Zuidmolukse kritiek, antwoord van IKON Hetdal der Craddocks Omroepen in beroep tegen beperking van „eigen" reclame Radio- en televisieprogramma's eg maar oma' „Serie pro-Indonesisch' Vrouw twee weken dood in haar huis FERDINAND Even puzzelen 'iSaSG 26 JANUARI 1977 RADIO TV TROUW/KWAR O kijkers die zich nog vitaal v jeien en nog volhardend kunnen ~:jn. worden vanavond bij drommen ear. de buis verwacht Tussen tien uur en hall elf wordt op deze groep een beroep gedaan. Hans Sleeuwenhoek en cineast Chris van Du-ju en analen zich tot tolk van vele geestelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen die zelden ol nooit bezoek krijgen. Kinderen die wel besellen wat zij missen, vooral wanneer zij zien. dat andere kinderen in het tehuis wel door bezoeken de familieleden worden vertroeteld. Tot degenen die het veelal verzwegen verdriet opmerken, behoort mevrouw dr T. Hamer. U hebt misschien nog wel eens iets over haar initiatieven gelezen of gehoord. Twee Jaar geleden bracht mevrouw Hamyr namelijk een balletje aar. het rollen, dat inmiddels al aardig „groter gegroeid" is Zij propageerde een pleeg-grootouderschap" zonder mogelijkheden voor adoptie. Mevrouw Hamer had als ortho-pedagoge, verbonden aan de Leldae Universiteit, dit sjsteem in de Verenigde Staten kunnen bestuderen. Daar werkt het reeds vijftien Jaar met goed resultaat. De film „Zeg maar Oma 'voert de kijker naar huizen in Monster en Leiderdorp waar het ideaal van mevrouw Hamer in praktijk wordt gebracht. Tal van „kunstmatige" oma's en opa's komen er een dag per week om met het eigen pleegkleinkind op te trekken. Om het kind aandachten vooral liefde te geven en om te proberen door de geestelijke sluiers rondom het kind heen te breken. Verscheidene van deze pleeggrootouders blij ken over vermogens te beschikken die zijzelf niet aanwezig achtten. U kunt daarvan vanavond vertederende en zelfs ontroerende bewijzen meebeleven. Anneke bijvoorbeeld was een zwaar versluierd meisje, ai een eind in de twintig, nog steeds leefde zij zwijgend en schichtig in haar cirkeL Ai]een de zustertjes keken naar haar door Ton Hydra om. maar die hadden ook op een paar andere kinderen te ietten. Twee Jaar geleden kwam Anneke van de ene op de andere dag in het bezit van grootouders. Een Haags echtpaar met engelengeduld en met een groot hart. Er moest heel wat worden overwonnen, want Anneke bleef zwijgen. En zij had een. gewoonte die naar was om te Zien. ZIJ verwondde zichzelf door voprtritiremi In hal.npn gel oaf te Anneke „pinkt" nog wet maar bet wordt minderen haar gezichtje krijgt een vriendelijker uitdrukking. ..Oma" verzint van alles ennog wat om het isolement te doorbreken en ze wint terrein. Anneke laat mi merken dat zij het bezoek prettig vindt. Soms zegt zij een woocdje. Het ging zo goeddat Anneke ai en toe met haar pleegouders naar huis mocht. Wat de film niet Iron laten zien, omdat hij eerder is gemaakt, vertelde n ij Haas Sleeuwenhoek. Rond oud en nieiyv heeft Anneke 2es dagen bij oma en opa gelogeerd. Met toenemende bewondering zult U ook zien wat een andere oma bereikt met Corrleen spastisch kereltje van - Ji jaar dat weinig meer kan dan liggen. Aanvankelijk was hij