EO-documentaire over de
christenen in Rusland
- e°
groeit
Radio- en televisieprogramma's
Het dal
der
Craddocks
School gemaakt
Malcolm Muggeridge geeft zijn visie
Kijk vanavond eens naar:
^Evangelische
Omroep
Even
puzzelen
DONDERDAG 9 PECEMBER 1976
RADIO/TV
Medewerkers van de VPRO hebben
school gemaakt door de geheel
eigen wijze waarop zij
verschijnselen In de samenleving
benaderen. Eigenlijk moet ik
zeggen: de manier waaropzij het
menselijk bedril! voor zichzelf laten
spreken. Dit laatste Is vaak de
kracht geweest van Het Gat van
Nederland en onderscheidt nog
altijd ook Machlavelll van andere
actualiteitenrubrieken. Mede
daarom verwacht lk iets anders dan
anders van de uitzending van
hedenavond als het gaat over de
machtsverhoudingen binnen het
departement van Justitie. De
huidige staatssecretaris mr.
Zeevalking. oud-minister Polak en
ex-staatssecretaris Glastra van
Loon zullen een bijdrage leveren
aan de analyse
De zaak Menten zal nog geruime tijd
stof opleveren voor de media. Het is
begrijpelllk dat alle
actualiteitenrubrieken daarop het
eigen licht willen werpen Het
doorgeven van een verscheidenheid
aan meningen bevordert de
meningsvorming van kijkers en
luisteraars. Echter, voor het
aandragen van feitelijkheden lijkt
mij meer samenwerking gewenst.
Zwitserse televlslemensen zullen
het dezer dagen vreemd hebben
gevonden dat er verschillende
opnamen moesten worden gemaakt-
van minister van Agt op wie bijna
identieke vragen werden afgevuurd.
Als zij ook nog hebben gehoord dat
de opnamen op dezelfde avond
vanuit hetzelfde omroepkwartler
vla hetzelfde net werden
uitgezonden zullen de Zwitsers er
helemaal niet meer van begrepen
hebben
Nederlandse kijkers evenmin. Het
was net zo raar als wanneer Je op
pagina drie van de krant een verhaal
tegenkomt dat Je ook al op de
frontpagina hebt gelezen. Wat moet
het worden zodra wij een derde net
hebben? Ongetwijfeld is dan de
door Ton Hydra
coördinatie even belabberd als nu en
het aantal zendgemachtigden
misschien uitgebreid. Gaan ze van
het nieuws trilogieën maken?
Is het nou zo'n gek idee dat de
omroepen voor het ln beeld brengen
van het exacte nieuws de krachten
bundelen en dat de redacties van de
verschillende
actualiteiten-rubrieken meer werk
gaan maken van de
becommentariëring van dat nieuws?
Dan zouden ook de
levensbeschouwelijke „gezichten"
beter van elkaar te onderscheiden
zijn. Vaak valt ln de behandeling van
de onderwerpen meer de
vrijblijvendheid op dan de visie die
er achter hoort te zitten.
Dat er soms razendsnel moet worden
gewerkt ln het televisie-bedrijf kan
niet als excuus dienen. BIJ een krant
wordt dagelijks gejakkerd en gaat
een groter aantal onderwerpen door
de molen. Toch ontstaat er elke dag
weer het voor die krant bepalende
gezicht. Nu weet lk wel dat een
heleboel mensen kleurloos zijn en
die „tint" ook prefereren voor hun
leesvoer. Maar. wie zich daarop
toespitst, valt tenslotte slechts op
door zijn grauwheid. En daarvoor
koop Je toch geen kleurentelevisie.
Een probleem apart blijft natuurlijk
voor alle vormen van communicatie
hoe de ontvangende partij het
opvangt. Waarschijnlijk alleen bij
een Internationale voetbalwedstrijd
liggen de meningen dicht bij elkaar.
Gisteravond waren we allemaal voor
Feyenoord. Hebben we het over iets
anders, dan worden we splijtzlek. In
Studio, het blad van de KRO. blijkt
dit ten aanzien van de liturgieviering
ln de kerk van het omroeppastoraat.
