De omgekeerde weg
I
Joop den Uyl op een busje
8
Vandaag
Het Concilie van de jongeren:
Wijding van vrouwen
wekt ergernis in Rome
i
Onze adressen:
Oude boeken
gooi je niet zomaar weg.
VOORBIJGANGERS |tk>
DONDERDAG 27 JANUARI 1977
KERK - BINNENLAND
TROUW/KWAflTCT
i,-D
Pour alteindre Taizi
f.
«r it kau hgftaat ik U
door Aldert Schipper
Over de hele wereld, In alle eontlnentetv
zijn kleine onopvallende groepjes Jenieren
bezig met het zoeken naar verdieping van
hun leven en ftriJdT voor gefêéBUglteM Hl
de eigen omgeving. Hun motto la: strijd,
bespiegeling en gemeen**a* een gcvteB-
geld woord sinds het door een van éece
jongeren op Taizé gebruikt en deer de
prior van aeze oecumenische orde geijkt
werd.
Dat was in 1070. toen op Tafeé Jongeren uK
zo n veertig landen bij elkaar zaten tn een
ietwat mismoedige stemming De Jaren
zestig met hun schijnbaar voor het grijpen
liggende revolutie waren voorbij Ha de
opstand in Parijs In 1044, het neerslaan
van de Praagse Lente en de aehietpartij op
het pietn van de Drie Guitaren in I"
hadden veel jongeren t
Taöé Up tussen Lyon en Dijon, niet
ver ven de autoroute (afslag Chalon-
Sud). Zie de kaart. Wie deze zomer een
.wreek naar Taizé wil, kan het beste
•zorgen er maandagavond te zijn. De
programma's duren tot zondagmid
dag. Men kan zich het beste even
schriftetijk aanmelden. Het adres ia:
Corhmunauté de Taizé, F 71460, Frank
rijk. Er zijn sommige weken voor men
sen onder de achttien, maar het gros is
voor oudere Jeugd. Wie op Taizé komt,
wordt ingedeeld bi) een 'wijk' van on
geveer vijftig Jongeren, die de hele
week hetzelfde programma volgen. El
ke 'wijk' heeft een animateur, die toe
ziet dat ieder een beetje aan zijn trek
ken komt De eeste 'wijken' wijden zich
aan het groepsgesprek, andere zijn
praktisch bezig, bijvoorbeeld bij de
ontvangst van de jongeren of In de
keuken. Er is een elk jaar groeiende
groep jongeren, dia de volledigs stilts
zoeken gedurende een week. Voor alle
jongeren ia er een ruime hoeveelheid
bijbelstudie en meditatie. Jongelui uit
Nederland betalen per dag ongeveer
'tien gulden voor het verblijf.
In de besinning, die sij zochten In 1
bleek hun dat prior Roger Schots het
vertrouwen tn de Jongeren niet kwijt was.
Zijn enthousiasme, ook al zagen aomwd
gen van sljn mede broeders dat niet co hv
gaf aan veel Jongelui een nieuwe hoop. die
gevestigd was op de basis van het inten*
geloofsleven van de broeders van TaW.
Frère Roger was tijdens het Vaticaans
Concilie bevriend geworden met paus Ja-
hannes xxni. wiens grote droom geweest
was. de wereld te vereoenen. Toea breeder
Roger al die jongeren zag uit veertig lan
den in het voorjaar van 1070, kwam bij
hem de onweerstaanbare gedachte op: dit
is ook een concilie, een Concilie van de
Jongeren.
Ook niet-geiovtgen
De jongelui waren reeds In het begin van
de zestiger Jaren naar Taize beginnen te
stromen. Vanaf 1060 verdubbelden htm
aantallen elk jiar. Ze waren lid van alle
kerken, veten waren niet-gelovlg. De broe
ders boden hun alleen een hartelijk wel
kom in hun drle-maal-daag* diensten in
de Vereoenlngskerk. In 1071 waren de mas
sa's dermate gegToeid. dat de broeders «leb
gedwongen voelden. 4e voorgevel uH 4e
kerk te slopen en op het kerkplein een
reusachtige circustent er aan te bouwen,
waar de duizenden Jongeren de diensten In
konden meemaken.
