3ERDA EN WILBEHEREN HET GEHEUGEN VAN DE PERS' Zo is het toevallig ook nog eens een keer Opruiming en mode in Utrecht $w probleem ook het onze ij Matla valt niets te verdoezelen' Kritiek Terlouw op ministerie van CRM MDAG 24 JANUARI 1977 VARIA TROUW/KWARTET 7 tor Fred Lammers {N HAAG Aan de buitenkant je er niets bijzonders aan af. ■fcuwstraat 138 is een van de vele ©nhuizen en kantoren in de In- iche buurt van de Residentie, —ch herbergt dit herenhuis „het (leugen van de Nederlandse pers", omschrijft de directie van het lagsch Persbureau, vooral hekend uitgever van de maandelijke Itla-agenda, waarin jubileumdata n personen en gedenkwaardige at|>eurtenissen uit heden en verle- Jh keurig op een rijtje worden ver- lid, het tenminste. It klinkt wel een beetje opschep- tig, maar zo is het toch in feite," idt Gerda Huberts (58) die samen (t Wil Kortekaas (45) leiding geeft n het op 1 februari vijftig jaar ktaande en daarmee veruit Neder- |ds oudste persbureau. was in 1927 dat de vrijgezel Jean xt Matla, een van de zeventien leren van een Haagse siga- oothandelaar, op bescheiden in een kamer van het ouderlijk aan de Weimarstraat met een ibureautje begon. Jean Matla ;te de zaken energiek aan. Als livaris van de gemeente Schie- m en redacteur van het destijds 15 kende „Den Haag in beeld" had ervaring opgedaan. Met die ach- fgrond ging hij figuren die in de blieke belangstelling stonden in- viewen en de resultaten daarvan ]i kranten aanbieden. Voor illus- ities zorgden fotografen die met |n samenwerkten. pncurrentiestrijd I Gerda Huberts over dat verle- h vertelt, gedeeltelijk ook van ho- I zeggen, want zij kwam in 1938 hel het Haagsch Persbureau in -'eijnst. twaalf jaar later gevolgd Dr Wil Kortekaas, komen ook de rhalen los over de concurrentie- ie^jd die er voor de oorlog was. fneer Matla leverde op een gege- a moment een hele pagina kant klaar voor één gulden vijftig. Dat idS natuurlijk niet vol te houden. len zagen het Haagsch Persbu- lu als een indringer die er gauw gewerkt moest worden. Meneer me dat allemaal haarfijn ver- GERDA HUBERTS (RECHTS) EN WIL KORTEKAAS miljoenen knipsels (foto: Dirk Ketting) in Matla ontdekte spoedig dat hij ist zoeken op nieuwe terreinen. stopte met het zelf schrijven van halen om zich te gaan toeleggen het bijeengaren van interessante ichten, waar collega journalisten lezers op onthaalden. Zo bouw- hij in de loop der jaren een enorm hief op, aan de hand waarvan steeds de agenda, die thans al- neen bekend staat als „de Mat- wordt samengesteld. Sinds het Tlijden van de heer Matla, in 8, zorgen zijn naaste mede- rksters ervoor dat de abonnees agenda regelmatig in de bus tilgen. a$mergeleerde 1U ïneer Matla met zijn sikje, die ik herinner als een ontzettend pre- man, die zich vreselijk boos kon ken als er iets niet goed was ri aan door eigen schuld, erg be- H eiden. echt het type van een ka- ld^geleerde die zich moeilijk aan- iept, kortom geen doorsnee man naar een heel fijne baas, liet het hele bedrijf, ook het kantoorpand dat gedeeltelijk zijn woonhuis was, aan Wil en mij na als een soort pensi oen. Natuurlijk kwam dat er niet helemaal onverwacht en had hij van tevoren'met ons over dat plan ge praat. Maar het was wel een vreem de gewaarwording van de ene dag op de de andere van werknemers, werkgevers te worden," zegt Gerda Huberts. Het Haagsch persbureau telt nu acht personeelsleden en een staf van thuiswerkers (huisvrouwen, studen ten en gepensioneerden). „Wij heb ben bijvoorbeeld medewerkers die elke dag voor ons een stapel kranten lezen en daarin aanstrepen wat van belang is. Elke dag komen ze die 'kranten halen om ze de volgende dag terug te brengen. De aange streepte gegevens worden hier gere gistreerd en dan wordt er geknipt. Op die manier komen er maande lijks duizenden knipsels bij in ons archief, dat er miljoenen