i (S^ÏW Bespaarprijzen van de maand De Voordeel winkels van AH VRIJDAG 26 NOVEMBER 1976 UIT Mattel Korte, duidelijk geschreven, liefst un één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. BI) publlkatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Menten (13) Waarom Heten de CDA-mensen hun fc.s. lijstaanvoerder ln de kou staan? «oe konden ze de lafhartigheid Opbrengen. Van Agt moederziel al leen de strijd te laten voeren? De heer Koekoek werd naar zijn bankje verwezen Waarom niet dezelfde ïnaatregel toegepast tegen al die an dere interrumperende schreeuwers, die het de minister onmogelijk maakten een goed betoog op te bou wen? Waarom had geen der CDA- vrinden de durf, de voorzitter op deze onmogelijke situatie te wijzen. Er staat toch nergens: De kamer voorzitter is onschendbaar? De AR- leden der Kamer mogen eindelijk eens wat afstand gaan nemen van hun anti-polarisatiedrift en zich spiegelen aan de agressiviteit der „geweldlozen" in de Kamer. Apeldoorn P.M. Oostlander Menten (14) Ik zal handhaven wordt nu Je Men- tendrai. Amsterdam A. J. Stein Menten (15) Het Kamerdebat gaf meer blijk van: hu kunnen we de CDA verpletteren dan het steunen van leed van oor logsslachtoffers. Zutphen H. G. Jansen Menten (16) Wat een partijpolitiek gestunt don derdag. Allen claimden de oor logslachtoffers te vertegenwoordi gen maar de belangen van deze mensen werden met deze schandali ge vertoning zeker niet gediend. Via dit gebeuren moest één man de grond worden ingeboord namelijk de lijsttrekker van het CDA. Maarsscnbrock Th. W. de Jong Wapenindustrie (3) Heer Daalder heeft in de plaat „de brede en de smalle weg" wel eens gezien? Op de brede weg zie Je alles wat de wereld biedt. Ook de oorlog is daar weergegeven en door de teke naar vast met een bedoeling, mid den in de hel getekend. Dit heeft mij heel erg aangesproken. Zou ik de oorlog ook op de smalle weg tegen komen. dan zou ik het eens zijn met de heer Daalder. Oosterend Texel G. Dros Ruimte Dertien studentenpredikanten zijn het er allemaal over eens dat voor de opvatting van ds H. Wtersinga. ruimte moet zijn in de kerk. Dit deelde ds J. de Jongh mee aan de heer A. J. Klei volgens een verslag van een gesprek onder de titel: „Eer lijk voor elkaar". Nu weten deze 13 predikanten heel best. dacht ik. dat deze ruimte er beslist niet is in onze geref. kerken. De visie van ds Wier- singa is Immers zeer indringend op de generale synode besproken en dat niet éénmaal maar vele malen, uiteraard ook met hemzelf. Tenslot te kwam de generale synode tot het .eindoordeel: ..De opvatting van ds ■Wlersinga is ontoelaatbaar". Is het dan eerlijk om nu toch weer voor die ruimte te pleiten, die de generale synode hem niet kon en mocht geven? Wie dan toch deze ruimte voor zichzelf verlangt en aan zijn eigen opvatting meent te moeten blijven vasthouden, moet zo eerlijk zijn dat hij erkent: „Ik kan in de kerken waar deze ruimte ontoelaatbaar wordt geacht, niet langer ambtsdra ger zijn". Onze kerken zijn toch nog altijd kerken met een binding aan de belijdenis. Er is nog altijd voor ambtsdragers een ondertekenings formulier! De beslissing welke ruim te toegelaten kan worden ligt dan ook niet bij de individuele ambtsdrager maar bij de gehele kerkgemeenschap van wie hij of zij het ambt ontvangen heeft. Laten we toch allen waken dat we ons karak ter als gereformeerde kerken niet verliezen! 'Hecrenveen W. H. J. de Boer Koffie Tot verbijstering en grote veront waardiging van mij en zeker ook van alle koffieverbruikers, las ik. dat de prijs van de koffie weer omhoog gaat en wel met zevenendertig cent per pakje. Dit wordt toch waarlijk al te dol De gewone kleine burgerman die toch al zo moet rekenen om de eindjes bij elkaar te houden, voelen dit wel degelijk. Het genotmiddel, de volksdrank koffie, die in iedere huishouding gebruikt wordt, wordt [Zodoende onbetaalbaar. Ik zou de volgende suggestie willen doen aan alle koffieverbruikers: laat ons geen van allen meer koffie kopen. Laten •de koffieproducenten hun koffie «maar zelf opdrinken Wellicht ko- men zij dan op hun besluit terug en 1 kunnen wij weer tegen een normale en aanvaardbare prijs in alle rust ions kopje koffie drinken. Ik besef Izeer wel. dat het een hard gelag is lom het zonder ons bakje troost te jinoeten doen. doch wat het zwaarst I is moet het zwaarst wegen. mofieien niet uitsluiten van deze vorm van bemiddeling. Tegenwoor dig hoor Je steeds vaker kreten als: .Je mag geen mens uitsluiten, want dat is onmenselijk of liefdeloos". Ik ben het er helemaal mee eens. dat geen mens of een bepaalde groep van mensen (in dit geval de homofie len) buitengesloten mag of mogen worden van de liefde van God. Maar houdt dat ln. dat een buitenhuwe lijkse of homofiele relatie maar moet worden