'Oud schroot' - dat kan ik niet meemaken I Vandaag België telt 100.000 protestanten Honderden gemeenten bloeien in Siberië Betaald Antwoord vraagt meer dan ABN aanbiedt Onze adressen: WE HEBBEN GEEN KLINKENDE NAMEN ACHTER ONS Foto's van Gina voor de paus Bisschop tegen spermabank VOORBIJGANGERS Kerken vragen om gesprek in Z.-Afrika VRUOAG 3 DECEMBER 1976 KERK/BINNENLAND TROUW/KWARTET 2 Professor, wurom hebf u als theoloog voor zo'n werelds vak als de sociologie gekozen? Ik heb mij toegelegd op de godsdienstsociologie. In die keus heeft Banning een belangrijk aan deel gehftfl. Het is een hardnekkig misverstand, dat dit geen theolo gisch studievak zou zijn. De godsdienstsociologie maakt studie van het sociale aspect van het godsdienstig leven. Daarbij blijft ze sociologie. Maar kunt u één vak noe men binnen de theologie, dat zijn methodiek niet ontleent aan een vak buiten de theologie? Vergelijk de li terair-kritische bijbelstudie, de be oefening van de kerkgeschiedenis, de godsdienstwijsbegeerte. Wat al deze vakken verbindt als theolo gische vakken, is dat zij allen op de godsdienst gericht zijn. Hoe komt het dan. dat het sociale aspect van de godsdienst u zo interes seert? Van nature ben ik heel sterk gericht op de feitelijke kant. waarin de men sen leven Daarbij komt. dat ik vrij vroeg Banning leerde kennen. Hij heeft mij sterk beïnvloed Eigenlijk wonen er ..zwel Seelen in melner Brnst". Want ik ben nog altijd ook sterk godsdienstwijsgeng gericht. Ik vraag mij af hoe functioneert de godsdienst die de kerken aanbieden, nu in feite onder de mensen? Welke invloed heelt de samenleving daarop en omgekeerd, welke feitelijke functie heeft de godsdienst in onze samenleving1 Vroeger was de chris telijke godsdienst in onze westerse samenleving basiselement, de ..sche ring". dat vind ik een leuk beeld. Nu is hij dat niet meer. Daarvoor Is onze cultuur te veelvormig geworden. Nu is het onze taak als bewuste christe nen om met elkaar als ..inslag" te functioneren, als een soort zuurde sem. vanuit de eigen geloofsovertui ging. Ik denk nu meteen aan het CDA. Ik ben niet zo'n erg voorstander van confessionele politieke partijen. Het is in die partijen altijd zo geweest, dat er een meer rechtse en een meer linkse groep was. Men kan hetzelfde geloof op verschillende wijzen in po litieke normen vertalen. Dat geeft interne spanningen. Daarom verke ren confessionele partijen altijd in een labiel evenwicht Denk aan de positie van Aantjes. die ik zeer be wonder. Het CDA wil toch in het politieke leven, zoals dat nu gestruc tureerd is. aandacht vragen voor we zenlijke elementen van het menszijn, b.v. in de abortus-kwestie. Dat is zinvol; dat brengt spanning in de politiek, waar ik ja tegen zeg. U heeft zich de laatste tijd (mede in verband met de abortuskwestie) nogal somber uitgelaten over de slordigheid van onze hedendaagse cultuur, over het tekort aan innerlijke discipline. Ik ben erg onder de indruk van de ..vertrossing" van onze hele cultuur. Kan men (juist in dit verband) niet spreken van twee typen vrijzinnig heid, ook in de hervormde kerk? Het oude type, dat nogal een machteloze indruk maakt en een nieuw type, dat veel meer gericht is op samenlevings- vragen en is het juist, als u gezien wordt als exponent van de laatste richting? Laat ik vooropstellen, dat ik links vrijzinnig ben en ook links vrijzinnig zal sterven, denk ik. In derdaad verkeert de vrijzinnigheid in een identiteitscrisis. Die is ont staan door interne ontwikkelingen binnen dg vrijzinnige theologie èn door veranderingen bij de