Ze zouden best de pastorie
eens kunnen bezetten
Vandaag
Evangelischen in
Afrika vinden elkaar
„Ook dit kabinet wil
zondag in ere houden"
fllsllla&ll
fhaÉalil
Hulpactie
voor
faculteit Aix
Ds. F. H. Veenhuizen (gediplomeerd opbouwwerker):
GROOT
NIEUWS
VOOR U
Onze adressen:
Britse zendingsraad
in raad van kerken
Nieuwe boeken
VOORBIJGANGER^
DONDERDAG 23 DECEMBER 1976
KERK
TROUW/KWARTE
De Apeldoornse ds. F. H. Veen-
huizen <45 jaar), sinds gisteren
de eerste en enige gereformeer
de dominee die tegelijk gedi
plomeerd opbouwwerker is. zal
niet direct bevorderen dat een
groep gemeenteleden de predi
kant gijzelt, maar. zegt hij ani
merend, ze zouden best de pas
torie eens kunnen bezetten
Hij maakt deze opmerking niet
om mij in de gelegenheid te
stellen, een pakkende kop bo
ven het verslag van ons ge
sprek te zetten, hij wil goed
duidelijk maken dat de men
sen die moeite hebben met de
kerk. niet moeten afhaken,
maar in de kerk hun mond
moeten opendoen en zich daar
moeten roeren. Hij zegt ook:
groepsvorming is verre te ver
kiezen boven een uittocht
De laatste keer dat ik ds. Veenhuizen
sprak, was vier jaar terug, toen hij
van Amsterdam-Noord vertrok naar
Apeldoorn, waar hij in dienst kwam
van de gereformeerde kerk als evan
gelisatiepredikant en opbouwwer
ker Ik wilde toen graag wat meer
weten over dat opbouwwerkerschap
in de kerk. Hij beloofde: over een
paar jaar. als ik er een beetje inzit,
krijg je een verhaal. Ds. Veenhuizen
heeft woord gehouden en vertrouwt
me nu toe dat hij destijds nauwelijks
een behoorlijke omschrijving van
zijn nieuwe functie had kunnen
geven
Ds. Veenhuteen: „Ik had er wat aan
geroken toen ik bij mijn doctoraal
studie terecht kwam bij de kwestie
van het begeleiden van verande
ringsprocessen. want daarin speelt
opbouwwerk zijn rol Maar overi
gens iedere dominee kan zich
met enig fatsoen een opbouwwerker
noemen, hij bouwt immers de ge
meente op'1 Maar hier gaat het om
een vak dat gegeven wordt op sociale
academies, naast bij voorbeeld
maatschappelijk werk en cultureel
weck. Opbouwwerk is de jongste loot
van het welzijnswerk.
Het grondmotief is dat Je een ge
meenschap een buurt, een wijk,
een bepaalde categorie mensen
helpt om zelf de eigen problemen op
te lossen. Dus niet: betuttelend wat
voor de mensen doen. maar hen acti
veren het zélf te doen. Niet zeggen
wat ze moeten willen, maar vragen
wat ze willen De opbouwwerker is
een deskundige die geleerd heeft:
een bevolkingsgroep helpen zich be
wust te worden van haar situatie én
helpen om een meer gewenste situa
tie te bereiken
We hebben in ons land een periode
gehad, dat het opbouwwerk veel pa-
ternalistischer was. toen kwam het
er op neer dat opbouwwerkers het
overheidsbeleid aan de mensen
moesten verkopen Er moesten hui
zen afgebroken worden voor een
door A. J. Klei
nieuwe weg. of de huren dienden
omhoog te gaan. de overheid wilde
zo min mogelijk trammelant en dan
draafde de opbouwwerker op om uit
te leggen hoe fijn zo n nieuwe weg
we) was en welke fraaie kanten er
uiteindelijk aan een hogere huur
konden vastzitten
Maar wat heeft dit allemaal met het
kerkelijk leven te maken?
