Het IKV en het aangepaste antwoord Geen bezwaren tegen een gepast humoristisch spel Uit brieven van lezers Synodaal geschrift over de verzoening Mijn zusje knarsetandt ontzettend UIT DE KERKBLADEN VANDAAG Voorbijgangers Zionistenbond laakt brief over Israël MAANDAG 31 JANUARI 1977 KERK Trouw/Kwartet 2 We hebben mooie jaren achter ons liggen, waarin hervormden heel wat van de gereformeerden konden opsteken Niet dat ze dat altijd deden, iets opsteken bedoel ik. maar de mogelijkheid daartoe was in elk geval aanwezig Tegenwoor dig is dat niet meer zo. de gerefor meerden hebben nu zelf ook verbo den linkse en vrijzinnige waren in huis. dus ze hoeven de hervormden niks meer te vertellen. Overigens ligt die goeie, oude tijd nog niet zo gek lang achter ons. Er zijn nogal wat mensen die menen dat in en door de oorlog alle voor oorlogse zekerheden met bijbeho- ren weggespoeld zijn. maarzij ver gissen zich Na 1945 zijn we nog geruime tijd in het oude spoor vooruit gegaan en (om maar iets te noemen) paters die in de jaren zes tig dapper achter een spandoek aansjouwden, waren vèr in de jaren vijftig nog aan het tobben over de lengte van de broekjes van jeugdi ge padvinders. En de bevrijding was al bijna vijf Jaar achter de rug. toen hervormde jongelingen nog netjes aan het gereformeerde be stuur van een clubhuis kwamen vragen of ze daar alsjeblieft een toneelstukje mochten opvoeren. Om man en paard te noemen, het was op 22 december 1949 dat de gen) bovengenoemde vraag stelden aan de bestuurderen van de aldaar gevestigde gereformeerde lokali- door A. J. Klei telt ..De Bunker. En de gerefor meerden van destijds maakten oog degelijk werk van *o*n verzoek, ge tuige hetgeen de notulen ons hiero ver hebben nagelaten: ..bet blijkt bij de bespreking, dat wel niet het grote nut van het to neel wordt ingezien, maar dat toch tegen het toneel als zodanig geen bezwaren zijn. Alken het te veel opgaan ln die dingen zal schadelijk zijn. daar er dan geen tijd overblijft voor catechisatie en het verwerven van kennis op breed terrein. Ook de Inhoud van het toneel komt onder het ontleedmes en dan wordt afge wezen elk Bijbels toneel en het in allerlei vorm en soort bekeringsto neel. Geen bezwaren bestaan er bij de Commissie tegen een goed ver antwoord historisch stuk erf even min tegen een gepast humoristisch spel. De secretaris krijgt opdracht dit de jongens te zeggen. Kijk. in die dagen wisten de gere formeerden nog wat problemen wa ren en hoe Je er mee om moest springen. Wat dit betreft hadden se aangaande het toneel ln '49 al een traditie van een kwart eeuw achter zich. In 1924 immers gonsde gere formeerd Nederland van de debat ten over het al dan niet geoorloofd zijn van toneelspelen. Dat was in verband met het feit dat studenten van de Vrije Universiteit „Saul en David" van Querido hadden opge voerd. Tegenover professor Hepp. die het stuk .walgelijk, driedubbel walgelijk" vond. stond het oordeel van dominee Geelkerken, die ..niet alleen kunstgenot, maar zelfs stich ting" ontvangen had. en de her druk van een nog door Abraham Kuyper ingeleid boekje „Behoort een christen ln de komedie?" werd druk bestudeerd. Maar om op de beraadslagingen uit 1949 terug te komen, het verslag daarvan haal ik uit een boekje dat „De Bunker" heet en dat de schrij ver ervan, Anne Marinus. onderwij zer ln Zwartsluis, me ter aankondi ging toestuurde. Anne Marinus is ln Opende geboren en geeft in zijn geschrift een onopgesmukt relaas van gereformeerd evangelisatie werk, dat eerst ln een echte bunker plaats vond en later verhuisde naar een gebouwtje dat de naam „De Bunker", en vader Marinus als kos ter kreeg. Het speelt allemaal in de tijd dat „Baarn" nog degelijke evangelistes aflevert, zoals Nel en Gr*. In plaats van maatschappij kritische sociale werksters, welke de synode zorg baren. En Jeugdlei der Rlenk van der Leij had niet Marx, maar komkommers en toma ten onder ogen gehad, voordat hij zijn taak aanvatte. Nee. nee, de nostalgie-machine draait niet op volle toeren, met het oog daarop werd „De Bunker" heus niet geschreven. Anne Marinus (lk zi!?"