I Masselink...is dat een guerrillastrijder? Simonis gaf, buiten iedereen om, twee ton voor Gijsens priesteropleiding 'Kieskeurige keus' Vandaag Onze adressen: Kerk erft tien miljoen gulden Rouwdienst Soweto in Utrechtse kerk Passiespelen van Oberammergau terug naar barok Sterke daling kerkelijke huwelijken in Oostenrijk Prijsvraag voor kerkliederen VOORBIJGANGERS Proces om zwarte mormonenprediker Comité voor rechten Russische gelovigen W0EN9PAG 12 jANUARI 1977 KERK-BINNENLAND TROUW/KWARTET 2 door A. J. Klei De actualiteiten rubrieken van de diverse omroepverenigingen geven 's morgens vroeg voor de radio een overzicht van wat er in de ochtendbladen staat. Daarbij valt het meeste accent op de voorpagina's, ik denk omdat die radiomensen geen tijd, en misschien ook geen zin, hebben om al die kranten in hun geheel na te vlooien. Het vrijgemaakt-gereformeerde Neder lands Dagblad komt hier niet aan te pas en dat is toch wel jammer, want deze krant kan voor een verrassende al wisse ling zorgen. Zo had het nummer van algelopen maandag de omroe per in de gelegenheid kunnen stellen, zijn gehoor te vertellen dat het Nederlands Dagblad op de eerste pagina in grote letters meldt, dat ze bij Waarheid en Eenheid zich niet bij het ontslag van Masselink neerleggen. Je moet Je eens voorstellen, hoe zo'n bericht terecht komt In een gemiddeld Nederlands gezin, waar de gedragingen van gereformeerde verontrusten niet tot de dagelijks gespreksstof behoren. Of zelfs in een gemiddeld gereformeerd gezin, waarvan de leden, vrees ik. beter op de hoogte zijn met de verrichtingen van de gebroeders Hammonds dan met die van de theologen Kuitert en Wiersinga mitsgaders hun be strijden. Pa zit aan zijn boterham en laat rustig de vertrouwde namen van Russische dissidenten, Chine se machthebbers. Palestijnse ver zetslieden en vaderlandse politici over zich heen gaan. Ja. hij wil graag nog een kopje thee. knikt hij. en hij zou wel eens willen weten of Jan nu nóg op z'n bed ligt. Maar opeens roept hij: stil es ..Nieuwe, onbekende namen klinken door de ether...bij Waarheid en Eenheid pikken ze het ontslag van Masse link niet Snap Jij. wat dat ls? Informeert hij bij zijn vrouw, die hartelijk veron derstelt dat Waarheid en Eenheid een coöperatieve bakkerij ls. je hoort wel vaker dat bij een derge lijk bedrijf iets aan de hand ls. Maar meneer schudt van nee. het lijkt hem eerder een bevrijdingsbe weging of zo. En die Masselink...is dat misschien een guerrillastrij der? Een vent die te ver ging en die ze nu willen wippen? 't Is iets van de kerk. valt de bijdehante oudste dochter in. Dit stelt de heer des huizes volledig gerust. Daar heb ben ze altijd wat. merkt hij op. en vertrekt opgewekt naar kantoor. Om op het Nederlands Dagblad van maandag terug te komen, dat besteedt opmerkelijk veel aan dacht aan de situtatle in de gerefor meerde kerken, het ls met het vier- koloms-berlcht op de voorpagina waarlijk nog niet bekeken. Bijna de helft van pagina twee is leegge ruimd voor een bijdrage van een zekere P. Kuntz, die blijkens een redactionele voetnoot tien Jaren lang actief is geweest binnen de afdeling Den Haag van de vereni ging van gereformeerde verontrus ten. Blijkbaar hebben zijn activi teiten op dit punt een einde geno men. ik vermoed dat de heer Kuntz nu vrijgemaakt is. Ten eerste om dat ze hem anders in het Neder lands Dagblad vast niet zoveel ruimte gegund hadden en voorts omdat hij, naar goed vrijgemaakt gebruik, het aldoor heeft over de synodale gereformeerde kerken. De heer Kuntz brengt ons onder ogen, dat we niet moeten denken dat het alleen met Kuitert en Wier singa niet goed staat. „Wij kunnen ook Augustijn, Baarda en