Gooi eerst je hart over het hek, dan komt je paard er ook overheen li Ds. Hegger: groep-Masselink hoort bij „Credo" thuis Dorp vlucht voor oorlog Namibië Vandaag Lukas Vischer en de gebedsweek F Kerkleider wil oorlog tegen Rhodesië Nieuwe kerkformatie in Noord-Duitsland Verbod op kloosters in Zweden opgeheven VOORBIJGANGERS DINSDAG 18 JANUARI 1977 KERK-BINNENLAND TROUW/KWARTET 2 h door C. Michael de Vries De Gebedsweek voor de christelijke eenheid ligt de Zwitserse theoloog dr. Lukas Vischer (50) na aan het hart. Niet alleen omdat de voorbereiding, voor wat de Wereldraad van kerken betreft, Is toevertrouwd aan de afde ling waarvan hij de leiding heeft: „Geloof en kerkorde". (De Vatlkaan- se partner ls het secretariaat voor de bevordering van de eenheid der chris tenen.) Vischer toont zich ln een mij nerzijds wat sceptisch begonnen ge sprek zozeer persoonlijk betrokken bij de gebedsweek, die jaarlijks van 18 tot 25 Januari gehouden wordt. Dr. Vischer: „Er ls Inderdaad niet zo bar veel vooruitgang te boeken op de weg naar de eenheid. Integendeel, het lijkt vaak of de tradlUonele stellingen opnieuw betrokken en zelfs versterkt worden. Je hoort vaker dan vroeger de vraag, of de oecumenische beweging nog wel een toekomst heeft Maar wie „de situatie" al te serieus neemt en dat geldt voor alle situaties die wordt al gauw de slaaf van zijn eigen waarnemingen en analyses: „omdat de dingen zijn zoals ze zijn. moeien ze zo zijn." Maar de oproep tot eenheid van de Kerk ls onafhankelijk van de ups en downs van de geschiedenis. HIJ ls oneindig veel dieper geworteld. De Kerk is geen Kerk. als ze niet telkens opnieuw uitdrukking probeert te geven aan de een heid die ze ln haar geloofsbelijdenis uit spreekt Verdeeldheid ls ln tegenspraak met het wezen van de Kerk. Daar mag geen christen zich bij neerleggen. Want dat zou betekenen dat we de hoop hebben laten varen." „Aan het thema van de gebedsweek 1977 Ugt het visioen ten grondslag van een ge meenschap die gedragen en bijeen gehou den wordt door hoop. door verwachting. Een gemeenschap die zich niet laat koeioneren door de situatie, maar gedragen wordt door de verwachting van Gods uiteindelijke over winning. De vroege christenen waren zo'n gemeenschap. Daar hoefde niet lang over gepraat te worden; Christus' overwinning op dood en verderf, en de daarop gebaseerde verwachting dat was geen verstandelljke- lijke constructie, het was een alles doordrin gende macht." „Hoop en eenheid zijn ten nauwste met elkaar verbonden. Hoop brengt de mensen bijeen, omdat het een bevrijdende kracht ls. Daarom is voor dit Jaar als thema gekozen: „Samen volharden ln de hoop" ontleend aan Romeinen 5. vers 1 tot 5." Initiatief Al ln 1846, bij de oprichting van de Evange lische Alliantie, werd de week na de eerste zondag ln Januari aanbevolen als een week van wereldwijd gebed voor de ene Kerk van Christus. Elf Jaar later (1857- werd de Bond ter Bevor dering van de Eenheid der Christenheid ln het leven geroepen. Het Initiatief tot oprich ting van deze bond. die katholieken, ortho doxen en anglicanen bijeenbracht, kwam van rooms-katholieke zijde. Paus Pius IX keurde het streven af. maar ln 1895 bepaal de paus Leo XII, dat alle gelovigen de tijd tussen Hemelvaartsdag en Pinksteren ln het als gebedsperiode voor de eenheid ln acht dienden te nemen. In de praktijk werd daar niet massaal gevolg aan gegeven, maar er waren verspreide anglicaanse groepjes, die in alle stilte de vlam van het gebed brandende hielden. Dr Lukas Vischer Onder hen bevond zich ook de Amerikaan Paul Wattson (1863-1940), een anglicaanse priester. Van hem is het voorstel afkomstig, de week tussen 18 januari (destijds het r.k. feest van Petrus' Stoel te Rome, dwz van de vestiging van zijn bisschopszetel) en 25 Ja nuari (herdenking van de bekering van Pau- lus) als gebedsweek voor de eerfheld