Waarom H. Algra geen vervolg schrijft
Synode bespreekt visie
van prof. Kuitert
markim
Nieuwe uitgaven van Kok
E
di
Bijbelse namen
nieuw gespeld
voorlopig
Vandaag
politiek
in prenten
Mijn volgend boek
staat op stapel,
maakt u dus uw
borst maar nat'
Gesprek over
dr. Wiersinga
electrische treinen compleet vs. 6975
Gereformeerde
kerken Zuid-Afrika
vormen één synode
VOORBIJGANGERS
Anti-IKON-comité
breidt actie uit
SI
V(
DONDERDAG 25 NOVEMBER 1976
KERK
TROUW/KWARTET2
door A. J. Klei
Bij Wever in Franeker is een vierde,
herziene en vermeerderde druk uit
gekomen van „Het wonder van de
negentiende eeuw", het gulle boek
dat Hendrik Algra schreef over
„vrije kerken en kleine luyden". Ik
haast me dit ten gerieve van de
liefhebbers te melden, want het
boek kost nu nog 29,50 gulden en
dat wordt straks, na 1 januari. 35
gulden.
Het herzien komt neer op enkele
kleine aanvullingen in de tekst en
een aantal nieuwe illustraties, en
de zaak is vermeerderd met een
tien pagina's tellende epiloog plus
(eindelijk1) een register, wat de
hanteerbaarheid van dit boek aan
zienlijk doet toenemen.
In zijn epiloog legt Algra uit, waar
om hij geen vervolg schrijft op
„Het wonder van de negentiende
eeuw". Hij liet in 1965, in het slot
van zijn woord vooraf bij de eerste
druk. al doorschemeren dat hij
daar weinig zin in had. Hij meende
namelijk dat hij. bezig zijnde met
het gereformeerde leven in de
eerste helft van de twintigste eeuw,
niet bevangen zou worden door een
gevoel van blijde bewondering
Het verhaal van de negentiende
eeuw eindigt met wat voor Algra
„meer scheen dan een feest": de
vereniging van afgescheidenen en
dolenden in 1892. In deeplloogzegt
hij nu: ..Als ik ooit zou proberen te
schrijven over déze eeuw en dan
speciaal voor het leven der Gerefor
meerde Kerken, dan zou dat niet
kunnen zijn uit een gevoel van ver
wondering. maar van verbijstering.
Die verbijstering wil ik toelichten
vanuit wat ik zelf heb gezien en
gehoord en meegemaakt betreffen
de een scheuring, die ik zie als de
onzinnige pendant van de vereni
ging van 1892."
In zijn sterk persoonlijk en ook erg
bewogen geschreven epiloog
maakt Algra duidelijk, hoezeer
voor hem de scheuring van 1944.
waardoor naast de gereformeerde
kerken de vrijgemaakte gerefor
meerde kerken ontstonden, een
„donker raadsel" was en nog steeds
is. Ik zou jokken wanneer ik be
weerde dat de heer Algra het tegen
woordige gereformeerdendom door
een rooskleurige bril bekijkt, maar
hij is niet pessimistisch (ik citeer
weer uit de epiloog):
„Ik ontmoet telkens jonge mensen,
die eenvoudig en spontaan en van
harte voor Jezus hebben gekozen
en zich daarna niet haastig opma
ken om op korte termijn de hele
wereld te hervormen, maar wel el
kaar en anderen helpen op de weg
naar Christus, hun HEER. Zij ho
ren een geruis in de toppen der
bomen. Zij lachen om statistieken
en zingen iedere dag. Ouderen kij
ken op uit hun bezorgdheid, zien en
horen het, grijpen moed en begin
nen mee te zingen. Misschien staan
wij wel aan het begin van een
nieuw Réveil, waar kerkelijke ver
gaderingen nauwelijks aan te pas
komen, maar waarbij onze kinde
ren en kleinkinderen vrijmoedig
het woord nemen, omdat zij ons en
de anderen wat te zeggen hebben,
dat oud is en toch gaat fonkelen
met een nieuwe, onbekende gloed.
Bij dit alles weten wij, dat Hij, onze
Heer. onderweg is naar ons toe."
Ik zou over deze regels nog best
eens een woordje willen wisselen
met de heer Algra. Ik maak eruit op
dat hij meer op heeft met jongelui
van Youth for Christ en De Naviga
tors dan met de jongeren, die het
vertikken zich bij het bestaande,
hoe geriefelijk ook, neer te leggen.
