Russische joden verdiepen zich in hun eigen cultuur I Prof. Veen hof en de envelop, ds. Velema en de snuiter, ds. Groenenberg en 't minnen Vandaag Lutherse kerkleider over einde zending Symposium gaat ondanks tegenwerking door Een kerstnacht voor Parijs Onze adressen: GROOT NIEUWS VOOR U Ruim 150 kerst-inns in het land VOORBIJGANGERS eerst geloven dan zien DINSDAG 21 DECEMBER 1976 KERK/BINNENLAND TROUW/KWARTET 2 door James Dorsey ..In Moskou gaan ondanks de terreurmaatregelen van de autoriteiten professor Fain en Victor Prestin door met het organiseren van een openbaar Symposion over Joodse Cultuur. Zij demonstreren de moed van moderne Makabeeën", aldus de tekst van een advertentie van het Nederlandse Solidariteitscomité voor de Russische joden in het Nieuw Israëlitische Weekblad van deze week. Reeds enkele weken doen de 8owJet- autoriteiten hun best om het houden van het symposion tegen te gaan. Door middel van arrestaues, verho ren en huiszoekingen tracht men de leden van het organiserende comité angst in te boezemen. Ook worden systematisch momenteel aan joden in het buitenland visa voor de Sow jet-Unie geweigerd uit vrees dat zij aan het symposion zouden willen deelnemen. Twee weken geleden overhandigden Fain en Prestin na mens het organiserende comité een petiüe voor koningin Juliana aan de Nederlandse ambassade ln Moskou waarin tegen de Russische represail lemaatregelen werd geprotesteerd en waarin de koningin gevraagd wordt om de Nederlandse vertegen woordiger bij de Verenigde NaUes de kwestie van de joodse culturele rech ten ln de 8owjet-Unle te laten aan snijden. Fain en PresUn menen dat dit sym posion de eerste serieuze joodse po ging ln de Sowjet-Unie vormt om de Russische opstelling ten aanzien van de in Helsinki overeengekomen waarborgen voor de erkenning van culturele rechten op de proef te stel len. Gezien echter de Russische re presailles is de uitslag van deze proef niet bijzonder hoopgevend. Die erva ringen van de afgelopen weken zijn des te teleurstellender omdat vol gent Prestin ..dit symposion niet door de autoriteiten met de gebrui kelijke eUketterlng van zionistische acUviteit kan worden omschreven Dit blijkt ook duidelijk uit de agen da van het symposion waarop alleen onderwerpen staan die verband hou den met het thema van het symposi on: „De Joodse Cultuur ln de Sowjet- Unie. Huidige situatie en toekomsti ge perspectieven". Open brief Dat er onder Russische Joden be hoefte aan een dergelijk symposion bestaat blijkt uit een open brief die in februari aan het 25ste congres van de communistische partij ln de Sow jet-Unie werd geschreven. In dit schrijven beklagen de Russische Jo den zich over het feit dat in te genstelling tot andere minderheden in de 8owjet-Unie de „Russische jo den geen nationale scholen, clubs, theaters en gedrukte publicaties hebben". In het schrijven stellen de ondertekenaars dat Russisch de eerste taal is van de meeste Rus sische joden, terwijl Jlddisj slechts door een uitstervende minderheid als omgangstaal wordt gebruikt. Des alnlettemin is er geen enkele Rus sische publicatie voor Joden ln de Sowjet-Unie. Wel is er een krant ln Jiddlsj, de Sowietisch Heimland. doch deze is van zeer geringe beteke nis omdat de meeste joden geen Jid- disj kunnen lezen. Pogingen om deze leemte te vullen werden in het verle den door de Russische autoriteiten hardhandig onderdrukt. In de open brief wordt een beroep op de com munistische partij gedaan óm aan deze misstanden een eind te maken. Hoe de Sowjet-autoriteiten hierover denken bleek ln een gesprek verle den week tussen de organisatoren van het Joodse symposion en de Rus sische onderminister van cultuur. Popow. Popow meende dat het orga niseren van het symposion een pro vocatie van de autoriteiten is. Let terlijk vertelde hij Fain en Prestin dat „uw benadering in strijd is met de belangen van de meerderheid van de staatsburgers