Nieuwe levensstijl zoekt andere wegen Bisdom Roermond: 5 jaar afbraak' Toen ik de televisie aanzette deTijd.j Vandaag Vervroegd pensioen via WAO zullen qlbnftl <|e koekt" leno w# OWer •fln inoeten h^(en..„ Werkgroep Open Kerk constateert: Porno-films Weekblad Onze adressen: VOORBIJGANGERS Marokkaan mag bij zijn ouders blijven DONDERDAG 20 JANUARI 1977 KERK TROUW/KWARTET 2 door Aldert Schipper Het denken over een verband tussen je geloof en je manier van leven is al zo oud als de spreekwoordelijke weg naar Rome. De christenen waren er al mee bezig, nog voordat ze van zichzelf wis ten dat de christen waren. En na de activiteiten van de apostel Paulus heeft althans het chriselijk piekeren over de levensstijl de kerk door alle eeuwen begeleid. De ..Werkgroep Nieuwe Levensstijl" die dit denken na de Nederlandse kerkenconferentie in 1974 weer leven heeft ingeblazen kan zich dan ook terecht beroepen op een goede christelijke traditie van eeuwen. Het nieuwe aan deze werkgroep is vooral gelegen in de manier waaropzij het debat over de levensstijl heeft verbreed. In het begin, toen de discussie zich even leek toe te spitsen op kwesties als het eten van vlees en het houden van een vastendag, dreigde er een nieuwe wettlcisme te komen in de plaats van het oude, dat de kerk zojuist van zich had afgeschud. Van verschillende kanten (zoals het Interkerkelijk Vredesberaad en de Christenen voor het Socialisme) werd de werkgroep uitgedaagd tot maat schappij-analyse. Een gevolg hiervan was dat de werkgroep in de afgelopen herfst een lang gesprek heeft gehad met christelijke politici uit verschillende partijen. Tevoren had de werkgroep gesproken met consumente norganisaties. Ook ls er een ontmoeting geweest met de christelijke werkgevers. Consumenten In het gesprek met de Consumentenbond vroeg de werkgroep of deze bond niet bijvoorbeeld ook eens bij de bespreking van een bepaald artikel de vraag aan de orde zou kunnen stellen of dit artikel wel verantwoord is met het oog op verspilling van grondstoffen en .vervuiling van het milieu. De werkgroep had met deze vraag duidelijk meer succes bij het Kosumenten Kontakt dan bij de Consumentenbond. Met het Nederlands Christelijk Werkgeversverbond ging het gesprek mede aan de hand van de eventuele levering van reactorvaten aan Zuid-Afrika (dat was toen actueel) over de ethische kant van het zakendoen. In ons land zijn meer dan vijfhonderd groepen actief bezig geweest, en vele zijn nog bezig, met het zoeken naar een Nieuwe Levensstijl. Van 250 groepen zijn de adressen bij het secretariaat van de werkgroep bekend. Deze groepen bestaan gemiddeld uit elf personen. Blij kens een onderzoek is de meerderheid van deze groepen interkerkelijk samengesteld. Een derde van de groepen om het omgaan met geld en goederen, onze bestedings gewoonte. De derde behandelde meer de produktle- vragen rond vernieuwing van levensstijl en ging in op vragen, zoals of de nieuwe levensstijl de werkloosheid niet zou bevorderen. De vierde Injectie ging over de manier waarop mensen met elkaar omgaan. Volgende maand komt de vijfde Injectie uit, die moet gaan over onze arbeid. In de afgelopen herfst zijn vijf regionale contactdagen gehouden, waar zo'n 750 mensen zijn geweest. De be langstelling varieerde nogal. Eén contactdag, in Nijver dal, die de groep van plan was te houden, moest wegens gebrek aan belangstelling vervallen. In Arnhem kwamen veertig mensen opdagen, maar in Den Bosch waren er vijfhonderd, die onder meer luisterden naar minister Jan Pronk (ontwikkelingssamenwerking). Dat de actie Nieuwe Levensstijl er nog niet ln geslaagd is een beslissende verandering in onze gewoontes te be werkstelligen is niet zo'n mirakel. Drs. Jan van Veen, secretaris van de sektie voor sociale vragen van de Raad van Kerken, die tot dusver ook secretaris was van de werkgroep Nieuwe Levensstijl, noemt het aanvaarden van zo'n andere manier van leven ook niet zo gemakkelijk. „Elke