volkomen apathisch. Hoe oma hem in eresseerde voor het buitengebeuren ik niet vertellen. Als u het onvoorbereid meemaakt, krijgt u de* te neer respect voor de vindingrijkheid, d? wijsheid en de opofferingsge ndheid van de mensen als deze oma die geen egocentrische motieven kennen. Wie voor oma of opa wil spelen om de eigen eenzaamheid op te heffen of vanuit een aaurt bezitsdrang die zal al gauw falen en het kind bitter teleurstellen. Van Duuren en Sleeuwenhoek hebben oog gehad voor zuivere motieven en daardoor gaat er een fijne posuleve werking van hun film uit. Van onze rpdio- en tv-redactie AMSTERDAM „Deze IKON-serie loopt over van de Indone- sisch-gezinde vooroordelen. Die komen tot uiting ln de keuze van de geïnterviewden. Terwijl de RMS-aanhangers ln de Molukken, die door Indonealë monddood zijn gc maakt,, niet de kans krijgen hun mening te uiten.'' Dit schrijft Frans Manuputty namens de Werkgroep Molukse Jongeren in een reactie op de IKON-serie ..Ambon door de eeuwen In de inleiding van zltn brief spreekt hij over „de Indonesische propagan dafilms in Nederlandse produktie (waarmee hij de IKON bedoelt) over Ambon". Daarin wordt foutief ge sproken over Molukse nationalisten die aansluiting wilden bij de Repu bliek Indonesia Manuputty noemt dit een innerlijke tegenstrijdigheid Molukse nationa listen willen nau.elijk een eigen Mo lukse staat (Republiek Maluku Sela- SPECIAAL VANDAAG Na de film Boy kt» een jon- f en op Curata» volfft Kenmerk. Onderwerpen: een ondersoek in de V.S. dat heef* uitgewesen dat (al van kerkelijke organisa- tiea via de belegging van hun vermogen indirect de wapenin dustrie financieren. Eet. ge sprek met Tim Smith, een van de initiatiefnemers van dit on- derzoek. NeJ. 11 lt.as Het laatste deel van Ban wilde roos (20.00) wordt gevolgd door de rubriek Artsenij. Ned. 1 20.:» Prof. H. van Andel bekijkt beproefde en nieuwe vormen bij bet christelijk voortgeiet onder wijs. Ned. 2 2L0S De NOS-rubriek Panora- miek besteedt aandacht aan Bbodeaië in een scheta van de huidige samenleving teen film van Henk Teeuv en Al mar Tjepkema, die eerder werd uit gezonden. Ned. 1 22.13 Een optreden van de Ameri kaanse country/rockgroep Poco (21.35) *-at vooraf aan een NCRV-film over oudere mensen die aandacht en liefde schenken aan lichamelijk en geestelijk ge handicapte kinderen. Ned. 2 22.0» Uit Helsinki komt een re portage vrn de Europese kampi oenschappen kunstrij 'tn op de schaats voor paren. Ned. I 22.35 Aan een gitaarfestival in Wilhelmsbad werken o.a. mee: Martin Best. Los Calchakis, Pa- co Cepero, AH.» Diss en Mani las de Plata. Duitsl. t 22.15 Het Concertgebouworkest speel* werken van Mozart en Mahler. HUv. 2 20.05 De schrijver Jok-»n van der Woude vertelt ever zijn leven en werk- HPv 2 21.5» tan. „Wat de commentator kennelijk bedoelde was: Indonesische nationa listen van Molukse afkomst." De commentator, op wie gedoeld wordt is Henk Biersteker, die we om een reactie hebben gevraagd, óver de Indonesische nationalisten vah Molukse afkomst zegt hij dat exact dezelfde mensen zijn bedoeld als Ma nuputty noemt. „Het ging ons erom om die mensen met een kort woord aan te duiden." Over de keus van de geïnterviewden