met een joodse na tionaliteit Alle voorwaarden voor culturele ont wikkeling werden gecreeèrd maar u gaat ln uw programma hieraan voor bij en u benadert het probleem niet vanuit nationale maar van uit natio nalistische uitgangspunten. U eist exclusiviteit ln de benadering van de ontwikkeling van de joodse cultuur". Popow distantieerde zich verder van de opvatting dat het met de ontwik keling van de Joodse cultuur ln de Sowjet-Unie triest gesteld was. Tij dens het gesprek bleek echter dat hij zijn uitspraken nauwelijks met fei ten kon staven. Zo moest hij toege ven dat hij niet wist dat sinds 1948 nergens in de Sowjet-Unie. niet eens in het „autonoom joods gebied" van Birobidjan onderwijs in de Jiddische taal werd gegeven. Popow moest ook toegeven dat er nauwelijks nog Jid dische boeken in de Sowjet-Unie werden uitgegeven. Toch bleef Po pow bij zijn conclusie dat de benade ring van de organisatoren van het symposion „geen werkelijke be langstelling van mensen met de Joodse nationaliteit laat zien. maar aan een uitdaging en een provocatie doet denken". Op een persconferentie in Moskou sprak Fain de officiële Russische versie tegen dat Russische Joden weinig belangstelling tonen voor hun eigen geschiedenis en hun eigen cultuur. Fain wees op het feit dat steeds meer Joden in de Sowjet-Unie aan de viering van joodse feestdagen deelnemen. Ook stelde hij dat steeds meer joden zich actief met hun cul turele achtergrond bezighouden. Er worden tentoonstellingen en confe renties georganiseerd, er hebben zich theater en muziekgroepen ge vormd. vele joden zijn Hebreeuws in clandestiene studiegroepen gaan le ren en ten slotte is er een groeiende belangstelling voor ondergrondse joodse publicaties in de Sowjet-Unie. Fain vermeldde dat al deze activitei ten moeten plaatsvinden in de sfeer van een felle anti-zionistische cam pagne van de kant van de Russische autoriteiten. Dat deze officiële anti- zionistische campagne niet altijd vrij is van anti-semltische onderto nen wordt onder meer duidelijk uit de woorden van de Russische pro fessor Valery Jemeljanow, die aan het Instituut van Buitenlandse Ta len in Moskou verbonden is. Deze wijst herhaaldelijk op het feit dat tachtig procent van de economie van de niet-communistische landen in handen is van „zionistische kapi talisten". 95 procent van de propa gandistische ondernemingen in de kapitalistische wereld zijn in han den van zionisten, waarvan weer 99 procent zich ln de Verenigde Staten be vinden. Jemeljanow stelt verder dat de wereld-zionistische beweging „in een uiterst geheim kader werkt", waarbij alle „presidenten en parle menten in de ontwikkelde kapitalis tische landen" betrokken zijn. Normaal gesproken zou men zich over dit soort uitlatingen niet verder opwinden en ze als dwalingen van een gek ter zijde schuiven. In het geval van de Sowjet-Unie moet men zich echter afvragen of men hier slechts met een stelletje notoire an ti-semieten te maken heeft of dat dergelijke uitlatingen door de Rus sische autoriteiten oogluikend wor den goedgekeurd. Deze vraag stelde de Amerikaanse senator Jacob Ja- vits in een vertrouwelijke brief aan de Russische ambassadeur in de Verenigde Staten, Anatoly Dobry- nin. Ofschoon de brief in september reeds verstuurd werd heeft Javits tot op vandaag nog geen antwoord ontvangen. De vooraanstaande Amerikaanse journalisten Rowland Evans en Robert Novak menen, dat de anti-semitische ondertonen in de Sowjet-propaganda door de autori teiten in Moskou onderschreven worden. Zij wijzen op het feit dat men in de officiële partij krant Praw- da gesteld heeft dat het zionisme een „vijand van het volk" is. een slagzin die hen aan de grote zuive ringen van de dertiger Jaren doet denken. In een dergelijke situatie is het des te noodzakelijker voor de joodse ge meenschap zich van zijn geschiede nis en zijn cultuur bewust te zijn. Hiermee wordt ook het belang