,Laat je niet annexeren door links of door rechts' Gereformeerde synodeleden lijken te veel op elkaar Uit de kerkbladen Vandaag voorlopig Conclusie uit een onderzoek: Vrije dagen geëist voor mosiim-feesten ,,Kerk voor Israël" 840.000 gulden Ds J. Overduin (confessioneel beraad): Berkhofs visie op het Petrus-ambt „Reformerenden" Urk worden chr. geref. Conferentie moslims christenen VOORBIJGANGERS MAANDAG 29 NOVEMBER 1976 KERK TROUW/KWARTET 2 AMSTERDAM Het instituut voor praktische theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam heeft de generale synode van de gereformeerde kerken onder de loep genomen. Het onderzoek komt tot de conclusie dat de synodeleden te veel op elkaar lijken, of, zoals het rapport van het instituut het zegt: dat de synode minder gevarieerd is samengesteld dan voor een pastoraal college (zo omschrijft in het instituut de synode) wenselijk, zo niet noodzakelijk is. Wat is een synode? De uitgangsstel ling van het instituut is dat de syno de een college is van kerkelijke ambtsdragers Hieruit vloeit ten eerste voort dat de synode de taken die aan haar zijn toevertrouwd be hoort te behandelen vanuit de ver schillende dimensies van de opdracht van de gemeente, zoals ver kondiging. onderricht, prediking, pastoraat, diakonaat. Daarom moet de synode zó zijn samengesteld dat gedacht en gehandeld kan worden vanuit de verschillende dimensies van de opdracht van de gemeente. Het uitgangspunt dat de synode een kerkelijk college is. betekent in de tweede plaats dat de synode met de aan haar zorgen toevertrouwde ta ken moet bezig zijn op een manier, die het best kan worden getypeerd met het begrip pastoraal. Een van de vooronderstellingen van pastoraal handelen is: over een situatie kun nen denken en een situatie kunnen beleven vanuit de ander. Synodele den zijn. als 't goed is. vertrouwd met de levenssfeer en met de geloofsbele ving van de mensen voor wie en namens wie zij spreken Dit betekent dat er een zekere variatie moet zijn in sociale en religieuze achtergron den, waarbij het in concreto gaat om maatschappelijke laag, leeftijd, be roepsgroep, religieuze opvattingen en kerkelijke ligging. Welnu, deze variatie is er onvoldoende, conclu deert het rapport. Sociale laag Wat de opdracht van de gemeente betreft bleek dat de belangstelling van de synodeleden in het bijzonder uitgaat naar de missionaire dimen sie, het onderricht, de samenleving en de prediking. De belangstelling voor pastoraat en diakonaat, en daarmee voor de individuele per soon. is veel geringer. Dat betekent overigens niet dat de synodeleden deze dimensie niet belangrijk vinden. Letten we op de sociale positie van de synodeleden, dan komt deze sy node naar voren als een college dat bestaat uit personen die: overwe gend behoren tot de hoogste sociale lagen; hun brood met name verdie nen in de vrije beroepen (veelal als predikant) of als ambtenaar; in over grote meerderheid man zijn; en voor een belangrijk deel ouder zijn dan veertig jaar, velen ouder dan vijftig jaar. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat zij geen oog hebben voor de problemen van de arbeider, de Jon geren, het werken in een zakenmilieu en in een Industrieel klimaat; het betekent wel dat de meeste synode leden die vragen niet uit eigen erva ring kennen. Wat de opvattingen over de huidige koers van de gereformeerde kerken aangaat, zijn de meningen duidelijk verdeeld. Slechts ongeveer een kwart van de synodeleden vindt dat de kerken zich momenteel in de juis te richting ontwikkelen. Een ander kwart vind dat er te weinig veran dert en bijna de helft van de synode leden dat er te veel veranderingen plaatsvinden. Er blijkt