In dezelfde leeftijdsgroep wordt de
ene katholiek erdoor ln het geloof
gesterkt en de ander noemt het
showbusiness en eist een pontificale
hoogmis in oude stijl.
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM „Boga njet", de documentaire die de EO vana
vond om 21.50 uur op Nederland 1 op het scherm brengt, gaat
over christenen in de Sowjet-Unie. „Boga njet" waren de woor
den die de Russische astronaut Titow indertijd vanuit de ruimte
naar de aarde seinde. De EO heeft zich voor deze uitzending
verzekerd van de medewerking van de bekende Engelse publicist
Malcolm Muggeridge, die zowel bij de presentatie als bij de
samenstelling een belangrijk aandeel heeft gehad.
In het begin van de jaren dertig is
Muggeridge correspondent geweest
in Moskou, waar zijn aanvankelijk
enthousiasme voor het communisme
omsloeg in teleurstelling. Hetgeen
niet inhoudt dat hij nu het kapitalis
tisch systeem zaligmakend vindt. In
zijn publicaties en belangstelling is
hij de situatie in Rusland tot de dag
van vandaag blijven volgen.
Muggeridge die nu 74 jaar is. kwam
een paar Jaar geleden tot het christe
lijk geloof, in zijn boek .Jezus redis
covered" (Jezus her-ontdekt), dat ln
1969 uitkwam legde hij daarvan ge-
Speciaal
De VPRO zendt een afleve
ring van Machlavelll uit. Daar
in een analyse van de
machtsverhoudingen op het
departement van Justitie, de
situatie in Panama, een
portret van de leidster der
Britse conservatieven Marga
ret Thatcher en poliUek com
mentaar door Lord George
Brown
Ned. 1/20.10
Boga njet („Geen God") is
een EO-programma over het
moeilijke leven van christen ln
de Sowjet-Unie.
Ned. 1-21.50
Onderwerpen in Brandpunt
zijn. de affaire Menten. de af
schaffing van de premie Voor
het opvissen van projecüelen
en de prijsverhogingen van
olie
Ned. 2/22.05
Theodoor. of een total-loss
is een door Eric Schneider ge
schreven luisterspel over het
leven van drie gezusters en een
nichtje In deze vier rollen:
Lies Franken. Ank van der
Moer. Annet Nieuwenhuizen
en Danny Heylen.
HHv 2/20.10
Op het orgel van de Oude
Kerk in Voorburg speelt Wim
van der Panne werk van
Rheinberger, Rinck en Bonset
Hilv. 121.20
ln Sesjun kan men luisteren
naar de Poolse jazz-
rockformatie Extra Ball, het
tno Lex Jasper en saxofonist
Sandy Mosse
Hilv. 3/22.02
tulgenis af. Eveneens van zijn hand
verscheen „Jezus the m^n who lives"
(Jezus, de mens die leeft), dat dezer
dagen ln een Nederlandse vertaling
verscheen bij uitgeverij Ambo In
zijn werk van de laatste jaren pleit
Muggeridge voor een maatschappij
structuur waarin christelijke waar
den worden erkend
In zijn inleiding op het televisiepro
gramma van vanavond noemt hij de
opleving van het christelijk geloof in
Rusland een wonder, nadat meer
dan een halve eeuw het regime, ge
baseerd op het Marxistische materi
alisme dat uit is op de totale afbraak
van de kerk en uitroeiing van het
christendom, triomfeerde
HIJ zegt: „Toen lk als Jong journalist
in de vroege jaren dertig in Moskou
was. zou ik zoiets volkomen on
denkbaar hebben gevonden. Atheïs
me was de leer van de staat die vol
ijver en zonder meedogen werd op
gedrongen. Kerken, zoals de Sint
Basil kerk op het Rode Plein, wer
den veranderd in anti-
godsmuseums waar het christelijk
geloof bespottelijk werd gemaakt en
de persoon van Jezus Christus bela
chelijk De staat controleerde zeer
streng alles wat maar enigszins het
geloof van de burger kon beïnvloe
den. in de opvoeding, de pers en
andere publikaties, het doen en la
ten van de mensen, en hun diepste
gedachten. Hoe is het daarom moge
lijk dat een manier van leven die
helemaal vreemd ls aan de officiële
marxistische ideologie kon overle
ven en gedijen?"
