Misschien worden dit jaar ook de hardnekkigste buitenstaanders bekeerd Hill Te weinig zorg voor gemengd gehuwden Kerk in de werelddoor Aldert Schipper Vandaag Oudste bijbel in archief van Delft Bisschop wellicht president Namibië Boxmeer bespreekt zaak doopbewijzen Onze adressen: Geref. niet veilig voor Vorsterspolitie VOORBUGANGERS VRUOAG 7 JANUARI 1977 KERK - BINNENLAND TROUW/KWARTET 2 4 A. door MICHAEL DE VRIES Wie hier «n het oecumenisch centrum in de cafetaria met de mensen praat merkt dat de verwachtingen ten aanzien van 1977 minder hooggestemd zijn dan een aantal jaren geleden het geval was In het oecumenisch centrum heb ben naast de Wereldraad van Ker ken verscheidene andere kerkelijke organisaties, zoals de Lutherse We reldfederatie en de Hervormde We reldbond hun bureau Eén ding is goed duidelijk meer dan ooit beseft men in Geneve, dat in de toekomst het accent dient te vallen op de plaatselijke gemeente, wil de beweging met gestremd ra ken en vastlopen m een bureaucra tisch centralisme. Natuurlijk is dat geen nieuws Van meet af aan is diit geluid gehoord, het duidelijkst misschien tijdens de Derde As semblee in New Delhi (1961). waar werd uitgesproken dat ..eenheid, als Gods vil en geschenk, zichtbaar moet worden onder allen, in elke plaats Nairobi heeft dat nog weer eens onderstreept door het instellen van een afzonderlijk programma „Ver nieuwing en gemeenteleven" De orthodoxe afgevaardigden, met hun eigen kerkbegrip, hadden daar wel een beetje moeite mee Ze stel den ook nog weer in het Centrale Comité, deze zomer niet ten on rechte dat de Wereldraad een raad van kerken is. en dat hun plaatse lijke verschijningsvormen een aan gelegenheid is van die kerken, en niet van de wereldraad Het antwoord daarop Is evenmin ten onrechte dat de Raad het instru ment is van de ledenkerken en als zodanig desgevraagd een handje kan helpen ter versterking van het plaatselijk oecumenisch be wustzijn. Naar Afrika De Lutherse Wereldfederatie ziet 1977 als het jaar van haar Zesde Assemblee. Die zal in Juni plaats hebben in Dar-es-Salaam. Tanza nia. Afgevaardigden van de 94 le denkerken zullen zich bezighouden met het thema „In Christus een nieuwe gemeenschap", een motto dat de voortdurende en onmisbare spanning weerspiegelt tussen een theologie waarvan Christus het middelpunt is, en de praktische ge volgen daarvan voor onze vormen van samenleven, plaatselijk en mondiaal. Men mag aannemen dat het ontvangende land. met zijn so cialistische experimenten in sa menhang met zuidelijk Afrika (Na mibië. waar de zwarte lutherse ker ken een belangrijke rol spelen in de worsteling om vrijheid voor de oor spronkelijke bevolking!), een inte ressante achtergrond zal verschaf fen voor de discussies. In aantal vertegenwoordigt het lu theranisme nogal wat Een recente telling gaf een totaal van ruim 70 miljoen lutheranen, waarvan ruim 53 miljoen via de ledenkerken een op z'n minst formele relatie met de LWF heeft. Soberheid De Hervormde Wereldbond, met zijn minimale staf van niet meer dan zes mensen, heeft besloten, het eeuwfeest van de eerste wereldcon ferentie van hervormde gerefor meerde kerken (Edinburgh. 1877) niet te vieren met een grote as semblee Niet zozeer met een be roep op Amos 5 vers 21: „Ik kan uw samenkomsten („assemblies", in het engels!) niet luchten", maar met de motivering dat zulke monstervergaderingen zelden aan de verwachtingen beantwoorden en dat men ook op dit gebied tot een nieuwe levensstijl dient te ko men. Uiteraard zijn financiële over wegingen aan dit besluit niet vreemd. Er zal in de loop van het jaar een „eeuwfeest-beraad" ge houden worden met niet meer dan ongeveer 200 mensen, over het the ma „De eer van God en de toe komst van de mens." Die bijeen komst wordt gehouden in het Schotse St. Andrews, de bakermat van het golfspel maar dat zal wel geen rol gespeeld hebben. 