te be stemmen. In 1908 gebeurde dat voor het eerst. Aanvankelijk had men in katholieke kring tamelijk nadrukkelijk de hereniging van de „gescheiden christenen" met de kerk van Rome op het oog. maar geleidelijk raakte die tendens op de achtergrond. Intussen was de Beweging voor Geloof en Kerkorde, die later met de Beweging voor Praktisch Chris tendom de Wereldraad van Kerken zou vor men, op gang gekomen. In 1920 riep zij op tot een gebedsweek voor de eenheid om streeks Pinksteren. Allengs ontstond er een opener houding, getuige de formulering: „eenheid van de Kerk van Christus, zoals Hij die wil en wanneer HIJ die wil." Abbé Couturier Die formulering werd vooral gebruikt door abbé Paul Couturier (1881-1953), die in Lyon werkte. Evenals Wattson was hij overtuigd dat de eenheid alleen door vernieuwing van het geestelijk leven tot stand kon komen. De gebedsweek moest het standpunt van die vernieuwing worden en het hele jaar dóór haar uitwerking hebben. Abbé Coutu- tiers werk voor de eenheid, waaraan hij zich sinds 1935 geheel wijdde, heeft het hele oecumenische klimaat ingrijpend b'elnvloed zowel binnen als buiten de r.k. kerk. Het Decreet over het Oecumenisme. dat door het Tweede Vaticaanse Concilie is geformu leerd, ls zonder hem nauwelijks denkbaar. Inmiddels had ln 1940 de Beweging voor Geloof en Kerkorde aanbevolen, de ge- bedsweek-omstreeks-Pinksteren te ver plaatsen naar 18-25 Januari. En de We reldraadsafdeling met dezelfde naam blijft sinds 1966 ook officieel in samenwerking met Rome ten nauwste betrokken bij de gezamenlijke voorbereiding ervan. Haalt het wat uit? Lukas Vischer: ,3idden voor de eenheid is de eerste stap in de richting van de eenheid. Maar de moeilijkheid ls juist die eerste stap. Te vaak wordt er, zelfs in de gebedsweek, over eenheid gepraat als iets dat naar ons toe moet komea Maar eenheid moet ge zocht, gebouwd, gecultiveerd worden. En bovenal: er moet op vooruitgegrepen wor den. Een oud Hongaars spreekwoord zegt: „Gooi eerst Je hart over het hek. dan komt Je paard er ook overheen." Daar zit een grote waarheid ln. Om de eenheid te verwerkelij ken zullen christenen hun hart over de ln de weg staande hekken moeten gooien: ze moe ten beginnen te denken en te doen, alsof ze al aan de andere kant zijn. Want zolang ze blijven denken in het perspectief van de huidige verdeeldheid, zal het resultaat van hun doen en denken verdeeldheid blijven." UIT VAN LEZERS Spanningen Wat was lk blij met de rectificatie op de brief van de heer G. Van der Hoeven. Natuurlijk bedoelde hij te zeggen, dat Jezus GEEN uitverkie- zlngsleer verkondigde! Deze is ook volkomen ln strijd met de hellsver- kondlglng ln de Schrift! In strijd met Oods liefde en deze leer doet tekort aan de enorme grootte van het offer van Christus. Als er van een bepaalde uitverkiezing sprake is. dan denke men aan het volk Israel en aan Jezus zelf. HIJ was DE uitverkorene. En stierf voor ALLE mensen. Utrecht A. Witsel Boycot (1) De „enige en echte vakbond" FNV heeft het advies opgevolgd van het marxistisch georiënteerde IWV en ons gevraagd geen produkt uit Zuid- Afrika te kopen en of te nuttigen. Het ls een hele lijst geworden. Ooud en diamant staan er niet op want dan zouden alle vrouwelijke FNV leden meteen alles moeten weg gooi en. Oelukklg kunnen we ons tevre den stellen met echte Russische wodka. De „enige en echte vak bond" zal dit nooit verbieden. Bussum P. van Daalen Boycot (2) Mijn vrouw en lk zijn een poosje ln Zuld-Afrika geweest en wij hebben zowel blanken als Bantoes als vrien den en bekenden. Noch de zwarte bevolking van Z.