van het symposion dat dezer dagen wordt gehouden nogmaals onder streept. Dit symposion lijkt dan ook ondanks alle tegenwerking een suc ces te gaan worden Volgens Fain werden meer dan vijftig studies van Russische deelnemers bij het orga niserende comité ingeleverd. Ook ontving men twintig studies uit het buitenland, met name van we tenschappers in de Verenigde Sta ten en Groot-Brittannië. Uit solida riteit met de Russische joden en de organisatoren van het symposion heeft het Nederlandse solidari teitscomité een aantal acties op po ten gezet. Zo wordt er deze middag en morgenmiddag om drie uur een wacht voor de Russische ambassade in Den Haag gehouden. Donderdag avond heeft het comité een demon stratieve bijeenkomst ln het Congresgebouw in Den Haag belegd. Vlak voor de kerst komt uitgeverij (86 pagina's, prijs 8.90). De schrij- Kok te Kampen met een herdruk 'ver (bekend door zijn Geert Dam- van Een kerstnacht voor Parijs van N. W. van Diemen de Jel (189 pagina's, prijs 14.90). Ik vind het prima wan neer oude boeken herdrukt worden, ik ben zelfs geneigd het toe te jui chen omdat ook ik behoor tot de lijders aan heimwee-naar-vroeger, maar ik vind het onjuist dat de uit gever niet meldt dat dit gevoelige, in de Frans-Duitse oorlog van 1870 spe lende verhaal dateert uit 1924 en dat de auteur, schoolhoofd in de Achter hoek, destijds een bij velen geliefd schrijver was van streekromans (misschien herinneren oudere lezers zich nog zijn „Olden Harmen van "t Garvelink"). Omdat de uitgever dit niet meldt, doe ik het maar. Eén van de verrukkelijke pentekeningen, die Jo Spier voor dit boek maakte, druk ken we hierbij af. Nog een kerstuitgave van Kok: Klein drieluik voor kerst van Aart Romijn mers-trilogie en door zijn Open Deur-werk in Amsterdam) heeft al heel wat kerstverhalen op zijn naam staan en in dit boekje staan drie gloednieuwe van zijn hand. Ten slotte kondigen we. met de jaar wisseling voor de boeg, een nieuw bijbels dagboek aan. eveneens uitge geven door Kok. Het heet Dit was het nieuws en het is geschreven door dr. J. C. Gilhuis (gereformeerd predi kant en zendingskundige) en zijn vrouw, die schrijfster Greet Gilhuis- Smitskamp (150 pag., prijs 17,50). De auteurs noemen hun beknopte, vaak van hun missionaire gezind heid sprekende, overwegingen zelf „dagstempels". Bijna de helft van deze. ook op de praktijk van het leven gerichte, stukjes, schreef me vrouw Gilhuis, „de rest" (zoals het omslag oneerbiedig meldt) is van dr. Gilhuis. A. J. Klei SINGAPORE Gods zending in Azië zou wel eens kunnen betekenen dat wij in liefde maar vol overtuiging) en vastbesloten de zendelingen moeten aanraden naar huis terug te keren. Dit heeft dr. P. Prabhudas, een lid van de lutherse kerk van Zuid-India, gezegd tijdens de Aziatische lutherse conferentie, die begin deze maand in Singapoer is gehouden. gens de Indiër heeft de kerk in het verleden vaak tot haar schade over het hoofd gezien „dat ook in andere De chemicus prof. Prabhudas is se cretaris van zijn kerk. Een advies aan de zendelingen, terug te keren naar hun land moet volgens de In diër niet lichtvaardig genomen wor den. doch slechts dan. wanneer de kerk als volk van God daarop volle dig zou zijn voorbereid, „in de voetstappen van Jezus te treden" en een echte zendingskerk te worden. Prabhudas riep de lutheranen in Azië op, bruggen te slaan naar ande re religies en het priesterschap van alle gelovigen waar te maken. Vol- UIT Kerte, duidelijk geschreven. liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet Postbus 859. Amsterdam. BIJ publtkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS - Persvrijheid Voorzover de Nieuwe Revu opvalt, is dit niet zozeer doordat zij probeert structurele misstanden ln de wereld aan de kaak te stellen. De vrijheid van drukpers lijkt voor haar eerder verschraald te zijn tot de vrijheid om hetzij te kwetsen, hetzij tege moet te komen