Rothui zen er nog bij noemen, om van het verval over de hele linie maar niet te spreken." Nu, op Baarda had de schrijver me niet hoeven attende ren, er heeft op de gereformeerde synode al eens een zaak-Baarda gediend, en dan hoef je me niks meer te vertellen. Augustijn, tja, dat is een ander geval. Die man geeft kerkgeschiedenis en daar val je je niet direct een dogmatische buil aan en dan denken wij natuur lijk veel te gauw: geen bericht, goed bericht. En wat Rothuizen betreft, die man praat zo bloemrijk, dat je het onkruid amper in de gaten krijgt. Enfin, we zijn thans gewaarschuwd. De heer Kuntz wijst in zijn uitvoerige beschou wing ook de weg aan, die kerkleden hebben te gaan om de genoemde theologen krachtig aan te pakken. Hij wekt hiertoe echter niet ieder lid van de gereformeerde kerken op, slechts hen „die gezond zijn en niet te oud om hierover te kunnen spreken." Wie nu meent dat het Nederlands Dagblad niets anders doet dan zich met kwesties in de gereformeerde kerken bezig houden, vergist zich. De vrijgemaakten tellen ook gaarne hun eigen zegeningen op en daarvan vond ik ln een enige dagen ouder Nederlandse Dagblad dit treffend staal: „In het afgelopen Jaar 1976 zijn 1728 kinderen geboren, wier ouders daarvan door middel van een ad vertentie bericht gaven in het Ne derlands Dagblad. Dat blijkt uit een statistiek die ons, zoals elk jaar, is toegezonden door onze lezer W. Huising uit Assen. Dit aantal betekent een stijging van 32 ten opzichte van 1975 (1696; in 1974 (1535). Onder dit aantal zijn inbe grepen 25 kinderen van in het bui tenland wonende ouders en 15 kin deren die door adoptie in een gezin zijn opgenomen. Vijftien ouderpa ren werden verblijd door de geboor te van een tweeling. 480 Ouders meldden de geboorte van hun eerste kind, 432 van het tweede, 343 van het derde, 228 van het vierde, 131 van het vijfde, 55 van het zesde, 32 van het zevende. In 13 gezinnen werd het achtste kind geboren, in 8 het negende, in 4 het tiende. Een maal werd de geboorte van een elfde en van een twaalfde kind ge meld." UIT VAN LEZERS Spinnen In Trouw van 6 januari stond een aardig artikel over de landelijke ac tie tot behoud van de schaapskud de U weet toch dat het momenteel „m" is zelfgesponnen wollen kleding te dragen. Er zijn. dacht ik wel crea tieve centra die graag wol afnemen en er zijn beslist ook mensen die leren spinnen, maar geen adres we ten waar ze een vachtje tegen „billij ke" prijs kunnen kopen. Zo zijn er voor de heer Schaap wel klanten te vinden. zodat de stichting ..schaapskudde" geld kan verdienen door de verkoop van vachten. EoKbcd*. T. Gelderman-Moll Accentverschillen In het artikel „Vier verontruste the ologische studenten" wordt een te genstelling geponeerd tussen twee denkwiizen die in werkelijkheid el kaar aanvullen Beide visies in het stuk zeggen mij zeer veel en de we derzijdse afhankelijkheid zou ik dan ook willen typeren middels twee re torische vragen „Wat is een vroom mens voor christen als niets ln zijn handelen wijst op een christelijke overtuiging?" „Wat is een activist voor christen als hij geen enkele geestkraoht aan Chnstus ontleent?" De weg van een christen wordt ge kenmerkt door devotie en actie, ge combineerd tot: praxis. In de praxis, het door Christus geïnspireerde en door Godsvrucht begeleide hande len. kan een christen zich verwezelij- ken. De verschillende meningen uit het artikel zijn niet meer dan ac centverschuivingen op de weg van de praxis. De ene mens zal de praxis vinden in devoot bidden voor geluk zaligheid. de andere in onverbidde lijke strijd tegen onrecht en dan zijn er nóg vele tussenvormenDat mensen met een' verschillende praxis elkaar toetsen