Italianen vinden in Syrië vijftienduizend kleitabletten Een goeie hervormde, wel, die zit niet stil Uit de kerkbladen v Vandaag ARCHIEF VAN 4500 JAAR GELEDEN ra Onze adressen: Eerlijk gezegd een vreemde vertoning VOORBIJGANGERS Dekens ongelukkig met gift Simonis Aantal dopen in Joegoslavië groeit VAANPAS 24 JANUARI 1977 KERK BINNENLAND TROUW/KWARTET 2 Pc door dr M. Stol In de twintigste eeuw zijn er tot op heden drie ontdekkingen gedaan, die volstrekt onver wachte vergezichten openden voor ons inzicht in de geschie denis van het oude Nabije Oos ten: de ontdekking van het rijk der Hethieten, de opgraving van de Kanaanitische stad Oe- garit en de vondst van de rollen bij de Dode Zee. Nu. in de ze ventiger Jaren, zijn we getuige van een vierde kapitale ont dekking: het aan het licht ko men van het rijk van Elba. Maanden geleden verschenen hiero ver al opgewonden persberichten, maar nu heeft de taalkundige bij de opgravingen van Ebla. O. Pettlnato. de eerste concrete resultaten van zijn werk op schrift gesteld. Het ne- derlandstallge publiek zal hiervan over enige tijd uitgebreider kennis kunnen nemen vla de publikaUes van het genootschap „Ex Oriente Lux"; hier volgt een eerste samen vatting. Ebla, een verdwenen rijk De Italianen groeven al jaVen In de ruïne heuvel Tell Mardlech. die ligt ln Syrlê, halverwege Aleppo en Ha- ma. In 1974 vonden ze 42 kleitablet ten. beschreven met spijkerschrift in het Sumerlch en een onbekende taal. die op het Hebreeuws lijkt; ze bleken te stammen uit 2400-2250 voor Chris tus. In 1975 groef men verder en vond de koninklijke archieven van de stad: vljftienduizendkieltabletten Dit alfabet in spijkerschrift werd gevonden bij de opgraving van de Kanaanitische stad Oegarit. aan de Syrische kust. Het is overigens duizend jaar jonger, dan de kleitabletten van Ebla. Uit dit alfabet heeft zich (via het Foenictsch en het Grieks) ons alfabet ontwikkeld. De volgorde van de letters Is ook ongeveer hetzelfdemaar dit spijkeralfabet telt nog 30 lettertekens. van interessante inhoud; sommige gaan terug tot 2600 v. Chr. Het bleek, dat de Italianen Ebla ont dekt hadden, een stad. die we al kenden uit de spijkerschriftteksten van zuidelijk Mesopotamia, maar dat toch een onbekende grootheid was gebleven. Vanuit dit zuiden heb ben de koningen van Akkad, Sargon en Naram-Stn, veldtochten tegen Ebla ondernomen, die eindigden met de verwoesting van Ebla door Na ram-Sin (2250 v. Chr.). Daarna bete kende Ebla niet zoveel meer. Wat was het Imperium van Ebla ge weest? Daarover lichten de nieuwe ontdekkingen ons nu ln. Het blijkt, dat de geschiedenis van Voor-Azië zo tussen 2500 en 2200 v. Chr. opnieuw geschreven moet worden. Het rijk van Akkad was toen niet opper machtig. zoals men meende, maar vond tegenover zich Ebla. Uit de archieven blijkt, dat Ebla's In vloedssfeer reikte over heel Palesti na. tot de Slnai toe; verder over Klein-Azié en Cyprus. In het oosten werd een stad ais Marl (aan de Euf- raat. dicht bij de grens met Irak) onderworpen. De konginen van Ebla onderhielden vriendschappelijke be trekkingen met Assur en meer ooste lijk gelegen staten; zo is er een vt* drag tussen Ebrum, koning van Ebla. en de koning van Assur ge vonden. De geschiedenis van Syrië en Pales tina ln die tijd was tot nog toe een haast witte bladzijde ln de we reldgeschiedenis en kan nu geschre ven worden. Er zijn ook kleitabletten bij, die ons Inlichten over de godsdienst van de bewoners van Ebla. Vijfhonderd goden zijn nu bekend uit die teksten; hun namen herinneren soms aan de heidense goden uit het Oiide Testament. Het hoogst staat de god Dagan; daarop volgen Rasap (uit