Ds. Spijkerboer: geloof blijkt uit gedrag op de weg Met dominee en snijbonen op reis Een warme ontvangst in de motregen Vandaag Onze adressen: Jeugdraad tegen vrijwilligersleger Meer bevoegdheden voor kantonrechter Unita: wereldraad laat ons in steek Wilde Ganzen in 1976: bijna vier miljoen Onbevoegden op de preekstoel Stichting Hulp Oost-Europa rectificatie VOORBI WOENSDAG 26 JANUARI 1977 KERK-BINNENLAND TROUW/KWAR&E Ome redacteur A. Schipper heeft van de stille tl|d op Talg» gebruik gemaakt voor een bezoek van enkele dagen aan deze oecume nische orde In Midden-Frankrijk. Over zijn eerste indrukken gaat bi|gaand stuk. Talzé Is het centrum van waaruit sinds een aantal jaren het ..concilia van de jeugd" wordt geïnspireerd. Hierover zal een tweede bijdrage gaan. De stichter van Talzé Is trère Roger Schütz, die sinds 1940 op deze plek een monnikenbestaan leidt, waar zich tientallen endere mannen bij hebben aengesloten. Een weerslag van het gesprek met Schütz volgt later, wanneer hij de tekst heeft geautoriseerd. door Aldert Schipper Als Je rondkijkt in de boekwinkel van Taizé. kun Je naast de werken van frère Roger net als in we reldse souvenirwinkeltjes an sichtkaarten kopen, waarop Je ziet hoe Talzé eigenlijk hoort te wezen: heel Jong Europa loopt hier in de zomer rond. Dan is het een kleurige kermis. Nu. In de winter, is Talzé verlaten. Een Nederlandse Jongen leidt mij rond. Hij is hier een paar Jaar ge leden blijven hangen. Een Delltse Ingenieur ln de weg- en waterbouw. Peter Koole. We lopen over het winderige voorplein van de grijze betonnen kerk. Een van de broe ders. Charles-Eugène. zou mij later onthullen dat Talzé. zo het nu op nieuw zou worden gesticht, geen kerk van beton meer zou neerzet ten Maar hij staat er nu in al zijn lelijkheid het zicht op het dal weg te nemen. Binnen is het in het monument aanvankelijk stikke- donker. ..Maar als de zon schijnt door de gebrandschilderde ramen is het hier erg mooi", wordt mij verzekerd. Ik kan het haast niet geloven. Na een paar ogenblikken ontwaar ik achter in de kerk een stapel holle bouwstenen; voor een ikoon van Maria brandt een lichtje. Er naast, onder een rood lampje, worden de elementen van de eucharistie be waard. De kerk is gemeubileerd met een twintigtal krukjes ln het koor. waar de broeders van Talzé driemaal per dag hun dienst heb ben. Aan de andere kant van het koor komen tijdens de diensten geen gewone kerkgangers'. Alleen de broeders. De prior, Frère Roger Schütz. vraagt soms een paar kin deren bij zich. Mijn begeleider ver telt dat het koor 'de kuil' wordt genoemd. Maar de vloer is gelijk met het grootste deel van de kerk. De kuil is alleen afgezet met takjes groen, die de buitenwereld op even doeltreffende als smaakvolle wijze op een afstand houden. Knielen Buiten het koor staan nogmaals een aantal, misschien veertig rieten krukken. Men staat of knielt tij dens de diensten. De vloer is belegd met naaldvilttapijt. Dat doet niet zo'n pijn aan je knieën. Niettemin zit ik tijdens de diensten op een kruk, als de anderen om mij heen knielen. Gereformeerden hebben vermoedelijk iets te stramme lede maten. Of zal het iets anders zijn, zit ik mij tijdens de langdurige me ditatie schuldbewust te vragen. Onder de kerk bevinden zich twee kleinere kapellen. Als boven de eu charistie wordt gevierd, kan er voor wie dat liever heeft hier een avondmaal worden gehouden. Als ik bulten kom, waalt het nog steeds op het kerkplein. Het motre gent nu ook. We