Van alles wat over woorden in nieuwe IKON-jeugdserie Het dal der Craddocks n z z 2 E Stakingen Pittige piepkleine pikzwarte pilletjes. POTTERSk ..LINIA Over 'grond' WE KOMEN ERRRH' mm r ÜJ r Lm DINSDAG 1 FEBRUARI 1977 RADIO EN TELEVISIE Trouw/Kwartet 4 TV-COMMENTAAR In Televtzier Magazine is vanavond hot resultaat te horen van een onderzoek naar de mate waarin het Nederlandse volk staat achter de stakingsplannen van vakbonden Hoewel ik van een enquête nooit het absolute antwoord verwacht, ben ik nu toch wel benieuwd naar de uitslag. Is het tn deze tijd van opmarcherend feminisme niet vreemd, dat wij hoegenaamd geen reacties vernemen van vrouwen? Niemand schijnt naar de mening van vrouwen te vragen. En ook daartegen protesteren zij niet. Iedereen schijnt het dus gewoon te vinden dat het voeren van staklngsakties mannenwerk is Tenzij de vrouwen zich voorlopig als zwijgende meerderheid wensen te gedragen. Hier ligt een uitdaging voor opiniepeilers en programmamakers om de stem van het geëmancipeerde deel van de natie te laten horen Ze zouden eens wat minder achteraf op een situatie dienen in te springen en zich meer moeten bezighouden met wat er kan gebeuren. Stel bijvoorbeeld dat er links en rechts wordt gestaakt. Hoe zullen dan de reacties zijn. wanneer het omroeppersoneel uit solidariteit het uitzenden van radio- en tv-programma's onmogelijk maakt? Als profvoetballers er het bijltje bij neer gooien en café's en bioscopen gesloten blijven? Dan maakt een onvoorstelbare verveling zich van de meerderheid meester. Denk eens in: vanavond al geen Wie-kent Kwls. geen wereldcircus, geen Edward VII en geen western met Doris Day als vechtlustig vrouwspersoon. En woensdag niets kunnen zien en horen van het nationale songfestival. Dit is niet te overleven. Onze afhankelijkheid van de massamedia is tevens onze meest kwetsbare plek. Waarschijnlijk is het vermogen tot onthouding het slechtst ontwikkeld op het gebied van luisteren en kijken. Een opiniepeiling zou wonderlijke zaken door Ton Hydra ASTERIX EN CLEOPATRA aan het licht kunnen Wengen. Veel mensen vragen zich af in wat voor een tijd wij leven. Ook vla radio en televisie kan men horen dat we in de „eindtijd" zijn beland. Ik geloof dat van veel zaken het einde nadert, maar ik neem aan dat er iets nieuws voor in de plaats zal komen. Vandaar dat mijn aandacht gisteren werd getrokken naar een radiogesprek tussen Dick Houwaart en dr. F. Boerwinkel. de70-Jarige schrijver van het boek „Einde of een nieuw begin?" Een interessante ontmoeting waarvoor helaas slechts een half uur was uitgetrokken. Dertig minuten echter waarvoor men de VARA erkentelijk mag zijn. want Joodse en christelijke visies lagen ten grondslag aan vragen en antwoorden op belangrijke terreinen van het leven. Dr. Boerwinkel stelde dat de superioriteit van de westerse mannenmaatschappij een einde neemt en dat zulks invloed heeft op het Godsbeeld dat de mens zich vormt. Eeuwenlang hebben missionarissen en zendelingen Jezus voorgesteld als blanke man. Uit reactie daarop leert de Afrikaan dat God zwart is en zijn er feministen die aan een vrouwelijk opperwezen denken. Die opvattingen, zegt dr. Boerwinkel, zijn natuurlijk even fout als de andere al te menselijke Godsbeelden. Bijzonder waardevol vond ik eveneens wat gezegd werd overeen totaal ethisch reveil. Niet alleen op seksueel gebied is sprake van normverlies, aldus dr. Boerwinkel.