John Rees, de bin
nenkort aftredende secretaris
generaal, tijdens een gesprek
met het moderamen van de Ne
derlandse hervormde kerk ln
Den Haag.
Rees zei. dat een maatschappelijke
werker en iemand van het personeel
van de Zuidafrikaanse raad van ker
ken. die bij de overval op het kan
toor van de raad op 5 november
gevangen werden genomen, veroor
deeld zijn tot respectievelijk negen
en een halve en zes en een halve
maand eenzame opsluiting.
De secretaresse van Rees werd na de
overval acht uur lang zittend op haar
knieën en later drie etmalen zonder
slaap aan een streng verhoor onder
worpen. Zij werd gedwongen ontslag
te nemen op straffe van balling
schap.
Tot voor kort werd de raad van
kerken nog door de autoriteiten on
gemoeid gelaten. Het enige, zo
meent Rees, dat de autoriteiten van
een regelrechte botsing met de raad
van kerken afhoudt, is hun angst,
dat daarmee alle daarbij aangeslo
ten kerken zich tegen de regering
zullen keren met alle gevolgen
vandien.
Rees brengt deze dagen een bezoek
aan verschillende kerken in Europa
MALAYBALAY De bisschop van
Malaybaiay op het Filippijnse ei
land Mindanao. Francisco Claver.
heeft alle regeringsfunctionarissen,
die deelnemen aan martelpraktij
ken. in de ban gedaan. Dit ls be
kendgemaakt in een briéf. die in alle
kerken van het bisdom Malaybaiay
voorgelezen ls. De ban houdt in. dat
de folteraars de sacramenten niet
mogen ontvangen en geen getuige
mogen zijn bij het dopen, vormsel
en trouwen.
De 47-Jarige bisyhop hoort tot de
groep rooms-katholieken op de Fi
lippijnen. die zich steeds sterker ver
zet tegen het bewind van president
Marcos. Conservatieve kerkleiders.
John Rees
om verslag uit te brengen over de
door het Asingeni Relief Fund van
de Zuidafrikaanse raad van kerken
bestede gelden voor de verdediging
van politieke gevangenen en om
nieuwe fondsen voor dit doel te ver
werven.
zoals kardinaal Sin. aartsbisschop
van Manilla, en kardinaal Rosales.
voorzitter van de Filippijnse
bisschoppenconferentie, hebben we
liswaar de regering verweten, dat zij
geestelijken zonder vorm van proces
gevangen houdt. Maar zij vinden
ook. dat de regering goed doet „de
terreur te bestrijden" en zij hebben
herhaaldelijk hun afkeuring uitge
sproken over geestelijken, die zich
in de politiek mengen
Vorig Jaar zijn duizenden betogers,
aangevoerd door priesters en zus
ters. in Manilla de straat opgegaan
Zij riepen leuzen als „weg met de
staat van beleg" en ..Marcos. Hitler,
dictator, lakei'
SYDNEY Kerkgang in Australië
wordt steeds minder. Er gaan elke
week nog slechts drie miljoen men
sen in Australië naar de kerk, dat ls
ongeveer een op de vijf.
Het zijn vooral nog niet zo lang ln
Australië wonende Immigranten, die
naar de kerk gaan. Maar naarmate
hun verblijf ln hun nieuwe vaderland
langer duurt en zij meer en meer in
de Australische gemeenschap wor
den opgenomen, wordt hun kerkbe
zoek minder.
Volgens een door het anglicaanse
blad Southern Cross Ingesteld on
derzoek gaan er van de belangrijkste
kerken de volgende percentages elke
week naar de kerk: rooms-
katholieken 42,1, anglicanen 8,6,
presbyterianen 11,1, methodisten
16,4, baptisten 56,2. Er gaan elke
week meer vrouwen naar de kerk
(24,4 procent) dan mannen (15,9 pro
cent).
DEN HAAG Een natuurkundige,
een ingenieur en twee psychiaters,
die lid zijn van de hervormde ge
meente in Assen hebben de synode
gevraagd om een nieuwe uitspraak
over het kernvraagstuk. In 1962 gaf
de hervormde synode het
„vraagstuk van de kernwapenen"
uit, waarin het gebruik van kernwa
pens ondubbelzinnig werd afge
wezen.
De hervormde gemeenteleden in As
sen, onder wie ook een predikant en
een ouderling, menen dat het ge
bruik van kernenergie een nog gro
ter gevaar vormt ln verband met de
toenemende hoeveelheid radio
actief afval.
Ook gemeenteleden ln Assen heb
ben de hervormde synode benaderd
Duits bureau helpt
politiek vervolgden
STUTTGART De evangelische
kerk in West-Duitsland heeft een
secretariaat gevormd dat zich speci
aal zal bezighouden met hulp aan
politiek vervolgden en vluchtelin
gen Het bureau richt zich in de
eerste instantie op diakonale hulp
aan Chilenen. Het secretariaat gaat
zich ook bezighouden met de schen
ding van mensenrechten in het bui
tenland.