Muggeridge beschrijft dat de chris
tenen in de eerste tijd van het Sow-
jet-regiem werden vervolgd, zoals
niet meer was voorgekomen sinds
de dagen van keizer Nero. Christe
nen werden als misdadigers verban
nen naar strafkampen waar
vandaan zij vaak niet meer kwa
men Hij herinnert eraan dat
vreemd genoeg in die tijd sommige
geestelijken in het westen het Sow-
jet-regiem ten voorbeeld stelden.
Als voorbeeld geeft hij de Rode de
ken van Canterbury, dr. Hewlett
Johnson, die van de kansel verkon
digde dat Stalin aan het koninkrijk
van Christus bouwde. Muggeridget
ziet zelfs enig verband tusssn deze' Predikant
instelling en de houding van christe
nen in de Wereldraad van Kerken.
Omwenteling
De oorloog van 1939 tot 1945 wijzig
de de situatie. Toen de Duitse
Wehrmacht Rusland binnenviel
kwam er een wonderlijke omwente
ling, Stalin, met zijn rug tegen de
muur, in een wanhopige poging het
Russische volk bijeen te houden
velen toonden hun enthousiasme
voor de Duitsers deed geen be
roep op het Communistische Mani
fest maar besloot de Orthodoxe
kerk in ere te herstellen. Veel geeste
lijken die in strafkampen zaten wer
den vrijgelaten om weer in hun
functie hersteld te worden. De prijs
die de orthodoxe kerk moest beta
len was daarentegen dat zij een pion
zou zijn in het politieke spel van de
Sowj et- leiders
Op het ogenblik telt de officiële
Russische Orthodoxe kerk dertig
miljoen leden tegen twee miljoen
ADVERTENTIE.
BOGA NJET (geen God) over
Christenen achter het ijzeren gordijn
(21.50 uur)
word ook lid
Antwoordnummer 00. Hrfversum of bel 035-52641 (geen postzegel)
VANDAAG
HII.YEKM M I (298 m rn FM-kanalem
NCAV <00 Nieuw» 7 02 Het levende
u....rd 7 08 iSi Te Drum Ljudamus gewij-
rli- mu/irll 7 .10 Nieuw* 7 41 (St Vandaje
d»nderdaj| Gevarieerd programma 8 24
Op di- m.in il Ëvancrlitrh commentaar bij
di- tijd 8 80 Nieuw» 8 36 Gymnastiek voor
d«' huutvfOuw 8 45 (Sl Tot uw dienst Kl.is
»it'k<-k.mer en orkr»tmu/iek 9 45 (S) On
d< r .li hdwfleaon. muzikaal riekenbvzoek
in (II Km III n /Si In t Silver Program
nu viKir oudere luntvraars 12 00 (St De
Kilim i II mans Show 12 15 Boer en tutn
der I.' 26 Mt dedehnxen voor land- en tuin
t...uw 12 3» Nieuw» 12 41 <S> Hier en Nu
12 55 iSi Middjupau/edien.1 13 15 ISl Me
ir..p..li urki»t amuxementumuziek 1.130
iSi Cl.it,.in' ai-varieerd programma 115 30
Nii u.m 17 til Nieuw» 17 32 iSi Hier en Nu
18 1*1 D. K. rk vandaag Ut 20 iSl Van .mze
ri-»pr.nda-nlm 18 I» Nieuw» 18 41 We.
n4dpanur»IM 1*5.1 7.«.jm»t verschenen
INI iSi la Éit-f d«-x Mi ilikwjrtwr 19 IS 'Sl
Ik «ri-tt-ld zingt C.id» l"f Vcr/uckplu
t. nprogramm.i van gewijde muziek JOW
Si G.«d e- »t«-md 20 4» Ei-n. Iwe. uit de
m..-.l Profummj over wndi rwijaA-ni.pVue-
il.ni! 21 '81 Aruli i» nudi r wordi-n. du umii»
i-.ifi- 21 2» 'Si Org- k-rmcert. 21 45 «Si
S(.i .kjnak.n 2823 Av..ndr.vi ..linking
32 N- uw» 22 4» iSi Hm i itt Nu i-ium'S-
K-awliim I W>a«>l tAyZ'' dil Jaz/lM».
