De klad komt in het handeltje I Protestanten welwillend tegenover Pinochet Vandaag Uit de kerkbladen Leerplicht verdeelt gelederen van AB0P Huisgenoten van de gehandicapte Kerkgeld tegen waterhyacinten VOORBIJGANGERS MAANDAG 3 JANUARI 1977 KERK-BINNENLAND TROUW/KWARTET 2 door Jac. B. Looyen t)vpr een paar dagen is het Driekoningen en kunnen we onze kerstboomversiering weer voor een jaar opbergen. Hoe veel kerstbomen er dit jaar ver kocht zijn? Dat krijgen we misschien nog te horen van on ze financieel-economische mannen, maar ik had de indruk dat het er minder waren dan vroeger. In elk geval zag ik in Weesp op de vrijdag voor kerst toen het al donker werd nog een koopman staan met een heel stel onverkochte boompjes. Wat doet zo'n man daar nou mee. denk Je dan Zou hij ze rechtstreeks naar. een stortplaats voor vuilnis brengen of naar een huis waar Zie ken. bejaarden of kinderen er nog plezier aan kunnen beleven? Ik weet het niet Andere beleving Wat ik wel meen te hebben ontdekt is. dat er een andere beleving van de kerstdagen op gang is. Ik merkte dat op bij de televisie. In de kerstnacht zag en hoorde ik een dienst in de hervormde kerk te Monnickendam. alsmede in de basiliek der rooms- katholieken te Hulst in Zeeland. Ook heb ik gekeken naar een dienst van roomsen en protestanten samen in de hervormde kerk van het Bra bantse Ginneken en. op tweede kerstdag, naar de Zaanse vespers van de IKON. Maar nu die andere beleving. Die kwam. dacht ik, hierop neer. dat er minder gepreekt werd over de maag delijke geboorte of. zoals de roomsen dat zeggen: de onbevlekte ontvange nis. Ik hoorde ook weinig over de stal en de kribbe in Bethlehem. Wel werd gesproken over de herberg, waarin geen plaats was maar dan meteen in verband met allerlei ..herbergen" in onze wereld, waarin voor mensen geen plaats is. Want die plaats is er niet voor zoveel mensen in de landen achter het Ijzeren gordijn, en in Zuid-Afrika. en in Zuid-Amerika. De mensen komen niet tot hun recht Namen noemen Recht en gerechtigheid, dat waren woorden die in deze kersttijd gere geld ter sprake kwamen in verband met de komst van Jezus in de ge schiedenis. En dan heeft de vrede, die in zoveel kerstliederen wordt be zongen ineens te maken met allerlei onvrede in de wereld waarin wij nu leven. Dan gaat het niet zozeer om de herdertjes van Bethlehem, maar om mensen als Beyers Naudé en Don Helder Camara. Ook om een man als ds A. Klamer van het IKON- radiopastoraat en de pastoors van de katholieke omroepparochie in Amersfoort. En je kunt nog zoveel meer namen noemen. Ik heb ze wel gehoord in die TV-diensten. In een kerstnacht-mis hoorde ik ooit een pater redemptorist, en die lui konden preken dat de vonken er van af vlogen, een half uur declameren over de tekst: Die arm werd. hoewel Hij rijk was. En daarna zongen we: Komt allen tezamen, jubelend van vreugde Nu denk Je: Wat valt er te jubelen als iemand arm wordt. Ook schiet me een eigenaardige ge reformeerde kerstpreek uit Utrecht in de gedachten. Die preek was hoofdzakelijk gewijd aan het begrip ..eniggeboren Zoon" en de dominee legde er sterk de nadruk op dat God maar één kind had en dan hangt, zo zei hij, je geluk aan een zijden draad je. Als je dat kind kwijt bent dan ben je alles kwijt En je moest denken: ja ja. zo is het. Intussen: je ging tevreden de kerk uit na het zingen van het Ere zij God. De preek was mooi en thuis bij de koffie lag de kerstkrans al klaar. Die koffie en die kerstkrans zullen er dit jaar ook (nog) wel geweest zijn. Maar de