aan de bij sommigen aanwezige behoefte aan sensatie- en prikkellectuur. De redactie kan zichzelf dan wel beschouwen als van een kritische inslag, gelet op de po vere wijze waarop zij van de mijns Inziens wel degelijk aanwezige persvrijheid in Nederland gebruik maakt is dit niet meer dan een holle kreet en een blamage voor degenen, die in een groot deel van de wereld door pollUeke onderdrukking wer kelijk vrijheid van drukpers moeten ontberen Assen G. Hesselink Utrechtsebaan In een stad kan alles mooi dicht bij elkaar zijn. dus waarom zulke race banen als de Utrechtsebaan in Den Haag'1 Er zouden heei wat huizen op^ dezelfde plaats kunnen staan; ook heel wat groen. Kunnen de mensen naast het werk wonen en naast re creatie Hoeven dan ook niet meer dagelijks over grote afstanden te karren De opening van deze weg is geen stimulans tot energiebespa ring. openbaar vervoer en fietsge bruik Het versterkt de auto- verdwazing en dat is onjuist. Utrecht ing. Hendrik Venema CDA-Congres (2) De uitspraak van lijsttrekker Van Agt: „Wij maken geen buiging naar links en geen buiging naar rechts" kreeg op het CDA-congres een dave rend applaus. In de grond van de zaak een teleurstellende en trieste vertoning. Zo'n uitspraak klinkt op het gehoor nogal fier, maar ln wezen is ze niets anders dan een variatie op het bekende thema Van lood om oud ijzer. Het is juist deze politieke kleurloosheid, die ln het verleden tallozen van de confessionele partij en vervreemd heeft. En nog zijn er velen in het CDA die van een evan gelisch geïnspireerde partij iets meer verwachten nl. een radicale gezindheid. Zij hoopten dat het CDA een duidelijke voorkeur voor een samengaan met de progressieve partijen zou uitspreken. Een voor keur. op redelijke voorwaarden te verwezenlijken uiteraard. De kans is daarom groot, dat het enthousiasme van het moment niet in staat zal blijken in de harde politieke werke lijkheid de Innerlijke tweespalt in het CDA te verbergen. De tijd zal het leren. Ede G. van Loo ADVERTENTIE door A. J. Klei De eerste keer, toen het in „Opbouw" (het blad van de buitenverbandse vrijgemaakte gereformeer den) stond, heb ik er overheen gelezen. Maar nu het in „De Reformatie" (het blad van de binnenverbandse vrijgemaakte gereformeerden) werd geciteerd, viel mijn oog er op. Namelijk op een mededeling van de Kamper emeritus hoogleraar C. Veenhof, waaruit blijkt dat deze al een jaar of zeven een envelop in huis heeft, die hij niet open maakt. AMSTERDAM: Postbus 859. Wibautstraat 131 Tef. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22, Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 nu in een stijlvolle moderne uitgave met meer dan 200 kleurenfoto's Formaat 20 i 27 cm. «30 Mt. Prija gebonden 35.- Ook vorknfgbaêr /jfr' b'i 0e Nederlands Bijbelgenootschap In „Opbouw" schreef professor Veenhof over het besluit dat de vrij gemaakte synode van Hoogeveen. gehouden ln 1969. over hem nam en daarbij baseerde hij zich op in het boek „Kerkelijke kaart van Neder land" vermelde gegevens. Waarom? Professor Veenhof „Ik citeer dit boek omdat ik de offi ciële paperassen ten aanzien van de tegen mij geopende synodale proce dure nooit heb gelezen Ze zitten nog in de envelop waarin ze mij werden toegezonden. Toen de synode van Hoogeveen de zaak van prof. Jager en mij behandelde was de kerk van Kampen waartoe wij behoren reeds buiten verband gezet. Waarom zou ik die nare papieren dan nog lezen?" Wat mij nu sterk bezig houdt is de vraag, of professor Veenhof nu nooit de aandrang gevoelt, tóch eens ln die envelop te kijken Krijgt hij aldoor maar weer kracht om staande te blijven en de envelop dicht te laten? Is er nimmer een moment van zwak te geweest, al die zeven jaren? Ik zou zoiets niet kunnen opbrengen. Op de krant ontvang ik op gezette tijden een brief van iemand, die het nodig oordeelt, mij te berispen. Aan het handschrift zie ik al. dat het