*t meteen maar zeggen, want het wordt hem vaak gevraagd: géén familie van de Amsterdamse ouderling Marinus. die de hierbo ven al genoemde dominee Geelker ken aanbracht) wilde een stukje plaatselijke en regionale kerkhisto rie doen herleven en daar moeten toch wel liefhebbers voor zijn. „De Bunker" (48 bladzijden. 26 foto's) kan besteld worden door drie rijksdaalders te storten op giro nummer 21.40.386 t.n.v. A. Marinus. Zwartsluis. Op de foto: Anne Mari nus senior. Raad van kerken VS tegen Krugerrands NEW YORK De nationale raad van kerken in de Verenigde Staten heeft 35 instellingen in New York gevraagd, af te zien van het verhan delen van de Zuidafrikaanse gouden „Krugerrand." In een brief aan de muntverkopers zegt Robert C. S. Powell. Afrika- directeur van de raad van kerken, dat afname van Zuidafrikaans goud. zeker ook in de vorm van Kruget- rands, steun aan de blanke minder heidsregering inhoudt. Het komt ook neer op mede-profiteren van het werk van onderbetaalde zwarte mijnwerkers en anderen. Hij verge lijkt deze goud verkoop met het ver handelen van het bloed van de mijn werkers. De Krugerrand. aangemunt goud in penningen van ruim dertig gram, is een vorm van vergroting van de ver handelbaarheid van Zuidafrikaans goud. Powell heeft de Newyórkse muntverkopers gevraagd, of zij zich werkelijk geroepen voelen, aan geldwerving voor de Zuidafrikaanse regering te doen. Een van de 35 benaderde firma's heeft inmiddels toegezegd met deze handel te zullen stoppen. Conferenties Ouders van homofiele kinderen. Ontmoetingsdag, zaterdag 12 febru ari vanaf half twee te Groningen, m.m.v. dr. J. Grubben. ds. A. Klamer en mevr. G.J. Strikwerda-van Klin ken. Inl. en opg. tel. 050-410907. Godsdienst op school. Voor predi kanten en catecheten, die betrok ken zijn bij het godsdienstonderwijs op openbare lagere scholen, m.m.v. prof. dr. P. Roest. Woensdag 9 febru ari kwart over twee tot kwart over vijf. prov. herv. jeugdraad. Tuinlaan 18. Schiedam (tel. 010-264500). Lijden op een afstand? Laat God lijden of lijdt Hij mee? Plaatsen we het lijden verder weg bij onszelf? m.m.v. ds. Ph. Stoffels, vrijdag avond 4 februari half acht tot zater dagmiddag 5 februari half vijf. Ernst Sillemhoeve, Lage Vuursche. Aanm. Toerustingscentrum (tel. 033-43244, toest. 123). Kan onderwijs neutraal zijn? Wee kendcursus voor onderwijsgeven den en belangstellenden, 11-12 fe bruari. Den Alerdinck, Laag Zuthem (tel. 05290-541). KAMPEN Over enkele weken zal op naam van het moderamen van vorige gereformeerde synode een pastoraal geschrift over de verzoe ning verschijnen. Het geschrift is samengesteld door ds A. C. Hofland, dr A. Kruyswijk, ds J. Overduin, prof. dr J. Plomp en prof. dr J. Verkuyl, in opdracht van de synode. Het bestaat uit drie delen: de gang van zaken bij de kwestie-Wiersinga, een behandeling van de bijbelse ge gevens over de verzoening en de dienst van de verzoening, zoals die in het leven van de gelovige moet worden waargemaakt. Het tachtig pagina's tellende boekje verschijnt bij uitgeverij Kok in Kampen. door Aldert Schipper Het IKV. dat ln 1966 is opgericht door de grote kerken, is nu zo'n jaar of tien bezig, ons te stimuleren, na te denken over de oorlogspro- blematiek. Men is na zo'n periode allicht ge neigd, zich af te vragen, of dat werk ook in de praktische politiek, via de geëigende beleids organen. enig resultaat heeft afgeworpen. Een groep Nijmeegse studenten heeft de Handelingen van de Tweede Kamer over de afgelopen vier