niet- vrïjfclnnigen. De oude vrijzinnigheid was voor een groot deel individualis tisch. De nieuwe, die ik graag „de andere vrijzinnigheid" noem. is ge richt op gemeenschapsvragen. Doet zich dan niet dezelfde tegenstel ling voor, die U zoéven ten aanzien van het CDA noemde? Je vindt onder vrijzinnigen linkse socialisten, maar ook felle VVD-ers. Vrijzinnigen praten niet gauw over hun politieke keus. Maar het is waar. dat je onder ons WD-efs vindt (helaas!) en die socialistisch denken. Ik denk wel, dat je de vrij zinnigen praktisch allemaal buiten het CDA moet zoeken. Dan leeft er een verdergaande bewustwording naar een nieuw soort politiek. Daar om kan ik mij voorstellen, dat D'66 een typische aantrekkingskracht op vrijzinnigen kan hebben gehad. Wat is dat, die „andere vrijzinnig heid"? Wij willen verantwoordelijk heidskaders scheppen. In bepaalde gemeenten wordt b.v. gewerkt met jonge-gezinnenkringen, om te laten zien hoe het gezin een eigen ver antwoordelijkheidskader is. Ik noemde al de bezinning op een nieu we levensstijl. Je probeert nieuwe groepsactiviteiten om de vertros sing tegen te gaan. Het ter discussie stellen hoe je gestalte geeft aan je politieke visie. Hoe kun je als chris ten in een algemene politieke orga nisatie als zuurdesem werken? De „andere vrijzinnigheid" kenmerkt zich ook daardoor, dat wij voorstan ders zijn van een dialoog-kerk. Geen hotelkerk! Er moet wel veelvormig heid zijn in de kerk, maar dat mag niet het eind van het latijn zijn. Vrijzinnigen en rechtzinnigen moe ten in de kerk met elkaar In gesprek blijven. Zou IJ dan gelet op de praktijk in beide kerken niet liever gerefor- meerd willen zijn? Inderdaad, in de gereformeerde ker ken worden de spanningen veel be wuster doorleefd. Uit een gesprek, dat ik laatst had met verschillende gereformeerden, onder wie theolo gen, werd mij nog eens duidelijk, hoe zwaar men daar zit echt zit met de zaak-Wiersinga. Ik vind die man sympathiek. Ten onrechte ver wijt men hem, dat hij onrecht doet aan het wezen van de christelijke 'verzoening. Het is hem juist om het wezen van de christelijke verzoe ning te doen! Hij is, vooral in het begin, nogal eens met U vergeleken. Er is een wezenlijk verschil tussen zijn opvatting en de mijne in 1959. Bij mij ging het om het probleem van de schuld van de mens als zoda nig. Of je kunt spreken, zoals Berkhof, over „de onverdiendheid van het menselijk bestaan". Dèt veronderstelt de leer van de verzoe ning: dat wij het recht van ons be staan verspeeld hebben door de zon de. Dat is mij te generaliserend ge sproken. Men zegt, dat verzoening noodzake lijk is vanwege onze hopeloze schuld. Schuld akkoord, maar ik kan niet zeggen, dat de mens hope loos-schuldig is. Maar bij Wiersinga gaat het niet om het probleem van de schuld, maar om de schuldverge ving. „Verzoening als verandering", dat is het bij hem. Wat betekent het praten over verzoening, als je niet verandert. Hij doorbreekt daarbij formuleringen, maar hij tast daarbij volgens mij niet het wezen van de christelijke verzoening aan. In het speciale nummer van „Kerk en Wereld" bij Uw zeventigste verjaar dag heeft prof. Berkhof U geprezen, omdat U de kerk met Uw vragen opjaagt uit traditionele gezapighe den. Hij schreef, dat de hervormde kerk Smits de socioloog heeft aan vaard, maar Smits de theoloog niet. Berkhof noemde Uw „anders gelo ven" de opheffing van het wezen en de roeping van de kerk". Ik kan mij voorstellen, dat U zich daar juist als socioloog nogal dov genomen zult voelen. Ik geloof Inderdaad, dat je niet kunt zeggen „de kerk kan