dus een grote onvrede te bestaan over het reilen en zeilen van de kerken. Dit moet haast wel belemmerend werken op de be sluitvorming. Gereformeerde synodeleden vertonen te weinig variatie Links ouderling D. M. van Elk, rechts dr. B. Rietveld, beiden lid van de gereformeerde synode. Vragen Naar aanleiding van de onderzoekge- gevens stelt het instituut een aantal vragen. Op grond van de relatief geringe spontane belangstelling voor pasto raat en diakonaat komt de vraag op, of niet het gevaar bestaat meer van uit „de zaak" dan vanuit „de indivi duele mens" bezig te zijn. De geringe variatie wat sociale positie betreft zet vraagtekens zowel achter de zittingsduur van de synode de vele tijd die een synode vraagt, schakelt bepaalde beroepsgroepen bij voorbeeld uit maar ook achter de wijze waarop de synode wordt samengesteld bij voorbeeld achter de bepaling dat veertig procent van de synodeleden moet bestaan uit predikanten; dat betekent dat ten minste veertig procent van de syno deleden komt uit één sociale laag en uit één beroepsgroep. De uiteenlopende kijk op de koers van de kerken vraagt om de moge lijkheid diepgaand over het alge meen beleid met elkaar te kunnen spreken. Dit vraagt om andere ver gaderprocedures en om drastische beperking van de agenda tot punten van algemeen beleid. Een dergelijke verandering zal waarschijnlijk ook tot gevolg hebben dat het „plezier in het werk" van de synodeleden groter wordt. DEN HAAG De federatie van moslim-organisaties in Nederland wil, dat de twee grote islamitische feestdagen tot officieel vrije dagen worden verklaard voor de meer dan honderdduizend moslims in ons land. Op donderdag 2 december vieren de moslims hun grootste jaarlijkse feest, de Eid-ul-adha of Eid-ul-kebir ter herinnering aan het offer van Abraham van zijn zoon. De tweede grote feestdag is de afsluiting van de vastentijd Ramadan. De federatie van moslim organisaties wijst erop, dat de mos lims in Nederland op de christelijke feestdagen met hun ziel onder de arm lopen, maar dat zij op hun eigen feesten slechts met veel moeite of helemaal geen vrij krijgen. De grondwettelijk erkende godsdienstvrijheid in Nederland moet ook volledig toegepast worden op de moslims, aldus de federatie. DEN HAAG Synode-praeses ds G. Spilt heeft op het landelijk secre tariaat van de hervormde kerk in Den Haag aan ambassadeur A. Ki- dron van Israël een cheque ter waar de van 140.000 gulden overhandigd. Dit is het tweede deel van de opbrengst van de in de hervormde kerk gehouden actie „Kerk voor Is raël". In september 1975 kreeg de vorige ambassadeur van Israël in Den Haag al een cheque van 700.000 gulden. Het geld van „Kerk voor Israël" gaat naar Eshel Hanassi in de Negev-woestijn, in de buurt van Beersheeba, waar de bouw vordert van een vakschool voor beroepsop leidingen. UIT VAN LEZERS Menten (19) De verdediging van minister Van Agt in-de zaak-Menten was voortref felijk. Er bleef niets van de argu menten van de tegenstanders over. Dat bleek duidelijk uit de slotfase in derde Instantie toen de tegenstan ders praktisch geen nieuw argument meer konden vinden. Alleen mevr. Kappeyne van de Cop- pello trad steeds als ongemanierde stoorzender op. met argumenten die niets om het lijf hadden, maar be doeld om minister Van Agt uit zijn concentratie te brengen. Nu was dat niet zo verwonderlijk. mevT. Kappeyne van de Coppello met haar partijgenoot Geurtsen, welke oorspronkelijk minister Van Agt zou aanvallen, zijn de voorstel lers geweest met de PvdA inzake de nieuwe abortuswet, welke door een róód-liberale meerderheid is aange nomen. Het blijkt echter dat 83% van het Nederlandse volk daar tegen is. waa ronder natuurlijk heel wat liberalen a la Van RieL Het wordt straks voor de V.V.D. in de Eerste Kamer moeilijk en als Van Agt bijtijds gewipt was zou die moeilijkheid opgeheven zijn en kan de V.V.D met het C.D.A. onderhan delen over een nieuwe abortuswet. De argumenten van mevr. Kappey ne van de Coppello doen denken aan het argument van een naamgenoot, minister uit de vorige eeuw, welke de gelijkstelling van het onderwijs aanviel met de opmerking „het is de dode vlieg welke de zalf des apothe kers stinkende maakt". Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. BIJ publtkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. mij vaak gevraagd waarom het C DA. Van Agt niet te hulp is ge sneld. Dit zou echter onmiddellijk als zwakte van die minister zijn uit gelegd. Daarom ook hebben wij niet gepleit voor uitstel van het debat. Hij kon het allemaal zo verantwoor den." Nu dat hebben we gemerkt! Het C.D.A. heeft hem dus bewust onvoorbereid voor de leeuwen ge gooid. Onbegrijpelijk dat zo iets achteraf nog goedgekeurd wordt ook. Rijswijk mej. J. C. Hoekveen Van een onzer verslaggevers ZWOLLE Het confessioneel gereformeerd beraad (COB) kenmerkt zich altijd door de grote bescheidenheid in zijn optreden. Dat bleek ook zaterdag weer in de landelijke vergadering, die het CGB in Zwolle belegd had. Het bestuur had op driehonderd gerekend. Het werden er negenhon- derd en dat stelde de organisatie wel even voor problemen. Straaljager In het tweede gedeelte van uw Com mentaar van 23 november stelt u: „Wanneer tenslotte de keus wordt gegeven tussen goed onderwijs of meer geld voor straaljagers, dan ver speelt men het recht serieus geno men te worden." Voor mij staat daar tegenover dat er nog nooit serieuze argumenten vóór straaljagers enz. zijn gebracht Onze bewapening dient in feite voor instandhouding van de westerse wurggreep op de derde wereld Het geld kan dus beter voor ontwikkelingshulp, onderwijs enz aangewend worden Zolang aan bewapening zoveel miljarden be steed worden, is leder beroep op matiging vals. Bovendien is bewape ning juist met de huidige bondgeno ten levensgevaarlijk voor een klein en dichtbevolkt land. Ik ben geen student, maar een 70-jarige we- reldwlnkeller. die hoopt dat studen ten als Jandirk Pronk wel serieus genomen worden. Amsterdam Dirk Vcenstra Dzn. Wat wil het COB? Ds J. Overduin uit Veenendaal formuleerde het zater dag aldus: het confessioneel be wustzijn. dat zo uitgesleten is. ster ker maken in de gereformeerde ker ken. En dr B. van Oeveren uit Rijnsburg, redactiesecretaris van het maandblad Credo, zei het zo: groepsvorming is allerminst de be doeling. daarom komen in Creda nooit polariserende artikelen. Maar wel wil het CGB de gemeenteleden materiaal In handen geven tegen moderne theologische stromingen. „Hij zei ook: „Wij stellen ons altijd achter de synode". Schuld Deze vergadering, geleid door CGB- vooraitter ds R. van den Berg uit Ermelo. was bedoeld als appeldag. Dr van Oeveren leidde de discussie in met een toespraak over: „Gaan wij als belijdende kerk de mist ln?" De moeilijke situatie, waarin de ge reformeerde kerken thans verkeren, komt doordat wij de geloofsinspira tie verwaarloosd hebben, aldus dr Van Overen Daarom moeten wij eerst schuld belijden, maar ons dan ook duidelijk stellen ln de lijn van het gereformeerde belijden. Want al leven we nu ln een andere tijd, toch zijn de beslissingen, die tijdens de reformatie gevallen zijn, nog van de grootste betekenis. Het gaat niet om binding aan de letter van de belijde nis, maar wel om het goud van het evangelie, de rechtvaardiging door het geloof alleen. Nu zegt men wel, dat de vragen van de moderne mens heel anders