Truusje Simons: ,lk doe wat mijn hand vindt om te doen' Belangstelling voor handwerl VW PROBLEEM OOK HET ONZE Je hebt van die mensen ,,Elk mens heeft een ander nodig" MAANDAG 31 JANUARI 1977 VARIA Trouw/Kwartet i W door Fred Lammers ZWOLLE „Ik doe wat mijn hand vindt te doen. Het zijn maar kleine dingen waar ik mee bezig ben." Zo typeert me vrouw Truus van Coevorden- Simons het werk waar zij nu al zo n jaar of tien dagelijks druk mee is. mensen helpen in de ruimste zin van het woord. In de Overijsselse hoofdstad, waar bijna iedereen haar kent als ..Truus Simons', denken de mensen over die ..kleine dingen" wel een beetje anders. Want het is niet niks als Je Je huis 24 uur per dag openzet voor iedereen, die door welke omstandigheden dan ook in problemen terecht is geko men: ongehuwde moeders, geschei den vrouwen en mannen, die het niet meer zien zitten, mensen die om an dere redenen het leven niet meer de moeite waard vinden en soms zelfs al hebben geprobeerd eruit te stappen, aan drugs verslaafden, alcoholisten en noem maar op. BIJ Truusje Si mons vinden ze altijd een luisterend oor. of zij zich nu door eigen schuld die moeilijkheden op de hals hebben gehaald of niet. ..Elk mens heeft een ander nodig." Dat is voor Truus Si mons (37) het uitgangspunt bij haar werk. Negentien jaar geleden kwam zij uit Sunname naar Nederland. Haar ou ders waren belden overleden en ze vond het bij de tante, bij wie ze in huis was gekomen, niet zo prettig. Het aanbod van een Nederlandse mevrouw, die bij haar tante kwam logeren, om naar Amsterdam te ko men en haar huisgenote te worden kwam op een Juist moment, al bleef het een hele onderneming. „In het begin is het me heel zwaar gevallen al had ik van tevoren alles goed overwogen. Vooral die eerste Kerstmis, toen er een draaiorgel door onze straat reed dat bekende kerstleldjes speelde had ik wel terug willen kruipen, zo verlaten voelde ik me." Om Nederland echt te leren kennen ging Truus bij Albert Heyn in de fabriek werken. ..Ze keken wel even vreemd op dat er een kleurlinge bin nenstapte. Dat was in die tijd nog een bijzonderheid, maar de meisjes accepteerden me meteen. Ik deed dan ook helemaal met ze mee, ook met rumbonen uitzuigen," vertelt Truus. BIJ Albert Heyn begon het al dat mensen met problemen op Truus afstapten. „Vaak moest ik als scheidsrechter optreden, waarschijnlijk omdat ik er een beet je anders uitzag door mijn donkere huidskleur en als Surinaamse tal van zaken objectiever kon beoor delen" Jeugdleidster Truus bleef maar kort fabrieksmeis je. Na eerst nog bij een textielbedrijf op kantoor te hebben gezeten slaag de zij erin werk te vinden, dat aan sloot bij haar ervaring in het kleuter onderwijs in haar geboorteland. ZIJ werd Jeugdleidster in kindertehui zen, waar door ziekte of andere oor zaken personeelsproblemen ontston den. Het was in dat verband dat Truus ruim tien Jaar geleden op een tentoonstelling in Zwolle, die als motto had „Ruimte voor de jeugd" (woorden die spoedig in haar leven een extra dimensie zouden krijgen) Hans van Coevorden ontmoette, de bouwkundige, sterk in jeugdwerk geïnteresseerde man, met wie zij trouwde. „Drie maanden na ons huwelijk had den wij ons eerste kind in huls, een Truusje Simons zingen met Jan Akkerman debiele jongen, die ik pp de Martha- stichting in Alphen aan de Rijn had meegemaakt en die daar mijn be schermeling was geworden. Het lag voor de hand dat ze bij ons kwamen toen ze een pleeggezin voor Dave zochten." Daarmee was het hek van de dam. Op Dave volgde een stroom kin deren van allerlei nationaliteiten en