die zou duiden op Indonesische ge zinde vooroordelen zegt Biersteker: „Wij zijn niet naar Ambon gegaan met de bedoeling om er op een slim' me manier voor te zorgen dat ftMS» aanhangers die daar nog zijn. niet aan het woord komen. Ze zijn er wel, maar we hebben ze niet voor de camera gehaaid om hen niet in moei lijkheden te brengen". „We hebben echter andere getuigen aan het woord gelaten dan diegenen, die tot nu toe naar voren werden gehaald; mensen die vroeger het ko loniale bewind dienden, we zijn op zoek geweest naar een categorie die voor het Nederlandse gevoel niet be staat. een categorie mensen van de Molukken die zich tegen hef Neder landse koloniale gezag is gaan ver zetten in de jaren twintig en dertig- Voor de objectieve opinievorming moeten ook deze mensen worden on dervraagd," aldus Henk Biersteker. De hele serie „Ambon^oor de eeu wen" is opgezet om de discussie te verbreden. Tenslotte deelt Bierste ker mee, dat zowel IKON-radio - als televisie nooit heeft geschroomd om Molukkers met een RMS-gezindheid voor de microfoon te halen. Ook in de toekomst zal dat niet het geval zijn. Van een verslaggever DEN HAAG De politie heeft de 76-jarige weduwe M. A. Grijseels- Becher dood gevonden in haar wo ning aan de Atjehstraat in Den Haag. Aan de hand van de kranten ln de brievenbus stelde men vast dat de bejaarde vrouw al tweeëneenhal- ve week geleden overleden moest zijn. De weduwe had geen familie en had weinig contact met haar buren. De laatsten waarschuwden de poli tie omdat zij de vrouw al geruime tijd niet hadden gezien. c Dargaud SA 1976 Tekst: Goscinny Tekeningen: Ude en In hun bezwaarschrift aan de Raad van State voerjn de- omroepen onder meer aan, dat de ministeriële be schikking onverbindend is omdat zij een wett 'ijke basis mist en in strijd is met letter en geest van de Om- roepa .-t. Zij vragen de Raad van State de ministeriële beschikking te vernietigen. In de NCRV-gids van 29 januari schrijft de verenigingssecretaris van deze omroep, de heer G. A. Kieft. dat minis te. Van Doorn terecht op jacht is gegaan tegen bepaalde vormen van reclame die in de uitzendingen van en'tre omroeporganisaties worden becreven. Bij de werving van nieuwe leien kon worden geconsta teerd dat hoe langer hoe meer (com merciële) aandacht werd gevraagd voor de voordelen die aan het lid maatschap zijn verbonden. „Het wezenlijke van het lidmaat schap. het zich verbonden willen we ten met de omroeporganisatie en de geboden programma's, gebaseerd op de doelstelling van die omroep, bleef helaas onder de korenmaat verbor gen". schrijft de heer Kieft. Het feit dat de minister een „eigen beschik king" heeft getroffen die noch in het Staatsblad, noch in de Staatscou rant werd vermeld, is de omroepen Opdracht HILVERSUM I (296 m en FM-Kuulen). TROS 7.00 Nieui j. 7.02 (S) Rustig bijko men. 7 30 Nieuws 741 <S) Aktua- ocbtvndcditie. 8.30 Nifcuws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens bij: gesprek en klassieke muziek. 10.00 (S) Een oude hit in nieuwe snit 10.30 Nieuws. 10.33 <S> Toerja-Toemee Strek-in. 11.45 (S) C jfe-Chai.^nt 12.26 Mededelingen Lb.v. land- en tuinbouw 12.30 Nieuws 12.41 Ak- ja II. 13.00 (S) Hoogtepunten uit musicals. 