Onrecht over de hele linie De koster schreef ,,Ps.37:21a"voorin het liedboek Gij sen: hostie mag niet thuis bewaard Werkmateriaal van ,,Filippu$" 'Verdeeldheid christenen ondragelijk' Kerkleiders verwerpen Charta 77 Weer half miljoen voor anti-racisme-fonds Moeder Teresa en Roger Schutz: Nieuw ondergronds baptistenblad in Sowjet-Unie RPF is tegen stakingen Negers in kerk gearresteerd VANDAAG Voorbijgangers WOENSDAG 2 FEBRUARI 1977 KERK Trouw/Kwartet 2 door A. J. Klei In hel Fncsrh Dagblad trol ik hel volgende berichtje D»- koster had achicr in de kerk altijd een stapel tje liedboeken beschikbaar voor gasten en vergeet achttge kerkleden Om ze uit te lenen Maar som mi gen beschouwden ze als geschenk van de koster <»l van de kerk en namen ze dankbaar mee naar huis De Gereformeerde Kerk van Hollum op Am»- land kreeg eens een bedrag per giro toegestuurd met de bijvoeging vergoeding voor het liedboek, dat wij bij vergissing hebben meegenomen Maar z<> gaat het niet altijd De koster had voorin een stempel gezet Eigendom van enz En nog op een paar plaatsen Het hielp niet Nu heeft hij er ook nog een tekst bijgezet Ps 37 21 a T»l /over hel Frieseh Dagblad Hel voegt hier geen wnord aan loe. Ik heb nog gekeken of er niet een r ommen laar was van mijn collega Breuker. maar niks hoor Ook de heer Algra wijdde geen hoofdartikel aan wal ik nu maar de kwestie-Hollum zal noemen. Ik moei zeggen dal re daar in Leeuwarden de zaak wel erg licht opvallen. Gelukkig zijn wij een aanmerkelijk ernstiger krant dan hel Friesch Dagblad en ik ga daarom thans dieper op de gebeurtenissen in Hollum in. Wal mij dan terstond opvalt is de volstrekt on- gereformeerde wijze van berichtgeving. Deze zal. neem ik aan. gebaseerd zijn op mededelingen van de Hollumse kerkeraad. Welnu, hoe kan het toch gebeuren dat de raad ener kerk, die met de vaderen belijdt dat de mens van nature geneigd is tot alle kwaad, in dit geval opeens blijk geeft van een grenzeloos optimistische mensbeschouwing? leder die kennis neemt van hetgeen in HoUum geschiedde, zal. ook al omhelst hij niet de reformatorische belijdenis omtrent 's mensen verdorven aard. iedereen zal nuchter vaststellen dat in de gereformeerde kerk te Hollum lieden komen, die een liedboek met-pikken. Zeg maar gerust: stelen. Maar wat lezen we? Dal degenen die er met een liedboek vandoor gingen, dachten dat ze 't cadeau kregen. Kom nou. dat gelooft toch geen sterveling! De kerk zal een boek, waarvan de waarde die van een iets afgeprijsde langspeelplaat nog te boven gaat, gratis uitdelen. schei toch uit. Ook bij kosters valt een dergelijke vrijge vigheid uiterst zelden waar te nemen. Gereformeerd Hollum is kennelijk van mening dat de mens van nature goed is. Daarover moet maar eens een bezwaarschrift naar de synode. Bovendien zullen de wegpikkers zelf, als ze tenminste enige weet hebben van wat in antwoord 110 van de lleidelbergse catechismus staat, grif toestemmen dat zij geen cadeau, maar een zondige begeerte kregen en daaraan toegaven ook. Trouwens, volgens het genoemde belijdenisgeschrift zondigen we allemaal tegen het achtste gebod: gij zult niet stelen. Ik hoorde in mijn jeugd een dominee hierover preken, die elke bevolkings groep op dit punt zorgvuldig naliep. Hij pakte de kruide niers aan. de boeren, de bakkers, de arbeiders. en ik dacht buiten schot tc blijven, totdat de eerwaarde bij onze studerende jeugd terecht kwam en te verstaan gaf dat. als je bij 't huiswerk-maken