Nog dit jaar verkeer door Drechttunnel Rick van der Linden begint met eigen muziekacademie m Waar blijven de bossen? „Tevreden over wat ik heb gedaan ben ik nooit" IRAS RDAG 8 JANUARI 1977 BINNENLAND TROUW/KWARTET 13 door parend Mensen pORDRECHT De irechttunnel, die de ijksweg 16 straks toe- itaat tussen Dordrecht en Zwijndrecht onder de (Oude Maas door te dui den, wordt in november gebruik genomen, mstreeks dezelfde tijd •ordt ook de tunnel in Ie Dordtse Kil geopend, [ede dank zij een pas in ;ebruik genomen en ge- ieeltelijk nog aan te leg- autoweg rond •ordrecht wordt de Kil- ;unnel een belangrijke ichakel in de (dan direc- ,e) verbinding tussen idden-Nederland en iet zuidwestelijk deel an het land. ifgezien van de landgedeel- ;n bestaan beide tunnels uit segmenten, die vorig jaar stuk voor stuk van een >uwdok in Barendrecht ferden aangevoerd en on- lanks allerlei tegenwerkende [actoren zoals de hoge stroomsnelheid in de Dordtse lil met een onvoorstelba- precisie werden afge- inken. iDe Drechttunnel of Hol landtunnel. zoals het •ardrijkskundig Ge- iotschap de minister van 'erkeer en waterstaat heeft ;adviseerd hem te noemen, is niet de langste maar wel de 'breedste onder water lopen de oeververbinding van Ne derland. Rijkswaterstaat inoemt hem zelfs: ..de breedste afgezonken tunnel ter wereld". IZoals uit de foto blijkt is het nog erg moeilijk voor te stel len dat door de vier. nog met i regelwerk en plasticfolie af- i gesloten tunnelbuizen over elf maanden een dag en nacht doorgaande verkeers stroom zal gaan vloeien. Het zich vooral tijdens de spitsu ren moeizaam over de brug Frontaanzicht van de Drechttunnel, nu nog meer lijkend op een onooglijk fabrieksgebouw over de OudeMaas persende verkeer van Noord naar Zuid en omgekeerd heeft dan in beide richtingen de beschik king over twee maal twee rij stroken. acht dus in totaal. Dat is gezien de nog steeds toenemende verkeersdicht heid wel nodig ook, want vol gens de prognoses zullen in 1980 gemiddeld 90.000 voer tuigen per etmaal op dit punt de rivier willen kruisen. Tien jaar geleden waren dat er on geveer 40.000. zodat men zich eens te meer kan afvragen waar we met z'n allen toch naar toe gaan. Er is overigens al verkeer in de tunnel, maar dat is ten behoeve van de inwendige af werking waarmee men koortsachtig bezig is. Zo is men doende met de afwate ringsconstructies. het leggen van elektrische leidingen voor verlichting en ventilatie en de bekleding van plafonds en wanden. Voor de laatste gebruikt men niet de gebrui kelijke tegels, maar geëmail leerde asbestcementplaten. die gemakkelijker te onder houden zijn. Aan de Zwijndrechtse en aan de Dordtse kant is men voorts hard aan t werk met de aan leg van de toeleidende wegen en met de aanpassing van de plaatselijke wegennetten. De bouw van de Drechttun nel staat niet op zichzelf, maar is een onderdeel van het kolossale project tot ver betering van de oudste noord-zuidverbinding van Nederland in haar geheel In dat project zijn mede begre pen de reconstructie van de Rijksweg 16 en de vervan ging van de Moerdijkbrug, die vandaag al weer haar vijf de nieuwe overspanning krijgt. De tunnel in de Dordtse Kil is van andere aard dan de Drechttunnel. Deze oeverver binding wordt vrijwel iden tiek aan de Heinenoordtun- nel. Het rijk verleent geen medewerking aan de bouw. DEN DOLDER „Mijn hele leven is muziek, vierentwintig uur per dag. Er zijn mensen die eich dagelijks acht uur met muziek bezighouden en dan de (deur achter zich dichttrekken en zich ontspannen. Dat kan ik biet, tenminste nog niet en ik zeg er eerlijk bij: ik hoop ook dat het nooit zover zal komen". Rick van der Linden (29). die op muzikaal gebied wereldfaam heeft gekregen, vooral met zijn groep. Ek- peption en hard werkt om zijn nieu we groep. Trace naar de top te bren- en. is zo met muziek bezig, dat hij a een optreden vaak nog uren wak er ligt. „Ik beleef dan zo'n concert pnieuw. denk dat was fout, dat oet je de volgende keer anders oen en dat moet je proberen te ermijden". ven