later tijd bekend als Resef), Si- plsj, de zonnegod, en Asjtar. een mannelijke godheid. Er is ook een god KamisJ, wiens naam aan de Moabletische Kamos herinnert. Een aantal kleitabletten ls beschreven met mythen en religieuze gezangen. Ze gaan over goden, die inheems waren in Mesopotamië; in het alge meen was de invloed van Mesopota mië op Ebla groot. Of deze teksten ook specifiek „Kanaanitische" my- Mozaïek uit Ur der Chaldeeën uit de tijd. waarin de kleitabletten geschreven zijn (thans in het Brits Museum te Londen). then bevatten, ls niet bekend ge maakt. In elk geval wijst niets erop. dat de goden in die tijd astronauten waren. De onbekende taal We kunnen de tabletten lezen, want ze zijn geschreven ln het redelijk bekende spijkerschrift. Tachtig pro cent ls ln het Sumerisch gesteld, een oude taal uit zuidelijk Irak. Twintig procent is geschreven in de inheem se taal van Ebla. Er zijn woorden boeken Sumerisch-Eblaietisch ge vonden. De reconstructie van de taal van Ebla wordt wel bemoeilijkt, omdat het spijkerschrift zo veeldul- dig ls. Het eerste woordje dat de ontcljferaar kon lezen, was iktub, „hij schreef", waaruit bleek, dat we met een Westsemietlsche taal te doen hebben. Deze taal van Ebla is een verre voorloper van het Phoenl- clsch en Hebreeuws. Totnogtoe was het Oegaritlsch (1350 v.Chr.) de oudst bekende Westsemietlsche taal. dus deze ontdekking ls weer een hele stap terug in de taalge schiedenis en daarmee een even gro te stap vooruit in de taalwe tenschap. Betekenis voor het Oude Testament Wat is de betekenis van deze vondst voor de studie van het Oude Testa ment? Laten we eerst vaststellen, dat deze nieuwe teksten dateren uit een tijd, die niet minder dan dui zend jaar vóór de intocht van de kinderen Israëls in het land Kana&n ligt. Ook toen was duizend Jaar niet gelijk één dag. Maar de continuïteit in de maatschappelijke en godsdienstige tradities was groot ln die dagen, dus de nieuwe Informatie uit deze teksten zal wel verhelder end zijn. De taalkundige bij de opgraving. Pettinato, heeft een erg open oog voor deze mogelijkheden. Zo sugge reert hij, dat de machtigste koning van Ebla, die Ebrum heette, de zelfde kan zijn als de stamvader Heber uit Genesis 10 21. HIJ vindt verder in de teksten een groot aan tal geografische namen, die we ook uit het Oude Testament kennen - bijvoorbeeld Salem, de stad van Melchlzedek. Volgens de laatste be richten heeft Pettinato een „Ur" ge vonden, dat dichtbij Haran lag. Ook hier moet men wat oppassen vanwe ge de veelduldlgheld van het spij kerschrift. De wereld ls in dit alles nog geheel afhankelijk van de onthullingen van Pettinato. Deze energieke geleerde wil de teksten nu snel publiceren en dan kunnen de anderen zich ook een zelfstandig oordeel vormen. Een en ander zal ongetwijfeld uitgroeien tot een nieuwe tak van wetenschap. Dr. Stol is verbonden aan het assyrio- logisch instituut van de Rijksuniver siteit te Leiden. door A. J. Kiel Als je braaf hervormd bent, praat Je Je keel ongeveer schor. De her vormde bazen hebben in de loop der na-oorlogse Jaren al menige „handreiking" gedaan „om het gesprek op gang te brengen" en volgzame gemeenteleden hebben zich gehoorzaam van het éne ge sprek ln het andere gestort. Thans is een bevel uitgegaan van de hervormde raad voor overheid en samenleving om met boeren en tuinders te gaan praten. Een goeie hervormde, wel, die zit niet stil, heeft deze raad overwogen en we dienen dan ook, alvorens een mond open te doen, een boerderij of tuinderij-te bezoeken. Deze aansporing ls vervat in een 32 bladzijden tellende brochure die „Burgers en buitenlui" heet en tot