Zuidmolukse kritiek,
antwoord van IKON
Hetdal
der
Craddocks
Omroepen in beroep
tegen beperking
van „eigen" reclame
Radio- en televisieprogramma's
eg maar oma'
„Serie pro-Indonesisch'
Vrouw twee weken
dood in haar huis
FERDINAND
Even
puzzelen
'iSaSG 26 JANUARI 1977
RADIO TV
TROUW/KWAR
O kijkers die zich nog vitaal
v jeien en nog volhardend kunnen
~:jn. worden vanavond bij drommen
ear. de buis verwacht Tussen tien
uur en hall elf wordt op deze groep
een beroep gedaan. Hans
Sleeuwenhoek en cineast Chris van
Du-ju en analen zich tot tolk van vele
geestelijk en lichamelijk
gehandicapte kinderen die zelden ol
nooit bezoek krijgen. Kinderen die
wel besellen wat zij missen, vooral
wanneer zij zien. dat andere
kinderen in het tehuis wel door
bezoeken de familieleden worden
vertroeteld.
Tot degenen die het veelal
verzwegen verdriet opmerken,
behoort mevrouw dr T. Hamer. U
hebt misschien nog wel eens iets
over haar initiatieven gelezen of
gehoord. Twee Jaar geleden bracht
mevrouw Hamyr namelijk een
balletje aar. het rollen, dat
inmiddels al aardig „groter
gegroeid" is Zij propageerde een
pleeg-grootouderschap" zonder
mogelijkheden voor adoptie.
Mevrouw Hamer had als
ortho-pedagoge, verbonden aan de
Leldae Universiteit, dit sjsteem in
de Verenigde Staten kunnen
bestuderen. Daar werkt het reeds
vijftien Jaar met goed resultaat.
De film „Zeg maar Oma 'voert de
kijker naar huizen in Monster en
Leiderdorp waar het ideaal van
mevrouw Hamer in praktijk wordt
gebracht. Tal van „kunstmatige"
oma's en opa's komen er een dag per
week om met het eigen
pleegkleinkind op te trekken. Om
het kind aandachten vooral liefde
te geven en om te proberen door de
geestelijke sluiers rondom het kind
heen te breken.
Verscheidene van deze
pleeggrootouders blij ken over
vermogens te beschikken die zijzelf
niet aanwezig achtten. U kunt
daarvan vanavond vertederende en
zelfs ontroerende bewijzen
meebeleven.
Anneke bijvoorbeeld was een zwaar
versluierd meisje, ai een eind in de
twintig, nog steeds leefde zij
zwijgend en schichtig in haar cirkeL
Ai]een de zustertjes keken naar haar
door Ton Hydra
om. maar die hadden ook op een
paar andere kinderen te ietten.
Twee Jaar geleden kwam Anneke
van de ene op de andere dag in het
bezit van grootouders. Een Haags
echtpaar met engelengeduld en met
een groot hart. Er moest heel wat
worden overwonnen, want Anneke
bleef zwijgen. En zij had een.
gewoonte die naar was om te Zien.
ZIJ verwondde zichzelf door
voprtritiremi In hal.npn gel oaf te
Anneke „pinkt" nog wet maar bet
wordt minderen haar gezichtje
krijgt een vriendelijker uitdrukking.
..Oma" verzint van alles ennog wat
om het isolement te doorbreken en
ze wint terrein. Anneke laat mi
merken dat zij het bezoek prettig
vindt. Soms zegt zij een woocdje.
Het ging zo goeddat Anneke ai en
toe met haar pleegouders naar huis
mocht. Wat de film niet Iron laten
zien, omdat hij eerder is gemaakt,
vertelde n ij Haas Sleeuwenhoek.
Rond oud en nieiyv heeft Anneke
2es dagen bij oma en opa gelogeerd.
Met toenemende bewondering zult
U ook zien wat een andere oma
bereikt met Corrleen spastisch
kereltje van - Ji jaar dat weinig
meer kan dan liggen. Aanvankelijk
was hij volkomen apathisch. Hoe
oma hem in eresseerde voor het
buitengebeuren ik niet vertellen.