en wakker houden is gezond Afbrekende kri tiek ts echter ordinair en tegenstel lingen creèren waar eenheid gezien kan worden werkt fatalisme in de hand. Rotterdam B.M. den Boogert Wild BIJ de kerstkrant is het me opgeval len hoevelen in verzet kwamen te gen of kokhalsden bij het idee varij veelvuldig eten van wild. zelfs reeën, fazant, met Kerstmis Dat dit volle dig in tegenstelling is met de geest van Kerstmis spreekt vanzelf. Pro paganda hiertegen lijkt mij zeer wel nodig, hopend dat als wij dit met velen doen er althans enige bezin ning komt. Het is te hopen, dat het zeer veel eten van wild en ook het veelvuldig dragen van bontjassen tot het verleden gaat behoren. Want wij hebben daarvoor te veel aan de dieren te danken. Wolfheze C. W. Kok Provinciws Ls het soms de bedoeling van de .minister van binnenlandse zaken om kwisleider te worden van ..Twee AMSTERDAM Postbus 859. Wibautslraat 131 Te» 020-913456 Tele* 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 940 Weslblaak 9 Rotterdam Tel 010-115508 OEN HAAG/LEIDEN Postbus I0i Parkstraat 22 Den Haag Tel 070-469445 IWOUE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. voor twaalf" met zijn vierentwintig provincies? Je was vroeger al een bolleboos als Je de elf provincies met de hoofdsteden kon opzeggen, en dan moest je nog oppassen met Noord-Holland. Ik vind het maar niks. die vierentwintig provincies. Andijk Jac Bakker Ruzies Nu weer onenigheid bij de veront- rusten onderling. Waar gaan wij met zijn allen heen? Gereformeerden, ar tikel 31. binnen- of bultenverban- ders en wat er nog meer helaas ln de lucht hangt. Voor velen deugt Trouw niet en de NCRV niet. het CNV niet en de protestantse scholen niet en zo kan ik doorgaan. Protes tants Nederland, het CDA ls er (veel te laat!), maar wat heel de kerk betreft, het ls nog niet te laat Ge loof zonder liefde ls niets. Den Haag A. Donkersloot Spinoza „Op aandringen van derden" komt er. volgens uw gewaardeerde mede werker J. J. M. Klggen (Trouw 8 januari) een postzegel van Spinoza, ter herdenking van diens 300ste sterfdag. Mag lk niet derden, maar de eerste noemen? Dat ls mijn 72-Jarige stad genoot E. Verthoren. journalist en filatelist Als gepensionneerd chef buitenland van het Utrechts Nieuwsblad kreeg hij ln zijn blad de gelegenheid op de wenselijkheid van een Spinozazegel te wijzen. Diens kritische commentaren gaven Kamerleden (de „derden") aanlei ding tot vragen. Overigens komt Spinoza ook voor op het 30 maart 1972 uitgegeven bankbiljet van duizend gulden. Ook daarmee wordt bewezen dat de in ternationaal bekende Nederlandse wijsgeer eerbetoon waard ls, anders dan W.T.C. van der Waarden uit Utrecht 22 december ln deze rubriek veronderstelde. De president van De Nederlandse Bank, dr. J. Zijlstra, heeft (uiteraard) op het bankbiljet naast de afbeelding van Spinoza zijn handtekening gezet. Utrecht Thomas de Vlieger Spanningen Dat zelfs kleine gemeenschappen als de Geref. Gemeenten last heb ben van spanningen bleek uit het geen ds. Vergunst opmerkte. Hij meent de oplossing te vinden in het inbekrompen vasthouden aan de leer der vaderen. Er wordt zelfs be weerd dat wat mensen hebben opge* steld in belijdenissen de volle Raad Gods is. Het getuigt van bekrom penheid wanneer men menselijke geschriften geldig verklaart voor al le tijden. Wat Jezus leerde over het Koninkrijk Gods was niet tijdge bonden. Hij verkondigde gelukkig een uitverkiezingsleer. Wat Hij zei sloeg zo ln dat de mensen zelden, dat Hij een leer met gezag bracht Dit kwam overeen met hetgeen Je zus van Zichzelf getuigde: MIJ ls gegeven alle macht ln hemel en op aarde. De Bill Goris v.d. Hoeven PvdA Wat maakt de PvdA zich