Piëtistische bril niet afzetten om een marxistische op te zetten Platenboek van de zending voor de jeugd Jimmy Carter zal Billy Graham teleurstellen Vandaag „Christenen moeten sterkere wapens vinden dan geweld" Marxisme en christendom christenen en marxisten (2) Industriële acties van Engelse kerken Geref. vrouwenbond schrijft Kamerleden Vaticaan verbiedt sterilisatie Anti-abortus collecte VOORBIJGANGERS DINSDAG 14 DECEMBER 1976 KERK TROUW/KWARTET r door dr. J.J. Buskes Wie Marx en het marxisme be studeert, is niet uitsluitend be zig met het verleden, maar ook met het heden en de toekomst. Marx en het marxisme zijn ac tueel. In heel de wereld. De vraag of ik tegen of voor Marx en het marxisme ben. kan ik niet met een absoluut ja of neen beantwoor den Ik geloof niet, dat er economen en historici zijn, die de betekenis van Marx voor de wetenschap van de economie en de geschiedenis ont kennen, al betekent dit allerminst, dat zij als volgelingen van Marx en aanhangers van het historisch- materialisme gekwalificeerd mogen worden. Het gaat om het waar heidsgehalte van het historisch ma terialisme. Marx gaf. wat het socialisme betreft, een wetenschappelijke theorie. Hij wilde zijn socialisme niet baseren op verlangens, wensen, idealen of droombeelden. HIJ wilde niet weten van een utopisch socialisme. Zijn weg was een weg van utopie naar wetenschap. Of zijn historisch mate rialisme inderdaad uitsluitend we tenschap is. is een andere vraag. Naar mijn overtuiging wordt het in sterke mate bepaald door zijn we reld- en mensbeschouwing, hetgeen van de socialistische beweging, die hij in het leven riep. in nog veel sterker mate geldt. Dit neemt niet weg. dat hij zelf overtuigd was, het socialisme wetenschappelijk te fun deren. Waarheidselement Wat is nu het waarheidselement in het historisch-materialisme? Dat voor allen, die in de sociale strijd betrokken zijn en zich willen inzet ten voor de opbouw van een mense lijke samenleving, een ontleding van de politieke, sociale en economische verhoudingen in hun historische ont wikkeling onmisbaar is. In zijn histo risch-materialisme heeft Marx zo'n analyse gegeven. De sociaal- economische verhoudingen zijn de benedenbouw en de rest (cultuur, wetenschap, kunst, religie) is de bo venbouw. die bepaald wordt door de benedenbouw, al weet Marx van een wisselwerking tussen beneden- en bovenbouw. Om een inzicht te krijgen in ons maatschappelijk leven, vooral in zijn ontwikkeling naar de toekomst, is een maatschappij-analyse noodza kelijk. Prof. Strijd spreekt over de marxistische werkelijkheidsanalyse. Ontdekking Toen ik in mijn jonge jaren een felle belangstelling kreeg voor alles wat met onze maatschappij te maken had. kwam ik tot de ontdekking, dat het Nederlandse christendom (ook de kerk) in maatschappelijk opzicht conservatief was en de christenen, op een enkele uitzondering na. niet beseften, hoe zij in hun denken en handelen, wat het maatschappelijk leven betreft, bepaald werden door de bestaande maatschappelijke or de. die een wanorde was. Ook de prediking en de theologie ontkwamen niet aan dit bepaald worden door de benedenbouw. Daar aan zou eens een dissertatie gewijd moeten worden, waarin niet alleen de prediking sinds 1848 (toen ver scheen het Communistisch Mani fest) geanalyseerd zou moeten wor den, maar ook aan de hand van deze analyse aangetoond zou moeten wor den, hoe de kerk doordat zij de be staande orde sanctioneerde en ver der alleen met de ambulance werkte, de arbeiderswereld van zich en (erger) van het geloof vervreemd heeft. Er is Intussen veel veranderd, al kan men onmogelijk zeggen dat de kerk het waarheidselement van het historisch-materialisme geac cepteerd en in haar prediking en bestaan tot gelding gebracht heeft. Gelukkig Daarom acht ik het een gelukkig verschijnsel, dat de laatste Jaren vooral jongeren, verontrust over de situatie, waarin