Als u het onvoorbereid meemaakt,
krijgt u de* te neer respect voor de
vindingrijkheid, d? wijsheid en de
opofferingsge ndheid van de
mensen als deze oma die geen
egocentrische motieven kennen.
Wie voor oma of opa wil spelen om
de eigen eenzaamheid op te heffen
of vanuit een aaurt bezitsdrang die
zal al gauw falen en het kind bitter
teleurstellen. Van Duuren en
Sleeuwenhoek hebben oog gehad
voor zuivere motieven en daardoor
gaat er een fijne posuleve werking
van hun film uit.
Van onze rpdio- en tv-redactie
AMSTERDAM „Deze IKON-serie loopt over van de Indone-
sisch-gezinde vooroordelen. Die komen tot uiting ln de keuze van
de geïnterviewden. Terwijl de RMS-aanhangers ln de Molukken,
die door Indonealë monddood zijn gc maakt,, niet de kans krijgen
hun mening te uiten.'' Dit schrijft Frans Manuputty namens de
Werkgroep Molukse Jongeren in een reactie op de IKON-serie
..Ambon door de eeuwen
In de inleiding van zltn brief spreekt
hij over „de Indonesische propagan
dafilms in Nederlandse produktie
(waarmee hij de IKON bedoelt) over
Ambon". Daarin wordt foutief ge
sproken over Molukse nationalisten
die aansluiting wilden bij de Repu
bliek Indonesia
Manuputty noemt dit een innerlijke
tegenstrijdigheid Molukse nationa
listen willen nau.elijk een eigen Mo
lukse staat (Republiek Maluku Sela-
SPECIAAL VANDAAG
Na de film Boy kt» een jon-
f en op Curata» volfft Kenmerk.
Onderwerpen: een ondersoek in
de V.S. dat heef* uitgewesen
dat (al van kerkelijke organisa-
tiea via de belegging van hun
vermogen indirect de wapenin
dustrie financieren. Eet. ge
sprek met Tim Smith, een van
de initiatiefnemers van dit on-
derzoek.
NeJ. 11 lt.as
Het laatste deel van Ban
wilde roos (20.00) wordt gevolgd
door de rubriek Artsenij.
Ned. 1 20.:»
Prof. H. van Andel bekijkt
beproefde en nieuwe vormen bij
bet christelijk voortgeiet onder
wijs.
Ned. 2 2L0S
De NOS-rubriek Panora-
miek besteedt aandacht aan
Bbodeaië in een scheta van de
huidige samenleving teen film
van Henk Teeuv en Al mar
Tjepkema, die eerder werd uit
gezonden.
Ned. 1 22.13
Een optreden van de Ameri
kaanse country/rockgroep Poco
(21.35) *-at vooraf aan een
NCRV-film over oudere mensen
die aandacht en liefde schenken
aan lichamelijk en geestelijk ge
handicapte kinderen.
Ned. 2 22.0»
Uit Helsinki komt een re
portage vrn de Europese kampi
oenschappen kunstrij 'tn op de
schaats voor paren.
Ned. I 22.35
Aan een gitaarfestival in
Wilhelmsbad werken o.a. mee:
Martin Best. Los Calchakis, Pa-
co Cepero, AH.» Diss en Mani
las de Plata.
Duitsl. t 22.15
Het Concertgebouworkest
speel* werken van Mozart en
Mahler.
HUv. 2 20.05
De schrijver Jok-»n van der
Woude vertelt ever zijn leven en
werk-
HPv 2 21.5»
tan. „Wat de commentator kennelijk
bedoelde was: Indonesische nationa
listen van Molukse afkomst."
De commentator, op wie gedoeld
wordt is Henk Biersteker, die we om
een reactie hebben gevraagd, óver
de Indonesische nationalisten vah
Molukse afkomst zegt hij dat exact
dezelfde mensen zijn bedoeld als Ma
nuputty noemt. „Het ging ons erom
om die mensen met een kort woord
aan te duiden."