- Hij ziet een relatie met het niet volgens bijbelse normen handelen als het gaat om geld en goed. In die zin is de tijd waarin de kerk gekoppeld was aan macht en kapitaal voorbij en de kans bestaat dat er iets anders komt. Volgens dr. Boerwinkel staan joden en christenen voor dezelfde beslissing, namelijk of zij „willen wandelen in de geboden". De uitzending verdient te worden herhaald op een moment dat meer mensen kunnen luisteren. door Riet Diemer HILVERSUM - Woensdag avond begint IKON-televisie met de nieuwe jeugdserie „Wie oren heeft" (19.04 uur op Neder land 2). Voorlopig zijn er zes delen. Ieder deel is opgebouwd rond een woord of begrip. Dat zullen zijn: grond, gedenken en herinneren, straf, beloven, agressie en Jezelf-zijn. Telkens is een programmaatje gemaakt van 25 minuten met liedjes, een kleine reportage of documen taire en een poppenspel, kort om van alles wat over dat woord. De jonge acteurs Claire Elsas en Paul Röttger maken in ..Wie oren heeft" als nieuw presentatieteam hun debuut Met Paul Röttger als toneelspeler konden de Jeugdige kij kers al eerder kennis maken in de serie Oorlogswinter, naar het boek van Jan Terlouw Claire Elsas. op de Arnhemse toneelschool een klasge note van Paul. speelt bij het kinder theater van Wim Zomer De nieuwe jeugdserie ls oorspronke lijk bedoeld als opvolger van „Woord voor Woord", de bijbelse vertelün- genreeks, die zelfs zijn koperen Jubi leum erop heeft zitten. Wim Koole. directeur van IKON-televlsie: „In Speciaal Clalre Elsas ln „Wie oren heeft." De KRO vertoont de Amerikaanse film-musical Calamity Jane, waarin Dorit Day de titelrol speelt. Ned. 1/19.55 Een Britse filmploeg reisde door Zuid-Afrika en registreerde de toe- komstverwackUngen van zwarten en blanken. Ned. 1/2150 Na de derde aflevering van Edward VII volgt Televizier Magazine. Onder werpen zijn: de stakingen in de zuivel en een enquête naar de vraag of ons volk het ermee eens is, een binnen lands politiek overzicht en een ver- jaarsfeestje van president Amin van Oeganda Ned. 2/22.37 Arnold Weskers toneelspel Het hu welijksfeest is gebaseerd op de novel le Een domme geschiedenis van Dos- tojewski Duitsl. 1/21.00 Bekantorium bestaat uit een reci tal gewijd aan Nederlandse compo nisten en het oratorium Jeanne d'Arr au bücher vaa Arthur Honegger. Hilv. 4/15.00 Met prof. J. W. H. Mali praat Fons Diseh over huid- en geslachtsziekten. Hilv. 2/10.03 Het Lasalle Kwartet speelt werken van Schubert. Lutoslawski en Ravel Hilv. 220.15 die twaalfeneenhall Jaar zijn we drie keer de bijbel doorgeweest. Het ls helemaal niet gezegd, dat op den duur geen bijbelvertelllngen meer door ons worden gemaakt, maar „Wie oren heeft" is bedoeld als een soort sabbatsrust. Tevens kwamen de makers van „Woord voor Woord" op den duur begrippen tegen die ze op een modeme en actuele manier zouden willen verduidelijken." Dat