-Afrika noch de Ne derlanders hier zijn met een boycot gediend WIJ worden alleen opstan dig gemaakt door de linkse elemen ten ln de wereld en ln ons vaderland, 't Is koren op de molen van deze linkse en ultra-linkse groepen. Jam mer dat zoveel Jonge mensen zich voor dat karretje laten spannen Men schijnt alleen maar herrie te willen hebben, gelijk op de voetbal velden De Jongelui gaan pamfletten uitdelen en de organisatoren blijven thuis verder organiseren voor de vol gende stunt. Waarom trekt u niet massaal op tegen de terreur ln ons land en vooral ln de hoofdstad, zoals beroving, messenstekertj. Mensen laat u niet misleiden door de linkse overheid, al gebruiken nog een paar mensen de naam van de Almachti ge. zodat het voor de lezers en kij kers nog even goed overkomt. Er staat geschreven dat wij ons moeten wachten voor valse profeten en voor de wolven ln schaapsklederen. Amsterdam P. G. de Vrie* Onze adressen: AMSTERDAM Poslöus 859 Wit»uistU3i <31 Tel 020-913456 Tele, 13006 ROTTERDAMIDORDRECHT PosiOus 948 Wesioiaak 9 Rottetdam Tel 010-115588 OEN HAAG/IEIOEN Postbus 101. Paihsiiaai 22. Oen Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN PosiOus 3. Me&ma'M 56 ?«o8e let 05200-17030 Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. BIJ publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. Kindertehuizen In een land waar zoveel ministeries kindertehuizen beheren, ligt verwis seling en branchevervaging voor de hand. Om het even recht te zett: CRM beheert de B. J. internaten (bijzonder Jeugdwerk), terwijl Justi tie nog steeds de kinderbescher ming voor haar rekening neemt. Het wordt tijd dat ln deze goulash van welzijnswerk wat meer eenheid ln beleid en beheer zou komen. Wel licht kan straks een nieuw te vor men regering één departement voor welzijnswerk scheppen. Een tweede opmerking: het ls be grijpelijk dat de directeur van het kindertehuis ln Egmond aan Zee aandacht wil vragen voor zijn met sluiting bedreigd tehuis. Evenwel, bij deze vorm van hulpverlening blijft het zwakke punt: terwijl het probleemkind ver van huls wordt bijgespijkerd, wordt er aan de thuis situatie nauwelijks gewerkt Na te rugplaatsing thuis vervalt het kind niet zelden ln het oorspronkelijke probleemgedrag, waarna het weer opgenomen kan worden- Goede ambulante hulp aan het hele gezin ln opvocdlngsnood ls derhalve vaak te verkiezen boven een opname ln een kindertehuis. Im mers één van de meest gestelde vra gen ln een tehuis ls: Juf. wanneer ga lk weer naar huls? Wellicht kunnen de groepsleiders van nu de gezinslei ders van morgen worden! Groningen S. Miedemo Berufsverbote Naar aanleiding van het bericht ln Trouw Kwartet van 13 Januari over het universitair comité tegen de Be rufsverbote in Amsterdam wilde lk u meedelen dat ln Enschede en om geving al enige tijd een comité tegen de Berufsverbote actief ls. Een we tenschappelijk symposium op de TH Twente heeft een lijst handteke ningen naar de minister van onder wijs in Duitsland gestuurd, begeleid van een els tot stoppen van de Be rufsverbote. Het Enschedese Comi té ls ontstaan op initiatief van de studentenraad Drienerlo en het Po litiek Kafé „De Kokerjuffer." Er zijn nu ook vertegenwoordigers van de regio's PvdA. PPR. PSP. Kiesver eniging Progressieve Samenwerking (Hogeschoolraadfractle TH Twente) Natuurvrienden. Lerarenbond en protestants studentenpastoraat Van het begin af aan ls contact gelegd met personen en groepen ln Duitsland Het doel van het comité is de Berufsverbote en samenhan gende tendenzen ln Nederland en Duitsland op basis van de grondwet ten en de Rechten van de Mens té bestrijden. Hengelo W. Domburg In Moskou Is Ier herdenking van de druk van de eerste bijbel In het Russisch, in 1876, eind vorig jaar toestemming gegeven voor een jubileum-druk. Er zullen twee edities komen. De eerste, van 50.000 exemplaren Is gereed. De tweede volgt volgens plan In maart van dit jaar. In de tekst zijn ouderwetse woorden door moderne vervangen. De prijs van een bijbel is twintig roebel. Op de foto van links naar rechts: ds Knud Wümpelmann (Denemarken), dr. Gerhard Claas (Bondsrepubliek), ds. Alexei Bitsjkow (algemeen secretaris van de unie van baptisten in de Sowjet-Unie) en dr. D. S. Russell (Engeland). Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Vooreitter J. J. Rippen en secretaris ds. H. J. Hegger van „Schrift en Getui genis", de vereniging van ver ontruste gereformeerden, ge ven in het blad „Waarheid en Eenheid" te kennen dat dr. E. Masselink en zijn medestan ders, die afscheid van het blad namen, eigenlijk thuis horen bij het Gereformeerd Confessi oneel Beraad en het daarbij behorende tijdschrift „Credo". De discussie tussen dr. Masselink en de mensen van „Schrift en Getuige nis" betrof de door dr. Masselink betreurde oproepen tot het vormen van noodgemeenten door „Schrift en Getuigenis". De heer Rippen en ds. Hegger vinden het vertrek van wat zij noemen de groep-Masselink niet louter triest: een zee van tijd ls ver spild aan discussies over de vraag, hoe op te treden. „Daardoor kwamen we maar weinig toe aan allerlei posi tief werk. Nu hebben we daar meer de handen voor vrij", aldus de heren Rippen en Hegger. We citeren uit hun verklaring ln „Waarheid en Eenheid": „We weten niet wat de groep „Masselink" gaat doen. Misschien sluiten ze zich aan bij het Gereformeerd Confessioneel Beraad. Dat zou het meest logisch zijn, want de broeders van het Gere formeerd Confessioneel Beraad den ken voor het grootst gedeelte eender als die van de groep „Masselink". Ook zij willen de stljd voor het her stel van het gereformeerde karakter van onze kerken voeren door uitslui tend de kerkelijke weg te bewande len van bezwaarschriften indienen, protesteren door middel van artike len ln het blad „Credo", enz. Waarom zouden ze dan nog gescheiden willen optrekken?" Spinnen (2) Er ls verschil ln taal en wol. Heide- schapen hebben haar, weldescha- pen hebben wol. Heide schapen eten helde, berkentakjes enz., dus door het eten van dat voedsel een andere en hardere haarsoort, die gebruikt wordt voor vloerkleden enz. Wei- deschapen eten gras. Dus hun vacht ls zachter en wolllger .'s Zomer» wordt er ln het Openluchtmuseum ln Arnhem vlas gesponnen. Dat wordt dan een Unnendraad. Verder ls er wolspinnen te zien. van weide- schapen en van heide scha pea Het verschil wordt dan uitgelegd. Benkum Mevrouw Adri van Veldhuizen WINDHOEK Een hele lu therse gemeente, de inwoners van het in Noord-Namibië gele gen Omundaungilo, is onder druk van de oorlog in Namibië gevlucht. Uit een mededeling van de Ovambo- kavango-kerk blijkt dat alle gemeen teleden onder leiding van de domi nee en de twee verpleegsters van het plaatselijke ziekenhuisje verdwenen zijn naar het zuidea De streek waar het dorp gelegen ls. wordt al Jaren door de guerrilla strijders van de 8wapo gebruikt als toevluchtsoord. Het gevolg ls dat de Zuidafrikaanse troepen, die met de guerrillastrijders in gevecht gewik keld zijn, herhaaldelijk mannen en Jongens gevangennemen en die met harde methoden verhoren of hen martelen, aldus de mededeling van de Ovambokavangokerk. Na te zijn gemarteld had de emeri tus-predikant Andreas Kanhahelo het dorp reeds ln Juli verlaten. In september werden een leraar en zes meisjes van de plaatselijke meis jesschool door Swapo-strijders ont voerd. De bevolking wordt ook vaak lasUg gevallen door troepen, die vroeger voor de Unlta ln Angola te gen de MPLA vochten. Deze eenhe den zijn door de Zuidafrikanen ge huurd om tegen de Swapo te vech ten. ZIJ zijn echter ongedisciplineerd en roven, plunderen en verkrachten vrouwen, aanstaande moeders niet uitgezonderd, aldus het kerkblad. Conferenties Kennis en liefde In de gemeente (naar aanleiding van 1 Korinhte 12). Theologische conferentie van de charismatische werkgemeenschap Nederland, maandag 24 Januari, oud-katholieke kerk, Melkpad 14, Hilversum. Spreker prof. dr. A. Geense. Inl. tel. 010-181755. Charismatische dag ln