jaar nageplozen op uitspraken en standpunten van kamer leden Inzake kwesties als oorlog en vrede, bewapening en ontwikkeling. Het resultaat hebben zij neergelegd ln een keurig boekje, dat het IKV heeft uitgegeven. Dr. Mient Jan Faber, de secretaris van het IKV ontkent nadrukkelijk dat uit het boekje de voorkeur van het IKV voor een bepaalde politieke partij zou bUJken. hoewel het op merkelijk is dat de twee kleine „linkse" partijen PSP en PPR het dichtste liggen bij hetaeen het IKV voor ogen staat als urgente stappen terwUle van de vrede in West-Europa. Grotere stappen Vroeger „geloofde" het IKV nogal in de politiek van de kleine stappen. 8teeds meer komt het echter tot het inzicht dat het huidige veiligheidssysteem immoreel Is en dat we er vanaf moeten. Vooral de kernbewapening ligt het IKV zwaar op de maag. Het terugdringen van kernwapens lukt al maar niet. Daarom wil dr. Faber nu dat er een echte revolutionaire stap gedaan wordt bijvoorbeeld doordat het Westen voorstelt Centraal Europa kernwapenvrij te maken zonder een tegen prestatie te eisen op conventioneel gebied. Zou dat niet een enorme sprong in het duister zijn, gezien de berichten over de groeiende bewapening in Oost-Europa? Ik zie het niet als een sprong in het duister, maar als een sprong in het licht. De huidige toestand is zeer gevaarlijk en duister. Als er een conflict komt. gebruik Je alle wapens dus ook kernwapens. Dat betekent dat Europa er aan gaat. En wat die zogenaamde overbewa pening van de landen van het Warschau-pact betreft, het Westen heeft een technologische voorsprong, die ons nu de ruimte geeft, echt iets te wagen. Kua je niet beter de bewapeningstoestand nog even zo laten en eerst streven naar bet wederzijds afbreken van bet wantrouwen tussen de blokken. Daar is iets waar in het CDA ook steeds voor wordt gepleit, aan de vrede werken vanuit een positie van kracht. Maar dat is niet geloofwaardig voor de andere kant. De contacten die er steeds meer komen tussen oost en west zijn erg kwetsbaar, ook al doordat men in Oost-Europa denkt dat wij op de loer LIGGEN OM HEN AAN TE VALLEN. Het enige dat misschien geloofwaardig is. zijn grote opzienbarende stappen. En daar hoor je alleen de kleine partijen over. Dus jullie kiezen toch? Nee, we stellen alleen vast, dat er een overeenkomst in het doel is. waar we heen willen. Maar dat betekent niet dat het uitgangspunt van de kleinen partijen en van het IKV hetzelfde zijn. Het betekent allerminst- dat wij ons met de PPR of de PSP vereenzelvigen. Er komt trouwens binnenkort een gesprek tussen het IKV en het CD over de bewapening. En de KVP-er Van Elzen reageerde bijvoorbeeld al vrij positief op „Het aangepaste woord". Hij merkte alleen op dat het jammer is, dat wij er niet zijn activiteiten buiten de kamer in verwerkt hadden. Kun je tussen de partijen in het CDA nog verschil zien in hun benadering van de oorlogsproblematiek? Er is misschien bij de KVP-ers een wat optimistischer mensbeeld dan bij de ARP-ers. Daardoor komt de KVP meestal wat soepeler over in deze problematiek. Bij de ARP hanteert men misschien wat meer het denkbeeld van de zondigheid van de mens. Het IKV heeft in die tien jaar op praktisch politiek gebied niet zoveel tot stand weten te brengen ten gunste van oorlog en vrede. Nee, en toch is de kwestie van oorlog en vrede eenvou diger dan de ontwikkelingsproblematiek. En het lijkt wel alsof de politieke wereld bang is dat de gewone man een keus doet. De vredesproblematiek wordt veel ingewikkelder voorgesteld dan zij is, om de emotionele factor uit te schakelen. WIJ vinden dat de gewone mensen in staat gesteld moeten worden te kiezen. Maar we zijn politiek in een verlammende situatie gekomen, waarin we onszelf bijna elke ruimte voor een keus hebben ontnomen. Ziet het IKV