kunnen woorden zijn. waarvan de betekenis door de eeuwen heen is vervaagd. Door middel van liedjes, tekeningen, reportages, wil men pro beren de woorden in verschillende situaties te laten spreken en terug te vinden wat de oorspronkelijke bete kenis was. Wim Koole: ..We willen fragmentjes van bijbels geloof of in spiratie in relatie brengen met de dingen van alledag, die de kinderen bezighouden. Zo kan in het gezin worden gesproken over beloven, straf, herdenken. „Wie oren heeft" ls ook modern, omdat Juist de beteke nis van grondwoorden meer aan dacht heeft gekregen ln de theo logie." Volgens Karei Eykman, coördinator en tekstschrijver (ook al van „Woord voor Woord") kun Je de leeftijd van de kijkertjes vrij ruim nemen. Ge dacht wordt aan lagere schoolkinde ren. al zullen niet alle kinderen alle onderdelen ten volle kunnen begrij pen. In het programma over straf zit een reportage, waarin Paul Röttger. samen met een ex-gevangen jongen van achttien jaar de Jeugdgevange nis bezoekt. Karei: „Ik vind het niet erg als een zesjarige er een bepaald beeld uitpikt en als hij ziet dat een gevangenis toch iets anders is dan een stel kerels bij elkaar met grote kettingen aan hun benen." Het ls overigens een hele leuke re portage geworden over het weerzien met de gevangenis, zo konden we vooral zien. Een paar vragen van Paul: „Was Je zenuwachtig toen je hier naartoe ging?" „Hoe voelde je Je in het begin?" Uit de antwoorden blijkt, dat het beter was dan ver wacht werd. Je kunt werken en hoeft niet de hele dag in Je cel te zitten. De grote straf is. dat je niet weg kunt. Over alles wat met „grond" te maken heeft gaat het in het eerste programma van „Wie oren heeft". Om een indruk te krijgen van de bedoeling een paar woorden van een versje van Harry Geelen: Als je heel goed uit Je ogen kijk je werpt maar een blik in 't rond dan zie Je dat een mens twee benen heeft daarmee raakt een mens de grond. Ik zelf zit toevallig op een fiets maar ik raak met het wiel de straat zelfs een piloot van een DC-10 moet landen vroeg of laat. Nu hoor ik Je allemaal denken waar wil hij nu eigenlijk heen ik bedoel dat grond onvermij delijk is maar grond afpakken gemeen. Radio vandaag HILVERSUM I 1290 m en FM kanalen). AVRO 7 00 Nieuws 7 02 (Sl AVROklok iT.TO Nieuws 741-755 Radiojournaal.) B30 Nieuws 8 38 Gymnastiek voor de huisvrouw 0 45 De zrocnleman 8.50 De morgenwijding NOS 9 00 Spiegel van Bel gië AVRO 'J 30 (S) Gevarieerd moderne mu/iek. 10 00 Radio lawa.upapcgaai 10 10 Arbeidsvitaminen populair ver/oekpla- trnprrigramma <10 30 Nieuws 1033 Radio journaal I II 30 (S) Kritiek op kritiek 12 20 Mededelingen voor land- en tuinbouw 12 30 Nieuwo 12 41 Radiojournaal 11-00 Knip prrlicht vcrkeersm.iga/ine 13 25 Beur \plnn 5 13 30 'n Middagje AVRO" muziek, informatie en service f15 30 Nieuws 15 33 Radiojournaal 17 00 Voor ons gemaakt door niu gekraakt), jeugdprogramma OVERHEIDSVOORLICHTING 17.28 Nutiwi uit de Nederlands- Antillen AVRO 17 ln Nieuws 17 32 Radiojournaal I7 50(S) Muzikaal gemotiveerd een programma waarin miTM-fl muzikaal /ich/Hf kunnen run PP IH 19 Uitzending vd PvdA A VRO IBJONwuwx 18 41 IVr saldo Zake lijke bexfMrgefingrn U55 Landbouw en i-indwhap documentaire NOS l!l 15 (Si A-koord kroniek van de amateurolrwhc nn./iekUutPimlW AVRO 00 lSi Prnme nade Orkest «mus muziek 20 JlltSi Hoog lepunten uil OpnRtn 21 ofl Jacht op twee miniaturen h.