12 30 (S) Sport na sport magazine voor jon- gens en meisjes. 14.00 (S) Specialiteiten 5 la carte Muzikaal wensprogramma. 15.00 (S) Als dat zou kunnen verzoekplaten. 115.30 Nieuws i 16 30 (S) Kernpunt OVER HEIDSVOORLICHTING 17 20 Mens en sa- menwerking TROS .7.30 Nieuws 17 32 (S) Aktua-magazine .8.30 Nieuws. 1841 (S) De een ziet het zus en de ander zo. 19 00 (S) Muziektnptir*' wie niet luistert, moet maar zien (19.00 (ki Jazz-Sir: 20.00 Eight o'Clock special muzikale ontdekkingsreis door de laren van het swingtijdperk: 2100(S) Kruis en moL) 22.00 (S) Een mondje Frans 22 30 Nieuws 22 40 Aktua 111 23.00 (S) Coulissen kunstmagazine. 23.55-24.00 Nieuws HILVERSUM II (402 m ea FM Kanalen) VARA "00 Nieuws 7.11 Och tendgymnastiek 7 20 In de Roode Cirkel, nieuwsprogramma (8 00 Nieuws 9 35 wa terstanden 9 40 Nederlandse Schoolradio- 10 00 radio weekblad. 11 00 Nieuws 11 03 Jo- han van Minnen ombudsman 11.IS Even ..terug" draaien oude grammofoonplau-n 12 00 Ostemsse -Centraal gesprekken 13 00 Nieuws 13 11 Dingen van de dag 13 30 Een middagje Stoomradio 16 00 Nieuws IS03 Drie episoden uit het leven der auto'e. hoorspel. 16.45 Lichte grammotuunmuziek. 17.00 (S) Metropole Orkest: lichte muziek. RVU/TELEAC Wetenschap in '-«-weging II 3. Energie het MHO-project. VARA 17.55 Mededelingen en SOS berichten 18 00 Nieuws. 18.11 Dingen van de dag. P.P.. 18 20 Uitzending van het Gerformeerd Politiek Verbond VARA 18.30 (S) Tussei. start en finish sport en muziek. 19 30 (S) B band magazine. 20.00 Nieuws. 2U 05 VARA- Klassiek: Concertgebouw Orkest m m v. so liste; klassieke muziek. 21.50 Johan van der Woude vertelt over zijn leven en werk. NOS: 22.30 Gamma van A Ipha en Bét», nieuws uit je wereld van wete. .schap en technologie 23.00 (Si Met het oog op morgen, met om 23.05 Aktualiteitenoverzicht 23 20 Den Haag vandaag en om 23 52 Even ontspannen voor het slapen gaan. yoga 23.55-24.00 Nieuws HILVERSUM in <445 m ea FM-Kanal. ri KRO 7 02 (S) Drie op je boterham muziek »n informatie voor de werkm.ns 9 03 iS) Pep-op-dr»e II 03 <S) Drie drauit op verzoek, met verzoekverhalen 12.03 (S) Drie tussen je middag, om op KRO-kirsschijf 14 03 (Si Pop-contact de Theo Jtokkmg-show 16.03 S> Hitmc-erv NOS 18 03 De vacature- oank 18 >u*-m.iai 19 30 (SLangs de lijn. si* nuz ek i19 38 Paardekoerscni 13 02 <S> 4ZZ. 0 02 (Si Metro's Midnight Mujm Take it easy 2 "2 Si Dat wordt we -htweré 4 02-7 00 IS) De ach icrnacht. HILVERSUM IV tFM-kaaaleni. NCRV 7 oo Nieuws 7 02 liet levende woord. 7 08 (Si Te Drum Laidamu-: gewijde muziek 7 30 (Si Preludium. k.a*s»eke muziek 9 00 Nieuw» i 02 Onder sehouhijd 10 00 (S) Orkestpalet 12 00 IS) Lunchconcert 13 001S) In d«- scha luw van de meesters. 14.00 Nieuws. 14.02 (S: Een uur natuur; magazine over het buitenle ven. 15.00-17.00 (S) Elisabeth, Regina j'Inghilterre, opera van Rossini. TV NEDERLAND I 9.30 NOS/NOT: Schooltelevisie 10.45 NOS/NOT: Schooltelevisie 15.30 NCRV Kt|kdoos. kinderprogramma 16.15 Lappenkat. kindersene 16.30 De reizen van Kim. avonturensene 16.55 De beren gaan verhuizen. 