Koraalboek bij het
Liedboek
Liever de EO, maar snakken naar de NVO
Veranderende houding in
Spanje jegens Israël
Vandaag
ABN leent niet
meer aan Z.-Afrika
In Soweto zie je
minder dronken
mannen op straat
voorlopig
VOORBIJGANGERS
DONDERDAG 2 DECEMBER 1976
KERK/BINNENLAND
TROUW/KWARTET 2
door A. J. Klei
Bij (te stapel kerkbladen die we
elke week in hui* krijgen, zat een
nieuweling. Het was een klein
blaadje van zes pagina s Erg
bescheiden dus. maar het droeg
een wakkere naam: „De
Wekkerklok'' Ik meende eerst van
doen te hebben met een fusie van
het christelijke gereformeerde
weekblad „De Wekker" en „De
Kerkklok", het blad van de classis
Apeldoorn van de christelijke
gereformeerde kerken, maar
nadere beschouwing van „De
Wekkerklok leerde mij dat ik in
een geheel andere hoek zat „De
Wekkerklok is het contactorgaan
van de stichting Nieuwe
Vrijzinnige Omroep, de NVO
Nu rees een moeilijkheid Een
beleidskwestie, mag ik welzeggen.
Ik meld dit even omdat de
buitenstaander zo licht denkt dat
journalistiek een makkelijk
baantje is. Even een stukje
schrijven en daarmee uit Maar wij
zaten met de vraag waar hoort „De
Wekkerklok" thuis1 Bij ons. op
pagina twee, of moest ik het
blaadje naar Riet Diemer brengen
voor pagina vier1 Na langdurig
beraad kwamen we overeen dat
„De Wekkerklok" hier mag prijken
Pagina vier is voor het
Ómroepwezen en die NVOj^er nog
niet. maar de vrijzinnigen Aiw^iczc
dmroep begeren, zijn er WJT; yn
vrijzinnigen behoren tol
4-erkterrein
Beschouwen wij thans dfe
wekkerklok. zoals die naast de kop
van „De Wekkerklok" staat
I I
Het is vijf vóór twaalf
afgebeeld Blijkens de streepjes
erboven gaat de wekker af. en
eronder staat alarmerend dat het
vijf vóór twaalf is. De redactie van
het nieuwe blad legt in kloeke taal
uit waarom: „Waaraan wij behoefte
hebben is een duidelijk overgaande
signaal tot vrijzinnig reveil in de
maatschappij in het algemeen en
in het radio- en t v -bestel in het
bijzonder". Nu, dat is weer eens wat
anders dan het ethisch reveil van
de heer Van Agt. waarvoor
gedeconfesslonaliseerde roomsen
en opstandige priesters zo
benauwd zijn. zij zien de
fatsoensrakkers weer opdraven
Ik moet deze benarden terstond
waarschuwen, zich niet in de armen
van dit vrijzinnig reveil te stortep.
want dan komen zij van de regen in
de drup In „De Wekkerklok" krijgt
de IKON er van langs omdat zij
meedoet aan „het onderwijzen van
de seksuele moraal'De
Wekkerklok" schrijft steevast het
IKON: Ik vind dat de NVO zich
beter op de hoogte moet stellen van
de naam vanz'n concurrenteni Het
is trouwens een misverstand te
denken dat links in de kerk ook
betekent links ..in de maatschappij
in het algemeen en in het radio- en
t.v.-bestel in het bijzonder". Van
degenen die zich scharen rondom
de NVO en wier namen staan in
„De Wekkerklok". kan ik erzo twee
noemen die gretige
Telegraaf-lezers zijn en dat willen
weten ook. Gelukkig is onder hen
ook een Trouw-lezer en dat geeft de
al dan niet vrijzinnige burger weer
moed.
De NVO-vrijzinnigen noemen zich
principieel-vrijzinnig. we zijn in de
buurt van de Zwingli-bond. en zij
nemen het „gewone" vrijzinnigen
kwalijk dat die „uitverkoop"
houden. Zij verlangen terug naar
een echte VPRO. zoals vroeger
toen. naar het woord van dr E D.