lopen verder over het terrein, langs de barakken, waar zomers de Jongens en meisjes verblijven. Het is er nu tochtig. Een stuk zeildoek klappert. Ze hebben als regel dat Jongens niet de slaap zaal van de meisjes op mogen. Het staat de meisjes vrij die van de jongens te betreden. Ik vraag mij aldoor af, waar de broeders van Talzé toch wonen. Achter een schutting zie lk wel het silhouet van het dak van een be scheiden kasteeltje, zoals er zoveel ln Frankrijk staan. Zou dat hun huls zijn? Op de schutting zitten talrijke bordjes die de nieuwsgieri ge duidelijk maken dat hij er niet Deze ansichtkaart is te koop ln de winkel van Talzé. Een enorme circustent staat met Pasen op het kerkplein om de deelnemers aan het Concilie van de Jeugd te herbergen. overheen mag klimmen. Ik kijk eerst om me heen. voordat lk er een blik over durf te werpen. Ik zie het nevelige dal. In de verte verwaait het geluid van een claxonnerende vrachtwagen. Het is dus 1977. Ontvangst Het wordt nu schemerig. Mijn be geleider voert me terug naar een verlichte ruimte, waar iedere be zoeker van Talzé ontvangen wordt. Wat aan de ontvangst opvalt is de warmte van de lach en de stevig heid van de hand. En toch is er iets dat mij weerhoudt brutale vragen, die ln mijn hoofd opkomen, zomaar te stellen. Aan een eenvoudige ronde tafel zit altijd Iemand te wachten. Vaak een Jongeman die hier al wat langer ls, die behoort tot de groep jongelui die een groot deel van het werk opknappen, dat de tienduizenden zomergasten meebrengen. Sommi gen lopen glimlachend het terrein af te speuren naar achtergebleven afval. Anderen graven zingend een greppel voor de elektriciteitskabel. Een paar honderd meter van het ontvangstgebouw staat een barak waar de Jongelui 's winters slapen. In de keuken ls een vrouw de baas, een zuster van een Belgische kloos terorde. die niet ver van de broe ders van Taizé een huis heeft. De avondmaaltijd krijg lk aange boden van mijn Delftse begeleider. Een sobere maar smakelijke kost, een soort macaroni met kaas en een smakelijke sla. Naast de eler- pannekoek een glas lichte wijn uit de streek. Koffie toe. Het is alles van een bijna te grote volmaakt heid. Geen vakantie Opgewekt vertelt Peter over de jongens en meioe. Het is allessjes, die hier zomers meest voor een week komen. Het afgelopen sei zoen heeft hij geholpen bij de ont vangst. Honderden kunnen er sla pen in de speciale onderkomens. Maar ook als je met eigen tent en slaapzak komt, kun je Je het beste tevoren aanmelden. Je moet eigen lijk boven de achttien zijn. Anders heb je er niets aan. HIJ vraagt me nadrukkelijk, dit in mijn stukje te zetten. Het gaat immers niet om een alternatieve vakantie, maar om iets ten. Het gaal Immers niet om een e doen van betekenis voor Je leven, vooral bidden en mediteren. Hij vertelt niet veel over zichzelf en zijn toekomst. Bij de dag te leven, dat is iets dat Je hier leert zegt hij. De meeste van zijn leeftijdsgeno ten moesten in dienst of kozen met een een baan. HIJ niet. Daarom vond hij het goed een tijd in de sfeer van Talzé te zijn. HIJ ls er nu bijna twee Jaar. Samen met enkele Nederlandse broeders werkt hij aan de Brief van Taizé. die sinds Januari elke maand verschijnt, ook ln het Nederlands Terwijl Peter Koole vertelt, dwalen mijn gedachten af. Ik denk: wat zoekt zo'n verstandige, aardige, keurig kort geknipte jongen in zo'n oord als Talzé. Het adres, waar men zich voor het deelnemen aan een week op Taizé of voor een abonnement op de Brief van Taizé kan aanmelden is: Com- munauté de Taizé, F 71460, Frank rijk. Telefoon: (85) 501125. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Ais Je leert le ven van de rechtvaardiging door het geloof alleen, ga je niet meer de weg op met de gedachte, dat jij nooit fouten maakt ln het verkeer. Dat breng je dan ln de heiliging op de weg ln de praktijk door je zelf steeds te corrigeren, en door bijvoorbeeld geen voor rang te nemen maar te geven. Aldus de hervormde dominee A. A. Spijkerboer in het tijdschrift Kerk en Theologie. Hij legt daar de „gere formeerde gezindte" zes punten voor over de betekenis van de heiliging in de maatschappij en ln de politiek en vraagt om een reactie. Volgens ds. Spijkerboer wringt het in de na-oorlogse geschiedenis van de hervormde kerk telkens weer Juist op het punt van de heiliging. Denk aan de reacties op het spreken van de kerk over de politionele ac ties. Nieuw-Guinea. de kernwapens, Israël, en aan de strijd over het Ge tuigenis De kerk „wordt tot barstens toe met spanningen ver vuld. zodra er beslissingen vallen op de punten, waarop de heiliging in de maatschappij en in de politiek aan de orde is." aldus ds. Spijkerboer. Proef op som „Ik geloof, dat het artikel, waarmee de kerk staat en valt, is dat wij onze rechtvaardiging en heiliging enkel en alleen, maar dan ook helemaal, van Jezus Christus verwachten, en dat dan bij de heiliging in de maat schappij en dé politiek de proef op de som genomen wordt, omdat juist daar blijkt of we het ernstig nemen. Omdat de afgoden zich in onze tijd bij voorkeur in de maatschappij en AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 in de politiek nestelen," schrijft hij. Naar het oordeel van ds. Spijkerboer I ls het van het grootste belang, de rechtvaardiging door het geloof al leen en de heiliging op de Juiste wijze in de politiek te verbinden. Dat er b.v. geen goed woord over de apartheidspolitiek te zeggen ls, lijkt hem duidelijk. Maar Je kunt keihar de oordelen gaan vellen en met de farizeeër God danken, dat je niet bent zoals andere mensen, de ge broeders Vorster bijvoorbeeld. Je zult dan met je keiharde oordelen wel helemaal gelijk hebben, maar de stank van de hoogmoed slaat er aan alle kanten vanaf." Voor een christen ziet ds. Spijkerboer ten aanzien van Zuld-Afrtka daarom maar één moge lijkheid: onrecht onrecht noemen, de mensen die onrecht lijden bijstaan en zich onthouden van geschreeuw tegen de gebroeders Vorster. Dankbaarheid Als tweede punt noemt hij de daad werkelijke verbondenheid met het Joodse volk en als derde dankbaar heid. Dat woord klinkt vertrouwd in gereformeerde oren, maar het wordt tegenwoordig door velen ln maat schappij en politiek als een ver schrikkelijke ondeugd beschouwd. Van alle kanten wordt juist gespecu- DRIEBEROEN In een brief aan de staatscommlssie-Mommersteeg en aan de vaste kamercommissie voor defensie heeft de hervormde Jeugdraad zich uitgesproken tegen het instellen van een vrijwilli gersleger. De Jeugdraad vreest van een vrijwil ligersleger een afname van de controle op de know how en techno logische ontwikkelingen binnen de krijgsmacht. Ook onderstreept zij de noodzaak, dat de vragen van het leger en het geweld binnen het leger aan de orde blijven. Een dienstplich- tlgenleger biedt volgens de her vormde jeugdraad meer garanties voor de voortgang van een dergelij ke discussie. DEN HAAG Minister Van Agt wil de kantonrechters grotere be voegdheden geven. Hij heeft een