Ds Tj. Alkema: Alleen maar
bidden vind ik goedkoop
mm
dichtbij I
-ommentaar
ontroverse (1)
^pntroverse (2)
„Rooie dominee" op de barricaden voor werk in Zuid-Oost Drente
HARP LOPEN-GAUW TH L/1S 7
de historie van de kerststal
pudding proeven
het weer
Winterse buien
Wintersport
DAG 24 DECEMBER 1976
BINNENLAND
TROUW/KWARTET 5
onderlinge samenhang van de
j Uitieke groeperingen die het kabi-
~L Den Uyl overeind houden, is
ic week in de Tweede Kamer
tr eens zwaar op de proef gesteld
dit keer door niet minder dan
controverses: het afstemmen
het nieuwe onderwijsartikel in
grondwet, de botsing tussen
latssecretaris Van Lent en de AR-
levaardigde De Kwaadsteniet
de nieuwe regeling voor gewe-
sbezwaarden tegen de militaire
nst en ten slotte het conflict over
huurverhoging per 1 april 1977.
jdat het kabinet te kennen had
jeveo, van het afstemmen van
ïl t onderwijsartikel geen halszaak
zullen maken en nadat dank zij
beproefde uitstel-methode de
Teiging van het aftreden van
atssecretaris Van Lent voorlopig
>^rd bezworen, resteerde de
iirkwestie als onderwerp van har-
confrontatie.
t conflict is, de nogal koortsach-
ogenblikken die de coalitie
est doorstaan in aanmerking ge
nen, redelijk goed afgelopen,
j te beginnen is de schade aan de
lerlinge verhoudingen beperkt
lieven, nu dank zij de harde,
iar ook geduldige regie van pre-
;r Den Uyl het machtswoord
terwege is gebleven.
gelukkige omstandigheid sch
il wij ook dat staatssecretaris Van
jam ongeschonden uit de strijd is
Tkomen hij staat immers op het
Jnt, met zijn nieuwe huurwetge-
|ig belangrijk en niet onver-
*nstelijk werk af te ronden.
fe°ciat de inzet van de twist, namelijk
:apl|t percentage van de huurstijging
i ze^treft: het valt niet gemakkelijk
et stelligheid een eenduidige keu-
kn te doen. Het percentage van acht
tkii de voorkeur van de grote meer-
fan rheid binnen de CD A-fracties
iet wellicht zuiver zakelijk en reken-
erm|ndig gesproken niet ongemoti-
i erd. Maar het kabinet heeft sterk
ychologische argumenten aange-
erd om de keus voor zeven pro
nt te bepleiten. Staatssecretaris
ïlletkn Dam heeft de huurstijging niet
is onrechte geplaatst in het
.pectief van het zeer noodzake-
matigingsbeleid dat voor een
;s van jaren nodig is. Men kan
tschappelijke aanvaarding van
beleid pas dan verwachten wan-
enigszins mogelijk de
tjsstijging wordt beperkt van wat
pn Dam „Voor de bevolking her-
énbare zaken" heeft genoemd. Op
ie argumentatie is deze week van
zijde van het CDA geen overtui-
1 ind weerwoord gekomen.
jp (argeloze) lezer zou zich kunnen
yragen of een zo zwaar gevecht
v n één procent meer of minder nu
2^ fl nodig is. In dit verband is het
M«tig nog even aan de opmerking
de minister-president te herin-
ren: „Zelfs tienden van procen-
worden in de ministerraad ge
ien als het om inflatiebestrijding
d lol"-"
respectabel standpunt. De res-
hij jende vijf maanden aannemen-
3itl*dat het kabinet de rit uitzit
:n we de minister-president er
houden.
