De ark landde niet in Arkadië Rome wil weer handboeken üjn toekomst onze zorg Vandaag Gereformeerde praatpapieren" voorlopig Synode wijst prof. Kuiterts visie af bijbel met uitslaande _opzoekflap 1% uieielddiakonaot y 9110 2211 Twee Russische christenen onverwacht vrij Veel geld voor Soweto-offers Conferenties n Si Lijstverbinding tussen GPV en SGP voorgesteld VOORBUGANGEF VRIJDAG 26 NOVEMBER 1976 KERK TROUW/KWARTET 2 HJDAG ADVERTENTIE door dr. C. Rijnsdorp Als de ark van Noach ergens op de Ararat nog in het ijs zit, is dit aldus dr. W. J. Ouweneel in zijn boek De ark in de bran ding een aanwijzing dat de zondvloed geen plaatselijke aangelegenheid is geweest. Ze moet dan inderdaad niet alleen de aan de schrijver van Gene sis bekende, door mensen be woonde wereld hebben bestre ken, maar de gehele aardbol zoals wij die thans kennen. Met alle gevolgen van dien voor de gesteldheid van lucht, water en bodem, zodat na de zondvloed sprake geweest moet zijn van een totaal andere natuurlijke gesteldheid dan daarvoor. Zo zou b^. de regenboog een to taal nieuw verschijnsel hebben kunnen zijn. Op bl. 85 van zijn boek (uitg. Buijten Schipperheijn, Amsterdam. 180 royale bladzijden met illustraties en tabellen, prijs 23.90) schrijft hij dan ook: „Als we iets uit dit alles kunnen leren, dan is het wel op te merken waar we terechtkomen als we negeren dat er ooit zoiets bestond als de ark van Noach! De geologie, de biologie, de archeologie, de ge schiedschrijving. ze gaan er in be paalde opzichten heel anders uitzien als we onderkennen dat de tegen woordige mensheid en de huidige beschaving hun oorsprong vonden in een enorme houten kist die maan denlang eenzaam over de wateren ronddreef..." Strijdlust Met heel de strijdlust van zijn dertig jaren werpt de schrijver zich op als voorvechter van het dusgenaamde „creationisme" tegen het evolutio- nisme, dit zowel van nlet-christenen als van gelovigen die schepping en ontwikkeling op een of andere wijze proberen te combineren. In een Aan hangsel (bl. 165 e.v.) geeft hij een overzicht van het creationisme van vandaag, vooral in Amerika ontwik keld. terwijl ook Engeland dergelijke organisaties kent. In het duitse taal gebied worden eveneens creationis- tische studies uitgegeven, terwijl in Nederland de Stichting Uitgave Re formatorische boeken op dit gebied actief is. De hier aangekondigde stu die van dr. Ouweneel is Pijlboek no. 1. uitgegeven in samenwerking met de Stichting Bijbelgetrouwe We tenschap. Dr Ouweneel behandelt de actuali teit van de ark, de bouw en de ouder dom ervan, de arkbewoners, de tocht die de ark gemaakt heeft en tenslotte de nageschiedenis van de ark. In het eerste van de beide Aan hangsels polemiseert de auteur spe ciaal met prof. Van de Fliert, een der christenwetenschappers die het fun damentalistisch uitgangspunt af wijzen. Op de achtergrond speelt zich natuurlijk de tegenstelling af tussen hen die de bijbel ook we tenschappelijk zo letterlijk mogelijk willen nemen en hen die er de na druk op leggen dat de heilige Schrift in de eerste plaats boodschap is van het heil en geen handboek voor de moderne westerse wetenschapsbe oefening. De herinnering aan de wereldwijde zondvloed is onder bijna alle volken be waard gebleven. Links: een munt geslagen door de antieke inwoners van Apamaea, een stad in Phrygiè (Klein-Aziè). Noach en zijn vrouw stappen uit de ark. waarop in het grieks de naam Noè staat. Boven de ark vliegt een duif met een olijftak. Rechts: tekening op de beroemde Kalender- of Zonne steen.die door de oude Azteken als kalender en zonnewijzer werd gebruikt. De historici zijn van mening dat de figuur een ark voorstelt met Noach en zijn vrouw en dieren erin Tekeningen en