Onze adressen:
AMSTERDAM
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9. Rotterdam
Tel 010-115580
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel 05200-17030
CHARTA *77
Het ls een goede zaak dat via allerlei
activiteiten van protesterende groe
pen in de Oostbloklanden de kwestie
van wat vrijheid werkelijk zou kun
nen betekenen, opnieuw aan de orde
wordt gesteld. Het zal voor velen van
ons een totaal onverdragelljke ge
dachte zijn dat Iemand zijn vader
land niet voor enige tijd of voorgoed
mag verlaten. Op die eerste gedach
te is heel ons reiswezen gegrond. We
willen graag naar Tenerife of Grie
kenland, maar we moeten dan wel
weer op de door ons afgesproken en
gewenste tijd „bij moeder thuis"
kunnen zijn. Dat dit bij ons mogelijk
ls, werd door één van de kunstenaars
die jl. maandagavond even in Achter
het Nieuws aan het woord waren,
duidelijk aangehaald als een soort
beroep op de vrije wereld. Dat be
roep mag niet vergeefs op ons ge
daan worden. Wat ln Tsjechoslowa-
kije aan de orde ls, grijpt diep in de
vrijheid van mensen ln. Men schijnt
daar intussen vastgesteld te hebben
dat de uitspraken van de groep
Charta '77 ln strijd zijn met de wet.
Een merkwaardige kwestie, zo werd
opgemerkt, omdat Charta '77 Juist
een beroep doet op de wet. Het zich
beroepen op de wet moet dus als
onwettig worden beschouwd. Te
recht liet Paul van 't Veer de naam
Kafka vallen. Kafka heeft indrin
gend over de wet geschreven. Zijn
verhaal komt hierop neer: als wij
niet op de wet ingaan dan valt er een
poort dicht, dan wordt ons de toe
komst benomen. Door de drogreden
„beroep op de wet is onwettig" gooit
het Tsjechische bewind de poort
dicht. Dat is de diepste achtergrond
van de strijd van de mensen die zich
achter Charta '77 scharen. Het gaat
niet om een incidentele vrijheid, het
gaat om de toekomst van een volk
dat gemuilkorfd wordt en dat in de
naam van idealen die daarmee ten
enenmale verraden worden. Daarom
verdienen ze onze steun. Ze doen een
beroep op onze vrijheid. Niet op ons
geweld, want geweld heeft zelden
met vrijheid te maken. Maar op ons
geestelijk verzet tegen elk verraad
van idealen die werkelijk menselijk
zijn. Om 't hier vandaag dan maar
bij te laten.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Bodegraven: J. Richter
te Sleeuwijk.
Afscheid op 6 febr. van Zweeloo: J
de Zwaan ber. te Groningen (t.b.v
past. vrijz. modaliteit)
Intrede te Biggekerke: R. G. ten
Kate uit Gemert.
GEREF. KERKEN (VR1JG.)
Beroepen te Ureterp: J. M. Goedhart
te Zwolle.
Intrede te Den Helder: E. Woudt uit
Vrouwenpolder.
CHR. GEREF. KERKEN
Intrede op 9 febr. te Maarssen: kand.
H. D. Rietveld te Apeldoorn.
VRIJE EV. GEM.
Benoemd tot rector van de theol.
hogeschool te Utrecht: M. Nijkamp
te Dordrecht, die deze benoeming
heeft aangenomen.
Bedankt voor Rotterdam-Zuid: H. J
Jansen Klomp te Oudebildtzijl.
Frits de Zwerver
Zondag zal het vijftig jaar geleden
zijn, dat ds. F. Slomp predikant
werd. Als Frits de Zwerver kreeg hij
grote bekendheid in het verzet gedu
rende de bezettingsjaren. Hij was
een van de oprichters van de lande
lijke organisatie voor hulp aan on
derduikers en de landelijke
knokploegen. Vorig jaar verscheen
er over zijn verzetservaringen een
boek van Jan Hof. getiteld „Twaalf
jaar strijd tegen naziterreur". Ds.
Slomp, die nu in Vaassen woont, is
gereformeerd predikant geweest in
Heemse en in Hoorn, waar hij evan
gelisatiewerk verrichtte. Twee Jaar
was hij legerpredikant in Indonesië.
Burgess Carr
De secretaris-generaal van de pan-
Afrikaanse kerkenconferentie, Bur
gess Carr. heeft zich uitgesproken
voor het bijeenroepen van een bui
tengewone vergadering van de orga
nisatie van Afrikaanse eenheid. Tij
dens deze vergadering zouden alle
Afrikaanse staten de oorlog moeten
verklaren aan Rhodesië. Car ver
wachtte. dat de bevrijding van Rho
desië niet meer dan drie dagen zou
hoeven te kosten. Een Afrikaans
hoog commando zou dan de over
dracht van de macht aan de zwarte
meerderheid in Rhodesië moeten re
gelen. Carr riep de organisatie voor
Afrikaanse eenheid ook op, een plan
op te zetten, waardoor Afrika met
terdaad in 1984 een politieke een
heid zal vormen In 1984 zal het
honderd jaar geleden zijn. dat de
Berlijnse conferentie werd gehou
den. waarop de Europese mo
gendheden hun gebieden in Afrika
afbakenden. „Als Afrika niet tot
eenheid komt. zullen de grote en de
niet-zo-grote mogendheden in
1984185 weer een conferentie hou
den om Afrika opnieuw te verdelen j
in vazalstaten." voorspelde Carr I