„Stil maar. dat komt. Tegenwoordig
zal een opbouwwerker, wanneer de
buurt sanering van z'n woningen
niet nodig vindt en ook kan vertellen
waarom niet. samen met die buurt in
't geweer komen tegen de op tafel
liggende saneringsplannen. De
opstelling is harder geworden en er is
ook meer oog gekomen voor de on-
derliggenden in de maatschappij,
die toch niet alles over zich heen
hoeven laten gaan. Nu kom ik bij de
kerk Opbouwwerk is dus uit op de
zelfwerkzaamheid van de mensen,
die moeten het zelf doen en zelf waar
maken en niet wachten tot een ander
het voor hen zegt of doet. Dat is
bijbels en reformatorisch gedacht,
we praten immers graag over het
ambt aller gelovigen, al brengen we
er niet bar veel van in de praktijk,
maar goed. daarvoor is dan het op
bouwwerk.
Bovendien, samen aan de slag gaan
bevordert de gemeenschap, 't Is niet
voor niets dat heel wat dominees
met enig heimwee terug denken aan
de tijd, dat er kerken moesten wor
den gebouwd of opgeknapt, toen was
je met elkaar aan iets bezig. Wat ook
een bijbelse gedachte is, is dat je
daar je eerste aandacht geeft, waar
de achterstand het grootst is. Ik ben
ervan overtuigd dat je veel ellende in
de kerk kunt voorkomen door de
aanpak van het opbouwwerk."
Kun je daar voorbeelden van geven?
a..Genoeg. Je hoeft maar om je heen
te kijken. Ergens zitten gemeentele
den te mokken, dat de dominee zo
slecht catechiseert. De jongens zijn
er niet naasrtoe te krijgen, en eerlijk
gezegd, 't is te begrijpen. De domi
nee is verder een beste man,
maar Zo'n situatie kan voortzeu-
ren, met alle kwalijke gevolgen van
doen. Wat kan nu een opbouwwer
ker doen? Hij kan. omdat hij met
zijn speciale kennis van en inzicht in
veranderingsprocessen bevorderen
dat die gemeenteleden naar hun do
minee toestappen met hun bezwa
ren en hij kan ook bevorderen dat de
dominee niet steigert, als z'n ge
meenteleden hem vragen, eens een
catechetencursus te vragen.
Een ander voorbeeld. Overal willen
de bejaarden graag bezoek hebben
van de dominee en liefst op gezette
tijden, maar de man heeft amper
tijd en dan hoor je: we zien 'em
nooitMaar heeft men die bejaar
den ooit gevréégd welke vorm van
pastoraat zij wensen? Hebben ze
ooit met de dominee mogen mee
denken en mee-beslissen over de
vraag: hoe moet de dominee zijn tijd
verdelen over de verschillende (leef-
tijdsigroepen van de gemeente?
Als ze daarin wèl zouden mogen
mee denken en dan natuurlijk ook:
meebeslissen, dan heb Je een grote
kans dat ze zeggen: de dominee
heeft bij anderen veel moeilijker
pastorale problemen op te lossen,
laten wij als bejaarden maar wat
meer met elkóèrr pastoraal bezig
zijn. In weer een andere plaats erva
ren sommige gemeenteleden de do
minee en de kerkeraad als veel te
.eenzijdig. Alles moet één bepaalde
kleur ademen, ze dreigen er in te
stikken en lopen weg.
Waarom steken ze de koppen niet
bij elkaar? Ze hoeven mijnentwege
de dominee niet te ontvoeren of zo.
maar ze zouden best eens met z'n
allen de pastorie in kunnen gaan
met de mededeling: we gaan niet
weg voordat we weten, waarom onze
visie op de zaak nooit gehoord mag
worden. Laat ze maar een groep
vormen, een actiegroep. Altijd beter
dan afhaken. Je kunt het leuk vin
den of niet, maar de verontrusten
laten zich tenminste horen, zij orga
niseren zich en geven te kennen dat
ze niet alles pikken. Daar kon wel
eens een opbouwwerker achter zit
ten! Begrijp me goed. ik praat niet
over hier en daar de boel wat oppor
ren, maar over nou. noem het
maardemocratisering. Het moet
van onderop op gang komen, niet
van bovenaf gedicteerd worden. Ik
kan me soms kwaad maken over het
gemak waarmee een gemeente, die
toch als mondig te boek wil staan,
slikt hoe er voor en over haar bedis
seld wordt.
Laat zat ik in de kerk, waar collega
X zou preken. Vlak voor de dienst
komt een ouderling meedelen, dat
niet ds X maar ds IJ zal voorgaan.