Over de keus van de geïnterviewden
die zou duiden op Indonesische ge
zinde vooroordelen zegt Biersteker:
„Wij zijn niet naar Ambon gegaan
met de bedoeling om er op een slim'
me manier voor te zorgen dat ftMS»
aanhangers die daar nog zijn. niet
aan het woord komen. Ze zijn er wel,
maar we hebben ze niet voor de
camera gehaaid om hen niet in moei
lijkheden te brengen".
„We hebben echter andere getuigen
aan het woord gelaten dan diegenen,
die tot nu toe naar voren werden
gehaald; mensen die vroeger het ko
loniale bewind dienden, we zijn op
zoek geweest naar een categorie die
voor het Nederlandse gevoel niet be
staat. een categorie mensen van de
Molukken die zich tegen hef Neder
landse koloniale gezag is gaan ver
zetten in de jaren twintig en dertig-
Voor de objectieve opinievorming
moeten ook deze mensen worden on
dervraagd," aldus Henk Biersteker.
De hele serie „Ambon^oor de eeu
wen" is opgezet om de discussie te
verbreden. Tenslotte deelt Bierste
ker mee, dat zowel IKON-radio - als
televisie nooit heeft geschroomd om
Molukkers met een RMS-gezindheid
voor de microfoon te halen. Ook in
de toekomst zal dat niet het geval
zijn.
Van een verslaggever
DEN HAAG De politie heeft de
76-jarige weduwe M. A. Grijseels-
Becher dood gevonden in haar wo
ning aan de Atjehstraat in Den
Haag. Aan de hand van de kranten
ln de brievenbus stelde men vast dat
de bejaarde vrouw al tweeëneenhal-
ve week geleden overleden moest
zijn. De weduwe had geen familie en
had weinig contact met haar buren.
De laatsten waarschuwden de poli
tie omdat zij de vrouw al geruime
tijd niet hadden gezien.
c Dargaud SA 1976 Tekst: Goscinny Tekeningen: Ude en
In hun bezwaarschrift aan de Raad
van State voerjn de- omroepen onder
meer aan, dat de ministeriële be
schikking onverbindend is omdat zij
een wett 'ijke basis mist en in strijd
is met letter en geest van de Om-
roepa .-t. Zij vragen de Raad van
State de ministeriële beschikking te
vernietigen.
In de NCRV-gids van 29 januari
schrijft de verenigingssecretaris van
deze omroep, de heer G. A. Kieft. dat
minis te. Van Doorn terecht op jacht
is gegaan tegen bepaalde vormen
van reclame die in de uitzendingen
van en'tre omroeporganisaties
worden becreven. Bij de werving van
nieuwe leien kon worden geconsta
teerd dat hoe langer hoe meer (com
merciële) aandacht werd gevraagd
voor de voordelen die aan het lid
maatschap zijn verbonden.
„Het wezenlijke van het lidmaat
schap. het zich verbonden willen we
ten met de omroeporganisatie en de
geboden programma's, gebaseerd op
de doelstelling van die omroep, bleef
helaas onder de korenmaat verbor
gen". schrijft de heer Kieft. Het feit
dat de minister een „eigen beschik
king" heeft getroffen die noch in het
Staatsblad, noch in de Staatscou
rant werd vermeld, is de omroepen
Opdracht
HILVERSUM I (296 m en FM-Kuulen).
TROS 7.00 Nieui j. 7.02 (S) Rustig bijko
men. 7 30 Nieuws 741 <S) Aktua-
ocbtvndcditie. 8.30 Nifcuws. 8.36 Gymnastiek
voor de huisvrouw. 8.45 (S) Kom er maar
eens bij: gesprek en klassieke muziek. 10.00
(S) Een oude hit in nieuwe snit 10.30 Nieuws.
10.33 <S> Toerja-Toemee Strek-in. 11.45 (S)
C jfe-Chai.^nt 12.26 Mededelingen Lb.v.
land- en tuinbouw 12.30 Nieuws 12.41 Ak-
ja II. 13.00 (S) Hoogtepunten uit musicals.