later merkt hij op: „Het is goed til te staan bij wat je hebt gedaan, e moet kritisch blijven ten opzichte an je werk, jezelf geen schou- erklopjes geven. Als je tevreden ent over jezelf gaat de lijn duidelijk aar beneden, omdat er dan niets meer is waarvoor je hebt te knokken. Ms ik oude platen van me draai is mijn conclusie altijd dat ik het nu heel anders zou doen. Maar ik haam me er niet voor dat ik die laten heb gemaakt. Je moet oude rodukten niet beoordelen volgens maatstaven die je nu aan jezelf lt. Een mens groeit als het goed is. Ike grammofoonplaat is op het mo- ent waarop zo'n opname tot stand omt het beste wat ik dan heb te ieden. Je probeert telkens weer in buurt te komen van wat je als eaal voor ogen hebt". et huidige ideaal van Rick houdt auw verband met het werk waar hij u druk mee bezig is: het schrijven an een methodiek voor popmuziek e met name op conservatoria en uziekscholen gebruikt kan wor- en. Die methodiek wil Rick zelf ook aan onderwijzen op de academie hij samen met zijn vrouw, de alletdanseres Penny de Jager, in de p van dit jaar in Utrecht wil ope en. Daar zal muziekonderwijs wor- n gegeven op een veel vakmatiger anier dan thans gebruikelijk is bij staande instellingen. erloren talent IHet educatieve trekt me aan, het Kennis overbrengen op anderen. De 'onservatoriumopleidingen zijn veel eenzijdig gericht. Veel pianisten an bijvoorbeeld als ze hun einddi- oma op zak hebben maar lesgeven dat er brood op de plank moet komen. Op die manier gaat er veel Rick van der Linden talent verloren. Ik wil degenen die op mijn academie komen Studeren, meer mogelijkheden geven. Bij het aantrekken van medewerkers zullen Penny en ik er vooral op letten dat het goede pedagogen zijn, bezield van de muziek, die met elkaar een hecht team willen vormen. Ik doe dit niet zo maar. Ik denk er al een jaar of vijf over en heb alles dus goed over wogen. Ik ben ervan overtuigd dat het zal lukken. De mogelijkheden zijn er en de behoefte is er eveneens. Daarom gaan we dezer dagen het pand dat we in Utrecht op het oog hebben huren." Rick blijft zelf ook muziek maken. Hoewel hij vertelt „in principe ach ter elke vorm van muziek" te staan, omdat hij gelooft dat alle muziek waarde heeft, mits die goed wordt gespeeld, loopt de klassieke muziek toch als een rode draad door alles heen. „Ik heb een klassieke oplei ding. ik ben een klassiek musicus en dat blijf ik." zegt hij in dit verband. Geloof Op de piano staat muziek van Bach, een van de componisten die Rick dikwijls speelt en in zijn composities verwerkt Het heeft veel te maken met Ricks diepere gevoelens. „Ik ben streng katholiek opgevoed. Van dat geloofspatroon ben ik wel en igszins afgestapt. In het geloof dat ik heb is geen plaats meer voor het bidden van een rozenkransje terwijl het eten dampend op tafel staat. Ik geloof op mijn eigen manier maar wel degelijk in God. Ik zie het zo: alles is ergens ooit eens begonnen, er is een oorsprong van de dingen ge weest en die oorzaak noem ik God. Het Opperwezen of hoe je het ook wilt noemen, staat nog steeds achter de dingen. Dat ervaar ik soms heel wonderlijk. Ik heb het wel als ik een oude kerk binnenwip, dat kan ik niet laten, en daar zo maar een poosje ga zitten om de sfeer en de rust op me te laten inwerken, dat ik voel dat er iets is dat niet is te beredeneren. Wij mensen willen veel te veel berede neren. Dat op dezelfde plaats in zo'n kerk eeuwen geleden ook mensen hebben gezeten met hun problemen en vreugden doet me iets. Ik voel me dan in zo'n machtige ruimte een bee tje verloren. Vooral wanneer ik ach ter het orgel kruip. Je voelt Je dan als mens zo ontzettend nietig, dat je met die tien kleine rotvingertjes een kerkgebouw kan laten daveren. Dan gebeuren er soms dingen die me nor maal niet overkomen Al orgelspe lend voel ik me dan blij en gelukkig. Het kan me zelfs zo aangrijpen dat ik tot tranen toe geroerd ben. Dan heb ik soms het gevoel dat ik niet zelf zit te spelen maar dat iets of iemand mijn lichaam gebruikt om mooie muziek te