si:
IIII.VMN M II m ru l
I kii
Hek 7 20 Op blote voeten vraag- en
antwoordspel 8 00 Nieuw» 8 II Radiojour
naai 82a Op blote voeten «vervolgt 8.50
Morgenwijding 9 00 Au Pair Ook een
manier om een taal te leren 9 35 Waterstan
den 9 40 Schoolradio 10 00 Radio Lawaji-
papegaai 10 10 Arbeidsvitaminen populair
verroekplatcnprofframma (II 00 Nieuws,
11 03 11 05 Radiojournaal) 1130 Rondom
Twaalf een uur allerlei voor iedereen 12 30
Hersengymnastiek 13 00 Nieuws 13 II Rj
diojournaal 13 25 Beursberichten 13 30 'n
Middagje AVRO mu/iek. informatie en srr
vice, met om 16 00 Nieuws 17 00 (Sl 13-
Speeiaal programma voor kinderen Over
heidsvoorlichting 17 40 De politie nu
AVRO 17 55 Mededelingen 18 00 Nieuws
18 11 Radiojournaal PP 18 20 Uitzending
van D'66 IKON 18 30 Kleur informatie en
ommcnta.ir nver zaken van kerk en samen
leving AVRO 19 00 Sportpanoramj 2000
Nieuw» 2005 Radiojournaal 20 10 Theo-
door of ren total loss. hoorspel 21 20 tSl
Alert' up het vlak van muziek en maal-
-• luppij 21 45 (Si Radio Kamerorkest kla<
»u-ke muziek 22 20 Aspecten kunstrubriek
NOS 2.1 00 «St Met het ougop morgen i23 0S
Actualiti itenovi-f/icht. 23 20 Den Haag van
daag. 23 58 Even >>ntxpunn»'n voor het sla
(m n gaan i 23 55 24 00 Nu uw»
IIII.VFRSCW III (415 m en FM-kanaleni
TROS 7 «2 «Si Vaak .ntiirnds 9 (O (S>
l'ep tip due I HU (Si Gerard de Vvw* dt au>«
<l> wrz.iek 12UJiS.H..(i. KI.—»co prijzen
14 Ut ISi P'.IrJi rpubpaiadr H.IITfSl Km'
,,,...1. NOS nimbi VaraluL ban k 18 1»
SjJIK>S»mW met Kr rt* Sp.i» TROS Cl»2
'S"4
»'«CGO Hal
jun jazz en blues live 23 02 iS> Close-up
0 02 (Sl De Hugo van Gelderenshow njet
LP-werk- 102-7 00 IS) De nachtwacht
HILVERSUM IV iFM-kanaleni KRO 7 00
Nieuws 7 02 (Si Badinerie 9 00 Nieuws 9 02
(St Aan woorden voorbij, meditatie 9 10(S>
Trio van Bohuslav Marlinu 9 30 Ik sla hier
met voor dc banken te praten aspecten van
h.-t onderwijs lil 00 (Sl Aubade' Salzburger
Fastspielc 1976 Orkestconcert (in de pauze
- 10 43 Sonate). 12 00 (S) Rondom Haydn
<27i 14 00 Nieuws 14 02 Hoogachtend her
haling van programma's 15 06-17.OOfSlCol
lage van alledaags en zeldzaam.
TV
VANDAAG
A iywiteiw. X-' •s«'%
NEDERLAND I
10 45 A NOS/NOT:!