bijschrift uit het hier besproken boek „De ark in de branding". meer strikte, totalitaire en tijdloze opvatting van de begrippen „inspi ratie" en „Woord Gods", en een op vatting die onderscheid ziet tussen boodschap en vorm, of liever ver scheidenheid van vormen. Deze hele strijd is dus ten diepste theologisch van aard. Psychologisch hangt hij bovendien samen met het funda mentele verschil tussen het gesloten en het open karaktertype. Dit ver schil doet zich overal voor waar mensen vraagstukken bestuderen en partij kiezen. Het uitgangspunt bepaalt in hoge mate de visie en de visie zoekt en vindt haar argumen ten. Misschien moet men zelfs zeg gen: selecteert de argumenten; wat niet in het straatje te pas komt. wordt gemakkelijk over het hoofd gezien. Daarom is het goed dat er strijd is en dat men aan de ene kant niet verdrinkt in een zondvloed van miljoenen jaren en dat men aan de andere kant in.de bijbel de menselij ke en culturele factor niet in vrome ijver negeert. gebergte aannemelijk te maken, maakt op de nuchtere lezer een overdreven indruk. Toch is het een goede zaak, dat het fundamentalis me streeft naar een wetenschappe lijke onderbouw en niet in het naïe ve stadium blijft steken. De we tenschappelijke discipline kan op zijn minst als een correctief werken en de grens helpen af te bakenen tussen waar men nog „weet", res pectievelijk waar men niet meer weet, ergo gelooft. Moeilijkheid Vraag Theologisch Het gaat dus om de strijd tussen een Over de zaken zelf kunnen natuur lijk alleen de vakmensen meepra ten. Wat de ark betreft, is bij mij de vraag gerezen, waarom die enorme voorraad bewerkt hout van prima kwaliteit zomaar zou zijn achterge laten. Een eventuele sloop zou. ge zien de omstandigheden, voor de hand liggen en de kleine ge meenschap voor geruime tijd aan materiaal voor de bouw van onder komens en talloze andere doelein den kunnen dienen. Het in zijn ge heel prijsgeven, het integraal aban donneren van dit unieke schip, ten zij op grond van een uitdrukkelijk bevel van God waarvan Genesis niet spreekt wil er bij mij moeilijk in. Daarom hebben al die vage be richten. zoekgeraakte foto's van de ark in het ijs van de Ararat en over geleverde mededelingen van overle denen voor mij weinig meer dan anecdotische betekenis. Overdreven Ik wil best ln de ark geloven zonder dat er een spaan van is overgeble ven. De uitvoerigheid waarmee de auteur alles wat hij maar aan gege vens kan vinden uiteenzet, om de mogelijkheid van de aanwezigheid van/ie ark in het ijs van het Ararat- Van een onzer verslaggevers LUNTEREN Door een communi catiestoring op het laatste ogenblik is buiten de schuld van de redac tie gisteren in onze berichtgeving een belangrijk element in de syno dale besluitvorming inzake prof dr H M Kuitert weggevallen. De gereformeerde synode heeft met 49 tegen 15 stemmen bij vier ont houdingen prof. Kuiterts „radicale kritiek" op de thans in de gerefor meerde kerken geldende binding aan het belijden afgewezen. De pro blemen rond de relatie Openbaring- Heilige Schrift en de aard van het Schriftgezag verwees de synode naar het deputaatschap Kerk en Theologie. ADVERTENTIE. Onze adressen: AMSTERDAM Poslbus 859 Wibautslraat 131 Tel 020-913456 Teie» 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Poslbus 948 Wesiblaah 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEiOEN Postbus I0i Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE /GRONINGE N Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 Altijd vlug wegwijs in de bijbel Het is niet altijd even gemakkelijk om de weg te vinden in de bijbel. De Psalmen vindt iedereen wel. maar waar precies staan Obadja en Filemon? Het raadplegen van de inhoudsopgave is nogal