christendom en kerk verkeren, met deze dingen be zig zijn, en van wat wij vroeger de christelljk-sociale beweging noem den tegenwoordig spreken we over christendemocratie weinig of niets verwachten. Zij kiezen voor een radicaal socialisme, dat ik moei lijk anders dan als een marxistisch socialisme kan beschouwen. In elk geval voeren zij het pleit voor de marxistische maatschappijanalyse. ZIJ spreken niet over het waar heidsgehalte van deze analyse, maar aanvaarden haar als zodanig. Heel vaak op een onkritische wijze. Vragen Mijn vragen aan hen tracht ik zo kort mogelijk te formuleren: 1) Is het mogelijk, deze analyse, die zij onmisbaar achten, uit het geheel van het historisch materialisme los te maken? 2) Is het historisch materialisme uitsluitend wetenschap of is het ook en zelfs in de eerste plaats een le vens- en wereldbeschouwing met in clusief een mensbeschouwing? 3) Wanneer men liever over de marx istische werkelijkheidsanalyse spreekt, moet men dan niet de kri tische vraag stellen, wat Marx onder werkelijkheid verstaat? 4) Wanneer deze derde vraag be antwoord is, moet dan niet even noodzakelijk de vierde vraag vol gen, of de werkelijkheid, over welke Marx vanuit zijn levens- en we reldbeschouwing spreekt, inder daad de werkelijkheid is, zelfs als men haar uitsluitend als de maat schappelijke werkelijkheid be- schoüwt? 5) Is hét juist om te zeggen, dat het nooit met de bijbel alleen gaat, maar dat er altijd aan kapitalis tische of marxistische analyse bij komt? Van een onzer verslaggevers OEGSTGEEST „Waar zullen vulkanen de wacht houden", is de titel van een platenboek voor de jeugd, dat de hervormde en de gereformeerde zending samen hebben uitgegeven. Het is het eerste deel van een serie. Het volgende boek zal over West- Irian gaan. In deze platenboeken wordt geprobeerd, het leven van de mensen, waarmee contacten zijn ontstaan door het zendingswerk, dichterbij de Nederlandse jeugd te brengen. Hoe de serie zich verder zal ontwikkelen, zal mede afhangen van de ontvangst van dit eerste boek. .'Waar vulkanen de wacht houden" speelt zich af in de Minahassa (Noord-Celebes). Een gebied waar vulkanen de wacht houden en dit met hun soms grote rookpluimen nadrukkelijk onderstrepen. Hier werkt de Minahassische evangelisch christelijke kerk. Een kerk die uit LONDEN - De Engelse kerken heb ben besloten meer druk te plaatsen op Britse maatschappijen, die een aanvechtbaar maatschappelijk be leid voeren of die schade doen aan het leefmilieu De financiële man nen van de Kerk van Engeland die meer dan 246 miljoen pond 1.3 miljard) aan investeringen onder hun beheer hebben, maakten op een vergadering van alle kerken in En geland bekend dat zij brieven ver zonden hebben aan ICI. British Oxygen. English China Clays en Inchcape. In de anglicaanse kerk bestaat zorg over het geneesmlddelproefpro- gramma van ICI, het gebruik van asbest door British Oxygen, de vei ligheid van de arbeiders bij English China Clay en over de lonen van de theeplukkers die werken voor Inch cape op Sri Lanka De anglicanen hebben daarnaast aan honderd Britse firma's brieven geschreven over de zwarte lonen in Zuid-Afrika De kerken kwamen overeen dat zij hun acties tegen de leningpolitiek van de Midland Bank aan Zuid-Afrika zullen voortzetten op de komende jaarlijkse aandeel houdersvergadering van de bank De kerken besloten echter nog niet hun rekening bij de bank op te zeggen Brieven van lezers staan op pagina 4. Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-9)3456 Teiei 13006 ROTTERDAM/OORDRECHT Postbus 948 Wesiblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 het werk van de zending is voortge komen en waarmee nog steeds een hechte band bestaat. De tekst Is van Riet Bons-Storm. Met haar man, die jarenlang zen dingspredikant in Indonesië was. en haar gezin heeft Riet Bons geruime tijd In de Minahassa gewoond. Uiter aard hadden haar kinderen vele Mi nahassische vriendjes. Zij schreef dit verhaal dan ook vanuit de praktijk van het dagelijkse leven, van Jaap en zijn Indonesische vriendje Jusak. Foto's Ruim zestig fraaie kleurenfoto's, ge maakt door het echtpaar Bons en door Ben Kool van de fotodienst Audlo-Visle van de Nederlandse zen dingsraad verluchten het boek. Het is de bedoeling, dat de kinderen de plaatjes zelf Inplakken. Wie tien gul den gespaard heeft via school, kin- derkerk, zondagsschool of kindeme- vendlenst voor het werk van de zen ding. krijgt een volledige set plaatjes toegestuurd. Het boek zelf kan besteld worden door zes gulden te gireren naar de hervormde raad voor de zending te Oegstgeest (postgiro 6074) of de gere formeerde zending te Leusden (postgiro 215600). Van een onzer verslaggevers BAARN De gereformeerde vrou wenbond heeft een beroep gedaan op de leden van de Eerste Kamer, om de abortus-kwestie met de grootst mogelijke zorgvuldigheid te beoordelen. Met name de rechtsbescherming van het ongebo ren leven, in welk stadium dan ook, weegt de bond bijzonder zwaar. Ook wijst de gereformeerde vrou wenbond op de gewetensnood, waarin artsen, verloskundigen en verpleegkundigen zouden kunnen komen. Het uitgangspunt van het wetsontwerp van ARP en KVP „abortus, nee tenzij" zou volgens de gereformeerde vrouwen ruimte la ten voor allen die in werkelijke nood verkeren „Helaas is deze weg afge sloten en blijft nu alleen nog de mogelijkheid open om een keuze te maken, hetzij vóór of tégen het wetsontwerp van PvdA en WD." De gereformeerde vrouwenbond was niet betrokken bij de anti» abortus-manifestatie van drie ker kelijke vrouwenbonden, zaterdag in Utrecht. ROME (CIC) De congregatie voor de geloofsleer heeft de rechtstreeks* sterilisatie van de mens veroordeeld als „absoluut strijdig" met de leer van de r k kerk. Het is volgens de congregatie aan artsen en verpleeg kundigen in katholieke ziekenhui zen ..absoluut verboden" aan deze ingreep mee te werken. UTRECHT - De collecte tijdens de anti-abortus-manifestatie van drie kerkelijke vrouwenbonden, za terdag in Utrecht, heeft 37.800 gul den opgebracht. NAIROBI Op het congres van Afrikaanse „evangelikalen" in Nairo bi is een oproep gedaan aan alle christenen, die in Afrika leidende posities innemen, om er aan mee te werken, dat de bevrijdingsstrijd in Afrika gevoerd wordt met andere wapens dan het geweld. De kerk heeft sterkere wapens, zei Gottfried Osei-Mensah, de voorzitter van het congres. Hij doelde daarbij op het gebed, de zorg voor de men sen en de profetische oproep. Bij de profetische oproep hoort het, aldus Osei-Mensah, dat de mensen leren, dat het mensonwaardig is een ander te verwonden, omdat het een beledi ging is tegen de Schepper. Osei-Mensah waarschuwde er ook voor, bijbelse termen niet te snel in verband te brengen met het Afri kaanse nationalisme. De bijbel be looft niet een politiek rijk, maar het rijk Gods. Hij sprak zijn waardering uit voor het werk van buitenlandse zendelingen, hoewel deze naar zijn mening te veel hun eigen geloofsbe leving hadden meegebracht. Hoe groot onze bezwaren ook zijn tegen een bevrijdingstheologie en een zwarte theologie, wij hebben toch een eigen theologische bezin ning nodig, aldus Osei-Mensah. De boodschap van Christus vindt in Af- rika steeds minder gehoor vanwege de culturele verpakking, waarin zij wordt verkondigd. Aan het congres nemen zevenhon derd Afrikanen uit 46 landen deel. door Aldert Schipper Sinds hij In zijn verkiezings campagne de omvang van zijn geloof een en andermaal ter sprake bracht, is Jimmy Car ters religieuze leven een onder werp van gesprek geweest. Hij behoort tot de miljoenen Ame rikanen die „wedergeboren" zijn, hetgeen overigens minder opmerkelijk is dan wij misschien geneigd zijn te den ken, want volgens een onlangs door het bureau Gallup gehou den enquête acht