15.00 EO; Van Haft tot hart
18.15 TELEAC: WareW
laat
18 45 NOS Bereboot
18.56 Journaal
19.05 VPRO. PopeyOteMn'iim
19 10 A Landgenoten'
19.25 Mary Hartman Mary Hartman
20.10 6 Machiavelh. of hoe het inde wereld
toegaat
21.35 NOS: Journaal
21.50 EO: Boga N(#l'(Geen God),
documentaire
22.45 6 Tenslotte
22.50 6 Journaal
NEDERLAND II
16.45 NOS: Toeristische lips
18.55 A Journaal
19.05 a Wickie de viking, tekenfilmserie
18-30 a Cijfers en Letters, spelprogramma
20.00 a NOS: Journaal
20.25 a De terugkeer van de wrekers,
tv-sene
21.1$ a Alias Smith and Jones, tv-sene
22.05 a Brandpunt
22.45 a Hotel opstenen, tv-sene
23.15 a Levensloop, gesprek
23.40 a NOS: Den Haag vandaag
23.55 a Journaal
mensen, die zich hebben aangeslo
ten bij Evangelische kerken zoals
Baptistengemeenten, Doopsgezinde
Gemeenten of Pinkstergroeperin
gen. De Baptisten werden vervolgd
ten tijde van de Tsaren en hun ge
meenten hebben altijd geweigerd
zich te schikken naar de bevelen van
de Sowjet-Autorteiten. Zij stellen
zich vaak bloot aan extra zware ver
volgingen.
Muggeridge is van mening dat men
sen in het westen niet het recht
hebben te oordelen over Russische
christenen die om hun geloof te kun
nen belijden de regering gehoorza
men in een „vreemde overeenkomst
tussen het geestelijke christendom
en het materialistische marxisme"
In de EO-documentaire komen en
kele personen aan het woord die
onderdrukt zijn en die hun heil in
het buitenland hebben gezocht. Het
zijn de schrijver Maximow. de predi
kant ds. Janis Smits uit Letland en
de dichteres Natalya Gorba-
newskaya. Zij is naar Parijs uitge
weken. nadat zij veroordeeld was tot
een verblijf van twee jaar in een
psychiatrische inrichting omdat ze
krankzinnig was verklaard na haar
protest met zeven anderen op het
Rode Plein wegens de onderdruk
king van Tsjechoslowakije
Zij zegt onder meer: „Het is niet
gemakkelijk een gelovige te zijn in
de Sowjet-Unie, maar gelovigen
kunnen verdrukking beter
doorstaan dan enig ander mens."
Ook Maximow woont in Parijs na
dat hij uit de Vereniging van Rus
sische schrijvers werd gezet toen
zijn boeken in het Westen werden
uitgegeven.
Ds Janis Smit, een baptistenpredi
kant emigreerde onlangs na veel te
leurstellingen uit Letland, zijn ge
boorteland. naar Amerika. Niet al
leen het feit dat hij het woord van
God predikte, maar vooral omdat
hij zich solidair verklaarde met die
genen die om hun geloof verdrukt
werden, ondervond hij veel moeilijk
heden. Zijn papieren werden afgeno
men. hij verloor zijn rechten om in
een gemeente voor te gaan en hij
werd bedreigd met gevangenschap,
dood en ballingschap. Nu hij met
zijn vrouw en elf kinderen naar
Amerika is uitgeweken komt hij tot
de ontdekking dat de toestand daar
ook niet altijd ideaal is. Hij
waarschuwt de kerk van het Westen
dat zij de geestelijke zaken serieus
moet nemen
Het is niet genoeg een traditie in
stand te houden of een vernieuwing
aan te nemen in de liturgie, zegt hij.
Voor deze documentaire mocht de
EO in Rusland geen filmopnamen
maken. Daarom is het voor een be
langrijk deel een praat-programma
geworden.
En nu, waarde lezeressen en lezers,
krijgen we te maken met een van die
merkwaardige gebeurtenissen, die
het leven zo rijk en verrassend ma
ken. Inspecteur von Donnerwetter
trad namelijk naar voren en zei: „Ik
vind het goed. Pepi. Hou jij de trein
maar tegen. Doe het zou, dat hij
beslist niet door kan rijden, al zou
hij het ook willen. Er zit namelijk
een wereldberoemde voetballer uit
het land van brigadier Piet in die
trein. Een semiprof, die liever ama
teur gebleven was. Die vent wil ik
wel 'es zien. Het lijkt me een raar
geval. Maar hoe het ook zij, deze
voetballer is ontvoerd door twee Ita
lianen en nou moeten we zien, dat
we die knaap terugkrijgenDe
ze woorden troffen de brave Pepi
blijkbaar diep in het hart, want hij
begon aandoenlijk te huilen.