ondertitel de vertrouwd klinkende aanduiding heeft: „Een handreiking om het gesprek op gang te brengen tussen boeren, j burgers en buitenlui" (in het voor woord wordt ons in een paar mys tiek-aandoende zinnen uiteenge zet, waarom in de titel van het geschrift het woord „boeren" ont breekt). We moeten niet menen dat de raad voor overheid en sa menleving zomaar eens op een achternamiddag heeft bedacht: kom, laten we de kerkmensen nu eens de weilanden op en de broei kassen ln sturen. Nee, al Jaren lang „kwamen er signalen", niet van een kunstmaan, maar „uit plattelandsstreken en gemeenten", en na enig dubben ls daarop een werkgroep „Boeren en tuinders" opgericht. Het resultaat van het werk van deze groep ligt nu voor ons. Het eerste hoofdstuk van „Burgers en buitenlui" bestaat uit een dia loog, welke ln onnatuurlijkheid niet onderdoet voor die tussen Bart en Kees uit de bijbelse boek jes van wijlen dominee G. van Reenen van de gereformeerde ge meenten. Deze knapen spraken over heilsgeheimen en hun valt daarom een zekere stroefheid ln de conversatie wel te vergeven. Boer en Buitenstaander (zoals de door de werkgroep ln het leven geroepen gestalten heten) hebben het echter over zeer aardse zaken, doch kunnen desondanks geen onbevangen toon aanslaan. Eerst zegt Buitenstaander Je" tegen Boer, maar even verder op de zelfde pagina is de verhouding al bekoeld tot „u". Maar in de volgende hoofdstuk ken wordt het menens, daar wor den we „geconfronteerd" met de „problematiek" op een wijze die een hervormd mens de lust zou ontnemen, ooit nog een voet op een boerderij of tuinderij te zet ten. Toch zal dat moeten, en me teen al, ln fase I van het op gang te brengen gesprek. Een zorgelij ke vraag ls altijd ook, hoe lang zoiets moét duren. Welnu, het boekje brengt ons onder ogen dat de duur van het gesprek vooral afhangt van de intensiteit, waar mee men met elkaar ln gesprek wil en zal raken. Met andere woor den, als het een vluggertje ls, deugt je intensiteit niet. Intussen staan er in „Burgers en buitenlui" aardige cartoons van Arend van Dam (één ervan zet ik bij dit stukje). De brochure kost 3,25 en ls te bestellen bij de Centrale voor vormingswerk, De Horst 5, Driebergen, giro 426.18. En als voortaan niemand meer zeurt, dat buitenlui altijd wat te zeuren hebben (als 't droog is, ls 't niet goed, maar als 't regent ook nietheeft wat mij betreft dit boekje al aardig werk gedaan. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kannen worden gestuurd naar: Secretaris HoofdredaeUe Trouw/ Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Bij publikatle wordt do naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Roken (3) Met Melnsma ben ik het eens dat een waarschuwing op de verpakking van sigaretten weinig zal uithalen. Een opiniepeiling hieromtrent ln Amerika bracht aan het licht dat ongeveer twintig procent van de si garettenkokers door deze waarschu wing wel was getroffen, maar dat slechts twee procent daadwerkelijk met het roken was gestopt. Principi eel bezien ls het grote bezwaar dat de fabrikant op deze wijze gedwon gen wordt in plaats van reclame voor, nu reclame tegen zijn eigen produkt te maken. Verder ben lk het met Melnsma eens dat de schade lijkheid van passief roken niet is aangetoond, zelfs niet onder abnor male omstandigheden. Voorts is aangetoond dat onder normale omstandigheden de schadelijke be standdelen van tabaksroken, voor komend ln de lucht van een vertrek waarin gerookt wordt, gereduceerd worden tot zodanige geringe con centraties, dat zij voor aantasting van de gezondheid praktisch van geen betekenis zijn. Amstelveen prof. dr. A. C. Drogendijk