«ir»p«l 21 30 Ratatouille gr varieerd muzikaal programma. 22 30 Nieuws 22 40 Radiojournaal 23.00 (S) Parklane serenade: Metropole Orkest o.l.v Dolf vd. Linden 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II (402 m rn FM kanalen). KRO: 7.00 Nieuws 7.11 Ochtendgymnas tiek 7 20 Het levende woord 7 25 Badinerie. klassieke muziek 7 54 Overweging. 8 00 Nieuws 8 11 Echo 8 30 Aubade: klassieke muziek. 9 00 Do letter M. gevarieerd pro gramma (9 30 Scheepspraat 9 35-9.40 Wa terstanden) 10 30 Schoolradio tl 1.00 Nicuwm II 30 Ouder worden we allemaal, bejaardrnprogramma. 12.00 Vijf (ellen na nu lichte muziek. OVERHEIDSVOOR LICHTING 12 49 Uitzending voor de landbouw KRO 13 00 Nieuws 13 11 Echo magazine 13 40 Vreemdeling in mijn vaders hui», herinneringen van missionarissen. 14 00 Schoolradio 15 00 In de wachtkamer Iik) Nieuw» 1603 Spreekuur, gesprek NOS 17 00 Het zal mijn tijd wel duren, klankbeeld 17 20 (S) Eurolight I7 40 1nfor- malie uit de regio 17 55 Mededelingen 18.00 Nieuws KRO 18 II Echo 18 30 iSl Op vleu gel». pianomuziek 18 50 Verkenning, soci aal-maatschappelijk programma 19 00 (S) Zin in muziek klassieke liederen 19 30 Voor do •■verandering, gezinscaterhemepro- k-ram ma 1945 Kerk in meervoud 20 00 Nieuw» 20 05 Overweging 2» 15 (S) Mu/.ek 21 10 Spektakel, cultureel programma NOS 2.1 on (Si Met het oog op morgen, met m 2305 Actualiteiten* ver zicht 23 20 Den Haag vandaag en om 23 52 Even ontspan oen voor hei slapen gaan vnga 23 55 '24 00 Nieuws HILVERSUM UI (445 m en FM kanalen). VARA: (7.00-8.00 (S) Actualiteiten). 7 02 (Si Gesodemcurders. een mieters programma. 9 03 (S) Pep op drie. 11 03 (S) Drie draait op verzoek van mensen uit de sportwereld. 12.03 (S) VARA's zoekplaatje. 14 03 (S) Spits beeld 16 03 tS) LP-Top-20 en de Tip- LP 17 03(3) Alfred Lagardc NOS: 18 03 De vacaturebank. 18.10 <S) NOSmaal. VARA 19.02 (S) Popreconstructie. 20.02 (S) Nashvil le 21.02 (S) Jazz Blues. 22 02 (S) (Plopdon- der 23 02 fS) Wachten op middernacht. 0.02 (S) Nacht-drie-draai. 2.02 (S) Help! Voor werkers in de verzorgende en verplegende beroepen. 4.02 (S) De rode dageraad (voor nachtwerkers). 5.02-7.00 (S) Truck - een pro gramma voor vrachtwagenchauffeurs. HILVERSUM IV (FM kanalen). TROS 7 00 Nieuws 7 02 (S) Capriccio: kamermuziek. 9 00 Nieuws. 9.02 Aktua klankbeeld. 9 30 (S) Van heinde en verre. 10.00 (S> Opus Hen tot twaalf 12 00 (S) Intermezzo. 13 00 (Si De meest verkochte Klassieke Tien 13 30 (S) Koren en korpsen 14 00 Nieuws 14.02 (S) Om het boek 14.30 (S) Guitariteiten. 