wetsontwerp ingediend om de be voegdheid van kantonrechters in burgerlijke zaken te verhogen van 1500 tot 3000 gulden en ook de grens voor hoger beroep ln deze zaken op te trekken van 500 tot 150U gulden Hierdoor zullen de rechtbanken wat minder werk knjgen. de kanton rechter meer. De ontwaarding van de gulden speelt mede een rol bij deze verhogingen leerd op gevoelens van ontevreden heid. De dankbaarheid kan het mo gelijk maken, de vermageringskuur waar de economie aan toe is, goed te doorstaan. Ds. Spijkerboer pleit verder voor eèn zorgvuldig omgaan met de demo cratie en een streven naar een echte democratische gezindheid, die te genstanders niet in hun mens-zijn schendt. („Als Je leert om van de rechtvaardiging door het geloof al leen te leven, dan leer je dat je een feilbaar mens bent. De democratie is de regeringsvorm die bij feilbare mensen past"). Tenslotte noemt hij als vijfde en zesde maatschappelijke deugd, waarbij het blijkt of christenen het ernstig menen met hun rechtvaardi ging door het geloof alleen en hun heiliging, een daadwerkelijke ver bondenheid met de armen en de mentaliteit ln het verkeer op de weg. GRA2 De leider van de Angolese bevrijdingsbeweging Unita, dr. Jo nas Savtmbi, heeft in een interview met een Oostenrijkse Journalist de wereldraad van kerken „eenzijdige ondersteuning van het marxistische bewind ln Angola" verweten. De Journalist, Fritz Sltte, heeft vier maanden met de Unita troepen op getrokken en heeft zijn bevindingen ln een artikelenserie in de Kleine Zeitung vastgelegd. Volgens de Jour nalist ls een aanzienlijk deel van Angola nog in handen van Unita. In dit gebied zou negentig procent van de bevolking christen zijn. Volgens Savimbl „negeren en vergeten" de wereldraad en andere internationale kerkelijke instellingen deze mensen. HILVERSUM - De interkerkelijke stichting Wilde Ganzen heeft een „goed Jaar" gehad in 1976. De wilde ganzen vlogen voor ruim 3,7 miljoen gulden binnen. Een derde deel daar van was bestemd voor hulpverle ning na de aardbevingen ln Guate mala, Italië en Turkije. Het staat nog niet vast, hoe groot het bedrag is, dat de stichting aan onkosten in Nederland heeft besteed. We) ls ze ker, dat het niet meer dan vijf pro cent van het totaal ontvangen be drag zal zijn. Van een onzer verslaggevers LEUSDEN Dat onbevoegden pre ken in kerkdiensten, lijkt een on uitroeibaar euvel te zijn. Naar aan leiding van een aantal recente geval len heeft het moderamen van de gereformeerde synode een brief ge stuurd naar alle kerkeraden en clas ses. Daarin wordt geadviseerd, in voorkomende gevallen naar het „preekconsent" te vragen. Dat ls het schriftelijk bewijs, dat de betrokke ne het recht heeft om te preken. Regel is, dat alleen de predikanten het recht hebben om ln gereformeer de kerken te preken. Omdat er te kort ls aan dominees, kunnen ge meenteleden in bijzondere gevallen toestemming krijgen om binnen een bepaalde classis te preken. Telkens blijkt echter weer, dat sommige van deze mensen zich niet aan de gren zen van hun classis houden. Ook komt het regelmatig voor, dat men sen, die geen enkel preekconsent hebben, zich aanbieden om te preken. Van een onzer verslaggevers ZEIST Binnen de kring van de gereformeerde bond in de her vormde kerk is opgericht de stich ting Hulp Oos-Europa. Het is de bedoeling van deze stich ting, allerlei individuele acties ten behoeve van christenen in Oost- Europa te bundelen. Vooral wil men met deze stichting niet-bonafide or ganisaties