omvat," vertelt Wil Kortekaas. Alle Nederlandse dag-, streek- en opinieweekbladen worden in de Ri- ouwstraat gelezen. Het sturen van die kranten is een onderdeel van de abonnementsprijs, die 75 gulden per maand bedraagt. Los daarvan kan men a raison van 200 gulden per maand een abonnement nemen op de informatiedienst van het Haagsch Persbureau, wat inhoudt dat men knipsels in bruikleen mag vragen. Het zijn fikse bedragen, van daar dat geen particulieren er ge bruik van maken. Bruine enveloppen Vooral omroepverenigingen doen vaak een beroep op het archief. Ook kranten tonen regelmatig belangs telling voor het materiaal dat alfa betisch gerangsch ikt in bruine en veloppen in honderden archiefladen is opgeslagen. Wil Kortekaas vertelt daarover: „Het klinkt de mensen misschien vreemd in de oren, maar er zijn kranten die ons bellen om te vragen wanneer een bepaald artikel of in terview, waarvan ze weten dat ze het zelf hebben gebracht, is gepubli ceerd. Als ze de datum weten, levert het meestal geen problemen meer op het tevoorschijn te halen. Ons archief is, dat kan ik rustig zeggen, beter bij dan de meeste krante archieven. Die worden over het alge meen erg slordig bijgehouden." En slordig is een woord dat Matla niet kent. „Nauwkeurig zijn is voor ons een vereiste. Met die maandagenda wer ken we een jaar vooruit, omdat alle gegevens gecontroleerd moeten- worden. Een paar weken voordat een nieuwe agenda de deur uitgaat, wortdt alles nog eens nauwkeurig bekeken op eventuele mutaties. Wij informeren daar vaak bij de betrok kenen zelf naar. Over gebrek aan medewerking hebben we niet te klagen." Speciale reden Soms vraagt men ons wel eens iets niet in de Matla te vermelden. Daar gaan we alleen bij hoge uitzondering op in. Er moet dan wel een heel speciale reden voor zijn. Het is onze taak de feiten door te geven. Bij ons valt niets te verdoezelen, wat vooral artiesten graag doen. We hebben dat meegemaakt met een actrice. Die heeft het gepresteerd dertien jaar met haar leeftijd te smokkelen. Vol gend jaar juli wordt ze echter tach tig en dat komt in onze agenda te staan, of ze het nu leuk vindt of niet." Behalve kranten en omroepvereni gingen zijn departementen, grote bedrijven, voorlichtingsbureaus van grote steden en de PTT op „de Mat la" geabonneerd. Als ik vraag hoe veel abonnees er precies zijn zegt Gerda Huberts lachend: „Dat is be roepsgeheim, maar ik kan wel ver tellen dót wij er allemaal een goede boterham in hebben". Naast de Ne derlandse Matla is er een Vlaamse editie. De Duitse, Engelse en Ameri kaanse versie hebben het niet lang uitgehouden. Als je rondloopt bij het Haagsch Persbureau doet het geheel een beetje antiek aan. zowel de biblio theek. waar nog tal van boeken staan die Jean Matla eens verzamel de, als de eigenlijke archiefruimten, waar honderden, volgens een spe ciaal systeem gemaakte, laatjes tot aan de plafonds reiken. „In deze tijd van microfilms lijkt dit onderdaad ouderwets, maar ons be trekkelijk eenvoudige systeem blijkt goed te werken. Je vindt bij ons Alfrink bij de A, Nero bij de N en Den Uyl bij de U. Alles zit door elkaar, het verleden en het heden, maar we kunnen het zó tevoorschijn halen en dat is het belangrijkste. Veel mensen staan verbaasd over wat we allemaal hebben. U hebt grote kans dat wij artikelen die u lang geleden hebt geschreven, bin nen een paar minuten op tafel kun nen leggen". Na deze uitspraak van Wil Korte kaas kan ik de verleiding niet weerstaan de proef op de som te nemen. Er schiet me te binnen dat ik een jaar of negen geleden een inter view heb gehad met mevrouw Röell- Felth over prinses Beatrix. Als ik daarnaar vraag, rommelt Gerda Hu berts een beetje zenuwachtig in een la en roept dan uit, triomfantelijk met een envelop zwaaiend: „Me vrouw S. C. Röell. Dat heb ik hier. Het heeft op 26 september 1968 