weer dezelfde afzender is. ik kan op m'n vingers natellen wat er in de brief staat en in mijn betere ogenblikken neem ik me voor. de brief ongelezen in de prullemand te gooien. Langer dan een minuut hou ik deze houding niet vol en dan rits ik de envelop open. Professor Veenhof moet dat toch ook kennen, de verzoeking om de enve lop open te maken. Wat doet hij als het dreigt hem te machtig te wor den? Loopt-ie dan een blokje om of gaat-ie even onder de douche? Gnjpt-ie naar de fles of pakt-ie Marx uit de kast1 Ik weet het niet. Het kan zijn dat nij de envelop ergens ver stopt heeft, zodat hij niet iedere keer. als hij langs zijn bureau komt, in aanvechting geraakt Maar dan nóg is zijn prestatie buitengewoon, een hoge vorm van versterving ei genlijk. want hij weet natuurlijk heel goed. waar hij zeven Jaar terug die dichte envelop heeft neergelegd „Snuiter" Van professor Veenhof naar de Nunspeetse christelijke gerefor meerde predikant J. H. Velema. Deze heeft zo z'n bezwaren tegen de gere formeerden en zeer onlangs heeft hij weer een bijzonder nare ervaring met een gereformeerde collega opge daan. Dat was toen hij in het dorp Noordeloos sprak voor de stichting „In de rechte straat" van dominee H. J. Hegger (ex-priester, verontrust ge reformeerd predikant en IJveraar te gen de valse oecumene). Hij vertelt daarover uitvoerig in het veertien daags opinieblad „Koers". Dominee Velema: „Een hervormd predikant opende; een gereformeerd predikant zou het slotwoord spreken. Toen voor de sa menkomst in de consistorie de drie predikanten bij elkaar waren, vroeg de voorzitter aan de gereformeerde predikant wat hij aan het slot van de samenkomst zou laten zingen. Zijn antwoord was: ik wou maar niets laten zingen, want ik denk dat ik wat anders zing dan u. Vreemde opmerking, die te denken gaf. Maar dit was nog maar het begin. In de pauze was er gelegenheid tot schriftelijk vragen stellen Ook deze collega maakte daarvan gebruik. Hij stelde mij persoonlijk drie vra gen ter hand. die blijk gaven van een brede, oecumenische instelling, die me reeds met vrees vervulden voor het komende slotwoord. De hervormde predikant meende in de pauze toch een slotvers te moe ten arrangeren. Op mijn voorstel werd het „Een vaste burcht". Het werd inderdaad door de gerefor meerde „sluiter" opgegeven, nota bene voor het slotwoord met de ver melding dat dit vers door duizenden roomse medechristenen ook gezon gen zou kunnen worden!!! Maar na het zingen van het Luther- lied bleek pas goed welk vlees in de preekkuip van deze oude hervormde kerk stond. Er was die avond gepo lariseerd; in de rede was de toon van angst te horen en dat past een chris ten niet; we leven nu in een andere tijd; de andersdenkenden in dit geval de rooms-katholieken wer den pijnlijk gemist Direct daarop volgde het gebed, dat eigenlijk een bede om vergeving was dat deze avond was gehouden. Verontwaardigd èn bedroefd gingen spreker en bezoekers naar huis. Even was de gedachte opgekomen om voor het gebed het kerkgebouw te verlaten of zelfs de voorzitter te verzoeken deze „sluiter" bijna zou ik schrijven snuiter van de preekstoel te halen." Minnen Omdat dit artikel eigenlijk zoiets is geworden als een alternatieve Uit de kerkbladen-rubriek, ben ik zo vrij tenslotte een fraai verhaal van do minee M. Groenenberg uit „Her vormd Nederland" door te geven. Hier is dominee Groenenberg: „U weet niet hoe begaafd synodele den zijn. Dat merk je als er in be paalde stukken tikfouten zijn ge maakt. Op de laatste zitting van de synode was een afgevaardigde zeer getroffen door de uitdrukking in een rapport: zendingminnend. Dat is een prachtig woord als je het maar zien mag. Vroeger spraken we van zendingsvrienden, maar dat woord, hoe innig en intiem dat ook klinkt, hebben we afgeleerd. Het maakt de zending tot een soort liefhebberij van bepaalde mensen. Zoals ande ren weer houden van hengelen of