nerveus, naarmate de verkiezingsdag nadert en het CDA in stemmenaantal blijkt te winnen. De heer Van Thijn heeft er vast slapeloze nachten van. Wat toch is het geval. Zij willen met all* geweld de vier hervormingsvoorstel len voor de a.s. verkiezingen aange nomen zien. om straks te kunnen zeggen: Beste kiezers, dat hebben wij nog voor jullie gedaan, dus stemt PvdA. En toch moeten zij dt hulp van KVP en AR Inroepen. En als het niet haalbaar ls of de tijd tekort schiet, dan hebben wij het gedaan! Groningen J. Heys ROTTERDAM Zonder medeweten van zijn naaste medewer kers en het kathedraal kapittel heeft mgr. dr. A. Simonis, bisschop van Rotterdam, via een speciale stichting tweemaal een ton geschonken aan het grootseminarie van het bisdom Roermond te Rolduc, waar vijftien studenten uit het bisdom rotterdam hun priesteropleiding krijgen. Deze zaak, die 9 december 1976 door het diocesaan bestuurscollege in het kapittel ter sprake was gebracht, werd maandagmiddag nader door dit hoogste adviescollege van de bisschop bekeken. Het kapittel noemt de steun een Individuele be slissing van de bisschop en adviseert hem deze financiering openbaar te maken en de beleidsaspecten daar van met de geelgende organen ln het diocees te bespreken. Aldus een ver klaring van de bisschop zelf, die ver der schrijft dat hij deze adviezen vanuit zijn eigen verantwoordelijk heid ernstig ln overweging zal nemen. Niet verantwoord De afgelopen Jaren zijn van verschei dene kanten aan mgr. Simonis gel den ter hand gesteld voor de r.k. priesteropleiding. „De bisschop zo schrijft mgr. Simonis achtte het niet verantwoord deze gelden parti culier te beheren. De situatie ln het bisdom was echter naar zijn mening zo. dat het bestaan van deze bestem- mlngsgelden nog niet openbaar kon worden gemaakt Na raadpleging van enkele persoonlijke adviseurs heeft hij daarom destijds besloten deze gelden onder te brengen in een aparte stichting voor dit doel". De zaak kwam aan het rollen toen een lid van de bestuurscollege van het bisdom Rotterdam in Roermond vernam dat mgr. Simonis Rolduc steunde. Mgr. Simonis heeft er nooit een ge- helm van gemaakt meer te voelen voor Rolduc dan voor de katholieke theologische hogeschool ln Amster dam, het officiële opleidingsinsti tuut van de bisdommen Rotterdam en Haarlem. Vooral op aandringen van de Rotterdamse bis^phop werd prof. dr. H. van Luijk als hoogleraar ln Amsterdam ontslagen, toen hij als priester het voornemen te kennen gaf te gaan trouwen. Kerkelijk recht Volgens het kerkelijk recht mag de bisschop geen belangrijke uitgaven doen zonder toestemming van het Mgr. A. Simonis kapittel, de beheersraad (ln Rotter dam het diocesaan financieel be raad) en. degenen die het betreft. Anders ligt het, wanneer de bisschop slechts fungeert als doorgeefluik, al is het ook in dat geval niet gebruike lijk dat hij zijn officiële adviseurs en medewerkers passeert, aldus de me ning van kerkjuristen. Dit laatste ls het geval omdat vol gens insiders het geld voor Rolduc aan de bisschop is overgemaakt door de Stichting R.K. Priesteropleiding te Lisse, die vooral het behoudende seminarie van mgr. Gijsen steunt. De stichting wenste hierover geen commentaar te verstrekken. Rolduc In 1973 richtte mgr. Gijsen in Rolduc een zgn. convict op voor priesterstu denten, dat het jaar daarop werd uitgebreid tot grootseminarie, dat thans 45 studenten telt. De opleiding houdt zich stipt aan alle Romeinse voorschriften. Mgr. Gijsen ging over tot deze besloten vorm van priester opleiding, omdat hij meende geen vertrouwen te kunnen hebben in de hogeschool voor theologie en pasto raat in Heerlen, tot dan toe het offi ciële opleidingsinstituut