dag moet Je maar weer aan de gang. Dat is nogal wat. Je levensstijl is een reeks van beslissingen. Daarom ls het ook aan te bevelen dat Je in groepsverband naar zo'n vernieuwing zoekt. Dan kun je elkaar begeleiden." Nieuwe opzet bestaat uit gereformeerden, zeven percent uit her vormden en vier percent uit katholieken. Ongeduld Uit de genoemde enquête onder de gespreksgroepen bleek dat een derde worstelt met gevoelens van machte loosheid en ongeduld. Twee derde van de groepen is met een of andere praktische uitwerking van de Nieuwe Levensstijl bezig, zoals een ander koopgedrag, meedoen aan X-Y, Amnesty of Gast-aan-Tafel, of het organiseren van thema-kerkdiensten. De werkgroep Nieuwe Levensstijl heeft tot dusver vier .Injecties" uitgegeven, sobere brochures, die steeds aan een bepaalde kant van het zoeken naar een nieuwe manier van leven gewijd waren. Immers, de werkgroep had als werkformule gekozen: „anders omgaan met geld, goederen, aarde". De eerste Injectie ging over de reden waarom een nieuwe levensstijl aan te bevelen is en waar en hoe men daar al mee bezig is, In de tweede ging het We komen met drs. Van Veen en zijn assistent Jaap van der Sar te praten naar aanleiding van de aarzeling bij de raad van kerken voor de actie Nieuwe Levensstijl een nieuwe werkwijze te aanvaarden, die de kerken nu wat meer geld gaat kosten. Drs. Van Veen vindt het langzamerhand tijd dat het zoeken naar een levensstijl niet meer „van boven" wordt opgelegd aan de mensen in het land, maar dat de verschillende groepen, die er aan bezig zijn, zich regio naal en landelijk organiseren. Zo'n gedecentraliseerde manier van werken zou het nodig maken dat er een coördinator komt, van wie de kerken samen het salaris betalen. De kerken menen echter, dat zij via landelijke en provin ciale functionarissen al heel wat hand- en spandiensten aan de oecumene en de Raad van Kerken verrichten. In principe zijn zij ertegen, dat de Raad van Kerken eigen personeel heeft en houden zij vast aan de formule, dat de kerken hun eigen werknemers (gedeeltelijk) ter beschik king stellen van oecumenische taken. Op deze manier voorkomt men dat de oecumenische samenwerking ont aardt in wildgroei. Maar als binnen de Raad de ledenker- ken besluiten, dat het zoeken naar een nieuwe levensstijl een van de twee thema's wordt van de volgende kerken- conferentie, dan zullen die ledenkerken deze prioriteit toch om moeten zetten in beschikbare tijd, energie, mankracht en middelen. De actie Nieuwe Levensstijl heeft in drie Jaar ongeveer 45.000 gulden gekost, een gering bedrag, gezien de tot stand gebrachte activiteiten. De helft van dit geld komt uit de pot van de Nationale Commissie Ontwikkelingssa menwerking van minister Pronk. DZe rest komt uit diakonale bronnen van de kerken. Nu de actie Nieuwe Levensstijl van de grond gekomen is, ligt het voor de hand dat de kerken niet langer hun hand ophouden in Den Haag en zelf voor de dag komen met de benodigde centen voor dit project. Wanneer de kerken hun financiële bijdrage aan de actie Nieuwe Levensstijl niet continueren en uitbreiden, zal aan de groepen ln het land mogelijk om een bijdrage gevraagd worden. Drs Van Veen vindt deze oplossing echter minder fraai, omdat hiermee de kerken ontheven zouden worden van een bestaande verplichting. Boven dien laten degenen, die dan via een groep aan de actie Nieuwe Levensstijl betalen, dat geld vermoedelijk toch weer in mindering komen van hun kerkelijke bijdrage, zoals zoveien hun bijdrage aan Betaal Antwoord, Am nesty of enig ander begerenswaardig doel ten laste laten komen van wat zij voor de kerk beschikbaar hebben. Intussen ls de actie Nieuwe Levensstijl ook in andere landen op gang gekomen. Drs Van Veen noemt onder meer de DDR, de Bondsrepubliek, Zweden, Frankrijk en Engeland. Internationaal wordt het werk gecoördineerd vanuit Genève, waar dr Julio de Santa Ana van de afdeling voor ontwikkellngsssamenwerking van de we reldraad er wat tijd in steekt. Harder Aan de andere kant moet gezegd worden dat de werkgroep Nieuwe Levensstijl uiterst voorzichtig is ge weest bij het mobiliseren van de mensen voor acties. Drs Van Veen voelt, nu de verkenningsfase afgesloten raakt, voor iets hardere actiemodellen, bijvoorbeeld ten gunste van het openbaar vervoer of voor de openbaarheid van inkomens. Binnenkort gaat de werkgroep zich een dag over zulke modellen bezinnen. 