omslachtig. Maar er zijn toch duimgrepen? Vraag niet wat die kosten Het NBG heeft nu een handig hulpmiddel bedacht bijbeluitgaven met een uitslaande Map Op deze flap worden de bijbelboeken onder elkaar in alfabetische volgorde ver meld U hoeft dus niet meer te Nederlands Bijbelgenootschap Poslbus 620 Haarlem Postgiro 63635 Ooi» verkrijgbaar bn de boekhandel weten of Jesaja nu vóór of na Samuël staat. In het alfabetische liistje op de flap vindt u direkt de bladzi|de waar elk bijbelboek be gint Daarna, als u de bijbel weer dichtdoet, dient de flap als blad wijzer. Niet alleen voor gebruik thuis, maar ook voor het opslaan van de bijbel in de kerkdienst, zal deze uitgave met opzoekflap een waardevolle hulp zijn. Bamadan Issa leert voor analist in een ziekenhuis. Voor zijn oplei ding heeft hij een beurs gekregen via de kerk. In veel landen is het gebrek aan kader op middelbaar nivo een van de hinderpalen op de weg naar ontwikkeling. Om hierin de helpende hand te bieden, geven we via ons werelddiakonaat beurzen, zodat jongeren in verschillende landen onder wijs kunnen volgen. Het zijn geen beurzen om individuele studenten te helpen. Maar om de gemeenschap aan geschoold kader te helpen. Met name voor de beroepen waardoor men zich ten dienste kan stellen van de gemeenschap. Wij helpen kerken in vele ontwikkelingslanden graag bij het vormen van kader voor hun land. Ook dit jaar. BESTEM DAAROM OOK DEZE MAAND VAN UW NETTO-MAANDINKOMEN VOOR HET t.n.v. het Algemeen Diakonaal Bureau van de Gereformeerde Kerken in Nederland, Burg. De Beaufortweg 18, Leusden I 53. A 18. V 24. O De moeilijkheid blijft, dat argumen ten voor de een klemmend zijn en voor de ander niet. Er zit meer ge loof (en ongeloof) in argumentatie dan men oppervlakkig wel denken zou. Niet alleen de ark is in de bran ding, maar de gehele verhouding tussen geloof en wetenschap. Twee dingen zijn daarbij volstrekt verwer pelijk: fanatisme en (zelf)bedrog. Zolang men zich hiervoor weet te hoeden, kan een discussie tussen bijbel-,.getrouwe" en bijbel- „gelovige" wetenschap als men begrijpt wat ik bedoel alleen maar nuttig zijn. Hoe het zij: de ark landde niet in een idyllisch Arkadië. Vrouwen bidden voor Ierland HUISSEN (Betuwe) Een protes tantse en een rooms-katholieke huisvrouw in Huissen in de Betuwe hebben samen het initiatief geno men voor een gebedsdienst aan de vooravond van de vredesmars van de Ierse „Vrouwen voor Vrede" in Belfast. Deze avonddienst, samen met de dominicaner kloosterge meenschap in Huissen. wordt vrij dagavond 3 december gehouden in de kapel van de gemeenschap en begint om kwart voor zeven. De ini tiatiefneemsters hopen, dat hun idee in andere plaatsen wordt over genomen. LEEUWARDEN Het comité be leidsombuiging IKON breidt zijn campagne uit. Na geschreven te hebben aan 350 kerkeraden in Fries land gaat er nu een brief aan 2500 kerkeraden in het hele land. Het comité wil in de kerken een bewe ging op gang brengen tegen het vol gens actieleider F. Wesseling „een zijdige beleid" van de IKON. Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De gereformeerde sy node heeft gisteren besloten twee „praatpapieren" uit te geven over onderwerpen die in verband staan met de seksualiteit. Het zijn een stuk over de pastorale begeleiding van homofielen en een stuk over kunstmatige bevruchting. Het laatste document bevat een aan tal opvattingen over de bevruchting van een vrouw met zaad van een man die haar eigen echtgenoot niet is. Het stuk werd zonder verdere discussie aanvaard als eerste oriën tatie voor hen die hun mening willen vormen over deze zaak. Het stuk over homofilie borduurt voort op een discussie die reeds een jaar of vijf geleden is begonnen. Dit praatpapier