zijn. Hij zou zich niet meer herkennen in Luthers vraag: „Hoe krijg Ik een genadig God? „Gesteld dat dat waar is, dan is het de taak van de kerk, die vraag weer uit het stof te halen, want het is de allesbeheersende centrale vraag voor elk mens, aldus de Rijnsburgse predikant. HIJ kon niet zeggen, dat de leidende figuren in de kerken deze vraag duidelijk stellen. „Als de leiders van de raad van Ker ken al blij zijn over de rechtvaardi ging van de goddeloze, weten zij dat goed te verbergen. „De kerk zal dui delijk neen moeten zeggen tegen de geest van autonomie, van rationalis me, synkretisme, marxisme en ook van kapitalisme en egoisme. Het leidt tot grote geestelijke schade voor de gemeente en het individuele kerklid, wanneer de belijdenis opzij wordt geschoven. Een forum ging op de vele vragen uit de vergadering in. Ds. Overduin vroeg, om ten aanzien van dr. H. Wiersinga eerst het goede in zijn visie te honoreren, de nadruk die hij legt op de beleving van de verzoe ning. Maar daarna moet Je ook zeg gen, dat de beleving bij Wiersinga losgesneden ls van de wortel van het evangelie. Overigens maande ds. Overduin voor ketterjacht en drong hij erop aan, dat men zich niet laat annexeren door links of rechts. „Het evangelie stijgt boven die tegenstel ling uit." PPR Oud-minister B. Roolvink kreeg de politieke vragen naar zich toe geschoven, zoals deze: Kan een gere formeerde dominee lid zijn van de PPR? Roolvink: Vroeger was ik met het antwoord op zo'n vraag vlugger klaar dan nu. Hij waardeerde de sociale bewogenheid van jonge pre dikanten en keerde zich tegen pola risatie in de kerk. „Er zijn niet zo veel vragen zomaar met Ja of nee te beantwoorden. Probeer zo'n vraag evenwichtig te bekijken, zonder de pretentie de waarheid in pacht te hebben, maar dan zult u wel te strij den krijgen tegen onbegrip van links en van rechts." De Kamper theoloog prof. dr. K. Runia had er begrip voor, dat velen in de zaal tegen de aansluiting van de gereformeerde kerken bij de we reldraad waren. „Als u helemaal op de bodem van mijn hart kijkt, ben ik er ook tegen. De nadelen zijn meer dan de voordelen." Maar ook hier past volgens het CGB weer nuchter heid. De invloed ovan de wereldraad wordt door voor- en tegenstanders schromelijk overdreven, aldus prof. Ds. J. Overduin Zeial A. H. van Kooten Niekerlc Menten (20) Wat ik onbegrijpelijk vind, is dat de heer Aantjes in „Trouw" van 24 nov. in de zaak Menten o m. zegt: „Er ls gratis mits vóór 1 december U least nogal eens over het maandblad VOORLOPIG. Beknopt evangelisch com mentaar bij de Tijd. U zou het wel eens willen bezien. Dat kan. Zonder verplich ting. Stuur een bnefkaartie. U ontvangt dan Lz.t. het decembernummer. Maand blad VOORLOPIG, postbus 38. Oelft. Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 059 Wibaulstraai 131 Tel 020-913456 Teiei 13006 ROTTERDAM/OORDRECHT Posibus 948. Wesibiaak 9 Rotterdam Tel 010-115580 DEN HAAG/LEIOEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Posibus 3. Melkmarkt 56. ZwoUe Tel 05200-17030 Kosmos en Oekumene publiceert de tekst van een referaat, dat prof. dr. H. Berkhof vorige maand hield voor de Joint Working Group, het contac t-orgaan tussen Vaticaan en we reldraad. dat ln Utrecht vergaderde. Gevraagd om vanuit de Neder landse situatie thema's voor de ko mende arbeid van de groep aan te bieden, zei prof. Berkhof in de eerste plaats: Wij hebben grote behoefte aan een nieuwe doordenking van het paus dom als Petrus-ambt. In de neder- landse R. K. Kerk ls veel uiterlijke, canoniek afgedwongen gehoor zaamheid aan Rome zonder geeste lijke instemming. De wijze waarop het pauselijk gezag wordt uitgeoe fend. wordt door