Taizé komt met tweede
brief aan volk Gods
JONG, OUDER, OUD
Vandaag
Uit de kerkbladen
Anti-abortus-dag
van vrouwenbonden
Hervormden dringen
aan op gesprek
Vier Argentijnse
priesters gepakt
Duitse kerkleiders
dankbaar voor
vrijlating Kappler
VOORBIJGANGERS
Een baptisten
bisschop in
Letland
MAANDAG 6 DECEMBER 1976
KERK
TROUW/KWARTET 3 p
door
Frère Léonard
PARIJS In dc Parijsc Notre
Dame is gisteren tijdens een
grote bijeenkomst de ..Tweede
Brief aan het Volk van God"
voorgelezen. Dit was een grote
gebeurtenis in het ..concilie
van jongeren." De brief is tot
stand gekomen tijdens de afge
lopen zes weken, toen een
groep van jongeren uit vele lan
den onder leiding van de prior
van Taizé. frère Roger, werkte
in Calcutta in India en in Chi-
tagong in Bangladesj.
De eerste brief werd voorgelezen bij
dc opening van het concilie van jon
geren in 1974 Er waren in Taizé toen
40.000 jongeren
Sindsdien hebben concilievieringen
plaatsgevonden daar waar het leven
van dc kerk gekenmerkt is door de
geest van dc zaligsprekingen, in
Zuid-en Noord-amerika. in Afrika en
Azié Op uitnodiging van Aziatische
jongeren werd besloten de tweede
brief in Azië te schrijven vanuit het
.imenleven met de armsten
jongerenteam was afkomstig uit
plaatsen waar de laatste jaren
en gehouden werden, het
rt. getto in Philadelphia en Ala-
•u arbeiderswijk m Mexico.
- n in Vittoria in
E. i i m l».i ;n Kameroen De
p "ft niT d»* toekomstver-
..u'armen uit Calcut-
uisterd in het
1sthlen die zij in bet
ilie van jongeren de laatste twee
n in veel lar.dcn gewonnen had-
en Elke ochtend werkten zij mee In
de sterfhuizen van Calcutta, in hui
zen voor verwaarloosde kinderen of
in de slums van de stad Elke middag
werd aan de brief aan het volk van
God gewerkt.
Perspectief
In deze brief zeggen zij naar Calcut
ta gekomen te zijn ..met In gedach
ten al die vrouwen en mannen die
menen dat zij tevergeefs alle midde
len hebben uitgeput In hun streven
een menselijker wereld op te bou
wen" Mensen ..die er geen perspec
tief meer in zien en die lijden onder
hun onmacht".
De brief wil de overtuiging doorge
ven dat de wonden die in de mens
heid geslagen zijn. genezen kunnen
worden. .Het volk van God, ver
spreid over de hele wereld, wordt
opgeroepen ..alles te delen met alle
mensen". ..Dit teken als een gelijke
nis zal over voldoende kracht be
schikken om zich door te zetten en
zelfs de meest vastgeroeste structu
ren te schokken en gemeenschap in
de mensenfamilie te stichten". De
brief is een oproep aan de gezinnen,
aan gemeenschappen van christe
nen. aan de leidingen van de kerken
om hun levensstandaard le wijzi
gen. Omdat dit alles niet mogelijk is
van de ene op de andere dag. wordt
met aandrang gevraagu een re ver
Jarenplan op tc stellen dat ,.m staat
stelt afstand te doer, van aiies wat
niet absoluut noodzakelijk is. te be
ginnen met alle uitgaven die er toe
dienen de eigen stand op te hou
den Een van de doeleinden van het
concilie van Jongeren wordt het helr
pen voorbereiden van zulke zeven ja
renplannen. Om d'-zc uit te werken
ln overleg met velen, gaan jongeren
twee aan twee gezinnen er. ge
meenschappen bezoeken.