50 jaar Over herdenken gesproken: op Pinksteren wordt in Lausanne de vijftigste verjaardag gevierd van de daar in 1927 gehouden we reldconferentie over „Geloof en Kerkorde". Dat was het begin van een oecumenische beweging, die tot de oprichting van de We reldraad in 1948 samen met de be weging voor Praktisch Christen dom twee van de drie voornaamste oecumenische stromingen vormde. (De Internationale Zendingsraad was de derde, en werd in 1961 in de Wereldraad opgenomen). Het werk van „Geloof en Kerkorde" komt zelden in de openbaarheid, het is grotendeels studeerkamerwerk. Lukas Vischer. de directeur van deze afdeling is daar niet rouwig om. Wel hoopt hij dat de evenementen rondom de viering (o.a. de inventa risatie en vergelijking van de reac ties uit de leden-kerken op de be reikte overeenstemming omtrent doop. avondmaal en ambt) bijdra gen tot het opruimen van enkele misverstanden. Men hoort immers nog herhaaldelijk zeggen, dat de Wereldraad zich voornamelijk met socio-politieke vragen bezighoudt, en dat de theologie, in gehoorzaam heid aan de Schrift, te kort komt! Insiders weten beter, maar misschien worden dit jaar ook de hardnekkigste buitenstaanders be keerd. Alle terreinen Na de plaatselijke gemeente staat ook de dialoog met andere levende godsdiensten en ideologieën nog steeds hoog op de oecumenische agenda. Angstige mensen zien dan alweer het spook van het „godsdienstige vruchtenslaatje", zoals de Indische theoloog Sa- martha het syncretisme graag noemt. Waarom zou men de an dersgelovige niet getroost en onbe vangen tegemoet treden met wat men van het Evangelie verstaan heeft? „Kerk en Samenleving" is zich de Dr. Philip Potter laatste jaren steeds meer gaan be zighouden met de natuurwe tenschappen en de ethische gren zen van de experimenten met mens en natuur. Die bemoeienis, evenals die met de rechten van de mens, de multinationals en. sinds Nairobi, het militarisme, gaan door. De be strijding van het racisme in de hele wereld (niet alleen in zuidelijk Afri ka) eveneens.Orthodoxe theologen zullen zich dit jaar in Joegoslavië bezighouden met de oecumenische dimensie van het getuigenis van hun kerken. De relatie met de R. K. Kerk is kennelijk gestagneerd. Zal er in de komende maanden weer een beetje schot in komen? Plaat selijk blijkt van alles mogelijk. Leiderschap Veel zal er afhangen van de mate waarin secretaris-generaal dr. Phi lip Potter zijn medewerkers en de bijna 300 leden-kerken zal weten te inspireren. Bij zijn benoeming (Utrecht. 1972) hoopten velen dat de Caraïbische methodistenpredi kant de tot stolling neigende bewe ging ha&r oorspronkelijk élan zou kunnen terug geven. Of hem dat in 1977 zal lukken, laat zich ook uit het Geneefse koffiedik niet aflezen. Men moet het hopen en erom bidden. Werken kan trou wens ook geen kwaad. (De schrijver van deze bijdrage, ds. C. M. de Vries, is journalist in Genêve). WINDHOEK Volgens de in het Namibische hoofdstad verschijnen de krant Allgemeine Zeitung is er een kans dat de lutherse bisschop Leonard Auala voorlopig staatshoofd van het land wordt, wanneer het een interimregering krijgt, die het land tot definitieve zelfstandigheid moet voeren. Auala is leider van de Ovambo- Kavangokerk in het noordelijk deel van Nimibië, Auala staat zeer kri tisch tegenoyer de Zuidafrikaanse bezetting van zijn land en heeft groot gezag onder de bevolking, die in meerderheid luthers is. De Allgemeine Zeitung noemt als andere kandidaten voor het presi dentschap van Namibië: de herero- leider Klemens Kapuuo. de ovam- bo-premier ds Ndjoba, de kleurlin genleider A. Kloppers of dr Ben Afri ca. de leider van de baster-delegatie in de constitutionele besprekingen, die plaatshebben in de Tumhalie in Windhoek. BOXMEER De hervormde ge meente van Boxmeer