15 00 «Si Belcanlorium TV vandaag f aZTEO.x ZuH :e Mlffln c Dargaud SA 1976 Tekst: Goscinny Tekeningen: Uderzo SMIDJE VERHOLEN „Je hebt geen meisje, alleen een maatschappelijk werkster. Veel teksten komen uit de koker van Harry Geelen (ook samensteller van de kinderserie „Kunt u mij de weg naar Hameien vertellen, meneer?"), zijn vrouw Imme Dros. Jules de Cor- te. Henk van der Molen en Karei Eykman. Heel wat nieuwe namen dus bij het nieuwe IKON-produkt. Daartoe kunnen ook nog worden gerekend Tony Nolte, die de wijsjes bij de versjes maakte, en Lioni Schrederhof. die voor het eerst een serie regiseerd. Afgaand op de afle veringen die we mochten zien lukt dat best. Doordenkertjes De liedjes en gedichtjes zijn vaak doordenkertjes en over het alge meen goed. Lezertjes van het boek Het paard Rudolf van Imme Dros zullen de fabeldieren wel herkennen. Nu in de gedaante van originele lap penpoppen. ontworpen door Roos Geelen. Oelijk met de eerste uitzending van „Wie oren heeft" zal onder leiding van dra. Jos van Oordt van de her vormde Jeugdraad een onderzoek worden gedaan bij de Jonge kijkers hoe de jeugdserie op hen overkomt. Voldoet de opzet en blijft er veel van de inhoud hangen? Gesproken wordt over „voorlopig" zes uitzen dingen. Er zal nog worden bekeken of de serie een vervolg krijgt. Nu staat al vast, dat na afloop van de zes delen van „Wie oren heeft" de IKON onder de titel „Van onze spe ciale verslaggever" tien afleveringen zal uitzenden. Kinderen van een jaar of twaalf zullen reportages ma ken van mensen, die een beetje bui tengewoon zijn, zoals mannen die ln een Leger des Heils-tehuis wonen, mensen die zich voorbereiden als ontwikkelingswerkers en klooster lingen. Verbaasd keken de vier vrijgelaten mannen de generaal aan, doch we derom was het opperwachtmeester Zwiebeimann, die een en ander zeL Blijkbaar was hij als kundig politie man gewend snel en geslepen zijn conclusies te trekken. Hij viel kapi tein Von Köpenick tenminste jui chend om de hals, stak een dikke wijsvinger in de lucht en riep: „As- je-me-nou! Da's brigadier Piet!" „Verroest! Je hebt gelijk!" gilde Fritzl. „Da's Piet in een gene- raalsvermomming! Ha. die Plet! Heb jij ons uit de klink gepeuterd, jong?" „Toe nou lui! Niet te geestdriftig!" zei Piet berispend te gen de luidruchtige schare, die el kaar almaar Juichend om de hals viel. „Grijp nou je kans en ga er gauw vandoor. Hier, pak aan. Er ligt nog een mooie zaklantaarn in de auto. Die zullen jullie wel kunnen gebruiken!" Piet reikte het edele viertal de zaklantaarn over en daar gingen ze, zingend en juichend in de stille nacht. De opperwachtmeester liep met de zaklantaarn voorop en lichtte bij. „Mannen," 2ei hij. „al komen we dan in lichtelijk gehaven de staat terug in ons dierbare vader land, laten we nooit vergeten dat we onze vrijheid te danken hebben aan onze buitenlanse vriend, brigadier Piet!" Zoveel woorden had de dikke Zwiebeimann nog nóóit ach ter elkaar gezegd en het verbaast ons dan ook niet dat zijn makkers hem in stille bewondering achterna liepen Ja, en zo kwamen zij ten langen leste vermoeid, maar blij, weer in Ottoburg aan. Wij zien daar juist de markante figuur van kapitein Fritzl von Köpenick door de oude stadspoort naar binnen lopen. ..Het licht in het hotel en het politiebu reau brandt nog," zei hij. FERD'NAND 18.45 NOSrBereboot 18.55 Joirnaal 19.05 KRO: KRO'S Wereklcircus 19.55 K Calamity Jane, filmmuscal 21.35 NOS: Journaal 21.50 KRO: De blanke en de zwarte toekomst van