on telbaren als een zwaar struikelblok op de weg naar de eenheid ervaren. Maar het is zeer de vraag, of de huidige uitoefening van dat ambt wel met zijn diepste bedoeling overeenstemt De drager er van zal moeten treden ln de spo ren van Petrus. In diens ambtsuitoe fening vallen twee dingen op: a. Hij wordt uitgekozen ondanks en zelfs ln verband met het feit dat hij op het kritieke ogenblik erger gefaald heeft dan enige andere leerling. Juist zo kan hij een gemeenschap leiden die op de vergeving der zon den is gebaseerd. Petrus als leider der Kerk belichaamt wat Paulus met een krasse term „de rechtvaar diging van de goddeloze" noemt. Petrus kan de Kerk feilloos lelden, omdat hij zijn eigen feilbaarheid nooit meer kan vergeten, b. In de schildering van Petrus' leiderschap Prof. dr. H. Berkhof in Handelingen is hij niet de man die zijn eigen (Joods-christelijk) inzich ten met gezag wil opleggen, maar degene die Juist openstaat voor het nieuwe dat de Geest tot de Kerk te zeggen beeft Men leze Hand. 10:1-11:18 en Hand. 15:1-34, spec. 7-11. Er liggen ln het Petrus-ambt nog onuitgewerkte dimensies waar door het van een groot struikelblok tot een groot centrum van inspiratie en coördinatie op de weg naar de eenheid zou kunnen worden. Het verwondert ons, dat uw groep nog geen studie van dit aangelegen punt is begonnen. Niet verwacht Staatssecretaris Meijer heelt beslo ten. de subsidie aan de katholieke jeugdraad per 1 januari stop te zet ten. In KJB-Informatie reageert de katholieke jeugdraad. Daarbij komt, dat bestuur en staf erg zijn teleurgesteld, dat juist deie staatssecretaris de KJR op een zij spoor tracht te rangeren. Wij begrij pen dat niet. Met name van deze staatssecretaris hadden bestuur en staf op solidariteit gerekend. Met name van deze staatssecretaris had den wij verwacht, dat hij gevoelig zou zijn voor de specifieke proble men. waarvoor een organisatie als de KJR zich gesteld ziet, wanneer deze zich in kritische zin tracht te ontwikklen, tegen de stroom van de gevestigde kerkelijke gemeenschap in. Dan vraag je. in katholiek Neder land. om moeilijkheden met insti- tuionele kaders. Dan kan Je niet zeker niet na 1'/» Jaar werken, waar van een half jaar lang met slechts één staffunctionaris Lv.m. een vaca turestop van CRM met die getal len schennen, zoals dat de staatsse cretaris blijkbaar voor ogen staat Zeker niet in een katholieke ge meenschap, waarin zoveel weerstand bestaat (en groeit) tegen een „links" beleid. Vroeger In Kerugma, een r.k. tijdschrift ten dienste van de prediking, mijmert Journalist Frans Oudejans over vroeger: De vrome katholiek was één met zijn geloof en de grote voorbeelden wer den hem zo eigen als heden ten dage helden op sportlef of amusementsge- bied. die nu zo kwistig vanaf het beeldscherm de hulskamer binnen komen, veelal op exact dezelfde plaats waar vroeger een heilig Hartbeeld met devotielichtje stond. Men sprak van Onze Lieve Heertje, van Onze Lieve Vrouw, de kleine Treesje (Teresla van Lisieux), van het Kindje Jezus. Men ging de Blasi- uszegen halen, at Hubkes (Huber- tusbrood), stopte met Driekoningen een boon in de koek om binnen het gezin een vierde koning te vinden, bad om 12 uur 's middags het Engel des Heren (tot verdriet van ons. schooljongens, die naar huis wilden), liet werktuigen zegenen, droeg een scapulier met de wonderdadige me daille, kende de Maria-litanie langza merhand uit het hoofd, en sprak losjesweg van Gods lieve heiligen, die zo eigen waren ais de buren. Een vroom en deugdzaam christenmens term in menige preek bij een uit vaart ging trouw naar de zon dagsmis. maar ook naar het mei maandlof of dat van oktober. Hij (en niet te