Spelberg in zijn proefschrift, in alle
uitzendingen ..wel op een of andere
wijze de dogmatische omlijning
van het vrijzinnig protestantisme
aan den dag trad" De VPRO is niet
VP meer en in „De Wekkerklok"
wordt een plakzegel aangeboden
waarop staat: „Ik kijk liever naar
de E O dan naar de VPRO. maar
snak naar de N V.O." Ik kan
hieraan toevoegen dat EO en NVO
behalve hun afkeer van VPRO en
IKON een voorliefde voor zang en
snarenspel gemeen hebben.
Blijkens het verslag dat „De
Wekkerklok" biedt van „Ons
geslaagde eerste NVO-congres"
klonk daar met overtuiging een
„eigen lied", door gitaar begeleid.
Joods wereldcongres in Madrid
door James Dorsey
Op 4. 5, en 6 december komt de Europese sectie van het Joodse Wereld Congres in een hotel in dè
Spaanse hoofdstad Madrid bijeen Dit is opnieuw een teken voorde veranderende houding van de
Spaanse autoriteiten, die geen diplomatieke betrekking met Israël onderhouden, jegens niet
alleen de joodse gemeenschap in Spanje maar ook jegens de joodse gemeenschap in in het
algemeen
Een kleine tachtig Joodse delegaties
uit geheel Europa zullen zich drie
dagen over de problemen in het Mid
den-Oosten. de situatie van de Joden
in Oost-Europa en het opkommende
antisemitisme in West-Europa be
zighouden. De bijeenkomst van het
Joodse Wereld Congres, net als een
sludu seminarie, van de Joodse We
reld Studenten Unie. die volgend
voorjaar in Spanje zal worden ge
houden dient volgens joodse zegslie
den als „erkenning van de politieke
veranderingen m Spanje".
Eerste
De bijeenkomst van het Joodse We
reld Congres in Madrid werd officieel
door de Spaanse koning Juan Carlos
goedgekeurd Het zal de eerste d»r
gelijke joodse bijeenkomst in Spanje
zijn sinds 1492 In die tijd werden de
joden door Koning Frederek en Ko
ningin Isabella uit het land verdre
ven. omdat de financiële afhanke
lijkheid van de Spaanse monarchie
van de joodse gemeenschap zo groot
was geworden, dat dit de enige mo
gelijkheid van kwijtschelding van de
si-Kulden was Sindsdien was de posr-
tie van de- joodse gemeenschap in
Spanje bijzonder onzeker en werd
haar bestaan vaak nauwelijks ge
duld Tot aan vandaag is het anti
semitisme in de rooms-katholieke
kerk van Spanje diep geworteld
Het initiatief om de Europese sectie
van het Joodse Wereld Congres in
Madnd bijeen te laten komen werd
genomen door de joodse ge
meenschap van Madrid De Spaanse
regering zal de inreis van de Oosteu-
rnprse delegaties voor zo ver moge
lijk vergemakkelijken. Op de bijéén.-
komst irrMadrid zullen ook voor het
eorLt u/rteauaaoordigers "j&n
neenscbarr-dei
AMSTERDAM De Algemene Bank Nederland heeft sedert
geruime tijd geen nieuwe leningen aan de regering of aan
instellingen van de regering van Zuid-Afrika yerstrekt, mede
gezien de onoverzichtelijke politieke en economische situatie
van dat land. Dit is door de voorzitter van de raad van bestuur,
dr A. Batenburg, meegedeeld naar aanleiding van de aankondi
ging van de actiegroep ..Betaald Antwoord" van een boycot
tegen de bank wegens haar kredietbeleid ten opzichte van
Zuid-Afrika.
De heer Batenburg is van mening
dat geen enkele bank over haar kre
dietbeleld ten aanzien van specifieke
debiteuren onverschillig of het be
paalde landen, ondernemingen of
particuliere personen betreft ver
antwoording kan afleggen aan een
actiegroep.