in Trouw gestaan." Zelfs heel recente interviews, over Aurelia Stapert en de engelen en de kunstschilder William Halewijn, zijn al bijgezet in de archieven. Op een van de bureaus ligt een stapel knip sels over de beschadigingen die voetbalsupporters in treinen aan brachten. Zaak Menten „Dat komt in het archief onder de V van voetbalsupporters en vandalis me. Je weet nooit hoe dat weer eens te pas komt. Dat hebben we onlangs gemerkt met de zaak-Menten. Wij hebben alle originele knipsels over het eerste proces. Daar is nu grote vraag naar," zegt Wil Kortekaas; ze, noemt het „opvallend" hoe de be richtgeving van de kranten in de loop der jaren verandert." „Vroeger werd het nieuws veel com pacter en minder sensationeel ge bracht. Als je nu ziet hoe simpel een gebeurtenis, die toch echt heel be langrijk was. 25 jaar geleden in de kranten stond, denk ik vaak: wat zouden ze daar nü vette koppen boven zetten." Het is flink aanpakken, maar beslist geen saaie baan." We werden dage lijks met onze neus op de meest uiteenlopende zaken geduwd en op die manier doe je zoveel parate ken nis op, dat ik, denk ik wel eens, in een quiz geen gek figuur zou slaan," concludeert Gerda Huberts. Er is in de loop der jaren het nodige veran derd. Maar het devies van Jean Mat la: „Wij weten niet alles, maar we kunnen alles opzoeken' wordt nog in praktijk gebracht. door Mink van Rijsdijk Als het programma met bovenstaande titel nog bestond, dan zou er naar aanleiding van Aad van de Heuvel's teevee-uitzending over lachen stellig het volgende zijn gebeurd. Stel u voor: Rinus Ferdinan- dusse komt in beeld. Zijn ogen schieten veelbeteke nend heen en weer als waarschuwing dat hij iets vreselijks heeft gesignaleerd, dat schielijk ontmas kerd dient te worden. Hij likt zijn lippen, want hij heeft trek in zijn eigen tekst. Dan steekt hij wat hijgerig van wal: ,,Er was eens een vader, die tegen zijn vijfjarig dochtertje zei dat ze mee mocht naar een boerderij. Dat leek haar enig. Misschien waren er wel lammetjes zwarte lammetjes, die vond ze het mooiste. Zouden er ook ponies zijn? Vast wel, nou zij durfde best eens op zo'n beest te rijden. Het allerleukste was nog wel dat pappa haar verteld had dat ze op de televisie zou komen. Dat was wat, alle vriendinnetjes en vrindjes konden haar dan zien. Het zou hardstikke leuk worden, want pappa had ook nog gezegd dat het op die boerderij lachen geblazen werd. Eindelijk was het zover. Lammetjes zag ze niet en in plaats van op de rug van een pony, werd ze op een hoge barkruk getild. Toen gingen er een paar mannen over lachen praten. Ze begreep dat niet zo goed en moest er in ieder geval zelf helemaal niet om lachen. Wat ze ook nogal mal vond was dat er helemaal geen vrouwen mee praatten. Die wisten toch ook wel wat lachen was. Met tante Fiep bijvoorbeeld kon je reuze lol hebben en ze kon nog mooi tekenen ook. Stilletjes zat ze op haar hoge kruk. Ze vond er geen klap aan. Niemand zei iets tegen haar. Die mannen vroegen niet eens hoe ze heette en dat vroegen grote mensen anders toch altijd. Geen enkele meneer had gezien dat ze nieuwe kleren aan had. Tenminste ze zeiden er niks over. Ze kreeg er de balen van om voor spek en bonen mee te doen. Toen werd er een film gedraaid van de dikke en de dunne. Iedereen ging met taarten sijten, steeds meer mensen kregen slagroomklodders in hun gezicht. Ze moest er niet zo erg om lachen, een beetje maar, want eigenlijk vond ze het zonde van zoveel lekkere taarten. Ineens gingen de lichten weer aan en vroeg de hoofdmeneer aan pappa hoe ZIJ die film vond, of ZIJ erom lachen kon. Hij vroeg dat niet aan haar, maar aan haar vader. Dat vond ze erg gek. Ze kon toch zeker zelf wel praten en dat durfde ze ook best hoor, maar dat mocht niet. Ze mocht alleen zoet zitten sstt, mondje dicht en ondertussen hadden die meneer en