Het tweede gedeelte van de brief
gaat concreet in op de vraag hoe dit
delen zichtbaar kan worden op het
gebied van woning, voeding, inko
men en arbeidsvoorwaarden en poli
tieke strijd. ..Maak van je huis een
plaats waar iedereen welkom is'
Vereenvoudig de inrichting van je
huis. nodig uit aan tafel, sommigen
zullen er niet van terugschrikken
van woning en buurt te veranderen
om te gaan wonen temidden van de
vergetenen van de samenleving. Zet
al je energie in om voor iedereen een
gelijkschakeling van salarissen en
ook van menswaardige arbeidsvoor
waarden te bereiken. Wanneer car
rière. rivaliteit, streven naar een gro
ter salaris, consumptiedwang de re
den zijn waarom je werkt, dan ben je
op weg anderen uit te buiten of zelf
uitgebuit te worden. Maar delen
heeft te maken met de gehele men
senfamilie Daarom wordt in de
brief niet alleen gevraagd dat geïn
dustrialiseerde landen hun over
schot afgeven, maar de structuren
die ten grondslag liggen aan de in
ternationale onrechtvaardigheid
moeten tegen elke prijs gewijzigd
worden Want de norm ligt niet in
het voldoen aan de behoefte van de
westerse mens. maar in de werkelij
ke behoefte van alle mensen tot aan
dc laatste van de laatste. Om de
wonden van rassendiscriminatie,
politieke gevangenschap, weerzin
wekkende folteringen, ingekorte
ir.'nselijke vrijheden te genezen,
moeten wij op verschillende terrei-
n«ne tegelijkertijd werken. Om deze
irijd vol te kunnen houden, moet
m- kracht kunnen putten uit de
bron van het gebed Het gebed is
vfn r Jou een bron om lief te hebben.
O', rdenk elke dag enkele woorden
uit de Schrift
De brief eindigt met te zeggen dat er
temidden van grote nood in dc
klaagzang van de moeite van zove-
len reeds ..een zang van hoop"
doorklinkt, weliswaar nog stemloos
en verborgen. De laatste zinnen
spreken een zekerheid uit: ..Als de
kerk afstand doet van alles wat voor
haar leven niet absoluut wezenlijk
is. als zij er alleen maar naar streeft
de gemeenschap te dienen en met de
mensheid te delen dan zal ze de
structuren van rechtvaardigheid
doen wijken." Als ze het teken start
van een gemeenschap die alles
deelt, dan zal de kerk een team
worden waaruit een geheel andere
gemeenschappelijke toekomst voor
de mensen zal ontstaan. Ze zal een
hoop dragen die geen einde kent.
De brief wordt nu onmiddellijk naar
de verste uithoeken van de wereld
gebracht Meteen na de bijeen
komst in de Notre Dame vertrokken
enkele jongeren, de één naar Helsin
ki. de ander naar San Antonio, een
derde naar Barcelona. Nederlanders
die de brief in Parijs zouden komen
halen, gaan op de terugreis langs
mensen die op deze brief wachten.
Gedurende de zes weken dat de in
tercontinentale groep in Azië ver
bleef. werden in Nederland op meer
dan 150 plaatsen weekeinden van
gebed, en avonden gehouden die in
kleinere en grotere groepen de vraag,
stelden: „Wat is onze inzet in onze
eigen levenssituatie? Waar ontdek
ken wij plaats van hoop waar het
beeld van het volk van de armen het
volk van God met Christus als enige
zekerheid weerspiegeld wordt? Deze
tweede brief aan het volk van God is
niet alleen gericht aan allen die bij
het concilie van Jongeren betrokken
zijn, maar aan iedereen, gezinnen,
groepen christenen, kerken
De auteur is een van dc Nederlandse
leden van de conimunauteit van
Taizé.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM - Drie kerkelijke
vrouwenorganisaties hebben het ini
tiatief genomen tot een grote bijeen
komst als een laatste appèl op de
leden van de Eerste Kamer met het
oog op de behandeling van de abor
tus-wet.
Deze samenkomst, die tevens be
doeld is als een oproep tot veroot
moediging in eigen kring, wordt za
terdagmiddag 11 december gehou
den in de Utrechtse Julianahai. De
drie organisaties zijn de bond van
hervormde vrouwenverenigingen op
gereformeerde grondslag, de bond
van vrouwenverenigingen der gere
formeerde gemeenten en de bond
van christelijke gereformeerde vrou
wenverenigingen. Het thema van de
samenkomst, die om half drie be
gint, is „Weet dat de Heere God is".
Sprekers zijn ds. A. Vergunst uit
Veen (NB), prof. W. H. Velema uit
Apeldoorn en ds. C. den Boer uit
Wageningen.