„Wij dragen een eigen verantwoorde
lijkheid voor ons kredietbeleid.
waarbij het winstmotief lang niet
het enige criterium Is." zei de heer
Batenburg ons Bij wijze van voor
beeld dat in het kredietbeleid ook
andere motieven dan het winstmo
tief meespelen, wees hij op bv. con
sumptieve leningen aan partlculle
ren die de bank alleen bereid is te
geven binnen de te verwachten fi-
Kerken doen beroep
op Vorster
DEN HAAG De moderamina
i besturen i van de hervormde en de
gereformeerde synode hebben in
een gezamenlijk telegram aan pre
mier Vorster van Zuid-Afrika diens
tussenkomst gevraagd na het poli-
tie-optreden tegen het christelijk in
stituut en tegen de Zuidafrikaanse
raad van kerken
„Vooral de arrestatie en voortgezet
te detenüe van een zestal medewer
kers wekt in ons land de Indruk, dat
het openhouden van contacten naar
de gestalte van gerechtigheid en
vetzoening strafbare feiten zijn ge
worden. Met klem verzoeken wij u
om de ogenblikkelijke vrijlating van
deze personen te bewerken." aldus
de beide moderamina in hun geza
menlijk telegram aan Vorster
Onze adressen:
AMSTERDAM
Postbus 859
Wibautstraat 131
Te» 020-913456
Tele* 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT
Posiöus 948
Westbiaak 9 Rotterdam
Tel 010 115588
OEN HAAG/LE'DEN
Postbus 101
Parkstraat 22 Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56 Z*olie
Tel 05200-17030
nancièle draagkracht van de client
De heer Batenburg zei zeker niet de
suggestie te willen afwl^en in alge-
men termen de overwegingen uiteen
te zetten die de basis "zijn voor de
kredletpolltiek van de bank
Vrijgemaakten in
Australië beginnen
middelbare school
ARMADALE De kleine ge
meenschap van vrijgemaakt-
gereformeerden in Australië begint
binnenkort een middelbare school
en er zijn al plannen om tot een
tweede te kómen.
De kerkgemeenschap, die in Austra
lië gesticht is door vrijgemaakt-
gereformeerde Nederlanders die
naar dat land waren geëmigreerd,
telt slechts drie gemeenten met sa
men 1700 leden Twee gemeenten
liggen in West-Australie en de derde
op Tasmanie «onderlinge afstand
hemelsbreed 2600 kilometer, verder
dan Amsterdam-Moskou».
Volgens het Nederlands Dagblad
start in Armadale iWest-Australiéi
deze winter een middelbare school
en bestaan er ook op Tas manié
plannen. In alie drie de gemeenten
zijn al vrijgemaakte basisscholen.
Het onderwijs in Australië wordt
voor vijftig percent gesubsidieerd,
de andere helft moeten de ouders
zelf opbrengen. De bouwkosten van
de middelbare school (410 000 gul
den» moeten helemaal uit eigen zak
worden betaald
{*0\C*TCNTi£)
Om schoorstenen van Bloemenhove
reken als eens die van Auschwitz
Zo stond 't er... Krachtige taal? Wal'1
Protserige zelfingenomenheid I Lees wat
(drs) Harm Oane er over opmerkt in
VOORLOPIG
Het intrigeert Henk Biersteker te ont
dekken hoe een top-ectivut als Oag
Hammarskjold terug viel op Thomas
Kempis en Smt Jan van het Krui*. U ook?.
Het artikel staat in VOORLOPIG. Evenals
vele andere interessante bijdragen.
Noteer mi| als abonnee op VOORLOPIG d
28.25 pi (studenten 719.75). Novem
bernummer gratis.
Naam
Adres F X,
Opzenden aan Maandblad VOORLOPIG.
Antwoordno. 101. Delft. Geen postzegel.
Geef Vraag eens wat anders! B.v.
Nachwenv Ooidmun. voorzillet an"
her JOöOsë'Werrtd congres. zrtMv
dens de bijeenkomst door koiuhg
Juan Carlos worden ontvangen Ver
wacht wordt, dat Rafael Mendizabal.
staatssecretaris van Justitie en voor
zitter van de regeringscommissie
voor religueze vrijheid, de bijeen
komst zal toespreken In de wandel
gangen zullen deelnemers aan het
Joodse Wereld Congres contact heb
ben met verschillende Spaanse op
positiepartijen.
Bezoek
De veranderende houding van het
Spaan.sf regiem jegens de joden
werd eerst duidelijk toen koning So
fia deze zomer als eerste Spaanse
vertegenwoordigster van de mo
narchie in de afgelopen vijfhonderd
jaar een bezoek bracht aan de syna
goge in Madrid., Ondanks dezf ver
anderingen houdt Spanje wel vast
aan z'n traditionele vriendschap met
de Arabische wereld Desniettemin
zijn er ook aanwijzingen van een
toenadering tussen Israel en Spanje.