één op de drie Amerikanen zich wederge boren. Carter Is wat ze in Amerika noemen een „Southern Baptist". Hij noemt zichzelf bovendien „evangelical". Termen, waar al heel wat mensen van geschrokken zijn. Er bestaat een zekere vrees dat Carter zijn toe komstige ambt als president van de Verenigde Staten zal misbruiken als preekstoel of dat hij bij zijn werk voorkeur zal tonen voor een godsdienstig sectarisme of een extreem kapitalisme. Volgens de Amerikaanse hoogleraar Samuel S. Hill uit Florida hoeft de wereld niet zo beducht te zijn voor Carters geloofsleven. Deze Ameri kaanse theoloog verwacht zelfs dat heel wat Amerikaanse evangelicals teleurgesteld zullen worden in hun verwachting dat de Amerikaanse po litiek, nu deze wordt geleid door een „wedergeboren" mens op volslagen nieuwe wegen zal komen. Prof. H1I1 gaf zijn mening ten beste op een studiedag, die georganiseerd was door het Utrechtse Interuniversitair Instituut voor Missiologie en Oecu- menica. Bidden Onder Joden in de Verenigde Staten bestaat zorg dat Jimmy Carter hen wel eens onder druk zou kunnen zetten, christen te worden Anderen vrezen dat Carter, zodra zich een moeilijk vraagstuk voordoet, in ZuiderlinQ plaats van deskundigen of boeken te raadplegen, zal volstaan met tot God te bidden om een oplossing Sommi ge Amerikanen zijn beducht dat Car ter een periode van overdreven mo ralisme zal Inluiden, vooral in de Jimmy Carter buitenlandse politiek van het land. Hij zou wel eens veel accent kunnen leggen op individualisme, waardoor de zwaksten in het maatschappelijk gedrang kunnen komen. Om deze vermoedens te kunnen be oordelen. moeten we wat meer weten van Carters geloofsopvattingen en deze plaatsen in het Amerikaanse kader van religie en moraal. Ameri ka is sterk gevormd door het calvi nisme van de achttiende eeuw. De huidige veertig miljoen evangelicals, die een zeer bloeiende groep vormen in de Verenigde Staten, hebben hun wortels in het fundamentalisme van de jaren 1890 tot 1930 en in het revivalisme van voor de Amerikaan se burgeroorlog. Kenmerken van het fundamentalis me zijn de strijdvaardigheid er van. zijn leerstelligheid, zijn agressiviteit en zijn beslistheid. Het fundamenta lisme gaat er van uit dat het niets te maken heeft met mensen, die een andere overtuiging hebben. Het is separatistisch en exclusivistisch. bekende anti-oecumenische soort, dat we in Europa ook steeds vaker tegenkomen en dat zich zo sterk oriënteert aan mannen als Billy Gra ham. In het zuiden bestaat een ster ke traditie, waarin onderscheid ge maakt wordt tussen wat je privé gelooft en wat je publiek doet. Het is licht geneigd anderen buiten te sluiten, die bijvoorbeeld vrijer staan tegenover de openbaring. De aanstaande president van de Ver enigde Staten komt uit Plains, Geor gia. een echte zuidelijke stad. De zuidelijke variëteit van het evangeli- calisme is nogal verschillend van het De grote stroom van het hedendaag se Amerikaanse evangelicalisme rea geert op een gevoel dat velen in de jaren vijftig en zestig in de VS be heerste en dat de Amerikanen om schreven als „doing your own thing", hetgeen ongeveer betekent: Als je zelf voelt dat het goed is wat je doet, dan is het goed. Carters evangelica lisme is niet dat reactionair soort geloof, dat hier tegen in gaat. Carter zal niet gauw tegen iemand zeggen: Je moet het zien zoals ik, anders ben je verloren. Carter is niet geneigd tot proselytisme en zelfs weinig tot getuigen van zijn geloof, ook al leek het tijdens zijn campag ne wel eens anders. Carters geloof is meer mystiek dan leerstellig en con fessioneel. Hij zal niet gauw geneigd zijn een of andere maatschappelijke leer voor de door God gewilde ideolo gie te houden. Volgens de waarne mingen van prof. Samuel Hill heelt Carter Reinhold Niebuhr gelezen, de bekende Amerikaanse theoloog, die de Amerikanen er steeds voor ge waarschuwd heeft