Het onuitgesproken getuigenis van IKON- directeur Koole I Uit de kerkbladen Vandaag1' Onze adressen: eerst geloven dan zien Slowakije tracht bisschop kwijt te raken De allerlaatste stelling in een verloren linie Anti-baptistenboek in Rusland Conferenties MAANDAG 20 DECEMBER 1976 KERK door Aldert Schipper IKON-directeur ds. Wim Koole (47) heeft de laatste tijd kritiek te verduren gekregen. Na een interview in een weekblad kreeg hij het een en ander te horen van zijn eigen bestuur en van de hervormde en van de gereformeerde synode en in de Friese hoofdstad Leeuwarden richtte een bezorgde drogist een comité op dat niet* minder dan de beleidsombuiging van de kerkelijke omroep ten doel heeft Het ..Comité Beleidsombuiging IKON heeft nooit contact met de IKON opgenomen. Als wij Wim Koo le om commentaar vragen, weet hij niets meer dan in de pers heeft gestaan. IKON betekent Interkerkelijke Om roep Nederland. Het is de vrucht van het samengaan van IKOR en Con vent van Kerken. In het IKOR wa ren vroeger de Nederlandse Her vormde Kerk en enkele kleinere ker ken ..links" daarvan verenigd, terwijl in het Convent de gereformeerden in enkele gradaties zaten. De IKON moet uitzendingen doen namens de deelnemende kerken maar de kosten er van worden be taald uit het algemene luister- en kijkgeld, dat de Nederlandse bevol king opbrengt. Directeur Koole ont leent hieraan de plicht aan de IKON- uit2endlngen ook het karakter van publieke dienstverlening te geven, niet die van een kerkelijke STER De opstelling van de IKON wekt soms wrevel bij kerkleden die zich niet in de uitzending herkennen of bij mensen die vinden dat de IKON te veel aandacht aan onderdrukten en vernederden geeft. De IKON-dlrectie bestaat behalve uit Wim Koole ook nog uit drs. Jan Greven en Jan de Haan Van deze drie is televisie-directeur Koole de laatste tijd het meest opvallende mikpunt geweest als gevolg van een ondoordachte uitspraak in De Nieu we Linie Volgens dit weekblad heeft ds. Koole gezegd: ..We zijn als om roep politiek onafhankelijk. We heb ben geen officiële relatie met partij en. We hebben een socialistische ge zindheid Ongeveer in de lijn van de PPR en de PvdA. Dat betekent niet dat we Den Uyl niet hard zullen aanpakken als dat nodig is. Kruisin- ga van de CHU hebben we ook over de rol van Tolman in Zuid-Alrika ondervraagd." Deze passus werd in de gereformeer de synode met argwaan bekeken. Zij vergaderde er tweemal over. maar wenste ds. Koole tenslotte, nadat hij zijn spijt had betuigd, toch maar weer Gods zegen bij zijn belangrijke arbeid. Over de hardhandige oren- wassing in de bossen van Lunteren zegt ds. Koole nu: ..Je wordt zwaar gepakt als Je een betreurenswaardig zinnetje in een interview zegt. maar je hoorts niets als je zendtijd in de knel komt of als je eens een prijs wint. Dat heeft iets van: De eerste de beste zonde en je wordt in de pekel gezet." Ongezouten Veel kritiek schrijven de critici met een maar neer in hun kerkblad, alsof dat de manier is waarop christenen met elkaar behoren om te gaan. De gereformeerde emeritus predikant J. Overduin plaatste bijvoorbeeld in het Centraal Weekblad een lang ar- Ukel in dertien punten over een IKON-kinderprogramma. dat opge sierd was met bijbelteksten alsof bij de IKON de bijbel niet gelezen zou worden. Deze bejaarde predikant keurde, zonder bij de IKON bijvoor beeld eens te hebben gevraagd naar de motieven, een kinderprogramma af, dat bedoeld is als een opstapje voor een discussie thuis