pappa het over haar. Waarom zat ze daar nou, ze had net zo goed thuis kunnen blijven. Misschien was er op het andere net wel iets waar ze echt om lachen kon. Arm kindje," zucht Rinus Ferdinandusse. Zie zo, denkt hij opgelucht, het verhaal is eruit. Nu nog de toepassing. ..Zoiets zots, beste mensen, heet tegenwoordig amusement. Een vader zet zijn doch tertje op een barkruk aan de tap en gaat dan over het kind heen zitten praten alsof het niet bestaat, alsof het van papier-maché is. Hij kan dat straffeloos doen, ter meerdere glorie van zichzelf. Natuurlijk is zo'n man tegen het optreden van kleuters in recla mespots, want zeg nou zelf, de tijd van kinderarbeid is voorbij en dat is maar goed ook. Maar die vent is niet zo erg consequent hè, want als het hem zo uitkomt, sleept hij zijn eigen dochtertje zelf wel voor de camera's. Kijk, daar kan ik nou absoluut niet om lachen, sterker nog, daar ga ik van over mijn nek. Zo is het toevallig ook nog eens een keer." Aoolaus. Als het bekende programma nog bestond, zou Rinus Ferdinandusse dan het verhaal over dat kleine, stille meisje wel echt verteld hebben? Wis en drie. ten minste als hij niet zelf die vader was geweest. Wat zou hij er een act van gemaakt hebben. Maar hij is de vader wel, hfj zette dat kind voor aap door het met een spreekverbod op te zadelen. Hij zou wel even leuk komen doen. Overal op de wereld kletsen volwassenen over de hoofden van kinderen heen. Jaren en jaren waarschuwen pedagogen en andere dcskundig'cn1 tegen dergelijke stommiteiten. Hoe zal er ooit naar hen geluisterd worden als zelfs een .bekende Ne derlander" schaamteloos en innig vergenoegd zijn eigen kind ten aanschouwe van een teevee-kijkende schare voor joker zet? door Annemarie Lücker. De opruiming loopt alweer op z'n eind, maar in de meeste winkels heerst nog een doolhofachtige rom- melsfeer, waarin het prettig scharre len is als je tenminste weet waar Je naar zoekt. De een haalt het in z'n hoofd om van gordijnstof een dek bedovertrek te maken, de ander maakt gordijnen van lakens of van glanzende voeringstof. Mensen, die handig zijn met naald en draad en daarbij ook nog een beetje fantasie hebben,-kunnen nu hun slag slaan op stoffenafdelingen varf warenhuizen en meubelwinkels. Want Juist meubel- en gordijnstoffen hebben door hun grote breedtes, hun grote dessins en hun stevige kwali teit, oneindig veel mogelijkheden op modegebied. Uit damast gordijnstof valt een schitterende avondjurk met bijpassende cape te maken en een jasje of een blazer van gestreept be kledingsfluweel kost aan materiaal niet meer dan een paar tientjes. Uit plastic per meter maakt u place- mats, grote ronde tafelkleden voor de tuin of voor de keuken, douche gordijnen met bijpassende rolgordij nen, schorten en zelfs regencapes. Een hoogzomerse jurk kan heel ro mantisch versierd worden met goed koop vitragekant. Het is maar hoe je het bekijkt. De neiging naar gebruik van gewone materialen in de mode wordt steeds groter. Na de rage van de werkmanskleding worden nu ook modecollecties ontworpen uit hele gewone materialen zoals katoenen flanel, breed rimpelelastiek en bias- band (vroeger alleen maar zichtbaar aan de binnenkant. Bij Lutèce aan de Vismarkt 9 in de binnenstad van Utrecht hangt een serie kielen, tunieken rokken en broeken van katoen flanel in een aantal bonte kleuren. Fotograaf Alex Beauchampet en zijn vrouw Anneke, fotomodel, openden Lutèce begin december en ze hebben mid den in de roos geschoten met hun winkeltje. Veel mensen zijn blij dat ze in Utrecht kunnen blijven en niet naar Amsterdam hoeven voor iets bijzonders. Opvallend zijn de handgebreide truien, vesten en jas sen in prachtige kleuren en dessins. Ze worden gemaakt door Utrechtse breiende dames, onder de naam Va- lery, die uitsluitend voor Lutèce breien en haken. Sommige stukken zijn zo