'Maar het is vanaf het begin onze bedoeling geweest niet te hard van stapel te lopen. Bovendien hebben we nog niet zoveel andere modellen ontdekt dan de actiegroepen. Dat is een beetje de armoede van de kerk', vindt drs. Van Veen. Een eerste hardere opstelling van Nieuwe Levensstijl is de steun die de werkgroep verleent aan de boycot van Zuid-Afrika die de Federatie Nederlandse vakbeweging dseze week voert. De werkgroep roept ieder, die opzoek is naar een nieuwe levensstijl, op de boycot van Zuid-Afrika metterdaad te steunen, om zo een proces van bewustwording te steu nen, zowel in Nedrland als in Zuid-Afrika. Dit kan, aldus de werkgroep, door de weigering Zuidafrikaanse produk- ten te kopen, maar ook door anderen aan te moedigen zich achter de boycot te scharen. Cartoon van Arend van Dam uit een van „Injekties"ce van de werkgroep Nieuwe Levensstijl. Van een onzer verslaggevers ROERMOND Vijf jaar van afbraak zijn nu al achter de rug. Dit constateert de Werkgroep Open Kerk Limburg in een balans ter gelegenheid van het feit, dat het zaterdag vijf jaar geleden is, dat bisschop Oijsen werd benoemd. Naar aanleiding van deze benoeming ontstond eveneens vijf Jaar geleden ADVERTENTIE Eén op de tien werknemers leeft van een uitkering krachtens de wet op de arbeidsongeschiktheid. Over vier jaar zal zo één op de zeven 'vervroegd ge pensioneerd' door het leven gaan. Stort ons so ciale stelsel ineen en wacht ons de chaos? Zijn er inderdaad zoveel men sen arbeidsongeschikt? Of deugt het werk niet voor de mensen Als Van Agt zijn zin krijgt blijven de officieel naar huis gestuurde filmkeur ders nog wel degelijk in actie. De actie van de pro cureurs-generaal tegen het verschijnsel 'porno in de gewone bioscoop' schept een juridisch probleem waarvoor het parlement vergeefs heeft gewaar schuwd Een Zuiderling in het Witte Huis: gekift om Carter Jan Terlouw en de kernenergie: 'Ook deskundigen hebben boter op hun hoofd'# Praagse repressie: 'Het Nauw van Husak blijft onbevaar baar' Dichterlijke con stipatie: het verzameld werk van Pierre Kemp Opera Hans Kox her schreef zijn 'Dorian Gray' Verlies voor Cruijff en NeeskensJan Mulder bij Barcelona-Las Palmas I Bon voor proefabonnement 5 wtkcn de Tijd voor S gulden. de Open-kerk-beweging. als een spontane daad van priesters en le ken, „levend ln geloof en hoop in een moderne wereld, die met de hun dier bare kerk willen overleven, 'ook nog na bisschop Gljssen." Verdwenen Samenvattend schrijft Open Kerk: .Alle directe medewerkers van de vorige bisschop moesten verdwijnen. Zelfstandig denken ls bij de tegen woordige bisschop verboden. Rede lijk en reëel overleg ls onmogelijk geworden ondanks het tweede Vati caans concilie. Open Kerk moest dus wel proberen een leefbare zelfver- antwoordelljke en heilbrengende ge meenschap voor velen te worden. Deze opvatting ligt buiten het ge zichtsveld van bisschop Oijsen. De hogeschool voor theologie en pasto raat (te Heerlen) moest bulten spel worden gezet. Er kwam een andere priesteropleiding in Rolduc. Ook moest de bisschop niets hebben van de Solidariteltsgroep die voor de gro te meerderheid uit priesters is ge vormd. Evenmin deugden ln de ogen van deze bisschop Dl vis (het missie- bureau van het bisdom) en de Divis- raad. ZIJ moesten verdwijnen omdat de bisschop bij het werk voor de missie geen moderne opvattingen, kan gedogen." De huidige staf van het bisdom is volgens Open Kerk een grauwe groep onmondige gelijkgezinden. Er is bijna geen