leidde tot enig debat omdat een enkel synodelid vreesde dat de aanvaarding van het stuk ook de aanvaarding van de homofiele praktijk zou inhouden. Dr. J. Vlaardingerbroek uit Leeuwar den. die deputaat is voor deze zaak, zei dat hijzelf de homofiel wil aanra den zich seksueel te onthouden, maar hij zag om zich heen dat deze „koninklijke weg" niet voor ieder is weggelegd. Degene voor wie dit niet is weggelegd mag de kerk niet alleen laten, zei dr. Vlaardingerbroek, die zich daartoe beriep op de ruimte welke het evangelie schept. Als ik een homofiel tegenkom die als chris ten leeft, durf ik Paulus niet na te zeggen dat hij God is kwijtgeraakt. De synode besloot tenslotte een stu- diedeputaatschap te benoemen dat verder gaat met de zorg voor homo fielen. Als lid van dit deputaatschap zullen onder meer ook enkele homo fielen worden gevraagd. ROME Kardinaal Garrone, perfect van de curie-congregatie voor het katholiek onderwijs, heeft er bij de priester seminaries en theologische opleidingen op aangedrongen, weer over tegaan tot het gebruik van theologische handboeken. In een speciale editie van het mede delingenblad van de congregatie „Seminarium" schrijft hij, dat hij misschien wel de indruk wekt ou derwets te zijn „een lijk te willen doen herleven", maar handboeken zijn wezenlijk voor een afgeronde priesteropleiding. Kardinaal Gar rone dringt er bij de priesteroplei dingen op aan. nieuwe handboeken samen te stellen. Er zijn volgens hem op het ogenblik maar weinig volledige teksten voor de voor naamste studiegebieden. Theologische handboeken geven precies omschreven beginselen op de gebieden van de zedenleer, de dogmatiek, de liturgie en de bijbel- leer. Dit soort boeken was tot het tweede Vaticaans concilie bleken de handboeken verouderd en on bruikbaar geworden. Kardinaal Garrona merkt op. dat handboeken gauw de indruk wek ken. dat de leer der kerk iets onbe weeglijks is en geen ontwikkeling kent, maar zo voegt hij eraan toe handboeken zijn onmisbaar, wil len de toekomstige priesters op de hoogte komen van de authentieke leer van de kerk. Zijns inziens moeten de docenten Kardinaal Garrone de theologische st identen duide lijk maken, dat zij op het terrein van de theologie niet zelf schep pend moeten willen zijn. maar gelo vigen. die in de stroom van de tra ditie moeten treden om zo gezonde en waardevolle werken te kunnen produceren. MOSKOU Twee Russische christenen zijn onverwacht vrijgelaten, zo verneemt het instituut „Glaube in der zweiten Welt" in Zürich telefonisch uit Moskou. Het gaat om de orthodoxe student Alexander Argentow (25) en de baptistische arbeider Iwan Fedotow (47). Argentow werd in juli 1976 na ontdekking van een godsdienstige studen- tenclub overgebracht naar een psychiatrische inrichting in Moskou „om daar van zijn godsdienstige onzin te genezen". De baptistische arbeider Fedotow. die vanwege zijn werkprestaties in 1947 een medaille ontving, zat van 1960 tot 1970 gevangen vanwege godsdienstige activiteiten. In 1974 werd hij opnieuw gearresteerd om dezelfde reden. Ook Fedotow werd in een psychiatrische inrichting opgenomen. Deze verklaarde hem echter volkomen gezond. Hij werd daarna veroordeeld tot drie jaar strafkamp, waaruit hij thans voortijdig ontslagen is. 54 O I 45. K' JOH ANNESBURG/UTR ECHT Tot nu toe is door zestien kerken en interkerkelijke hulporganisaties (werelddiakonaat) in Europa en Noord-Amerika in totaal ruim 700.000 gulden overgemaakt ten ba te van de slachtoffers van de onlus ten in Soweto in Zuid-Afrika. De bijdragen gingen via de Zuidafri- kaanse raad van kerken en de bond van zwarte ouders onder voorzit terschap van de lutherse bisschop en medewerker van het Christelijk Instituut voor Zuidelijk