en Vierlings beek. de enige protestantse in dit deel van Oost-Brahant, gaat op een gemeente-avond het vraagstuk van het anti-Israëlische gebruik van doopbewijzen bespreken. De kerkeraad besloot begin 1975 na uitvoerig beraad desgevraagd doop bewijzen af te geven voor personen, die Arabische landen willen bezoe ken, als „bewijs" van niet-jood-zijn. In april vorig jaar kwam de kerke raad op dit besluit terug. Men wilde aan geen discriminatie meewerken, ook al zou dit schadelijk zijn voor belangen van gemeenteleden. Er zijn nogal wat leden van deze ge meente, die door hun beroep relaties met de Arabische wereld moeten onderhouden. Omdat over de zaak in de gemeente nogal wat vragen leven, zal eind deze maand een gemeente-avond worden gehouden, waar ook een ver tegenwoordiger van de synode zal komen om het synodestandpunt toe te lichten. Van een onzer verslaggevers ARNHEM De kerken zijn wel soepel voor wat betreft de inzegening van gemengde huwelijken. Maarzij laten de gemengd gehuwden in de kou staan bij hun veel grotere probleem: hoe hun huwelijkskeuze in een gezinsleven christelijke vorm kan krijgen. Aldus het kerkelijk beraad in Utrecht, Gelderland en Overijssel (bestaande uit vertegenwoordigers van de f.k -kerk, hervormde kerk. gereformeerde kerken. oud- katholieke kerk en doospgezinde broederschap) in een brief aan de beleidsorganen van hun kerken. Het beraad wil. dat de leidinggeven de instanties zich gezamenlijk bezig houden met mogelijkheden van gezamenlijke toerustingsacUviteiten betreffende christelijk gezinsleven, christelijke opvoeding en algemene le vensvragen; mogelijkheden van een gezamen lijke informatie over de verschillen- UIT VAN LEZERS Toga (2) Die mevrouw uit Naarden kan wel voor het dragen van een toga door een dominee zijn. ze is blijkbaar en zo zijn er meer er niet van op de hoogte, dat de bezwaren er tegen veel en veel zwaarder moeten we gen In de Christelijke Encyclopedie eerste druk heeft dr J. C. de Moor in het artikel „Ambtsgewaad" op ge noegzame gronden aangetoond, dat het ambtsgewaad voor predikanten op reformatorische grondslag dient te worden afgewezen Ir Exlnrrmond J.TipkerKin AMSTERDAM Poslbus 059 Wibautstra.il 131 Tel 020-913456 Tele* 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Poslbus 94« WesibJaah 9 Rotterdam Tel 010-115580 DEN HAAG/LEIDEN Poslbus 10' Parkstraat ?2 Den Haag Tel 070 469445 ZWOLLE /GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 de kerkelijke traditiues, over de uiteenlopende vroomheidsvormen. maar vooral over de grote ge meenschappelijkheid. van waaruit christenen in de verschillende ker ken leven; mogelijkheden over een aan de situatie van gemengd gehuwden aangepast aanbod van doop. eucha ristie en avondmaal, pastoraat en onderwijs. In de persoon van tienduizenden hu wende kerkleden zijn kerkelijke tra dities momenteel eikaars verwanten aan het worden, aldus het beraad. Dit effect wordt versterkt door het op elkaar betrokken raken van de wederzijdse familieleden. De pasto rale gevolgen van deze verschuivin gen mogen niet onderschat worden. Korte, duidelijk («schreven, liefst aon éen kont getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Troaw/ KwarteL Postbus ê5t. Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. Ontwapening (1) Hylke Tromp in zijn oude jaarsover weging in Trouw betreurt dat de heer Neuman eigenlijk suggereert dat het Vaticaan niet anders wil dan het CDA: de bewapeningspolitiek langs wegen van geleidelijkheid op lossen. zoals verbaal voorgestaan in elk partijprogramma En het Vati caan had het toch zo duidelijk ge zegd volgens Tromp. „Duidelijker kan het zelfs niet" Maar waarom moest het Vaticaan dan uidrukke- lijk verklaren dat het niet om af schaffing. wel om vermindering van bewapening gaat' Waarom geen woord over eenzijdige ontwapening