oeil /r~\\
andere fel omstreden zaak in
am I tweede kamer was de wijziging
®djn het onderwijs artikel in de
ie trf)ndwet' De kamer heeft dit voor"
ïijlefl van de ^and gewezen. Een
weftipromis bleek in de nachtelijke
)t jofbatten, die overigens met het uur
m "tootischer werden niet meer
?n 5)gelijk. De vraag is of een verge-
lidll niet haalbaar was geweest, als
afronding van de debatten was
ntrégesteld tot na de kérstvakantie,
sn il
ide door vermoeidheid stapeldén
>ver 'rr'lat'es z'ch over en weer °P'
t gtfBeen vermoedelijk voorkomen
nistll kunnen worden als iedereen
lgdég eens rustig over de problemen
kunnen nadenken. Men had
een maand de tijd om misschien
nerpog tot een vergelijk te komen.
t probleem van de verwerping is,
I we nu voor een aantal jaren met
i sterk verouderd onderwijsarti-
in de grondwet zitten opge-
leept. Dit probleem doet zich
lieer voor nu een belangrijk deel
de grondwet wél aangepast
kdt.
i vio
voorbeeldje van de veroude-
vinden we in de bepaling dat de
olg<oning ieder jaar verslag doet
HeHen van de staat van het onder--
hetK'" ^eze bePa''n8 's 'n in de
,e]eèndwet opgenomen, toen er nog
rbrfft jaarlijks een begroting werd
liend, maar eens in dc tien
andér
erscf
indlg
we die jaarlijkse begroting ech-
wèl hebben, is het onderwijsver-
voor het overgrote deel een
ilure. Het voorstel van de rege-
was dan ook om maar te stop
met de jaarlijkse verslaggeving
het onderwijs,
de verwerping van de
Door Jan Sloothaak
EMMEN Die stap van ds Tj.
Alkema om de barricaden op te
gaan voor behoud van de
werkgelegenheid in Zuisoost-
Drente hoe vreedzaam ook
werd niet door iedereen ge
waardeerd. Het bezorgde hem
de naam van „rooie dominee".
Zelf heeft hij daar overigens
niet de minste moeite mee, an
deren blijkbaar wel. Er zijn
mensen die op hem schelden.
Ds Alkema was tot 1974 industrie-
predikant, en hij moest wegens zijn
gezondheid met emeritaat. Hij bleef
toch wel nauw betrokken bij wat er
gebeurde. Zo kwam het dat hij en de
rooms-katholieke pastor H. B. Bec
ker verzeild raakten in een aanbeve
lingscomité ter ondersteuning van
een werkgelegenheidsmotie in de ge
meenteraad. Beide ambtsdragers
werden lid van het Comité Regionale
Manifestatie. Ds Alkema maakte
landelijk naam doordat hij enkele
malen als spreker optrad.
Enige maanden gleden werd een
grootscheepse manifestatie gehou-
dea Bij die gelegenheid vroeg ds
Alkema zich af waarom het be
drijfsleven wel een stuurgroep in het
leven riep voor een industrie-eiland
in de Noordzee; als al dat denkwerk
en geld nu een swerd gestoken in een
gebied met sociale problemen, zoals
Zuid-Oost-Drente? Of zo vroeg de
dominee zich af zou dat onvol
doende winst opleveren voor de mul
ti-nationals?
Sommigen applaudiseerden, ande
ren belden de predikant na afloop op
om hem de huid vol te schelden.
Mensen uit kerkelijke kring geen
arbeiders lieten weten dat ze de
dominee nog wel nader zou spreken
als alles achter de rug was. „Dat stelt
je wel teleur. Je verwacht zoiets juist
niet van het christelijk volksdeel. Ik
denk dat er wel eens angst achter
kan zitten." Er kwamen ook scham
pere opmerkingen, zo van: „Hé, ben
je vakbondsleider geworden?"
Er waren ook andere moeilijkheden.
Het NW-district Noord distancieer-
de zich, uit vrees dat er achter het
Comité Regionale Manifestatie een
communistisch trucje schuilging. De
fracties van PvdA en CDA in de
Emmer gemeenteraad lieten weten
de ondersteuning niet nodig te vin
den. De bewuste motie moest toch
zijn weggaan langs de afficiële kana
len en „de burgemeester was daar
mans genoeg voor". Ds Alkema en
pastor Becker achten het echter wel
degelijk van belang de bevolking zelf
te mobiliseren.