Afrika dr. Manas Buthelezi. Aan voortzetting van de hulp wordt gewerkt. Het geld is voornamelijk besteed, aldus de Zuidafrikaanse raad van kerken, aan begrafenissen, juri dische hulp en borgsommen ter vrij lating van gearresteerden. Voorts werd financiële hulp gegeven aan ouders en familieleden van gedode of gevangengenomen personen. On geveer 4700 mensen konden op deze wijze worden geholpen. Voor 179 slachtoffers werden de begrafenis kosten betaald, in 3010 gevallen werd gezorgd voor juridische bij stand en 790 personen konden op borgtocht uit de gevangenis worden gehaald Op een gegeven ogenblik, aldus de raad, waren 70 advocaten voor de raad bezig, die elk een groot aantal zaken ter behandeling had den gekregen. Beide organisaties werden overstroomd met verzoeken om hulp. In de al genoemde som zijn de be- vdragen vervat van elk omstreeks 10.000,—, die in juni al als eerste hulp zijn overgemaakt door o.a. het Hervormd Werelddiakonaat en de Stichting Oecumenische Hulp waarmee het fonds van zwarte ou ders verder aan het werk kon gaan. Gereformeerde gezindte en Samen op weg hervormd-gereformeerd. Fo rumgesprek, vrijdagavond 10 de cember kwart voor acht. Jaar beursgebouw. Utrecht. Forumleden ir J. van der Graaf, ds S. Kooistra (beiden herv.), prof. dr K. Runia (geref.). drs A. Vergunst (geref. gem.) en prof. dr J. P. Versteeg (chr. geref Inl. tel 079-217965 Ontmoctingsavond „In de ruimte" (christelijk kinderwerk te Soest), za terdagavond 29 november acht uur in Krasnapolsky, Dam, Amsterdam. DE WAARHEID Ook deze week heeft de synode vat de'gereformeerde kerk zich weer b zig gehouden met zg. leer-kwestiej Iedereen die een beetje op de hoogte] is kan weten dat het allang nief meer zo gaat als vroeger. Toen fun-] geerde de belijdenis als meetlat e niet zelden wat een overheersend! partij ervan vond. Vandaar dat mei er ook later op terug moest komen] Toch gaat het ook vandaag nol moeilijker dan nodig is. Telkens op] nieuw wordt iemand min of meej gedaagd om zich te verantwoorden ten aanzien van die ene vraag of waf hij zegt of denkt wel kan binnen d« belijdenis. Er is natuurlijk een veell eenvoudiger weg. Laat volwassenf mensen, of ze nu dominees of we-f tenschappers van beroep zijn, datt zelf beoordelen. Vraag of ze naar eer en geweten in een kerk met die en[" die belijdenis menen te kunnen! funktioneren als mensen die met hun werk God en de naaste willen dienen. Op die nianier nemen al tientallen jaren mensen in de grote steden in allerlei soorten kerken fan O deel aan het avondmaal. Zij beoor-L M delen dat zelf. En is er door welke oorzaak ook gegronde reden om te ner h twijfelen dan kan er altijd een ge- >ehan sprek plaats vinden waarin de vraag yan d nog eens herhaald wordt en bespro- «nita ken. Daarvoor kan wat theologen ,jt.p.ps. betreft een aparte commissie of een ï:®~r deputaatschap ingesteld worden. Ie- «iend( mand die wille'.is en wetens fcwaad ferwa wil zoals verhitte geesten soms egeril suggereren dat er zelfs vijandige spi- [ader onnen in kerkelijke lichamen te- jen recht komen die doet dat niet in 't 'j_ openbaar. Als ik een Russische spi- on was dan nam ik geen abonne- 'p *m ment op Voorlopig, maar ik nestelde liet a me in de kring van verontrusten of anke ik werkte me in de diocesane raad jer van bisschop Gijssen. Daar val je roncj niet op. Vergeef me deze uitweiding flip misfiphipn nannrotiilrc aHonnciil die misschien nauwelijks adequaat is. Maar het gaat hierom: we moeten wat meer vertrouwen in elkaar heb- ben en daarvan uitgaan. De Waar- heid gaat immers z'n eigen gang. DEN HAAG De generale ver bondsraad (partijraad) van het GPV heeft aan de SGP voorgesteld bij de komende tweede kamerverkiezingen op 25 mei vol gend jaar