De Jongeren die er In 1071 waren i
daartoe opgeroepen door de rertunng,
die de pta*bezoekers in ïmbaddl
steld. Dese verklaring, opgesteld 4
internationale groep Jongeren en voorgele
re* lil de paasdienst. luidde aldus: De
oppertande Christus komt een feest tot
Teven Breftge* In het binnenste van de
meat. HIJ bereidt een lente in de kerk voor.
een kerk die zich ontdaan heeft van
maeMsmiddelen, die bereid Is met alten te
delen, de plaats van de zichtbare ge
meenschap voor de hele mensheid. Chris
tus tal ons de verbeeldingskracht en de
maed geven om een weg van verzoening te
openen. HIJ maakt ons bereid, ons teven te
geven opdat de mens niet langer het slach
toffer van de mens zal zijn
Hadat deze verklaring was voorgelezen
nam frère Roger de microfoon om te zeg-
gen tpl welk besluit hij met de Internatio
nale groep Jongeren was gekomen: ..Om
deze blijde boodschap te beleven, voelen
wij pns gedwongen het middel te gebrui
ken. dat lk u nu aankondig: wij gaan een
ronellle van de Jongeren houden". Hoewel
niemand op dat moment begreep wat dal
was, klonk er van alle kanten bijval. Het
woord alteen had een hoop verwekt, die
aanstekelijk bleek te zijn.
Utei iaar uAAfhauudiaa
VnTT paar VvvT UC'UIVIff ry
De voorbereidingen voor het eoneiUe van
de Jongeren namen vier Jaar ln beslag, van
pasen 1070 tot eind augustus 1074. toen de
..Brief aan het Volk van Qod" ln de open
baarheid kwam. In deze brief werd verwe
ien naar wat het eonellte zou zijn: „niet
een forum van gedachten of een eongtec,
maar een werkelijkheid, die Jongeren uit
allo landen samenbrengt en die ons ondub
belzinnig In naam van Christus en het
Evangelie verbindt".
Ifen kan niet zeggen dat Ln augustus 1070
gshool duidelijk wei, wat bet coneiüe sou
zijn. Broeder Charles-Eugene zegt er van:
„De betekenis van de brief aan het volk
van Ood tal duidelijk worden naarmate de
tijd zal verstrijken. Het zal een belevenis
zijn, die nu nog ln het binnenste van de
mensen verborgen ls. Het zou erg gemak
kelijk zijn. verklaringen uit te geven, waar
niemand zich radicaal aan verbindt. Wij
•oeken de omgekeerde weg: van binnen
naar bulten".
Hoewel er erg veel niet-gelovlge Jongeren
aan het eonellte meedoen, zegt de Brief
aan hei volk van Ood verder: „In het
brandpunt van het Jongerenconcille staat
de opgestane Christus. Hem vieren wij ln
De deelnemers aan de weken op Taizé moeten tevreden zijn met bescheiden
onderdak.
4e eucharistie, lekend in de Kok en ver
stopt in de mens, onze broeder".
De eucharistie staat ln het midden van het
concilie van de jongeren, „zij stelt ons in
staat het leven van Christus te delen. Zij is
er voor ons, zwakken en berooiden. In onze
gang door de woestijn naar een kerk van
samen delen, geeft de eucharistie ons de
moed, het brood uit de hemel niet op te
sparen, af te zien van materiële reserves en
niet alleen het brood des levens, maar ook
de goederen van deze aarde met elkaar te
delen."
Een belangrijke kant van het eoneilie
wordt gevormd door de talloze reizen ln
alle richtingen, die de Jongere en de broe
ders van Taizé ondernemen. Tijdens deze
réizen "ontmoeten zij mensen die belangs
telling voor het concilie hebben, of die
reeds door de geest van het concilie gegre
pen zijn.
De brief aan het volk van Ood maakte een
discussie los. waar al die duizenden jonge
ren die voor een week naar Taizé kwamen
aan meededen. Om te beginnen de dertig
duizend Jongeren, die in augustus 1974 de
heuvel van Taizé bevolkten. Zij kwamen
uit honderd landen en baden, zongen en
mediteerden drie dagen lang in zeven cir
custenten. En opnieuw begonnen toen de
reizen van de Jongeren en van de broeders.
Frère Roger reist naar Chili.
UIT
Korte, duidelijk geschreven liefst
aan één kan< getypte, brieven
Secretaris Hoofdredactie Troawf
Kwartet Postbus SS9. Amsterdam.
BIJ publikatle wordt de naaoj va»
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Vrouw en AOW (2)
Met de brief van Tine Stoker ben ik
het geheel eens. Het is inderdaad
bedroevend en beschamend, dat de
wot ipet 10 jaar AOW voor de onge
huwde oudere vrouw niet doorgaat.