Ik zou de tweede groep opz'n minst
ook willen meetellen als je met de
goeie kanten van nu doende bent.
Maar verder zeur ik daar nu niet
over, ik wou alleen de nieuwe druk
van Algra's boek aankondigen en
aanbevelen, want het is een fijn
boek.
Algra
Van een onzer verslaggevers
LUNTEREN De gereformeerde synode heeft gisteren met 49
tegen 15 stemmen bij vier onthoudingen besloten de visie van
prof. dr. H. M. Kuitert op de binding aan het belijden der kerk
nader te bestuderen.
De synode kwalificeerde professor
Kuiterts gedachten als „radicale kri
tiek" op de het thans binnen de
gereformeerde kerken voor predi
kanten en hoogleraren in de theolo
gie geldende binding aan de belijde-
nisgeschiften. Zij sprak verder uit.
dat van professor Kuitert, evenals
van allen die het ondertekeningsfor
mulier hebben onderschreven, ver
wacht wordt, dat zij zich zullen blij
ven houden aan het daarin bepaalde.
De synode kwam hiertoe aan het
einde van de bespreking van be-
zwaarschiften, die bij haar waren
binnengekomen, voornamelijk tegen
professor Kuiterts boekje „Zonder
gelo f vaart niemand wel". Deze be-
zware spitsten zich toe op twee
kwesties: die van de binding aan het
belijden en die van het Schriftgezag.
Wat het laatste betreft, hadden ge
sprekken die een commissie uit de
synode het afgelopen jaar met de
hoogleraar gevoerd heeft, veel ophel
dering gebracht
De synode sprak hierover gisteren
uit. dat zonder nadere toelichting
bepaalde uitlatingen in „Zonder ge
loof vaart niemand wel" moeilijk te
rijmen zijn met erkenning van de
Heilige Schrift als het Woord van
God en dat daarom de bezwaren die
ertegen Ingebracht zijn. terecht zijn.
Maar de nadere toelichting van pro
fessor Kuitert (in een stuk aan de
synode en in de gesprekken met de
commissie» had wel duidelijk ge
maakt, dat hij belijdt dat ons via
de Heilig Schrift Gods unieke en
onherhaalbare Zelfopenbaring in
Jezus Christus is overgeleverd'
Wel zijn volgens de synode „gewich
tige vragen" blijven bestaan over
professor Kuiterts opvattingen ten
aanzien van de relatie Openbaring
Heilige Schrift en de aard van het
Schriftgezag (waarom de synode
nog eens met nadruk twee passages
uit de Nederlandse geloofsbelijdenis
over de erkenning van de Heilige
Schrift als het Woord van God heeft
aangehaald in haar besluit). Maar
ADVERTENTIE
De mees ake prenten betredende de
(wereld) politiek elke maand voor VOOR
LOPIG opgespeurd door Eimert Pruim.
Een bedrage zonder woorden waarin ont
zettend veel gezegd wordt. En daarom ge
waardeerd bi| de lezers. Zoals trouwens
ook de bedragen van andere auteurs.
Noteer mi| als abonnee op VOORLOPIG
28.25 pi (studenten ƒ19.75). Novem
bernummer gratis.
Adres-
Oorenden aan Maandblad VOORLOPIG.
Antwoordno. 101, Delft. Geen postzegel.
Geef Vraag eens wat anders! B.v.
Onze adressen:
AMSTERDAM
Postbus 059
Wibauf straat 131
Tel 020-913456
Tele* 13006
ROTTEROAM/DORDRECHT
Postbus 948
Weslbiaah 9 Rotterdam
,TCI 0» 0-115500
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
Parkstraat 22 Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel 05200-17030
deze vragen heeft de synode zonder
een verdere veroordeling gedele
geerd aan het deputaatschap „Kerk
en Theologie" dat al bezig is met een
studie over de aard van het
Schriftgezag.
Daarmee is de derde „zaak-Kuitert"
afgesloten. De synoden van Sneek
1969-70 en Dordrecht 1971-72 hiel
den zich achtereenvolgens bezig
met professor Kuiterts opvattingen
over de historiciteit van Adam en
Eva en de realisering van het Ko
ninkrijk Gods.
