WOEP wil theologie en kerk in aanraking brengen met 0.-Europa Opstand der vrijzinnige horden Drukke week voor gereformeerde synode Kerkelijk bezoek aan kraakpanden Vandaag Grl Hervormd mode ramen kiest in Namibië Liturgisch vademecum Plan voor opleiding kerkmuziek Smeekschrift uit Rusland op lakens Gerr OY 1976 Corne Muller, rechterhand van een De ver ooi DINSDAG 23 NOVEMBER 1976 TROUW/KWARTl INSDAO Van een onzer verslaggevers UTRECHT De Nederlandse gemeente in Berlijn, gevestigd in het Hendrik Kraemerhuis, ontvangt al vele jaren groepen Nederlanders, die belangstelling hebben voor wat er rondom het Kraemerhuis gebeurt. Dat betreft dan voornamelijk uiteraard de DDR, met zijn andere maat schappelijke structuur en zijn mensen, die merkwaardigerwijs niet zo erg anders zijn dan wij. De belangstelling voor de reizen naar Berlijn en de DDR was van oudsher het grootst bij de Neder landse Christen Studenten Vereni ging (NCSV). Samen met het Krae merhuis heelt de NCSV nu een nieu we werkgroep voor Oost-Europa Pro jecten (WOEP) opgericht, die zich met een weids beleids- en werkplan heelt gepresenteerd. Voor de presentatie waren ds. Bé Ruys (de Nederlandse predikante in Berlijn) en dr. Christoph Hinz naar ons land gekomen. Ds Ruys vertelde dat zij aan de groeoen die naar het Hendrik Kraemerhuis komen iets wil laten zien van het socialisme in de prakUJk. Mevrouw Wil Jacobs, een van de bestuursleden van de WOEP. vertelde dat het voor de mensen hier wel eens nuttig kan zijn. na te denken over hun eigen situaUe. Daarvoor kan een ontmoeting die nen met mensen die gelijksoortige problemen als hier bestaan op een geheel andere wijze aanpakken. Het gaat de WOEP er niet om voor elke oplossing bij voorbaat die uit de DDR als de beste te zien. Wil Jacobs vertelt dat de DDR en Engeland ongeveer hetzelfde bruto nationaal produkt per hoofd van de bevolking hebben. Op dat punt zijn die landen dus vergelijkbaar Maar de verdeling van het inkomen uit het nationaal produkt is zeer verschillend. Als je de oorzaken en gevolgen van dit ver schil eens zou onderzoeken, kun Je misschien wat meer helderheid krij gen in de discussie over ons systeem in West-Europa. Te gering De WOEP vindt het belangrijk, de informatie die hier over Oost-Europa gegeven wordt, aan te vullen. Vaak is die informatie eenzijdig of onvolle dig. De WOEP vindt het bijvoor beeld onvoldoende om alleen maar te protesteren tegen het ontnemen van het staatsburgerschap aan Wolf Biermann door de autoriteiten in de DDR. Alhoewel we er begrip voor hebben, willen we deze maatregel niet goedpraten Maar we vragen ons af, of een protest tegen de maatregel dient om Biermann te doen terugke ren naar de DDR of om ons westers gevoel van superioriteit te strelen. Voorlopig hebben wij het gevoel dat al dat geprotesteer niemand in de DDR ten goede komt. Het wordt gewoon opgevat als blind anti- communisme, hetgeen het vaak ook is. Maar we vinden wel dat een geval als dat van Biermann opgevat kan worden als een uitgangspunt voor een discussie over de rol van de kunstenaar in zijn maatschappij Bureau De WOEP heeft haar bureau geves tigd in het gebouw van de Stichting Vredesopbouw met welke organisa tie een nauwe samenwerking is ont staan. Vredesopbouw beschouwt het als een belangrijk element in het vredeswerk, wanneer in ons land wat meer uitgewogen kennis over Oost- Europa zou komen. Voorlopig zal de WOEP zich vooral begeven op het gebied van kerk en theologie. Op het bureau wil men een bibliotheek van theologische literatuur uit en over Oosteuropese landen vormen. Men wil conferenties houden voor kerke lijke medewerkers en reizen voor groepen naar Oost-Europa begelei den en stimuleren, waarbij de na druk valt op het verder overdenken van hetgeen men meemaakt. Naast dit theologisch georienteerde werk wil de WOEP voor bepaalde beroepsgroepen, zoals