sr Boycot (3) Eindelijk wordt er eens Iets gedaan om een eind te maken aan de apartheidspolitiek in Zuld-Afrika. Opmerkelijk vind lk de blindheid die nog steeds bij veel mensen heerst betreffende de toestand ln Zuld-Afrika. Mensen, wordt eens wakker, rassendiscriminatie, bloedi ge moordpartijen, uitbuiting, kapi talisme enz.. Ik zou ledereen die opkomt voor een rechtvaardiger sa menleving willen oproepen de huidi ge toestand in Zuid-Afrika af te keuren. Balkbrug Theo Bijker Boycot (4) De heer De Vries stelt dat de zwar te bevolking van Zuld-Afrika niet met een boycot gediend ls. Ze heb ben er echter wel degelijk om ge vraagd. Het ls van groot belang dat wij Zuld-Afrika boycotten. Hoe de zwarten hier door de blanke minder heid onderdrukt wordt ls te vergelij ken met de onderdrukking van de onschuldige mens in o_a. Chill. WU worden Inderdaad, zoals de heer De Vries zegt, opstandig gemaakt door linkse groeperingen. Gelukkig maar. want dat duidt erop dat er nog mensen zijn die zich Inzetten voor de mensenrechten. We móeten opstandig gemaakt worden om ln te zien dat deze apartheid niet door de beugel kan. Ede R. Bosma AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tal 020-913456 Telax 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT; Postbus 948 Westbiaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 07IM69445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 Boycot (5) Zijn wij er ons van bewust, dat de Oostbloklanden via de bevrijdings bewegingen bezig zijn de delfstoffen van Afrika onder hun controle te krijgen? Niet de bevrijding van de zwarte mens. maar dit ls hun doel. Wanneer zij via hun stromannen b.v. ln Zuid-Afrika. de delfstoffen goud, diamant, vanadium, mangaan, chroom, titaan, vloelspaat, urani um, waarvan de helft tot driekwart van de wereld-voorraadaanwezlg ls krijgen dan hebben zij de vrije wereld en Europa in hun wurggreep. Bij ontbreken van mangaan, vana dium en vloelspaat kan er geen goed staal gemaakt worden. De laatste olie-crisis ls dan kinderepel. Bloemendaa! H. J. W. v.d. Wetering Boycot (6) Heeft de heer De Vries uit Amster dam ooit de mogelijkheid overwo gen dat ook In Zuid-Af riks. bij voor beeld de gebroerders Vorster. vtlse profeten en wolven ln schaapsklede ren zouden kunnen zijn? Schledsm A. M. Quispel Medaille De Indonesische ambassadeur ln Den Haag heeft prof. J. Verkuyl een medaille gegeven. U brengt mij met uw dankrede in verwarring, professor, want met wie bent u eigenlijk kritisch-solidair? Ik stel mij zo voor, dat de tienduizen den gevangen op Boeroe, onder drukten op Timor en ln armoe en uitbuiting levende Indonesiërs een heel ander begrip hebben van kri tische solidariteit dan u. Hoe kan nou een christelijke professor een medaille aanpakken van een be wind, dat hoofdzakelijk bestaat uit dictatoriale generaals en buiten landse ondernemingen, die zichzelf verrijken ten koste van het volk? Ook ben lk benieuwd wat Amnesty International van uw visie op men senrechten vindt. Bussum Idema Hollers Vrouw en AOW Jammer dat de wet met 60 jaar AOW voor de ongehuwde oudere vrouw niet doorgaat. De heer Boersma stelt hiermee als CDA- mlnister ons wel heel erg teleur. Wij hadden gedacht en gehoopt, dat de minister aan deze zaak bewogen zou hebben meegewerkt, daar hij toch weet hoe wij op andere terreinen worden uitgebuit, belastingen enz. In andere Europese landen is de vervroegde pensionering voor de werkende vrouw een doodgewoon en vanzelfsprekend iets. Ook het argument „equal pay" ls daar toch sinds lang een feit. De ongehuwde (velen zijn niet uit principe vrijgezel gebleven) oudere beroepsvrouwen van rond