Punt. uit. Ik wou opstaan en vragen
of wij, volwassen gemeente soms
ook mochten weten waaróm, maar
m'n vrouw hield me tegen. Nou ja, 't
zou misschien onnodige consterna
tie gegeven hebben, maar je zit tóch
te denken: is hij nou ziek of had hij
geen zin vanmorgen of is hij
misschien geschorst
Maar door al die voorbeelden ver
geet ik haast iets heel belangrijks:
opbouwwerk heeft met structuren
te maken, met de organisatievorm!
Ik geloof dat de huidige organisatie
vorm van de kerk belemmerend
werkt. Als evangelisatiepredikant
zeg ik: de structuur die we nu heb
ben belemmert de gemeente om een
getuigende gemeente te zijn. En ook
daarbij kan het opbouwwerk hel
pen. We hebben een organisatie
vorm nodig die het getuigenis en de
dienst van de gemeente in de sa
menleving bevordert.
Dc opbouwwerker moet helpen om
die structuur te zoeken en om de
veranderingen die daarvoor nodig
zijn (verbeteringen bedoel ik dan,
natuurlijk) in te voeren. Vaak mis
lukken experimenten in de kerk.
Waarom? Omdat het zulke slechte
ideeën waren? Welnee, de ideeëén
zijn vaak heel goed. Maar het ont
brak aan de deskundige begeleiding
van het veranderingsproces."
Hoe lang heeft de studie geduurd?
„Ik heb vier jaar lang een part-time
opleiding voor opbouwwerker ge-
t A
T, f
Ds. F. H. Veenhuizen
volgd aan de katholieke sociale aca
demie in Den Haag, dat was de enige
waar een part-time opleiding was.
Anderhalve dag per week. Niet gek
hè. een kerk die je opdraagt om je
eens te verdiepen in een heel andere
werksoort. Het vergroot je werkmo-
gelijkheden. Ik doe de 22ste decem
ber examen, dus voor 't geval je wat
over dit gesprek schrijft, dan alsje
blieft nè die datum, en niet als ik
zak."
Akkoord. Intussen zie ik nog niet dat
je met opbouwwerk alles kunt glad
strijken.
„Dat heb je mij ook niet horen zeg
ge. Ik beweer evenmin dat je na
studie van gedragingen en verander
ingsprocessen en met behulp van
aangeleerde technieken de boel zo
maar in beweging zet. Trouwens,
gladstrijken? Ik hoor liever lawaai
dan dat ik. zoals nu, getuige ben van
een voortdurende stille aftocht."
ADVERTENTIE
nu in een
stijlvolle
moderne uitgave
met meer dan
200 kleurenfoto's
Formaat 20 x 27 cm. 430 blz.
Prijs gebonden 35.-
Ook verkrijgbaar
bij de
boekhandel
Nederlands
Bijbelgenootschap
Postbus 620, Haarlem
advertentie
Interview met
prof. dr. Goudzwaard
Valt onze wereld eigenlijk nog wet
te redden'
Dr Buskes over de eenzijdigheid
van het kerstfeest en de ver
rechts inf
Plannen in Almelo niet Én het be
lang van Brazilianen.
Congres al lang blij dal het CDA
er is
De mejtiaanse verwachting In het
jodendom
ab prijs 28.50 per halfjaar.
Zonder postzegel verzenden aan.
Anti*.nummer 1776. Den Haag. Bel
en mag ook 070-512111 Ook ia d«
esse verkoop.
Den Uyl schrijft vereniging zondagsrust:
Van een onzer verslaggevers
EDE „Ook dit kabinet wil de zondag als rustdag in ere houden.
De leden van het kabinet, een ieder vanuitzijn eigen overtuiging,
zijn zich ervan bewust, dat de zondag in onze samenleving een
geheel eigen karakter heeft."
AMSTERDAM
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948.
Westblaak 9, Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
Dit schreef minister-president Den
Uyl terug op een protestbrief van de
Nederlandse vereniging tot bevorde
ring van de zondagsrust en de zon
dagsheiliging. naar aanleiding van
het feit. dat het kabinet een keer op
zondag vergaderde. Premier Den Uyl
gaf de vereniging de verzekering, dat
het kabinet of leden daarvan niet
dan bij hoge uitzondering op zondag
bijeenkomen, en dan alleen na
zorgvuldige overweging.