maar éventjes met je gedachten afdwaalde, je een dief was. Je stal van de jou geschonken tijd Kijk, dat is nog eens andere praat dan in Hollum. Verheugend is echter dat ze daar een koster hebben die een andere taal spreekt. Hij zette ,,Ps.37:21 a" voorin de nog aanwezige liedboeken. En wat lezen wij in psalm 37 en daarvan het 21ste vers, het eerste gedeelte? Dit: ,.Dc goddeloze ontleent en geeft niet weder". Ja maar, werpt iemand wellicht tegen, dit is de krasse taal van de statenvertaling. Goed. dan nemen we de nieuwe verta ling: ,,De goddeloze vraagt te leen en geeft niet terug". Ook de ethische vertaling van Obbink liegt er niet om: ..De goddeloze moet lenen en kan niet teruggeven". De W'illibrord-vertaling draait er evenmin omheen: „De bedrieger leent en hij houdt het". We zien, niets geen gemeier over denken-dat-het-een-cadeautje-was, en een schriftuurlijke koster opent ons daarvoor de ogen. Vader: „En. wat heb je vandaag o zondagsschool geleerd?" Betty: „Dat we allemaal dieven zijn!" (Vrij naar Punch.) in hel noorden van Engeland, in het sneeuwgbied van Allendale, tegen de Schotse grens, m een windstille vallei, bouwt een groep Britse Zen boedhis- ten het eerste opieidmgsklooster van hun orde Het complex beval een boerderij waar groenten en truit ver bouwd kunnen worden, een medita tieruimte een eetzaal en een ge- meenschappeli/ke woonruimte voor monniken en lekenstudenten Zelfs heelt men een oude kolenmijn gevon den. waaruit men steenkool hoopt te gaan winnen De monniken hopen deze zomer met hun project klaar te komen Foto: Enkele Britse Zen boeddhis ten doen hun ochtendgebed alvorens aan het dagelijks werk te beginnen. Links Jush) Perry, die het klooster leidt. Van een onzer verslaggevers ROERMOND Bisschop Gijsen heeft de priesters en de gelovigen in Limburg eraan herinnerd, dat de hostie niet thuis mag worden be waard. Deze groeiende gewoonte werkt volgens hem vreemde praktij ken en oneerbiedigheden in de hand. Het schijnt steeds meer voor te ko men, dat kerkgangers ui( de kerk de hostie meenemen voor zieke of be jaarde hulsgenoten. De hostie wordt dan bewaard om genuttigd te wor den tijdens een eucharistieviering via radio of tv. Deze praktijk is vol gens het officiële mededelingenblad van het bisdom Roermond in strijd met de voorschriften. De hostie mag alleen uitgereikt wor den door een priester, een diaken of akohet of wanneer deze niet aanwe zig is door een leek. die de bisschop daarvoor officieel aanstelt. Voorts moet de hostie steeds direct worden uitgereikt, hetzij op de hand. hetzij op de tong. Volgens de persdienst van het bis dom is de publikatie met name ge richt tegen de praktijk in het deke naat Hoensbroek. Commentaar hier op van deken Meijs van Hoensbroek: lis MuKUKunc en ds. Adonis, zwarlc prcdikanU-n uil Zuid-Afrika, die i hans aan dc Vrije Universiteit Ie Amsterdam studeren, reageren op wat d«- heer J.J.G Boot heeft gezegd op Schiphol, bij zijn terugkeer uit Zuid- Arika. Volgens uw blad schreef ds A A Spijkerboer onlangs, dat Je die hou ding ten opzichte van Zuld-Afrika onrecht onrecht moet noemen. In die geest willen wij leugen leugen noemen De heer Boot kondigt aan dat de kleine apartheid wel ..langzaam zal verdwijnen", maar dat de grote .