Zo-ontving Juan Carlos, de voorzit
ter van de Israëlische parle
mentscommissie van buitenlandse
zaken en veiligheid. Jitzhak Navon.
toen deze een internationale vél
dering in september it>~£panj* bè$- --
woonde Ook andere «ra®.,.®-®- de
zoekers worden ,n Sp«nie me» alle ^nde mMiregelen tegen de zwarte
eren ontvanei n rolking worden betaald. Alcohol.
zeggen de bewuste Jongeren, is ons
De Spaanse autoriteiten makeïl eCD"- door blanken aangeboden, tene-
W .„Ier. I.nnn rto 7«rOrls OlltHo nitC in
Van een onzer^rerslaggevers
Op straat in Soweto zie je de laatste tijd opmerkelijk minder
dronken mensen lopen dan vroeger. Dat komt ten dele doordat
de jongeren tijdens de bloedige opstanden in de zwarte woonste
den zich met grote overgave hebben gestort op het afbranden
van de bierhallen.
Arrestanten in een politiewagen
(Foto van Peter Magubane. de
ster-fotograaf van de Rand Daily
Mail, die op het moment ook
gevangen zit).
In deze bierhallen wordt verkocht
hetgeen met een scheldwoord wordt
aangeduid als ..kafferbier". Op dit
bier wordt door de bantoe-
administratie een accijns geheven
ter tijdens deze gesprekken telkens
weer duidelijk dat Spanje."geZfljn
zijn afhankelijkheid van de Ara
bische wereld niet tot een erkenning
van Israel kan overgaan. Met name
de vrees voor een olieboycot en het
verlies van de Arabische markt als
afzetgebied van Spaanse produkten
speelt hierbij een zekere rol
gelen tegen de zwarte einde ons in
slaap te sussen en ons een vals ge
voel van verzoening te geven met het
systeem
Sober
De oproep van de jongeren is overge
nomen door het comité voor de men
senrechten. De secretaresse van dit
comité. Sheila Weinberg, vraagt alle
vrienden dit jaar een sober
kerstfeest te vieren en met name
geen alcohol te gebruiken. Het comi
té vraagt dit als een teken van rouw
egaals een symbolische steun aan de
Jongeren in Soweto en aan de talrij
ke gpyangètien.
Ondertussen hebben ook de eige
naars van de shebeens, de illegale
drinkgelegenheden in Soweto. een
brief ontvangen van de jongeren.
..Beste shebeen-houder. Wij hopen
dat deze brief u niet zal teleurstellen.
U wordt beleefd verzocht vanaf heden
geen alcohol meer tv verkopen, totdat
wij bevrijd zijn. Alcohol vergiftigt de
14 De Heer is mijn herder
Van een on2er verslaggevers
Een boek waarvoor enig enthousi
asme past. is de bundel begelei
dingen bij het Liedboek voor de
Kerken een uitgave van het
Boekencentrum in Den Haag en
Jongbloed-Zetka in Leeuwarden.
-Dat enthousiasme geldt zeker
voor de prijs en dat mag dan in
deze week voor 9i Ntcolaas wel
even gezegü worden. Tot 5l de
cember kost het boek maar 45
guldcp «na 1 januari 59 gulden»en
dat is geen geld voor een gebon-
dep en helder gedrukt muziek
boek van meer van 450 pagina's in
een praktisch hanteerbaar for
maat Dat zal iedereen moeten
concluderen, die even aan prijs
vergelijking gaat doen Maar het
enthousiasme geldt nog veel meer
de inhoud De/e is voortgekomen
uit het cursuswerk van de Com
missie voor kerkmuziek van de
Nederlandse Hervormde Kerk,
een werk dat o a gericht is op de
begeleiding en vorming van de
titnetallen amateur
kerkorganisten in de dorpen en
buitenwijken van steden dre
somfc Verplicht zijn elke week bo
ven hun technisch kunnen uit te
grijpen mei aue onsucntelijke
leen daarvan
Met name deze organisten zullen
veel profijt hebben van deze bun
del die alle 491 gezangen uit hel
liedboek bevat in een eenvoudige
drie- of vierstemmige zettjng en
met korte eveneens eenvoudige
voorspelen Maar niet alleen
Voor,pel <tnj Bastiaans: tussenspel)
*3
Lirtl (bij Bastiaans: voorspel)
3 ■ir—i ri—'r-' i-TJïV
So p if-
..-1.