getolereerd of zelfs goedgekeurd? In Johannes 8:36 staat: „Wanneer dan de Zoon u vrij gemaakt heeft, zult gij werkelijk vrij zijn". M. G. de Jong-Schuur Borculo Palestina Comité (5) Oppervlakkig gezien zou men het standpunt kunnen innemen dat de overheid het Palestina Comité moet gaan subsidiëren, omdat deze orga nisatie het bewustwordingsproces over de Palestijnse kwestie in Ne derland bevordert. Het probleem is evenwel dat het Palestina Comité met zijn steun aan het Palestijnse volk voorbij gaat aan een reeéle vredesoplossing voor het conflict tussen Joden en Pales- tijnen. Zo'n oplossing kan slechts gevonden worden als de rechten van beide volkeren op het historische Palestina erkend worden. Door te streven naar een „democra tisch sekuliere" staat Palestina ont kent het Palestina Comité de legitie me wensen van het Joodse volk om te kunnen leven in een eigen staat. Van verder onbegrip getuigt even eens de door dit comité gebezigde term ..Zionisme is racisme." Iedere Nederlander die zich inzet voor het Koerdische, Baskische. Angolese of Palestijnse volk zal zich gekrenkt voelen als de bevrijdingsbeweging die zijn steun geniet als racistisch of fascistisch wordt betiteld. In dit kader lijkt het dan ook terecht dat de vertegenwoordigers van de Joodse gemeenschap ln Nederland zich verzetten tegen een subsidie via de NCO aan een groepering, die hun nationale bevrijdingsbeweging, het Zionisme, in een verkeerd daglicht stelt. Dit onbegrip van het Palestina co mité voor de Joodse zaak maakt het m.i. onmogelijk geld ter beschikking te stellen aan dit comité. Want door redenerend moet een ieder tot de logische gevolgtrekking komen dat de op zich zelf gerechtvaardigde voorlichtingsactiviteiten van het Palestina comité omtrent de positie van de Palestijnen, meer een anti- Israëlische tendens zullen hebben dan een pro-Palestijnse, Het lijkt mij derhalve onwaarschijnlijk dat Nederlands overheidsgeld voor een dergelijk doel bestemd kan zijn. Amsterdam B. Suiver Tweede kerkdienst Het kan mogelijk zijn, dat een „ge- tijdedienst (avondgebed" waartoe de deputaten adviseren om de twee de dienst in stand te houden, een oplossing kan zijn, doch ik ben er van overtuigd, dat na enige tijd ook dit middel voor behoud van de twee de dienst geen blijvende oplossing zal blijken te zijn. Men heeft in de laatste jaren in vele gemeenten min of meer „geruisloos" de catechismus prediking terzijde gesteld en wordt „vrije stof" behandeld. Misschien ook wel omdat „vrije" stof wat ge makkelijker ligt! Ik stel serieus de vraag: „waarom zou de Heidelbergse Catechismus" het ook in ónze tijd „niet meer doen?" Kan men naast de H.C. een andere gegeven stellen, waarin èlle problemen van onze tijd zó breed voerig aan de orde komen. De H.C. is een kostelijk bezit voor hen, die bij Gods Woord willen leven en daaruit kunnen vernemen hoe men getroost leven en sterven kan. Het is maar de grote vraag, of de predikant de stof ernstig bestudeert aan de hand van Gods Woord, waar op de H.C. gebaseerd is. De H.C. is een „bloemlezing" van alles wat men gelooft en belijden wil. Laat men terugkeren tot deze grote kenbron voor onze ellende, verlos sing en dankbaarheid. Door belich ting van een tekst gaat deze H.C. weer flonkeren! Amersfoort C. H. Steenwinkel Geschiedenis (1) Dat we, volgens drs. Leih, na het afsluiten van het N.T. geen nieuwe openbaringen meer zouden hebben gehad, is aanvechtbaar. Immers, toen Jezus ons de Trooster beloofde; zeide Hij dat Deze ons zal leiden tot de volle waarheid en dat de toeko mende dingen voor ons niet onbe kend zouden blijven. Een andere Schriftplaats vermeld ons, dat Hij zowel apostelen, leraars, herders en profeten heeft gegeven. Schiedam H. van Holten Geschiedenis (2) „Het is onmogelijk", zegt drs Leih. „Gods vinger in de geschiedenis aan te wijzen". Daarvoor zou immers een nieuwe openbaring na het af sluiten van het nieuwe testamei nodig zijn geweest. Drs Leih wil z dus strikt aan de bijbel alleen hoi den. Intussen staan er in de bijtx een heleboel voorzeggingen over d wereldgeschiedenis tot op de we< komst van Christus. Rijswijk P. Klein] Frans H. Ik word ziek van dat hakketaklq om de onschuld van Frans H. bewijzen. Deze man zag na de eerste patiën insuline te hebben ingespoten d deze patiënt stierf. Na de tweed patiënt een zelfde injectie te hebbi gegeven, stierf deze ook. Ga je daijSS doodgemoedereerd door tot en r de negende patiënt? Het was na de eerste, na de twe< dan toch zeker na de derde patiëï overduidelijk dat de dood intrad i pipi de insuline injectie. Rotterdam Cath. Verdi C. Hondsmerk Relatiebemiddeling (2) Uw artikel over „relatiebemidde ling" heeft mij zeer geschokt. Vol- igens ds Kleinen mag je ook de ho-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 16