rlOE OUDER HOE BETER
Documentaire
en Dromerij
Wajda-trilogie
«^^^^FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK
GETROUWD
°/r
^Russische
filmweek
Personalia
Prolongaties
en reprises
JULIANA EN BERNHARD
795
Jo
lUDAG 3 DECEMBER 1976
FILM/BINNENLAND
TROUW/KWARTET 9
(ADVERTENTIE)
W.Wielek-Berg
gen
t« j
In het Amsterdamse theater
,The Movies" met uitlopers
naar „Du Midi" en „Alhambra
V' wordt een Russische
filmweek gehouden die men ('t
is treurig maar waar) het motto
ouder hoe beter" kan
n frieegeven. Want waar vindt
frien het hoogste genot? Bij
Wawilow" oftewel
s Nieuw Babylon" van Grigori
Kosinsew.
JDe film stamt uit 1929 en de regis
seur is in 1973 gestorven. Het is een
klassiek meesterwerk, bizar en ont
roerend, eenvoudig en barok, een
verbeelding van de Parijse commu-
ne, die in 1871 in bloed werd ge
smoord. Kosinzew maakte hem sa-
f*I|men met Leonid Trauberg, een regis
seur met wie hij tot het eind van de
,'jaren veertig een team vormde. On-
zijn de beelden van uit-
iniJbarstende levensvreugde en diepe
,htjdroefheid, wanneer de slachtoffers ln
ngiStromende regen naar hun executie
Jworden geleid, over een onverschillig
^glimmende straat.
enHet is alleen jammer, dat er niet
I genoeg geld was om de tussentitels
jvan deze stomme film in het Neder-
0 De oude man en het,jongetje in „The saplings"
lands te vertalen. Weliswaar trekken
Kozinsew en Trauberg je ook zonder
Hanne in de gelijknamige film van Maartje van der Heyden
Wel zeer verschillend zijn de twee
gesubsidieerde filmpjes, die CRM
deze week liet vertonen. „Sferen"
van Henri Plaat is samengesteld uit
gedroom, gemijmer en gedach-
tenflitsen, „Hanne" van Maartje van
der Heyden is een nauwelijks gedra
matiseerde documentaire over het
wel gecompliceerde maar niet onge
lukkige leven van een epileptisch
meisje.
Zo n „losse" film als die van Plaat
moet een sterke onderstroom heb
ben van goed gestructureerde ge
voelens en gedachten waardoor as
sociaties en min of meer speelse
herinneringsflarden worden voort
gestuwd, wil hij net verwisselbaar
zijn met soortgelijke werkstukken
en langer in de herinnering blijven
dan de tijd dat hij duurt.
Welnu, in „Sferen" was die onder
stroom veel te zwak, de stukken
dobberden doel- en zinloos heen en
weer op een vrijwel stilstaande poel.
Misschien is het mogelijk om na drie
of vier keer zien toch iets van struc
tuur in de film te onderkennen,
maar eerlijk gezegd verleidt hij al
lerminst tot zulk een opoffering van
tijd en aandacht.
„Hanne" is veel eerlijker en eenvou
diger. Maartje van der Heyden doet
haar best iets van het taboe af te
brokkelen dat nog steeds op de „val
lende ziekte" rust, ze laat zien dat
iemand die aan epilepsie lijdt met
een beetje hulp van vrienden, ver
wanten en werkgevers een volwaar
dig leven kan leiden. Diepgaande
beschouwingen over de ziekte ont
breken, we volgen alleen een meisje
dat pas op kamers is gaan wonen (de
hoofdrolspeelsters lijdt echt aan
epilepsie) op haar gangen naar werk,
vriend, ouderlijk huis en verleden.
Een sympathiek filmpje, waarin al
leen de opdringerige muziek stoort.