de 60 jaar, zijn niet zo hevig geëmancipeerd (uitzonderin gen daargelaten), maar verlangen na een aaneengesloten arbeidzaam leven van ongeveer 45 jaar, ook eens bezig te zijn in hun huls of op ander zelfgekozen gebied nog produktlef te zijn. Over de gelijke behandeling van mannen en vrouwen: de oudere gehuwde man wordt meestal hele maal verzorgd en hun zorgende vrouwen kennen niet de keiharde discipline van het dienstverband. De ongehuwde, oudere vrouw ech ter. heeft naast haar dagelijkse ar beid een tweede taak, huishouding, boodschappen enz. en moet verder ook alles alleen klaarspelen. Wij ou dere, ongehuwde vrouwen zijn geen typen om de straat op te gaan en met spandoeken te gaan lopen, noch voelen wij ervoor een krijsende groep te worden. De mededeling van de minister echter is zeer bescha mend voor de Nederlandse regering en voor onze categorie ronduit ver bijsterend. Rotterdam Tine Stoker In het Gereformeerd Kerkblad van de classis Kollum schrijft ds. J. van der Ploeg over de gewoonte, om bij speciale gelegenheden muziekclub- Jes in de kerkdienst uit te nodigen met namen als de Jesus Singers, The Holy Peoples en dergelijke. Ds. Van der Ploeg: Eerlijk gezegd is het een vreemde vertoning. Er wordt muziek ge speeld die totaa) afwijkt van wat we in onze erediensten als muzikaal hebben geaccepteerd. Er wordt ln het Engels gezongen, terwijl heel veel mensen de stekels al overeind hebben als er Fries van de preekstoel wordt gesproken. Maar als er een clubje komt met een uit heemse naam en ln werelds ritme liederen vertolkt, die als getuigenis sen de kerk ln worden geslingerd, is er niemand die protesteert. En dat, terwijl niemand er een woord van verstaat. Zelfs mensen die niet de moed kunnen opbrengen om uit het Liedboek voor de Kerken mee te zingen, stampen de maat met de voeten op de kerkvloer en klappen als de zingende leden van de club beginnen te klappen. Er wordt veel geklaagd dat het ln onze kerken zo plechtstatig toegaat. Dat we niet het blije geloof en de spontaniteit kunnen opbrengen die we bijvoorbeeld kunnen zien bij de negers in Amerika. Dat komt omdat wij andere geaard zijn. WIJ hebben een minder levendige natuur. WIJ zijn niet zo juicherig. Het halleluja- roepen ligt ons niet zo goed. Maar waarom dan wel als er een clubje jongelui komt, die een hele kerk moet aanzetten tot onechte sponta niteit? Want als we dat doen, doen we het met schaamte voor die ons kunnen zien. En toch doen we mee, omdat we niet willen dat anderen zien dat we niet mee willen doen; dat wij niet spontaan voor onze Heer kunnen zijn. Er zit daarom veel geforceerds in dit soort opfleuren van kerkdiensten. Het zou misschien de moeite waard zijn als we eens een vorm vonden om op een beter passende manier het zingen en getuigen een plaats te geven ln onze kerkdiensten. Waarbij we onze emo tionele gevoelens geen geweld aan behoeven te doen. Misschien ook een vorm die beter aansluit bij het geheel van onze eredienst. Relaties In het christelijke gereformeerde weekblad De Wekker reageert prof. dr. W. H. Velema op het bericht ln Trouw, dat er plannen bestaan om naast het landelijk centrum voor huwelijkscontacten een bureau voor relatiebemiddeling in het leven te roepen, in brede samenwerking van protestanten, rooms-katholieken en humanisten. Via de stichting Gere formeerd Sociale Arbeid zouden ook de christelijke gereformeerden daar bij betrokken kunnen worden. Prof. Velema: Naar mijn gedachte staat de kerk hier voor een beslissend punt. Wie een dergelijke medewerking ver leent, kan het huwelijk niet langer als de enige door God gewilde vorm van samenleven tussen man en vrouw