preken waren, althans voor de televisie, minder mooi. Want ze wa ren ingesteld op de harde vragen van deze tijd. En wat de herdenking van Jezus' komst temidden van ons daar in te betekenen heeft. Na het horen van die preken ben ik heel ontevre den naar bed gegaan. En ik dacht ook aan die koopman metz'n onver kochte kerstbomen. Ik liet me vertel len dat het er wl honderdvijftig wa ren. Tja. de klad komt inz'n handel tje. Zou dat komen omdat we de kersttijd anders gaan beleven? La ten we 't hopen. door James Dorsey De nationale veiligheid staat centraal in de politieke opvat tingen van de Chileense junta. De veiligheid van dit Zuidame- rikaanse land wordt niet alleen door het internationale com munisme en de parlamentaire democratie bedreigd, maar ook door activiteiten ten behoeve van politieke gevangenen en hun familieleden. Dit bleek duidelijk in de zaak-Frenz. de lutherse bisschop van Santiago en voorzitter van het inmiddels ontbonden oecumenische co- meté van de Chileense kerken voor de vrede. In oktober 1075 vaardigden de Chi leense militairen een decreet uit waarin de uit Duitsland afkomstige Helmut Frenz de terugkeer naar Chi li tot in de eeuwigheid werd ontzegd. ..Adoll HiUer droomde slechts van een duizendjarig rijk. de fascisten in Chili denken blijkbaar in categori- êen van de eeuwigheid", zegt Frenz enigzins sarcastisch tijdens een be zoek aan ons land verleden week op uitnodiging van de Stichting Salva dor Allende. Frenz werd nooit meegedeeld waa rom hem de toegang tot Chili was ontzegd. De Junta liet het bij de bekendmaking dat hij ..anti nationale acUvlteiten" had onderno men en dat hij een ..gevaar vormde voor de interne veiligheid". Desniet temin staat het vrijwel vast dat het oecumenische vredescomité de oor zaak van de uitwijzing van Frenz vormt Ongeveer een maand na de maatre gel tegen Frenz ontving de aarts bisschop van Santiago, Raul Silva Henrfquez een schrijven van het Chi leense staatshoofd, generaal Pino chet waarin deze op ontbinding van het door ..marxisten-leninisten ge bruikte" comité aandrong. Bloedig Het vredescomlté werd vlak na de staatsgreep in 1973 opgericht. ..Het was ons al gauw duidelijk dat deze staatsgreep de bloedigste van Zuid- Amerika was en dat de militairen de mensenrechten systematisch gingen schenden" zegt Frenz. die inmiddels voorzitter is van Amnesty Internati onal in de Bondsrepubliek. Daarom nam het comité de taak op zich om alle schendingen van de mensen rechten in Chili systematisch te do cumenteren Bovendien zorgde men voor juridische bijstand voor politie ke gevangen, gaf men steun aan hun familieleden en probeerde men de wereld op de misstanden in Chili te wijzen. Met de opheffing van het vredesco mlté verleden Jaar werden deze acti viteiten echter niet stopgezet Henri- quez ging weliswaar op de eisen van Pinochet in. maar stichtte tegelijker tijd een nieuwe organisatie, het Vica riaat van Solidariteit Volgens Frenz UIT Korte, duidelijk eeschrevem. liefst aan één kant getypte, brieven kannen wsrden gestuurd naar Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet Postbus 85», Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Kernenergie (11) Als er zo weinig geld is voor werkge legenheid. waarom wordt er dan door de regering zoveel geld gestopt in het uitbreidingsproject van Uren- co in Almelo1 Een half miljoen voor ongeveer 500 arbeidsplaatsen' We moeten zeker nog 10 Jaar wachten om slechts 15 procent van het geïnvesteerde geld terug te krijgen. Als dat tenminste zal gebeuren, want. zoals