«pariheid moet worden doorgezet Premier Vorster heeft eens gezegd, dat het onderscheid tussen kleine en grote apartheid onzinnig isen dat er voor hem maar één ding ts. namelijk apartheid over de hele linie Wij zeggen tegen dit hele systeem neen omdat daarin de ongerechtig heid geïnvesteerd is In het classifi catiesysteem, in de territoriale apartheid, in het loonsysteem In de trek-arbeid. in het onderwijs, in de kleine apartheid, in de sociaal- economische wanorde, enz enz. Al les Is vol van onrecht en wanorde, terwijl de heer Boot dat loochent De heer Boot is lyrisch over het onafhankelijke" thuisland Transkei en over de ..onafhankelijke thuislanden, die nog volgen zullen" Wij kennen die gebieden en éen van ons heeft gewerkt onder de mensen van ..Transkei' De waarheid ge biedt te zeggen, dat de werkelijkheid ervan in het geheel niet lyrisch is Thuislanden zijn en zuilen zijn sehljn-staten. gemanipuleerd door Pretoria om aan de zwarte bevolking politieke rechten te onthouden in de centrale regering en om de zwarten op te bergen in uitzichtloze ar beidsreserves. waar ze dan binnen het apartheidsstelstel zgn politieke rechten mogen uitoefenen De heer Boot waarschuwt voor het geweld van bevrijdingsbewegingen, maar zwijgt als het graf over het structurele geweld in het apartheidssysteem, dat stijf staat van geweld van dag tot dag Het behaagt de heer Boot om elk verzet tegen de apartheid als ..com munistisch" te bestempelen, terwijl hij optreedt als advocaat voor een systeem dat vele desperado's drijft in de richting van het communisme In plaats van en tegenover de apart heid en tegenover het communisme •■en weg te Sijzen. ..die uitnemender is", treedt de heer Boot op als advo- Ds. M.M. Magagane caat van de zeer kwade zaak der apartheid en verspeelt daarmee het recht om te waarschuwen tegen het communisme Uit zijn mond willen w.j die waarschuwing niet horen We willen daarom de lezers van dit blad toeroepen: „Laat u niet in de boot nemen door de heer Boot." HATTEM Het gereformeerd trak taatgenootschap „Fllippus" (adres: Berkel 15. Hattem) komt weer met een nieuw stapeltje werkmateriaal. Om te beginnen is er de reeks „Met beste wensen": kleine, handzame boekjes over zieken, met een medita tieve inhoud, verdeeld over zeven dagen. Na een week kan een nieuw deeltje gebruikt worden. Tot de auteurs van deze serie behoort de Amsterdamse ziekenhuispredikant dr Th. Struys. Om aan zieken, bejaarden, eenza men te sturen zijn er dubbele kaar ten. die royaal zijn uitgevoerd, met een „helpende" tekst en een passen de illustratie. Ze worden geleverd met bijpassende envelop. Deze kaar ten kunnen ook goed dienen als ver- jaarskaart aan mensen, aan wie de afzender een bemoediging wil „mee geven" Als studiemateriaal voor ge- sprekskringen en bijbelstudieclubs dienen negen nieuwe deeltjes in de reeks „Kernvragen". Een paar titels: Wat is geloven? Kinderen en de kerk. Kunstmatige inseminatie. De Drie- eenheid. Tot de schrijvers behoort ds S. de Vries te Bennekom. De Apeldoornse ds. W. Katz schreef het omvangrijker boekje „Kerke- werk", waarin hij alles wat in een plaatselijke (gereformeerde) kerk ge beurt en door die kerk gebeurt, op een rij zet. Bruikbare stof voor de catechese en voor gesprekkringen (er zijn discus sievragen opgenomen). Tenslotte at tenderen we op „Levenswoorden 1977": maandelijks verschijnende korte, eenvoudig geschreven, over denkingen. Hierop kan een abonne ment genomen worden. Conferenties Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Tele* 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel 070-469445 ZWOLIE/GRONINGE N Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 