niet voorbij gaan aan de vragen die Smits stelt" om dan vervolgens mijn antwoor den af te wijzen. Er is innerlijke samenhang tussen. Als je de vragen aanvaardt, kun je de antwoorden nooit voor honderd procent afwij zen. Ik vind Berkhofs opmerking ook in strijd met de opvatting van de kerk als dialoog-kerk. Want geen enkel type christendom binnen de kerk mag zich tot het ware verabso luteren. Wij leven nu eenmaal in een pluriforme christelijke verschijning. Ik van mijn kant wijs ook wel be paalde antwoorden van Berkhof af. Maar dat belet mij niet, mij met hem en de zijnen innerlijk verbon den te voelen. Belangrijker dan dog matische verschillen is wat de men sen met hun geloof doen en hoe ze het waar maken. Voor Berkhof is het verschil kenne lijk ingrijpender. Want hij spreekt over „opheffing van het wezen en de roeping van de kerk." Ik weet niet, waaraan hij daar pre cies denkt. Natuurlijk zijn er grote verschillen in ons type geloofsden- ken. Bij mij speelt de wijsgerige bezinning een veel grotere rol dan bij hem. Ook is er het diepgaand verschil in kijk op de mens. Ik las juist in een boekje van Buskes dat gedicht van Gerrit Achterberg over Christus als een koopman-in-oud- schroot. Dat is een bijzonder raak beeld. Dat is de calvinistische visie op het mens-zijn: „oud schroot". Dat kan ik niet meemaken. Ik kan niet aanvaarden, dat de mens vol strekt verwerpelijk is in zichzelf. Maar inderdaad, dat is voor anderen een kemzaak. Zo sta ik buiten be paalde opvattingen, die voor ande ren tot het wezen van de kerk beho ren. Maar ik kan mij niet voorstel len, dat je elkaar dan toch niet kunt aanvaarden. Ik heb met dat aan-' vaarden geen enkele moeite. Overi gens, men kan mii buiten spel zet ten, maar ik denk dan: laten wé ééns afwachten hoe het over 25 jaar is. Mensen veranderen. Van een onzer redacteuren DEN HAAG De Leidse godsdienstsocioloog prof. dr. P. Smits is zeventig jaar geworden en in september met emeritaat gegaan. Maar er verandert niet veel voor zijn gevoel: hij blijft studeren en schrijven (o.a. in „Kerk en Wereid", het blad van de vrijzinnige hervormden). Hij reist graag, deze zomer naar Japan en naar Spanje. In ieder geval blijft zijn aandacht gericht op de ontwikkeling van het godsdienstig leven. Professor Smits heeft ln zijn leven heel veel geschreven. Daarvan zijn zes woorden aan haast iedere Nederlander bekend ge worden, die hij in 1959 over Paulus' leer van de verzoening schreef: ..Geel mijn portie maar aan Fikkie." Daarom vind ik het zo belangrijk dat heeft niets met richtingen te maken dat de kerken tot het in zicht komen, dat er op een andere manier over het geloof gepraat moet worden. Dat zij bezig zijn met vragen van het geweld, met de zedelijke aspecten van de arbeid. Het is erg nodig, dat de kerken zich bezinnen op de vraag: hoe kunnen wij de kwa liteit van onze cultuur verbeteren door een bewuste strijd tegen wat ik dan maar gemakshalve de ..vertros sing" noem Ziet u deze „vertrossing" ook in het kerkelijk leven? Het gevaar is inderdaad reëel. Daar om is het belangrijk, dat zich in de kerk kaders vormen, die daartegen Ingaan. Ik denk hier aan het zoeken naar „een nieuwe levensstijl" Dat vraagt training en bewustwording, waarvan de kerken «og maar aan het begin staan. Prof. dr. P. Smits UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet Postbus 859. Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Tweede kerkdienst (2) Ecuador Er is niet alleen iets met de tweede maar ook met de eerste dienst aan de hand Binnen de gereformeerde kerken zijn namelijk de laatste ja ren zo veel vernieuwingen Ingevoerd dat men het nauwelijks bij kan slof fen Argumentatie men moest met de tijd mee De kerken zouden leeg lopen en de jeugd zou men al hele maal niet meer zien en wat ziet men nu? Jutst In dié kerken waar men alles bijna bij het oude heeft gelaten kent men niet die leegloop. Zoutkamp K. Oosta Surinamers In uw blad van 27 november lazen we een pessimistische visie over de opvang van Surinamers. Daarbij had de heer Ritveld. naast de waar dering. zware kritiek op de juiste wijze van opvang. Er is een jaar nodig voor aanpassing aan tempo, klimaat en leefgewoonten. Eerst vragen om zelfstandigheid, dan ver huizen naar hier en dat klagen over opvang en verlies van Identiteit Een volk dat zelfstandig wil zijn, moet. evenals een emigrant, zich Jaren van grote zelfopoffering willen getroos ten Zelfstandig worden is geen kunst, blijven, daar komt het op J. Boessenkool AMSTERDAM Postbus 059 WOautsuaai 131 Tel 020-913456 Tele» 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 940 Westbtaak 9 Rotterdam Tel 010-115500 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel 070-46944S ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 Hoewel het artikel „Latijns- Amerika kent ook zijn berustings- theologen" de tendens heeft Noord- Amerika en de zendingsge meenschappen. die in Latijns- Amerika werken te beschuldigen van het ..zoet houden" der bevol king is het daar voor de aandachtige lezer niet ln geslaagd. Terwijl Kos ter beweert dat de zending „het plat teland van Ecuador onveilig maakt" en doet alsof de regering van N - Amerika deze zending aan een touw tje heeft en ze instrueert en als pop pen laat dansen noemen de r.-k kerkvorsten aldaar het werk van de zending een geestelijke aangelegen heid waarvan ze zichzelf van distan tieert Een priester aldaar geeft toe. dat de zending de inheemse bekeer lingen een grote verantwoordelijk heid geeft en een andere getuige zegt dat de bekeerlingen een totaal ander levenspatroon volgen wat tot gevolg heeft dat deze paupers door de schrijver ineens tot „middenklas se-boeren" worden gepromoveerd die koelkasten, bromfietsen en naai machines kopen, terwijl de anderen, de niet-bekeerden" nog niet voor de halleluja-tonen van de opwekkings bewegingen zijn bezweken" en ken nelijk nog paupers zijn. dus materi aal waar je als revolutionair „wat aan hebt". De autoriteiten in Ecua dor worden ervan beschuldigd dit zendingsbednjf maar toe te staan, wat uit de mond van een revolutio nair schrijven wat wonderlijk klinkt, daar hij zelf toch ook van diezelfde vrijheid geniet om zijn op ruiende artikelen te schrijven en te verzenden Hillegersberg H. W. van der WHlik IKON (6) Kerk en wereld zijn in een grote crisis terecht gekomen. Temeer als men bedenkt, dat Jezus Christus eens heeft gezegd: er zal een tijd komen, van wetteloosheid, opstaan tegen de oudere, aardbevingen, ge ruchten van oorlogen, valse lezin gen. dan zitten we er nu midden ln. Ook de IKON is op een hellend vlak terecht gekomen, verblind overhel lend naar neo-marxisme en socialis me. de lijn PPR. PSP Vroeger stond de kerk teveel achter het kapitalis me Laat hij nu niet de fout maken teveel achter het neo-marxisme te staan, maar het volk oproepen zich te bekeren tot de levende God van Israél Landsmeer K Plemp (ADVERTENTIE) Maar achter ons staat wél het Evangelie van Christus: de rechtvaar- digmaking van de goddeloze door geloof alleen (Rom. 4:5). Steun daarom onze „Vereniging tot opbouw en bewaring van het Gereformeerde leven". Abonneer u op „Waarheid en Eenheid", 