12 30 (S) Sport na sport magazine voor jon-
gens en meisjes. 14.00 (S) Specialiteiten 5 la
carte Muzikaal wensprogramma. 15.00 (S)
Als dat zou kunnen verzoekplaten. 115.30
Nieuws i 16 30 (S) Kernpunt OVER
HEIDSVOORLICHTING 17 20 Mens en sa-
menwerking TROS .7.30 Nieuws 17 32 (S)
Aktua-magazine .8.30 Nieuws. 1841 (S) De
een ziet het zus en de ander zo. 19 00 (S)
Muziektnptir*' wie niet luistert, moet maar
zien (19.00 (ki Jazz-Sir: 20.00 Eight o'Clock
special muzikale ontdekkingsreis door de
laren van het swingtijdperk: 2100(S) Kruis
en moL) 22.00 (S) Een mondje Frans 22 30
Nieuws 22 40 Aktua 111 23.00 (S) Coulissen
kunstmagazine. 23.55-24.00 Nieuws
HILVERSUM II (402 m ea FM
Kanalen) VARA "00 Nieuws 7.11 Och
tendgymnastiek 7 20 In de Roode Cirkel,
nieuwsprogramma (8 00 Nieuws 9 35 wa
terstanden 9 40 Nederlandse Schoolradio-
10 00 radio weekblad. 11 00 Nieuws 11 03 Jo-
han van Minnen ombudsman 11.IS Even
..terug" draaien oude grammofoonplau-n
12 00 Ostemsse -Centraal gesprekken 13 00
Nieuws 13 11 Dingen van de dag 13 30 Een
middagje Stoomradio 16 00 Nieuws IS03
Drie episoden uit het leven der auto'e.
hoorspel. 16.45 Lichte grammotuunmuziek.
17.00 (S) Metropole Orkest: lichte muziek.
RVU/TELEAC Wetenschap in '-«-weging II
3. Energie het MHO-project. VARA 17.55
Mededelingen en SOS berichten 18 00
Nieuws. 18.11 Dingen van de dag. P.P.. 18 20
Uitzending van het Gerformeerd Politiek
Verbond VARA 18.30 (S) Tussei. start en
finish sport en muziek. 19 30 (S) B band
magazine. 20.00 Nieuws. 2U 05 VARA-
Klassiek: Concertgebouw Orkest m m v. so
liste; klassieke muziek. 21.50 Johan van der
Woude vertelt over zijn leven en werk. NOS:
22.30 Gamma van A Ipha en Bét», nieuws uit
je wereld van wete. .schap en technologie
23.00 (Si Met het oog op morgen, met om
23.05 Aktualiteitenoverzicht 23 20 Den Haag
vandaag en om 23 52 Even ontspannen voor
het slapen gaan. yoga 23.55-24.00 Nieuws
HILVERSUM in <445 m ea FM-Kanal. ri
KRO 7 02 (S) Drie op je boterham muziek
»n informatie voor de werkm.ns 9 03 iS)
Pep-op-dr»e II 03 <S) Drie drauit op verzoek,
met verzoekverhalen 12.03 (S) Drie tussen
je middag, om op KRO-kirsschijf 14 03 (Si
Pop-contact de Theo Jtokkmg-show 16.03
S> Hitmc-erv NOS 18 03 De vacature-
oank 18 >u*-m.iai 19 30 (SLangs de
lijn. si* nuz ek i19 38 Paardekoerscni
13 02 <S> 4ZZ. 0 02 (Si Metro's Midnight
Mujm Take it easy 2 "2 Si Dat
wordt we -htweré 4 02-7 00 IS) De ach
icrnacht.
HILVERSUM IV tFM-kaaaleni. NCRV 7 oo
Nieuws 7 02 liet levende woord. 7 08 (Si Te
Drum Laidamu-: gewijde muziek 7 30 (Si
Preludium. k.a*s»eke muziek 9 00 Nieuw»
i 02 Onder sehouhijd 10 00 (S) Orkestpalet
12 00 IS) Lunchconcert 13 001S) In d«- scha
luw van de meesters. 14.00 Nieuws. 14.02 (S:
Een uur natuur; magazine over het buitenle
ven. 15.00-17.00 (S) Elisabeth, Regina
j'Inghilterre, opera van Rossini.