voor de Limburgse priesterstudenten. Vol gens de bisschop van Roermond is Heerlen veel te vrijzinnig. Hetzelfde bezwaar heeft mgr. Simonis tegen de Amsterdamse hogeschool. Hoewel ook de overige bisschoppen de theologische hogescholen van Amsterdam, Utrecht, Tilburg en Heerlen en de theologische faculteit van Nijmegen niet volmaakt vinden, durven zij toch hun toekomstige pastorale werkers en pastores aan deze instituten toe te vertrouwen. Voor een aanvullende geestelijke vorming proberen zij zelf te zorgen. PULASKI (VS) Van een be jaard gemeentelid, Mary Wilson iWhlte (89), die onlangs is over leden, heeft de Amerikaanse presbyteriaanse kerk tien mil joen guldei. geërfd. Dese nala tenschap is in het bijzonder be stemd voor zendingswerk, een theologisch opleidingsinstituut en een middelbare school. De resterende circa twee en een half miljoen van het nagelaten vermogen gaat in legaten naar familieleden en andere begiftig den. Mevrouw White, wier man en drie kinderen al eerder wa ren overleden, heeft haar hele leven aanzienlijke bedragen ge schonken aan de plaatselijke gemeente, theologische ho gescholen en andere christelij ke onderwijsinstellingen. Vakantieprogramma Youth for Christ DRIEBEROEN Youth for Christ- Nederland biedt In haar vakantie- programma meer dan vijftig reizen aan voor Jongeren. In de brochure „Vakantie vieren met Youth for Christ" staat. „We doen erg veel samen in zo'n vakantie: lachen, sporten, zingen, maar ook nadenken en praten over de bijbel. Dit samen bezig zijn maakt een Youth for Christkamp tot een bijzondere bele venis". Youth for Christ kiest voor originele en actieve vakanties: van een voet tocht over de Veluwe tot een kam- peertrektocht door de Pyreneeën. Deelname staat open voor Jongeren tussen 15 en 25 Jaar. De brochure kan worden aangevraagd bU postbus 73, Driebergen. UTRECHT Inde Utrechtse Geer- tekerk wordt op zaterdag 22 Januari om 5 uur 's middags een oecume nische rouwdienst gehouden voor de Zuidafrikanen, die omgekomen zijn sinds de schietpartij in öoweto. De dienst wordt georganiseerd door een groep Zuidafrikanen in ons land. ln samenwerking met de ge meente van de Oeertekerk. In de dienst gaan twee Zuldafrikaanse predikanten voor, ds M. Ntoane en ds T. Mofekeng. beiden student OBERAMMEROAU Met een nieuwe tekst zijn ln Oberammergau In Beleren de repetities begonnen voor de passiespelen, die in 1980 gehouden worden. fn plaats van de tekst van pastoor Alois Daisenberger. die de laatste honderd jaar gebruikt is, heeft men teruggegrepen naar de barokke tekst van de benedictijner monnik Ferdinand Rosner uit 1750. Deze Ls verkort en enigszins aangepast aan de Beierse spreektaal. Scenes en passages met een al te nadrukkelijk barok karakter zijn weggelaten, om dat daar een symboliek in voorkomt die thans niet meer begrepen wordt. Een dramatisch hoogtepunt wordt de triomftocht van dood, duivel en zonde, die Juichen om de ondergang van Christus. Hierin zullen ook ei gentijdse elementen worden inge bracht Foltering, concentratie kamp en onvrijheid van de mens van deze tijd zullen gestalte krijgen ln de figuren van geketende gevan genen. Tegenover de voorbarige triomf van de dood komt als apotheose de over winning van het Lam. In deze scene stromen in gouden gewaden engelen en hemelse geesten het toneel op en overwinnen haar dood, duivel en zonde. Ongeveer zeshonderd Oberammer- gauers, merendeels Jongeren, heb ben zich voor de passiespelen be schikbaar gesteld. SALZBURG In Oostenrijk trou wen steeds minder katholieken voor de kerk. Aartsbisschop Karl Berg van Salzburg heeft dit aangetoond met cijfers uit zijn aatsbisdom. Daaruit blijkt, dat in 1963 nog 3.873 