odk be kend. is. bestaat de kans dat andere landen goedkoper uranium zouden kunnen leveren. Dit geeft het ultbreldingsproject een zeer wanke lend perspectief Er zouden dan in de toekomst weer ontslagen vallen! D8M. Shell. Philips en RSV. oor spronkelijke partners van het pro ject. willen hun vingers met branden en trouwens geen enkel particulier bedrijf heeft er belangstelling voor. Waar haalt minister Lubbers zijn optimisme over deze zaak van daan.?? Kernenergie (12) Wanneer de uitbreiding van het ultracentrifugeproject in Almelo doorgaat, zal o a. een contract met Brazilië worden afgesloten, d.w.z. dat er aan Brazilié verrijkt uranium geleverd wordt Brazilié heeft voor lopig echt geen kernenergie nodig. Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Posibus 948 WesiMaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Posibus 3. Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 betekent dit in feite een versterking van de activiteiten In Chili „Het Vicariaat is vrijwel onaan tastbaar nu" zegt Frenz wijzend op het feit dat in tegenstelling tot het vredescomité de nieuwe organisatie uitsluitend onder de auspicién werkt van de katholieke kerk. Opheffing van het vicariaat zou een recht streekse Ingreep in de aangelegenhe den van de katholieke kerk beteke nen, iets waarvoor de junta zich ze ker op dit moment zal hoeden. Bijzonder welwillend De oecumenische activiteiten ten behoeve van de slachtoffers van de Chillense junta betekenen niet dat de Chileense kerken zich tegen de staatsgreep of zelfs tegen de junta hebben uitgesproken. Integendaal vele kerken, met name de protes tantse zijn de Junta bijzonder welwil lend gezind. De oude historische pro testantse kerken, zoals de lutherse kerken, zijn de gemeenten van de immigranten. Dit zijn de kerken van de buiten landse kolonies, maar ook de kerken van een bepaalde maatschappelijke klasse, namelijk de rijken, de bezit- tenden. de uitbuiters. Voor deze mensen is het evangelie alleen voor de rijken, het evangelie moet voor hen hun bezit en hun rijkdom veilig stellen. Dit heeft eigenlijk niets met de kerk en met het evangelie te maken. Integendeel het evangelie wordt misbruikt. De leden van deze kerk staan natuurlijk aan de kant Bisschop Helmut Frenz van de politieke reactie en van het kapitalisme." Hoe de instelling van de leden van de lutherse gemeente van Frenz was bleek uit hun reactie op de activi teiten van de bisschop binnen het vredescomité. Een binnen zijn eigen kerk op touw gezette campagne was mede aanleiding tot de gedwongen ballingschap van Frenz in het bui tenland. De campagne tegen hem was eenvoudig en doeltreffend. De lutherse kerk in Chili bestond uit twaalf parochies. Negen van deze parochies werden gevormd door Chilenen van Duitse afkomst, een uiterst invloedrjke groep van groot grondbezitters. bankiers en indus triëlen. i Deze uiterst conservatieve Duitse Chilenen probeerden in eerste in stantie om Frenz als hoofd van de lutherse kerk weg te krijgen op be schuldiging van "marxistische acti viteiten". Toen dat vooral vanwege de steun aan Frenz vanuit de moe derkerk in Duitsland niet lukte, vormden zij een eigen lutherse kerk en verzochten de Junta aan de offi ciële kerk de rechtspersoonlijkheid te ontnemen en Frenz het land uit te zetten. Frenz weet te vertellen dat de leden van de lutherse kerk de staatsgreep van Pinochet niet alleen verwelkom den maar daar zelfs actief aan mee gedaan hebben. „Zij beroemden zich erop hoe zij hun vrachtwagens veertien dagen voor de staatsgreep