laten weerklinken, want het zou natuurlijk raar zijn als je om je eigen muziek ging zitten huilen." Doedelzak We zitten te praten in de studio bij Rick thuis aan de Hertenlaan in Den Dolder. Het staat er tjokvol met op nameapparatuur in de meest ver fijnde vorm en muziekinstrumenten, variërend van orgel en piano tot kla vecimbel en spinet. Aan een van de muren hangt een doedelzak, die in tegenstelling tot de gouden platen die de wanden sieren, geen decora tieve betekenis heeft. „Ik heb nóg een doedelzak, die hangt ginds in een hoek. Ik had dat instrument uit Schotland meegeno men. maar er is niet op te spelen. Hij is lek en niet in orde te krijgen. Het is echt een instrument, gemaakt voor de sier. Omdat de doedelzak me als instrument toch wel aan spreekt, heeft de voorzitter van de Nederlandse doedelzakvereniging een half Jaar geleden op mijn ver zoek een goede gekocht in Schot land. Daar oefen ik nu vaak op. Ik denk wel er binnenkort eens iets mee te gaan doen tijdens een con cert of voor een plaatopname. „Ik zoek steeds weer nieuwe instru menten en vooral nieuwe mogelijk heden in combinatie met andere in strumenten. Het is goochelen, met muziek. Daar ben ik nu al acht jaar mee bezig. Al is muziek maken be wust weten wat Je doet. die interesse voor nieuwe instrumenten ontstaat toch min of meer onbewust. Ineens is er weer iets dat mijn belangstel ling heeft en daar werp ik me dan op een haast ziekelijke manier op." Nieuwe muzikale ideeën kunnen Rick op elk moment van de dag komen aanwaaien. „Ook midden in de nacht. Dan sta ik meteen op om het op de band vast te leggen Ik weet dat als ik dat niet zqu doen. ik het de volgende ochtend kwijt ben Soms maak ik pas na jaren gebruik van zo'n muzikaal idee. Dan blijkt ineens dat een thema dat ik op een bepaalde band heb staan prachtig aansluit bij een motiefje dat me na dagen lang knoeien te binnen schiet." In de muziekkamer staat temidden van alle instrumenten een houten kinderstoeltje met rieten zitting. „Dat is het plekje van mijn zoon Rick. ofwel Hippie, zoals bijna ieder een hem noemt Hij komt elke och tend bij me zitten luisteren. Com mentaar geeft hij ook. Hij zegt het rustig als hij iets niet mooi vindt. Hippie is vier en natuurlijk nog te klein om te vertellen waaróm hij iets reden waarom een door de provincie Zuid-Holland en een aantal gemeenten in de regio in het leven geroepen stichting hem ter vervanging van het 's-Gravendeelseveer tussen het Eiland van Dordt en de Hoekse Waard als tol- tunnel gaat exploiteren. Ter gelegenheid van het gereed komen van de laatste sluit- voeg hebben gisteren de bur gemeesters van Dordrecht en 's-Gravendeel elkaar halver wege onder de rivier de hand gedrukt. door Fred Lammers niet kan waarderen. Maar zodra dat wel kan. ga ik er met hem over praten, want zijn mening staat tege nover mijn mening. Mijn hele heb ben en houden zit in die muziek. Zelf kan je er niet objectief meer over oordelen." Pratend over zijn zoon Rick met vaderlijke trots. ..Mijn zoon is een echte kameraad voor mij in de volste zin van het woord, zoals wij in dit huis trouwens allemaal kamera den zijn. Pa staat niet op een voetstuk, ma evenmin en als Hippie iets heeft te vertellen wordt het ge sprek onderbroken omdat wat hij heeft op te merken minstens even belangrijk is als wanneer wij iets zeggen." Puriteins Die opvoeding die Rick en Penny hun zoon geven verschilt totaal van de kinderjaren van Rick. Daarover vertelt hij: „Ik ben erg puriteins opgevoed. Vader was zakenman. Hij zat vol principes die ik als kind verafschuwde, maar waarvan ik er. nu ik zelf vader ben. toch een aantal heb overgenomen. Het uitgangs punt van mijn ouders ten opzichte van hun vijf kinderen was: wij zullen jullie in de maatschappij afleveren als mensen met ruggegraat. die met beide benen op de grond staan. Vroeger had ik een afkeer van de methode die zij gebruikten, nu be grijp ik het veel beter. Vader had graag dokter willen worden. Daar was voor hem als zoon van een schoenlapper geen geld voor. Vader heeft