Afscheid Mr. J. van Andel heeft
afscheid genomen als voorzitter van
het college van beroep voor het be
drijfsleven. Mr. Van Andel (70). sinds
1964 voorzitter van het college waar
beroepen tegen beslissingen van pu
bliekrechtelijke bedrijfsorganen
kunnen worden ingediend; vertrekt
wegens het bereiken van de pensi
oengerechtigde leeftijd. Hij zal wor
den opgevolgd door mr. F. W. ter
Spill.
Ridder De heer H. Brunnink uit
Den Haag is bij het bereiken van de
pensioengerechtigde leeftijd als
groepsleider van de ledenadmini
stratie bij het GAK te Amsterdam
benoemd tot ridder in de orde van
Oranje-Nassau.
woorden in hun ban, maar het duurt
wat langer dan nodig is. Het is te gek,
maar het zou lang niet gek zijn als
dit brok verbeelde revolutie door een
klein kapitalistisch onderneminkje
voor een groter publiek toegankelijk
werd gemaakt. Met waar aandeeltjes
van 100,-- of 25,- de man zou het
benodigde bedrag snel bijeen zijn
gegaard.
De financiers zouden dan de voor
waarde kunnen stellen, dat „Nieuw
Babyion" eens per jaar wordt ver
toond. Tot de filmweek-aanbod be
horen overigens ook twee Shakespe-
are-verfilmingen, die Kósinzew zon
der Trauberg maakte: „Hamlet"
(1963) en „King Lear" (1974) Zij zijn
reeds eerder in Nederland vertoond.
Ballet
In een Russische filmweek mogen
ballet-films niet ontbreken. In
„Spartacus" van Aram Khatchaturi-
an wordt door leden van het Bolshoi-
ballet (Vladimir Vasiliev, Ekaterina
Maxomova, Maris Liepa en Nina Ti-
mofeea) schitterend gedanst, maar
regisseur Derbenev heeft bij de ver
filming jammer genoeg de kitsch
niet geschuwd en door de veelvuldi
ge close-ups van bekketrekkende
dansers wordt het ritme lelijk gebro
ken. Liefhebbers kunnen ook terecht
bij de verfilming van Tsajkowski's
„Zwanenmeer", die gaat in reprise.
Moderne problemen
Kitsch kan men regisseur Sergei Mi-
kaelian zeker niet verwijten. In zijn
film „De Premie" wordt een maat
schappelijk probleem aan de orde
gesteld. Arbeiders van een bouw
onderneming krijgen een premie om
dat ze meer hebben geproduceerd
dan het plan was. Een ploegbaas en
zijn medewerkers weigeren de bo
nus, omdat ze weten dat ze veel meer
hadden kunnen afleveren wanneer
het in het bedrijf wat minder slordig
en onverschillig was toegegaan.
De gehele film speelt zich af in een
kamer, waar een comité van de par
tij zich over het probleem buigt. Ar
gumenten en tegen-argumenten wis
selen elkaar af, de zaak wordt gron
dig bekeken en dat is lang niet on
interessant. 't Is alleen jammer, dat
er te veel zoet in de staart zit: degene
die de grootste schuld draagt krimpt
onder het juk van de zelfkritiek, zo
dat alles toch weer in rechtzinnige
banen wordt geleid. Het is overigens
wel vreemd dat aan het stukwerk
systeem, een produktiewijze die de
onderlinge concurrentie van de ar
beiders opjaagt en de zwakken het
loodje doet leggen, nauwelijks een
woord wordt vuil gemaakt. Terwijl
het toch wel een raar atavisme
vormt in een communistische maat
schappij.
Science-fiction
Leonid Gaidai maakte een niet on
aardige komische science fiction-
film „Iwam Wasiljewits" waarin
Iwam de Verschrikkelijke door mid
del van een tijdmachine in een mo
derne flat en een krankzinnigenge
sticht belandt, terwijl twee eigen
tijdse Russen als demonen door mid
deleeuwse gangen moeten dwalen.