18.15* TELEAC: Modeme Elektronica, les 16 .18.45* NOS: Bereboot 23.00 Sprekershoek 23.15 Journaal 23.20 Europese Kampioenschappen Kunstrijden NEDERLAND II 18.45 NOS: Kortweg Kunst op komst m de komende week 18.55* Journaal 19.05 IKON: Boyke. een jongen op Curacao. Mmreportage 18 55 NOS: Journaal 19.05 NOS: Van gewest tot gewest 20 50 Artseni) medrseh proq-imnu 21 35 NOS: Journaal NOS: Den Haag vandaag 19.30 Kenmerk 20 00 NOS: Journaal 20.25 SOCUTERA: Film van Hel Nederlands Lepra Fonds 20.30 NCRV Top-Snow-Concours 1976 21.05* Waar net slaat programma cwe Christek|k onder wiit 21.35 FJie» Furore specut 22.30 Journaal SMIDJE VERHOLEN D« NCRV begint vanmiddag met een nieuwe serie avonturen van ,,D» felzen van Kim". ..Een vriend in nood" heet de eerste aflevering. Kim en zijn vrienden komen aan op een vliegveld bij PaA& waar blijkt dat de dure auto die hen zou ophalen is gestoïen. Op de foto: Simon Turner als Kim. Chris Lofthouse als Eric, David Friedmann als Brillo en Georgina Kean als Katie. Van onze radio- en tv-redactie HILVERSL M De meeste omroeporganisaties zijn bij de Raad van Stat 2 in beroep gegaan tegen de beschikking van de minister van CRM tegen de buitensporige reclame die de omroepen uitzenden ten bate van zichzelf. Het eerste wat brigadier Piet nu deed, was naar de kazerne van de bergjagers rijden, waar kapitein Vit- torio Cacalobbo wel zou zitten. Daar vzat hij ook, zoals uit de woorden bleek van de schildwacht, die op wacht stond voor het zwaar ver sterkte bouwwerk. „Ja zeker, gene raal. Ga uw gang maar, generaal. De kapitein is binnen, generaal." zei de schildwacht en hij presenteerde zijn geweer zo precies volgens de regels, dat brigadier Piet bijna neiging kreeg het schiettuigje van hem over te nemen en er netjes voor te bedan ken. Piet, als slim politieman, wist natuurlijk precies waar hij de kapitein Cacalobbo moest vinden. Het is bij alle legers ter wereld nu eenmaal de gewoonte van de HH. officieren zich na de dienst naar de mess te begeven, alwaar de geestrij ke drankjes ruimschoots voorhan den zijn en waar gelegenheid genoeg is te bamzaaien. kastje te gooien of welke andere slimme spelletjes ook, die toch allemaal zijn uitgevonden door sluwe lieden, die hun vertering gaarne door een ander laten betalen. „Ga rustig jullie gang. mannen", zei Piet met een achteloos handge baar toen hij de mess binnentrad. „Orrdeü" schreeuwde nog een offi cier, wiens oog het eerst getroffen was door het goud, de sterren, de borduursels en de kleurrijke schitte ring der onderscheidingstekenen Piet's brede borst. Maar aangezi e Piet reeds had gezegd, dat ze cru hun gang konden gaan. gingen frnd ook hun gang en lieten de brigadi ,el generaal rustig aan zijn lot ov Piet riep toen om de kapitein Vit rio Cacalobbo. die er onmiddel! onderdanig kwam aangesneon „Wa wat is er van uw orde iel generaal?" stamelde hij zenuwat r. tig. „Hoeveel gevangenen zijn gemaakt bij de krijgsverrichting van heden?" vroeg Piet streng. „V vier, ge generaal antwoordde Vittorio Cacalobbonc „Zeze zitten ln de gevangeqaai van C Campanella «t.e dc Sp IC itiel tail "^rai echter in het verkeerde keelgat ge schoten. De omroepen zijn van oordeel dat de omroeporganisaties een eigen recht hebben als het gaat om „reclame" uitzenden die het lidmaatschap van een eigen omroep