tegengaan. „Voor Oost- Europa blijken emotioneel gemak kelijk de beurzen open te gaan. maar helaas is het geld lang niet altijd verantwoord besteed," aldus het blad van de gereformeerde bond, De Waarheidsvriend. De sectie internationale hulpverle ning van de generale diaconale raad van de hervormde kerk heeft een bijdrage van tenminste tachtigdui zend gulden per Jaar toegezegd aan deze stichting Hulp Oost-Europa. In het Ingezonden stuk Zwarte lonen van J. W. Nieuwenhuis te Amster dam stond de zin: dat een zwarte mijnwerker in Zambia 250 gulden per jaar verdient. Dit moet zijn: 2500 gulden per jaar. door Jac. B. Looijen Grote vrachten peperduur drukwerk worden in deze weken door de reisbureaus verzonden. Het zijn de reisprogramma's voor het komende vakantieseizoen. Ook de besloten vennootschap „Ami- citia" uit Zwijndrecht stuurde me z'n programma van zee-, land en luchtreizen. Alleen miste ik daarin de verleidelij ke prlkkelprenten van mooie meisjes zonnebadend ergens aan de stran den van de Middellandse Zee. Ik zag al gauw hoe dat kwam. Want „Amlci- tia" B.V. verkoopt „Reizen ln Inter kerkelijk VerbandZoals men dat noemt „I.K.V. reizen". „WIJ zijn," zo vertelt ln het voorwoord directeur C. van Pelt van de B.V.. „christelijke mensen, die ook op reis de Bijbel openslaan en die ook op reis Gods Woord niet kunnen missen." Bomans Ik moest even denken aan die merkwaardige verstrooide Nijmeeg se hoogleraar Titus Brandsma, wiens leven zo smartelijk eindigde in het Duitse concentratiekamp van Da chau. Godfried Bomans schreef over hem ln een boekje over Nijmegen. En vertelde daarin hoe Titus Brandsma ln de loop van zijn vrien delijk leven geestelijk adviseur werd van „vele" bonden en verenigingen, waaraan het roomse leven zo rijk ls. Hij woonde de vergaderingen bij van katholieke wasbazen. banketbak kers, turners en van het roomse riole ringswezen, en was er voortdurend op bedacht om de belangen van de onderneming te bezien ln het licht van de eeuwigheid en hij was ook voortdurend de enige ln de zaal. die het gezellig samenzijn vanuit die verrassende gezichtshoek bezag. Hij was ook de enige mysticus op het vasteland van Europa, die een alge meen spoorweg-abonnement bezat en die in treincoupé's is zalig ge worden Wat datzahg-worden betreft was Bo mans enigszins voorbarig. Een comi té heeft er zich jarenlang voor inge spannen om in Rome een zalig verklaring te verkrijgen voor Titus Brandsma. Dat comité had er veel tijd om geld voor over. Maar. zo vernam lk van een katholieke kennis die het weten kan: Je moet veertig jaar dood zijn voor Je zalig verklaard kunt worden. Dat staat in de katho lieke kerkorde. En dat betekent dat pater Titus moet wachten tot 1982. Ik wens het comité veel geduld en volharding toe, want lk hoop van harte dat ze ln Rome de gewenste verklaring zullen verstrekken. Ook al hoeft dat niet voor mij, want als protestant geloof ik dat het met pa ter Titus opperbest in orde gekomen is. Brevieren Goed, Titus Brandsma was, zoals Bomans vertelde, de geestelijke raadsman van talrijke katholieke organisaties van mannen uit de han del en de industrie. Ook zat hij gere geld in de trein en was dus op reis. zo ls hij, dacht Bomans. zalig gewor den. Ik vermoed, omdat hij in de trein veel zat te brevieren. In het brevier, het getijdenboek van de ka tholieken staan de gebeden, de psal men en de bijbelteksten, die je iede re dag moet overwegen van de vroe ge morgen tot de late avond. Ik heb het vaak gezien