TV
NEDERLAND I
9.30 NOS/NOT: Schooltelevisie
10.45 NOS/NOT: Schooltelevisie
15.30 NCRV Kt|kdoos. kinderprogramma
16.15 Lappenkat. kindersene
16.30 De reizen van Kim. avonturensene
16.55 De beren gaan verhuizen.
18.15* TELEAC: Modeme Elektronica, les 16
.18.45* NOS: Bereboot
23.00 Sprekershoek
23.15 Journaal
23.20 Europese Kampioenschappen
Kunstrijden
NEDERLAND II
18.45 NOS: Kortweg Kunst op komst m de
komende week
18.55* Journaal
19.05 IKON: Boyke. een jongen op Curacao.
Mmreportage
18 55 NOS: Journaal
19.05 NOS: Van gewest tot gewest
20 50 Artseni) medrseh proq-imnu
21 35 NOS: Journaal
NOS: Den Haag vandaag
19.30 Kenmerk
20 00 NOS: Journaal
20.25 SOCUTERA: Film van Hel Nederlands
Lepra Fonds
20.30 NCRV Top-Snow-Concours 1976
21.05* Waar net slaat programma cwe
Christek|k onder wiit
21.35 FJie» Furore specut
22.30 Journaal
SMIDJE VERHOLEN
D« NCRV begint vanmiddag met een nieuwe serie avonturen van
,,D» felzen van Kim". ..Een vriend in nood" heet de eerste
aflevering. Kim en zijn vrienden komen aan op een vliegveld bij
PaA& waar blijkt dat de dure auto die hen zou ophalen is
gestoïen. Op de foto: Simon Turner als Kim. Chris Lofthouse als
Eric, David Friedmann als Brillo en Georgina Kean als Katie.
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSL M De meeste omroeporganisaties zijn bij de Raad
van Stat 2 in beroep gegaan tegen de beschikking van de minister
van CRM tegen de buitensporige reclame die de omroepen
uitzenden ten bate van zichzelf.
Het eerste wat brigadier Piet nu
deed, was naar de kazerne van de
bergjagers rijden, waar kapitein Vit-
torio Cacalobbo wel zou zitten. Daar
vzat hij ook, zoals uit de woorden
bleek van de schildwacht, die op
wacht stond voor het zwaar ver
sterkte bouwwerk. „Ja zeker, gene
raal. Ga uw gang maar, generaal. De
kapitein is binnen, generaal." zei de
schildwacht en hij presenteerde zijn
geweer zo precies volgens de regels,
dat brigadier Piet bijna neiging
kreeg het schiettuigje van hem over
te nemen en er netjes voor te bedan
ken. Piet, als slim politieman,
wist natuurlijk precies waar hij de
kapitein Cacalobbo moest vinden.
Het is bij alle legers ter wereld nu
eenmaal de gewoonte van de HH.
officieren zich na de dienst naar de
mess te begeven, alwaar de geestrij
ke drankjes ruimschoots voorhan
den zijn en waar gelegenheid genoeg
is te bamzaaien. kastje te gooien of
welke andere slimme spelletjes ook,
die toch allemaal zijn uitgevonden
door sluwe lieden, die hun vertering
gaarne door een ander laten betalen.
„Ga rustig jullie gang. mannen",
zei Piet met een achteloos handge
baar toen hij de mess binnentrad.
„Orrdeü" schreeuwde nog een offi
cier, wiens oog het eerst getroffen
was door het goud, de sterren, de
borduursels en de kleurrijke schitte
ring der onderscheidingstekenen
Piet's brede borst. Maar aangezi e
Piet reeds had gezegd, dat ze cru
hun gang konden gaan. gingen frnd
ook hun gang en lieten de brigadi ,el
generaal rustig aan zijn lot ov
Piet riep toen om de kapitein Vit
rio Cacalobbo. die er onmiddel!
onderdanig kwam aangesneon
„Wa wat is er van uw orde iel
generaal?" stamelde hij zenuwat r.
tig. „Hoeveel gevangenen zijn
gemaakt bij de krijgsverrichting
van heden?" vroeg Piet streng.
„V vier, ge generaal
antwoordde Vittorio Cacalobbonc
„Zeze zitten ln de gevangeqaai
van C Campanella
«t.e
dc
Sp
IC
itiel
tail
"^rai
echter in het verkeerde keelgat ge
schoten.