aan de Chileense militairen ter be schikking stelden en hoe zij de wa gens in de kleuren van het leger omverfden. In dit verband wijst Frenz op het feit dat er vele naar Zuid Amerika gevluchte Nazi's on der de Chilenen van Duitse afkomst te vinden zijn en dat sommige van hen actief aan de arrestatie en mar teling van politieke gevangenen hebben deelgenomen. Rechteloosheid De verleden maand door de Chileen se junta gedane bekendmaking dat er na de vrijlating van drie honderd politieke gevangenen slechts nog zes in de gevangenis zitten is voor Frenz een hernieuwd bewijs van de rechteloosheid die in het land heerst. Frenz schat het totale aantal politieke gevangenen in Chilinop ongeveer vierduizend. Degenen die verleden maand werden vrijgelaten behoren tot de categorie gevange nen die zonder beschuldiging op grond van de staat van beleg gear resteerd werden. „Degenen die wer den vrijgelaten heeft men onderzeer moeilijke omstandigheden op vrije voeten gezet. Wij kennen gevallen van vrijgelaten gevangenen die na hun vrijlating direct voor de gevan genispoort opnieuw werden aange houden. Anderen werden later in hun woning voor de tweede keer aangehouden." Naast de groep mensen die gearres teerd zijn op grond van de staat van beleg verblijven ongeveer 1300 men sen in de gevangenis die tot langdu rige gevangenisstraffen zijn veroor deeld. Nog eens 630 personen wach ten momenteel hun proces in de gevangenis af. Frenz wijst erop dat er „meer dan ooit van tevoren nu in Chili een systeem van willekeur heerst. Wie vandaag wordt aange houden valt in de handen van de Chileense geheime politie DINA. Deze mensen verdwijnen gewoon. Niemand weet waar zij zijn. De jun ta ontkent hun aanhouding en wijst elke verantwoordelijk voor het wel zijn van deze mensen af. Deze groep is volledig zonder bescherming. Frenz schat het aantal op deze ma nier verdwenen personen in Chili op ongeveer ach tienhonderd. Van de weinigen van deze groep die weer opduiken, weet Frenz dat zij op af schuwelijke manier gemarteld wor den. Van velen van deze „verdwe nen" personen is echter het enige spoor dat ontdekt wordt een ver minkt lijk in de rivier. GOEDE NACHTEN Door goede machten trouw en stil omgeven, behoed, getroost, zo wonderlijk en klaar. zo wil ik graag met u, mijn liefsten. leven, en met u ingaan in het nieuwe jaar. (Lied 398. Liedboek van de kerken). Wie al een beetje thuis geraakt is in het liedboek van de kerken zal dit lied spoedig herkennen als het eerste couplet van het nieuw jaarslied van Dietrich Bonhoeffer. Het meest treffende is misschien dat dit lied spreekt van goede machten. We zijn zo gewend van kwade mach ten te spreken dat we zouden verge ten dat er ook goede machten zijn. En dat juist die man in zijn bittere gevangenschap, voordat hij door de Nazi's vermoord werd, ons daaraan moet herinneren! Wie zich afvraagt welke goede machten Bonhoeffer bedoelt kan 't best even verder le zen. Voor een christen misschien heel gewone dingen. Woorden die hij de laatste weken al zo vaak gehoord heeft. Het heil van God, Gods goede en geliefde hand, „uw vrede", „uw licht". Eén ding is zeker, voor Bon hoeffer waren het niet „maar woor den". die hij al zo vaak gehoord had. Voor hem waren het werkelijkhe den. Goede machten die hem in ge vangenschap en uitzichtloosheid overeind hielden. Hij zag die vrede komen. Hij wist van goede machten die hem trouw en stil omgaven. Machten die hem ruimte schonken om zelfs binnen de muren van zijn gevangenschap een vrij mens te zijn. Een mens met