„Waarom moet ik het altijd zijn
verzuchtte professor Kuitert gis
teren in de synode. „Anderen, ook
hoogleraars, zeggen precies het
zelfde als ik". Het had volgens hem
veel weg van een afvalrace: Steeds
nieuwe synoden en commissies en
de vent blijft hetzelfde. „Mijn vol
gende boek staat op stapel en
maakt u dus uw borst maar weer
nat." Hij hoopte dat de synode nog
eens kans zou zien. de wezenlijke
vragen die in zaken als deze aan de
orde worden gesteld, te kunnen be
spreken. los van een bepaald
persoon.
Trouwens, verscheidene synodele
den uitten hun onbehagen over de
gang van zaken. „Wij cirkelen maar
wat om de dingen heen. Ik heb de
indruk dat de echte worsteling om
de Waarheid nog moet beginnen",
zei dr B Rietveld uit Den Haag, die
dat echter beslist niet in deze syno
desfeer wilde van rechters en be
klaagde. En drs. K. Dijk uit Haren
vond dat de synode veel te veel
waarde hechtte aan bezwaarschrif
ten die vaak alleen gebaseerd zijn
op vermoedens. De behandeling van
dit soort bezwaren blokkeert de be-
zinnihg en ondermijnt de positieve
waarde van professor Kuiterts boek.
meende hij
Geen dwang
Wat zijn professor Kuiterts gedach
ten over de binding aan het belij
den? Dat legde hij gisteren nog eens
uit. De thans in de gereformeerde
kerken geldende binding is ..ten-
diepste binding aan de Heilige
Schrift als het Woord van God. de
gezaghebbende openbaring van het
evangelie Gods in Jezus Christus",
had de commissie in haar rapport
geschreven.
Dat onderschreef professor Kuitert
volkomen, maar dan spreekt het on
dertekeningsformulier ook van de
belofte dat men zich zal houden aan
het belijden der kerk (de belijdenis
geschriften der vaderen». „Daar be
ginnen voor mij de moeilijkheden.
Laat ik vooropstellen dat ik het on
dertekeningsformulier voor mijn re
kening neem. Ik aanvaard de belij
denis ook als gemeenschappelijke
oriëntatie, als vertrekpunt, als
spraakregel. zelfs controlestation
leen term die eerder in de discussie
was gevallen - red i. maar mijn be
zwaar gaat uit tegen wat er dan
volgt Ik heb bezwaar tegen binding
via dwang Dat vind ik mensonte
rend. waarheid bedervend en
kerkbedervend. dat je je eer en goe
de naam verliest, als je binnen de
gereformeerde kerken afwijkt van
wat als Waarheid beschouwd
wordt," aldus prof Kuitert.
Dit vrijheidsbegrip van professor
Kuitert zal. indien geaccepteerd, de
kerken in grote moeilijkheden en
verwarring brengen, zei ds. H van
Benthem uit Middelburg, vooral bij
de toelating van nieuwe predikan
ten tot het ambt.
willige zaak is. niemand wordt ge
dwongen. je kunt toch altijd naar
een andere kerk gaan, antwoordde
de hoogleraar, dat hij wat dat be
treft, professor Schilders kerkbegrip
huldigde, dat er maar één kerk kan
zijn. „De gereformeerde kerk is mijn
kerk. waar ik niet uit wil, tenzij men
mij eruit zet," zei professor Kuitert.
Zover zal het niet lopen, want de
meeste sprekers gisteren, wilden
professor Kuitert erbij houden. In
verschillende tonaarden werd hij ge
noemd „een van onze verkenners die
wij niet mogen missen voor het ge
sprek met rand- en buitenkerkelij
ken. de nieuwe generatie die een
andere taal spreekt dan de ou
deren?"
Ds. P Schravendeel muit Middel-
harnis noemde het „één van de com
mando's die in de vuurlinie staat en
laat hem dan eens misschieten, dan
moet je hem nog niet in de rug
schieten".