De gezamenlijke kerken van de gere
formeerde kerken (vrijgemaakt» in
Enschede hebben alle andere vrijge
maakte kerkeraden in het land ge
vraagd. hun instemming te betuigen
met een petitionnement, dat de En-
schedese kerkeraden nog deze week
aan de Eerste Kamer willen sturen.
Hierin wordt betoogd, dat de over
heid naar Gods Woord verplicht is.
het mense.ijk leven te beschermen,
ook het ongeboren leven, zonder een
willekeurige scheiding aan te bren
gen tussen de tijd dat het wel en niet
buiten het lichaam van de moeder in
leven kan blijven.
„Nu in deze tijd alom het pleit wordt
aangevoerd voor de bescherming
van het zwakke en hulpeloze door de
overheid, mag de ongeboren vrucht,
die in zichzelf totaal hulpeloos is.
aan rechtsbescherming van de over
heid niet worden onttrokken," aldus
deze vrijgemaakte kerken.
Conferenties
Werken aan de kerkdienst. Werkdag
voor gemeenteleden, die bereid zijn
een oplossing'ie zoeken voor de pro-
•blemen rond de kerkdienst. Naar
aanleiding van het „Haarlemse rap
port" van het instituut voor prak
tische theologie van de Vrije Univer
siteit. M.m.v. prof. dr. J. Firet. dr. J
Hendriks, drs. J. J. van Nijen en drs.
A L. Rijken-Hoevers. Zaterdag 11
december van tien tot vier uur op De
Blije Werelt te Lunteren. Inl. en opg.
tel. 020-5482673.
Onze eenheid in Christus en Sola
Scriptura (de Schrift alleen). Studie
dag onder auspiciën van de EO.
maandag 13 december tien tot vier
uur. Zendingsdiaconessenhuis, Jan
van Zutphenweg 4. Amerongcn.
M.m.v. ds. W. Hessels (baptist), ds.
H. J. Hegger (geref.). Kommer Groe-
neveld <cnr. gerei.), J. Kits sr. en ds.
A. di Pardo.
Gij reist de hele wereld a( om een
bekeerling te maken. Voor gemeen
teleden met speciale verantwoorde
lijkheid voor het werk van de kerk
naar buiten. Vragen bezien vanuit
de joodse zendingsgedachte, m.m.v.
drs. J. D te Winkel en drs. W. H.
Zuidema. Zaterdag 11 december van
half elf tot half vijf, Toerustings
centrum te Leusden. Aanm. tel. 033-
43244 (toest. 123).
Het recht van het joodse volk op het
land Israël, gebaseerd op de bijbel*
Werkgroep „Synagoge en Kerk voor
Israël" (tel. 070-633821). woensdag-l
morgen 8 december, tien uur, Joods
centrum. Bezuidenhoutseweg 361,
Den Haag. Spreker opperrabbijn M.
Just.
fel
LU
FIJNGEVOELIGHEID ler
De lezing uit de brieven was gisteren
uit Filippenzen l. Daar schrijft Pau- 'er
lus onder meer: „En dit is mijn ge-Ja:
bed: moge uw liefde steeds rijker
worden aan inzicht en fijngevoelig- Da
heid, om te kunnen onderscheiden jje
waar het op aankomt". Met de ad-1
ventsweken is een nieuw kerkelijk
jaar begonnen. Zo hoort het ook: het P":
evangelie voorop! Soms kan het je Fa
even overvallen: dit hebben dus al f/o
eeuwen lang mensen in alle delen jal
van de wereld gedaan. Altijd weer L
begonnen ze in december opnieuw
met het lange, lange verhaal van n£
God en van Jezus. Voor veel mensen Ier
zal 't dan ook wel ongeveer zo zijn: o no
ja. 't is weer zover. Net alsof het een
soort cirkelgang betreft. Alles komt .e|
altijd weer terug, kijk maar naar het f
kerkelijk jaar! Je hoeft je dus niet in r
te spannen, want je hebt 't allemaal 5a<
al eens gehad. Dat dit natuurlijk £u
niet de bedoeling van het kerkelijk ed
jaar kan zijn is duidelijk. Of je er nu
helemaal „aan doet" of datje kerke-
lijk jaar zich beperkt tot enkele
hoogtijdagen. In het kerkelijk jaar ÏOl
gaat het om het gedenken. En ge-
denken is geen cirkelbeweging. gn
maar een beweging naar voren. Met
wat van achteren meekomt ga je
verder. Je geeft er nieuwe gestalte 101
aan. Je viert het. d.w.z. je ruimt er ïer
plaats voor in. in je leven naar de rro
toekomst. Ja. het neemt je als 't let
ware mee naar die toekomst. Zo ziet
bin
door dr. C. Rijnsdorp
„Onze grootvaders en overgrootvaders werkten nog zeventig uur per week en werden gemiddeld
veertig Jaar oud; nu is het omgekeerd: we werken veertig uur per week en worden zeventig jaar
oud."