hoop voor de toekomst. Er is trouwens geen ande re mogelijkheid om dit nieuwe jaar binnen te gaan, dan in dit geloof. En zou hij bij die goede machten ook niet hebben gerekend „de liefsten" met wie hij wil leven? Misschien moeten we aan 't begin van dit jaar maar eens beginnen met onze goede machten te tellen. Op het ogenblik wordt er nog maar deels gebruik gemaakt van een enorme voorraad energie die vla wa terkrachtcentrales opgewekt kan worden Binnenkort zal Brazilië wel exporteren Een argument dat veel gehoord wordt tegen deze leverantie is dat alleen landen die het Non- Proliferatieverdrag ondertekend hebben, a toom materia ai mogen aanschaffen. Brazilië hééft dat ver drag niet ondertekend en daarom mag er dus geen verrijkt uranium verkocht worden. Maar onderteke ning van dat verdrag biedt geen enkele garantie dat Brazilië er dan ook naar zou handelen. Het staat vast dat het militaire bewind in Bra zilië wel belang heeft bij een eigen kernwapen. Terwijl de Braziliaanse regering enorme bedragen besteedt aan kerncentrales, heeft het meren deel van de bevolking niet eens elektriciteit, waterleiding of riole- Ting. en zo zijn er talloze voorbeel den te geven, zoals de honger en de onderdrukking. Er zijn duizenden politieke gevangenen, en duizenden vluchtelingen. Als men dan kern energie zou aanwenden voor vreed zame doeleinden, dan zou het net zo gaan als met andere prestigeobjec ten: het volk draagt de lasten en de bovenlaag profiteert ervan. Als Bra zilië wel uranium kan krijgen, dan is er nog een potentiële klant: er kan dan ook geen bezwaar zijn tegen leveranties aan Zuld-AIrika. Deventer M. Huisman Olieverontreiniging Naar aanleiding van het steeds aan wezig zijn van ongelukken met tankschepen, die onze stranden be dreigen met olieverontreiniging, vraag ik mij af. of het mogelijk is. om bij elke badplaats een voorraad olieschermen aanwezig te laten zijn. Als er gevaar dreigt kunnen die, met een sleepboot of viskotter. naar zee gesleept worden Bij eventuele strand verontreiniging door olie ont staat een mlljoenenschade voor de Inkomsten van de badplaats en voor de vogels enz. een grote sterfte Per soonlijk ben ik al Jaren geleden naar het kantoor van de Waterstaat ge weest. afdeling Noordzee, om te waarschuwen. Mijn vraag toen of er materiaal aanwezig was om een eventuele ramp op te vangen, moest ontkennend beantwoord worden. De mensen van de betreffende badplaatsen zullen wel als vrijwilli ger behulpzaam willen zijn. vooral voor hun eigen bestaan. Botterdam B. P. Zeedijk In het hervormde diakenenblad Dia- konia schrijft drs. G. P. Zweistra (zelf gehandicapt) over de zorg van de kerkelijke gemeente voor de gehan dicapten in haar midden: De aanwezigheid van een gehandi capte in een gezin treft niet alleen de betrokkene, maar in ernstige mate ook de huisgenoten. Hun taak is het niet alleen, de onmacht van de ge handicapte aan te zien en waar mo gelijk op te vangen, maar ook hun eigen bewegingsvrijheid ls aange tast. In sommige opzichten zijn zij wellicht meer gehandicapt dan de gehandicapte zelf. Naast een grote geestelijke en lichamelijk inzet moe ten zij ook gedeeltelijk de represen tatieve taken van het gezin overne men. en dat plaatsvervangend. Dat geldt ln de eerste plaats de echtgeno te, maar vaak ook de echtgenoot, de ouder of het kind. Voortdurend speelt de zorg om en de vraag naar de behoefte en de noodzakelijke klei ne voorzieningen van de gehandi capte door het hoofd. Bevoorrecht is de gehandicapte, wiens of wier partner dit kan