Groningen, geref. kerk De Garf (Zonnelaan, Paddepoel), zaterdag 22 januari Uen uur tot half vijf, m.m.v. P. Mars en pastoor N. van Ditmarsch. Inl. tel 050-776507. Leiding geven in christelijk werk. Studiedag van Campus Crusade for Christ, Het Koetshuls, Hoofdstraat 53, Driebergen, zaterdag 29 Januari van tien tot vier uur. Opg. en inf. teL 03438-7491. Op zoek naar nieuwe mogelijkhe den voor kerkelijk recreatiewerk. Hoe recreërende gemeenteleden meer bij dit werk te betrekken. Za terdag 29 Januari van half elf tot half vijf m.m.v. ds. J. Hengeveld. Toerus tingscentrum, Leusden (teL 033- 43244, toest. 123). Dreigende splitsing bij anglicanen in VS Hollywood In de Californische stad Hollywood heeft kanunnik Al- bert J. duBois van de episcopaalse kerk aangekondigd dat in de Veren igde Staten een anglicaanse kerkformatie gevestigd wordt, waar geen vrouw tot het priesterambt wordt toegelaten. Deze afsplitsing is een gevolg van de wijding van vrou wen in de episcopaalse (anglicaanse) kerk in de VS. Kanunnik duBois, die zich aan het hoofd geplaatst heeft van een inter nationale beweging „Anglicans Uni ted" stelt het voor alsof de episco paalse kerk ln zijn land zich door vrouwen tot het ambt toe te laten losgemaakt heeft van de anglicaan se beweging. „WIJ vertegenwoordi gen de trouwe overblijfselen van de kerk, de anderen hebben ons verla ten" aldus duBois. Hij verwacht dat er een nieuw epis copaat tot stand zal komen in de VS, wanneer zich episcopaalse gemeen tes losmaken uit het grotere kerkverband. Dit nieuwe kerkver band kan volgens duBois heel goed functioneren naast de andere epis copaalse kerk, die vrouwen als pries- ter zal kennen. GENEVE De secretaris-generaal van de conferentie van kerken van geheel Afrika, kanunnik Burgess Carr, meent dat alle Afrikaanse sta ten op een continentale topconfe rentie de oorlog moeten verklaren aan Rhodesië. Carr heeft deze op roep gedaan ln zijn nieuwjaarstoe spraak. Carr denkt dat Rhodesië. na een continentale oorlogsverklaring bin nen drie dagen bevrijd kan worden. Hij riep de Afrikaanse staten op tot vergroting van hun steun aan de bevrijdingsbewegingen. De kerkleider meent dat Afrika, als het dat wil, tegen 1984 een organisa torische eenheid kan zijn. Hiertoe moet nu een groep van denkers wor den gevormd, die de noodzakelijke strategische voorbereidingen treft. LüBECK Met een feestelijke kerkdienst is ln LQbeck het feit ge vierd dat aan de monding van de Elbe vier lutherse kerken samenge gaan zijn ln één kerkverband, de Nordelblsche evangelisch luthe- rische Kirche. Het ls de op een na grootste lid-kerk van de evange lische kerk ln Duitsland. De nieuwe kerk komt voort uit de vier landes- klrchen van 81eeswljk-Holstein en Hamburg en de vroeger tot Hanno ver behorende classis Harburg. Er wonen ln totaal 3,3 miljoen leden. De kerk heeft drie bisschoppen, HQbner, Wölber en Petersen. STOCKHOLM De stichting van kloosters ln Zweden ls voortaan vrij. ►Tot dusverre was speciale toestem- Viing van de regering nodig voor het stichten van een klooster. De be langstelling voor het kloosterleven neemt ln Zweden toe. vooral onder lutheranen. De laatste vijftien Jaar zijn er door hen tien religieuze hul zen opgericht KERKVERVOLGING Soms lijkt het erop alsof oude Üjden terugkeren. Opnieuw wordt in tal van landen de kerk vervolgd. Heel duidelijk in landen achter het Ijze ren gordijn. De nieuwe kerkelijke protestbewegingen die in die landen op gang komen getuigen van grote moed. omdat de regimes meedogen loos zijn. Zij hebben onze steun no dig. Temeer waar het die bewegin gen geldt die er niet op uit zijn om een egoïstische reaktie- maatschappij in het zadel te helpen, maar waar men in solidariteit met sociale idealen, opkomst voor de vrijheid van het woord en van de gedachte. En als kerken dan speci aal voor het woord van de Heer. Maar dat gebeurt