Wat betreft gelijke behandeling
man en vrouw: je kunt werkende
manoen en vrouwen van die leeftijd
niet vergelijken. Uitzonderingen
daargelaten hebben de meeste man
nen een verzorgd privé-leven. de
meeste vrouwen niet en Juist die
dubbele taak, en daardoor de zeer
schaarse vrije tijd, is menigeen te
veel. Voor de gehuwde werkende
vrouw allerlei privileges om de com
binatie aan te kunnen; ze laten het
wel horen als het niet gaat en vinden
vaak een gewillig oor. Maar als die
zelfde werkende gehuwde vrouwen
ouder worden en ook 60 Jaar zijn.
hoor Je Xe niet meer, want dan zijn ze
Boycot (7)
AMSTERDAM:
Poofbus 854
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT;
Postbus 948
Westbiaak 9 Rotterdam
Tel. 010-115580
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 1Q1
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
er al lang mee opgehouden en terug
gevallen op de Inkomsten van man
lief. Voor ons is dat er niet bij. WIJ
móeten en móeten altijd en mogen
dan wél zeer hoge belastingen en
sociale premies betalen. Hadden
wij. ongehuwde wet kende vrouwen,
daarom dtjze wet niet eens mogen
hebben?
Amsterdam Mevr. J. Dreehaler
Steekpenningen
Afgezien van het feit of Steekpen
ningen nu juridisch goed of niet
goed zijn, voor de fiscus moeien se
altijd In de boekhouding voorko-
mtn. en ooE asetsa dj fiOÜÏJS
aanwezig zijn aan wie deze üitgavèn
gedaan zijn. Dat een staatsecretaris
van financiën het daar niet mee eettz
is. is diep treurig. IndroeVig is het,
dat 56 Kamerleden tegen een motte
stemden, die aan zó'n wantoestand
een einde wilde maken.
Emmeloord. L. de Bonte.
Ondernemingsraad
Het CWV verwijt overigen» 4f-
recht 4e ROA-pariiJe* in 4d
Tweede Kamer, dat zé htm rvatf
tegen d< nieuwe wet op de onderne
mingsraden hebben opgegeven. Met
het CNV ben ook lk van mening, dat
de ondernemingsraad gezien moet
worden als overlegorgaan van de
hele onderneming. Oezamenlijk
overleg u&raua is heilzamer dan het
buiten de deur laten van de direc
teur. die uit mijn ervaring tijdens de
vergaderingen varide onderne
mingsraad .corrigerend, stimulerend
en wat vooral niet onbelangrijk ia
met zijn know how kan en zal
adviseren. Wil men het bedrijfsleven
zo goed mogelijk laten functioneren
mede door een harmonieus sa
menspel tussen werk ge v»r en
werknemer dan dient men te kie
zen voor het standpunt van het
CNV
Utrecht D.C J. Oasting
Voor elke boycotten geldt, dat men
4e nhM» mrn hét praten voorbij
gegaan aeht. dat nu ëe periode om
sancties toe te passen ls aangebro
ken. Zé aeht lk, naar mijn besehei
den mening, hier vanuit Putten, dat,
nu men In Zuid-Afrik» niet wil ho
ren, men dan maar moet voelen.
Hoogstens wH Ik wnog wel erkennen
dat mén daar op die punt van Afrika
wel met een probleem zit, maar lk
vind ook dat hulUe dat nou maar
eens gauw moeten oplossen op een
manier tools Ik dat wil. Wjj. hier in
Putten, zouden daar wel raad mee
weten. Het kaffmraagstuk kennen
we hier niet. wént kaffers hebben we
hief nteL dat staat vast. Als er nog
eens ffpepJea kleurlingen ln onze
gemeente binnenkomen, dan wor
den dje wel tijdelijk tai vakantieoor
den gehuisvest, dsn heeft niemand
er laat Pt*. sar Ja. ln Zuid-Afrik»
hebben mensen het voer 't se«en
die puur slecht ztliv of misschien
zijn s« alleen maar dom. erg dom, gn
daarom gaan we hen oeonojnisch
dood verklaren, pre fufien ze w
more» leven.
ROME De wijding van een moeder van vier kinderen in de
episcopaalse kerk in de Verenigde Staten kan een hindernis zijn
voor het oecumenische gesprek tussen de kerken. Dit zegt pater
Oino Concetti, een van de redacteuren van de Osservatore
Romano, het dagblad van het Vaticaan.