betreffen, de ideë le werving van nieuwe leden en het vasthouden van die leden. „Dit is een opdracht die onszelf toekomt, waarmee een overheid geen bemoei enis behoort te hebben. Afhankelijk te moeten zijn van een (toevallige) bewindsman die uitmaakt of ideële werving toegelaten is, valt naar onze mening niet te rijmen met de eigen heid van een omroeporganisatie." Het feit, dat wij bijvoorbeeld vooraf toestemming moeten vragen om boodschappen via radio en televisie in het kader van inzamelingen, zo nodig met vermelding van bijvoor beeld een gironummer, te mogen uit zenden, betekent een aantasting van onze eigen verantwoordelijkheid. Wij wensen die zelf te dragen onder de plicht rekening en verantwoor ding af te leggen. Dat wel. De minis ter en wij zijn niet tpt overeenstem ming kunnen komen." RADIO VANDAAG VANDAAG Goncaway zag al gauw dat er met hem niets te beginnen viel en begon aan een dode krab te snuffelen. Paul greep Martin bij de arm en riep: „Codsall, wat is er met je? Waar sta je naar te kijken?" maar Codsall bleef onaangedaan voor zich uitkij ken en rageerde niet. Paul voelde dat hij trilde, van kou of van span ning? Paul wist het niet. Op dat moment spatte een hoge golf bij hen op en doorweekte hen van top tot teen. Paul vloekte, sjorde Codsall iets verderop het strand en toen huiverde de man opeens alsof hij weer tot zichzelf kwam. Zijn gedrag deed Paul denken aan bepaalde vor men van vallende ziekte die hij in het ziekenhuis had meegemaakt. „Kom, ouwe jongen," zei hij en trok hem mee, „we gaan naar' huis om ons goed te drogen." Codsall liep zwijgend met hem gearmd mee te rug langs het strand, af en toe strui kelend en vaak met zijn volle ge wicht op Paul leunend. Pas op het hellende pad naar het botenhuis werd hij zich weer bewust van wat er gebeurde. Hij trok opeens zijn arm weg, staarde Paul even aan en zei: „Ik doch dattik verderop op zee een schip zag zin- ke," en keek nog eens verstrooid om. Hij struikelde weer en viel opzij, zodat Paul zijn armen om hem heen moest slaan om te voorkomen dat hij viel. Een hete dranklucht sloeg hem tegemoet. Dus dat was het, dacht hij: Codsall had te diep in het glas gekeken. Vreemd, dat had hij nog nooit gehoord, dat Martin dronk. Maar hij liep inderdaad erg wankel en sprak met een dikke tong. Paul liep met hem naar de smidse, waar de twee beslagen paarden reeds ingespannen stonden. Met moeite hees hij Martin achterin het lichte rijtuigje. Intussen kwam de smid naar buiten, die helemaal niet verbaasd was, Martin Codsall dron ken te zien. „Laatst heb Marty Codsall ze eige ook zo zatgesope," zei hij grinni kend. „Elleke dag zittie in De Witte Raaf en as Minnie Flowers genog drank an em kwijt is zwallekt ie langs et strand en kletst over zin kende schepe en zo. Marty vat nog- ges een keer een zware kou. dattie der an kepot gaat. wantie heb nie genog klere an ze lijf. Zei ik em thuisbrenge. sir. of doettu et?" „Nee. dat doe ik zelf wel." zei Paul „Weet Arabella eigenlijk dat hij er telkens zo aan toe is?" De smid lachte even en zei: „Tja, sir, et zei niet voor et eerst weze dat ze iets niet in de gate heb." R. F. D«Wertield „De Boekerij, Beern" Paul was dezelfde mening