land- en fa brieksarbeiders, contacten organise ren, die kunnen leiden tot een inte ressante confrontatie. Voor we tenschapsbeoefenaren wil de WOEP de mogelijkheid scheppen, de marx istische wetenschapsbeoefening te leren kennen. Voor al deze verdieping van de ken nis over Oost-Europa staat de WOEP ook nog een (bescheiden) blad ter beschikking: Oost-Europa Verkenningen, waarop men zich kan abonneren. Het adres van de WOEP is: Parkstraat 9, Utrecht. Zaterdag ging de telefoon. Ik pakte hem op en hoorde een mannestem. die iets zong op de wijs van psalm 68. Met wie spreek ik?, vroeg ik onnozel. Met een moordenaar, kreeg ik ten antwoord. Dit overkomt mij niet elke dag en ik sprak: hoezo? Ik bleek collega drs. J. Klatter aan de lijn te hebben, die in het tijd schrift Koers en in Waarheid en Eenheid, het blad van de veront ruste gereformeerden, vlijtig lucht geeft aan zijn misnoegen jegens links. Ik moet erbij vertellen dat hij dit niet meer doet in Accent, sinds dit weekblad door De Telegraaf op schoot is genomen, want dat werd hem te bar. Op de muur van de Amstelveense woning van de heer Klatter waren, zo vernam ik, de woorden „Klatter moordenaar" gekalkt en ik kan zijn en mijn afnemers verzekeren dat dit de toch al uiterst geringe genegenheid van de heer Klatter voor het actiegroepenwezen niet heeft vergroot. Maar om op zijn gezang terug te komen, ik had naar aanleiding van een citaat van ds. M. Vreugdenhil in Waarheid en Eenheid (waarin deze te kennen gaf dat over veertig jaar niemand meer de namen van Baarda en Kuitertzou kennen) een voorbeeld gegeven van de vroegere gereformeerde vaardigheid in het bewerken van bekende geestelijke liederen. De heer Klatter nu wenste me te laten weten, dat hij deze kunst nog beheerst. Hier izijn tekst, naar het achtste vers van psalm 68 (oude berijming): Dat Baarda 's boude pit en merg, met Kuiterts kwinken kerken terg', en wane t'overtreffen. Maar Maarten Vreugdenhil staat pal. Geloof, met W. plus E., hij zal ontrukken hun hun beffen. Wie zeergeleerde snit begeert, die 't Woord der waarheid niet verneèrt, om eigentijds te tronen, die ga naar doctor Masselink. Ook „Creda" krijt: „De kerk die zink' niet weg bij droeve tonen" Voor de niet-ingewijden: „Credo" is het blad van de confessionele bera- ders in de gereformeerde kerken. En over dr. Masselink gesproken, van hem staat in het laatste num mer van Waarheid en Eenheid een door A. J. Klei artikel onder de alarmerende titel: „De opstand der vrijzinnige hor den". Dit slaat op de Amsterdamse kerkeraad, die in tegenstelling tot de gereformeerde synode, de opvat tingen van studentendominee Wiersinga wèl toelaatbaar vindt. Opstand der vrijzinnige horden- Je schrikt wel als je zoiets leest. Ik durfde zondagochtend bij na niet naar de gereformeerde Kei- zersgrachtkerk, je weet maar nooit of je door die horden niet onder de voet gelopen wordt. Ik keek uit het venster. Alles leek rustig buiten. Voorzichtig wandelde ik mijn straat uit tot ik bij het rijksmu seum was. Vandaar kon Ik de Spie gelgracht overzien ook niets aan de hand. Enfin, uit het feit dat ik nu deze regels zit te tikken, kan blijken, dat ik veilig in en uit de kerk ben gekomen. Overigens moet dr. Masselink zich er wel voor hoeden, zich niet al te fors uit te laten. Morgen komt een boekje van professor Kuitert ter sprake op de synode. Welnu, ik merk dat hij bij sommige veront rusten een wat betere naam krijgt, omdat de christenen-voor-het- soclalisme niet erg op hem gesteld zijn. Iemand zei tegen me: als Kui tert nietzo'n rooie is, zal de rest ook nog wel wat meevallen! Ik wou maar zeggen dat, als je lang genoeg wacht, Kuitert misschien nog eens de hoofdman der verontrusten wordt en de synode een zaak- Masselink te behandelen krijgt. Want „zaken" zullen er altijd zijn in de gereformeerde kerken, dat is vast. Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De gereformeerde synode is gisteren haar laatste vergaderweek ingegaan. Wanneer de synode aan het eind van deze week gesloten wordt, zullen de gerformeerde kerken zoals gebruikelijk een synodeloos tijdperk hebben van een half jaar. Daarna begint de nieuwe synode, opnieuw gekozen via getrapte verkiezingen vanuit de gemeenten. Illustratie uit het beleids- en werkplan van de WOEP. Deze week wachten nog verschillen de belangrijke zaken. Vandaag komt o.m. de verhouding met de gerefor meerde kerk in Zuid-Afrlka ter spra ke. Woensdag zal de synode de be handeling van de bezwaren tegen prof. Kuiterts Boeke „Zonder gellof vaart niemand wel" moeten afron den. Het gaat met name om de kri tiek die prof. Kluitert heeft geuit op AMSTERDAM Een delegatie van acht landelijke, provinciale en plaatselijke beleidsmensen van verschillende kerken heeft gisteren een bezoek gebracht aan enkele kraakpanden in Amsterdam. Doel van het bezoek was een oriëntatie op het gebied van het kraak-vraagstuk. Alleen al in Amsterdam zijn enkele duizenden krakers die in leegstaande panden zijn ge trokken. In de hoofdstad met zijn vele wo ningzoekenden (officieel geregi streerd twintigduizend urgente ge vallen. feitelijk aantal waarschijnlijk tweemaal zo groot) staan volgens officièle gegevens negenduizend wo ningen leeg, vaak uit speculatieve overwegingen. Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Tele* 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 WestbJaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGE N Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 Directe aanleiding tot het bezoek was een brief van de bewoners van het pand Nes 43a aan een aantal kerkelijke organen, waarin zij vroegen om kerkelijke aandacht voor de problemen van de krakers. Het pand Nes 43a maakt deel uit van een complex van dertig panden die in bezit zijn van de AMRO-bank. Enkele hulzen zijn gesloopt voor een parkeerterrein voor AMRO- personeel en er ls sprake van ernsti ge verkrotting. Het huls Nes 43a stond al zes Jaar leeg toen het in april van dit Jaar door een tiental wo ningzoekenden werd gekraakt. Sindsdien heeft de AMRO-bank al les in het werk gesteld om de bewo ners te laten verwijderen, onder meer door inschakeling van een de tective-bureau. Morgen (woensdag) doet de Amsterdamse rechtbank uit spraak in hoger beroep in het kort geding dat de AMRObank tegen de bewoners van Nes 43a heeft aange spannen. De AMRO is in hoger be roep gegaan toen bij een eerdere Uitspraak slechts een deel van de eisen werd ingewilligd. Een ander kraakpand dat gisteren door de kerkelijke bezoekers werd bezocht is een groot bedrijfspand dat eerst in handen was van een Engelse belegger en nu in bezit is van een projektontwikkelingsmaat- schappij. Dit pand heeft zeven Jaar leeggestaan voordat het werd ge kraakt. Er wonen nu meer dan hon derd mensen, van verschillende leef tijdsgroepen. zowel alleenstaanden als gezinnen met kinderen. Zij heb ben de kale betonnen ruimten tot uitstekende woningen omgebouwd. De kerkelijke bezoekers willen de Nederlandse Raad van Kerken voor stellen een landelijke groep in te stellen die de kerken moet adviseren over het probleem van woningnood, speculatie en illegale woning- onttrekking (ten behoeve van hotels en kantoren), waarvan de kraakpro- blematiek een uitvloeisel is Het Operationele Team van de Amster damse Raad van Kerken heeft in middels de AMRO-bank gevraagd om een onderhoud over Nes 43a. Toekomst Nederlandse Protestantenbond Apeldoorn Tijdens de algemene vergadering van de Nederlandse Protestantenbond in Apeldoorn heeft de voorzitter van de bond, mevrouw E. M. de Bruyn-Sepmeijer, gezegd dat de bond geen jong leven meer schijnt te kennen. Zij heeft bekendgemaakt dat het hoofdbe stuur van de bond een professioneel marktonderzoekbureau In de arm