ln de trein, dat een pater in zwarte toog stil z'n getijden zat te lezen. Sommige orthodoxe Joden deden dat ook. Dat wil zeg gen: die hadden natuurlijk hun ei gen gebedenboek bij zich. Een tijdje geleden zag ik het nog in de trein van Jerusalem naar Tel Aviv. Maar ik had het over de reizen van de B.V. „Amicitia". Welnu, de men sen van die onderneming zeggen: wij zijn christenen, die op reis de bijbel meenemen Dat heb ik ook altijd wel gedaan, hoewel ik nimmer met een gezelschap van „Amicitia" B V reisde. Maar er is. zo lees ik in het kleurig drukwerk bij „Amicitia" nog meer Op zondag wordt niet gereisd, maar worden er twee godsdienst-oefeningen gehouden door de reisleider. Wie dat, om ande re dan medische redenen, te veel vindt, wordt - zo zegt de directeur van de vennootschap - dringend ver zocht niet te boeken. Voorts houdt de reisleider elke avond een korte dagsluiting. Van de deelnemers wordt verwacht, dat ze deze dagslui tingen bijwonen. Hollandse kost Persoonlijk ga ik in het buitenland altijd graag ter kerke bij de mensen, die daar wonen. Maar „Amicitia" neemt z'n eigen Hollandse dominees mee, allemaal van een onverdachte richting. Dan weet Je tenminste wat je te horen krijgt. Trouwens op de bootreizen gaat ook een Hollandse kok mee. die zorgt voor degelijke Hollandse maaltijden. Dan weet je wat je eet. Een stevige klei-, aardappel op je bord en geen slappe liflafjes van marcaroni of spaghetti. Ik vind dat heel goed. want netzoals de directie van „Amicitia" zegt: zo krijg je een stukje Holland in het buitenland. En bezie je. evenals Ti tus Brandsma in z'n tijd, het zaken doen in hoger licht. Allen, pater Ti tus heeft er nooit een cent aan ver diend. Intussen vraag ik me wel af waarom iemand eigenlijk naar het buitenland gaat als hij z'n Hol landse preken en z'n Hollandse snij bonen niet kan missen. Bij het „Reizen in Interkerkelijk Verband" is zwemmen op zondag verboden. Want zegt de directie, wij houden vast aan wat ons op Bijbelse grond dwingend is voorgeschreven." De zondag willen wij graag als rustdag houden". Er staan dan ook, zo lees ik, op het motorschip „Ursu la" rondom het zwembad ligstoelen, waarin men heerlijk kan genieten. Alleen het genot van een koele duik in het water op een warme zondag middag is er niet bij. En wat verder de rust betreft: alle hutten hebben bedden op gelijke hoogte, zegt de Amicitia-prijscourant. En daar mag je, denk ik, ook op zondagmiddag wèl ln duiken. Reisgebed SCHRIFTMISBRUIK 1 Het valt mij soms op hoe gernj* lijk mensen elkaar te lijf gaaa< allerlei teksten die met het bedj niets te maken hebben. Bekenj, de voorbeelden waarmee Jel getuigen indertijd bepaalde prj1 ken meenden te kunnen verdeq 1 Het niet vieren van z'n verja^ werd gestaafd met een beroi Job die immers zijn geboor^ vervloekte. Het rookverbod I zonder blikken of blozen in veri gebracht met de kritiek van d^ feten op het roken op de ,,hoo| van Israël. Zonder enig nader d zoek werden dit soort woordeij gepast op toestanden die er mee te maken hebben. Pas nog weer beriep zich ien^ voor een afzijdige houding ten zien van maatschappelijke v|2 voor diakenen op het woord daqj armen en rijken beide gerq heeft. Zijn argumentatie ging 6 uit dat daar bedoeld werd. da dus zo maar blijven moest. Depl heidsleraar, die daar aan het \Cri is spoort juist aan tot een wegf van de kloof. Hij beroept zich tl over de rijken op het feit datp rijke èn arme mensen belde alspn sen gemaakt heeft. Niet als age en