niet alleen in bo vengenoemde landen. Het angst wekkende is dat er ook herhaalde lijk berichten verschijnen dat pries ters en predikanten gevangen wor den gezet en gemarteld in die landen die tot het zg. christelijke westen worden gerekend. In die landen waar de regeerders 's zondags hun kerken bezoeken, aan de mis deelne men of onder welk woord dan ook vertoeven. Die berichten komen uit Zuid-Amerika en uit Zuid-Afrika. Ongetwijfeld in het eerstgenoemde gebied brutaler en reeds langer, maar toch ook in een land waarmee we ons zolang verwant hebben ge voeld. En toch is het dezelfde strijd die daar aan de gang is. De strijd om te protesteren tegen onrecht en on derdrukking. Het kan niet de bedoe ling zijn dat de kerk zich al te zeer over al deze dingen beklaagt, en dat weten zij die gevangen gezet werden zelf het best. Waar de kerk spreekt wordt ze weersproken. En naarmate die kerk duidelijker de konsekwen- ties van het evangelie aan de regeer ders voorlegt daar zal ze heftiger tegengesproken worden. Het kan zelfs vreemd overkomen dat de kerk spreekt. Want hoe lange tijd heeft ze niet gezwegen? En hoezeer wordt haar getuigenis niet afgebroken door die christenen die alsnog me nen te kunnen zwijgen. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Kethel-Spaland (toez.): N. J. Flink te Waddinxveen; te Olde- broek: J. Broekhuis te Schoonho ven; te Rijswijk: G. Vijzelaar te Ter- neuzen. Benoemd aan het Thembiso- kinderhuis te Boelawayo en tevens voor de zending in Rhodesië: T. de Jong te Garderen, die deze benoe- j ming heeft aangenomen. Aangenomen naar Drachten: M. Fokkema te Alphen a.d. Rijn; naar Veenendaal: C. A. v.d. Sluijs te Poe- deroijen, die bedankte voor Zwarte- broek en Bovenhardinxveld; naar Sommelsijk: A. Beens te Wekerom, die bedankte voor Oosterwolde, Ridderkerk, Stellendam, Wapen veld en Tholen; naar Amersfoort: G. J. Wisgerhof te Bergschenhoek. Beroepbaar: dr E. W. Tuinstra, laatstelijk zendingspred. (theol. Ho geschool te Ambon), wonende De Kempenaerstraat 50, Oegstgeest. GEREF. KERKEN Beroepen te Naaldwijk (leraar godsdienst a.h. interconfessioneel Westlandcollege): drs A. Ferwerda te Maassluis, die dit beroep heeft aangenomen; te Westerbork: J. v.d. Ploeg te Drogeham. Beroepbaar P. V.d. Berg, Luchtmachtpred., Beethovenstras- se 1, 4520 Melle (West Duitsland), (verb, ber.) CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Apeldoorn-oost: H. Biesma te Amsterdam-nieuw west; tot vlootpred. in lang verband: G. C. v.d. Klis te Wormerveer. Bedankt voor Westzaan: J. Brons te Veenendaal. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Waarde en Enschede: L. Blok te Capelle a.d. IJssel. GEREF. KERKEN VRIJGEM. Beroepen te Haulerwijk: H. E. Nieu- wenhuis te Zuidwolde; te Rozen burg: W. Scherf! te Marum. Martin Niemöller Dominee Martin Niemöller ontving ter gelegenheid van zijn 85ste ver jaardag de „Duitse vredesmedallle ln goud", de hoogste onderscheiding van de Oostduitse vredesraad. De ondersdh^iing is Niemöller. die ere president-is van de wereld vredes raad, in het westduitse Frankfurt uitgereikt door de vice-president van de vredesraad van de DDR, Paul Wandel. De voorzitter van de Oostduitse CDU, Gerald Götting heeft ln een gelukstelegram gezegd dat Niemöller met zijn Inzet „chris tenen en kerken bij h»t proces van de maatschappelijke vooruitgang heeft betrokken". Volgens de Oostberlijnse krant ..Neue Zelt" heeft Niemöller „tallo ze christelijke burgers het voorbeeld gegeven en aangespoord tot eigen bewust handelen." Paus Paulus VI Paus Paulus VI moest plaatsmaken voor een jonger Iemand die beter de moderne problemen aankon en die de splitsingen die zich ln het chris tendom hadden afgetekend, kon he len, aldus stond zondag ln het voor aanstaande anglikaanse kerkelijke weekblad Church Times.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2