Op 12 Januari werd Jaequeline Alle-
ne Means in Indianapolis gewijd met
instemming van de autoriteiten van
de episcopaalse kerk. Volgeni Con
cetti voriht deze gebeurtenis eerder
een hindernis dan e«n vergemakke
lijking van het gesprek tussen de
kerken. De pater herinnert aan een
brief, die paus Pauhis in november
1075 aan aartobteaohop Donald Cog-
gan van Canterbury heelt gestuurd.
Daarin schreef de paus aan bet
hoofd van de anglicaanse kerk. dat
de wijding van vrouwen een element
'vaq ernstige moeilijkheid zal vor
men voor het oecumenisch gesprek
en "do christelijke eenheid. Coggan
had de paus verwittigd van de lang
zame groei ln de anglicaanse ge
meenschap naar een toelating van
de vrouw tot het priesterschap. De
paus schreef daarop dat er funda
mentele redenen zijn die toelating
van de vrouw tot het priesterschap
tegenhouden.
De anglicaanse bisschoppen ln
Japan hebben intussen vastgesteld
dat er geen bijbelse gronden zijn om
vrouwen van het priesterschap af te
houden. Zij hebben echter besloten
met verdere stappen te wachten tot
dat deze kwestie op gemeentelijk
niveau is dóórgepraat. In een
zorgvuldig opgesteld document
waarschuwen de bisschoppen tegen
overhaaste stappen teneinde een
(ADVERTENTIE)
II wflt «It- hihlii.thii k mn uw pwilralrrffhÉWR, »f wal
ruimte t-rrereo m uw eigen h«if kunkj^l.
Oft nu i;aat um JRatrnhijhrL* of reisverhalen, latelu-wnver
«licrvn «fi «Tuit mme. ai* ti*n hurk nug in jpNtlé xt s"t verkeert
i> het tie moeite w aard <*a even by ik- Slegtr
lang* te tfuan (bellen kan natuurlijk <mk)
Misschien krijgt u er tuig meer geld v
•Liinblikt
"g ingoede staat ver!
•Ie SlegtJ-
k mik). /M
geld v*far
De Slegte is een goeie voor uw oude boeken.
HnefchamlriJ. •leSkytelt V MwrstneU II M. AnwlrnUii. !H:W» 8H& W
«■•Uuw'pJ Kt. Kotten tarn. TH i»l«» - l.'.KHfi tyiirf r.«tIh*i liaag.
'lef *f?> Ifcltl IJ l'lnvht. Arnhem. KiieUww*. («wuingML la-kim. ILwrfc-m.
éoor A A KM
eMAi»»' 'V' feal'ili ,'x
Vorii
•«Q
let wee| gaf een coltega van m«
feestje- De aanleiding tot het
gezellig samenzijn laf volstrekt In
at duister, ma ar over zoiets stap Ik
gemakkelijk heen wanneer een
aantrekkelijke mógelijkheid tot
communicatie zich vooraóel. Onze
gastheer, een bescheiden doch
beslist persoon, liet op zeker
mum ent tan busje rond taan
waarin je. gif Je geweten Je dat
toestond, een t*re kon doen voor
het verkiezing «fonds van de PvdA.
Ik aélftiet vertellen of ik teta In dat
busje gestopt heb, een mededeling
daaromtrent roept alleen maar
verschijnselen van polarisatie
wakker en daar schieten we niets
mee op. Wel wil ik kwijt d»t "tUn
5tmoed volschoot, toen ik het
osje in handen had. Want wk
keek me van twee zijkanten van
Ijet bus Je aan? Onze
minuter-president Joop den Uyl
en hij zag er net zo uit als Wim Kan
ons heeft voorgedaan.
Joop dan Uyl op aen busje. Nu was
hat dan toch zo var* Hoe vaak had
Juop als knaap in de gereformeerde
ouderlijke wonine niet zitten
staren naar het VU-buaje óp de
schoorsteenmantel. En hoe vaak
had hij niet. als hij dacht dat
niemand 'Vzag. dat busje in handen
genomen om van dichtbij de kop
van Abraham Kuyper. die er op
stond, te kunnen bekijken. Joop
hoorde altijd mat grote eerbied
over deze man praten en bij wist
ook waarvoor het busje diende: om
geld bijeen te brengen voor
uitbreiding van de door Abraham
Kuyper gestichte Vrije
Universiteit.