over ge loofsvragen. ..Hoewel we proberen ook recht te doen aan dit soort kritiek, kost dat ons wel eens moeite. Onder de IKON-medewerkers zijn er verschil lende. die als gevolg van de kritiek die hun werk steeds maar weer op roept bij sommige kerkmensen, ver der van de kerken komen af te staan. Ik moet de mensen steeds maar weer bemoedigen, dat er bij zo*n synodedebat over de IKON een ruime meerderheid is van mensen, die achter ons staan," zegt ds Koole. Sommige kritiek luidt: We herken nen dit niet, het heeft voor ons ge voel niet te maken met Ons christe lijk geloof. Wim Koole vindt deze kritiek heel belangrijk. ..Ik wil dat we op dit punt duidelijker worden." vertelt bij. ..Andere kritiek zegt gewoon .de koers moet anders.' Misschien heeft men dan de Evangelische Omroep in het achterhoofd. Maar ik denk dat we aan dit soort kritiek niet zoveel hebben. Heel wat kritiek komt voort uit din gen die men gedeeltelijk of helemaal niet heeft gezien." Eenheid Wim Koole vindt dat men het IKON-televlsieprogramma als een eenheid moet zien. Op zondag zendt de kerkelijke omroep een vesper uit, een kerkdienst die een vorm heeft gekregen die voor de televisie ge schikt is. In de yesper zit een preek. De toepassing van de preek vindt men in de doordeweekse program ma's van de IKON-tv, zoals Ken merk en het vrijdagavondprogram ma. Mensen zien de IKON- programma's vaak niet allemaal. Daardoor kan de indruk ontstaan, dat de IKON net zoiets doet als Brandpunt. „Wij werken vaak met een onuitgesproken evangelisch ge tuigenis," zegt Wim Koole. Als voorbeeld noemt hij een reeks programma's die op dit ogenblik loopt, de Nieuwe Ketters. Een van de mensen die daarin voorkomen is dr. S. Mansholt. „De programma's gaan over mensen die een ontwikke ling in hun leven hebben meege maakt. die een spoor hebben ge volgd. geconfronteerd zijn met de gevolgen ervan en de moed opbren gen te zeggen: ik ben fout geweest, het moet anders. Deze wijze van bekering moet voor ieder christen een essentieel herkenbaar punt zijn, ook al wordt er niet elke keer het hele verhaal bij verteld. Kijk eens IKON-directeur ds. W. Koole. naar Jezus. Hij noemde ook niet elke keer de legitimatie van waaruit hij werkte, het Oude Testament." Annexeren Als de IKON-programmamaker aan het werk gaat zoekt hij niet in de eerste plaats naar christelijke men sen als onderwerp, maar hij draagt zich af of hij in iemands leven iets herkent van evangelische betrok kenheid bij de samenleving. „Zo'n door velen verketterde man moet binnen het kader van een kerkelijk programma aan bod kunnen komen. Ik geef er nu een verklaring bij, maar dat kunnen we niet altijd op de beeldbuis doen. Dan annexeer ik zo'n man. Wij willen niet namens de kerken zeggen: kijk eens hoe goed wij zijn. Dat is niet eerlijk tegenover de persoon en tegenover de kijkers." Bescheidenheid siert de mens, ook de televisie- en radiomaker, maar kan ook miverstand wekken. We zijn ontzettend voorzichtig op dat punt, misschien te voorzichtig, omdat er een overgevoeligheid be staat bij de mensen. Die terughoudendheid komt wel eens over als twijfel. Nee. ik heb persoonlijk juist een ongelijke zekerheid wat de evange lische boodschap betreft. Ik heb alle vertrouwen dat die boodschap kan voortbestaan ondanks ons. Misschien heb ik wel een te groot vertrouwen, maar er is door de eeu wen heen zoveel gemoraliseerd en beheerst door de kerk. Laat de men sen ons toch eens een beetje krediet geven. Vergeet niet, wij zijn