nog een weg om de problemen,dichter bij de mensen te brengen? Wij hebben sterk gepleit voor het tot stand komen van een nationale commissie veiligheidsvraagstukken, die kleine initiatieven op het gebied van de bewustwor ding kan ondersteunen. Verder denken wij dat we ln de toekomst moeten aansluiten als mensen lokaal iets ondernemen om de bestaande toestand te veranderen. Een theoretisch voorbeeldje. In Friesland hebben een groep gewone mensen grote bezwaren tegen de aanleg van een militair oefenterrein. Zij ervaren dat zij door de economische teruggang steeds meer buiten de maatschappij komen te staan en nu als compensatie de werkgelegenheid aangeboden krijgen, die de aanleg van een oefenterrein nu eenmaal meebrengt. Deze mensen vragen zich af of ze daarmee niet van de regen in de drup komen. Zij zijn niet per se tegen het leger, maar zij komen er ineens achter dat het leger een stukje is van het totale systeem dat hen eerst werkloos heeft gemaakt. Kijk, ik vind dat we zulke kleine plaatselijke acties op een landelijk niveau moe ten zien te tillen. Het aangepaste antwoord. Politieke partijen over veiligheidsvraagstukken. Kieswijzer nr 2, 227 pag., prijs 7,50 plus verzendkosten. Eerder verscheen in de serie kieswijzer: Onderontwikkeld, prijs 5,00. Bestellen bij: Dokumentatie IKV, Parkweg 20a, Voorburg. Korte duideli|k geschreven, liefst aan eén kant getypte, bneven kunnen wonïen gestuurd naar Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. B»j pubiikatie wordt de naam van de schrijver vermekJ RPF Ter aanvulling op uw mededeling betreffende de Reformatorische Po litieke Federatie: Het is niet. zoals vermeld was. Ref. Partij Fed. doch is Ingeschreven en treedt naar bul ten als Ref. Pol. Federatie. Als u de kerkelijke gezindheid vermeldt, dient u volledig te zijn om misver stand te voorkomen. Zo is nummer twee geref synodaal en nummer drie geref. vrijg. binnen verband, terwijl nummer vier lid is van de Ned. Herv Kerk (enz Uit deze aan vulling blijkt dat de RPF een inter kerkelijke groepering is. Wageningen W. Berghuis Prijscompensatie Met Instemming heb ik kennis geno men van het (gedurfde standpunt (Trouw van 22 Januari) van CNV-er J. Dassel ten aanzien van de auto matische prijscompensatie Als van het „automatische" van de prijs compensatie een principiële zaak gemaakt moet worden, dan is het goed om ook het inhoudelijke daar van erbij te betrekken, zodat ook de opbouw en samenstelling van dat prijsindexcijfer dat bepalend Is voor de prijscompensatie „principieel" wordt benaderd. Dan zullen er m.1. vooral bij de (christelijke) vakver eniging veel mensen gevonden kun nen worden die van het on rechtvaardige en In weien ook onlo gische van het op economische macht gebaseerde systeem kunnen worden overtuigd. Het kan toch immers niet voortgaan dat de prijsverhogingen die wij als ..Nederlandse economie" gezamen lijk hebben te betalen voor goederen uit het buitenland en wel met name uit ontwikkelingslanden steeds au tomatisch ln ons loonzakje worden gecompenseerd Want wie betaalt die compensatie eigenlijk? Zijn we dat via de Inflatie niet zelf en uitein delijk toch weer het ontwikkelings land dat bij ons steeds meer Jnfla- tie-guldens" moet betalen voor ma chines etc Wordt het de ontwikke lingslanden mede door dit systeem niet onmogelijk gemaakt op ons welvaartsniveau in te lopen? Het zou een groot winstpunt kunnen zijn als hierover een goede discussie binnen en buiten de vakvereniging zou ontstaan. „Internationale soli dariteit" en eerlijk delen" zou dan misschien wat minder loos gaan klinken. Zwolle B. lea Brink Ex-Paus (2) Christus heeft nooit en nergens ge zegd. dat de opvolger van Petrus niet zou kunnen zondigen. Alleen gaf Hij Petrus (en zijn opvolgers) de opdracht zijn broeders te ..bevesti