Reveil
De actuarius van de synode, dr H
B. Weijland, vroeg er aandacht voor,
dat er verschillende bindingsgevoe-
lens binnen de gereformeerde ker
ken zijn. Meestal praat men over de
confessionele binding alleen, maar
dr Weijland had de indruk, dat deze
bij steeds minder mensen in de ge
meenten werkelijk leeft. Bij veel
meer is er een spirituele binding:
men voelt zich thuis in het geestelijk
klimaat van de gereformeerde ker
ken. zonder dat men nu alles van de
belijdenis exact op een rijte heeft
staan Dan is er ook nog een emotio
nele binding, vooral hij jongeren die
zeggen: „Dit is voor mij de kerk en
vraag mij niet waarom" Dr Weij
land pleitte voor een reveil, een
WINDHOEK De rooms katholie
ke bisschop van Windhoek in Nami
bië R Koppmann. heeft de Zuidafri-
kaanse bezetters van het land in een
ultimatum opgeroepen, de ras
senscheiding op de scholen in de
kerken en in de ziekenhuizen op te
heffen. De bisschop heeft de rege
ring in Pretoria meegedeeld dat de
kerk niet langer bereid is op haar
last de rassenscheiding toe te pas
sen en haar inrichtingen alleen open
te stellen voor een bepaalde bevol
kingsgroep. Indien de bezettingsau
toriteiten de kerk hun toestemming
tot opheffing van de schelding blij
ven onthouden, zal de kerk alle in
richtingen die zij heeft voor blanken
sluiten.
Mijn kerk
Van een onzer verslaggevers
HAARLEM Er is een tijd geweest niet eens zo lang geleden
dat je een theoloog thuis kon brengen door de manier, waarop
hij bijbelse namen uitsprak. Had hij het over Nabuchodonosor,
over Samson of over Isaias, dan wist je meteen, dat je met een
rooms-katholiek te doen had, want een protestant sprak van
Nebukadnezar, Simson en Jesaja.
Prof. dr. H. M. Kuitert
nieuwe beleving' van de binding
door nieuwe bezieling, door samen
weer iets te willen zijn, door nieuwe
aandacht voor het pastoraat.
Van een onzer verslaggevers
LUNTEREN De gereformeerde
synode heeft de kerkeraad van
Amsterdam gevraagd om een nader
gesprek met enige te benoemen de-
putaten. Gelijk bekend heeft de ker
keraad in twee brieven aan de syno
de bezwaar gemaakt tegen het syno
debesluit inzake dr. H. Wiersinga.
Het is de kerkeraad onmogelijk,
„niet toelaatbaar" de synode
uitspraak over dr. Wiersinga's ver
zoeningsleer. over te nemen.
De synode sprak gisteravond uit.
dat van dé kerkeraad verwacht mag
worden, dat hij indien hij bij zijn
bezwaren blijft, aan de generale sy
node die volgend jaar bijeenkomt,
revisie van het synodebesluit ver
zoekt. De vraag van de kerkeraad
over de ruimte binnen de kerk kan.
naar het oordeel van de synode,
moeilijk als algemene vraag be
antwoord worden. Deze vraag dient
in feite naar aanleiding van concrete
punten te worden gesteld; in dit
geval doordat de kerkeraad van
Amsterdam aantoont, dat dr. Wier
singa met zijn opvattingen binnen
de ruimte van het schriftuurlijk be
lijden van de kerk blijft.
Ouderling C Hulsteijn. synodelid en
tevens scriba van de Amsterdamse
kerkeraad, deelde gisteravond mee,
dat Amsterdam geen bezwaar heeft
tegen een gesprek, zoals.door de
synode bedoeld.
ADVERTENTIE
Protestanten en rooms-katholieken
zijn het nu definitief eens geworden
over de spelling van de namen in de
bijbel. Bij het Nederlands bijbelge
nootschap is een „Lijst van bijbelse
persoons- en plaatsnamen" versche
nen. Daarin komt iedere naam voor.
die in de bijbel gebruikt wordt, in de
nieuwe „oecumenische" spelling.
De verschillen dateerden al vanaf de
Reformatie. De rooms-katholieken
bleven vasthouden aan de namen,
zoals die via de Latijnse bijbelverta
ling de Vulgaat naar Nederland ge
komen waren, terwijl de protestan
ten teruggrepen naar de Hebreeuwse
of Griekse grondtekst. Maar dat ver
anderde, toen ook de rooms-
katholieken direct uit de bijbelse
grondteksten gingen vertalen. De
verbastering van vele bijbelse na
men via het Latijn was toen ook voor
hen niet meer vanzelfsprekend. An
derzijds ontdekten de protestanten,
dat de Statenvertalers in hun weer
gave van de namen ook niet altijd
konsekwente spellingregels hadden
gevolgd.