niet de enigen, die wel eens wat kritiek te horen krijgen. Ook de mensen in het evangelisatiewerk, in de zending en in het industriepastoraat hebben dagelijks te maken met een overbo dige nasleep van christelijke be moeizucht en kerkelijke benauwd heid. Als ik het evangelie goed versta, hebben wij het meegekregen, niet opdat wij het steeds maar zouden omroepen en daarmee een vrijbrief zouden kopen, Maar dat we er crea tief mee omgaan en het toetsen aan de wereld om ons heen. Met stichte lijkheden is niemand gediend. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Smits en Wiersinga Vanwege zijn links-vrijzinnige ge voelens is het te begrijpen dat prof. Smits de opvatting van dr Wiersinga zo welwillend tegemoet treedt. Aan de andere kant is het niet minder te begrijpen dat reformatorische chris tenen hierover heel anders denken Wiersinga ontkent namelijk dat Christus aan het Kruis de straf voor onze zonden heeft gedragen. Hij heeft zelfs verklaard dat het hele maal Gods bedoeling niet was „dat het lijden of zelfs kruisiging werd. maar de mensen hebben het anders gewild." En dat terwijl in heel de Schrift en daarom ook in de belijde nisschriften Christus' plaatsvervan gend lijden voor onze zonden Juist zo duidelijk mogelijk wordt geleerd, met als consequenties dat slechts zij behouden kunnen worden wier schuld door de gerechtigheid van Christus wordt bedekt. Wanneer Wiersinga dit ontkent gaat het dus niet over een of ander accent dat hij een beetje anders wil leggen dan zijn geloofsgenoten, maar om de unieke positie van Christus als Middelaar Welnu, dit wordt m gere formeerde kerken en daar niet alleen' voor een onopgeefbaar stuk van het christelijk belijden ge houden, zodat naar hun overtuiging allen die deze leer afwijzen de boodschap van het evangelie aan tasten Het is naar mijn vaste over tuiging dan ook Juist dat de synode hier het ontoelaatbaar heeft uitge sproken Het is immers duidelijk dat. wanneer deze afwijking zou worden toegestaan, het bij deze ene ontsporing niet zou blijven We krij- AMSTERDAM: Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 gen dan immers ook te doen met het Schriftgezag zoals Wiersinga dat op vat en met de diepte van onze val, onze verlorenheid, zoals hij die zich denkt De tekenen daarvan zijn, dacht ik, nu reeds duidelijk te zien Het is nu eenmaal een feit dat de begeerte om de binding aan de belijdenis losser te maken altijd voortkomt uit een verlangen de band aan de Schrift losser te maken. Het is op grond van het bovenstaande dat ik. bij alle verschil van geloofsopvatting, het toch voor waarschijnlijk houd. dat prof. Smits zich de gang van zaken in de gereformeerde, kerken en de spanningen die daar op dit ogenblik heersen, zal kunnen indenken. Ik herinner mij namelijk nog een ander Interview van deze hoogleraar dat hij vijf jaar geleden toestond aan het weekblad „Kerknieuws" van Scheps 27 augustus 1971» en waarin hij een opmerking maakte die zijn standpunt op frappante wijze duide lijk maakte, en waaran èn dr. Wier singa en wij alleen heel wat meer houvast hebben Ik bedoel zijn uit spraak „Als de mens doemwaardig zou zijn. dan was het kruis noodza kelijk voor het heil". Hooghalen A. H. Lindeboom Onze Vader Nu de reacties blijven komen op de ..nieuwe" oecumenische tekst van het Onze Vader, waarover de kerken het na twaalf jaar studie eens gewor den zouden zijn. mag toch eigenlijk wel eens vermeld worden dat deze zelfde tekst ook al voorkomt in de katholieke „randstadbundel" van 1970, en wel in de Ordo Mlssae naar het oecumenisch ordlnarium. Dat een tekst die al sinds Jaren in ge bruik is, nu als „nieuw" gepresen teerd en ter discussie gesteld wordt, doet mij enigszins vreemd aan. Rotterdam J. Mettau Van Agt (slot) Het siert de mens Van Agt, dat hij als minister niet een ambtenaar wil zijn. maar ook met zijn vrouw en anderen overleg wil plegen over zeer belangrijke zaken als abortus Ik dacht, dat ook min Den uyl in vele dingen gewone Nederlanders raadpleegt In de tv-discussie kwam juist het gewone mens zijn met alle fouten en gebreken naar voren Hij was in deze discussie in 't geheel niet zoals door vele tegenstanders wordt beweerd „stuntelig" maar Juist zeer vlot en „ad rem Zei«t A. H. van Kooien N iekerk GEDACHTEN OVER HET MEEGAAN MET MENSEN IN HUN LAATSTE LEVENS FASE Samenst.: A.S. Ekelmans-v. Klaveren Zr M.A.Karsemeyer.Dr J.R. Poelman Ds JacJ. Rebel, Dr AJ.H.Thiadens. Bij de presentatie zei Prof.Dr C. van der Meer o.m.: Een bijzonder mense lijk document. Een verslag dat velen zal aangrijpen. Paperback - f. 13,50. Bij uw boek handelaar of rechtstreeks bij de uit gever Wytse Benedictus, Antwoord nummer 1000 Hilversum. Bestelling in open enveloppe. Géén postzegel nodig. BRATISLAVA De Slowaak se autoriteiten oefenen druk uit op bisschop-arbeider Jan Korec (52), het land te verlaten. Hij mag zijn ambt niet uitoefe nen. Hij verdient zijn geld als werknemer in een chemische fabriek in Bratislava, de hoofd stad van Slowakije. De autoriteiten hebben Korec aan geboden, hem zijn priestervergun ning weer terug te geven, als hij als pastoor naar een dorpje in Oost- Slowakije wil vertrekken. Hij heeft toegestemd op voorwaarde dat dan ook aan de andere priesters hun ver gunning wordt teruggegeven. Dat wil de regering niet en de bisschop heeft daarom geweigerd zijn werk in Bratislava te verlaten. Korec is jezuïet. In 1951 werd hij bisschop gewijd, maar deze wijding mocht pas bekend worden tijdens de Praagse Lente. In 1960 kreeg hij twaalf jaar gevangenisstraf omdat hij jongelui priester zou hebben ge wijd. Tijdens het bewind van Doebtsek mocht hij naar Rome, waar hij met eerbetoon door de paus is ontvangen. Teruggekeerd mocht hij in Bratisla va slechts werken als zielzorger van een groepje vrouwelijke religieuzen in Bratislava. Dat werd in 1974 weer verboden, waarna hij ging werken als magazijnbediende In de Tatra- chema-fabriek in Bratislava. Korec is onder de Slowaken zeer gezien. Hij krijgt honderden brieven van priesters en leken. De politie houdt hem nauwkeurig in de gaten en nodigt hem herhaaldelijk voor een verhoor naar het politiebureau uit. Zijn populariteit heeft echter voorkomen dat er scherpere maatre gelen tegen hem zijn genomen. Thans tracht de regering van Slowa- kijje de medewerking van het Vati- caan te krijgen om zijn deportatie te bewerken. Tot dusver heeft zij ech ter geen succes in haar pogingen hem het land uit te krijgen. Wat gereformeerden ook hebben la ten vallen ten aanzien van de eerste hoofdstukken van Genesis, men moet volgens de synode blijven vasthouden aan de historiciteit van de zondeval, als een „knik" in het leven van de mensheid. Op deze binding aan het geloof in een histo rische zondeval oefent VU-geoloog prof. dr. J. R. van de Fliert kritiek ln artikelen ln het Gereformeerd Weekblad (uitgave Kok): In de geschiedenis van de geolo gische wetenschappen en haar ver houding tot de exegese van de eerste hoofdstukken van Genesis ziet men