deskundigheid op de terreinen van personeelsdienst, ka- techese, liturgie en pastorale plan ning meer over. Wan Bisschop Gijsen is ln zijn eigen ogen en die van zijn volgelingen volgens Open Kerk „een bijzonder gezonde ne, niet zomaar een bisschop door Rome benoemd, nee hij is een profe tische, bijna messlaanse figuur, de wan die Gods dorsvloer zal zuiveren. Daarom mag hij de bisschoppen en zelfs de kardinaal, ministers en theo logen kapittelen, mag hij zeggen dat zijn medebroeders feitelijk aan de afbraak van de kerk in Nederland gewerkt hebben." In de ogen van Open Kerk is hij echter een „kerkelijk politiek wapen van een angstig Rome. dat nergens méér bang voor is dan voor zelfstan dig denken van kerkprovincies of bisschoppen of theologen, om van gewone priesters en gelovigen maar helemaal niet te spreken." Open Kerk vraagt zich af. hoe het optreden van bisschop Gijsen een „fundamenteel" geloofsdenken heeft bevorderd, waarin geen groei- mogelijkheid met de tijd mee zit. en daardoor mensen voor onvoorstel bare problemen heeft gesteld ln hun eigen leven en in hun omgang met medemensen. Een autoritaire kerk, die zweert bij bestaande structuren, heeft geen toekomst, omdat het geen leefbare kerk ls. Ook vraagt Open Kerk opheldering over „zoveel duistere punten", „in triges en politieke niet-kerkelijke en zeker niet-christelljke invloeden", met name vanuit Duitsland. Het wil de relatie weten van Oijsen met „gelijkgezinde autoritaire figuren" in bedrijfsleven, politiek en vakbon den. „Daar wordt ook met mooiklin- kende woorden (orde en gezag handhaven! het geloof verdedigen!) veel eigen macht en eigenbelang ln stand gehouden." Open Kerk en de Solidariteltsgroep (gevormd door priesters) hebben ge probeerd tegenwicht te geven tegen de volkomen eenzijdige gezags structuur. Dat onderling overleg in het bisdom toch nog in allerlei groe pen door bleef gaan, ook zonder de bisdomstop, was mogelijk omdat velen, priesters, leken en religieuzen sterker dan ooit hun verantwoorde lijkheid voor de kerk aan de basis gingen begrijpen. Of dit een reële invloed heeft gehad op het standpunt en het handelen van bisschop Gijsen is volgens Open Kerk moeilijk te schatten. Missie Het bisdom Roermond heeft giste ren bekendgemaakt, dat Rome ach ter het missiebeleld van bisschop Gijsen staat. Dit blijkt uit een brief van kardinaal Rossi, prefect van het Bisschop Gijsen vijf jaar geleden ...bijna messiaans... curie-departement voor de evangeli satie der volken, aan bisschop Gij sen. Kardinaal Rossi verklaart na drukkelijk, dat de gelovigen het voormalige missiebureau in het bis dom, Divis (thans Bis) van pater P. Nelen. niet meer mogen steunen. Eveneens mag geen enkel Interdio cesaan missie-orgaan (missieraad, pauselijke missiewerken Nederland e.d.) zijn steun geven „aan hen, die in een bisdom werken zonder goed keuring van of volledige ge meenschap met de bisschop". De curie-congregatie geeft haar uitdrukkelijke goedkeuring aan het actieplan van mgr. Theunlssen, bisschoppelijk vicaris van Roer mond voor missiezaken. De nationa le directie van de pauselijke missie werken in Nederland heeft opdracht vanuit Rome gekregen om „met alle middelen haar steun te geven met uitsluiting van ieder ander" aan het officiële missiewerk van het Roermondse bisdom. door A.J. Klei Toen Uc algelopen zaterdaga vond de televisie aanzette om het laatste nieuws te bekijken, bleek er op belde netten een rooms persoon bezig te zijn Zonder postzegel zenden een de Tijd. Antwoordnummer 6. Amsterdam. Beteimj re ent*engst «en ecceptgiro. _f«el te leep: I 2.23 j^Abonntmtnun tel. 020 23 33 M^Jj AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 met het sluiten van de dag. Dat de KRO voor deze bezigheid een hooggeplaatst r.k. iemand in huis haait, spreekt vanzelf, maar had de NCRV, die even eens in de lucht was, nu werke lijk geen reformatorische dagsluiter meer in voorraad? We hebben al een roomse