wadlopen of postzegelverzamelen. suggereerde dat woord dat er een besloten club van mensen was die de zending was toegedaan. Maar zending is geen liefhebberij van be paalde mensen binnen de kerk in haar geheel. Het woord „zendings vrienden", vroeger zo teder gekoes terd in de kerk, werd smadelijk de kerk uit gejaagd en niemand durft het meer op de lippen te nemen. Maar zendingminnend ja dat is toch wat anders. Ook tender, dat moet worden toegegeven, en er zit bovendien veel ln. Geen wonder dat een afgevaardigde ter synode daar enigszins ontroerd een streepje bij zette en de andere leden die er over heen hadden gelezen, zag je bij zichzelf denken: inderdaad, dat is mooi! Je kunt natuurlijk niet alle maal overzien of er ook theologische bezwaren tegen konden worden in gebracht. maar het eerste proeven op de theologische tong viel wel goed uit. Tot iemand van de Raad voor de zending een speld nam en deze bol vol tederheid ineens doorprikte door te zeggen: het is gewoon een tikfout en er had moe ten staan: zending-minded! Degene die het stuk had moeten overtikken was er blijkbaar niet op berekend dat onze Nederlandse taal tot in de wortel toe is aangetast door het En gels godsdiensten de veranderende en transcenderende kracht van God werkzaam is. die in de culturele rijk dom van alle volken ter wereld aan wezig is om de roem van Zijn aanwe zigheid te openbaren". Op dezelfde conferentie verklaarde dr. Andrew K. H. Hsiao uit Hongkong dat het gebrek aan succes van de evangelische boodschap in Azië vaak veroorzaakt is geweest doordat het evangelie een Europese kulturele mantel droeg. Prof. Harry Parkin van de Nommesen Universi teit op Sumatra, een methodist, die lange tijd in de zending in Azië werkzaam is geweest, riep op tot een realistische benadering van het volksreligiea. De kerk heeft volgens hem vaak te gen windmolens gevochten, doordat zij meende tegen ideeën te moeten strijden, terwijl zij te doen had met mannen en vrouwen die deze ideeën bezaten. Hij waarschuwde er tegen dat de zending alleen met de grote religies zoals hindoeïsme, boeddhisme en sjintoïsme zou bezig houden en het animisme zou ver waarlozen. Deze overtuigingen hoeft men niet te bewonderen, om ze ten minste edel en betekenisvol te vinden. UTRECHT De komende kerstda gen worden vrijwel in het gehele land weer kerst-inns gehouden, vooral in de grote steden. Tot nu toe zijn er ruim honderdvijftig aange meld bij de centrale post. het maat schappelijk advies- en informatie centrum (MAI) te Utrecht. De achttien koffiebars van Youth for Christ staan in de kerstdagen open voor iedereen. In meer dan dertig vormingscentra zijn kerstgas- tendagen. die praktisch allemaal zijn volgeboekt. Het MAI heeft de indruk, dat het aantal kerst-inns iets terugloopt. Opgezet in 1968 door ds. A. Klamer van het radio-pastoraat, bereikte deze kerstgastvrijheid een hoogte punt in 1972. Volgens het MAI is het een gunstige ontwikkeling, dat buurt- en clubhui zen tijdens de feestdagen weer steeds meer opengaan. De kerst- inns waren namelijk juist uit de nood geboren, omdat men met kerstfeest nergens terecht kon- Toen hebben vooral de kerken deze rol overgenomen. „Ruimtes zo omschrijft ds. Klamer deze kerstherbergen waar niets hoeft, waar iedereen van alles kan doen. en waar gezelligheid, eten en drinken is. kortom waar mensen bij elkaar zijn." Nu kwijt het welzijnswerk zich steeds meer van deze taak: een open huis te zijn voor iedereen, een ont moetingsplaats voor gezinnen en al leenstaanden samen. Hier en daar wordt deze gastvrijheid door het he le jaar doorgezet Wie wil weten of er een kerst-inn in de buurt is. kan bellen naar het MAI. tel. 030-313814. HET GEWONE LEVEN En de engel ging van haar weg. (Lukas 1,26-38) Dit zijn de laatste woorden van de zg. annunciatie, de aankondiging van de geboorte van Jezus aan Ma ria door de engel Gabriél. Alle eeu wen door heeft dit verhaal mensen ontroerd en kunstenaars geinspi- reerd tot een gedicht of een schilde ring. In de Italiaanse museau han gen ze in een overstelpende veel heid. wijds van opzet en van kleur Ze steken af tegen de „binnenhuis jes" die er later van gemaakt zijn. 