de kandidatenlijsten van GPV en SGP te verbinden. Dit heeft GPV-voorzitter Van der Jagt meege deeld in het deze week verschenen nummer van het partijorgaan „Ons Burgerschap". Lijstverbinding heeft als voordeel, dat bij het toedelen van restzetels sneller een dergelijke zetel kan wor den verkregen. „Als bij de verkiezingen in 1972 de lijsten verbondën waren geweest, dan zou het GPV een restzetel heb ben behaald", aldus Van der Jagt. Het is de bedoeling dat de beide partijen tijdens de verkiezingscam pagne en daarna zelfstandig blijven opereren. The religion of Jimmy Carter in its American contaxt. Studiedag van het universitair instituut voor missi- ologie en oecumenica (tel. 030- 532082). vrijdag 10 december tien tot vier uur. Heidelberglaan 2, De Ui thof. Utrecht. Spreker prof. Samuel S. Hill uit de VS. ADVERTENTIE gratis mits vóór 1 december U leest nogal eens over het maandblad VOORLOPIG. Beknopt evangelisch com mentaar bij de tijd. U zou het wel eens willen bezien. Oat kan. Zonder verplich ting. Stuur een briefkaartje. U ontvangt dan t.z.t. het decembernummer. Maand blad VOORLOPIG, postbus 38, Delft. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Berlikum: W. Kruidfr nier te Gelselaar; te Gennep (toez.ï. C. J. Roosa te Heemse. Bedankt voor Veenendaal: C. den Boer te Wageningen. Afscheid op 28 nov. van Den Haag: J. W. Coenraad ber. te Drempt. Intrede te Losser: L. de Ru uit Amsterdam; te Vreeswijk: kand. W. de Bruin, sinds 1972 past. medewer ker voor de herv. bond voor inwendi ge zending. GEREF. KERKEN Beroepen te Roden: H. de Boer U Halle (Gld.). Bedankt voor Grootegast: drs L Prinsen te Munnikezijl. Intrede te Vlaardingen: drs H. Eikel boom uit Brussel; te Nunspeet: Th.' P. van Belzen uit Hoogeveen; te Wieringerwerf: J. Cziria uit Oude en Nieuwe Wetering; te Gouda (geest verz. van een bejaardentehuis): kand. E. G. E. Lutmers uit Den Haag; te Lekkerkerk en Krimpen a.d. Lek: drs C. P. Meijer kand. te Kampen; te Minnertsga: drs G. van Belzen, kand. te Kampen. Emeritaat verleend aan M. Wilschut te Soest. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Moerkapelle: J. Dries- sen te Oostkapelle; te Goudswaard: R. Boogaard te Leiden. Bedankt voor Hilversum: D. Hak kenberg te Lisse. OUD GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Salford (Can.): C, Smits te Hardinxveld-Giessendam. VRIJE EV. GEM. Afscheid van Apeldoorn: S. Zuide- ma ber. te Veendam. Vervi Urs Küry In Bazel is de internationaal beken de emeritus-bisschop Urs Küry van de oud-katholieke kerk van Zwitser land overleden. Hij is 75 jaar ge worden. Ds. F. Rosingh Ds. F. Rosingh. hervormd zendings predikant in Ghana, komt binnen kort naar Nederland terug. De cha rismatische werkgemeenschap Ne derland (CWN) is met hem in bespre king over een eventuele aanstelling als fulltimer. Hij zal dan de eerste fulltimer van de CWN zijn. Zijn taak zal coördinerend zijn tussen de ver schillende takken van het werk. Ook zal hij zich bezig houden met de uitbouw, waarbij vooral gedacht wordt aan meer charismatische oriëntatiedagen, die dan ook een vervolg kunnen krijgen met een bij belstudiecursus. Verder zal hij pries ters en predikanten kunne u helpen bij de opzet van plaatselijk „charis matisch" werk. Ds. Rosingh (46) was aanvankelijk remonstrants predikant. Hij was in tensief betrokken bij de charisma tische beweging „Vuur" in de begin periode. Sinds 1964 is hij in dienst van de hervormde zending voor jeugdwerk in Ghana. De A justit end i restat tatie te Vei op 1 open' ren presi' zal ir de gt Me Een zo'n reste buite toev£ aanh veria het i open het h ze w ment Het gen t tot ,i .Met ver.at raat. hank ceret men het i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2