hoe stuk voor stuk. de een na de ander, de voorstellingen op basis van een z.g. letterlijke in terpretatie worden afgebroken en dan verlaten. De tragiek is daarbij dat niet wordt ingezien en misschien voor een deel ook niet kón worden Ingezien laten we vooral onszelf niet verheffen: wie zich van de geschiedenis re kenschap geeft, beseft dat hij ook zelf daarin een plaats heeft! dat deze hele geschiedenis een strijd bleek te zijn waarin teruggetrokken werd van stelling op stelling, ieder voor zich opnieuw niet vast te hou den. Men kon blijkbaar maar niet inzien dat men zich in een volledig onverdedigbare linie had opgesteld, die ter wille van het behoud van manschappen en materiaal geheel ontruimd had moeten worden En van dat algemene gezichtspunt uit zie ik naar onze discussie en dan kan ik mij niet onttrekken aan de over tuiging dat het vasthouden aan de historiciteit van de zondeval in een of andere vorm een laatste stelling in een verloren linie Is. dat we hier van een onhoudbaar compromis èf Schoonebcek: Iederien hef wal ies 'n ongelukkien. moeten en daarover op zichzelf geen verdriet mogen hebben vandaag. Immers, de Ingenomen positie voor een bepaalde „letterlijke" interpre tatie van de eerste hoofdstukken van Genesis was van het begin af fout. al moeten we in ons oordeel daarbij natuurlijk wel beseffen dat men in de 16e eeuw niet kon weten wat wij vandaag weten. Schoonebeek Ds. G. Oommer in het Gereformeerd Kerkblad voor Drente en Overijssel: De houding van de Schoonebekers (ónder de olie!) heeft velen In den lande verbaasd. Men had protestbe togingen verwacht. Demonstraties tegen de NAM. Niets van dat alles! Het enige wat viel te vernemen was ,,'t is niet aans, wat zu'j dran doen, iederien hef wal ies 'n ongeluk- kien"!...) Ik denk dat er meer gezegd moet worden. Over onderling ver trouwen. dat gegroeid is tussen de NAM en Schoonebeek in de loop der na-oorlogse Jaren. Aan dat onderlin ge vertrouwen heeft de NAM niet weinig bijgedragen. Dat beluister ik ook in de vele reacties op de olie- spuiter. Hulde aan Schoonebeek èn de NAM. Of moet ik zeggen: Aan Schoonebeek, met zijn bevolking en zijn NAM. Als je mekaar maar ver trouwen kan! Als het vertrouwen maar aanwezig is. Daar moeten wij met elkaar voor zorgen. Allerwegen. Niet het minst met betrekking tot de verschillende generaties. Niet het minst ook in de kerk. V.P.R.O. - VPRO Ds. A A. Spijkerboer in Woord en Dienst over het vijftigjarig Jubileum van de VPRO. met en zonder puntjes: De VPRO, ontstaan uiteen golf van de '66-revolutie. mogelijk door tole rantie bij vele leden, een on waarschijnlijk groot geloof in de overtuigende kracht van het vrijzin- nig-protestantisme bij anderen en een goed-burgerlijke neiging om een voorschot van vertrouwen te geven aan wie met een nieuw idee komt - die VPRO zegt nu tóch op een of andere manier het „erfgoed" van de V.P.R.O. te bewaren. Als je nagaat wat dat erfgoed dan is. blijken het formele zaken te zijn: een zeker non- conformlsme, een bereidheid tot ex perimenten, een neiging zich niet positief aan een partij te binden. Het kan niet ontkend worden, dat dit ook kenmerken van de V.P.R.O. waren. Maar het verhaal klopt toch niet. Het Is het verhaal van de or geldraaier. die beweert, dat hij een eredienstelijke functie heeft want ook hij geeft onder orgelbegeleiding de gemeenschap de gelegenheid iets in een collectebus te doen. Wat over genomen Is van de V P R O is een aantal elementen, houdingen, ge