lijsttrekker en het moet na tuurlijk niet te gek '"orden! Nadere beschouwing van hetgeen zich op het scherm afspeelde, kon de geestelijke nazaten van de watergeu zen enigszins gerust stellen. De man bij de NCRV was geen echte dagslui ter. maar een r.k. ambtenaar die on dervraagd werd over zijn geloof. Bo vendien gaf hij te kennen dat hij meermalen protestantse kerkdiensten bezocht, en volstrekt voldoening gevend was zijn opmer king dat hij daar veel van opstak. Zo zien we maar weer dat de remon strantse theoloog Abraham des Amorie van der Hoeven Jr. gelijk had toen hij in 1845 in De Olds schreef dat het protestantisme „Zonder te genspraak een hoogere ontwikkeling des christelijken levens" ls dan het katholicisme. Wanneer nu Iemand het vermoeden bekruipt, dat ik deze uitspraak voor de aardigheid voor de dag haal, is dat niet geheel ten onrechte. Toch is het niet zo dat we de woorden van Des Amorie van der Hoeven Jr. in het museum kunnen bijzetten. Zondag ontmoette ik een dame, die ver klaarde dat zij zo buitengewoon van die rooms-katholieke broeder in de NCRV-ultzending genoten had. Ze zei: zoals die man praatte dat was bijna protestants! Dat was haar hoogste lof: het was in de buurt van de .hoogere ontwikkeling des chris telijken levens", welke deze protes tantse kijkster zelf bereikt had. Ik kon overigens antwoorden dat ook ik met veel genoegen die broeder bekeken, of liever, beluisterd had. Hij sprak over zijn geloofsbeleving met een rechtstreekse ernst, die Je althans op het scherm weinig tegen komt, daar zijn ze nogal eens ultslo- verig aan de gang met modeme kre ten of met vertrouwde dierbaarhe den, en Ik weet niet wat erger is. Maar wat deze man zei, vond ik helemaal niet „bijna protestants", maar Juist goed rooms. Bij zijn ernst behoorde ook dat hij zondags geen voet in een protestantse kerk zal zetten, als hij niet eerst zaterdagsa vonds in eigen parochiekerk zijn zondagse plicht vervuld zal hebben, en hij noemde het jaar sinds wan neer katholieken dit kunnen doen om zondags een beetje de vrije hand te hebben. En misschien had hij nóg nooit een hervormde of gereformeer de dienst meegemaakt, als niet de bisschoppen een paar jaar later het kennis nemen van andermans ma- TROOST Gisteren eindigde ik mijn stukje schrijfsel met het begrip troost. Ik zou daar Iets meer van willen zeg gen. Soms krijg ik brieven van men sen die van mening zijn dat ik niet voldoende troost geef. Hun licht ver wijt komt vaak in de buurt van de kritiek op een bepaald soort preken. Een dominee krijgt dan te horen dat hij niet voldoende troost. Wat mijn eigen stukjes betreft, Ik krijg die vraag vooral als ik bij een bepaalde wantoestand stil heb gestaan, daar tegen geprotesteerd heb of op de een of andere manier uiting gegeven heb aan m'n ongenoegen erover. Dan hoor ik nog wel eens dat verwijt dat er geen troost in zit. Nu gaat men er, m.i. dan een beetje ten snel, vanuit dat deze hoek van de krant altijd woorden van troost moet bevatten. Net zoals sommige mensen doen als of dat 't enige criterium voor een |ra preek is: als er maar troost ln zit. 1 Een beetje doorgedreven gezegd, vindt u dan dat u altijd getroost moet worden? En vindt u dan dat dat altijd in een bepaald hoekje van de krant gebeuren moet? Heeft u er wel eens over nagedacht dat u zich op die manier erg afhankelijk maakt van wat iemand schrijft? Weet u zelf, als u er werkelijk behoefte aan hebt, dan niet, b.v. in de Psalmen die woorden te vinden die u hierin helpen? Bovendien zou ik wel even over dat woordje troost met u willen denken. Troost betekent eigenlijk vastheid, houvast. Iets datje precies datgene geeft dat je nodig hebt om ergens tegen te kunnen. Nu zijn veel mensen gewend er zo over te den ken: in de bijbel staan strenge gebo den en er staan ook troostwoorden. Maar ik denk dat je zo'n scheiding niet mag aanbrengen. Geboden kunnen ook troosten. Geboden zeg gen wat God wil dat gebeuren zal. Als ik