kerkelijke huwelijken in zijn aarts bisdom werden gesloten, in 1975 nog maar 2.647. Een complete aardver schuiving, constateerde mgr Berg. In zijn bisschopsstad Salzburg liep het aantal kerkelijke huwelijksslui ting in dezelfde periode terug van 1.109 tot 426. GENÊVE De lutherse we reldfederatie heeft een inter nationale compositie prijsvraag voor kerkliederen uitgeschreven. De liederen moeten ln verband staan met het thema van de komende lutherse wereldassemblee, die in juni in Tanzanië wordt ge houden. Dat thema is „In Christus een nieuwe ge meenschap". Voorwaarde is, dat men niet alleen tekst en melodie instuurt, maar ook een bandje, waarop het lied te horen is. De twintig besten worden op een cassette samen gebracht. die tijdens de as semblee te koop zal zijn. Het is ook de bedoeling, dat de be kroonde liederen tijdens de as semblee worden geleerd. BREDA Waarom stemmen, waarom niet, qp welke partij? Wat ls eigenlijk christelijke politiek? Deze vragen werpt het bisdom Breda op om met elkaar te bespreken met het oog op de verkiezingen voor de Tweede Kamer op 25 mei. Mogelijkheden voor gesprek staan ln de folder „Kieskeuriger keus" van de diocesane werkgroep kerk en samenleving Breda en het katholiek centrum voor welzijnsbehartiging West-Brabant. De brochure is toegevoegd aan het Informatieblad van het bisdom Breda „Overweg", De folder raadt aan veel Informatie ln te winnen over politieke partijen via krant, actualiteitenrubrieken, partij-programma's etc. en deze informatie met elkaar te bespreken. Ook zou Je, aldus de brochure, kunnen bekijken wat nu eigenlijk een „confessionele partij" ls, en wat „christelijke politiek". 'Tenslotte vestigt de brochure de aandacht op de beide „kieswijzers" van het Interkerkelijk Vredesberaad waarin te lezen staat hoe de diverse politieke partijen denken over ontwikkelingssamenwerking en vredesvraagstukken. De brochure geeft een overzicht van de huidige zetelverdeling in de Tweede Kamer en de adressen van de secretariaten van politieke partijen waar de partijprogramma's kunnen worden opgevraagd. GEWELD Men behoeft het niet te dramatise ren, maar men kan toch wel even schrikken van de golf van geweld die in zo'n weekend als dit laatste losbreekt. De FC Utrecht maakt duidelijk school. Het is in de mode om onderweg naar de voetbalvelden aan de een of andere duistere woede lucht te geven. De Spoorwegen zijn er de dupe van, maar straks ook anderen. Intussen blijven mensen op allerlei plaatsen door anderen alleen of ln vereniging lastig geval len worden. Geen wonder dat ieder een daarover begint na te denken. Men doet allerlei therapieën aan de hand. Gisteren schreef het commen taar van deze krant ongeveer: ver spreidt het subsidiebedrag over veel meer clubs. Onder het motto: laten de supporters zelf tegen een bal aan trappen. Het is te overwegen. Het wordt ook zo langzamerhand een schrijnende zaak wanneer men af en toe enig inzicht krijgt in de bedra gen die voor voetballers aan clubs en aan voetballers Individueel uitbe taald worden. Van sport had ik toch altijd een andere voorstelling. Ik denk dat er nog meer op de helling moet in dit bedrijf. Ik zou ook niet weten of het niet helpt wanneer men wedstrijden zonder publiek laat spe len. In ieder geval worden de clubs er dan zelf ook beter bij betrokken. Maar men kan zich afvragen of dit alles de eigenlijke zaak wel is. Is er niet een achtergrond van al dit ge weld? Het heeft zich natuurlijk veel vaker en in het verleden meer voor gedaan. Ook in de jaren zestig heb ben we zo'n golf van geweld en van dalisme in Europa gekend. Men zou intussen toch wel eens een duidelij ker inzicht willen hebben in wat er achter zulke golvingen steekt. Wie of wat zit ergens achter dit soort verschijnselen? Of zitten we er zelf soms achter? Is er bij ons iets mis waardoor dit zo loopt? In ieder geval een vraag om eens over na te denken. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Klaaswaal (toez) C. den Boer te Wageningen, te Zeist. G. Bos te Terheijde aan Zee. Aangenomen: naar Groesbeek C. D. van Goeverden te Dedemsvaart. Bedankt: voor Bennekom en voor Schoonrewoerd C. A. A Sluijs te Poederoyen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Rotterdam-Zuid H. Biesma te Amsterdam. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Scherpenisse A. Hoo- gerland te Krabbendijke. Het aantal katholieken, dat zich per jaar officieel als lid van de r.k. kerk laat afschrijven blijft ongeveer ge lijk. Jaarlijks ruim 20.000. Tegeno ver deze afschrijvingen staat ruim 10 procent aan toetredingen of her inschrijvingen. De veel kleinere twee protestantse kerken en de Oostenrijkse oud-katholieke kerk vertonen eenzelfde ontwikkeling. Oostenrijk is overwegend katholiek. Van d£ ongeveer 7 miljoen Oosten rijkers staat bijna 90 procent als katholiek Ingeschreven, ruim 6 pro cent als protestant, en van de reste rende 4 procent heeft 3,8 procent officieel zich als rüet-kerkelijk opge geven. Het aantal joodse Oostenrij kers is 0,2 procent. SALT LAKE CITY De advocaat Douglas A. Wallace uit Vancouver (Washington) eist van de Kerk van Jezus Christus van de Laatste Da gen (mormonen) een schadevergoe ding van 200.000 dollar (ongeveer een half miljoen gulden). Wallace werd vorig Jaar april uit deze ge loofsgemeenschap gezet, omdat hij „illegaal" een neger uit Vancouver tot predikant van deze ge meenschap had gewijd. Bij de mormonen mogen tot dusver alleen blanken een geestelijk ambt uitoefenen. Wallace is van plan alles te doen om deze rasdiscriminatie te stoppen. Hij beweert bovendien dat hij mede-eigenaar is van een stuk grond waarop in Salt Lake City de mormonen tempel staat en hij ver langt niet te worden gehinderd ln het betreden van zijn eigendom. MOSKOU In Moskou heeft de orthodoxe geestelijke Gleb Jakoe- nin samen met enkele andere dissi dente christenen een „christelijk co mité ter verdediging van de godsdienstige rechten in de 8owjet- Unie" opgericht Naast Jakoenin zit ten in het comité de diaken Varso- nov Khaiboelin en Viktor Kapal- tantsjoelt. Het comité Ln Moskou wil samenwerken met het in Kiew ge vestigde comité van de schrijver Ny- kola Roedenko. Mgr. J. Gijsen t'i >ek Ter gelegenheid van het 5-jarig an( ambtsjubileum van bisschop dr J. ;erj Gijsen van Roermond zal er een boek verschijnen met een keuze uit artikelen, preken en voordrachten, a. welke de bisschop de afgelopen vijf jaren heeft geschreven, en gehou- )y den. De bisschop heeft deze voor de publikatie in boekvorm zelf herzien, ID aangevuld en waar hij dat wenselijk je£ achtte, herschreven. Bisschop Gij- sen werd 22 januari 1972 benoemdlel tot bisschop van Roermond. Op 13^ februari werd hij door paus Paulus"^ tot bisschop gewijd. Op 4 maart nam hij het bestuur van het bisdomun* Roermond over. L Ds. J. M. Barendrecht tra Op 63-jarige leeftijd is overleden dejor> hervormde predikant J. M. Ba-)W rendrecht te Eelde (Gr.). Ds. Ba rendrecht begon zijn ambtelijke^ loopbaan als predikant van de her-ph, vormde gemeente te Oostwold. Ver-]aa volgens was hij van 1947 tot 195QcC< legerpredikant in algemene dienst^n Daarna stond hij vijf jaar te Noord^t gouwe en in 1955 werd hij opnleuwj n legerpredikant, welke functie hij toCn 1971 vervuld heeft. Nadien heeft hif nog bijstand ln het pastoraat vertan leend te Vledder.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2