dragingen, die voortvloeien uit het vrijzinnig-christendom; experimen- teerlust, weten niet met de laatste waarheid klaar te zijn, dus allerlei vastigheden relativeren - dat alles is voor een vrijzinnig-christen ver trouwd, omdat hij daarin heenwijst naar vastheid, zekerheid, leiding. Geest, die ontspringt voor wie op de Rots slaat. In dulci jubilo In het kerstnummer van In de Pei ling, het blad van de geestelijke ver zorging (r.k. en prot.) bij de marine, schrijft vlootpredikant LM. Ver- seput: Zelden hoor je kerstliederen in de zomer Die klinken meestal pas ln december, onmiddellijk nadat het Sinterklaasfeest geëindigd is Toch werd ik afgelopen zomer telkens aan Kerstmis herinnerd, toen we met Hr. Ms. „Zeeland" op de Atlantische Oceaan naar Amerika voeren. Bij tropische temperaturen in het cafe taria hoorde ik dan vaak de pittige klanken van een countryachtige muziek. Kenners zeiden: „Dat is In Dulci Jubilo' van Mike Oldfleld". Mijn zegslieden wisten niet dat het door hen zo bewonderde muziekje een gemoderniseerd en „verpopt" middeleeuws kerstliedje was. Het trof me en ik dacht aan andere musi ci die dit lied bewerkten. Johann Sebastian Bach (1685-1750) be werkte het lied voor orgel. En in één van zijn cantates zingt een koor het als een vierstemmig koraal. De be werking van Mike Oldfleld op flui ten, gitaar, drum etc. kunt U horen op een langspeelplaat (Virgin Re cords, 27493 X.O.T. (Stereo V 2043) kant 2). De orgelbewerking van Bach en het vierstemmig koraal op een Fontana plaat: Musik filr Weih- nachten (stereo 653002, kant 2). „Het is nooit een slecht teken voor een kerklied, wanneer het misbruikt wordt", zo schrijft Prof. v.d. Leeuw in zijn Beknopte Geschiedenis van het Kerklied, want dan is het popu lair en wordt het mooi gevonden. (Foto Ronald Swcering) Maar jullie noemen iets al vrij gauw een stichtelijkheid. Ons omroepbestel staat bol van de stichtelijkheden. Ik wil niet zeggen dat die niet geboden horen te wor den, maar ik zie niet waarom de kerk geroepen zou zijn om er nog wat stichtelijkheden bovenop te doen. Wij willen rekening houden met de weerzin en de gevoeligheid van mensen voor stichtelijkheden. Dat wordt ook publiekelijk erkend. Dat hebben we gemerkt, toen ons vrijdaguur kortgeleden verplaatst werd naar een ongunstig tijdstip. De hele nietkerkelijke pers nam het toen voor ons op. Dat zou zij niet gedaan hebben, als wij een omroep- je waren, dat alleen maar wat stich telijkheden heeft te brengen. Zouden de bezwaren tegen jullie ei genlijk politiek van aard zijn? We hebben eigenlijk zelden met on ze critici theologische discussies over het beleid. Het gaat meestal over een maatschappelijke keuze, over het al of niet aanvaarden van een politieke of maatschappelijke betrokkenheid, waarmee ons geloof gemoeid is. EEN BRON VAN VERWACHljl^ Door die wil zijn wij geheiligd,! eens en voor altijd. m door het offer van het lichaam van Christus. (Hebreeën 10, 10) "Ri In de brief aan de Hebreeën is cPet tus de Hogepriester. In het k "-L. van deze liturgische figuur ul Joodse eredienst ziet de schrijve Messias leven en werken, lijdei sterven. Hij brengt dan ook eefec0' fer. Dat woord past in dit kader.1 S( hoort bij de voorstelling van schrijver Zo wil hij ons inleide,l0^ de betekenis van Jezus. JL r voorop staat een wil. Er is iera die met dat alles wat wil. In l0e, voorafgaande is sprake van Got iets niet gewild heeft. Geen slacl1 fers en gaven. Dat was het niet "u rop God uit was De eredienst ergens