Zuid-Afnka. dubbelreportage 22.50 NOS: Journaal NEDERLAND I 18.45 NOS: Kortweg. Kunst op komst inde 10.45 NOS/NCT: Schooltelevisie 18.15 TELEAC: Inleiding lot de Ontwikkelingsproblematiekles 2 10.55 Journaal 19.05 AVRO: AVRO'S Toppop presenteert de Nationale Hitparade 20.00 NOS: Journaal 20.25 AVRO: AVRO S Wie kem-kuns 21.45 Edward Vil. tv-sene 22-37 Teteviz-er Magazine 2X22 NOS: Oen Haag vandaag 23.37 Journaal Toen de beide bezoekers door het dienstmeisje in de bibliotheek wer den gelaten, was James Grenfell net weggegaan. Paul snapte daarom best waarom lord Gilroy enigszins ontstemd keek. Cribb gedroeg zich echter uiterst beminnelijk. „Vroeger, toen de oude lord George leefde, kwam ik hier vaak," zei hij, en keek in lord Gilroy's richting, kennelijk in de hoop dat deze ook iets in het midden zou brengen. Maar de dorre oude baas zei niets en scheen zich meer voor zijn omgeving dan voor Paul te interesseren. Zijn ogen gleden langs de boekenplan ken en de open haard, naar de tuin deur en de tafel met de kaarten van het landgoed, waar Paul mee bezig was geweest voordat het bezoek kwam. „Nou nou, het is hier erg veranderd," merkte hij nors op. „Toen Lovell hier woonde deed hij er niets aan. En zijn vader liet er ook nooit iets aan doen." Paul mompelde een opmerking over de slechte staat van onderhoud van het huis ten tijde van de overname en bood aan, de bezoekers rond te leiden, maar Gilroy zei ongeduldig: „Geen tijd vandaag. Een andere keer liever. Kom maar liever over de brug met wat Je te vragen hebt, Cribb." Hij stond op en ging voor de open haard zijn handen warmen. „Ja, ziet u lord Gilroy heeft ge ruchten gehoord omtrent uw politie ke sympathieën," zei Cribb. „Na tuurlijk zijn het praatjes en niet meer, maar toch moeten we hier aandacht aan schenken, vond hij. Tenslotte moeten we allemaal een lijn trekken nu de regering het zo bont maakt, niet Craddock?" Paul was ln eerste Instantie dodelijk verbaasd. Zijn verbazing verkeerde in ergernis, ja, in woede zelfs, toen Gilroy zonder hem aan te kijken Cribbs woorden aanvulde: „Vertel me nu niet dat die kleine radicale rat van daarnet hier kind aan huis is, Craddock. Dat past niet voor mensen als wij, zie je. Je kunt die lawaaischopper het beste meteen de deur wijzen Je kunt Je toch niet met zulk tuig afgevea Als je ze een vin ger geeft nemen ze je hele hand." Nog steeds wist Paul zijn opkomen de woede te beheersen. Vaagjes antwoordde hij: „Tuig? O, bedoelt u soms mr James Grenfell? Ja, die was zoéven hier, zoals hij wekelijks doet wanneer hij deze kant uit komt." „Alle duivels, dus het is toch waar," zei Gilroy. „Inderdaad." zei Paul, die zich van de domme hield. „En ik voel me verplicht te verklaren dat hij niet alleen buitengewoon beleefd is, R. F. Delderfield „De Boekerij, Baarn" maar ook een aangename ge sprekspartner. En wat ik het voor naamste vind: hij zou zich nooit zo over een van u beiden uitlaten als u over hem doet." Toen de woorden hem uit de mond waren voelde hij zich opeens een stuk beter. Hij had zichzelf weer in de hand, wat versterkt werd door Cribbs verschrikte gezichtsuitdruk king en Gllroys strakke