huidskleuren. Uit Suriname lieten Truus en Hans Jonge familieleden overkomen, die onder dezelfde be roerde omstandigheden moesten opgroeien als Truus na de dood van haar ouders. Het huls in de von We berstraat werd te klein om alle kin deren te huisvesten, want er waren er op het laatst dertig. De gemeente Zwolle bood de helpende hand door twee aangrenzende huizen ook aan de Van Coevordens te gaan ver huren. het nieuwe huis niet lateir zorgt als Truus niet thuis is voor de kin deren. En van huis is Truus van Coevorden dikwijls. Haar werk gebeurt allemaal zonder overheidssubsidie. Truus be taalt alles grotendeels uit eigen por- temonnaie en dat kan dankzij een andere activiteit die veel van haar energie vraagt: zingen. „Dat deed ik al In Parimaribo. Toen waren het westenliedjes. In Nederland zong ik in het begin veel van Harry Beliafon- te. Een poosje heeft de nu zo beken de gitarist Jan Akkerman, die mijn buurjongen was in Amsterdam, me begeleid. Nu zing ik uitsluitend gos pels. Ik reis daarvoor het hele land door. Zelf ben ik hervormd, maar ik zing voor allerlei kerkelijke groepe ringen, voor protestanten en voor katholieken." Gesprekken Brug Toen andere instanties zich het lot van de kinderen gingen aantrekken schakelde men in de von Weber straat op volwassenen over. Al ko men er af en toe nog kinderen, die een tijdelijk onderdak nodig hebben, tegenwoordig zijn het toch vooral ouderen die Truus In huis neemt om ze tijdens dagelijkse gesprekken of door ze zo maar wat gezelligheid te bieden weer nieuwe levensmoed te geven. Al wonen de Van Coevordens sinds november met hun gezin, dat uit drie kinderen bestaat, in een an der deel van Zwolle, omdat ze dit noodzakelijk vinden voor hun kinde ren. de von Weberstraat is ook hun huis gebleven. „Dingen die ons dier baar zijn, bijvoorbeeld onze trouwfo to, staat daar en dat zal zo blijven. Als Je zulke zaken weg gaat halen ontneem Je een huis de warmte die er vanuit moet gaan en ik zit er trou wens een groot deel van de dag. 's Morgens ben ik er om half negen. Tussen de middag ga ik naar mijn nieuwe huis om de kinderen op te vangen als die uit school komen maar om half twee ben ik weer in de von Weberstraat tot een uur of half vijf en soms langer, net zoals het uitkomt." Het Philippijnse meisje dat ze in huis hebben genomen dat in huls nemen kunnen ze ook in Maar het geld dat Truus op die ma nier verdient is, hoe welkom ook, bijzaak." Het is natuurlijk heerlijk als je merkt wat je er allemaal mee kunt doen maar ik zing omdat ik de blijdschap die ik in het geloof vind wil door geven. Ik wil de mensen aan het nadenken zetten over hun relatie met Ood. Die boodschap kan ik in alle kerken kwijt, omdat die voor alle mensen geldt. Tijdens die zang avonden vraag ik de mensen wat zij met Gods zoon hebben gedaan. Ter wijl HIJ is gekomen om een brug te slaan en relaties te herstellen heb ben de mensen die brug opge blazen." Truus vertelt dat in Amsterdam maar ook in Urk, waar zij vaak optreedt. „Het is wonderlijk maar ook in het streng calvinistische Urk pikken ze het van me, ik geloof om dat de mensen merken dat ik puur ben. Ik sta voor honderd procent achter hetgaan ik zing en zeg, het is eigen ervaring. Als ik het niet zelf zou beleven zou ik het niet kunnen brengen. Ik probeer Christen te zijn en dan maakt het niets uit tot welk kerk je behoort. Ik vind het altijd een beetje komisch als ik mensen ontmoet die denken dat hun kerk het alleen bij het goede eind heeft. Er wordt zo vaak ten onrechte ge (foto: Pieter Gerritse) schermd met bijbelteksten. Steeds weer proberen