of persoonlijke dienstweigering? Baam Dies lleilmeijer Ontwapening (2) Het is goed. dat met de verkiezingen in zicht, artikelen als van prof dr. A. J. Rasker de aandacht krijgen en meer dan dat. Vooral in de christelij ke partijen en te meer in het CDA een nieuwe partij met een nieuw clan Aantjes verwees laatst in Ne derlandse Gedachten naar „Minis ter en Magister" van dr F H von Meyenfeldt Daarin moet hij onge twijfeld diens uitleg over Romeinen 13 vers 1-7 hebben gelezen. En als je dat gelezen hebt. moet je onverkort geloven in Jesaja 30 vers 1-3 en 16 waar Rask« r naar verwijst De ver halen tr. het N T zijn zo. dat het volk vertrouwend op de Heer met een minimale krachtsinspanning wint In tegenstelling met vertrouwen op igen kracht Dus Mannenbroe ders«zu.sters' wijs KVP en CHU op de C dus vóór Vertrouwen' W'ormrr lli nk N ic/rn Sinds dominee Koot Vorster van de Nederduitse gereformeerde kerk in Zuid-Afrika vindt dat je „modder onder je nagels krijgt" als je in Ne derland theologie gaat studeren, is het aantal gereformeerde studenten uit Zuid-Afrika dat hier de opleiding komt voltooien drastisch gedaald. De enige die over zijn. is een groep zwarte studenten, predikanten van de zwartei NG kerk in Afrika of van de NG Zendingskerk. Aan de Vrije Universiteit is er een en in Kampen, aan de theologische ho geschool zijn er vier. die er niet alleen studeren, maar ook aan de hogeschoolgemeenawiiap laten we ten wat zij vinden van de apartheid in hun moederland. Door hen leeft Kampen mee met de gebeurtenissen in Zuid-Afrika Zo kun je elkaar die nen met wat je aan inlichtingen tot je beschikking hebt Kort voor kerst is een van hun collega's gedurende eorf en dagen in de gevangenis ge wccsL een van de eerste keren dat een predikant van een Nederduits gereformeerde kerk in detentie zat. Dit lot trof ds Sam Abrahams in Port Elisabeth. De studenten in Kampen vonden deze zaak belang rijk genoeg om op pagina twee van Trouw wat meer ruimte in beslag te nemen. Vier Er zijn, zoals bekend, vier Neder duitse gereformeerde kerken in Zuid-Afrika. een voor de blanken, een voor de kleurlingen, een voor de zwarten en een voor de Indiërs. Dit is volgens de gereformeerde theolo gische opvattingen natuurlijk een grun el. maar het racistische leven is sten.Kr dan de gereformeerde leer op dit punt. Elk van deze kerken heeft een eigen predikantenvereniging, die niet in de eerste plaats waakt voor de mate riële belangen van de predikanten, maar die een ruimte vormt waarbin nen de dominees onderling naar ver dieping van hun werk zoeken. In 1974 sprak de zwarte NG kerk uit dat de kerkelijke scheiding naar ras" niet langer draaglijk was en dat de kprken tot eenheid moesten komen. Het gevolg hiervan was dat de predikantenverenigingen van de drie met-blanke kerken alvast sa mengingen In februari 1975 hield de broederkring (zo heette de nieuwe organisatie) een eerste vergadering, waar c'e genoemde ds Sam Abra hams een referaat hield over de ras- sensituatie in het land. Hij werd de voorzitter van de kring. Het was duidelijk dat de broederkring een club werd waar de eens zo volgzame zwarte dominees bezig waren te bouwen aan het eigen zelfbe wustzijn. Voldoende voor de blanke zendelingen in de zwarte kerken, hun collega's op het hart te druk ken, niét al te vaak naar de bijeen komsten van de broederkring te gaan. Een telefoontje met een voor zichtige verwijzing naar eventuele financiële gevolgen was voor veel predikanten al voldoende weg te blijven. Toch waren "bp de tweede landelijke bijeenkomst van de broe derkring in mei 1975 in Bloemfon tein meer dan honderd dominees aanwezig. Afgevaardigdtn van de broederkring deden mee aan de Black Renaissance Convention. de bijeenkomst van zwarte vertegen woordigers in september 1974. Lastig Het organiseren van een vereniging