Dit Is het aardigste citaat dat men
tegenkomt in cahier no. 5 over Ou
derdom en Levensloop het boekje
namelijk van Ina Hagens-Muilwijk.
getiteld Jong-oudcr-oud: verhoudin
gen lussen mensen (uitg. Van Log-
hum Slaterus. 98 blz.. 14.50). Dit
boekje is een werkschrift, helemaal
gericht op de praktijk en ten dienste
van mensen die uit hoofde van hun
beroep met ouder worden en bejaard
zijn te maken hebben. Het leent zich
daarom niet zo goed voor een recen
sie in eigenlijke zin, een stem uit de
praktijk vertelde mij dat het goed
geschikt is o a als lesmateriaal voor
bejaardenverzorgsters. Voor een
krant lijkt het mij het beste enkele
BUENOS AIRES (KNA) De Ar
gentijnse bisschoppenconferentie
heeft opheldering gevraagd over de
arrestatie van vier priesters. Bij een
gezamenlijke actie van politie en
militairen werden de vier priesters
gearresteerd in een pastorie m een
voorstad van Buenos Aires. Volgens
de Argentijnse pers is de reden van
de arrestatie, dat een parochiaan de
prediking in de kerk „te politiek"
vond. Ook zouden enige ouders hun
beklag erover hebben gedaan, dat
hun kinderen les krijgen van „links
georiënteerde" priesters
Chr. gereformeerden
verdeeld over
..buitenverbanders"
ZWOLLE De classis Zwolle van
de christelijke gereformeerde ker
ken heeft met de kleinst mogelijke
meerderheid (17 tegen 16 stemmen)
besloten, voortaan twee waarne
mers van de gereformeerde kerken
(vrijgemaakt buiten verband) in
haar vergaderingen toe te laten en
zelf twee waarnemers te zenden
naar de vergaderingen van de clas
sis Kampen van deze kerken Zeven
tegenstemmende kerken zijn over
dit besluit zo bezwaard, dat zij hier
van in appèl zullen gaan bij de parti
culiere synode
-uitspraken van algemeen belang
over te schrijven. Zo leest men op bi.
15: „Mensen onder de vijftig willen
vaak niet aan ouder worden denken;
ze kunnen grote weerstand hebben
tegen de ouderdom en het oud wor
den niet op zichzelf willen betrek
ken." Op bl. 32: „Oud is stout Ik ben
stout want lk ben oud." „In ons wes
ters patroon van nonnen en waarden
wordt de ouderdom als een ramp
beschouwd" (35). „De meeste bejaar
den zijn niet hulpbehoevend; een
gezonde en positieve ouderdom is
mogelijk" (36). „Men wordt oud. be
jaard wordt men gemaakt" (41). „De
grootvader, vroeger met gezag en
aanzien bekleed, is nu afgedaald tot
de rol van speelkameraad en baby
sitter van zijn kleinkinderen" (49.).