De omroepen zijn van oordeel dat de
omroeporganisaties een eigen recht
hebben als het gaat om „reclame"
uitzenden die het lidmaatschap van
een eigen omroep betreffen, de ideë
le werving van nieuwe leden en het
vasthouden van die leden. „Dit is
een opdracht die onszelf toekomt,
waarmee een overheid geen bemoei
enis behoort te hebben. Afhankelijk
te moeten zijn van een (toevallige)
bewindsman die uitmaakt of ideële
werving toegelaten is, valt naar onze
mening niet te rijmen met de eigen
heid van een omroeporganisatie."
Het feit, dat wij bijvoorbeeld vooraf
toestemming moeten vragen om
boodschappen via radio en televisie
in het kader van inzamelingen, zo
nodig met vermelding van bijvoor
beeld een gironummer, te mogen uit
zenden, betekent een aantasting van
onze eigen verantwoordelijkheid.
Wij wensen die zelf te dragen onder
de plicht rekening en verantwoor
ding af te leggen. Dat wel. De minis
ter en wij zijn niet tpt overeenstem
ming kunnen komen."
RADIO VANDAAG
VANDAAG
Goncaway zag al gauw dat er met
hem niets te beginnen viel en begon
aan een dode krab te snuffelen. Paul
greep Martin bij de arm en riep:
„Codsall, wat is er met je? Waar sta
je naar te kijken?" maar Codsall
bleef onaangedaan voor zich uitkij
ken en rageerde niet. Paul voelde
dat hij trilde, van kou of van span
ning? Paul wist het niet. Op dat
moment spatte een hoge golf bij hen
op en doorweekte hen van top tot
teen. Paul vloekte, sjorde Codsall
iets verderop het strand en toen
huiverde de man opeens alsof hij
weer tot zichzelf kwam. Zijn gedrag
deed Paul denken aan bepaalde vor
men van vallende ziekte die hij in
het ziekenhuis had meegemaakt.
„Kom, ouwe jongen," zei hij en trok
hem mee, „we gaan naar' huis om
ons goed te drogen." Codsall liep
zwijgend met hem gearmd mee te
rug langs het strand, af en toe strui
kelend en vaak met zijn volle ge
wicht op Paul leunend.
Pas op het hellende pad naar het
botenhuis werd hij zich weer bewust
van wat er gebeurde. Hij trok
opeens zijn arm weg, staarde Paul
even aan en zei: „Ik doch dattik
verderop op zee een schip zag zin-
ke," en keek nog eens verstrooid om.
Hij struikelde weer en viel opzij,
zodat Paul zijn armen om hem heen
moest slaan om te voorkomen dat
hij viel. Een hete dranklucht sloeg
hem tegemoet. Dus dat was het,
dacht hij: Codsall had te diep in het
glas gekeken. Vreemd, dat had hij
nog nooit gehoord, dat Martin
dronk. Maar hij liep inderdaad erg
wankel en sprak met een dikke tong.
Paul liep met hem naar de smidse,
waar de twee beslagen paarden
reeds ingespannen stonden. Met
moeite hees hij Martin achterin het
lichte rijtuigje. Intussen kwam de
smid naar buiten, die helemaal niet
verbaasd was, Martin Codsall dron
ken te zien.
„Laatst heb Marty Codsall ze eige
ook zo zatgesope," zei hij grinni
kend. „Elleke dag zittie in De Witte
Raaf en as Minnie Flowers genog
drank an em kwijt is zwallekt ie
langs et strand en kletst over zin
kende schepe en zo. Marty vat nog-
ges een keer een zware kou. dattie
der an kepot gaat. wantie heb nie
genog klere an ze lijf. Zei ik em
thuisbrenge. sir. of doettu et?"
„Nee. dat doe ik zelf wel." zei Paul
„Weet Arabella eigenlijk dat hij er
telkens zo aan toe is?"
De smid lachte even en zei: „Tja, sir,
et zei niet voor et eerst weze dat ze
iets niet in de gate heb."