En nu constateert de predikant
met een zekere tevredenheid is er
méér aandacht voor Zuidoost-
Drente en het ontbreken van die
aandacht in het verleden zou wel
eens de oorzaak kunnen zijn van alle
ellende van nu. „Er schuilt een grote
onrechtvaardigheid in dat de
werkloosheidscijfers in het Noorden
twee keer zo hoog zijn als het lande
lijk gemiddelde".
De mens
Het motief van ds Alkema:Als je in
de kerk bidt voor de werklozen, moet
je je er óók in begeven. Ik vind het
goedkoop om alléén maar te
bidden".
„Het zit er bij mij een beetje inge
bakken om overal de mens achter te
zien. Als ik de cijfers over de hoge
werkloosheid lees, weet ik dat Jan
erbij is en Piet en Truus. Mensen met
gezinnen. Ik praat ook veel met
werklozen. Ik denk dat die rooie do
minees van vroeger dat net zo had
den. Ze zagen de mens en wilden
ervoor opkomen. Als je dat dan rood
wilt noemen HMet is net zoiets
als met ds Beyers Naudé, die voor de
zwarten in Zuid-Afrika opkomt. Die
streeft niet in de eerste plaats een
politieke zaak na, maar hij wil opko
men voor mensen die niet tot hun
recht kunnen komen."
De hervormde predikant Alkema is
zegt hij bewust tot een politieke
keuze gekomen voor het socialisme,
al is hij geen lid meer van de PvdA
sinds de politionele acties in Indone
sië. „Maar daarom vind ik nog niet
dat iedere christen een socialist
moet zijn; dat is persoonlijk. Ik kan
grondwetswijziging, is ook dit ech
ter van de baan: het hele oude
onderwijsartikel blijft gehandhaafd,
inclusief de bepaling over het on
derwijsverslag. Dit is natuurlijk
maar een ondergeschikt voor
beeldje, maar het illustreert wel hoe
verouderd het onderwijsartikel in
feite is.
We kunnen overigens zeer wel be
grijpen dat de christelijke partijen^
grote moeite hebben met de wijzi
ging van een grondwetsartikel, waar
in toch niets minder dan de onder
wijsvrijheid waarvoor vele jaren
is gevochten werd geregeld.
We blijven nu echter wel zitten met
een nogal verouderd artikel in de
grondwet. In de praktijk zal dat
echter niet al teveel problemen op
leveren: er wordt immers al jaren
met dit verouderde artikel gewerkt.
De kamer heeft nu in ieder geval
weer vier jaar om over een eventue
le vernieuwing na te denken.
kerkewerk". Ds. Alkema zoekt de
schuld daarvoor ook bij zich zelf.
„Alleen"
Ds. Tj. Alkema: als je dat rood wilt noemen
me ook best vinden in uitspraken
van mensen als Aanthes, maar die
zitten zo opgesloten in het CDA//.
Volgens ds. Alkema moet je „vanuit
de kerk" je niet van te voren op een
keus vastleggen. Je moet afwegen
wat er op een moment aan de orde is
en wie degene is wie onrecht wordt
aangedaan. Dat kan de werknemer
zijn maar ook de werkgever. „Maar
vaak is het de werknemer. Die staat
op de kostenkant van de balans. Als
er bezuinigd moet worden, gaat hij
er om zuiver economische redenen
uit".
Crisistijd
Ds. Alkema heeft zijn kijk op deze
dingen iet van vandaag op morgen
gekregen. Vijfenvijftig jaar geleden
geboren in Leiden, groeide hij op in
Den Haag, waar zijn ouders de crisis
tijd aan den lijve ondervonden. Na
zijn studie in Leiden stond hij eerst
in Kropswolde (Gr.), daarna in de
Rotterdamse volkswijk Feyenoord-
Hillesluis en achttien jaar geleden
werd hij wijkpredikant in Emmen.