zwaar dat het werk op een stoel moet liggen ter ondersteuning tijdens het breien. Vanaf vijfentach tig gulden tot tweehonderd gulden. Uit Afghanistan komen katoenen heel fijn geplisseerde rokken. In de hand lijken het wel in elkaar gestren gelde sjaaltjes, maar die eenmaal aan het lijf zwierig naar onder uit waaieren bij het lopen. Ze zijn ver krijgbaar in verschillende lengtes en in verschillende dessins vanaf vijfen tachtig gulden. Behalve een aantal zeer goede con- fectlemerken zoals Fiorucci, Em- messe en Moons, hangt er een aantal jassen en vesten van gestreepte ge breide stoffen, ontworpen door een jonge Amsterdamse mode ontwerpster, in wie Lutèce terecht veel ziet voor de toekomst. Van onze parlementsredactie GRONINGEN Fractievoorzitter Terlouw van D'66 vindt dat het mi nisterie van CRM in veel te veel zaken een vinger in de pap houdt. Op een bijeenkomst van zijn partij in Groningen noemde hij hierbij als voorbeeld het beleid voor gehandi capten. Het ministerie schermt voortdurend met decentralisatie, al dus Terlouw. In de nota's van minis ter van Doorn uitgebracht over kunst, orkesten en toneel wordt dit steeds de doelstelling genoemd. Zo gauw het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest zijn musici een loonsverhoging wil geven, grijpt de minister in, en dan komt de autori taire aap uit de mouw". Jf1l Vragen (één per brief) zenden naar uw probleem ook het onze, Postbus 507, Voorburg. Naam en adres vermelden. Eén gulden aan postzegels bijsluiten. Geheimhouding is verzekerd. ig: Wij werden zojuist gebeld een „lezer met houtworm". Is |jmogelijk dat het recept voor de ^ielging van deze dieren iets an- T*' ylvoord: Hartelijk dank voor uw JoontJe: de verhouding is 2 x aiiwas, 5 e terpentijn en 2 x zeer gemalen Cayennepeper. »g: Kan kern keukenkruiden als lie, knoflookpoeder, oregano, onbeperkt lang bewaren? woord: Kruiden als peterselie, Jano, selderij, basilicum, enz. het geurigst als u ze vers ge it. In sommeige gevallen kan zelf ook in huis in de winter tuinkruiden in een potje kwe- (zaadhandel). Kan dat niet. dan u de door u zelf gedroogde (of winkel gekochte) toch wel een ie in de gaten houden, wil u iinste niet verrast worden door invasie van kevertjes en torret- die als basis een niet zo heel V(ï sluitend kruiden-otje hebben, og en luchtdicht blijven ze een r maanden wel goed. Wat spece- I betreft zoals u die noemde: erle, foelie, enz. Ook dit hangt af laa de goede sluiting en van de ïrditeit van het kerriemengsel. iet b.v. nooit een stopflesje met irijen een poosje geopend staan keuken, terwijl u kookt. Spece- welke muf geworden zijn, moet ir weggooien. Knoflookpoeder iuthoudende aromatische pe- worden keihard als de flesjes gesloten zijn. Vanillestengels ik altijd al jaren in een isje met fijne kristalsuiker. In uiker was het geen succes, ook dat werden klonten. Er jenwoordig zoveel specerijen ;jes en flesjes in vrij kleine ïlheden, dat het beter is die te gebruiken en te vervangen. dan grotere voorraden aan te leg gen. Kruiden koopt men bij reform en speciaalzaken per gewicht. Koop niet te veel, een zakje van 10 gram kan voldoende zijn. Vraag: Wie is de uitgever en schrij ver van het Handboek der Postwaarden van Nederlands Indië. Wat was het jaar van uitgifte? Pas dan kan de Universiteitsbibliotheek hget het voor mij opsporen? Antwoord: Een dergelijk handboek kan niet door één auteur geschreven zijn, maar wordt samengesteld door een redactie van verschillende ex- poerts, cq instellingnen. Voorts zou niemand een dergelijk handboek, waarvan er uiteraard niet zoveel in omloop zijn, zomaar kunnen uitle nen. Het door u genoemde werk werd collectief zonder auteur uitge geven bij Enschede te Haarlem (1918-1924). Deze gegevens ontving ik van de bibliothecaris van het Postmuseum, Zeestraat 82, te Den Haag (070-6309097). U kunt