Den Nederlandse vereniging tot be
vordering van de zondagsrust en de
zondagsheiliging is onder leiding van
haar voorzitter, de oud-
gereformeerde predikant van Rhe-
nen ds. J. van Prooyen. al 22 jaar
actief in het schrijven van pro
testbrieven overal waar de zon
dagsheiliging niet in acht wordt ge
nomen Dat kan betrekking hebben
op beurzen, concerten, kermissen,
studieconferenties, sportmanifesta
ties tot reclame-vluchten op zondag
toe. Elk jaar publiceert de vereni
ging een jaarverslag, waarin alle ge
schreven brieven worden gemomo-
reerd en waaruit ook blijkt, dat de
aangeschreven instanties dikwijls
niet de moeite nemen om te rea
geren.
Dat kan echter niet gezegd worden
van de ministers. Over het bewuste
kabinetsberaad op zondag 30 no
vember 1975 (het ging over de loon
matiging voor het jaar 1976) schreef
minister Boersma aan de vereniging
terug: „Er was een dwingende nood
zaak tot ombuiging van het inflatie
tempo. tot maatregelen ter beper
king van kostenstijgingen en ter
voorkoming van verdere verminde
ring van de werkgelegenheid Hier
stond het welzijn, het geluk van dui
zenden medemensen op het speL
Daarom geloof ik. dat het hier ging
om zodanige belangen, dat ik mij
niet mocht laten weerhouden door
een opvatting van wettische zon
dagsheiliging. Naar mijn stellige
overtuiging zou dat in strijd zijn
geweest met hetgeen Jezus Zelf ons
geleerd heeft over de sabbat."
De vereniging protesteerde ook te
gen de officiële aankomst van presi
dent Nyerere van Tanzania op een
zondag. Hier antwoordde minister
Van Agt, „dat ik uw vermaan aan de
overheid om de zondag niet te ont
heiligen ernstig neem. Hetgeen u
schrijft spreekt mij aan. Helaas moet
ik uit eigen ervaring vaststellen, dat
leden van het Koninklijk Huis. van
de regering en andere overheidsdie
naren zich op de zondag niet steeds
aan de vervulling van de hun opge
dragen taken kunnen onttrekken.
Zij verrichten die taken echter in
dienst van het algemeen belang."
Blijkens het jaarverslag schrijft de
vereniging ook regelmatig aan leden
van het Koninklijk Huis. maar deze
brieven worden „uit pièteitsoverwe^
gingen" niet gepubliceerd.
LONDEN De Britse raad van ker
ken en de Britse zendingsraad heb
ben besloten om samen te gaan. Het
werk van de zendingsraad zal wor
den voortgezet als een vijfde afde
ling van de raad van kerken. Van de
integratie verwacht men. dat de za
ken van wereldzending en wereld
evangelisatie voorname onderwer
pen zullen worden op de agenda van
de Britse raad van kerken. Bij de
zendingsraad zijn 44 zendingsorga
nisaties aangesloten.
Jörg Zink: 'Ogen van Ikbt'. Uit*.
Gooi en Sticht. Vertaling Theo Go-
vaart- Omvang 134 pag. Prijs 25,
'Ogen voor dit licht' is een soort
meditatie-boek voor de kerst-tijd,
geschreven door Jörg Zink en uitste
kend vertaald door Theo Govaart.
De ondertitel luidt 'Overwegingen
over de menswording van God'.
Fraaie reproducties illustreren de
tekst. Het is een mooi boek gewor
den waarin Jörg Zink op zijn best is.
Zijn eigen teksten wisselt hij al met
verhalen en legenden.
Het meest aangrijpende verhaal is
de inmiddels vermaard geworden
geschiedenis van Jossel Rackower,
één van de joden die in de strijd in
het ghetto van Warschau tot aan het
bitterste einde heeft meegemaakt
De volledige tekst van Rackowers
afscheidsbrief aan God en aan de
mensen, is afgedrukt. Daarom al
leen al is dit boek zijn prijs waard.