mensen door een stukje uit de bijbel te halen Jezus voor hun karretje te spannen. Zo zeggen de socialisten: Jezus was voor de armen en onderdrukten, dus was hij een socialist. Maar mensen die zwemmen in hun geld verdedigen hun levensstijl soms ook met een bijbeltekst in de hand. Het heeft veel met je karakter te maken bij welke kerk je je aansluit, of je nuchter denkt of mystiek bent ingesteld. Het is allemaal niet zo belangrijk. Waar het op aankomt is of je je bij alles wat je doet afvraagt: wat zou God daar nou van vinden want als je achter Hem aanloopt heeft dat con sequenties. Kindertehuis Een deel van het geld dat met zingen binnenkomt gaat naar het kinder huis „Samuel" in Parimaribo. „In Suriname krijgen kinderen in een kinderhuis van de staat drie kwartjes per dag. Daarmee kun je geen kinderen grootbrengen," zegt Truus. die het liefst haar eigen boontjes dopt en pas als ze er zelf helemaal geen gat meer in ziet plaat selijke kerken inschakelt. Die laten haar dan niet in de steek." Een paar maanden geleden heb lk het nog gehad toen er een Marok kaan bij me kwam. Zijn vrouw was heel erg ziek. Ze wist dat ze niet lang meer zou leven en nu was haar harte- wens in haar geboorteland sterven. Ik had er op dat moment het geld niet voor. De hervormden, gerefor meerden en christelijke gereformeer den hier in Zwolle hebben toen met elkaar de reis van die man en zijn zieke vrouw betaald. Hun vier kinde ren heb ik zo lang in huis genomen." Hoewel zij Suriname nooit zal verge ten voelt Truus zich helemaal thuis in ons land. „De Nederlanders heb ben echter wel een andere mentali teit dan mijn volk, dat valt me steeds weer op. Zij denken nog te veel in rassen, inplaats van in men sen. Ze vergeten dat het op de per soonlijkheid van een mens aankomt en niet of hij nu blank, bruin of zwart Is." Truus doet alles om ook aan die mentaliteitsverandering een steen tje bij te dragen. door Mink van Rijsdijk Het is al meer dan een kwart eeuw geleden dat ik met een groepje mensen aan de praat raakte over angst. Niet over angst, die je een heel leven niet meer kwijt raakt, maar over losse momenten van bang zijn, zoals iedereen soms beleeft. Er werden nogal wat sterke verhalen verteld. Het was nog maar enkele jaren na de oorlog en enkelen van ons haalden herinneringen op, waarin angst een rol had gespeeld. Opvallend was wel dat men er smakelijk over vertellen kon. Het leed was al geleden en zelfs het terugdenken aan bepaalde angstige voorvallen leverde de verteller geen spoor meer van doorgestane emoties opl Wel een aureool van heldendom. Toen en toen, sjonge, wat had hij in de rats gezeten en terecht, want wat was de situatie benard. De nacht was bitter koud geweest of de dag snikheet; de noordwester gierde of er werd in zweet gebaad. Er waren voortreffelijke vertellers in het gezelschap, die details prima konden opkloppen, waardoor de relazen heel realistisch overkwamen en wij verrukke lijke sensaties beleefden. Toch verveelde het geheel me nogal. Als iets span nends goed is afgelopen en je er smakelijk over kunt vertellen is de angst zo vrijblijvend geworden. Met de goede afloop in de rug is het gemakkelijk praten, terwijl jüist door twijfels daaraan indertijd de bang heid ontstond. Godfried Bomans heeft eens gezegd dat herinneringen altijd verpakt zijn in papiertjes van het heden. Mijn indruk die avond was dat men met het zoeken naar aantrekkelijke papiertjes elkaar wilde overtreffen in angstverhalen. In de periode dat we dat gesprek hadden, moest mijn man vaak op reis en aangezien de pegulanten ontbra ken om gezellig