te allen tijde daar terecht, in de openingsu ren van het museum, om het werk te raadplegen, maar u krijgt het beslist niet mee naar huis. In uw woonplaats is een goede filatelis tische vereniging. De grote afdelin gen van de Ned. Ver. v. Postz.verza- melaars hebben meestal een eigen bibliotheek en leeszaal en men heeft contact met de centrale filatelis tische Bibliotheek te Arnhem. Als lid van een aangesloten vereniging kan men een introductie krijgen voor deze bibliotheek. Vraag: Wij zijn in het bezit van een paar oude lampen: Brons met glas Alles zit onder het vliegenvuil, maar met spiritus gaat het er niet af Weet u nog een ander middel? ANTWOORD: Vliegenvuil hóórt er wel af te gaan met spiritus. Als u zeker weet dat het geen andere vlek jes of beschadigingen zijn (Bij zgn. gebronsd materiaal is het laatste heel wel mogelijk!), probeer het dan eens heel voorzichtig met tetra of tri. Doe u dat maar liever op het balkon. Bij beschadigingen in het materiaal is het beter naar een goe de verfhandel te gaan of naar een gedegen Doe het zelf-winkelier. Ik kan dit niet beoordelen zonder het zelf gezien te hebben. VRAAG: In een zeer bekend Christe lijk Weekblaadje was op de omslag van het Nieuwjaarsnummer een af beelding geplaatst van een wand kleed, dat vroeger in het blad Vrou- wenpost is gepubliceerd. Onder de afbeeldingen behorénde bij de maanden van het jaar stond de spreuk: Leer ons alzo onze jaren tellen. Is dit patroon, volledig nog ergens te bestellen? Deze afbeelding is nl. veel te klein om als telpatroon te gebruiken. ANTWOORD Het prachtige pa troon, dat u bedoelt, uitgevoerd op linnen met bruine of zwarte wol (kruissteek) is werkelijk de moeite waard, om te maken en om te bezit ten Het is te bestellen bij de Stichting Goed Handwerk, Hanen- burglaan 339, Den Haag, door het overmaken van 6,25 op giro 454700. Duidelijk het bedoelde pa troon hierbij vermelden. VRAAG: Bestaat tussen Engeland en Nederland de zgn. gratis admissie (verminderd tarief voor rechtskun dige bijstand) voor Nederlanders in Engeland en omgekeerd? Hoe zit dat? ANTWOORD: Een Engels ingezete ne in Nederland heeft hetzelfde recht op gratis admissie en op de zelfde voorwaarden als de Nederlan ders en omgekeerd, een en ander dank zij de E.G. Wie in Nederland gratis of tegen verminderd tarief wil procederen, kan een bewijs van on vermogen aanvragen op het ge meentehuis, en daar krijgt hij verde re aanwijzingen. Wie als toerist een ander land bezoekt, kan zich overi gens voldoende wapenen door een verzekering voor rechtsbijstand af te sluiten voor zijn vertrek. VRAAG: Gaarne verneem ik het adres van een vereniging die zich bezig houdt met de modelbouw van stoommachientjes. ANTWOORD: U kunt zich wenden tot de stoomgroep West van NVM: Secretariaat: Cartesiusstraat 239, tel. 070-646330. VRAAG: De voorstellingen van vele ikonen en fresco's zijn gebaseerd op de apocriefe boeken van het Nieuwe Testament. Bestaat er een Neder landse of Duitse uitgave van deze boeken? Predikanten, pastoors en theologische studenten konden mij er niet aan helpen. ANTWOORD: Nog niet lang geleden heb ik de kleine uitgave van de Nieuw Testamentische Apocryphen van Bakels nog zelf in handen ge had. Dit werkje is aanwezig in de Universiteitsbibliotheek te Leiden. Trouwens, daar zijn nog wel andere boeken en boekjes te vinden. Wie regelmatig de boekenplanken van zijn winkels en stalletje naloopt vindt daar altijd wel iets. In de theo logische seminaria en bibliotheken van andere universiteiten is zeker literatuur op dit gebied te vinden. RECTIFICATIE: Een onzer leze ressen vroeg mij de lof van de mispel en van de mispeljam te bezingen. Die vrucht kwam er nl. niet zo best af, enige weken geleden in deze ru briek. Mispelbomen-bezitsters! Hakt uw bomen niet om. want mis pels zijn gezond, voedzaam en sma kelijk, zó en