Ook bU ooms en tantes en bij
kennissen van zijn ouders zag Joop
op de schoorsteenmantel dat busje
staan met Abraham Kuyper er op.
tfij kon er zijn ogen niet van
afhouden en zoals eens Jozef
droomde datüJn broers zich yppr
hem neerbogen zo rijpte in de
jonge Joop het visioen van een
busje mét hemzelf er op, dat zou
prijken op de vaderlandse
schoorsteenmantels. En aldus kon
het gebeuren dat, toen een
vriendelijke oom informeerde wat
onze Joop later wilde worden, deze
mgt vaste stem antwoordde:
iemand-np-een-busjeJ
Nu placht zich inde
protestants-christelijke
huiskamers nóg een busje te
bevinden. Dat was het NCRV-busJe
en hierop stond de tekst: werp uw
brood uit pp het
water(Prediker II vers 11, Inde
bezigheid, waartoe deze woorden
opwekten, heeft Joop echter
nimmer een toekomstige dagtaak
gezien, Als bij .bet had over jj&t
busje, wa§ dat het VU; busje.
Dit alles ging door mij heen toen ik
dat PvdA-busje onder ogen kreeg.
Zoals gezegd: nu was het dus zo
ver.-jnapuefi tTylBjreen bosjertfog
geen metalen busje weliswaar,
maar van karton, net als btfêe
Novih. maar wat niet ls kan komen,
en er staat tegenover dat Den Uyl
op dtténvbusje tweemaal "valt
walt te nemen. Mijn gedachten
sleepten mij zo mee, dat lk
verzuimde na te gaan of de
hervormde kerkvoogd (ook een
collega, ik heb ze in allerlei rang en
stand) en zijn vrouw, die in ons
midripn warpn gave in het
busje deden, maar daarna lette ik
scherp ófféïl mijn bevindingen
voerden tot de slotsom dat Wellicht
niet 411e gereformeerden en
roomsen het CDA zullen steunen.
Overigens möetehTvÖA-ers nog
gogd lereaorngaanmetzo'ri busje.
Halverwege de avond jifing een der
gasten even opbellen. Wat krijg'je
van me?, vroegTnj aan'mijn
collega. Niks, zei deze. Ik bracht
hem onder de aandacht dat
houders van VU-busJes in een
dergelijk geval evcpeen^ zeiden:
niks, maar er op lieten voegen: doe
maar wafiri 't busje. En nu ik toch
bezig was. hem te onderrichten,
stootte lk nog verder door Mijn
coHega had bijzijn hartelijke
uitnodiging op vragen naar wensen
zijnerzijds té'kennen gegeven dat
jf niets hoefde meebrengen. Maar
hoe gaat dat? neemt toch wat
mee, een flesje'wfliTof"£o"Welnu^
hij haci naVqürlijlc'moelèn zeggen
dat HIJnfefs hóerde"h'ebbën ihiar
dat ieder,'diéiefs In het
PvdA-busje zou doen. welkom was.
Op die manier voorkom je ook dat
ongewenste elementen bij je over
de vloer komen. Ongewenst van
zijn standpunt uit. bedoel ik. toant
ik houd dit stukje strikt neutraal,
Ik kijk wel uit!
Is
CHANTAGE
Weer heeft zich een nieuwe partij
gemeld. De "RPF," Reformatorische
Partij Federatie. Er ziianog ejikéle;
moeilijkheden, maar het streven is
om met één lijst uit te komen met de
SGP en het GPV In een radio-
interview werd de h^er Rietkerk ge
vraagd naar het program van zijn
partij. Nadat hij eerst uiteraard had
opgemerkt dat dat van het CDA. om
van andere partijen maar te zwij
gen, niet deugde: bracht hij naar
voren dat zijn partij met name voor
ontwikkelingshulp zou pleiten.
Het evangelie hield dat immers in. R
Wij spitsten onze oren. Want er werd an
meteen een beperking aan verbon-1 d
den. Het ging immers örti de gehele Jch
mens en daarom moesten landen jisl
waar zending bemoeilijkt werd of
onjpogeJijk werd gemaakt niet reke-v
nen op deze hulp. Ik weet niet of het ide
aaii mij"figt,~maar"het kwam op mij »te
over als een vorm van chantage, h
Zijn er dan in zulke landen laten ich
we even aannemen: op totaal ver- rer
keerde wijze bestuurd dhn ipeens bes
geen hongerenden meer? Ik heb rra
nooit gehoord dat de Heer ons ver- uu
biedt óm mensen van de dood te i t
redden als ze niet eerst bereid zijn
om naar onze evangelieprediking te
luisteren. b£
ki
W^t voor eerj kwalijke koppelver-,al
koop is hier gaande? Zal men dan 1 1
noölt ophouden het christelijk ge-1e:
loof belachelijk te maken? Ook ik 1
stel de verkondiging van het evan-
gelie op hoge prijs. Ik heb er zelf op
mijn manier aan meegedaan, maar g
dit soort dwang dient openlijk aan
de kaak gesteld te worden. Wat J
zoiets met de Reformatie te maken
heeft, zal veleir ontgaan.