NAIROBI De pan-Afrikaanse assemblee van evangelische
christenen heeft in haar slotzitting de scheiding tussen een
persoonlijke en een maatschappelijke dimensie van het evange
lie afgewezen.
De Apeldoornse nieuwtestarnenti-
cus prof. dr J. P. Versteeg heeft dit
jaar driemaal een lezing gehouden
over de verhouding van het werk
van de Heilige Geest en het werk
van de gelovige volgens het Nieuwe
Testament (hij sprak voor predikan
ten van zijn eigen, christelijke gere
formeerde kerken, voor de buiten-
verbandse vrijgemaakte gerefor
meerde predikanten en voor theolo
gische studenten in het Zuidafri-
kaanse Potchefstroom).
Deze voor
dracht is nu. in uitgewerkte vorm.
verschenen als nr. elf van de reeks
„Apeldoornse studies", die uitgege
ven wordt door Kok te Kampen De
titel Is: „De Geest en de gelovige
de omvang 31 pagina's en de prijs
7.50
In een van haar conclusies zegt de
assemblee: „Wij verzetten ons tegen
iedere opvatting, die de relatie van
de blijde boodschap tot de maat
schappij ontkent, maar evenzeer de
opvatting, die het evangelie uitslui
tend op de maatschappij richt ten
koste van het persoonlijke en eeuwi
ge heil van de menselijke ziel."
De assemblee, die twee weken heeft
geduurd, is door negenhonderd alge
vaardigden uit geheel Afrika bijge
woond. Hoogtepunt was een open
luchtsamenkomst onder leiding van
Billy Graham. In het Uhuru-park
riep de Amerikaanse evangelist de
55.000 aanwezigen op tot bekering en
vernieuwing en eenheid in Christus.
Een dreigend conflict tussen het
Zuidafrikaanse parlementslid Gra
ham Mcintosh, die het maatschap
pelijk systeem in zijn land verdedig
de. en de Zuidafrikaanse theoloog
David Bosch, die juist voor een geïn
tegreerde gemeenschap van zwarten
en blanken pleitte, leidde tot een
resolutie van de assemblee. Daarin
wordt iedere vorm van discriminatie,
onderdrukking en uitbuiting afgewe
zen, omdat alle mensen voor God
gelijk zijn en daarom dezelfde waar
de en waardigheid bezitten. Dezelfde
resolutie wijst echter geweld af als
methode om gelijkheid te be
werkstelligen. De enige weg is „de
vredelievende weg van het kruis",
aldus de resolutie.
Na afloop van de assemblee zei voor
zitter Gottfried Osei-Mensah. bijzon
der tevreden te zijn over het verloop
van de discussies. Het doel ls be
reikt, zo zei hij, namelijk „een ge
meenschap van geëngageerde chris
tenen" te vormen.
De coördinator van de assemblee,
John Wilson, meende, dat de span
ningen in de discussies over Zuid-
Afrika hebben geleid tot een over
eenstemming tussen de verschillen
de richtingen binnen de assemblee.
Zowel de zwarten als de blanken zijn
tot het besef gekomen, dat allen in
Zuid-Afrika onder de huidige
omstandigheden lijden. Zij hebben
elkaar als broeders in Christus aan
vaard. aldus Wilson.
Van een onzer verslaggevers
MIJDRECHT Het internationaal
reformatorisch verbond is een actie
begonnen ten behoeve van de gere
formeerde theologische faculteit
van Aix-en-Provence (Frankrijk).
Het verbond heeft een comité
„Vrienden van Aix" in het leven
geroepen, dat de eerstkomende tijd
25.000 gulden per jaar voor dit doel
in Nederland bijeen wil brengen.
De faculteit van Aix-en-Provence
werd najaar 1974 opgericht. Het ini
tiatief hiertoe was genomen door
een aantal predikanten en andere,
leden van de hervormde kerk in
Frankrijk en de (kleinere) evange-
lisch-gereformeerde kerk. Zij von
den. dat de bestaande protestantse
faculteiten van Parijs en Montpel-
lier de laatste Jaren te weinig naar
de kerken toe werkten en bovendien
sterk liberaal getint zijn.