mee te gaan, zat ik veel alleen. Dat was op zichzelf niet dramatisch, als ik tenminste 's avonds tegen bedtijd maar niet zo bang was geweest. Ik hoorde geluiden die, als we samen waren, nooit tot me doordrongen. De trap kraakte, ramen klepperden en buiten was het door vreemde ritselingen ook niet erg pluis. Ja, ik was bang, vooral als ik naar bed moest. De donkere trap naar boven leek duizend treden te hebben en aan het einde daarvan Wat of wie vreesde ik daar boven aan te treffen? Als ik redelijk nadacht, verwachtte ik niets en niemand, toch klopte mijn hart woest en trilden mijn knieën. Eenmaal boven vergde het openen van de slaapka merdeur enorme wilskracht. Die bewuste avond dat er zo sappig over bang zijn werd gesproken, biechtte ik de helden mijn angst op voor alleen zijn in een donker huis. Ik oogstte vertedering. Dat kleine bange vrouwtje toch. Iemand grapte dat hij best zo nu en dan eens een avondje wilde oppassen. De grootste held echter ach. wat heet held, hij had in ieder geval wel de grootste mond adviseerde vroom: ,,Je zou eens in geloof naar boven moeten gaan." Zo maakte de profane held zichzelf nog tot ge loofsheld op rekening van verondersteld ongeloof van „het bange vrouwtje". Je hebt van die mensen. Toch werd het best een goede avond. Later praatten we over de liefde, een dankbaar onderwerp dat het tot op de huidige dag nog steeds doet en waar oeverloos over geredeneerd kan worden. Er kwamen heel pikante bekentenissen los over stoute liefdes, die overwonnen waren, maar ook lieve verhalen over jeugdliefdes, die tegen velerlei verdrukking in stand hadden gehouden. In die tijd werd er nog niet zo vrijmoedig over sex gepraat als nu, maar via het Hooglied kwamen we zelfs heel behoedzaam bij de erotiek terecht. Toen werd de geloofsheld ineens erg openhartig. Hij was weduwnaar en vertelde over een nieuwe liefde die in zijn hart bezig was te groeien. Maar hij was bang. Bang om een blauwtje te lopen, bang ook dat alles een bevlieging bleek te zijn, bang voor zijn verlangen naar die vrouw. Toen zei ik: ,,Je zou eens in geloof moeten gaan liefhebben." Het was geen wraak zonder meer. Diep onder mijn rancune zat dat griezelige angeltje van precies te weten wanneer en hoe en wat een ander moet geloven. Je hebt van die mensen, die daar ijzersterk in zijn. door Annemarie Lücker Steeds meer mensen interesseren zich in de technieken van de echt mooie en oorspronkelijke handwer ken. Antieke borduurpatronen wor den weer te voorschijn gehaald en opnieuw uitgebracht en er worden hoge eisen gesteld aan de kwaliteit van de materialen en de kleuren. Niet iedereen heeft de gave en het geduld om langdurig met een hand werk bezig te zijn. De vereniging „Tesselschade Arbeid Adelt" telt vierenveertig afdelingen door het he le land met winkels in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Hilversum, Haarlem, Utrecht en Arnhem en een groot aantal verkoopadressen in kleinere plaatsen, waar allerlei mooi handwerk te koop is. Tesselschade Arbeid Adelt, een van de oudste vrouwenverenigingen in ons land, werd honderdenzes Jaar geleden opgericht naar een idee in het vrouwenmaadblad „De Roe ping" van Betsy Park. Het was in de periode dat de armenzorg op gang kwam. Betsy Park vond een manier om vrouwen en meisjes in sociale en financiële moeilijkheden thuis te la ten handwerken, waardoor het mo gelijk werd hen met deze verdien sten een opleiding of een studie te laten volgen. Deze handwerken wer den en worden nog steeds verkocht zonder winst voor de vereniging. Uit de contributie (minimaal 7,50) van de leden