als de broederkring is erg lastig in Zuid-Afrika In de eerste plaats is er de dagelijkse aruk op iedereen, die lid is van een groep die de apartheid niet aanvaarden wil. Voor de kleur- lingendominees. die doorgaans re delijke tot goede traktementen heb ben. is een lange reis nog wel te betalen. Maar de zwarte predikan ten hebben in de tweede plaats ui terst bescheiden inkomens, die deze mensen niet in staat stellen tot gro te ondernemingen zoals een reis over de reusachtige Zuidafrikaanse afstanden. Om te voorkomen dat leden van de kring onder druk gezet zouden worden, organiseert men bijeen komsten vaak heel korte tijd tevo ren. Zo was er eind vorig jaar. voor 16 december weer een bijeenkomst, ditmaal in Kaapstad, uitgeschre ven. De dominees hadden echter buiten de regering gerekend. Op 12 december werd voorzitter Abra hams opgepakt. Het gevolg was dat de bijeenkomst in het water viel. Er kwamen slechts twintig leden opdagen, die verbit terd vaststelden, dat het in Zuid- Afrika niet langer een garantie voor je veiligheid is als je gereformeerd bent. Dat wisten zij trouwens al. want twee van hun mede-leden, de predikanten D. P. Moatshe en L. Leputu waren reeds in september gevangen genomen op grond van de wet op de staatsveiligheid Abra hams en de twee anderen zijn nu vrij. maar de leden van de broeder- kring weten nu welk gevaar zij lopen Van een onzer verslaggevers DELFT De oudste gedrukte bijbel van Nederland is giste ren met enige ceremonieel in bewaring gegeven aan het ge meentearchief van Delft. Pre cies vijfhonderd jaar geleden, in 1477, is deze bijbel ook in Delft gedrukt. Sinds 1814 is deze bijbel in het bezit van de afdeling Delft van het Neder lands bijbelgenootschap. Hij was de laatste jaren tentoongesteld in de Oude Kerk. De bijbel is onlangs grondig geres taureerd door het Delftse gemeente archief. Van die gelegenheid heeft men gebruik gemaakt om alle bla den te fotograferen voor een fascimi- le-uitgave van de bijbel, die in maart gaat verschijnen bij de Amsterdam se uitgeverij Buijten en Schipper- heijn. Dankzij subsidies van ver schillende fondsen is de prijs van deze uitgave beperkt gebleven tot 250 gulden. De Delftse Bijbel verscheen niet lang na de uitvinding van de boekdrukkunst. Hij bevat alleen het Oude Testament, zonder de Psal men. De uitgever gebruikte de verta ling van de Vlaamse monnik Vranke Callaert, die dit werk reeds meer dan honderd jaar daarvoor verricht had, niet rechtstreeks uit de bijbelse grondteksten overigens. In 1477 De her-uitgave zal weer in twee delen zijn. evenals de oorspronkelijke druk in 1477. Het in Delft bewaard geble- ben originele exemplaar verkeert momenteel in één band. maar het is de bedoeling, bij verdergaande res tauratie er weer twee banden van te maken. Rond het vijfhonderdjarig bestaan van de Delftse bijbel organiseert het Nederlands bijbelgenootschap in Delft en daarbuiten verschillende activiteiten dit jaar. Op de foto de bijbel met van links naar reents de heren C. D. Goudap pel. gemeentearchivaris van Delft, ds J. W. Genuit en R. Kavelaar, voor zitter en secretaris van de afdeling Delft van het bijbelgenootschap. GODSOORDELEN „Mislukte aanslagen plachten, zoals u allen zult weten, in ons oude Rus land een veel verschrikkelijker uit werking te hebben dan gelukte. Ge lukte aanslagen waren in zekere zin onherroepelijke Godsoordelen. Want. mijne vrienden, men geloofde in die tijd nog aan God en men was overtuigd, dat er niets zonder zijn wil geschiedde. Maar. zo te zeggen om de almachtige te voorkomen, eer hij nog de gelegenheid kon hebben, iemand van de hoge heren om te brengen, trof men. zoals men pleegt te zeggen, zogenaamde voor zorgsmaatregelen. Het waren dwa ze. soms zelfs onzinnige voor zorgsmaatregelen." Deze opmerkin gen uit het verhaal dat Goloebtsjik. de