De nieuwe faculteit blijkt te voor
zien in een duidelijke behoefte. Zij
heeft thans 45 studenten, waarvan
de meesten ook metterdaad voor
het gemeentepastoraat hebben ge
kozen. Zij worden opgeleid door vier
fulltime en twaalf parttime docen
ten onder leiding van prof. Pierre
Courthial. De faculteit is onafhan
kelijk. zowel met betrekking tot de
synodes van de genoemde kerken
OVERWEGING
weer wordt het kerst
er komt geen einde aan
weer zingen wij
van herders en van wijzen
en altijd weer opnieuw
gaat dat verhaal
dat eindigt in een stal;
wij vragen. Heer,
wat Uw bedoeling is
wij horen van het licht
en blijven in het donker
de vrede is ons aangezegd
maar angst en bitterheid
omringen ons
als regenval en mist
geen hand voor ogen;
of zijt Gij in dit alles
de Man die ons uitdaagt
het levend Woord
wat om ons antwoord vraaj
de Schepper die ons roept
om met Hem mee te doen
en is dit de troost
van deze dagen
dat u begonnen bent en altijl
weer beginnen wil
en is dit dan Heer,
voor die geloven
de aanvang van uw rijk
Beroepingswerk
nci
(|S!
NED. HERV. KERK
Beroepen te Wezep en Kinderdijk
C. A v d. Sluijs te Poederooijen; tA
Klooster-Ter Apel: F. J. Brinkman
te Surhuizum; te Zwijndrecht en t
Berlikum; C. G. Verwoert te Leei
dam; te Nieuwe Pekela: W. Oostei
wal te Zevenhuizen (Gr.).
Aangenomen naar Veenendaal: dr
Broekhuis te Schoonhoven.
Bedankt voor Maassluit: D. Noord
mans te Apeldoorn.
Intrede op 28 dec. te Driesum: kand A
P. Schalk te Gorinchem. 1 fl
GEREF. KERKEN
Afscheid op 26 dec. van Niezijl: A. i
Plaatzer ber. te Heerenveen; 31 dei Q
van Borger: H. Willems wegens emf
ritaat. N
lts
GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bero^ (ji
pen Zwolle: J. Strating
Winschoten.
Bedankt voor Groningen N., Axe*oe
Rotterdam O, Ureterp en Voorburjg 1
M. H. Sliggers te Alkmaar-Broek o
Langedijk. pro!
zij
GEREF. GEMEENTEN het
Bedankt voor Aalburg: J. Mol I or
Rijssen. nni
Beroepen te Scherpenreel: A. Hoten
gerland te Krabbendijke. ad:
led.
CHR. GEREF. KERKEN ig
Beroepen te Thesinge: kand. J. tod
Hardeman te Apeldoorn. kt
Dr. M. A. M. Klompé
Dr. M. A. M. Klompé verlaat per pra
januari de pauselijke commissld«
„Justitia et Pax" (gerechtigheid eiwij
vrede). Vanaf de oprichting, tieder
jaar geleden, is zij lid van deze in tel D;
nationale commissie. Na Uen ja#»er
experimenteren kreeg deze commiJ v
sie deze maand een volwaardigs C
plaats binnen het Romeinse b$or
stuursapparaat, al is het nog ondulziji
delijk of de commissie meer armslal t<
krijgt. Het laatste jaar werd hi„oi
commissiewerk op een zeer laag p^
tje teruggedraaid en werd opheffinjjp
gevreesd. Dr. Klompé had haar bt
sluit zich niet meer beschikbaar f~£
stellen reeds voor de reorganisatre^
genomen. Zij vindt het belangrijlv°
dat er vers bloed In de commissi:0
komt, met name uit de derde werelfe
Zij blijft wel voorzitter van de N?
derlandse commissie „Justitia lch'
Pax". na
flOE
te
als ten aanzien van het onderwijl»
systeem van de Franse staat, ij-
kan in zekere zin beschouwd wordöT
als een voortzetting van de destijd
in Aix bestaande onafhankelijk
theologische faculteit, die ook vai
uit Nederland ondersteund werd.' de
Sc
Voorzitter van het comité ,.Vriend^K'
van Aix" is ds P. Kolijn. hervorn# e
predikant te Krimpen aan den lJ|Pr(
sel. Penningmeester is notaris P. r va
Westhoeve te 's-Gravendeel. 1 P1