gen" in het geloof. Wat dus inhield, dat hijzelf ln geloofszaken niet zou kunnen dwalen, éls hij als hoofd van de Kerk deze ln haar geheel zou verplichten een leerstuk aan te ne men als door Ood geopenbaard. Daarnaast kan hij dus als iedere mens fouten begaan Natuurlijk mocht men van een paus een onbe rispelijk leven eisen, dat is nogal duidelijk, méér weet men dan niet. dat de Kerk eeuwen lang ge bukt is gegaan onder de onaf wendbare invloed van wereldse machten? Zo werd door ketter Koenraad II of zijn Tusculaanse partij in 1032 de onwaardige Bene dicts IX aangesteld als paus. die zijn ambt voor geld verkocht aan G ra tl an us. die hem als Gregorlus VI opvolgde; deze aanvaardde dit al leen om de Kerk te bevrijden van de onwaardige Benedicts. Natuurlijk is het kopen van kerkelijke ambten volgens de leer van de Kerk een zonde van .simonie"; maar ook hier moet men onderscheid maken ts- Het volle-evangelieblad Kracht van Omhoog van J. E. van den Brink heeft een veelgelezen vragenru- brlek, met vragen als deze: NA te V. „Mijn zsje knarsetandt ontzettend. Wij zijn Juist samen met vakantie geweest en sliepen ln de zelfde kamer. Zij doet dit al zo lang lk het mij herinner, maar als Je dan weer eens bij haar slaapt, valt het weer zo op. Ik heb de macht van knarsetanden en onrust gebonden, maar het hielp niet veel. We zijn ln Indonesia geboren waar zij zeven Jaar en lk tien jaar woonde. Ik ben mij bewust dat ik ai enorm vrij ben geworden van machten der duister nis. Mijn zsje is zendelinge en juist weer teruggegaan naar haar ar beidsveld. Ik zou haar graag bevrijd hebben, maar heb nog niet voldoen de inzicht ln deze macht (en?). Gaar ne uw raad. De Here zegene U." Antwoord. Tijdens mijn bediening heb lk nooit te maken gehad met tandenknarsende mensen. Dit wil zeggen dat men mij nooit vroeg om hiervoor te bidden. Ik weet dat het tandenknarsen bij nerveuze kinde ren soms voorkomt en dan staat het ook meestal niet op zichzelf. Het is een lichamelijke reactie en heeft een diepere oorzaak. Zo kent het li chaam wel meer van zulke fysieke uitingen, die het gevolg zijn van benadering voor boze geesten. Zo kan een kind dat innerlijk wordt aangevallen, plotseling beginnen te slaan en te schoppen, over de grond te rollen en een baby kan om uiter lijk onverklaarbare oorzaken begin nen te huilen. Zo'n kind behoeft dan sen ongéldig en ongeóórloofd; dat kennen we in de burgerlijke maat schappij toch ook! Toen de Kerk geheel los kwam te staan van we reldse machten, werd het pausschap weer wat het moest zijn. Noem maar eens een naam van een onwaardige paus na het Concilie van Trente (16e eeuw)! Amsterdam J.v. Doornik, kath. priester Tegenstroom niet bevrijd te worden van een „schop- of slageest", maar van de macht die het onder spanning brengt. In de bijbel ls sprake van een maanzieke knaap die knarse tandend neerviel, zoals dit ver schijnsel zich ook kan voordoen bij vallende ziekte. Ik zou dan ook geen geest van knarsetanden of van on rust willen bestraffen, maar de de mon die deze reacties opwekt. Bij de maanzieke knaap dreef Jezus een onreine geest uit, die het kind stom en doof had gemaakt. Toen deze verdwenen was, hield ook het knar setanden op. Ook lezen we dat de leden van het sanhedrin zich erger den aan de toespraak van Stéfanus en zodanig gefrustreerd werden, dat zij de tanden knersten. (Mij lijkt het werkwoord knersen een causatief "an knarsen, zoals vellen dat is van vallen: het betekent dus: doen knar sen en doen vallen.). Boycot (8) Waarom kan er geen begrip opge bracht worden voor de problemen van blank Zuid-Afrika? Denk alleen maar aan de 12 volkeren die er wo nen (4 miljoen blanken, 2 miljoen kleurlingen; 800.000 Indiërs, 18 mil joen zwarten, onderverdeeld in 8 volkeren). Hun ontwikkeling strekt zich uit van het