bepleiten. Hij helpt immers zelf mee aan het tot stand brengen van heel andere, lossere vormen. Als de kerk of christenen zich hiertoe verplicht weten, dienen ze te beden ken dat ze zich niet meer verplicht kunnen weten tot het bepleiten van het huwelijk als de enige door God geboden vorm van samenleven. Vanuit de Bijbel gezien kan ik niets anders concluderen dan dat elke re latie die geen huwelijk wenst te zijn, en toch ln de rechten van gehuwden treedt, een door God verbodene ls. Welnu, wie daaraan zijn medewer king geeft, helpt ter zake van con tacten tussen mensen in de alom vattende zin van het woord, mensen een weg te gaan die door God verbo den ls. Ik wijs er ook op, dat een kerk die deze weg gaat. in gesprek met haar jeugd niet langer bezwaar kan maken tegen het ongehuwd sa menleven van Jonge mensen. Swaantje De vergaderingen van de gerefor meerde synode in Lunterenzijn voor leder toegankelijk. Nu al ruim tien jaar ls vaste bezoekster mej. S. Tolsma uit Ede. „lichamelijk gehan dicapt, maar haar intelligentie werkt feilloos", vertelt Ton van der Hammen in Kerkinformatie: Swaantje, die zo tussen de 60 en 65 Jaren moet tellen 65 plus-ster is ze nog niet, zei ze laatst zou u over alles wat er in onze kerken speelt kunnen informeren. Ze is volslagen ingespeeld. Zit te lezen als er „niks NAAR HET EINDE VAN DE WOESTIJN En terstond wierp de Geest hem uit, de woestijn in. En veertig dagen lang was HIJ de man verzocht door de satan en HIJ was met de beesten en de engelen dienden Hem. (Markus 1. 12. 13) Weer terstond. Nu werkt 't haast vervreemdend. Vanonder een open hemel de woestijn ln, de donkere wereld waar het leven niet goed is, maar ln gevaar, ieder moment. Waar de honger is en de dorst en het verraad van een slang achter een steen. De Geest gooit Hem erin. Het is een wild gebaar. Het hoort bij zijn leven hier. Het ls er een onderdeel van. Deze mens, bij ons, de beminde, de bedreigde. Verzocht, schrijft Mar kus. Hij laat het aan ons over om erover na te denken. Waarmee wordt een mens verzocht? Teveel om op te noemen. Tussen de beesten en de engelen, zo leven wij. Tussen de machthebbers die maar raak doen met mensen en die niet weg te branden zijn van him tronen, de beesten. En tussen de engelen, dichtbij, klaar met een beker koud water, een kussen onder je hoofd. Ineens een huis waar Je al zo lang naar zocht. Hij was er bij. De bemin de Gods. In zijn gaan en staan ls God gelukkig. Zoals HIJ daar door onze woestijn gaat en zich door niets laat afbrengen om bij ons te blijven, met ons mee te gaan, met ons mee te nemen, naar het einde van de woes tijn. Waar het rijk begint gebeurt", rommelt wat rond bulten de vergaderzaal als ze het helemaal niet ziet zitten, maar ls er fiks bij „als het spannend wordt". En plaatst zo haar eigen, hardop ge mompelde Interrupties. Op een soms wat enfant terrible-achtige manier. Bijvoorbeeld toen professor B. Spoelstra uit Zuid-Afrika eens aan het woord was. HIJ had het over „die leertug", die, zo zei hij, liefdevol moet worden toegepast Wordt tot afsnijding overgegaan, zo betoogde hij ongeveer, dan betekent dat na tuurlijk geen waarde-oordeel over iemands zaligheld. Swaantje; „Dat moest er nog bijkomen ook Zondagmorgen Dr. J. C. Gilhuis ln het gezamenlijk gereformeerd en hervormd zen dingsblad Vandaar: Vooral in onze grote steden ziet het er vreemd stil uit op zondagmorgen. De straten liggen er verlaten bij en de enkele kerkgangers hebben het rijk alleen. Wij raken daar langza merhand aan gewend. Maar een paar Afrikaanse gasten, die hier op bezoek waren, vonden het beklem mend. Achter alle ramen ln de hoge flatgebouwen, die