In 1968 werd hij industriepredi
kant. De (protestantse) interkerkelij
ke Stichting Evangelie en Industrie
kwam overigens meer voort uit de
industrie dan uit de kerken. De in
middels gepensioneerde AKU-
directeur B. Vis nam het initiatief,
dat eerst mislukte. Toen een latere
poging wel slaagde, zorgde de indus
trie voor het meeste geld. De bedoe
ling om allengs de financiële basis
méér te verleggen naar de kerken,
werd niet gerealiseerd.
Een maand geleden is de stichting
zachtjes ter ziele gegaan. Bij gebrek
aan geestelijke en financiële steun
vanuit de kerken, durfde het stich
tingsbestuur het uiteindelijk niet
aan om de wegens zijn gezondheid
vertrokken ds. Alkema te vervangen.
Min of meer los opererende
kerkmensen zullen nu werk- en
denkgroepen vormen om te zien wat
er nog kan gebeuren.
„Het industriepastoraat wordt te
weinig gezien als een stuk legitiem
„Misschien heb ik te weinig duidelijk
gemaakt dat het wel degelijk een
stuk kerkewerk is". Aan de ene kant
gaf het alléén werken hem veel
armslag, maar aan de andere kant
ontbeerde ds. Alkema een basis van
waaruit hij kon werken. „Ik heb vrij
alleen gestaan hoor; er zijn wel een
aantal predikanten geweest en ook
kerkelijke groeperingen die instem
ming hebben betuigd met mijn acti
viteiten, maar ik voelde me toch wel
alleen".
Door mee te doen aan de manifes
tatie is juist voorkomen waarvoor
sommigen vreesden, namelijk dat
het een CPN-zaak zou worden,
meent ds. Alkema..Het hele verhaal
klopt trouwens niet Er zitten men
sen in het comité namens de PvdA,
de PPR, de CPN, het maatschappe
lijk werk, het vormingswerk, het
werklozencentrum, de samenle
vingsopbouw en - ook al weigerde
het district - plaatselijke NW-
mensen en wij dus met zijn tweeën.
De CPN heeft ook geen enkele po
ging gedaan er een partijpolitieke
zaak vah te maken".
Fré Meis
Ds. Alkema zou dat ook niet op prijs
gesteld hebben. Bij de manifestatie
was onder de politici van verschillen
de partijen ook de communist Fré
Meis aanwezig. „Ik heb hem gezegd
het niet verstandig te vinden als hij
zou praten, maar hij was dat ook niet
van plan. Ik vind het toch ook wel
belangrijk om aan buitenkerkelijken
- zoals communisten - die de kerk
vaak als zo raar vaag zien. te laten
merken dat je ook met hün proble
men bezig wilt zijn".
Na afloop had Meis tegen Alkema
gezegd: „Ik heb nog nooit de handen
op elkaar gehad voor een dominee,
maar deze keer is dat gebeurd". De
evangelische aspiraties van de Em
mer dominee drongen ook door in de
Statenzaal van de buurprovincie
Groningen. CPN-woordvoerder
Leeuwerik hield ds. Alkema daar
aan het CDA voor als voorbeeld van
„iemand uit rechtse kring die voor
de arbeiders opkomt".
DE
(TJ
VAN EEN LEZER
'Tekeningen, bij voorkeur in liggend formaat* sturen aan: Trouw,
jury politieke prent. Postbus 859, Amsterdam. Naam en adres aan
de achterzijde vermelden. Voor geplaatste prenten is er een
boekenbon.
2< kameB.-
(tëltflFeiNC-
onder redoctie van loes smit
Om er achter te komen waar de
kerststal vandaan komt, moeten
we zo'n kleine 750 jaar In de ge
schiedenis teruggaan, weet me
vrouw Voorsteegh uit Doorwerth.