„Zo stellen de mensen van middelba
re leeftijd vanuit hun generatie en
vanuit hun soms beperkte en eenzij
dige visie vaak de regels en voorzie
ningen vast ten aanzien van bejaar
den. vaak over het hoofd van bejaar
den heen" (67). In hoofdstuk 13 ko
men enkele bejaarden zelf aan het
woord, zoals Visser 't Hooft, de actri
ce Sara Heyblom. de schrijver Oeor-
ge Simenon. Anton Pieck. illustra
tor. de schilder JelJe Troelstra, de
zangeres Aafje Heynis. tezamen met
mededelingen over andere vitale be
jaarden. De conclusie moet dan ook
lulden dat men eigenlijk niet genera
liserend over „de bejaarde mens"
kan spreken. De verleiding voor de
(bejaarde) recensent is groot ook zelf
een duit in het zakje te doen. Het
maakt een groot verschil of men op
oudere leeftijd gezond is of niet. Wie
nog gezond zijn, hebben die gezond
heid ais een geschenk ontvangen,
maar ook niet door een verkeerde
levenswijze bedorven. De raad aan
de Jeugd, die wel niet zal worden
opgevolgd luidt dan ook: Wees zui
nig op Je gezondheid. Overigens voel
ik mijzelf een uitzondering op de
regel. Ik heb wel grote belangstelling
voor het verleden, als geschiedenis,
maar ik leef niet in mijn eigen verle
den. Mijn aandacht is niet naar ach
teren gericht, maar naar voren. Het
persoonlijke verleden is uiterst be
perkt. het algemene verleden is
ruim. Men moet dit verleden kennen,
wil men kunnen meepraten over
vandaag en morgen. Maar op van
daag en morgen komt het aan. Wat
gebeurt er en wat gaat er gebeuren?
Dat is mijn grote thema Vandaar
dat ik mij, in dit recensiewerk, een
leven lang volgehouden, voel als een
vis in het water.
BONN De leiders van de
Westduitse kerken hebben de Itali
aanse regering per brief bedankt
voor de vrijlating van de voormalige
SS-er Herbert Kappler.
Als voorzitter van de Westduitse
bisschoppenconferentie en als voor
zitter van de raad van de evange
lische kerk in Duitsland schrijven
kardinaal Joseph Höffner en
bisschop Helmut Class, dat zij be
grip hebben voor de reacties uit de
Italiaanse bevolking bij Kapplers
vrijlating. „Toch dient er barmhar
tigheid te zijn in plaats van bitter
heid," zo menen zij. Men mag niet
zwijgen, als de grens van menselijk
heid wordt overschreden doordat
men te lang voor zijn schuld moet
boeten. De geest van het evangelie
wijst de weg-van de vergeving, aldus
de Duitse kerkleiders.
Van der Vaart Smit
DEN HAAG Wij begrijpen, dat u kiest voor uw regeringspoli-
tiek en tegen het pleidooi van uw eigen zusterkerken, de oecume
ne en het sprekende deel van het zwarte volk. Aldus de brief, die
het moderamen van de hervormde kerk heeft geschreven aan het
breed moderamen van de Nederduitse gereformeerde kerk in
Zuid-Afrika.
denken dat het met 't geloof, de
hoop en de liefde ongeveer zo is: je 1,31
hebt 't of je hebt 't niet. Maar Paulus {ou
ziet dat anders. Hij vindt dat je er |ee
mee verder moet. Je liefde oet rijker ^ls
wotjdpn. Zelfs in een bepaald op-
zicht. Er zïj'n dingen waar het op F.
aankom!' En dis je deze Heer lief- ïln
hebt en <3fêTflënsett B'efhebt dan kan not
er een zekéV^fljugevbgUgheid ont- Ha
staan en groter worden. Een fijnge- yoc
voeligheid in het.pfldegMheidenj.j^. Laa
het stellen van prioriteiten Dan ga-
je het onderkennen of iemand Vf -
heeft over een zaak van haarkloverij *or
of dat iemand bezig is
die er werkelijk toe doen.
profetie te maken hebben. 'zmotor
In een bespreking van het boek „de
Oorlogsgeschiedenis" door mr. F. de
Walle in Trouw van 17-11-1976 werd
gezegd dat dr. H. W. van der Vaart
Smit „in 1936 o.a. op grond van RittPrhpiH
gestoorde onderlinge verhoudingen
tussen hem en zijn gemeente uit het
ambt (als predikant van de gerefor
meerde kerken) werd gezet". Dr.
Van der Vaart Smit stelt er prijs op
te laten vermelden dat hem op eigen
verzoek eervol ontslag is verleend.