een keiharde jeugd gehad en wilde dat zijn kinderen het beter zouden krijgen. Al speelde vader zelf aardig piano, toch vond hij het maar niets dat ik in de muziek wilde. Toen ik als jongen van zeventien in Haar lem mijn eerste concert gaf. een Mozartprogramma, weigerde vader te komen luisteren. Hij zei. „In de muziek is geen droog brood te ver dienen. Ik kom alleen naar je luiste ren als je de top hebt bereikt. Dat was een klap in mijn gezicht, maar ook een stimulans er hard tegenaan te gaan. Achteraf gezien was dat geloof ik ook de bedoeling van va der. Ik heb van hem geleerd, en dat is zo 'n beetje mijn lijfspreuk gewor den. dat Je wanneer je iets aanpakt je daar volledig voor moet inzetten en dat Je moet af maken waar je aan begint." Als Rick vindt dat iets af is, stapt hij op iets anders over. ..Dat was zo met Ekseption en het zal met „Tracé" wel net zo gaan. Als de mensen gaan zeggen dat het zo goed is wat je doet. benauwt me dat en ia het aanleiding er mee te stoppen. Dan krijg ik weer tijd voor andere dingen, want ik heb nog zoveel idea len die allemaal aan de beurt moe ten komen." l|m 1 Hl 1 door Rob Foppema De schaal waarop her en der in de wereld bossen worden gekapt, roept waarschijnlijk nog heel andere problemen op dan zich op het eerste gezicht liet aanzien. Men maakte zich tot nog toe zorgen om wat er overbleef een veelal kwetsbare grond met een groot risico van wegspoelen (erosie). En om wat er verloren ging een stuk van een misschien erg belangrijke biologische leefgemeenschap. De nieuwe vraag waar een con ferentie in West-Berlijn zich onlangs mee bezighield is: wat gebeurt er met het hout? Het antwoord is eenvoudig, maar de consequenties zijn nog niet te overzien. Of dat hout nu verbrandt, verschimmelt of venot: het wordt uiteindelijk afgebroken tot kooldioxide. Dat is een onschuldig gas dat ook u en ik uitademen. De boom ademde het trouwens ook uit. toen hij nog leefde. Hij nam overigens overdag meer van dat kooldioxide uit de lucht op, en gebruikte dat als grondstof voor zijn groeiende zelf. Het - zo opgeslagen mate riaal. koolstof, komt bij zijn vergaan weer als kooldioxide vrij. Zo te zien is er niets ern stigs aan de hand. Maar er is wel degelijk reden om wenkbrauwen te fronsen, hoofden te krabben en de situ atie indringend nader te bekij ken. Om dat in te zien, moeten we even een zijsprong maken naar een ander verhaal. Het verhaal van de onbekommerde manier waarop wij tot voor kort olie en aardgas opstook ten omdat een moderne sa menleving nu eenmaal meer energie nodig heeft. Dat onbe kommerde is er intussen wat af. maar we stoken wel door. Als over een jaar of veertig de olie wat op raakt, gaan we ge woon weer wat meer kolen sto ken. want daar is nog reuze veel van. Hoeveel zon-, wind en kernenergie we er bij willen opwekken, zien we nog wel. Vooruitziende geesten roepen al een tijd dat die massale ver brandingsoperatie al even massale hoeveelheden kooldi oxide de lucht in slingert. Dat is. op water na. het be langrijkste verbrandingspro- dukt van kolen, olie en gas De hoeveelheden zijn zo massaal dat we met z'n allen de sa menstelling van de atmosfeer merkbaar aan het veranderen zijn. Broeikas Een eeuw geleden zat er in een kubieke meter lucht 290 kubie ke centimeter kooldioxide. In 1960 was dat opgelopen tot 315, in 1970 tot 322. De stijging is niet om van te schrikken, maar wel om over na te den ken. Hoewel er maar een erg klein beetjé kooldioxide in de lucht zit (0,033 procent dus op het ogenblik i. heeft het wel een belangrijke invloed op ons kli maat. Het laat namelijk zon licht ongehinderd door. maar houdt de warmtestraling tegen die de aarde terug het heelal in stuurt. Meer kooldioxide bete kent dus dat het hier per saldo warmer wordt Dat wordt het „broeikas-effect" genoemd. Als we onbekommerd door blijven stoken, wordt het we reldklimaat over een paar eeu wen daardoor merkbaar war mer. Die vooruitziende (en vooruitrekenende» geesten waarschuwden voor vervelen de effecten als het smelten van de poolijskappen. waardoor het peil van de zeespiegel tien meter en meer zou stijgen. Daar zou geen Deltaplan meer tegen helpen. Onderzoek naar wat er met het kooldioxide uit onze schoorstenen gebeurt, leverde overigens maar gedeeltelijke antwoorden op We verwerken jaarlijks een kleine vijf miljard ton (vijf gigaton. 