stenen tijdperk tot het atoomtijdperk. Naast de blan- Achteruit In Dezèr dagen in Oegstgeest maakt de hervormde raad voor de zending melding van een „onverwachte te genvaller" in West-Irian (uit een brief van een zendingmedewexker): Een aantal weken geleden was de militaire commandant (of een van zijn ondergeschikten) gerappor teerd dat het dorpshoofd van Po- honggoli een brief van de comman dant dat men niet zonder toe stemming van de overheid oude reli gieuze voorwerpen mag verbranden verscheurd en er niet naar gehan deld zou hebben. Daarop werden 10 militairen uitgestuurd om de zaak te onderzoeken die op hun beurt weer zo'n 100 Dani-helpers meenamen (mensen uit een andere stam). Ze hebben de zaak niet onderzocht. Wat zij wél deden: de helpers heb ben de tuinen kapot gemaakt, veel opgegeten, mensen die zeiden chris ten te zijn in het openbaar geslagen en hen gezegd dat men weer reli gieuze voorwerpen moet maken. Dit gebeurde allemaal in Panggema en Pohonggoli. Een gebied dat toch al niet zo veel vooruitgang vertoonde. Duidelijk zijn we hier nu jaren ach teruit. Avondgebed Geen kerkblad. Ad Valvas het mede delingenblad van de Vrije Universi teit. besteedt aandacht aan het Poli tiek Avondgebed Amsterdam (PAA). Johan de Groot; Eén van de eerste vereisten voor elk proces van bewustwording is infor matie. Het PAA probeert die te ge ven. Van meerdere kanten en zo mogelijk ook door direkt betrokke nen. Er wordt geen censuur toege past. een afspraak die ertoe leidde, dat de twee doopsgezinde mede ken zullen indiërs, kleurlingen en zwarte minderheden zich nooit voe gen onder een zwarte meerderheid. Het opkomend zwart imperialisme belooft in de toekomst weinig goeds: onder de 41 zwarte Afrikaanse repu blieken zijn 15 militaire dictaturen en 24 één-partlj-staten. Het commu nisme infiltreert in Zuid-Afrika. Moskou loert op Kaapstad. Driebruggen (Z.-H.) D. Floor standers er mee stopten. Dr. Ernst Stern, één van de mensen van het eerste uur: „We willen desnoods een fascistengroep laten bidden." Het motief daarvoor weet hij met een toevallig te binnen schietend bijbel citaat te verwoorden. „Opdat hun dwaasheid aan allen overduidelijk blijke" (II Tim. 3 voor de fijnproe vers). Zingen Ds. Th. Weerstra in het gereformeer de maandblad Credo: Ik zou hier een pleidooi willen voe ren voor het herstel van de huis godsdienstoefening. Vroeger zongen en baden de Gereformeerden in hui selijke kring méér met elkaar dan tegenwoordig. Bij velen was het de gewoonte een verjaarsfeest te be sluiten met samen zingen. Een rijke Gereformeerde traditie is verloren gegaan. Als wij het nu in de week zo druk hebben, dat er geen uur of maaltijd meer over schiet, waarbij alle gezinsleden samen zijn, is het dan niet een idee om b.v. aan het begin van een vrijdagavond (of za terdagavond) een uur uit te trekken om samen de bijbel te lezen, te bid den en te zingen? Dan kunnen de kleine kinderen er ook bij zijn. Jong en Vrij Het jongeren-evangelisatieblad Jong en Vrij is gesplitst. Het blad zelf zal voortaan een op de abonnees gericht bijbelstudieblad zijn voor ..discipelschap." Los daarbij ge voegd gaat Tegenstroom verschij nen. dat speciaal bedoeld is om door te geven aan niet-christenen. Een abonnement op beide bladen samen kost 12.50 (Evangelietrainings centrum Vredeheim. Rockanje. dat o.a. ook jaarlijks een alternatieve schoolagenda uitgeeft). Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 059 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT. Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 ZwoNe Tel 05200-17030 VISSEN En toen Hij langs de zee van Galilea ging. zag Hij Simon en Andreas, de broer van Simon die het net uitwierpen in zee, want ze waren vissers. En Jezus zei tegen hen: Kom achter Mij aan en Ik zal van jullie maken: vissers van mensen. En terstond lieten ze de netten achter en volgde Hem. (Markus 1. 