als Jam. In een van de Time Life kookboeken (Zuid- Amerikaans) las ik dat men vooral in Peru mispels op de markt ver koopt, zoals bij ons pruimen. Behan delen als rozebottels. VRAAG. Graag het adres van de uitgeverij De Bonte Was Er moet daar een boekje „Wij vrouwen" ver schenen zijn. Mijn boekhandelaar wist dit adres niet te vinden. ANTWOORD: Deze uitgeverij is dan ook niet aangesloten bij een bond of vereniging van uitgevers en komt dus in de lijsten van de meeste boek handelaren niet voor. Het adres is Postbus 10222, Amsterdam telefoon 020-184871. De uitgeverij „De Bonte Was" werd opgericht door elf vrou wen en gaat uit van feministische principes (heeft dus niets te maken met reclame voor bepaalde wasmid delen). In ons blad van 19-3-76 werd een groot artikel aan deze uitgeverij gewijd. Inlichtingen over nieuwe uitgaven, niet aan ons adres, maar aan het bovengenoemde. VRAAG: Boeken over Yoga. waar vind ik die? ANTWOORD: Via het kaartsysteem in uw openbare bibliotheek. Bij uw boekhandelaar te kust en te keur. Door een lijstje c.q. catalogus te vragen van uitgeverijen als Anke Hermes te Deventer en De Driehoek te Amsterdam. VRAGEN naar postbus 507, Voor burg. Uitsluitend in enveloppe ver zenden naar postbus 507, Voorburg. Per vraag een gulden in postzegels- het liefst in waarden van 55 en 45 ets, bijvoegen, en beslist niet aan de buitenkant opplakken. Geheimhou ding verzekerd. Briefkaarten wor den ter zijde gelegd. VRAAG Graag enige bijzonderhe den over een voorwerp van groen marmer (rond), dat wij als presse papier gebruiken (Volgt beschrij ving). ANTWOORD' Op het koperenplaa tje, dat bevestigd is op de marmeren schijf, is een afbeelding van de Zege vierende Christus. Gekroond en met stralen krans, met het hogepriester lijk gewaad. Op de borst een hart en aan een ketting een kruis In de ene hand houdt hij de wereld, terwijl de andere hand zegent. Hij wordt ge dragen door twee engelenfiguurtjes met net Christusteken IHS In Hoe Signo (nl. het kruis dat in het mid den van de H voorkomt) vinces: in dit teken zult gij overwinnen). Het randschrift is Milostné Prazské Je- zuiatk: Liefdevoile-genadige Jezus van Praag. Het Slavisch Seminarie te Amsterdam heeft ons met deze Tsjechische woorden geholpen. Wij geloven dat dit voorwerp als halssie raad werd gedragen, dan wel een plaatsje heeft gehad boven een deur of iets dergelijks. Heel erg oud kan het OI niet zijn. In dat geval zouden de accenten boven de letters er niet geweest zijn. VRAAG: In onze ouderwetse spie gel, die gevat is in een vergulde gipsen lijst, zit het weer Hoe kan ik spiegel en lijst weer in orde krijgen? ANTWOORD: Betreft het een „dun ne" spiegel, zonder geslepen randen, dan kan zonder meer een spiegelend oppervlak genaakt worden. Dat gaat tegenwoordig met een zilver- bad en met meer zoals vroeger met kwik. Het is wel een dure geschiede nis. Kijk eens in de Gouden Gids van uw rayon onder de kop Splegel- industrie of Spiegelfabriek en vraag hierover inlichtingen. Wat de lijst betreft: Als het een antieke of heel oude spiegel is is het de moeite waard de lijst te laten restaureren met gips en bladgoud maar dat is nauwelijks een werk voor een hob byist te noemen: met alabastine en dergelijke kan men de figuren heel goed bijwerken, maar bladgoud toe passen is vakliedenwerk. Is de spie gel dergelijke hoge kosten niet meer waard, dan raden wij u aan, de lijst bij te werken met bovengenoemd middel en vervolgens alles met heel fijn schuurpapier glad te schuren en in een lichte kleur te verven, waarbij u met een andere, donkerder kleur hier en daar het relief wat meer diepte geeft. Een ovale of ronde spiegel kan men ook gebruiken bij een feestje, om daar allerlei gezellige eet- en drinkwaren op uit te stallen. Maar niet als theeblad gebruiken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 7