lees: gij zult niet doodslaan, dan voel ik me getroost, want ik weet daaruit: God is er tegen. Hij wil het niet. Hij gaat er tegen te keer. En zo kan 't ook best heel troostend zijn als ik iemands protest lees tegen dingen die lijnrecht tegen Gods be doelingen ingaan. nier van geloven hadden aangemoe digd. Ook van dit schrijven wist hij prompt een Jaartal te geven. Kort om, hij zal nooit de schouders over Rome of over Utrecht ophalen. Als ik in dit verband nog even Des Amorie van der Hoeven mag citeren: „De katholieke kerk omvat den ge- heelen mensch. soms, het is waar, met knellenden arm". De r.k. ambtenaar op het scherm echter er voer zijn kerk duidelijk niet als een knellende arm, hij gehoorzaamt haar ontspannen en met liefde. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk meer gesteld ben op zulke roomsen dan op gede- confessionaliseerde katholieken, die zo nadrukkelijk laten merken dat de schrik voor het seminarie ze nog in de benen zit. En om tenslotte nog eenmaal op Des Amorie van der Hoe ven terug te komen, deze gaf zijn visie niet in een antipapistisch opstel, maar ln een allervriendelijkst artikel over „Het eigenaardig goede ln de roomsch-katholieke afdeeling der christenkerk". Er was destijds enige moed voor nodig om „het eigenaardig goede" van Rome aan te wijzen en de auteur begint dan ook met vast te stellen dat hij wellicht voor „een lauwe, een karakterlooze, onverschillige" uitge kregen zal worden. Toch hoopt hij voor zijn „vreedzaam woord" onbe vooroordeelde lezers te vinden. Beroepingswerk GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te IJmuiden: L. J. Joosse I te Hasselt. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Woerden: W. de Joode te Gorinchem. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Middelburg: J. M. Kleppe te Woerden; voor Poortvliet: J. Karens te Opheusden. OUD GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Stavenlsse: J. Schin- kelshoek te Kampen. Martin Kruse Bisschop Kurt Scharf van de evan gelische kerk van West-Berlijn heeft zijn ambt overgedragen aan dr. Mar tin Kruse. Scharf (74) is afgetreden vanwege zijn leeftijd. De synode koos dr. Kruse uit Stade tot zijn opvolger. In zijn eerste preek waarschuwde de nieuwe bisschop tegen de verspillingszucht der rijke industrielanden. Met name Europa moet zich veel beperkingen opleg gen, wil de aarde bewoonbaar blij ven, zei hij. Niemöller Ter gelegenheid van zijn 85e ver jaardag heeft dominee Martin Nie möller de „Duitse vredesmedaille ln goud" gekregen, de hoogste onder scheiding van de Oostduitse vredes- raad. De medaille werd hem in Frankfort overhandigd door de vice- president van de Oostduitse vredes- raad, Paul Wandel. De voorzitter van de Oostduitse CDU, Gerald Götting, heeft in een gelukstele gram gezegd, dat Niemöller met zijn inzet „christenen en kerken bij het proces van de maatschappelijke vooruitgang heeft betrokken". Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Staatssecretaris Zee- valking (Justitie) heeft gisteren be sloten dat de 23-jarige Marokkaan Yoessef Lhajji in Nederland bij zijn ouders en vier broers en zusters mag blijven. Nadat de zaak rond het ge zin Lhajji deze week in het nieuws was gekomen, heeft de staatssecre taris besloten de bestaande regelin gen soepel toe te passen en Yoessef Lhajji de verblijfsvergunning te ver lenen die hem tot nu toe was gewei gerd. Yoessef Lhajji zou anders van daag Nederland hebben moeten ver laten. Yoessef Lhajji kwam een Jaar gele den met zijn moeder en vier broers en zusters naar Nederland, waar zijn vader, die al elf jaar in Nederland werkt, in Nteuwegeln een woning had gekregen. Omdat Yoessef ech ter meerderjarig is, werd hem als enige van het gezin geen ver blijfsvergunning verleend, zodat het gezin uiteen dreigde te vallen. Deze, dreiging nu is door de beslissing van staatssecretaris Zeevalking ver dwenen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2