5 Gt) koolstof tot kooldioxide. Daarvan blijft uiteindelijk maar ruim de helft in de atmosfeer achter. Ruim 1,5 Gt verdwijnt de oceanen in. en speelt dus wat de atmosfeer betreft niet meer mee. En 0.8 Gt verdwijnt op niet opgehel derde manieren. Het wordt niet in de lucht teruggevon den. maar waar het dan wel zit weten we niet. Sluitpost? De meest populaire veronder stelling was dat deze hoeveel heid kooldioxide door planten en bomen werd opgenomen en zo in biologisch materiaal vastgelegd, 's Werelds bossen dienden zo als denkbeeldige sluitpost in de koolstofhuis houding. Verder speelden ze geen actieve rol: ze namen kooldioxide op. en gaven het uiteindelijk weer terug. Het is deze voorstelling die op de Berlijnse conferentie wreed werd aangetast. De feiten wa ren niet zo nieuw, maar de ma nier waarop ze achter elkaar gezet worden was dat wel. In levende planten en bomen is, over de hele wereld gerekend. 900 Gt koolstof vastgelegd. Meer dan 800 Gt daarvan heeft de vorm van uitgestrekte bossen. Nu weten we wel dat er op grote schaal bossen geveld worden, maar we weten niet op hoe grote schaal. Dat wordt niet of nauwelijks geadmini streerd In Berlijn werden loca le onderzoeken uit Noord- en Zuid-Amertka geciteerd die aangaven dat de bossen Jaar lijks één tot twee procent wer den teruggedrongen. Als we voor de hele wereld voorzich tigheidshalve één procent aan houden (maar dat blijft een slag in de lucht) dan zou dat betekenen dat er Jaarlijks 8 Gt koolstof in omloop wordt ge bracht. Dat zou dus betekenen dat het effect van de ontbossing nog groter is dan dat van het ge bruik van fossiele brandstof fen. waarover we ons op lange termijn toch al zorgen moch ten maken. En dat het zoekge raakte restje kooldioxide uit de berekende koolstofhuishou ding behulpzaam in plantaar dig materiaal werd vastgelegd, zouden we al helemaal kunnen vergeten. Onzeker Het is in dit stadium belang rijk om vast te stellen dat we volstrekt onvoldoende gege vens hebben om iets zeker te kunnen weten Pas door verge lijking van satellietfoto's van alle werelddelen over verschei dene jaren zullen we er achter kunnen komen wat er werke lijk met de omvang van de bossen gebeurt Maar de be schikbare incidentele berich ten stemmen niet tot opti misme. Verder: van de koolstofkring loop in de wereld begrijpen we kennelijk nog nagenoeg niets. We hebben waarschijnlijk een omvangrijke „nieuwe" bron van kooldioxide in de atmos feer ontdekt. Het enige wat we zeker weten is. hoeveel er in de atmosfeer blijft hangen (dat is meetbaar). Er moet dus ook ergens een nog onvermoede „put" zijn waar kooldioxide weer verdwijnt. Als we willen weten waar we aan toe zijn, is verder onderzoek dringend geboden. Een zekerheid is er wel. aldus het verslag van de conferentie in het kerstnummer van de New Scientist (72. 750-751. 1976): de vraag is alleen hóé het is. De nieuwe astronomische kunstmaan IRAS heeft van het ministerie van econo mische zaken groen licht ge kregen en zo'n 150 miljoen gulden De Amerikaanse NA SA steekt er een zelfde bedrag in. Het wetenschappelijke doel is zeer boelend voor het eerst moet het infrarode licht van de sterrenhemel in kaart ge bracht worden Maar het zou uit ons wetenschapsbudget een onverantwoorde hap ne men. vond minister Trip, van daar dat het geld niet van On derwijs en wetenschappen kwam Economische zaken vindt het belangrijk om de ruimtevaartactiviteiten van Fokker en Philips gaande te houden. Zij ontwikkelen de sa telliet. Amerikanen leveren het meetinstrument. De NASA moet de IRAS in 1981 lance ren. Engeland stelt een grondstation ter beschikking om de metingen te leiden en de gegevens op te vangen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 13