dat zij niet moes ten denken dat het kapitalisme ook maar iets christelijks heeft boven het socialisme. Het lezen van Nie- 6) Wanneer wij terecht zeggen, dat de piëtistische en individualistische maatschappijbeschouwing, die de kerk (ook de prediking en de theolo gie) jaren lang op een noodlottige wijze benvloed en in de slechte zin van het woord verburgerlijkt heeft en daarom door ons onder de kritiek van het bijbels getuigenis gesteld moet worden met alle consequenties daarvan, moeten we dan niet even zeer zeggen, dat de marxistische maatschappijbeschouwing (dus ook het historisch materialisme en de marxistische werkelijkheidsanaly se) door ons op een analoge wijze onder de kritiek van het bijbels ge tuigenis gesteld moet worden met alle consequenties daarvan, opdat wij niet na verloop van tijd tot de ontdekking komen, dat deze maat schappijbeschouwing de kerk op een even noodlottige wijze benvloed en ln de slechte zin van het woord verrevolutioneerd heeft? Met prof. J. de Graaf meen ik, dat wij om de politieke, sociale en revo lutionaire betekenis van het Evan gelie te verstaan, onze piëtistische en individualistische bril moeten af zetten, maar niet om daarna een politieke (in ons geval een marxis tische bril) op te zetten. VRIENDSCHAP J De laatste tijd zijn er nogal een berichten in de pers verschenei K c omtrent vriendschappen, waar me; t O een vraagteken achter kan zetter elde Van de een werd gezegd, dat hij wa ent4 omzichtiger moest omgaan met he kiezen van zijn vrienden en van an _i deren kan men zich alleen maa verbazen dat ze zichzelf, zij het som l "a enige tijd, bevriend geacht hebbei J1 (3 met iemand van wie op zijn minst %nt( Jaren bekend was dat hij een hoogs onbetrouwbaar en agressief persooiw- was. Iemand die het met de waar heid niet zo nauw nam en van dr™e herkomst van wiens bezit men ooi 'K 8 het zijne nooit aan de weet kwa Wat dat betreft wordt mij wat t^l gemakkelijk van vriendschap ge», sproken. Er is soms aanleiding tot* gegeven. Eten doet men met vrien den. dat is een oud gegeven. Maai voor vriendschap is meer nodig Zelfs niet alleen een bepaalde detailbrl interesse. Men kan dezelfde hobby ng 1 hebben en langs die weg elkaar na ft a der komen. Toch is het de vraag ol not er dan vriendschap van komt arin Vriendschap reikt dieper. Voor ech-ig 1 te vriendschap dient een levenshou- rlar ding aanwezig te zijn, waarin menüev met elkaar overeenstemt. Die le|j in venshouding kan zelfs wat zijngt, d diepste noties betreft onuitgespro-jtter ken blijven, maar zij moet er weioor zijn. Vriendschap is een vorm vanjatei liefde en kan liefde dicht naderen. ent< Maar misschien zou men het woorden h liefde hier moeten reserveren voor een verhouding met één partner. Vriendschap kan er zijn met meer deren. hoewel ook hier het getal beperkt is. Paulus schrijft ergens: houd vrede met alle mensen. Hij vindt het niet nodig om alle mensen je vrienden te noemen. Wat hij aan beveelt is al moeilijk genoeg. Daar om willen die ..vriendschappen" waarover de laatste tijd gesproken; wordt, vaak ook te zeer verweven met zakelijke belangen, er bij mij slecht in. Het heeft, denk ik, met vriendschap weinig te maken. Hetj gemeenschappelijke is te broos, zelfs als het macht is of rijkdom. Hetj houdt niet. t if* a» Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Sassenheim: dr H.Vei Geurs te Broek op Langendijk, die' bedankte voor Berkel en Rodenrijs. :nd< Iter Bedankt voor Zwartebroek: B. Ha-g vi verkamp te Monster; voor Win terswijk: W. Sangers, eervol onthe ven pred. (directeur vormings centrum Venwoude te Lage Vuursche) wonende te Baarn; voor Tholen: A. Vlietstra te Doornspijk. buhr is iets uitzonderlijks in de kring van evangelicals. Wedergeboren Carter mag dan een bijzondere evan gelical zijn, zijn kernwoord dat elke keer terugkomt in zijn redevoerin gen is wedergeboren. Daarmee plaatst hij