In 1968 publiceerde een commissie
ingesteld door het Nederlands bij
belgenootschap en de katholieke bijr
belstichting, een eerste lijst. Deze
bevatte nogal wat fouten en oneffen
heden. Bovendien was ze eigenlijk
onbruikbaar, doordat de oude schrif-
wijzen niet waren opgenomen. Daar
door was het vaak moeilijk bepaalde
namen terug te vinden. Daarom is
het werk van deze commissie nog
weer eens helemaal doorgenomen en
verbeterd.
Het resultaat betekent voor protes
tantse oren weinig nieuws. Verreweg
de meeste namen zijn gelijk, geble
ven. Kapernaüm is Kafamaüm ge
worden. De Babylonische koning Ne
bukadnezar heet nu Nebukadnessar
en de bouwers van de tabernakel
Bezaleël en Ohollab (Bezaleël en
Aholiab). Naomi en haar schoonzoon
Chiljon worden nu Noömi en Kiljon
genoemd, en Cefas Kefas.
De th is dikwijls t geworden. Zo is de
schrijfwijze nu Betlehem. Betsaida.
Nazaret. Anderzijds is de h nu vaak
ch: Rehoboth is nu Rechobot en de
zoon van Salomo heet nu Recha-
beam.
Inconsequentie
De commissie stond kennelijk nogal
eens tussen twee vuren: aan de ene
kant wilde men zo dicht mogelijk bij
de Hebreeuwse uitspraak blijven,
anderzijds voelde men er niets voor.
Op de opmerking dat de onderteke
ning van het formulier toch een vrij-
De gereformeerde dominee E. Haver
kamp heeft een catcchisaticmcthodc
voor tien- lot vijftienjarigen geschre
ven onder de titel: ..Samen ontdekken
- geloven - welen". In de los bijgevoeg
de handleiding vcrlcll de schrijver dal
de lessen samengesteld zijn volgens
de lijnen die door de Heidclbcrgse
Catechismus zijn gevolgd. Dit klassie
ke leerboek der kerk is als 'I ware het
fundament, dat onder de grond zit.
aldus ds Haverkamp. Het boekje is
uitgegeven bij Kok in Kampen, is
gc llustrcerd (één plaatje er uit staat
hierbij) en kost ƒ6,50.
De rede. waarmee prof. dr. J. Roiling
het ambt aanvaardde van bijzonder
hoogleraar, in de geschiedenis en
leerstellingen van hel baptismc, aan
de rijksuniversiteit te l'trcchl. is bij
Kok in Kampen in druk verschenen:
..Verbond, oud en nieuw (ondertitel:
Een poging tot dialoog tussen calvinis
ten en baptisten). De prijs van dit 31
pagina's tellend geschrift is 7,90).
Els de Graaf, die samen met haar man
bijeenkomsten belegt voor de volle'
evangelie-gemeente te Utrecht,
schreef een nieuw boekje, dat zij ..het
plan van God" noemde en waarin zij
probeert Gods verlossingsplan met de
mens dichterbij te brengen. Uiig.
Kok. Kampen. 58 pag.. prijs 6,50.
Sipke van der Lands royaal ge-lus-
treerde bundel ..God zoekt mensen"
(ondertitel: met Paulus en Johannes
op reis door de wereld van toen en nu)
kreeg bij Kok een tweede druk (prijs
18,90). Je zou deze schetsen kunnen
omschrijven als: zendtngsverhalen in
moderne, pakkende reportagevorm.
..De crisis der jeugd" is een boek, dat
in 1914 voor het eerst verscheen en
waarin de toenmalige Kamper hoogle
raar dr. II. Bouwman „Eenige bladzij
den uit de geschiedenis van de kerken
der Afscheiding" gaf. Dank zijde zorg
van de historicus dr. C. Smits is nu bij
Kok een facsimilcherdruk van dit sy-
mapthicke boekje (98 pagina's) ver
schenen. met een toelichting van de
heer Smits. De prijs is 13,90.
Nog een nieuwe uitgave van Kok te
Kampen: „Leerboek nieuwtestamen
tisch grieks" van dr. R. Bijlsma, ge
schreven ..voor studenten, zonder of
met een klassieke opleiding, en verde
re belangstellenden, die zich ver
trouwd willen maken met de taal van
hel Nieuwe Testament". Prijs 27.50.