vergeten zij) had een ro zenkrans en bad het rozenhoedje, daarbij beurtelings de blijde, droeve en glorievolle geheimen overwegend. Wij gingen op bedevaart, dichtbij (Heiloo, Smakt, Hoogstraten, Scher- penheuvel) of veraf (Fatima, Keve- laer), kenden novenes, een vigilie, octaaf, triduüm, quatertemper, re traite, heilig uur, veertigurengebed. Het was vroeger allemaal anders dan nu. Sommige mensen bezaten thuis een bidstoel. Anderen gingen 's zon dags naar de kerk voor de vespers of zij baden de kruisweg aan de hand van veertien staties. Velen deden aan eerste vrijdag, eerste zaterdag, aan de zoveel dinsdagen ter ere van Antonius. Op Witte Donderdag fietsten we ons een ongeluk om ze ven kerken te bezoeken en op Aller zielen gingen we alsmaar de kerk in en uit teneinde een aflaat te verdie nen voor de gelovige zielen (Toties Quotles). Portjonkelen werd dat genoemd. Ds. Th. Vollenhoven ln de Gerefor meerde Kerkbode van Rotterdam en omgeving: In oude romans geeft men elkaar de eerste zoen niet vóór blz. 398. En vrijen, dat de naam een beetje waard is. treft men pas op blz. 513 van deel 2. In tegenwoordige boeken gebeurt dat eerder. De toenadering tussen Hervormd en Gereformeerd heeft meer weg van een oude dan van een eigentijdse roman. ALLES ANDERS Uit de mond van de rechtvaardige komt wijsheid voort, maar de tong der goddeloosheid wordt verdelgd. De lippen van de rechtvaardige we ten wat goed valt, maar de mond van de goddeloze is alleen maar vals. (Spreuken 10, 31, 32) Deze woorden van de wijze spreu kendichter keren nogal eens terug. Natuurlijk, een dichter, een denker, houdt zich bezig met woorden en met de mond, de tong, de lippen, 't Is ook één van de belangrijkste functies van de mens, spreken. Hij kan 't alleen in de hele schepping. En daarmee kan hij zoveeL Vraag dat maar aan Jakobus. De tong is een vuur, zegt hij. „De wereld der ongerechtigheid", een wereld van el lende en verderf kan de tong zijn. Maar 't kan ook anders. Tegenover de stortvloed van valsheid, vervloe kingen, verwensingen, verraad, leu gen en bedrog, staan de kleine, wei nige woorden van het heil. Ze wor den fluisterend als van mond op oor gezegd. Gisteren was het de eerste adventszondag. Misschien is er wel gezongen: „Zie, die 't woord is zon der spreken". Hij die zelf het Woord was, kwam onze wereld binnen. De wereld van de woorden, van de valse woorden, maar ook van de gefluis terde woorden van verwachting en aarzelend geloof. Daar kwam Hij. "Eerst was Hij er alleen maar, als een weerloos kind, dat verjaagd kon worden, niet zover hier vandaan, dwars over het Sinal-schiereiland. Dat zijn alleen al was „vrede op aarde" en toen begon het: het stop pen van de leugenmond. Alsof er nooit meer iets goeds voor ons zou komen en alsof we het in alle eeu wigheid alleen met eikaars onmacht en onbetrouwbaarheid moesten doen. Toen kwam Hij. En alles werd anders. Runia. „Heel die wereldraad is niet belangrijk genoeg om er een strijd punt van te maken." IKON Ds. Overduin over de IKON: „De synode moet er een eind aan maken. Liever geen uitzendingen, dan zulke waar je niet achter kunt staan en waar het evangelie wordt uitge hold." Dr. Van Oeveren over de zaak- Wiersinga: „De synode heeft duide lijk het niet-toelaatbaar over Wier singa's visie op de verzoening uitge sproken. Het is mij een groot raad sel, dat de Amsterdamse kerkeraad daar nu op terugkomt. Amsterdam kon er niet uit komen, vroeg de synode om raad, kreeg raad en wijst die raad nu af zonder enige argu mentatie uit Schrift en belijdenis." Met een krachtig applaus onder steunde de vergadering een brief, die naar de Vrije Universiteit zal worden gestuurd en waarin het