heem God heeft ons niet1 ïl .u een symbolische eredienst gema 0 maar voor het werkelijke le a Hoewel Hij zelf die wetten gege1" heeft hebben ze een voorbijgaat betekenis. Het gaat om meer slachtoffers. Het gaat om die En wie zijn wil terecht gaat kor Door die wil zijn wij gehell g®* Zoiets als apart gesteld. binnenrP' licht kring van God getrokken.!0* wat een onomschrijfbare massi aan het licht gekomen, „met 'f21' naam en een gezichtin ons diej 2 mens-zijn aan het licht gebraias Dat is daar gebeurd, toen Hij |°5 gaf in een uiterste van verbonéüe heid met ons, ook toen die verb denheid Hem in de dood bracht. de Hogepriester, zegt deze man, brengt zijn offer. Hij offert zich*or voor je op. Door die wil zijn wij .os wij zijn mogen. Mensen met 1^' toekomst. Eens en voor altijd. lP 0€ meer weg te werken. Als een gr 1 in je bestaan. Als een bron van (""H11 wachting. n Iu t E eek: Ds H. C. Spljkerboer| Ds H. C. Spijkerboer, hervormd p dikant te Leek, is aan de rijksunivlDE siteit te Groningen gepromovefuld tot doctor in de godgeleerdheid |gHc een proefschrift over de opbouwi samenstelling van het tweede r deelte van het bijbelboek Jes»e oj (hoofdstuk 40-66, de zgn. Deutertuffe: saja Deuterojesaja wordt over fapie algemeen beschouwd als een venom meling van losse, zelfstandige pnranc tieën. Ds Spijkerboer komt in avee proefschrift echtter tot de conclufcntr dat dit bijbeldeel een literaire ee bi heid is. De diverse profetische stile b ken zijn onlosmakelijk met elkfuite verbonden. sn oofd Moon «n !Zlg De Franse minister van bint» landse zaken. Michel Poniatowalok heeft verklaard dat de Koreabslai Moon, leider van de „Unified Fat irloi ly" in Frankrijk niet welkom is. de ministerie volgt het doen en latfranc van de sekte nauwgezet en de poiljods stelt een diepgaand onderzoek naar enige beschuldigingen, die gen de sekte geuit zijn, aldus minister. Hans Bouma >sla am. bi ider et 1 br hkel De Hilversumse gereformeerde piods, dikant J O. C. Bouma. méér bekeëêva als de milieubehouder en vegetartn z Hans Bouma. heeft in zijn zojuist Van Holkema Si Warendorf te Bv sum uitgekomen boekje „Het mag geen ernst worden". tweeh<fet c; derd van zijn „korte notities" mens en natuur verzameld. Het pagina's tellende boekje (met eC!£ plaat op de titelpagina van elk cl derdeel) kost 12.90. Hier is H laatste notitie: „Hoe feestelijk kt: het op aarde toegaan, wanneer ons werkelijk éérds gedragen, aards, zoals het ons. zonen Adam de aardman, betaamt." Ma er horen 199 notities aan vooraf. MOSKOU De Russische staa uitgeverij voor politieke literatul^ heeft aangekondigd, volgend ja) een boek te publiceren over het ba) tisme. Onder de titel „Het huidUf' baptisme illusie en werkeli heid" zullen in dit boek alle fan sieën over een gouden eeuw van hlV> baptisme in de Sowjet-Unie naar h rijk der fabelen worden verweze aldus de aankondiging. e d erdi tenf laar oen loen :.f. iada ting: an rrp ér\ ersl Pastoraat en de tieke mens. Tl ,u^) rustingsconferentie voor theologrfulle m.m.v. dr. P. H. Esser, drs. P. F. Tfoet Aalders en ds. C. Verspuy, van vrt dagmiddag 7 Januari twee uur zaterdagmiddag 8 januari half vi#?n Hooge Paaschberg, Amhemsew "ig* 57, Ede. Opg. en inl. mej. J. H. v istr der Meer. Uilenstede 196, Amstf0^ veen. g< De school is dood: ideeën van Ill£n v Reimer. Onderwi 'en weekendcursus m.m.v. drs P. Scb thof, 7-8 januari, Den Alerdint Uk Laag Zuthem (tel. 05290-541). «tU »eel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2