wordt jaarlijks bijgedragen aan de kosten van opleiding, studie of herscholing van ongeveer zestig meisjes. Op het ogenblik werken ruim vijf honderd vrouwen en meisjes thuis en in hun eigen tijd voor Arbeid Adelt. Ze maken luxe en gebruiks artikelen, die mooi en origineel zijn. Natuurlijk is ook de kwaliteit uitste kend en de selectie is zeer nauw keurig. Tafelkleden en theemutsen van be drukte katoen zijn er vanaf vij fentwintig gulden. Handgeborduur- de theemutsen, ook op bestelling, gaan vanaf 75 tot 125 gulden. Hand beschilderde glazen potten en fles sen in allerlei maten zijn er vanaf 11,75 tot 25 gulden. Er zijn een hoop kleine goedkope artikelen; handbeschilderde pillendoosjes 1,75), luciferdoosjes versierd met gedroogde bloemen (2,75), grote spel denkussens, degelijk gevuld me zaagsel en beeldschone geborduurd* lavendelzakjes (6,50). Uitermate han dig voor op reis zijn vouwbakjes van bloemetjesstof; plat in de koffer, uit geklapt een bewaarbakje voor siera den en toiletartikelen. (12.50). Voor ongeveer dertig gulden zijn e kleine gebloemde nek-kussentje voor mensen die zonder hoofdkussei slapen maar toch een steuntje wil len. Verzamelaars van poppen in kle derdracht kunnen kiezen uit liefs negentig soorten, alle authentiek aangekleed voor maat 18.75. Van oudsher is Arbeid Adelt beroemd on de babykleertjes. Hier komt geen machine aan te pas! Vyella smockjurken, hesjes, op de fijnste naalden gebreide wollen vestjes en truitjes voor pasgeboren baby's en schattige schortjes zoals ze bijna nergens meer te vinden zijn. Inlichtingen: Leidseplein 33 in Amsterdam. VRAGEN uitsluitend in envelop sturen neer postbus 507, Voorburg. Per vrseg een gulden in postzegels, het liefst In wserden vsn 55 en 45 ets bijvoegen, en beslist niet sen de buitenkant opplakken. Geheimhouding verzekerd, Briefkaarten worden terzl|de gelegd. Aanvulling: Wij ontvingen van een paar lezers mededelingen die hierop neer komen: Niet de zware tonen zijn voor sommige dieren waar neembaar en vaak een kwelling, maar de voor mensen niet waar neembare (ultrasonore) trillingen in zeer hoge frequenties kunnen door sommige dieren wèl gehoord worden (een voorbeeld is het hondenfluitje». Om het even; of het kanarietje nu door de hond of door de kat gebeten wordt (deze vergelijking loopt, zoals de meeste mank), beter is het een andere kamer als verblijfplaats te kiezen. Nog een aanvulling: Een van de grootvaders van onze lezers maakte in 1860 de terechtstelling van Pieter Pijnacker te Gouda mee. Een ande re grootvader, koetsier van het eerste Kamerlid Jhr van Loon haal de in 1880 zijn werkgever in Utrecht van het station. Als speciaal bij voegsel bij dit verhaal kwam dan De Jonkheer was een eenvoudig mens. die liever naast de koetsier op de bok zat. dan in de koets Op die dag deelde hij mede. de zwartste dag van Nederland te hebben be leefd: de doodstraf was afgeschaft Tussen de laatste terechtstelling en de officiële afschaffing verliepen dus nog 20 Jaren. VRAAG: In het streekmuseum op Tholen is een „Oeslachtsboom van Adam tot Christus", bearbeid door R. Schutte en Da Reguleth. predi kanten »e Amsterdam en Haarlem, nagezien door Veeg ens. Trellont en Spijkers, predikant te Haarlem enige gegevens omtrent de uitgave te Haarlem en te Amsterdam, zon der jaartal Is het mogelijk de ouder dom van deze kaart te bepalen' ANTWOORD: Ds. Schutte werd in 1745 te Amsterdam bevestigd en overleed in 1784. Zijn collega Regu leth was tussen 1777 en 1787 predi kant te Haarlem. Hoewel andere mogelijkheden niet uitgesloten zijn. kunnen we wel aannemen dat