„Achsnikte Pepi. „Een voet
baller ontvoerd door Italianen! Net
als mijn zoon Moritzl. Moritzl was de
beste voetballer van hëél het
vorstendom Slavonië en die nare
Italianen hebben hem hier wegge-
troggeld Doch toen werd die
echte keiharde Slavonische geest
over Pepi vaardig: die geest, die men
alleen maar vindt bij die prachtige,
met de woeste bergnatuur vergroei
de mensen. Pepi droogde zijn tranen
en zei schor, doch nadrukkelijk:
„Jullie kunnen op me rekenen, jon
gens! Ik houd die trein tegen, of
mijn naam is geen Pepi Zugentap-
perl meer! Doch daarvoor heb erw
militaire hulp nodig. Inspecteur v(Lv_.
Donnerwetter moet onmiddelli
het Slavonische leger optromm I
len!" De inspecteur liet deze ka »en
om militaire roem te behalen niich
glippen. Hij trommelde in een wip j
het Slavonische leger bijeen, en ki n' a
daar komen ze al aan! Het Slav
nlsche leger mocht dan al niet gro rD
zijn. het was echter keurig gedri
en prima uitgerust. Het waren k ar
harde kerels, die stuk voor stuk t >ers
reid waren voor het vaderland j q
sneven, doch dat zal wel aan ,'uf.
bezielende leiding van de kapite 'r
Fritz von Köpenick liggen die wij 2
uiterst krijgshaftig zien marchere
aan de rechterzijde van het plaatji OMj
FERDINAND
42
Langzaam begon hij te spreken.
„Wat bedoel je voor den duivel?
Wilde je het dan? Dat ik je een zoen
gaf vond je niet erg. maar..."
Ze maakte een gebaar en keek zo
ontdaan dat hij het zwijgen er toe
deed. Daardoor kwamen ze beiden
tot zichzelf. Kalm deelde ze hem
mee: „Ik heb immers ook gelogen
over mijn paard. Flash heeft hele
maal niet een verstuikt sprongge-
wricht ik kon met Willoughby in
de brik meerijden tot aan de huis
boerderij. Ik wist ook dat die spullen
van je vanavond pas aankomen, en
dat je best zou willen picknicken op
een plaats als deze. Snap je het nu
eindelijk?"
„Dat je me op die manier meekreeg
is heel gewoon." zei hij zacht. „Maar
probeer me niet wijs te maken dat je
hoopte dat ik..."
Ze draaide zich om en keek ditmaal
echt boos.
„Paul Craddock." zei ze. „Je moet
een ding goed weten: je had geen
schuld aan wat er gebeurd is. Toe.
probeer niet met alle geweld beleefd
te doen. maar zie onder ogen wat ik
je zeg. Als je dat nu niet doet. kom je
er later voor te staan en dan is het
heel wat erger. Zul je nu naar me
luisteren en ophouden met net te
doen of het je niet aangaat?"
„Toe dan maar."
Ze kwam dichterbij staan, schudde
haar haar naar achteren. „Elke man
zou zo gedaan hebben." zei ze. „elke
man die voor honderd procent man
is. Dat probeer ik je duidelijk te
maken. Zie je. de meeste huwelijken
vinden in zo'n voorval hun oor
sprong. Het meisje zet haar val op in
het gras en de man trapt er in."
Woedend viel. hij uit: „Claire, houd
op met die praatjes. Vandaag of
morgen krijg je er nog spijt van."
„Ik héb er nu al spijt van," zei ze. „Ik
ben alleen dolblij dat ik eerlijk ge
noeg ben geweest om er op het
laatste ogenblik een eind aan te
maken. Maar daar hoef ik heus niet
prat op te gaan. want als je iets
minder onhandig te werk was ge
gaan zou ik misschien niet zijn opge
houden. Na afloop zou het ons niet
geholpen hebben, eerlijk alles uit te
praten Dan zou je je hele leven lang
een hekel aan me hebben en nu
nu. ja. we kunnen tenminste tegen
over elkaar de beleefdheid in acht
nemen." Ze klopte de grassprieten
van haar rok. „Laten we alles maar
inpakken en naar huis gaan."