Zij beschreef het ontstaan van de
kerststal eigenlijk voor de
kerstbij lage die, zoals u intussen
zelf hebt kunnen constateren, al
boordevol was. Daarom hieron
der nóg een stukje „krant door de
lezersu>ant ook de foto van de
kerststal is ons door een lezer
toegestuurd, oorspronkelijk
eveneens bedoeld voor het
kerstnummer. We laten nu eerst
mevrouw Voorsteegh aan het
woord.
„Het was Franciscus van Assisi.
die in 1223 op de gedachte kwam
de kerststal uit te beelden, met
kribbe, os en ezel.
Franciscus had een moeilijke tijd
achter de rug. In de aanvankelijk
grote eensgezindheid onder zijn
volgelingen, de minderbroeders,
waren allerlei meningsverschil
len gerezen over de strenge voor
schriften van de orde. Hij was ten
slotte gedwongen, in opdracht
van het kapittel, nieuwe regels op
te stellen. Korter en vooral meer
aangepast aan het kerkelijk
recht, al bleven de nieuwe regels
streng in alles wat onderwerping
aan het evangelie en met name de
praktijk van de armoede betrof.
Voor deze impulsieve, spontane
en dichterlijke man was dat niet
zonder strijd en lijden gegaan.
Toen dan ook op 23 november
1223 de nieuwe regels door paus
Honorius m toerden goedge
keurd, was Franciscus nauwe
lijks blij met dit succes. Hij voel
de zich ziek en uitgeput. Hij had
nog maar één verlangen: zich te
rug te trekken om zich met zijn
drie naaste gezellen Leone, Ange
la en Ruffino voor te bereiden op
het komende kerstfeest.
Ze trokken weg en kwamen in de
buurt van Rieti, halfweg Rome en
Assisi, in het gehucht Qreccio.
Tussen de arme boeren kon Fran
ciscus zijn boodschap weer
uitdragen: de prediking van ne
derigheid, naastenliefde en vre
de. Hij vatte het plan op om in
deze gemeenschap de stal van
Bethlehem na te bootsen met een
kribbe, os en ezel Om te voorko
men dat deze handeling als een
ongeoorloofde nieuwigheid zou
worden uitgelegd, vroeg hij eerst
de paus toestemming om op deze
wijze het kerstevangelie te mogen
brengen. Die toestemming kreeg
hij.
Zo breekt dan de kerstnacht aan.
In het berglandschap, even bui
ten het dorp. staat een simpel
onderkomen, met stro op de
grond, een kribbe en een levende
os en ezel. Daarbij is een altaar
opgerichl waar straks door de
priester de mis gelezen zal wor
den. De broeders staan er om
heen. De mensen, toegestroomd
uit Oreccio en omgeving, verlich
ten de plek met flambouwen.
Franciscus. als dienstdoend dia
ken helemaal opgaand in dit ge
beuren, zal in heilige ontroering
het evangelie zingen. Daarna zal
hij de mensen op zijn meeslepen
de wijze toespreken, hun vertel
lend van de koning, die zich arm
maakte voor ons en zo het kind
van Bethlehem werd. In de don-
kere nacht zal de echo van de
liederen weerklinken langs de be
boste berghellingen.
De legende vertelt nog, dat een
van de kruisridders uit Oreccio
een kleine mooie baby zag in de
kribbe en dat Franciscus hem in
zijn armen hield, als om hem te
wekken.
Ha deze gebeurtenis in Oreccio in
1223 is dit kinderlijk ontroerende
toneel in de loop der eeuwen van
levend „spel" verstild tot de uit
beelding van de kersteschiedenis,
de kerststal zoals wij die nu
kennen".