R. F. D«Wertield
„De Boekerij, Beern"
Paul was dezelfde mening toege
daan en zei niets meer. Hij tilde
Goneaway op de bok en reed naar
de waadplaats, zes kilometer verder
op. Tijdens de rit keek hij een paar
maal over zijn schouder. Codsall zat
achterovergezakt, met zijn rug naar
hem toe. stilletjes voor zich uit te
staren. Hij lijkt alleen maar dron
ken, dacht Paul, al is hij het eigen
lijk niet, hoeveel hij ook mag heb
ben gezopen. Vermoedelijk is hij
ziek. Paul vroeg zich af of hij dr
O'Keefe erbij zou halen voordat hij
Martin naar huis bracht. Het begon
echter al donker te worden, zodat hij
er maar van af zag. Codsall had
bovendien erg te leiden van de kou.
Paul bracht zijn passagier tot aan
het erf van De Vier Winden en zette
hem af bij een van Codsalls daglo
ners die uit de stallen met de Friese
koeien kwam. Hij had er namelijk
geen zin in het met Arabella aan de
stok te krijgen.
„Je baas heeft een beetje teveel bin
nengekregen," zei hij tegen de man.
„Laat hem maar wat in het hooi
liggen, tot hij weer nuchter is." Maar
toen het rijtuigje keerde gebeurde er
iets vreemds. Martin Codsall scheen
zijn hulpeloosheid als los zand van
zich af te schudden. Zijn ge
zichtsuitdrukking was niet langer
leeg, maar drukte dankbaarheid uit.
„Dank u voor et meerije, sir," zei hij
duidelijk. „Ik ga nou wat ete, sir.
Vrtndelijk dank hoor." Hij keerde
zich om naar de dagloner. „Sta me
niet an te gape, Ben! Schiet op, na je
koeie! Vooruit, luie donderik, of
mottik je door de staldeur trappe?"
Toen liep Codsall keurig recht het
erf over. de keukendeur in. Paul zou
graag de dagloner hebben gevraagd,
wqt er met zijn baas aan de hand
was. maar de man was weggelopen.
Toen hij de weg afreed vroeg hij zich
af of Codsall soms na de geschiede
nis met Will zou zijn begonnen, zich
te bedrinken. Later besprak hij het
voorval, dat hem geen rust liet, met
mrs Handcock, die hem ten sterki J
afried, er de dokter bij te halen.;n(1
„Al die Codsalls benne een beejel
doorgelope," zei ze. „Der is der ge» zï
een of ter zit wel een stekie an lfetii
Martins vader was ter ook een die 5fu
in ze bol had. Die sting de hele na
op de marrekt in Paxtonbury as I
een vent was opgehange, dat voi "e
ie mooi, om te blijve kijke." osii
Na deze nuchtere woorden ze pe
Paul het voorval uit zijn gedacht lg
Maar een jaar later zouden zot Jj
mrs Handcock als hij zich schul<
voelen omdat ze er zich niet mel1
hadden bemoeid.
tii
0l)
-ni
vt
Van buiten naar binnen
invullen die betekenen:
wer, 2. grondsoort, 3. gekheid, i
zwijn, 5. tijding, 6. verharde huid,
ongaarne, 8. knaagdier, 9. bloedbii
10. bars, 11. part, 12. lusthof. \S
verbond, 14. levenslucht. 15. zaïf^
stuk, 16. oevergewas.
Bij Juiste oplossing vormen de .V
gin!etters van 1 tot en met 16 I
naam van een beroep. Elk wool
bestaat uit vier letters.
Fei
Oplossing vorige puzzel.
Hor. 1. terra, 4. leven. 7. appel, Is is
spiraal, 11. Aare, 13. nota, 15. gei. J
mal. 17. kei. 18 dia, 20. til. 22. iris,)
lori. 25. religie, 28 reëel. 29. tarok, i
sater.
'Vert. 1 traag. 2. rapé. 3. api, 4. Lea^
elan. 6 nopal, 8. pretentie, 9. Sri, 1^
lom, 12. Aegir. 14. tapir, 18. dieet, i
air, 20. toe. 21. liter, 23 sero. 24. lil
26 lek. 27. ges