Deze week in Hervormd Nederland
Interview met
Annelien Kappeyne
Hoe kon het dat Menten zo lang de
dans kon ontspringen?
Bram Schemerdtnk en de wa
penwedloop.
Jan Terlouw over mensen en ma
chines.
Middtn-Amenka en de bananen-
revolutie.
Waarom zou een vrouw werken?
Ik abonneer
mij op/vraag
een
proefnummer
van
Hervormd
Nederland.
ab.prijs 28,50 per halfjaar.
Zonder postzegel verzenden aan:
Antw.nummer 1776, Den Haag. Bel
'en mag ook: 070-512111. Ook in d<
losse verkoop.
om ingeburgerde namen te veran
deren.
Het gevolg is de merkwaardige in-
consequentie, dat bij voorbeeld de
naam Zedekia is veranderd in Sid-
kia, behalve als het gaat om de
bekende laatste koning van Juda.
Daar is men bij Sedekia gebleven.
Zacharia is Zekarja geworden in alle
gevallen, waarin niet de bekende
profeet bedoeld is, want hij heeft de
naam Zacharia gehouden. De Jere-
mia. die genoemd wordt in 2 Konin
gen 23:31, heet nu Jirmeja, maar de
profeet is Jeremia gebleven. Zo
hield ook koning Hizkia zijn naam.
terwijl de minder bekende Hizkia's
Chizlda geworden zijn.
De lijst (voor 19,50 te bestellen bij
het NBG te Haarlem) bevat vier
klommen. Eerst worden alle namen
vermeld in alle schrijfwijzen in alfa
betische volgorde. De tweede naam
geeft aan. fioe de naam gespeld
wordt in de Statenvertaling. Daarna
volgt de vertaling-1951. In de vierde
kolom staat de nu overeengekomen
spelling.
De namen uit de apocriefe boeken
zijn apart opgenomen.
PRETORIA De besprekingen
tussen afgevaardigden van de ver
schillende Nederduitse gereformeer
de kerken over een verandering in
hun samenwerkingsverband is be
sloten met overeenstemming ovqr
de stichting van een generale syno
de in de plaats van de federatie,
waarin de kerken elkaar nu nog ont
moeten.
De enige stem tegen het nauwere
samengaan was afkomstig van dr
Koot Vorster, de afgevaardigde van
de Kaapse synode. De twee andere
afgevaardigden van de blanke Ne
derduitse gereformeerde kerk, dr F.
O'Brien GeldenhTiys en ds P.E.S.
Smith stemden voor het voorstel.
Ook de afgevaardigden van de ande
re kerken stemden voor.
In het aanvaarde voorstel staat dat
de huidige federatieve structuur on
voldoende tegemoet komt aan het
verlangen van de kerken naar struc
turele eenheid. De nieuw te vormen
generale synode kan met twee derde
meerderheid beslissingen nemen be
treffende de belijdenis en leerstelli
ge normen, het kerkrecht en andere
zaken die direct te maken hebben
met het gemeenschappelijke belang
van de samenstellende kerken.
ADVERTENTIE
WOON-NOOD
Weinig mensen zullen weten dat er
in de stad Amsterdam momenteel
zo ongeveer twintigduizend mensen
een huis zoeken. Onder hen zijn ui
teraard veel jongeren die kamers
nodig hebben om hier hun werk ol
studie te kunnen verrichten. Onder
hen zijn niet begrepen de duizenden
gastarbeiders die inzg. pensions zijn
opgeslagen en evenmin de illegale
gastarbeiders die intussen wel hun
bijdrage geven aan onze economie,
Onder hen zijn ook niet begrepen de
honderdduizend Amsterdammers
die in verre staat van verkrotting
zich bevindende panden bewonen.
In Amsterdam staat momenteel
driehonderdduizend kubieke meter
bedrijfs- of kantoorpand leeg, waar
van een groot deel al een jaar en
soms veel langer. Sommige van die
panden zijn gekraakt door de vijf
duizend krakers die Amsterdam
telt. In bepaalde gevallen hebben zij
die panden op bewonderenswaardi
ge wijze zelf opgeknapt en tot rede
lijke bewoonbaarheid gebracht.