Pater J. van Westerhoven uit het Noordbrabantse Bavel stuurde ons
deze foto van een kerststal met op de achtergrond een uitbeelding van
Bethlehem en schreef er deze informatie bij: de kerststal staat in José
Bulhoès, een van de bijkapellen van de parochie Parque Flora in het
Braziliaanse bisdom Nova Igua<;u. Dit bisdom was onlangs in het
nieuws, doordat de bisschop van Nova Iguacu overvallen werd. De
overvallers knipten hem alle kleren van het lichaam, spoten hem met
een spray geheel rood en lieten hem naakt achter. De bisschop komt
namelijk op voor de kleine man en daarom hebben de kapitalisten, wie
dat niet zint, groepjes jongelui aangeworven om voor hen overvallen en
andere vuile werkjes op te knappen. De bisschop, zeiden de overvallers
nadrukkelijk, was een „rode bisschop" en daarom spoten zij die
„communist" rood.
De hierbij afgedrukte uitbeelding van het kerstgebeuren is gemaakt
door een Nederlander, pater Adelbertus van Velsen uit Den Haag. die
op 26 maart 1973 op 71-jarige leeftijd in Nova Iguagu in het ziekenhuis
overleed.
De eerbiedwaardige Engelse
krant The Financial Times die
zich, zoals de naam al zegt, vrijwel
uitsluitend met auto's, huizenbe-
zit, de beurs en andere financieel-
economische zaken bezighoudt
is vanwege de kerst aan het pud
ding-proeven geslagen. Eén pagi
na wordt voor het grootste deel
Ingenomen door foto's van over
het algemeen ook zeer eerbied
waardige personen met wijd open
mond en een daarheen op weg
zijnde lepel, waarop een hapje
„Christmas pudding". Daaronder
is de uitslag van de proeverij afge
drukt Met open mond zijn onder
•meer afgebeeld de burgemeester
van Londen, Sir Robin Glllett, en
Sir Charles Forte, hoogste baas
van Europa's grootste hotelgroep.
De Christmas pudding een in
Engeland al 2500 jaar oude tradi
tie kost daar ongeveer 1,25
(de goedkoopste) tot 5,50, afhan
kelijk van het merk.
door hans de Jong
Gisteren vertelde ik u al, dat
Kerstmis dit jaar koud be
looft te worden met lichte
vorst in de nacht. Vandaag
kan ik daar aan toevoegen,
dat er ook kans is op enkele
winterse buien, die vanuit
noordelijke richting ons land
zullen binnendringen. Deze
zullen in hoofdzaak hagel of
natte sneeuw produceren en
in de loop van Kerstmis arri
veren. In de kustgebieden,
met name de noordelijke,
kan dat gepaard gaan met
tijdelijk aanvoer van iets
minder koude zeelucht, maar
later volgt er hernieuwde da
ling van temperatuur, waar
bij in het binnenland de toe
stand met nachtelijke vorst
en waarschijnlijk ook gladde
wegen terugkeert. De kans
op een wat wittere sfeer lijkt
voor tweede kerstdag iets
groter dan op de eerste, spe
ciaal in het binnenland en in
het oosten van Nederland.
Zuidwest-Nederland bevindt
zich wat verder van het
strijdgewoel verwijderd en
mogelijk blijft het daar over
wegend droog.
Eindelijk heeft de natuur gis
teren eens wat duidelijker ge
schetst, langs welke lijnen
het weer in de komende da
gen zal verlopen. Die duide
lijkheid werd in dit geval ver
schaft door vrij sterke
luchtdrukdalingen in noord
en midden-Scandinavië,
soms van meer dan vijf milli
bar in drie uur. En dat terwijl
er woensdagmiddag nog ho-
gedruk heerste. Er is daar
ruimte gekomen voor een
koufront van een depressie
boven noord-Scandinavië
(995 mb.) dat een zuidooste
lijke koers volgt.
Achter het front blaast met
krachtige tot stormachtige,
noordelijke winden, net als
een tijdje geleden, noord-
poollucht over het eilandje
Jan Mayen (gistermiddag -8
gr. C.). Hogedruk boven oost-
Groenland (1.042 mb.) en IJs
land* (1.038 mb.) bevorderen
dit proces.