de plaat dateert uit de jaren 1777-84. De plaat werd zowel te Haarlem als te Amsterdam uitgegeven. Het trekschuitvervoer tussen Haarlem en Amsterdam was goed geregeld, zodat wij wel mogen veronderstel len. dat een goede samenwerking tussen deze heren hierdoor werd be vorderd. Deze vraag bracht ons in contact met interessante zaken. VRAAG: Waar kan ik alle beno digdheden kopen en vinden voor het zelf bouwen van uurwerken? ANTWOORD: De vraag, die een paar maanden geleden in deze ru briek gesteld werd. waarover u el ders in uw brief schrijft, behandelde een andere zaak. Toen ging het over de methode een (namaak) vuren houten Comtoiseklokkast m de oor spronkelijke roze kleur te verven, om op die manier de zo bekende en tegenwoordig zo gewilde Comtoise beter tot zijn recht te laten komen. Men hangt hier te lande de klokken meestal op zonder deze kast. terwijl het staande boerenmodel eigenlijk de enige manier is om de zware koperen slingertoestand niet te la ten domineren. Door de opening in de kast ziet men slechts een glimp van dit alles. Enfin elck syn meug.' Na overmaking van 3 op giro 424830 van firma „De hobbyklok", postbus 202, te Heemstede is op aanvrage de catalogus van deze fir ma te bestellen. Volgens onze zegsman is deze catalogus „het ab solute einde." U zou ook eens in het maartnummer 76 van Na Vijven (Es- ka. Lijnmarkt 41) kunnen lezen het artikel: Hobby van de maand-65 ers bouwen Friese klokken. VRAAG: Zou het mogelijk zijn een nagenoeg versleten kettinkje van rood goud, met hetzelfde metaal weer zo te herstellen, dat het gedra gen kan worden? Ik heb het een paar keer laten repareren als een schakeltje het begal. maar dat kost dan elke keer 6.— en het gebeurt met geel goud en dat is ook niet mooi. Ik heb er wel 100,— voor over. ANTWOORD: Het vervaardigen van een ketting is vrij eenvoudig, maar het kost wel veel tijd als dit met de hand geschiedt. Eevenveel tijd is er mee gemoeid om alle schakelverbin dingen te versterken Daarbij ko men de kosten van het materiaal. Mijns inziens komt u er met die 100.— zeker niet. Ik zou u aanra den de ketting op een japon, die wel speciaal bij deze ketting uitgezocht moet worden, met kleine steekjes vast te zetten Zo ls dit sieraad nog te dragen en u heeft de rustige ge dachte. niets te kunnen verliezen. VRAAG: WIJ kregen verleden jaar ineens last van mos in het gazon en willen het zo mogelijk in de nieuwe seizoenen voorkomen. Hoe ontstaat het eigenlijk? ANTWOORD: De aanwezigheid van mos duidt op te veel vocht en te weinig licht in de bovenste laag. Bomen en struiken plegen steeds meer uit te groeien. De zon komt daar niet meer doorheen en het blijft vochtiger dan het middenge deelte van het gazon. Gevolg: mos. Als het mogelijk is wat te snoeien op strategische plaatsen aan bomen en struiken, wordt het al iets lichter. Bedenk hierbij wel, dat het omhak ken van een mooie boom of ondes kundig snoeien het aanzicht van uw tuin meer benadeelt dat wat mos in het gazon De bovengrond van uw tuin goed los houden door zo moge lijk een betere drainage aan te bren gen en met een grasprikker regelma tig heen en weer te rijden, door het gras kort te houden zodat het een stevige ondergrond vormt, door flink te harken met een metalen gazonhark en u verder nu en dan eens te verdiepen in de literatuur, die er bestaat over de aanleg en het onderhoud van een gazon. Dit on derhoud is minstens even moeilijk als dat van een border. Kleinkinde ren en het nakroost van buren willen graag behulpzaam zijn bij dat prik ken en maaien. De bepaling: 1 tege lijk mag helpen, is dan wel