rijken. Met name in veel ingezonden la ken blijkt men zich nog al eens lal klank af op teksten te berotm Deze wijze van doen vestigt t ut druk van eerbied voor de Schr ia Men beroept zich er telkens we®nt Maar de wijze waarop het gé ijk bewijst in feite een heersen ovpie Schriften. Men doet ermee wat rer wil, zonder zich af te vragen w le bedoeling der woorden is. Wai ia5 Jezus zegt dat wij niet God ku nv dienen en ook de Mammon. |rer Hij ongetwijfeld op het oogtin vroomheid en geldzucht onmoilei kunnen samengaan. de; Maar ook andere zaken ku naast vroomheid geen stand den. Bij voorbeeld het zich doofl¥ den voor een Schriftuitleg die 1 biediger met de tekst omgaat. maar wat minder vaak gezeg staat geschreven, en eerst eens zen of het er werkelijk wel gei ven staat. Het zou ons niet sieren. A sei f>°: Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Emmen: A. Jonkra f Harkema-Opeinde. Aangen r naar Zeist: G. Bos te Terheijd Ni be GEREF. KERKEN Ier Beroepen te Aalten: P.C. Kost aa IJmuiden. Aangenomen de b4be ming (m.i.v. 1 aug.) tot dl we godsdienstonderwijs, tevens sclge pastoraat aan de chr. opleid school voor onderwijsgevende! \fe Voorpost" te Rotterdam: E. P.K-e: ma te Barendrecht. Uil ho GEREF.KERKEN (VRIJG.) ee Beroepen te Mariënberg: J. Slo re te Dalfsen; Di CHR.GEREF. KERKEN |ei Beroepen te IJmuiden: P. Beelde te Noordeloos; te Driebergei dr: Slagboom te Barendrecht. zij Ik hou er mee op. Ik zou best eens met zo'n reis mee willen. Maar liever stap ik in een El Al toestel naar Israël. Al sinds Jaren krijg je bij het vertrek van de vliegtuigen van deze maatschappij een reisgebed mee. „Moge het Uw wil zijn o Here onze God. en God van onze vaderen, ons in vrede te begeleiden En het eindigt met de zegenbede van Aha ron: „De Here zegene ons en Hij behoede ons Dat is voor mij genoeg. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Genemuiden: J. ter te Barneveld. J. R. Vannoy Het ging in de volksvergaderi Gilgal, die beschreven wordt Samuël 12, niet om een verniel van het koningschap van Saul, om een vernieuwing van het j bond van God met Israël, nad volk zich had bezondigd doo koning te willen, zoals de a volken. Het ging in Gilgal oi inpassen van het koningsch! Israël in het kader van de the tie. Dit is de strekking van het schrift, waarop de Amerikaan n Vannoy is gepromoveerd aan d >Q ologische faculteit van de Vrijt n< versiteit te Amsterdam. Vann"a lector oude testament aan de'a cal School of Theology te Ha at (VS). Zijn promotor was prof. 'ei H. Ridderbos. oi w John Thorne De Zuidafrikaanse raad van k(oi heeft de 50-jarige zwarte doi eri John. Thorne benoemd als zijntv^ we secretaris-generaal. John n trad vorig jaar af, omdat hij lei dat de tijd gekomen was dalve niet-blanke deze functie zou bezetten. Thorne is congregat Dj list. Zijn kerk moet de benot eoi nog goedkeuren. Alfrink Donderdag verhuist kart op Alfrink. emeritus-aartsbisscho ja Utrecht, naar zijn nieuwe woni sti het terrein van het voormaligefcu narie Dijnselburg. aan tei Amersfoortseweg in Huis ter B Ofschoon het huis losstaat vah^ complex, maakt het deel uit vs tai gehele gebouw, dat onderdak de aan leidinggevende priesters u va aartsbisdom en de r k kerkpl^mj cie. aan het secretariaat van doe tholieke theologische hoges je Utrecht en aan het pasist dienstencentrum van hel aar te dom Kardinaal Alfrink had on zijn aftreden als aartsbisscnoftw voorlopig onderdak in Zeist ge

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2