blik. „Ach, schei toch uit, Craddock," zei Cribb. „Je wilt toch niet beweren dat je op die radicalen gaat stemmen?" „Ik heb nog geen gelegenheid gehad om mijn stem uit te brengen," zei Paul opgewekt, „maar na dit ge sprek zal ik ernstig overwegen het bij de komende verkiezingen beslist te doen." „Kom, Cribb," zei Lord Gilroy bijna fluisterend toen hij naar de deur liep. Maar Cribb was vasthou dender. „Hoor eens, jongeman," zei hij tot Paul. „Ik was inderdaad erg ge schokt toen ik hoorde dat Grenfell tot je vaste bezoekers behoort. We willen je niet beïnvloeden, maar tenslotte ben je hier vreemd en daarom doorzie Je die intrigant niet. Hij kan o, zo gezellig praten, maar je belangen als grootgrondbezitter lij den ernstige schade als je je met zulk uitschot afgeeft. Als het aan Grenfell en consorten lag, zouden er helemaal geen grootgrondbezitters meer zijn." „Goeie hemel, man," zei Paul. „Grenfell is geen Spaanse anarchist of Russische nihilistHij verte genwoordigt een te goeder naam en faam bekend staande partij, de de mocraten. Welk recht hebben lord Gilroy en u eigenlijk om mij te beve len hem de deur te wijzen? Ik ben nog steeds de baas in mijn eigen huis." „We verspillen hier onze kostbare tijd," zei Gilroy kalm. „De vent is zelf blijkbaar ook radicaal getint. Daar had ik al dadelijk zo'n vermoe den van, toen hij met al die verbete ringen begon." „Hebt u Grenfell beloofd dat u hem bij de volgende verkiezingen zult steunen?" vroeg Cribb. Vol afkeer antwoordde Paul: „Nee, mr Cribb. Hij heeft er nog nooit om gevraagd, ziet u." „Ja, dat ls zo zijn tactiek," zei Cribb. „Luister eens goed, jongeman Maar hij kreeg geen gelegenheid meer een woord te zeggen. Paul stopte zijn handen in zijn broekzak ken en viel hem in de rede: „Nee, mr Cribb, luistert u maar liever naar mij. Voordat ik hier kwam interes seerde ik me geen zier voor politiek. Maar ik geloof dat ik er vanmorgen mijn portie van heb gehad. Al die keren dat Grenfell me bezocht heeft, is er geen sprake geweest van pogin gen om me over te halen, maar hij heeft me al evenmin behandeld als een onmondig kind. Wat uw conser vatieve partij nastreeft weet Ik niet, en ook niet wat de liberalen willen, maar nu ben ik er pas goed nieuwsgierig naar geworden! In elk geval weet ik nu alvast zeker dat het uw partijleden aan twee dingen ont breekt: aan tact en goede manieren. Even puzzelen I 2 3 L 6 7 j 9~~ II 13 iT" iT" IS 1 18 I9~ TT 22 23~ w 25~ 1 Horizontaal: 1. tennisterm. 4. vruch- tenat, 7 meisjesnaam, 8. oude boom stronk. 9. levendig, 11. berg. 12. ste vig, 14. muzieknoot, 11. plechtige gelofte, 16. oude lengtemaat, 17. die- trentuin, 19. voorzetsel, 21. rolgor dijn. 23. tegen. 24. hetzelfie, 25. ont kenning, 26. Spaanse lenjtemaat. Verticaal: 1. bitter voelt. 2. oor logsgod. 3. roofdiertje, 4. lipharen, 5. bloeiwijze, 6. vraagstuk, 7. specerij. 10. proef. 13. uitgave, 17. hoekpijler. 18. reinigingsmiddel. 20. plaitsje on der Gramsbergen. 22. opstojtje. Oplossing vorige puzzel 1 Amer. 2. mode. 3. edel, 4. relatie. 5. tael, 6. ieme, 7. element, 8. emoe, 9. node, 10. teer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 4