opbrengen. Maar vraag niet wat het die huisgenoten kost Daarom moet de zorg voor de gehandicapte van buitenaf even goed, zo niet méér die hulsgenoten betreffen. Talkpoeder Ds. N. van de Wall in Buimte, het blad van de Nederlandse protestan tenbond: Iemand, die voor zijn werk zo'n vier of vijf jaar geleden door Afrika had gereisd, vertelde, dat hij in Ivoor kust op Kerstmis naar een protes tantse kerk was gegaan en daar een Toga Gelukkig géén toga. juicht de heer Kiel (29/12)!. Ik juich niet met hem mee. Hoewel Je wel eens het tegen deel zou denken, blijft hij toch wel echt ouderwets wat stijl betreft. Als' ik Jaren geleden ln Amsterdam wel eens naar de gereformeerde kerk ging. keek ik vreemd op als de domi nee verscheen ln streepjespantalon en verder in het zwart of dat nu ln Jacquet was of iets anders ben ik vergeten. Als hervormde vond ik dat maar vreemd en ook zelfs oneerbie dig. Natuurlijk weet ik wel. dat de toga de eeuwen door het kleed was en is der wetenschap. Maar als een dominee de toga aantrekt, verhult hij daardoor de mens. die er onderzit en zo hoort het ook. Ook zijn de gebaren die hij, al of niet nodig, maakt, veel aansprekelijker. Naarden M. P. D. Ter Braake-de Waal opvoering van een kerstspel had meegemaakt. Toen het spel begon zag hij tot zijn verbazing, dat alle spelers hun zwarte gezichten met talkpoeder wit hadden gemaakt. Hij informeerde eens voorzichtig wat daarvan de bedoeling was en kreeg toen het verrassende antwoord, dat de Bijbel, waaruit het kerstver- ha al afkomstig is. een blank boek is en dat de figuren, die daarin voor komen dus ook als blanken moesten worden voorgesteld! Nu kunnen wij hierover even glimlachen, maar 't is ook mogelijk dat er een gevoel van schrik over ons komt Je vraagt je af. hoe dergelijke misverstanden t.a.v. de Bijbel (en het Evangelie?) mogelijk zijn geworden. Het moeten immers wel blanke mensen zijn ge weest. die bij deze negers de indruk hebben gewefrkt, dat de Bijbel een blank boek zou zijn! Kerkerkenning Dr. A. W. J. Houtepen in Kosmos en Oekumene (maandblad van de Sint Willibrordverenlging, gewijd aan het samenleven in kerk en wereld): Sinds 1966 zijn we ln Nederland, via de erkenning van eikaars doop (1967-1968). via de gemeenschappe lijke verklaring over het gemengde huwelijk (1970) en via nog be scheiden mogelijkheden van open communie (1971) de reformatorische kerken als kerken van Jezus Chris tus serieus gaan nemen. We hebben niet alle vragen opgelost, met name niet ten aanzien van eucharistie en ambtelijke bediening, waarover de kerken zich nog moeten uitspreken, maar toch kun Je zeggen, dat we, in geloof, de aanwezigheid van de Heer en de werking van zijn Geest ln de andere kerken, inclusief de kerken uit de reformatie, erkennen. Toch la het goed ons een aantal, ogenschijn lijk eenvoudige, maar wel zeer be langrijke vragen te stellen: Hoe denken we over de doop ln een reformatorische kerk: zijn we ons van de oekumenische, d.l. ka tholieke betekenis van die doop be wust. ook als er geen roomskatholie- ke priester aan te pas komt? Hoe staan we tegenover de beves tiging van het huwelijk ln een refor matorische kerk? Durven we te aan vaarden dat zo'n huwelijk een „hu welijk ln de Heer ls". tenvolle sacra menteel naar ons besef evenzeer als de katholieke huwelijksviering? Hoe zien we het reformatorische avondmaal? Blijven we stiekum zit ten met de gedachte dat daar toch eigenlijk „niks gebeurd" omdat de voorganger niet „geldig gewijd" ls of laten we de intentie van de kerkge meenschap die