zichzelf in een omvangrij ke groep Amerikanen. In Carters ogen kun je niets christelijkers zeg gen dan dat. In zijn opvatting bete kent wedergeboren een keus. Je zegt dit is mijn standpunt en je komt er open voor uit. Wedergeboren mensen hebben een leven dat in twee delen uiteenvalt: voor en na de grote gebeurtenis. Car ter zegt van zijn leven van voor de wedergeboorte dat hij toen ook al christen was. „Maar pas sinds 1966 heb ik een echte persoonlijke band met Christus", zegt Carter steeds. „Tevoren was godsdienst plicht, nu ben ik blij en voel ik het geloof als een stuwende kracht in mijn per soonlijke leven". De godsdienst van Carter is een religie van zelfvertrou wen. „Je weet dat God in je hart woont en je leidt", heeft hij eens gezegd. Carter is geen pragmaticus, die zijn geloofsleven benut om er andere ge lovigen op te laten stemmen. Hij meent wat hij zegt, bijvoorbeeld te gen de journalisten van Playboy, te gen wie hij bekende dat hij in ge dachte wel eens overspel had ge pleegd. Carter is geen fanaticus. Hij zal daar om niet gauw de leider worden van de veertig miljoen Amerikaanse evangelicals. De meeste van hen zul len meer van hem verlangen dan hij wil geven aan autoritair politiek stuntwerk. Hij zal als zijn medewer kers niet uitsluitend evengelicals kiezen, hij is er niet op uit om van zijn land weer een „christelijke na tie" te maken. Een ombuiging van de Amerikaanse buitenlandse politiek is niet te verwachten. Een van de typische punten van het „ethisch reveil", abortus, zal Carter niet even op zijn manier oplossen. Daar is hij te liberaal voor in de ware zin Carter zal als privé-persoon evangeli cal zijn en blijven, maar als presi dent zal hij dat weinig laten blijken. Hij komt uit een traditie waarin ge zegd wordt: „We hebben goede chris tenen nodig in de regering" Dit soort, niet al te leerstellige mensen, met een goed stel hersens, zullen in de komende tijd in het Witte Huis zetelen. GEREF. KERKEN Beroepen te Roermond: K. Wolfis te Bergen op Zoom. Beroepen te Amsterdam (geest. verz. „De Poort" en „Huize Horizont"): L. Eringa te Rotterdam-Heyplaat; te Ermelo: L. Zwaan te Enkhuizen: te Schoonebeek: S Feenstra te Berli- kum; te Sushuisterveen: R. H. Boi- ten te Vroomshoop; te Wad- dinxveen: R. H. Nieuwenhuis te Pa- pendrecht. Bedankt voor Beilen en voor Roden: H. de Boer te Halle; ds De Boer kan voorlopig geen beroep in overwe ging nemen. GEREF KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen te IJmuiden: R. T. Urban te Goes-Brouwershaven. CHR GEREF. KERKEN Bedankt voor Apeldoorn-Centrum: A. v.d. Veer te Zwolle; voor Gronin gen: J. H. Carlier te Leiden. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Den Haag-Centrum: P. Honkoop te Kampen. OUD. GEREF. GEM. IN NED i. v M< rdei aai Dd I :hte I zi tei ni Ui! Bedankt voor Kinderdijk: J. v.d. Poel te Ede. 1 M der BAPT. GEMEENTEN Bedankt voor Haarlem: P. v.d. Werf! te Winschoten. ,,le< Kardinaal König De Weense kardinaal Franz König (71) sluit de mogelijkheid niet uit. dat hij de volgende maand paus wordt. Dat blijkt uit een interview in het laatste nummer van de „Luthe-1 rische Monatshefte". Op de vraag, of hij bereid is, het ambt van paus over te nemen, antwoordde hij. dat hij' zich aan het oude roomse spreek woord wenste te houden: „Wie het conclaaf (de vergadering van kardi nalen om een paus te kiezen; red.) als paus binnengaat, komt er als kardinaal weer uit." De Weense kar dinaal. die al vaak als mogelijke opvolger van paus Paulus genoemd is. meende echter, dat het pausschap veranderd moet worden om het menselijk draagbaar te ma ken. De huidige paus is zo zwaar belast door zijn taak. dat hij zijn ambt waarschijnlijk al neergelegd zou hebben, ware het niet. dat hij moeilijkheden vreest van een naast elkaar bestaan van een voormalige en een regerende paus.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2