't Werd een beetje een knusse zaak. Ik houd van die grote doeken. Want de woorden in dit verhaal zijn zo groot en zo wijd als de hemel. Er is sprake van „genade bij God", van de „Zoon van de Allerhoogste", van „eeuwig heid" en van een rijk zonder einde. Woorden te groot voor de vier wan den van een kamertje met pe nantkastje. Van Maria maar heel weinig. Ze ontroert, ze vraagt en tenslotte zegt ze die woorden die sedertdien door millioenen mensen in stilte herhaald zijn: Mij geschiede naar Uw woord. Het einde is wat droog. We zijn nog niet klaar met die geloofswoorden van het jonge meis je. of „de engel ging bij haar weg". Er komt een eind aan zoiets. Zelfs aan zoiets als een annunciatie. Dan regent 't weer of er valt iets van de tafel. Het gewone leven. Zonder en gelen. Zoals wij het kennen. Maar wat aangekondigd was ging niet weg. Dat troost mij in dit gewone leven. Daardoor is dit gewone leven anders geworden. Er is iets machtigs in uitgesproken, nl. dat God zich ermee bemoeit. Dat Hij er in aanwe zig is. En ik herken de engelen in mensen, die hierdoor zijn aange raakt Soms zijn ze het zichzelf nau welijks bewust. Hij bracht de vrede op aarde. Die er nog lang niet is en die er toch is. want zo is het met wat Hij ons hier te zeggen heeft. Het leven niet meer op één noemer. Het heeft een andere naam gekregen: gezegend. Zonder einde. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Voorst: F. J. GoethalsJ te Geldermalsen; te Leiden: H. J. van Leeuwen te Nieuwerkerk a.d.V IJssel (buiteng. wijkgem. inwor- ding). Bedankt voor Wterden: J. Broekhuis te Schoonhoven. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Westzaan: J. Brons te Veenendaal; te Woerden: W. de Joo- de te Gonnchem. Aangenomen naar Doornspijk: P. van Zonneveld te Leerdam, naar Den Haag-Zuid: B. van Smeden te Amersfoort. Beroepbaar: J. C. Hardeman te Apel doorn. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen te Zutphen: M. van Doo- ren te Hattem. Aangenomen naar Groningen-Zuid: M. K. Drost te Enschede-Noord. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Waarde: L. Blok te Ca- pelle a d. IJssel; te Hoogeveen: A./ Hofman te Scheveningen. Aangenomen naar Meliskerke: Th. van Stuyvenberg te Middelharnis. BAPT. GEMEENTEN Bedankt voor Amsterdam-West: P. Bongers te Drachten. VRIJE EV. GEM. Bedankt voor Nieuwvliet: J. Moer land te Nijverdal. Ds. L. H. Ruitenberg In de rubriek Uit de kerkbladen stond gisteren een gedeelte van een artikel uit „Woord en Dienst", dat handelde over de VPRO. Dit artikel was echter niet. zoals gemeld werd. van ds. A. A. Spijkerboer, maar van ds. L. H. Ruitenberg. Leite José Leite. de directeur van het oe cumenisch vormingscentrum in het Portugese Figueira da Foz is geko zen tot burgemeester van deze ha venplaats. Ds. Leite is lid van het centraal comité van de wereldraad van kerken. Ntoula De zuidafrikaanse politie heeft de pas ingenomen van Revelation Ntoula. een van de redacteuren van Ecunews, het persbulletin van de Zuidafrikaanse raad van kerken. Enkele dagen geleden werd zijn wo ning, in de zwarte stad Soweto door de politie doorzocht. AOVERTENTIE GEDACHTEN OVER HET MEEGAAN MET MENSEN IN HUN LAATSTE LEVENS FASE Samenst.: AS. Ekelmans-v. Klaveren Zr MA.Karsemeyer.DrJ.R.Poelman Ds JacJ. Rebel, Dr AJX.Thiadens. Bij de presentatie zei Prof.Dr C. van der Meer om.: Een bijzonder mense lijk document. Een verslag dat velen zal aangrijpen. Paperback f. 13,50. Bij uw boek handelaar of rechtstreeks bij de uit gever Wytse Benedictus, Antwoord nummer 1000 Hilversum. Bestelling m open enveloppe. Géén postzegel nodig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2