toege daan en zei niets meer. Hij tilde Goneaway op de bok en reed naar de waadplaats, zes kilometer verder op. Tijdens de rit keek hij een paar maal over zijn schouder. Codsall zat achterovergezakt, met zijn rug naar hem toe. stilletjes voor zich uit te staren. Hij lijkt alleen maar dron ken, dacht Paul, al is hij het eigen lijk niet, hoeveel hij ook mag heb ben gezopen. Vermoedelijk is hij ziek. Paul vroeg zich af of hij dr O'Keefe erbij zou halen voordat hij Martin naar huis bracht. Het begon echter al donker te worden, zodat hij er maar van af zag. Codsall had bovendien erg te leiden van de kou. Paul bracht zijn passagier tot aan het erf van De Vier Winden en zette hem af bij een van Codsalls daglo ners die uit de stallen met de Friese koeien kwam. Hij had er namelijk geen zin in het met Arabella aan de stok te krijgen. „Je baas heeft een beetje teveel bin nengekregen," zei hij tegen de man. „Laat hem maar wat in het hooi liggen, tot hij weer nuchter is." Maar toen het rijtuigje keerde gebeurde er iets vreemds. Martin Codsall scheen zijn hulpeloosheid als los zand van zich af te schudden. Zijn ge zichtsuitdrukking was niet langer leeg, maar drukte dankbaarheid uit. „Dank u voor et meerije, sir," zei hij duidelijk. „Ik ga nou wat ete, sir. Vrtndelijk dank hoor." Hij keerde zich om naar de dagloner. „Sta me niet an te gape, Ben! Schiet op, na je koeie! Vooruit, luie donderik, of mottik je door de staldeur trappe?" Toen liep Codsall keurig recht het erf over. de keukendeur in. Paul zou graag de dagloner hebben gevraagd, wqt er met zijn baas aan de hand was. maar de man was weggelopen. Toen hij de weg afreed vroeg hij zich af of Codsall soms na de geschiede nis met Will zou zijn begonnen, zich te bedrinken. Later besprak hij het voorval, dat hem geen rust liet, met mrs Handcock, die hem ten sterki J afried, er de dokter bij te halen.;n(1 „Al die Codsalls benne een beejel doorgelope," zei ze. „Der is der ge» zï een of ter zit wel een stekie an lfetii Martins vader was ter ook een die 5fu in ze bol had. Die sting de hele na op de marrekt in Paxtonbury as I een vent was opgehange, dat voi "e ie mooi, om te blijve kijke." osii Na deze nuchtere woorden ze pe Paul het voorval uit zijn gedacht lg Maar een jaar later zouden zot Jj mrs Handcock als hij zich schul< voelen omdat ze er zich niet mel1 hadden bemoeid. tii 0l) -ni vt Van buiten naar binnen invullen die betekenen: wer, 2. grondsoort, 3. gekheid, i zwijn, 5. tijding, 6. verharde huid, ongaarne, 8. knaagdier, 9. bloedbii 10. bars, 11. part, 12. lusthof. \S verbond, 14. levenslucht. 15. zaïf^ stuk, 16. oevergewas. Bij Juiste oplossing vormen de .V gin!etters van 1 tot en met 16 I naam van een beroep. Elk wool bestaat uit vier letters. Fei Oplossing vorige puzzel. Hor. 1. terra, 4. leven. 7. appel, Is is spiraal, 11. Aare, 13. nota, 15. gei. J mal. 17. kei. 18 dia, 20. til. 22. iris,) lori. 25. religie, 28 reëel. 29. tarok, i sater. 'Vert. 1 traag. 2. rapé. 3. api, 4. Lea^ elan. 6 nopal, 8. pretentie, 9. Sri, 1^ lom, 12. Aegir. 14. tapir, 18. dieet, i air, 20. toe. 21. liter, 23 sero. 24. lil 26 lek. 27. ges

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 4