i-A j J ,J jj.J-,4 - J.»J
A J -TJJ j J.J_J J J-J J 1.J..J j JLJ
•I de laatste twee maten zijn niet van Oastlaans
kerkorganisten zullen plezier heb
ben van deze uitgave Zt) is ook
geschikt voor de huiselijke kring
t-n muziekstudie Kinderen, die
een of anderhalf jaar muziekles
hebben gehad, kunnen al met dit
bock overwegen er lesmateriaal
uil halen.
Het is verrassend tussen al deze
zettingen van tijdgenoten als Wil
lem Vogel. Maarten Kooi). Evert
WesLra en Freek Houtkoop wat
oudere zettingen tegen te komen.
o.a. van de negentiende eeuwer
Johannes Bastiaans «soms in een
wat vereenvoudigde bewerking
van Willem Vogel
Als voorbeeld van de werkwijze
van de bewerkers van deze bun
del en van Bastiaans drukken wij
hierbij als illustratie de zetting
van gezang 14 af
Deze weck in Hervormd Nederland
oa..
Interview met
Prof. Delfgaauw
Krakers slachtoffers of nieu
we criminelen'
Prof. Goudswaard de econo
mische crisis is een cultuurcrisis
Het echte gesprek tussen Joden
en Christenen is nog ver weg.
Engeland is te weinig kritisch
op zichzelf.
Valt er met Vorster nog wel een
zinnig woord te wisselen?
Ik abonneer
mij opvraag
een
proefnummer
van
Hervormd
Nederland.
ab.prijs 28.50 per halfjaar.
Zonder postzegel verzenden aan:
Antw.nummer 1776, Den Haag. Bel
en mag ook: 070-512111. Ook in d«
losse verkoop.
VRIJHEID
Het onderzoek naar de opinie van
een aantal mensen voor de televisie
tegen Zuid-Afrika ten aanzien van
de vraag of ons land eventueel al
leen een economische boycot tegen
Zuid-Afrika op gang moet brengen,
bracht weer enkele onthullende za
ken aan het licht. De heer Hoogen-
dijk was duidelijk op toeren toen hij
beweerde dat grootse stakingen
toch niets uithalen in politieke
conflicten. Wanneer hij in het geval
van Zuid-Afrika daarmee tegelijk
een vernietigend oordeel uit over
datzelfde Zuid-Afrika. Waarschijn
lijk beseften zij die hier en daar
opnieuw de nadruk legden op onze
economie en een plotseling ontstaan
medeleven met mensen zonder werk
niet. dat ze met dergelijke argumen
ten tegenover een principiële stel-
lingname tegelijk alle stakingen en
sabotage, onder de Duitsers ge
pleegd. veroordeelden. Mensen die
toen ..hun hersens gebruikten", zo
als dat heet. deden toen dan ook
niet mee en lieten dat over aan hee
thoofden' Maar dat de zwarten van
Zuid-Afrika niet gediend zijn van ai
dat aaien over hun hoofd met een
kneepje in de nek na. maar dat ze
maar eén zaak belangrijk vinden,
namelijk de vrijheid als mensen, de
gelijkwaardigheid, die door velen
juist in de bijbel zo mooi gevonden
wordt, dat ontgaat hen. En het is al
weer jaren geleden dat juist in chris
telijke kringen de negerpoëzie gele
zen werd. waarvan hier nog een
voorbeeld ter herinnering-
O vrijheid, vrijheid over mij!
Nimmermeer zullen wij slaven zijn.
willen liever begraven zijn.
Gods hart zal onze haven zijn.
geest. Als u dcre order niet opvolgt,
zal er actie tegen u worden onderno
men. liet zou wel eens kunnen, dat u
uw bezittingen verliest".
De brief was getekend door de Verte
genwoordigende raad van studenten
in Soweto. de schimmige organisa
tie. die tot leven kwam tijdens de
eerste opstand In Soweto in juni. Het
is zowat de enige organisatie, die nog
enige gezag bezit over de circa één
miljoen inwoners van Soweto.