Veel mensen zullen deze zaken
misschien liever niet willen wetea
Wat niet weet wat niet deert, denken
wij gemakkelijk. Maar 't is intussen
maar zo. 't Kan best zo zijn dat velen
zich dit in 't geheel niet persoonlijk
behoeven aan te trekken, maar wat
doen we er dan samen en op hoger
niveau aan? Nog even en de nieuwe
anti-kraakwet komt in de Eerste
Kamer. Deze wet boezemt nu reeds
een groot aantal jongeren angst in.
Wat staat hen te wachten? Wat
moet je doen als je op straat gezet
wordt? De wet beschermt de eigen
dom. zo zegt men. Maar tegelijk is ze
bedreigend voor een groot aantal
mensen die werkelijk in nood zijn,
wat van de eigenaars niet gezegd
kan worden. Waar gaat het ons da
samen om? Om belangen of
mensen? Is er geen andere weg'
valt nog van alles te doen voor d
leefbaarheid van onze steden.
Van
DEN
het
algen
ren t<
voors
wijzij
linksi
Totaal
plus d
heid v
de uil
afhanf
Kame
AR-K;
vallen
drie
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Voorthuizen: L. J. Ge
luk te Zolle
Bedankt voor Rijssen: J. Bos te
Otterio.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Lekkerkerk en Krim
pen aan de Lek: drs C. P. Meijer
aldaar, die dit beroep heeft aange
nomen (verb.ber.); te Minnertsga: G.
van Belzen kand. te Kampen, die dit
beroep heeft aangenomen.
Beroepbaar: drs C. P. Meijer,
Kerkweg 32, Lekkerkerk.
Benoemd tot geest. verz. van de
stichtingen „Meer en Bosch" en „De
Cruquiushoeve" te Heemstede: L. J.
Wolthuis te Drachten.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor 's-Gravenpolder: A.
Bregman te Rijssen.
Nikodim
De Russisch orthodoxe metropoliet
Nikodim van Leningrad en Nowgo-
rod heeft zojuist zijn vijfde hartin
farct gekregen. De 48-jarige geeste
lijke moet op last van zijn arts rust
houden. Als gevolg hiervan kan hij
niet deelnemen aan de voor
conciliaire besprekingen, die de
orthodoxe kerken in Genève hou
den. Zijn plaats wordt ingenomen
door metropoliet Filaret,
Wyszynski
LI I
al
>r-|
Ie
De primaat van Polen, kardinai
Wyszynski. heeft opgeroepen een or
de te baseren op waarheid en mede
dogen en gezegd dat een sociaal
systeem dat het- christendom ne
geert tot mislukken gedoemd is.
Het was zijn eerste openbare toe
spraak sinds hij uit Rome was terug
gekeerd, waar de paus hem na zijn
75ste verjaardag verzocht heeft aan
te blijven.
Tijdens een mis in een kerk
Warschau ging Wyszynski blijkbaar
in op de onrust over de officiële
geheimhouding en beweerde onder
drukkingsmaatregelen na de voed-
selopstand van deze zomer.
De leiding van de Poolse rooms-
katholieke kerk heeft aan de rege
ring brieven gezonden waarin zij op
roept tot clementie voor de arbei
ders die zijn veroordeeld of ontsla
gen wegens hun aandeel in de de
monstraties tegen hogere le-
vensmiddelenprijzen op 25 juni. De
prijsverhogingen werden onmiddel
lijk ongedaan gemaakt.
LEEUWARDEN Het comité be
leidsombuiging IKON breidt zijn
campagne uit. Na geschreven te
hebben aan 350 kerkeraden in Fries
land gaat er nu een brief aan 2500
kerkeraden in het hele land. Het
comité wil in de kerken een bewe
ging op gang brengen tegen het vol
gens actieleider F. Wessellng „een
zijdige beleid" van de IKON.
Van
DEN
der
lijke
Agt
aang
CDA
Icht
in he
Van
kersc
deba
gesp-
eerde
bejeg
Mini.
terer
dat
queri
zake
tie is
voeg
door
de k
ning
tie i
hele
tuee:
men
De
voor
hoof
dien
op v
zal ei
meei
zelf)
gen.
nadt
steil
het
Do
De i
en c
geer
maa
men
de <j
dat
veel
Er s
mee
Kui,
verg
grar
wen
besl
De
kere
den
niet
won
Doo
ging