Vaticaanse aandacht
voor Zuidelijk Afrika
ROME Het Vaticaan zal naar
wordt verwacht binnenkort een En
gelstalige politieke Vertegenwoordi
ger irt Zuid-Afrika benoemen als on
derdeel van een actie van het Vati
caan, zijn bemoeienis met Zuid-
Afrika te vergróten. De gezondheid
van de huidige pauselijke délegaat,
Alfredo Potedroni, Is' niet zp "gofed
Het Vaticaan bereidt de benoeming
van een Engelstalige diplomaat
voor in verband met de politiék'e
ontwikkelingen in Zuidelijk Afrika,
welke" een -volledige inzet van de
kerk vereisen. Iq Zuid-Afrika wonen
(volkstelling lj>70) J.8 mjjjoen
rooms-katholieken.
schisma te voorkomen in de angli
caanse gemeenschap.
Het góat ep met Óm. vrouwen zonder
meer toe te laten tot hetzelfde pries
terambt, dat tot dusyer voor man
nen voorbehouden was. Ook de rol
van het priesterschap, inid'e.kerk
moet Opnieuw "Tielfcèkéli wordbn,
waardoor een nieuw ambt ontstaat
dat door mannen en vrouwen be
kleed kan worden, zeggen de
bisschoppen.
Beroepingswerk jk,
NED. HERV. KERK It i
Aangenomen naar Rijssen dr J.flge
Broekhuis te Schoonhoven die be- k n
dankte voor Oldebroek. gs,
orr
CHR. GEREF. KERKEN ige
Beroepen te Noordeloos: P. Beekhuisfcd
te Umuiden ks
Aangenomen naar Thesinge: J. C.(et
Hardeman kand. te Apeldoorn,
bedankte voor Meppel. tre
1 di
GEREF. GEMEENTEN «de
Beroepen te Oostkapelle: J. M. Klep L^.
pe te Woerden; te Oosterland drs A-L
Vergunst te Veen. (tie.
Bedankt voor Rand Wurg (Z-A-); J,. W.ide
Veyweij te H.I. Ambacht n v,
Theo Witvliet
HILVERSUM - Drs. Theo Wltvhetlto
heeft per 1 januari de Ikon-radio JJ01
verlaten em dQCgnfc te worden aan
de theologische faculteit van de Uni-
versltett van' Amsterdam. In MF
nieuwe blad van de Ikon, Ikontekst.m
kijkt hij terug op de vijf jaar radio-
werk, die hij in dienst van de kerken l
e-
ten van de Ikon ls," zegt Theo^
heeft verricht. „Weinig mensen we-
Witvliet. „Er bestaat ook geen Ikon-
ideologie. Er bestaan bepaalde uit- P
gangspunten, die bij de programme-
ring een rol spelen, maar die zijn 1
niet bedacht door eigenwijze Ikon-1 I
programmamakers. Ze zijn gehaald
uit wat binnen de oecumenische be
weging is uitgekristalliseerd aan I
spanningspunten van kerk en «sa
menleving spanningspunten die
onvermijdelijk zijn". Ikontekst kan tg
men bestellen bij de Ikon. Borneo- ipf
laan 27, Hilversum, tel. 035-41351.
Het blad bevat teksten van en inr*1
samenhang met Ikon-radio- of tele-Bti
visaèprogramma's. Het komt elkefec
maand uit en kost 18.— per jaar.
I
er
4
Zondagavond vindt Ia de gerefor-dei
meerde Morgensterkerk telen
Heemskerk de uitzending plaalstr
van het zendingsechtp^ar Mintjes-| i
De Groot. Begin volgende maandita
vertrekken naar Pakistan. Drs.rin
H. Mintjes zal daar als islamoloogrtei
verboryjen worden aan het christe-rin
lijk studiecentrum te Rawalpindi.gr i
een plaats waar men probeert om 19'
misverstanden Qver (B wepr tussen* i
christendom en islam op te heldere?*) va
en op te ruimen, teneinde daardoorjran
een werkelijke ontmoeting mogelljktigi
te maken tussen moslims en chris-Jd i
tenen. T
Drs. H. Mintjes