18 per halfjaar. Adres: Boulevard 111, Velp G. Genève In Siberië bestaan honderden protestantse gemeen tes. die een actief leven leiden zonder een op schrift gestelde theologie te bezitten. De gemeentes hebben geen geestelijken of overkoepelende organisatie. Dit is verteld door dr Paul Hansen, de secretaris voor Europa van de Lutherse wereldfederatie, die de gemeentes heeft bezocht. ming gekregen, aan de gemeentes theologische lectuur en Duitstalige bijbels te sturen. De gemeentes bezitten een sterk, persoonlijk geloof. Zij treden met een actief getuigenis in de wereld naar buiten en trekken velen aan met hun blijde kerkdiensten en hun zeer natuurlijk gemeenschappelijk gebed. Volgens Hansen geven de ge meentes een vrij aardig beeld van de vroegste christelijke gemeentes. In Alma Ata maakte Hansen een dienst van zeshonderd van deze mensen mee. Hansen had na twaalf Jaar toe stemming gekregen, een bezoek te brengen aan enkele groepen Duitsta lige lutheranen in Kazakhstan. Hij was in gezelschap van ds Kalnins uit Riga in de Sowjet-republiek Litauen. die jaarlijks op bezoek gaat in Sibe rië. Kazakhstan en Kirgizië BRUSSEL Volgens gegevens in het jongste „Jaarboek van de protes tantse kerken in België" (1972) en de statistieken over 1975-1976 van het protestants godsdienstonderwijs, zijn er nu naar schatting ten minste 95.000 a 100.000 protestanten in België. De cijfers zijn ook voor ingewijden moeilijk te achterhalen, omdat lang niet alle gemeenten de gewenste ge gevens verschaffen. Bovendien han teren niet alle dezelfde normen. Van de 382 bekende Belgische protes tantse gemeenten en geloofsge meenschappen publiceert de helft (190 gemeenten) statistieken. Som mige gemeenten vermelden alleen de leden met stemrecht, andere de volwassen deelnemers aan het avondmaal, en weer andere het aan tal volwassen gedoopte leden. Van de 190 gemeenschappen zijn er 113, met in totaal 33.188 leden, verbon den aan de Federatie van protes tantse kerken van België. Met de overige 77 gemeenten erbij zijn er in de 190 gemeenten 39.131 leden. Naar Gedeporteerd Volgens cijfers van de Russische re gering wonen er 1.8 miljoen Rus sische Duitsers in Kazakhstan, die afkomstig zijn uit gebieden, waar vroeger de Wolga-Duitsers en de Zwarte-Zee Duitsers woonden en uit Wolhinlê. Moskou en Leningrad. De ze mensen werden in het begin van de Tweede Wereldoorlog massaal ge deporteerd naar vergelegen gebie den. Hoeveel van deze mensen zich christen noemen is volgens ds Han sen niet te zeggen. Volgens hem komen echter in hon derden plaatsen mensen die oor spronkelijk luthers, gereformeerd of doopsgezind waren bijeen voor kerkdiensten, gebeden, vergaderin gen en bijbelstudies. Van deze ge meentes zijn er maar ongeveer dertig door de staat geregistreerd, maar zij worden blijkbaar niet ln hun be staan gehinderd Dr Hansen heeft van de Sowjet-autorlteiten toestem- AMSTERDAM Betaald Antwoord, de Nederlandse steungroep van het programma van de wereldraad van kerken tot strijd tegen rassenwaan, is niet tevreden met de mededeling van de Algemene Bank Nederland dat zij gezien de onoverzichte lijke situatie in Zuid-Afrika geruime tijd geen leningen meer aan de regering van dat land heeft verstrekt. Betaald Antwoord herinnert aan het bloedbad van Sharpeville in 1960. toen een geweldloze demonstratie met vuurwapens werd beantwoord. Na deze gebeurtenis daalden de bui tenlandse investeringen en leningen aan Zuid-Afrika scherp. „Kennelijk omdat de situatie politiek en econo misch „onoverzichtelijk" was gewor den". aldus Betaald Antwoord. De