De meeste shebeen-bezitters geven
toe aan de opdracht van de studen
ten En dit is zowat de belangrijkste
reden dat er geen dronken mannen
meer in de straten van Soweto rond-
strompelen. De sluiting van de she
beens is een teken van de aanzienlij
ke invloed, die de jongeren in Sowe
to bezitten Het waren bijvoorbeeld
ook de studenten, die toestemming
gaven voor de hervatting van de
voetbalcompetitie in Soweto (voet
bal is er de belangrijkste sport). Nog
steeds komen de 180.000 studenten
in Soweto niet op school. De mannen
van het bantoe-onderwijs doen ech-
ler hun best. de jongeren naar school
terug te krijgen Wanneer de huidige
besprekingen met de schoolbesturen
en de Organisatie van zwarte ouders
niet dit effect heeft»-kon het wel eens
zover komen dat onderwijs verplicht
gesteld wordt voor de zwarte jonge
ren Hiermee zou dan een van hun
grieven tegen het onderwijssysteem
tegemoetgetreden worden
(Ai?V ERTENTlE)
Beroepingswerk
NED HERV. KERK
Beroepen te Veenendaal: dr. J.
Broekhuis te Schoonhoven; te Voor
burg: G. Messie te Zwolle.
Benoemd tot geest vera. v. d. Stich
ting Eikendonk te Waalwijk: D.
Stolk. hulppred. te Babylo-'
menbroek. die deze benoeming
heeft aangenomen.
Aangenomen naar Stavenisse: W. J.
Gorissen. kand. te Gouda';
GEREF. KERKEN (VRLÏG.)
Beroepen te Urk: J B. van Meche-
len. voorheen pred. van de reforme
rende kerk aldaar.
Aangenomen naar Enschede-Noord
(voor de miss. dienst op Irian Jaya):
J. P. D. Groen. kand. te Groningen,
die bedankte voor New Westminster
(miss. dienst in Brazilië) en voor
Groningen N. (miss. dienst Irian
Jaya).
Bedankt voor Monster: H. Mostert te
Hoogeveen.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Steenwijk en Katwijk
aan Zee: P. v. d. Horst te Giessen-
Rijswijk.
VRIJE EVANG. GEMEENTEN
Bedankt: voor Hilversum A. J Buur
man te Bussum.
Mr. W. Aantjes
Woensdagmiddag 8 december om
half drie opent mr. W. Aantjes in het
bijbefs museum aan de Hee
rengracht in Amsterdam (het beken
de bijbelhuis op nummer 366» de
tentoonstelling „Macht, wat is
dat1' Met als uitgangspunt het bij
belverhaal over de torenbouw van
Babel wil het museum het probleem
van de machtverhoudingen aan de
orde stellen Met behulp van een
klankbeeld, foto's enz. wordt de to
renbouw van Babel in de actualiteit
van vandaag geplaatst. Eigenlijk is
het geen tentoonstelling, zo meldt
directeur ds Tj Bijlsma van het
bijbels museum, maar een gevisuali
seerde bijbelles. Ds. Bijlsma meldt
ook. dat mr Aantjes niet als politi
cus. maar als privé persoon de ope
ning verricht. Dezelfde middag
wordt de tentoonstelling
„Kerstfeest verplicht" geopend;
hierbij gaat het om de mogelijkhe
den. waarop het kerstfeest kan wor
den gevierd.
Ds J. C. H. Jörg
De Apeldoornse hervormde predi
kant (en oud-synodepraesesi J. C. H.
Jörg gaat na zijn emeritaat, dat vol
gend jaar mei moet ingaan omdat
hij dan 65 jaar zal zijn. naar Zwitser
land. Hij heeft een beroep aangeno
men van de Evangelisch Reformier-
te Kirchengemeinde in Gan-
terschwil De evangeiische kerk van
Zwitserland kent niet het verplichte
emeritaat, men zit daar met een
predikantentekort en dit laatste
bracht mee ds Jörg tot zijn beslis
sing.
(ADVERTENTIE)
Good News Bible
De Engelse b«|bei «n omgangstaal (Ver
taling volgens dezeltde principes ais
„Groot Nieuws voor U" m het Neder
lands
Pnis mg 9 90
Pri|S get) f 15.
Nu verkrijgbaar in de boekhandel ot bi|
Nederlands Bijbelgenootschap.
Postbus 620 - Haarlem iel.
023-259501