Christenen en socialisme. Lande lijke werkdag, georganiseerd door het secretariaat voor ontwikkelings samenwerking van de gereformeer de kerken, zaterdag 12 februari van tien tot vier uur in de Opstandings- kerk. Rosendaalseweg 505. Arnhem, m m v prof dr J de Graaf, mevr L. Eberhard en H. Borstlap Opg en inl. tel 033 43244 Hel rijk alleen. Ontmoetinesweek- end voor op zichzelf staande n van 30 tot 60 Jaar. vrijdagavond 18 - zon dagmiddag 20 februari in Vinea Do- mini te Witmursum. m.m.v. Ül en mevr W Schenk Inl. prov. diak bureau geref kerken, postbus 29. Beetsterzwaag. Anders geloven Bedoeld voor geref ouderlingen. Over de ruimte in de kerk Zaterdag 5 februari van half elf tot vijf uur Toerustings centrum. Leusden; tel. 033-43244 DEN HAAO - De regering zal ook in 1977. evenals in de twee voorgaan de jaren een half miljoen beschik baar stellen aan het speciaal fonds van het anti racismeprogram van de wereldraad van kerken Dit heeft minister Pronk medegedeeld Ds. J. Bakker Op 74-jarige leeftijd is te Veenen daal overleden ds J Bakker Van 1930 tot zijn emeritaat in 1968 was hij hervormd predikant, achtereen volgens in Bleiswijk. Veenendaal ivan 1933 tot 1953). Giessendam Hot 1963) en Randwijk PRAAG De bisschoppen en ande re bestuurders van de katholieke bisdommen in Tsjechoslowakije hebben zich gedistantieerd van Charta 77. In een gezamenlijke verklaring zeg gen zij. dat zij alleen, in eenheid met de paus. bevoegd zijn namens de kerk over de ruimte voor het gods dienstig leven te spreken. „Er is dan ook niemand anders uit de rijen van de priesters of gelovigen gerechtigd, het standpunt van de kerk in ons land te vertolken." De r.k.kerk in Tsjechoslowakije telt veertien bisdommen. Twee ervan worden normaal door een bisschop bestuurd. Drie bisdommen hebben een apostolisch administrator, dat wil zeggen een bisschop, die voorlo pig met de zorg ervoor door het Vaticaan is belast. Alle andere bis dommen worden bestuurd door een kapittel-vicaris of zelfs dat niet. De kapittel-vicarissen zijn meestal priesters, die door de staat voor die functie naar voren geschoven zijn. Op twee na zijn de veertien kerkelij ke leiders allen lid van de priester- vereniging „Pacem in terns'die zich al herhaaldelijk heeft ge compromitteerd door haar mee gaandheid met de regering. Roger Schutz ZORICH Moeder Teresa van Calcutta en prior Roger Schutz van de oecumenische klooster gemeenschap te Taizé hebben de christenen opgeroepen hun verdeeldheid te laten varen. De oproep, door beiden eind vorig jaar in Calcutta opgesteld, heeft de prior van Taizé dinsdagavond voorgelezen tij dens een jongerendienst in Zü- rich, in aanwezigheid van de r.k. bisschop van St. Gallen en leden van de synode van de hervormde kerk van Zürich. In het licht van het lijden in de wereld, dat hen niet los laat. vinden zij dat de verdeeldheid van de chris tenen ondragelijk Is geworden „Zijn wij bereid de scheidingen die onder ons bestaan te laten varen en ons te bevrijden van de angst voor de ande ren' Waar is het goed voor om bij ieder geschil zich af te vragen wie ongelijk had en wie gelijk?" aldus de oproep. Volgens belden moeten we eerder het beste van onszelf bijdragen en het beste van de ander ontvangen. Zo is de R.K. Kerk de kerk van de eucharistie, die doet leven vanuit de aanbidding van Christus' aanwezig heid. terwijl de protestantse kerken meer de kerken van het woord zijn. die steeds opnieuw getuigen van de kracht van het