actiegroep wijst er op dat de Zuidafrikaanse regering deze moei lijkheden met twee soorten maatre gelen beantwoordde: „verscherping van de onderdrukking, zodat het po litiek weer stil en overzichtelijk werd." Ook voerde de regering sa men met westerse belangengroepen een grote actie voor het herstel van de buitenlandse Investeringen. Deze stegen daardoor scherp. De ABN en de AMRO bank hebben daar tot in de jaren zevenüg aan meegewerkt De bevrijding van Mozambique en schatting tellen de ruim 380 protes tantse gemeenten 80.000 volwassen leden. Onderwijsgegevens doen het totaal, de kinderen inbegrepen, be sommen op rond 100.000 protestante Belgen. De 282 gemeenten zijn te vinden in de Protestantse (hervormde) Kerk (76), de Hervormde (v/h Chr. Zen- dings-) Kerk (48) en de Geref. Kerken (7), die samen een fusie (eind 1978?) onder de naam „Verenigde Protes tantse Kerk van België (met 131 gera.) voorbereiden. Zij zijn verte genwoordigd in de al genoemde fede ratie, te zamen met de Unie van baptistengemeenten (9) en de Duitstalige evangelische gemeente (5). ROME De Filippijnse minister van toerisme José Aspiras heeft Paus Paulus tijdens een audiëntie een boek over zijn land gegeven met foto's van de hand van Gina Lollo- brigida, de voormalige filmster die een tweece carrière als fotografe be gonnen is. De intertijd door haar landgenoten als „Gina Nazionale" aanbeden filmster heeft de foto's gemaakt tij dens een zakenbezoek aan de Filip pijnen. Angola, de aanstaande vrijwording van Zimbabwe en Namibië en de opstand in Soweto en elders vormen opnieuw een situatie die de investe ringen doet achterblijven. De Zuid afrikaanse regering reageert op de zelfde wijze als na 1960 Zij tracht het peil van de investeringen op te voe ren. door Zuid-Afrika weer „over zichtelijk" te maken." Betaald Antwoord vraagt nu van de ABN en de AMRO een principiële toezegging dat de banken niet op nieuw achter gesloten deuren geld van de Nederlandse samenleving voor Zuid-Afrika beschikbaar ma ken zodra als gevolg van verscher ping van de onderdrukking en door nieuwe economische steun de toe stand in Zuid-Afrika weer „overzich telijk" wordt. Betaald Antwoord zegt in haar reactie dat zij deze „re delijke vraag eigenlijk stelt namens de stemloze onderdrukten in Zuid- Afrika zelf. GENT De bisschop van Gent in België, mgr. Van Peteghem, heeft zich gekeerd tegen het gemeente plan het academische ziekenhuis te voorzien van een spermabank voor de kunstmatige bevruchting van vrouwen. In een persverklaring herinnert mgr. Van Peteghem zijn diocesanen aan de leer van de kerk op dit punt. Kunstmatige inseminatie is alleen toegestaan als een vrouw, die niet op de normale wijze bevrucht kan worden bevrucht wordt met het zaad van haar echtgenoot. De kunstmatige bevruchting van vrouwen, getrouwd of niet. met sper ma van een onbekende man, aldus de bisschop, is „onaanvaardbaar en in strijd met de moraal." HET GEWELD Tegen het einde van deze week raakt iedereen, of hij wil of niet. in zekere mate meegezogen in de op zichzelf misschien onschuldige en gezellige sfeer van elkaar cadeautjes geven. Dat men alom kan horen dat een groot deel van de commercie het van deze maand met Sinterklaas en de Mensenzoon moet hebben, werpt op zichzelf al een bedenkelijk licht op die commercie en onze wijze van leven. Als het dan niet anders kan dan moet en zal het met het geweld van de Sint en de Heer uit onze zakken geklopt worden. We kunnen zuchten, als vaders en moeders en als mensen die voor bijna onoplos bare problemen gesteld worden, het helpt