De briefwisseling tussen beide
kerken begon eind juni na de onlus
ten in Soweto. Het hervormde mode
ramen drong er toen in een brief bij
de leiding van de blanke NG-kerk op
aan, alle invloed bij de regering aan
te wenden om het roer in Zuid-Afrika
om te gooien. Het hervormde mode
ramen pleitte daarbij voor een koers,
die leidt naar een samenleving,
waarin alle burgers van het land.
ongeacht hun huidskleur, gelijkelijk
deel krijgen aan de besluitvorming
in het land. Dezer dagen kreeg het
hervormd moderamen antwoord uit
Zuid-Afrika. Het moderamen heeft
uit deze brief geconcludeerd, dat de
NG-kerk kiest voor de regering en
daarmee de oproep vanuit de kerken
en vanuit de zwarte bevolking
negeert.
Het hervormd moderamen vraagt
zich in zijn nieuwe brief af. waarom
het multi-nationale beleid toch
steeds uitgaat van één blank volk en
van meer dan tien zwarte volken. „Is
het Zuidafrikaanse blanke volksdeel
niet ook samengesteld uit volken
met een geheel andere cultuur en
volksaard, Duitsers, Engelsen, Ne
derlanders, Grieken. Italianen, en is
dan het arbitrair onderverdelen van
uw hele bevolking in een blank deel
en vele zwarte delen geen nieuwe
vorm van bitterheid, omdat daar
door althans de schijn wordt gewekt,
een verdeel-cn-hcers'-principe te han
teren?"
Het hervormd moderamen stelt zich
nogmaals achter het verlangen van
de zwarte kerkgenoten van de blan
ke NG-kerk. te komen tot een geza
menlijk overleg van alle bevolkings
groepen. De zwarte bevolking ziet
het multi-nationale beleid uitdruk
kelijk niet als een goede mogelijk
heid de eigen identiteit te behouden,
maar als een bron van nieuwe onvre
de en conflict. „U ziet in dit beleid de
beste weg tot een rechtvaardig sa
menleven. Hoe ziet uw breed mode
ramen de weg om deze discussie te
voeren, als u een nationale conventie
afwijst?" zo vraagt het hervormd
moderamen aan de blanke Neder
duitse gereformeerde kerk in Zuid-
Afrika.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Rotterdam-Oost: M. H.
Sliggers te Alkmaar en Broek op
Langedijk.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Poortugaal: H. Ligten-
berg te Terwolde; te Katwijk aan
Zee: J. W. Verweij te H.I. Ambacht.
Aangenomen naar Moerkapelle: J.
Driessen te Oostkapelle.
DOOPSGEZ. GEM.
Beroepen te Haarlem: R. Gaaikema
te Leeuwarden.
De
lam
vre
nig
woi
»tri
del
:r
gev
Onze adressen:
AMSTERDAM
Postbus 8S9
Wibautstraai 131
Tel 020 913456
Tcie* 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 946
Wcstblaak 9 Rotterdam
Tel 010-115580
DEN HAAG/lEiDEN
Posibus 101
Parkstraat 22 Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Posibus 3
Melkmarkt 56 ZwoNc
Tel 05200-17030
Denton Lotz ln het baptisten-
weekblad De Christen:
Baptisten verschillen van land tot
land en tonen een verscheidenheid
van gewoonten en gemeentelijke or
ganisaties. De baptisten van Let
land hebben een bisschop! Dat Is al
zo vanaf hun begin ln de 19e eeuw.
Het was een genoegen om de huidi
ge bisschop. Peterts Egle te ontmoe
ten. een man van ln de zeventig,
hooggeschat door alle voorgangers
en gemeenteleden Hij Is bisschop ln
de werkelijk geestelijke betekenis,
pastor voor de pastores en opziener
over de kudde Er ls een werkelijk
nieuwtestamentisch verstaan van
het bisschopambt. zoals dat in de
praktijk gekend wordt door de Let-
tlsche baptisten. Politieke machina
ties. dikwijls zo tekenend voor ker
kelijk leiderschap, zijn er niet bij
Hij heeft geen kathedraal, geen
troon. geen mijter. geen
bisschopskleed. Hij is een leider ln
Christus van een dynamische ge
meente. Men wordt dadelijk geïm
poneerd door de baptisten in Let
land Tijdens ons bezoek dat we er
onlangs brachten kwamen we onder
de indruk van hun prachtige ge
loofsliederen. Het was een voorrecht
om ln de Eerste Baptistengemeente
te Riga te luisteren naar een koor
van 150 zangers, die uit het diepst
van hun hart de Lettisehe gezangen
en lofliederen zongen. Iedereen
stond toen de Schriften werden gele
zen en ieder knielde om te bidden
Verschillende gewoonten, één Heer.