16-18) Het evangelie' kent een aantal bij'- j zonder korte bekeringsgeschiede nissen. Die van Zacheus is zo moge lijk nog compacter dan deze van Simon en Andreas, Het gaat om de roep en^ie daad. Meer niet. Psycho- logische fijnproevers kunnen hier weinig mee, denk ik zo. Overwegin gen worden niet vermeld. Wat hen tot deze abrupte omkeer in hun le ven want zoiets moet het toch wel geweest zijn gebracht heeft, krijgen we niet te boren. Maar ook Jezus' argumentatie voor de roep is I uiterst summier. Hij zal van hén vissers van mensen maken? Simon en Andreas vragen niet eens uitleg. Mensen vangen is intussen geen sympathieke term. We kennen de uitdrukking uit de profeten. Daar worden mensen met vissen vergele ken die gevangen worden door vreemde geweldhebbers. Het komt nog voor. Soms niet. eens met. ge weld, maar met een zapjite lijn, hele maal uitgezet volgens de laatste vin dingen van het reclamewezen. De uitdrukking „mensenvissérs" moet j gelezen worden in de context van heel het evangelie. Het is wat Hij zelf deed. Dr. G. Dekker Door een misverstand is in onze krant van zaterdag meegedeeld dat dr. G. Dekker afgelopen vrijdag zijn j openbare les als nieuwe lector m de sociologie van kerk en, godsdienst aan de Vrije Universiteit te Amster dam heeft gehouden. Dr, Dekker houdt echter pas komende vrijdag 4 februari zijn openbare les. Ds. J. Homan Op 86-jarige leeftijd isinHarén (Gr i de hervormdè emeritus-predikant J. Homans overleden. Hij was zijn ambtelijke loopbaan begonnen als predikant van de Belgische christe lijke zendingskerk en Juj stond ach tereenvolgens te Ostende, te Brussel en te Antwerpen. Ds. Homans ijver de in België ook voor het protes tants onderwijs, In ons land diende hij de hervormde gemeenten in het Groningse Huizinge en het Zeeuwsvlaamse Hulst. Na zijn eme- ritering in 1957 verleende hij nog bijstand in het pastoraat te Made en te Hogeloon-Eersel. beide Noprd- Brabant. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Met algemene stemmen heeft de dit Weekend "in Amsterdam gehouden jaarvergade ring van de Nederlandse Zionisten Bond zijn verontwaardiging en ern stige verontrusting uitgesproken over de inhoud van de brief over Israël door parlementariërs naar de Amerikaanse president Carter ge zonden: De Zionistenbond is tevens veront rust dat vijf Nederlandse parle mentsleden (Roethof. Ter Beek en De Vries van de Partij van de Ar beid, Van Eisen van de KVP en Beekmans van D'66) dié brief heb ben ondertekend en zich daarmee indentificeren. In de brief wordt, zo als het Nieuw Israëlietisch Weekblad en Trouw openbaar heb ben gemaakt, ondermeer van Carter gevraagd door riiiddel van de Ameri kaanse econorhische en militaire hulp aan Israël druk op Jerusalem uit te oefenen de Arabieren ter wille te zijn. De brief is afkomstig van de in Parijs zetelende parlementaire Vereniging voor Europees- Arabische samenwerking Zaterdagavond bij de opening van de Zionistische jaarvergadering heeft de Israëlische ambassadeur Awraham Kidron de door de vijf Nederlandse Tweede Kamer-leden „een schokkend document" ge noemd. geïnspireerd door het Ara bische propaganda-apparaat. De Is raëlische ambassadeur, die, beklem toonde dat drie van de Nederlandse ondertekenaars zich vrienden van Israël achten, mérkte daarbij sma lend op: „Als dat bn2é vrienden 'rijn. wie zijn dan onze vijanden?" De heer Kidron bracht onder de aan dacht. dat er in de brief aan Carter geen enkele maal op wordt gewezen, dat de Arabieren vrede met Israël moeten sluiten.Verscheldene afge vaardigden lieten zich op de jaarver gadering van de Nederlandse Zionis ten Bond laatdunkend ut over de brief.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2