evangelie. De ortho doxe kerken aldus de oproep werden er in de loop van de geschie denis dikwijls toe gebracht tot de uiterste grenzen van de liefae te gaan. Moeder Teresa is de stichteres van een gemeenschap van zusters, die zowel in India als elders onder de allerarmsten werkt. Eind vong jaar heelt prior Schutz met een groep jongeren zes weken in de sloppen van Calcutta doorgebracht Na af loop werd een oproep tot soberheid en solidariteit gericht aan „het volk van Ood". „Als je dingen moet laten vanwege mogelijk misbruik, kun je wel op houden met leven." MOSKOU Baptisten in de Sow jet-Unie geven een nieuw onder gronds tijdschrijft uit. dat als titel draagt „Bode der waarheid Het Britse informatiecentrum voor godsdienstvragen in Oost-Europa. Keston College", meldt dit op basis van inlichtingen, die het uit de Sow jet-Unie heeft ontvangen Het nieuwe ondergrondse tijd schrijft valt op door zijn goede technische verzorging. Het wordt in driekleurendruk uitgegeven. De meeste ondergrondse tijdschrijften worden gestencild. „Bode der waar heid" is het zoveelste ondergrondse tijdschrijft van de baptisten. De laatste jaren zijn verschillende ille gale drukkerijen van de baptisten door de Russische politie ontdekt en ontmanteld. Er volgden steeds zwa re straffen Het nieuwe blad bevat uitsluitend bijdragen op het terrein van de godsdienst. Zo zijn artikelen van Billy Graham en Nicky CfQz opge nomen. Of het tweede nummer reeds verschenen is. is bij het Kes ton College niet bekend ZOETERMEER Het bestuur van de Reformatorische Politieke Fede ratie heeft werkgevers en werkne mers opgeroepen, al het mogelijke te doen om de conflicten, die even tueel kunnen leiden tot stakingen, weg te nemen. De RPF ziet het als haar opdracht, de betrokken partijen te wijzen op de bijbelse opdracht deze aarde te bewerken en te bewaren overeen komstig de normen, die de bijbel geeft. Als de overheid haar uitgaven matigt, kan er via belastingverla ging de nodige ruimte komen voor een prijscompensatie in de inko menssfeer. zo meent de RPF KAAPSTAD De Zuidafrikaanse politie heeft in de plaats Langa bij Kaapstad de deur van een kerk ge forceerd om zeventien zwarten te arresteren, die werden verdacht van brandstichtingen in scholen in zwar te woongebieden. De arrestanten zouden behoren tot de „kameraden beweging", een zwarte politieke groep die in de Afrikaanse wijken bij Kaapstad opereert. Volgens de poli tie werden in de kerk ook lange mes sen. hakmessen en bijlen aange troffen. Moeder Teresa DUIDELIJKHEID? In de periode, voorafgaande aan de vorige Kamerverkiezingen deed het begrip „duidelijkheid nogal op geld. Sommige partijen eisten die duidelijkheid zelfs voor eigen opstelling en program op. Dit keer hoor je daar weer minder over. In tussen zou enige duidelijkheid geen kwaad kunnen. Zelden zullen congressen van twee partijen zo in de belangstelling hebben gestaan als dit keer. Telkens weer wordt een weekend ingenomen door het een oi ander spektakelstuk op dit gebied Dit weekend waren het de twee zo genaamd progressieve partijen du- van zich deden horen. Het woord „zogenaamd" wil hier niet discrimi neren. Na de allereerste verklaring van de grootste van beide partijen, welke verklaring indertijd nogal eni ge consternatie veroorzaakte, heb ben we intussen al weer de zoveelste verklaring die met grote eenstem migheid is aangenomen Het lijkt soms een beetje op een achterhoede gevecht Toch bevordert deze. waarschijnlijk