hoofdfiguur en verteller uit „De biecht van een moordenaar" van Joseph Roth, maakt, zijn nog steeds actueel. Blijkbaar gaat het samen: tegenslagen als godsoordelen be schouwen en tegelijk onzinnige voorzorgsmaatregelen nemen. Zo doen wij vaak. Wij fronsen de wenkbrauwen en verklaren armoe de. honger en dergelijke tot godsoor delen en tegelijk hopen we rijkdom men op om hem de gelegenheid te benemen om die oordelen aan ons te voltrekken. Men geloofde toen nog aan God. zegt Goloebtsjik. Geen wonder dat zo n godsgeloof atheïs me oproep. Op veler geloof in God is het enige antwoord atheïsme. In die God geloof ik niet. Als Hij zo'n God is dat Hij (en dus niet wij* de helft van de wereld in honger laat leven dan ben ik atheïst. Maar juist omdat ik van mening ben dat Hij dat niet doet. maar dat wij dergelijke dingen samen voor onze verantwoording hebben zelfs de Avro zond daar een zinnige documentaire over uit juist daarom geloof ik ir» Hem en ben ik van mening dat waar visie op die verantwoordelijkheid ontstaat en tot beslissingen brengt, mensen aan zijn kant staan. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Zwartebroek: C. A. v.a. Sluijs te Poederooijen. Benoemd tot geest. verz. aan het Zon nehuis te Beekbergen: J. G. Mees te Ermelo. die deze benoeming heeft aangenomen. Afscheid op 9 januari van Hoge Zwa- luwe: H. J. Zoethout ber. te Colijns- plaat: van Hilversum: W. Dijckmees- ter ber. te Bloemendaal; van Hallum: H. D. Homan ber. te Finsterwolde: van Kethel: S. Gerbrandy ber. te Naarden: van Dedemsvaart: F. I. Verbaas ber. te Apeldoorn: van Eist (cl. NijmegenG. H. Duyvendak ber. te De Bilt. Intrede te Amsterdam: H. A. van Olst uit Hindcloopen te Eindhoven: J. C. Nennie uit Zaandam: te Rotterdam- Overschie: H. Onderstal uit Hattem; te Wilsum: kand. L. C. Talsma uit Den Haag: te Slavenisse: kand. W. J. Go- nssen uit Gouda: op 15 jan. te Katwijk aan Zee: W. Arkeraats uit Zegveld. 3EREF. KERKEN Aangenomen naar Delft: J. van Buu- ren te Nijkerk, die bedankte voor Ca pe lie a.d. IJssel. Afscheid van Wormerveer: M. A. Noorloos ber. te Lelystad. Intrede te Amsterdam (hoofd geest, verz. van het ziekenhuis van de uni versiteit van Amsterdam): L. Bech uit Wassenaar, te Heerenveen: A. R. Plaatzer uit Niezijl; te Rotterdam Alexanderstad: B. Koekkoek uit Wad- dinxveen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Afscheid van Loenen a.d. Vecht en Weesp: A. Kamer ber. te Utrecht-N.W. GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.) Afscheid van Den Haag: J. W. Verheij wegens emeritaat. CHR. GEREF. KERKEN Afscheid van Dokkvm: G. L. Born die in diezelfde dienst zal worden beves tigd als legerpred. in lang verband met standplaats Seedorf (W.Dtl). 'GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Nunspeet: A. Bregman te Rijssen. ALG. DOOPS. SOC. Intrede te Leiden: W. H. Kuipers uit Grouw. Wypke Metz In Urk is plotseling op 88-jarige leef tijd overleden de heer Wypke Metz. Een naam die niet weg te denken valt uit de Urker samenleving. Naast de leiding die hij had over de scheepswerf, was hij meer dan een halve eeuw ouderling van de gere formeerde kerk. Dit was geen ge makkelijke taak, toen Urk nog ei land was en de gereformeerde kerk maar één predikantsplaats had. Het was toen dikwijls preeklezen. en wanneer er door ijsgang of andere omstandigheden geen predikant kon komen, bevestigde hij de huwe lijken en leidde de begrafenissen. Jarenlang was Wypke Metz voorzit ter van de gereformeerde zon dagsschool en leider van het gerefor meerd jeugdwerk. Toen hij doorzijn leeftijd niet meer voor honderd pro cent actief kon zijn als ouderling, bezocht hij de bejaarden en zieken in Urk. tot welke kerk zij ook be hoorden. Zaterdagmiddag wordt In de Bethelkerk een rouwdienst ge houden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2