Uit de vruchtbare Georgische studi
o's kwam „The Saplings" De kleine
Boompjes") van Rezo Tshckheidze.
het verhaal van een oude man en zijn
kleinzoon die hun dorp verlaten om
in de wjde wereld jonge pere
boompjes van een uitstervend doch
zeer smakelijk ras te vinden.
Onderweg doen ze aan verbroede
ring met een bus vol Amerikanen en
getroosten zich veel moeite en ont
beringen. Tenslotte vinden ze hun
teerbeminde boompjes, doch terwil-
le van de mensenliefde doen ze er
afstand van. De film is wel mooi om
naar te kijken maar stikt van de
folklore en de lievigheid, en dat is
een overteerbaar mengsel.
Allen maar lief (en dat is ook niet
alles) is „They don't teach us that"
(„Dat leren ze ons niet"). De film
gaat niet over jonge boompjes maar
over jonge mensen, even onschuldig
en rein als het tengere doch taaie
gewas. Dat is het dan wel zo onge
veer en alles tezamen vormt het
maar een mager pakketje. Was er
niet wat beters te vinden in het grote
Sowjetland met zijn eerbiedwaardi
ge traditie?
In elk geval staat vast dat een film
van de geniale, omstreden regisseur
Tarnowsky. die in zijn land alleen af
en toe in kleine bioscoopjes een kans
krijgt, er niet bij en toch zaten we
daar allang op te wachten. Welis
waar kan men zijn hart ophalen aan
de beeldschone, geprolongeerde
„Dersoe Oezala", maar ja die is
onder Russische vlag door een Ja
panner gemaakt.
Family Plot. Nieuwste Hitchcock, een thril
ler met een knipoog. De gehele week in
Tlvoll, Apeldoorn.
La Notte. Beroemde film van Michelangelo
Antonloni uit 1960 met in de hoofdrollen
Marcello Mastrolanni. Jeanne Moreau en
Monica Vitti. De gehele week in Alhambra 2.
Amsterdam.
190# - deel I en II. Schitterend epos van
Bertolucci over socialisme en fascisme bij
de boeren van Noord-Italiè tussen 1900 en
1945. Deel I: Tuschlnski 2. Amsterdam. Ti-,
voli. Leeuwarden; Palace. Groningen.
Grand, Rotterdam, Carolus. Nijmegen; Stu
dio. Leiden. Deel II Tuschlnski 1. Amster
dam; Thalla. Rotterdam. Rembrandt.
Utrecht.
Barry Lyndon. Meesterwerk van Stanley
Kubrick over de mooie, verre, koude wereld
van het verleden. De gehele week in Amster
dam Kriterion, Den Haag - De Uitkijk.
Rotterdam "t Venster; Delft Select
Aguirre, der Zorn Goties. Curieuze film van
de Westduitse cineast Werner Herzog over
een krankzinnige conquistadore, met enke
le onvergetelijke beelden. De gehele week in
Clnetol. Amsterdam.
Mean Streets. Portret van een Italiaanse
wijk ln New York, door „Gouden Palm"
winnaar Martin Scorsese. De gehele week in
Leldseplein Theater, Amsterdam.
Mr. Klein. Indringende film van Joseph
Losey over een persoonsverwisseling in be
zet Parijs. De gehele week ln Studio,
Utrecht.
La Régie du Jeu. Briljante zedenkomedie
van Jean Renoir uit 1939, die niets van zijn
aantrekkingskracht heeft verloren De ge
hele week behalve 6 dec. Filmhuis 't Hoogt.
Utrecht.
La Maman et la Putain. Voortreffelijke
schets van het Franse klimaat in bepaalde
kringen na de mislukte revolte van 1969.
gemaakt door Jean Eustache. 4 dec. )n
Filmhuis Nijmegen
India Song. Een film als een gedicht van
Marguerite Duras. diep doordringend bij
filmgevoeiigen. 7 dec. „De Vaart". Hil-
Op 7 januari 1977 viert heel ons volk,
samen met de koninklijke familie, liet
40-jarig huwelijksfeest van
Dc geschiedenis van hun veertig bewogen
huwelijksjaren kunt u in woord en beeld méé-
beleven in "Geschiedenis van een huwelijk!'