Ze deden alle restanten van de
picknick weer in de mand en begon
nen naar de bosrand te lopen. Pas
toen ze uit het bos waren begon hij
te spreken „Luister eens. Claire,
R. F. Deldorfleld
Den
tri
„De Boekerij, Baarn"
misschien kunnen we net doen of er
niets is voorgevallen. Niemand weet
het immers als wij tweeën."
Ze bleef stilstaan en hield haar
hoofd scheef, terwijl ze hem
aankeek.
„Geloof dat maar niet," zei ze. „Alle
mensen die in de Vallei wonen heb
ben het al lang in de gaten. O. nee.
niet dat ik zo'n onnozele schoolmeis-
jesstreek heb uitgehaald en een
smoesje verzon om je tot die
picknick te verleiden en je hier net
zo lang heb zitten aanmoedigen tot
je uit je slof schoot. Maar wel heb
ben ze gemerkt dat ik zoiets van
plan was. Ik kon ze bijna hoorbaar
zien roddelen toen we samen ritjes
maakten door het landgoed: Claire
Derwent laat er geen gras over gre
en, zeg...'" Ze keek even rond
draaide zich om, waar het bos achtflge
haar lag.
„Soms haat ik deze streek en iedeh j-
een die er woont, mezelf niet in >n
laatste plaats," zei ze. Toen liep 'V.
zo stevig door dat Paul moei rK<
moest doen haar bij te houden e
zijn wond ervan begon te steken.
HOOFDSTUK VIJF
I
de
or
cht
ittii
irdi
no
he
Sam Potter en zijn zwangere vrou10 U
Joannie laadden op de laatste dag i
september 1902 hun schamele bezi
tingen op de kar die het eigendoi a
was van het gezin Potter en ginge »1-
op weg naar hun nieuwe behuizin'^1
in het bos. De eerste herfststorme
loeiden al door de bomen die ondè ai
de harde vlagen uit de richting va 1 t<
het Kanaal kraakten en bogen D e,
nog slechts voor de helft geel ve ,j.<
kleurde bladeren zweefden omlaa'.
in het rokende vuur. waar de re; rrff
van de Potters omheenzat. ptl
om
Allen trachtten ze net te doen als<hp
Sams vertrek hen een beetje t< ee
harte ging. Temmer zat zoals g
woonlijk een eindje van de andert
af. op de stoep van de verzakte boe
Wordt vervolg eu^
t d
HORIZONTAAL: 2. punt van ver
trek, 7. hulpmiddel op schepen. 8.
kant van een stroom, 9. zilt vocht,
10. vreemde munt, 12. plaats in de
N.O.P., 13. zaak, 15 kleine inham.
17. gebak. 19. scheik. element, 20.
pers. voomaamw., 21. strijdperk, 24.
deelteken, 26. houten vat. 27. ont
kenning. 29. kever, 30. nobele. 32.
kleurstof. 33. eenjarig dier, 34. zuid
vrucht.
VERTICAAL: 1. omlijsting. 2.
vruchtenat. 3. loze streek. 4. uitslag
op metalen,- 5. achting. 6
krijgsmacht. 10. zeker kaartspel, 11.
telwoord, 13. vuurpijl. 14. oogziekte.
16. lidwoord. 18. voorkomen. 22. rui
terfeest. 23. niet dezelfde. 24 kwe
ken. 25 soort kers. 28. water in Fries
land. 30. boom. 31. loot
OPLOSSING VAN VORIGE
PUZZEL
HOR 1. aks. 3. pok, 6. Est. 9. Ao 10.
uii
bre
eg
melis, 12. me. 1 j. roman. 15. netel, i
nar. 19 Mrt. 21. relatie. 25 dek. f
Pan. 27 algebra. 31. ene. 32. aal.
meter. 36 linie. 38 el. 39 dadel, 4n).
ge. 42. sta. 43. mee. 44. lam.
1.70C
VERT 1 aar, 2. koon, 3 pen. 4.
5. kin. 7. smet. 8. tel, 10. mare.
semi. 14. markant. 16. trepaan, i
ga. 20 ode. 22. log. 23 tob. 24. ent.
leed. 29. eg. 30. rail. 31. eelt. 33 lig
34. mes. 35. ram. 36 lee, 37 Eem.
de.