CGB zich geschokt toont over de plannen om communisten ln be stuursfuncties toe te laten. URK De meerderheid van de le den van de reformerende kerk op Urk heeft zich uitgesproken voor aansluiting bij de chr. gereformeer de kerken. Waarschijnlijk zullen zij toetreden tot de christelijke gerefor meerde kerk „Urk-Oost". Beide groeperingen zijn afgelopen winter ontstaan door uittreding van de plaatselijke gereformeerde kerk. ds J. B. van Mechelen, is inmiddels overgegaan naar de gereformeerde kerken (vrijgemaakt) en daar be roepbaar gesteld. De christelijke ge reformeerde kerk „Ukr-Oost" krijgt volgende maand een eigen predi kant, ds J. Westerink uit Nunspeet. AMSTERDAM In Wenen hebben vorige week vertegenwoordigers uit de moslim-wereld met afgevaardig den van de wereldraad van kerken en het Vaticaan gesproken over en kele van de moeilijkheden waar moslim-trekarbeiders ln West- Europa mee te maken hebben. De nadruk lag op de moeilijke le vensomstandigheden en de woon- en werksituatie van deze trekarbei ders en hun gezinnen. Van de zijde van de wereldraad nam aan het gesprek deel prof. dr D. Mulder van ae Vrije Universiteit in Amsterdam. De andere Nederlandse deelnemer was pater P. Backx. De moslims kwamen uit Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk. Groot- Brittannië en Joegoslavië. GEREF. KERKEN Beroepen te Beilen: H. de Boer te Halle. Ds. J. S. Krol Te Sliedrecht is onverwacht op 67- jarige leeftijd overleden de her vormde emeritus-predikant J. S. Krol uit Doorwerth. Ds. Krol was werkzaam te Eindhoven (hulppred.) Kampen (vrijz. herv.), Westerbork. Deventer en te Sappemeer. In 1967 werd hij eervol ontslagen met de bevoegdheid van een emeritus om dat hij de funktie aanvaardde van hoofd van het onderwijsinstituut van het Nederlands sanatorium in Davos (Zwitserland). Daar bleef hij tot 1971. Vervolgens was hij tot 1974 leraar aan verschillende onderwij sinstellingen in ons land. Ds. Krol was secretaris van de (princlpieel- vrijzinnige) Zwingli-bond en van de werkgroep voor moderne theologie. Roscam Abbing Drs A. D. H. Roscam Abbing te Bilthoven is benoemd tot docent aan het theologisch seminarium vanwege de Nederlandse hervormde kerk „Hydepark" te Driebergen voor een halve werktijd. Hij zal spe ciaal belast worden met de toerus ting van de theologische kandidaten voor het pastoraat en het leiding geven aan het gemeentewerk. Te vens zal hij ingeschakeld worden bij de nascholingsconferenties voor predikanten. Deze benoeming was noodzakelijk in verband met de ziekte van de docent drs A. Hennep hof. Drs Roscam Abbing (52) is pre dikant te Bilthoven. Dr. A. van den Heuvel In brieven aan de Russische partij leider Brezjnev en de ministers- presidenten van Bahrein en Pakis tan heeft dr. A. H. van den Heuvel, secretaris-generaal van de her vormde kerk, aangedrongen op een goede behandeling van drie met na me genoemde politieke gevangenen. J. P. van IJsseldijk De heer J. P. van IJsseldijk wordt per 1 januari directeur van de stich ting mechanische registratie en ad ministratie (SMRA) ten dienste van de hervormde kerk te Delft. Hij volgt de heer A. L. IJska op, die op medisch advies zijn functie neerlegt. De heer Van IJsseldijk ls nu al waar nemend directeur. Moeder Teresa De Internationaal bekende moeder Teresa van Calcutta heeft op diens uitnodiging een bezoek gebracht aan bisschop Simonis te Rotterdam. Het onderhoud betrof het werk en de spiritualiteit van de door haar gestichte congregatie van de missio narissen der naastenliefde en de er varingen van moeder Teresa met jonge mensen die zich tot het reli gieuze leven geroepen voelen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2