Dit vorstelijke boek, met meer dan 150
foto's die alle hoogtepunten vereeuwigen,
is overal verkrijgbaar vóór slechts
"Geschiedenis uati een huwelijk"
is een zeer bijzondere uitgave van Libelle.
O^,
Fugitive Cinema brengt de zoge
naamde „Wajda-trilogie", die be
staat uit de films „Een Generatie"
tl954) „Kanaal" (1956) en „As en Dia
mant" (1958), opnieuw uit in diverse
filmhuizen.
De Poolse cineast Andrzej Wajda,
geboren in 1926, gebruikt in veel van
zijn films en met name in zijn trilogie
thema's uit de oorlog: ln „Kanaal"
bijvoorbeeld de vlucht en de dood
van Poolse verzetsstrijders in de ri
olen van Warschau en in „As en
Diamant" (verreweg de be
langrijkste film /van de drie met een
prachtige rol van de te vroeg gestor
ven acteur Zbignlew Cybulski) de
bloedige strijd tussen nationalis
tische en communistische ver
zetsgroepen.
Een donkere, sombere onderstroom
verbindt de geraffineerd gecompo
neerde beelden: men kan Wajda al
lerminst van „optimistisch realisme"
betichten. In de tweede helft van de
jaren zestig, toen het politieke kli
maat strenger werd en veel van zijn
Poolse collega's resigneerden, werd
Wajda's stijl gecompliceerder en in
dividueler. Zijn laatste (historische,
barokke) films „De Bruiloft" en „Het
land van de grote Belofte" zijn vorig
jaar in ons land te zien geweest. Het
vertoningsschema van de „Wajda-
trilogie" is als volgt:
2 dec t/m 8 dec. Den Haag-Kijkhuis;
Amsterdam-Shaffy.
9 dec. Vm 15 dec. Breda-Filmhuis;
Delft-Filmhuis.
18 dec. t/m 21 dec. Amersfoort-
Filmhuis.
23 dec. t/m 5 jan. Utrecht-'t Hoogt
5 Jan. t/m 9 jan. Amsterdam-Zlenema
Oktopus en De Melkweg.
15 jan. t/m 17 jan. Dordrecht-
Centrum Spuigat
21 jan. t/m 24 jan. Arnhem-Filmhuis.
Verder draaien „Een Generatie" op
14 Jan. in Filmliga Amstelveen, en
„Kanaal" en „As en Diamant" op 18
jan. in Filmhuis Uilenstede, Amstel
veen.
(ADVERTENTIE)
Pluim
voor't pure
Veel sigaren zien er vandaag de dag
natuurzuiver en kwalitatief uit.
De flos, het pluimpje binnengoed
aan het einde van de sigaar,
viert hoogtij.
Maar is dat uiterlijk ook
een garantie voor zuiver
rookgenot? Voor een sigaar
die naar de eisen van
het ware vakmanschap is
gemaakt?
Niet altijd. Maar wèl bij een flos-sigaar als
de Wilde Havana van La Paz.
Meer dan twintig soorten tabak door La Paz na
strenge selectie ingekocht, krijgen alle tijd om juist
te fermenteren, voordat ze worden samengevoegd
tot een rijke melange. Een zuiver omblad en gaaf
dekblad maken het rookgenot compleet.
Even verder kijken dan het uiterlijk dus. Want
het verschil tussen een wilde havana en de échte
Wilde Havana van La Paz kunt u soms niet zien,
maar wèl proeven.
Tenslotte schuilt er in elke roker een beetje
kenner.
Cigarros Auten ticos.