nuttig! VRAAG: Als iemand overlijdt, hoe krijgen de kinderen dan uitbetalin gen van gelden, die de overledene op spaarbank, bank of giro heeft? Kan men zijn kinderen een machtiging geven voor het sterven? ANTWOORD: Machtigingen hou den op bij overlijden. De erfgena- nlen kunnen met een notariële acte van erfrecht het banksaldo etc. opvragen. Terwijl u beiden nog goed van memorie en wel ter been Is, ls het toch wel verstandig eens samen een onderhoud van de notaris aan te vragen. Wij weten te weinig van uw omstandigheden en van uw bezittin gen om u volledig te kunnen in lichten. Vraag: Hierbij zend ik u een afdruk van een merkwaardige munt Antwoord: De vele eigenaars van munten en penningen, die aan ons inlichtingen hierover vroegen, wil len wij van onze kant om enig ge duld vragen Soms in hel eenvoudig, en nu we weten dat door een bepaal de sigareltenfirma in Italië zoge naamde antieke munten worden bij gevoegd. vallen er dan direct al een paar af. maar wij willen andere, wel interessante penningen en munten graag rustig bekijken of aan ande ren laten zien Graag knoop ik hier aan vast een vraag van een van onze medewerkers hoe komt het. dat ie der jaar na Kerst wij overstroomd worden met vragen over munten. Na de zomervakantie hebben we vragen over courant vreemd geld. Die vra gen stammen uit kringen waarin geld geteld wordt uit collectezakken (dat gebeurt hier en daar werkelijk nog met man en vrouwkracht-met de hand). Worden die Kerstduiten ook in de collectezakken gedepo neerd? U ziet, ook wij hebben pro blemen Vraag: Ik wil graag prinses Christina feliciteren als zij in februari 30 jaar wordt. Waar woont zij in New York? Antwoord: Wat een leuk idee Ik zou als ik u was uw brief aan mevrouw C Guillermo. prinses van Oranje, ge woon adresseren pa Paleis Soestdijk te Baarn Vraag: Ik wil een septictank laten maken. Wat mag er wel en wat niet op aangesloten worden? De wateraf voer komt via een sloot in een vaart. Antwoord: Een septictank functio neert goed wanneer er uitsluitend faecaliën in terecht komen. Uzou de afvoer van de doucheruimte kunnen voegen bij de afvoer van het water, zoals dat uit die tank overloopt naar dew sloot. Met lauw water, waarin nu en dan een heel klein beetje "ammonia wordt bijgevoegd kan men de WC pot behoorlijk schoonhgouden. Een doucheruimte wordt op een andere manier schoon- gehouden. maar zeep en baden hoort nu eenmaal bij elkaar Dus in de WC ook geen fonteintje met lek kere zeep speciaal voor de gasten en derg Tenzij dat fonteintje afwatert op de afvoer van de doucheruimte Dat hel water uit de keuken en van de gezinswas niet in de seplirlank terecht mag komen, spreekt vanzelf Gelukkig is u op de hoogte van wasmiddlen die u mag gebruiker zonder het milieu teveel aan te tas ten Dat is in uw slootje direct te controleren Doe dat regelmatig voor planten of slootdierljes dood zijn. Vragen: over deksels vat Wedgwood, van Arzberg Nevadaer en ander serviesgoed met aangoge ven versiering Antwoord: Wij verwijzen naar he artikel van Annemarie Lücker i ons blad van 6 september 197( Unieke serviesverzameling Ge nöemd wordt de zaak van Bernarc Künsler. Korte Houtstraat 2.3.4.5.11-13. Den Haag Hoewel di uitleg en de afmetingen vaak hoe preeies worden gegeven ls het om toch niet mogelijk persoonlijk dez< ontbrekende serviesdelen bij elkaa te gaan zoeken Maak er eens eet gezellig dagje Den Haag van' Di Korte Houtstraat is 7 minuten lopet van hei nieuwe station, als men vat Utrecht komt en dat is de inoetU van bekijken ook wel waard

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 6