opgedrongen, strait- gie de gewenste duidelijkheid niet. Beslist men niet te veel onder in vloed van de laatste peilingen via allerlei hoogst aanvechtbare enqué tes en op zichzelf best interessante onderzoekingen naar mogelijk te voorspellen stemgedrag van de Ne derlandse bevolking? Die indruk wordt sterk gevestigd. Een partij acht zich in de lift en veroorlooft zich krasse uitspraken die de ande ren toch de nodige schrik moeten aanjagen. Dan ineens verschijnt het gerucht, want meer zijn dergelijke peilingen niet. dat het volk anders wil en ijlings komt er een nadere verklaring Men loopt niet eens meer achter de feilen aan. waartoe men wel vaak gedwongen zal zijn in een grillige wereld, maar zelfs achter hoogst onbetrouwbare prognoses Dit moet m i. snel ophouden wil men niet volledig in het moeras van de onduidelijkheid terecht komen. En wat is er tegen om vóór de verkiezin gen het Nederlandse volk eens te zamen duidelijk te maken wat men van plan is. Dit geldt alle betrokken partijen. NED. HERV. KERK Beroepen te Emmer-Compascuum: H. Roemeling te Nieuw-Weerdinge. te Bov£OJ|»rdinxveld: J. Bos te Ot- terlo®: «IPrattum: J Kaai te Nieuw- veen, te Itópelle: W Th. E van Koo ten te Schoorl Aangenomen naar Krimpen ad Lek: G. K. Korporaal te Willige- Langerak; naar Kethel en Spaland (toez.) N. J. Flink te Waddinxveen (buiteng.wijkg. in wording). Bedankt voor Klaaswaal C den Boer te Wageningen GEREF. KERKEN Bedankt voor Emlichheim (West- Duitsland), Enter. Gorredljk en Uit huizen: W. A. Boer te Meerkerk, die geen verdere beroepen in overwe ging kan nemen. GEREF. KERKEN VRIJG. Aangenomen naar IJmuiden: L. J. Joosse te Hasselt GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Almelo: J M. Kleppe te Woerden; te Eindhoven - B. Rein- ders te Hardinxveld-Giessendam; te Oudemirdum: J Mol te Rijssen. OUD GEREF. GEM Beroepen te Rotterdam-Z A. Kot te IJsselmuiden (vrije herv gem.i. GEREF. KERKEN Beroepen te Schoonhoven: R. Oran je te Oldenzaal. Dr. H. Goedhart Na een korte ziekte is gisteren in het streekziekenuis te Bennekom over leden dr H Goedhart uit Ede. Hij is 57 jaar geworden Dr Goedhart werd in 1946 predikant van de her vormde gemeente van Reeuwijk. Hij stond daarna in MUSdelharnis en in Delfshaven In 1970 ging hij als zen dingspredikant in dienst van de ge reformeerde zendingsbond naar Ke nia. Hij werd daar docent oude tes tament aan het Saint Paul's United Theological College in Limoeroe. Vorig jaar keerde hij naar Neder land terug, om docent te worden aan de gereformeerde sociale academie in Ede. Dr Goedhart publiceerde veel. o.a boeken over Wezen des geloofs. Vragen rond het geloof. Christendom en cultuur en Vrouw op de kansel? De begrafenis is vrij dagmiddag in Ede na een rouw dienst in de Nieuwe Kerk, die om half twaalf begint en geleid wordt door ds. G. Spilt. Ds. T. Harder De Rozenburgse industriepredikant T Harder begint donderdagmorgen voor NCRV-radio een wekelijkse vaste rubripk vanuit zijn werk In deze rubriek „Werk woord" zal hij met name ook bezig zijn met de problemen rondom werkloosheid en WAO Ds. Harder zal via deze ru briek graag contact hebben met mensen en hun specifieke eigen pro blemen bij het werk of bij werkloos heid. Ieder kan contact met hem opnemen (Van Ostadelaan 12, Ro zenburg; tel. 01819-12663) De eerste uitzendig is donderdag om 8.24 uur en vervolgens elke donderdag zelfde tijd tot en met de maand mei.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2