zij op weg naar de kerk passeerden, viel geen leven te bespeilren. „Wanneer gaan die men sen naar de kerk?" vroegen ze. „Die gaan niet" was het antwoord. Het is dan ook geen wonder dat een Afrikaanse bisschop enige tijd gele den uit Tanzania naar Nederland schreef: „Uw omgeving schijnt door allerlei ontwikkelingen, die samen hangen met de welvaartsgroei, min der toegankelijk te worden voor de uitnodiging van Christus: Komt al len tot Mij, Ik ben uw Heliand. Daar om bidden wij in Afrika voor u en voor de kerk in Europa, dat God haar volgens zijn belofte ook in deze tijd zal bijstaan bij het vervallen van haar missionaire opdracht." Kerkmuziek Winek-Info is de naam van het nieu we tweemaandelijkse tljdschrijft van de Werkgroep integratie Neder landstalige kerkmuziek. Deze drie jaar oude werkgroep Inventariseert het nieuwe liturgisch-muzikaal re pertoire ten behoeve van hen, die liturgisch werkzaam zijn in de r.k. kerk. Het blad biedt voor elke zon dag kerkmuzlkaie adviezen en daar naast artikelen over onderwerpen als het JongerenUed, de kinderne- vendienst. Een Jaarabonnement kost vijftien gulden en het adres is Biltstraat 51 bis te Utrecht Visser 't Hooft De Goethe-prijs van 25.000 mark van de Hamburgse stichting FVS ls verleend aan dr. W. A. Visser 't Hooft (76), erevoorzitter van de wereldraad van kerken. De stichting wil hier mee „het levenswerk eren van een man, dat gewijd was aan het verzoe nen van geloofsgemeenschappen en volken en in de gehele wereld tot een voorbeeld is geworden. Dr. Visser 't Hooft was tot 1966 secretaris generaal van de wereldraad. Nadien ls hij in Genève blijven wonen. Anglicanen De aandachtige lezer zal uit ons artikel van vrijdag „Anglicaanse theologen erkennen pausschap" be grepen hebben, dat paus Paulus ge zegd heeft, dat er geen sprake kan zijn van gemeenschappelijke eucha ristievieringen van anglicanen en katholieken, zolang er geen volledi ge eenheid is bereikt. Ds. K. Hart Op zeventigjarige leeftijd ls te To ronto, Ontario (Canada) overleden ds. K. Hart, emeritus-predikant van de christian reformed church in Ca nada. Voordat hij In 1953 emigreer de, heeft ds. Hart ln ons land de gereformeerde kerken te Oostwold, te Velp en te Utrecht gediend. ROTTERDAM De maandelijkse vergadering der dekens van het bis dom Rotterdam met bisschop Simo nis en diens vicarissen was gewijd aan de schenking van twee ton, die bisschop Simonis op eigen gelegen heid aan het seminarie Rolduc heeft gedaan. De dekens verklaarden on gelukkig te zijn met deze gang van zaken, gezien „het open financiële beleid, dat het bisdom voert". On danks verschillen van opvatting ln deze is er zakelijk en in goede sfeer over deze aangelegenheid ge sproken. Ook ls gesproken over het advies van de financiële adviescommissie van het bisdom, die openbaarma king van de door de bisschop voor dit doel opgerichte stichting had geadviseerd. Bisschop Simonis wil eerst echter nog met de financiële commissie bespreken op welke wijze deze openbaarmaking zal geschie den. Het resultaat ervan zal hij aan de dekens meedelen. Het oriënteren de bezoek van het diocesaan be stuurscollege aan het seminarie Rol duc is voorlopig uitgesteld. ZAOREB Volgens het katholieke weekblad „Glas Konztla" (Stem van het concilie) neemt het aantal ka tholieke babies in Joegoslavië dat gedoopt wordt steeds toe. Op het platteland zijn de gedoopten vrijwel allemaal babies, in de steden ls het percentage zo^n 90 procent. Het weekblad „Glas Konzila" wordt uitr gegeven door het aartsbisdom van Zagreb en is het grootste weekblad van Joegoslavië.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2