De 64 baptistengemeenten in Let
land tellen samen 6.000 leden. Er
werken 50 voorgangers van wie de
helft ook een maatschappelijke
werkkring heeft.
In Centraal Weekblad geeft prof. dr
K Runla commentaar op het be
sluit van de gereformeerde synode
inzake prof dr. H. M. Kuitert (diens
visie op binding aan het belijden der
kerk werd afgewezen; diens visie op
de aard van het Schriftgezag door
verwezen naar het deputaatschap
Kerk en Theologie!
Voor mijn gevoel is het onbevredi
gende van deze besluitvorming, dat
er ln feite niets meer gebeurt. Afge
zien van de algemene verwijzing
naar het deputaatschap „Kerk en
Theologie" is de zaak hiermee afge
handeld en van de tafel genomen.
Waar is nu het „overleg en beraad"?
De vragen die de indieners van de
bezwaarschriften op tafel gelegd
hebben zijn voor een deel erkend.
Het besluit van de synode (evenais
het rapport van Commissie I) noemt
een hele serie vragen en onduidelijk
heden. Maar er wordt geen enkele
weg naar de toekomst gewezen. Kan
dat? Kan een synode het hierbij
laten? Ik vind dit een brandend pro
bleem. Zijn we wel op de goede weg?
Zij we. met en ondanks alle goede
bedoelingen (wie zou daaraan ook
maar willen twijfelen?), niet bezig
ons confessioneel karakter te verlie
zen? We kunnen wel enkele artike
len van de Geloofsbelijdenis herha
len. Maar als de vragen niet duide
lijk aan het licht zijn gekomen, kun
nen die artikelen niet als antwoord
fungeren Ze zijn als een paar onbe
weeglijke. massieve blokken steen
op het fietspad. Maar de vragen rij
den er a.h.w om heen en gaan „vro
lijk" verder. En uiteindelijk zijn we
boosheid gaat wel weer over. als-ie
maar eens een nachtje geslapen
heeft; de kwade zou al beter zijn
geweest), dan weer een koninkrijk
(zie boven) en tenslotte heerlijkheid
(heerlijk heeft iets te maken met
subjectief-aangenaam: iemand
vindt iets heerlijk). En tenslotte zou
je je kunnen afvragen hoe iemand 's
avonds kan vragen om heden zijn
dagelijks brood te mogen krijgen.
Alles bij elkaar een tekst, waarvoor
een duidelijke onvoldoende moet
worden toegekend. Alsof God geen
gewoon Nederlands verstaat!
Eduard Fedotov
Voor jezelf
Prof. H. M. Kuitert
nog even ver. Of misschien wel veel
verder van „huis." Zijn we wel op de
goede weg?
Onvoldoende
Lambert van Gelder vindt in het r.k.
weekblad De Bazuin de nieuwe „oe
cumenische" vertaling van het Onze
Vader (die maar weinig verschilt van
de traditionele protestantse) „een
armlastig stuk":
Moet dit als gemeengoed gebeden
worden door iedereen, door Jan en
Alleman dus. ook als Jan noch Alle
man weinig ontwikkeling hebben?