niet. We gaan eronderdoor. De economische macht dicteert ons dit vreemd gedrag van inderhaast nog iets inslaan, ons restanten in han den te laten stoppen en wat dies meer zij, om maar van allerlei infe rieure troep te zwijgen. De heilige koe van de welvaart zal leven, ook al zullen wij erbij neervallen. Hoeveel mensen zullen nu al hun wensen tot de Sint of tot de Heer opzenden om een spoedige einde van dit geweld van schone schijn? Afgezien nog van de velen die het toch al moeilijk hebben met al die gezelligheid waar zij altijd precies buiten staan. Van deze plaats mag ik u misschien toe wensen dat u het geloof mag behou den bij aile aanvallen die daar van alle mogelijke kanten op gedaan zullen worden. Niet zozeer van de kant van het atheïsme of van „spot ters", maar juist van die kant waar uw geloof vanzelfsprekend wordt verondersteld samen te hangen met begeerte en hebzucht. Let maar op, voordat u het weet staat u voor een kerststal met in het centrum de al lernieuwste ijskast of komt Jozef u vertellen welke nieuwe stereo combinatie er nu weer op de markt is en omringen herders met schaap jes de kleine venijnige rekenmachi nes, waarmee in de kortste keren een bepaalde afdeling van de herse nen wordt uitgeschakeld. Goed dan. Moeders, sterkte! En vaders, laat je niet. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Maassluis: D. Noord mans te Apeldoorn; tot pred. voor buiteng. werkz. (geest. verz. ko ninklijke marine): J. de Roo te Uit- huizermeeden. Aangenomen het beroep tot pred. voor buiteng. werkz. („Nieuw- Vrijthof' te Tiel): P. L. J. Wapenaar te Rhenen. Bedankt voor Wezep: P. M.'Breugem te Barneveld. Afscheid op 5 december van Ridder kerk; W. van Gorsel ber. te Wijk bij Heusden; van Vleuten en De Haar; N. H. Kuipéri ber. te Nieuwegein-N. GEREF. KERKEN Afscheid van Surhuisterveen: H. Dijkstra ber. te Joure; van Dordrecht: dr A. Dekker, benoemd tot wetenschappelijk hoofdmede werker aan de theol. hogeschool te Kampen. GEREF. KERKEN VRIJG. Aangenomen naar Temeuzen: L. W. de Graaff te Heerde-Wapenveld, die bedankte voor Bergentheim, Amstelveen-Mijdrecht, Damwoude- Driesum, IJmuiden en Zoetermeer. CHR. GEREF. KERKEN Afscheid van Den Haag W; P. N. Ribbers ber. te Aalsmeer; op 8 dec van Nunspeet: J. Westerink ber. te Urk-O. Intrede op 8 dec. te Mussel: kand. A. Hilbers uit Zwolle. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Aalburg: J. Mol te Rijssen. VRIJ EV. GEM. Bedankt voor Groningen: P. J. Hooi donk, legerpred. te Veldhoven. De kerken en Vorster In het bericht in onze krant van 'gisteren is een zin weggevallen uit het telegram van de kerken gezon den hebben aan de Zuidafrikaanse premier Vorster. Ter correctie volgt hier de tekst nogmaals: „Vooral de arrestatie en voortgezet te detentie van een zestal medewer kers wekt in ons land de indruk, dat het openhouden van contacten tus sen zwarten en blanken en een geza menlijk zoeken naar de gestalte van gerechtigheid en verzoening straf bare feiten zijn geworden. Met klem verzoeken wij u om de ogenblikkelij ke vrijlating van deze personen te bewerken." DEN HAAG In een brief aan de leiding van de Nederduitse Gerefor meerde kerk in Zuid-Afrika vragen de moderamina (dagelijkse bestu ren van de hervormde en gerefor meerde kerken in ons land pogingen te doen om in Zuid-Afrika te komen tot een overleg tussen de leiders van de verschillende bevolkingsgroepen. De Nederlandse kerkleidingen wij zen in hun brief er op dat de NG- kerk toegang tot en invloed heeft op regeringskringen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 6