Als het een beetje wil. zal het
daardoor ook tussen kerst en
oudjaar vriesweer zijn, met
zelfs de mogelijkheid van
matige stralingsvorst in de
nacht.
Als de winterse buien er ko
men, zal het kerstweertype
van 1976 iets weghebben van
dat van 1912. 1914 en 1917.
Toen stormde het er boven
dien nog bij. De fraaiste witte
kerst van deze eeuw was die
van 1938 met 10 tot 15 graden
vorst boven een dik sneeuw
dek. De laatste maal dat zich
ergens in Nederland een wit
te kerst voordeed, was in 1970
(in het noorden bij drie tot
vijf centimeter sneeuw). In
1968 was de tweede kerstdag
sneeuwachtig. Uiterst
zeldzaam was de serie van
drie jaren achtereen met een
witte kerst, namelijk de be-
gin-Jaren-zestig.
De Londense computers hou
den ons voor, dat er op zijn
minst tot half januari nog
meer droog en vast weer op
het programma staat met
een gemiddeld ver onder nor
male temperatuur, onder
meer in zuid-oost-Engeland.
Stormen zullen door deze si
tuatie minder vaak voorko
men dan normaal en dat is
toch maar winst. Het zeewa
ter is te koud van Straat Da-
vis tot Finis te rre ten westen
van de Golf van Biskaje en te
warm in de Denemarken
Straat en de zuidelijke en
westelijke delen van de At
lantische Oceaan. Het circu
latiepatroon van de at
mosfeer op het noordelijk
halfrond van medio novem
ber tot medio december had
wel iets weg van dat in de
jaren 1884,1886,1903 en 1904.
De wintersporters krijgen
met de kerst waar voor hun
geld in Oostenrijk, Zwitser
land. zuid-Duitsland en
noord-Italié. In Chamonix en
omgeving is alles ook oké. in
de Vogezen is het maar ma
tigjes. met 30 cm sneeuw,
maximaal 60. In de Ardennen
is skieén niet mogelijk. Er
ligt geen sneeuw. Ook de Eif
fel. Sauerland en de Hartz
zijn uigevallen door te weinig
sneeuw. Heel wat beter was
het gistermiddag in zuid-
Noorwegen met rustig en
koud weer: 20 gr.C. Geilo
in het Halllngdal melde 80
cm sneeuw. Lillehammer in
het Gulbrandsdal 35 cm. De
situatie zal hier wel wat
slechter worden door een
koufront met sneeuwbuien
en ook wind. Als de drukda-
lingen ook boven de Oostzee
goed doorzetten, kan zondag
of anders begin volgende
week ook in het Alpengebied
eindelijk weer eens een vers
pak sneeuw tegemoet wor
den gezien.
HOOGWATER
25 dec. 1976 Vlissin gen
4.37-17.01, Haringvlietslulzen
4.52-17.11, Rotterdam 6.33-
19.16, Scheveningen 5.51-
18.11, IJmulden 6.31-18.51.
Den Helder 10.19-22 57, Har-
lingen 0.30-12.49, Delfzijl 2.38-
15.05
HOOGWATER
26 dec. 1976 Vlissingen
5.18-17.46, Haringvlietslulzen
5.37-17.53. Rotterdam 7.22-
20.00, Scheveningen 6.34-
18.52, IJmulden 7.18-19.36,
Den Helder 10.50-23.27, Har-
lingen 1.14-13.27, Delfzijl 3.07-
15.45
HOOGWATER
27 dec. 1976 - Vlissingen
6.02-18 38. Haringvlietslulzen
6.18-18.38. Rotterdam 8.01-
20.44, Scheveningen 7.15-
19.35, IJmulden 8.02-20.22,
Den Helder 11.16-23.54. Har-
lingen 1.49-13.59. Delfzijl 3.45-
16.26