Ik laat de grondtekst maar gewoon
even dicht en bekijk met u de Neder
landse resultaten Dan zien we ten
eerste drie moeilijkere werkwoor
dsvormen: rijt en de twee optatie-
Prof. K. Runia
ven worde en geschiede. Het eerste
had gewoon weg kunnen blijven in
de aanspreking (dus Onze vader in
de hemel), de beide laatsten konden
vervangen worden door omschrij
vingen met bijv het hulpwerkwoord
laten (iets als. Laat uw Vervol
gens is men erin geslaagd om in die
enkele regels een flink aantal onge
bruikelijke. onbegrijpelijke, archaï
serende woorden bij elkaar te bren
gen. Koninkrijk (wordt stilaan een
begrip dat Jan en Alleman verbindt
met verhaaltjes uit Story, Bunte II-
lustrierte en andere royalty-
publicerende magazines), schulde
naars (wie heeft er nog een schulde
naar. vandaag de dag1 dat woord
slepen we al sinds de Statenverta
ling met ons mee. zij het dat het van
schuldenarenn nu schuldenaars is
geworden), verzoeking (dat geassoci
eerd wordt met verzoek), de boze (die
In gereformeerd Bloemendaal wordt
overwogen niet langer te collecteren
voor de eigen kerk. Ds D J. Roos in
het plaatselijke kerkblad Samen op
weg:
Tenslotte nog even een leuke vondst
uit ons archief, waarin ik in verband
met het 60-jarig jubileum nogal wat
moest duiken, en die ook op de
tentoonstelling te zien was. maar
misschien keek u er over heen. Ik
bedoel de bekendmaking van de
kerkeraad uit het jaar 1921 dat de
collecte voor de kerk was afge
schaft. omdat de gelden voor de
kerk via de vaste bijdragen behoren
binnen te komen. Toen ik er een
poosje geleden in deze geest over
schreef wist ik nog niet dat ik de
eerwaarde broeders uit de kerke
raad van ruim 50 jaar geleden achter
mij had. Een reden te meer om er
binnenkort met elkaar een eind aan
te maken? Collecteren voor jezelf is
toch het laatste wat in een
kerkdienst thuis hoort? Begin vol
gend jaar kunt u concrete voorstel
len van kerkeraad en commissie van
beheer hierover verwachten. In de
„dure maand" december willen we u
daarmee niet aan boord komen.'
Vrouwelijke priester .jer
De anglicaanse kerk varr-C-anada*e
heeft haar eerste vijf VroüU'élijkerer
priesters, als eerste grote-anglicaan-)eh
se kerk in de wereld, .De synode van;0rj
de anglicaanse^kerk van Engeland)etl
heeft wel uitgéspröken, dat zij geen
principieel bezwaar tegen de wij-'eS
ding van vrouwen heeft, maar nog~
niet besloten, hoe deze uitspraak in lil
daden zal worden omgezet. In de"*
Verenigde Staten, waar de episco-Jj.
paalse (anglicaanse) kerk onlangs»"'
het priesterambt voor vrouwen J.,
openstelde, zullen naar verwachtOU
wordt in het komende half jaargj^;
tweehonderd vrouwen de priester-;a^
wijding ontvangen. Aartsbisschop3 2
Scott. primaat van de anglicaanse
kerk in Canada en tevens voorzitter oaj
van het centraal comitévan de we-jer
reldraad van kerken, zei bij de wij- evt
ding van de eerste vijf vrouwelijke 3ea
priesters in zijn kerk, dat de te-jjg,.
genstanders van de vrouw-in-het-3Uü
ambt in zijn kerk voornamelijk rep
vrouwen zijn. Hij had de indruk, dat£ep
het dezelfde vrouwen zijn, die zich/an
keren tegen het feminisme. s ei
ie 1
led
>m
Een broeder uit het klooster van-ijbi
Pskov, Eduard Fedotov. die op 28».
september in een psychiatrische in- j
richting in Moskou was opgenomen, JO
is vrijgelaten na een reeks injecties
te hebben gekregen. Hij woont nuQg
bij zijn moeder in Moskou, zo is in
dissidentenkringen daar vernomen.
Fedotov (28) is broeder van een van%m,
de weinige kloosters, die nog openta,e
zijn in Rusland. Hij was eind sep-jjj
tember naar Moskou gereisd, nadat jnc
hij had gehoord, dat daar verschei-
denen van zijn vrienden waren opge- ,p 3
pakt. Zelf werd hij in de hoofdstad ,an
aangehouden en afgeleverd in eenH
zenuwinrichting. mc(
Billy Graham war
Rond 368.000 mensen hoorden deject
Amerikaanse evangelist dr Billy :on|
Graham tijdens een evangelisatie- uj(v
campagne in Pontiac (Michigan).,}:
Hoogtepunt van de achtdaagse vwol
campagne, tijdens welke rond veer-»»,
tienduizend mensen de keuze voorSTE
Christus maakten, was een bijeen-arar
komst met meer dan zeventigdui-iag
zend deelnemers in het stadion van jepi
Pontiac. Tot hen behoorde senator Het
Robert J. Dole. die Fords kandidaat/roe
was voor het vice-presidentschap.urie
Volgens Grahams organisatie heeftwon
hij dit jaar de meest gezegende camiari:
pagnes sinds 1972 gehad jevj