samenkomt rond brood en beker „tot gedachtenis" van de Heer. zwaarder wegen? IKON Uit een verslag van een vergadering van de gereformeerde classis Dok- kum in de Friese Kerkbode: Naar aanleiding van 2 ingekomen stukken en 3 instructies wordt een bespreking gewijd aan de IKON. Het lid van de afgelopen Generale Synode br. W. P. Sy tsma is aanwezig om de bespreking ter synode over dit onderwerp toe te lichten. Daar zeer weinig aanwezige/) de program ma's van de IKON blijken te ken nen, wordt het besluit genomen op de volgende classisvergadering dit onderwerp aan de orde te stellen, zo mogelijk in de aanwezigheid van een Geref. medewerker van de IKON. De leden van de classis wor den verzocht in de tussentijd de programma's van de IKON critlsch te gaan volgen, zodat met kennis van zaken kan worden gediscussi eerd. Komisch Uit het verslag van Ben Hoeken- dijk's „One Way Day" in zijn blad Opwekking: In de nazorg gebeurde iets komisch. Twee Jonge mannen gingen bidden met een man. Toen herkenden ze elkaar opeens. De man was de poli tieagent die de twee jongens had opgepakt omdat ze in Bussum affi ches van de One Way Day opplak ten. Hij nam ze mee naar het politie bureau en liet ze later weer gaan zonder bekeuring, als ze de raambil jetten er weer af zouden halen. Het geen geschiedde. Diezelfde jongens mochten nu „oom agent" de handen opleggen voor de doop in de Geest. Cartoon in het hierbij geciteerde blad „Diakonla". (Geen misver stand: dit plaatje heeft niets met het artikel van drs. Zweistra te maken.) STUTTGART De protestantse or ganisatie voor internationale hulpverlening in West-Duitsland „Brood voor de wereld" heeft 170.000 gulden beschikbaar gesteld voor de bestrijding van waterhyacinten ln het stuwmeer Rawa Pening op Mid- den-Java. De planten bedekken reeds zo'n groot deel van het op pervlak, dat de visstand gevaar loopt en ook de watervoorziening in de omgeving en de krachtcentale er na delen van beginnen te ondervinden. De bevolking rond het stuwmeer ls voor de nodige eiwitten op de visvan gst aangewezen. Het geld gaat naar de landbouwkun dige faculteit van de protestantse universiteit in Salatiga. De faculteit wil de bestrijding van de waterhya cinten vooral biologisch aanpakken, onder meer door graskarpers in het stuwmeer uit te zetten. De (gemak kelijke) chemische bestrijding wil men vermijden, omdat het stuwmeer ook een belangrijek "rol speelt ln de drinkwatervoorziening. Ds. A. H. Deelstra Op 67-Jarige leeftijd is overleden ds A. H. Deelstra, voorganger van de protestantse evangelische kerk van Limburg (baptistengemeente) te Genk in België. Ds. Deelstra nam een unieke positie in binnen het Belgische protestantisme, omdat hij in 1972 met zijn gemeente in Genk werd opgenomen in de (grote) pro testantse kerk van België, waarbin nen zij toch een gemeente konden blijven volgens baptistische begin selen. Veertig jaar werkte ds. Deel stra in Genk. Eerst was hij er evan gelist van de Belgische evangelische zending (BEZ). In 1953 werd zijn gemeente een baptistengemeente en hij predikant. Vaffwege de geïso leerde positie van zijn gemeente (de andere baptistengemeenten in Bel gië zijn allen Franstalig), besloot men in 1972 zich met behoud van de baptistenprincipes aan te sluiten bij de protestantse kerk van België. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Oosterwolde (Gld): A.B- eens te Wekerom; te Boven- Hardinxveld: C. A. van der Sluijs te Poederoijen. Aangenomen naar Kersteren' B. Ha verkamp te Monster. GEREF. KERKEN Beroepen te Zevenhuizen- Moerkapplle: W. Davidse, kandi daat te Groningen, die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen naar Groningen - Helpman: J. Geel. voorheen kader vormingspredikant te Djakarta in Indonesië, wonende te Baarn, die bedankte voor Bunschoten- Spakenburg en voor Middelburg. Beroepbaar: W. Davidse, Baken 110 te Groningen. VRIJE EVANGELISCHE GE MEENTE Benoemd tot geestelijk verzorger voor het verpleeg- en rusthuis „Der Boede" te Koudekerke. Walcheren: ds G. v.d. Vrie te Rotterdam-Zuid. AMSTERDAM Binnen de algemene Bond van Onderwijzend Personeel (Abop) dreigt verdeeldheid te ontstaan over verlen ging van de leerplicht. Het hoofdbestuur zal op de algemene vergadering in maart voorstellen reeds in 1978 een leerplicht tot het zeventiende jaar en in 1980 een leerplicht tot het achttiende jaar in te voeren. De sectie mavo-havo-vwo van deze grootste onderwijsbond is echter faliekant tegen verdere verlenging van de leerplicht en stelt in een motie voor de leerplicht te laten eindigen bij zestien jaar. Het nu dreigende conflict binnen de bond tekende zich al af, toen de sectie mavo-havo-vwo zich eind no vember zeer kritisch opstelde tegen over de ministeriële plannen voor een middenschool. Invoering van een middenschool (12-16 jaar) vereist een voortgezette (beroepsopleiding tot minstens het achttiende jaar. De vijfduizend leden tellende sectie ma- vo-havo-v.w.o. voelt daar niets voor. In een toelichting op de ingediende motie schrijft de sectie: „Het ls dui delijk dat nu in de leeftijdsgroep van veertien tot zeventien jaar reeds gro te groepen feitelijk de leerplicht ont duiken. Dat deze situatie de komen de tien jaar zal veranderen ls niet geloofwaardig." „Bij voorstanders van leerplichtver lenging wordt onvoldoende beseft dat er Jongeren zijn die door per soonlijke vrijheidsdrang niet langer in een onderwijsleerproces willen worden opgenomen. Het instellen van een leerplicht tot het achttiende jaar ontkent volledig dat volwassen heid en derhalve persoonlijke vrij heid en verantwoordelijkheid reeds voor het achttiende Jaar aanwezig kunnen zijn." Voor de sectie is het een uitgemaak te zaak: een wet die Jongeren tot hun achttiende dwingt tot iets wat ze zelf niet willen is een slechte wet „En slechte wetten moeten niet gemaakt worden." In plaats van een leerplicht tot achttien jaar stelt de sectie een verbetering van het volwassenen onderwijs voor, zodat vroege school verlaters na hun achttiende alsnog van hun leerrecht gebruik kunnen maken. Lijnrecht hiertegenin gaan de voor stellen van het hoofdbestuur van de Algemene bond van onderwijzend personeel. Op grond van een rapport over het onderwijs aan 15- tot 18- jarigen concludeert het hoofdbe stuur dat je Jongeren niet de maat schappij in kunt sturen zonder een redelijk minimum aan onderwijs en dat minimum is in onze tijd: twaalf- Jaar leerplicht Steeds meer kinde ren blijven uit zichzelf op school. Het falen van de gedeeltelijke leerplicht maakt duidelijk dat dit een verkeer de weg is geweest. Daarom wil het hoofdbestuur van de Abop zo snel mogelijk naar een volledige leerplicht, eerst voor zestienjarigen (in 1978) en daarna voor zeventienja rige (ln 1980). De opvang in het mid delbaar onderwijs (dat veel jongeren erbij krijgt) moet dan zo spoedig mogelijk verbeterd worden. Ook minister Van Kemenade heeft altijd gepleit voor een leerplicht tot achttien jaar. al schijnt hij de laatste tijd een leerplicht tot zeventien jaar ook te overwegen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2