genomen heeft om de levenskansen van de bond te onderzoeken. Over dit rapport houdt de bond eind mei 1977 een beraadsdag. DEN HAAG Het breed modera- men van de hervormde synode heeft de oproep van de raad van kerken inzake Namibië aanvaard. Deze op roep houdt onder andere in het volk van Namibië in zijn vrijheidsstrijd te steunen door de eigen kerkleden goede informatie te verschaffen, met name over de rol die de kerken hebben in de vrijheidsstrijd. de in de geretormeerde kerken gel dende binding van predikanten en hoogleraars in de theologie aan het belijden van de kerk en voorts om zijn visie op de aard van het Schriftgezag, 's Avonds zal dan de brief van de kerkeraad van Amster dam over de zaak Wiersinga worden besproken. Dit gebeurt naar alle waarschijnlijkheid in besloten zitting. Donderdag komen financiële zaken ter sprake, de homofilie en het ge sprek met de IKON over het Nieuwe Linie-interview met IKON-directeur dominee W. Koole en vrijdag onder meer liturgische aangelegenheden. Theologie Gisteren liet de synode haar waar dering blijken voor de wijze waarop het deputaatschap Kerk en Theolo gie van start is gegaan. Dit depu- Van een onzer verslaggevers LEUSDEN De commissie Dienstboek van de hervormde kerk en de gereformeerde de- putaten voor de eredienst zijn in nauwe samenwerking bezig met het samenstellen van een Vademecum voor de gemeente. Daarmee wordt bedoeld een handreiking aan de plaatselij ke gemeenten om met de orden van dienst, zoals in de katern bi) het liedboek, te kunnen werken. Immers, nocht de hervormde katern, noch de gereformeer de, voorzien in avondmaalsge- beden en andere ge bedsteksten voor de onder scheiden perioden van het ker kelijk jaar. Ook bieden beide katernen geen muziek voor een muzikale vormgeving van de eredienst. Menigmaal weet in een plaatselijke gemeente de predikant of de cantor organist niet goed. hoe kerkmuzikaal de dienst zijn passende vorm te geven. Met het oog op deze leemte wordt aan een vademecum gewerkt Omdat het om een handrei king aan de beide kerken gaat, zullen de minieme verschillen tussen de hervormde en de ge reformeerde katern moeten worden vereffend. taatschap wil vooral „gespreks- plaats" zijn (de term is van voorzit ter ds G. van Andel uit Driebergen). Hier kunnen theologen in alle rust nieuwgevonden inzichten op hun theologische waarden en hun kerke lijke consequenties toetsen zonder vrees voor een leertuchtproces, zo als ds Van Andel nog eens bena drukte. Ook kan de synode vragen om behandeling van bepaalde kwes ties zoals dat gebeurd is ten aanzien van de aard van het Schriftgezag Tenslotte kunnen deputaten ook zelf met medeweten van hetsyno- demoderanum vragen in behan deling nemen. Wel vroegen verschillende synodele den gisteren aan het deputaatschap alle zorgvuldigheid te betrachten met eventuele publikaties. Zorg vooral voor een goede begeleiding naar de gemeente toe, vroeg ds F. Dijkstra uit Tzum. Maar ds Van Andel zei dat het deputaatschap het niet tot zijn opdracht rekent zelf geschriften te publiceren. Eventuele geschriften zullen aan de synode worden voorgegelgd, die dan moet besluiten over publikatie. Van een onzer verslaggevers LEUSDEN Een interkerkelijke commissie hoopt over niet al te lange tijd aan de kerken een plan voor te leggen inzake één gemeenschappelij ke vakopleiding kerkmuziek voor de verschillende kerken. Het ministerie van onderwijs en wetenschappen heeft zich in beginsel achter het plan gesteld onder de voorwaarde, dot er een verantwoorde vorm voor deze op leiding gevonden wordt. De gedach ten gaan uit naar aansluiting bij het Nederlands instituut voor katholieke kerkmuziek. In de commissie nemen de rooms-katholieke, hervormde, ge reformeerde en lutherse kerk deel. Van eeh onzer redacteuren LONDEN Een groep pinksterchristenen in Rusland heeft een smeekbede om hulp naar het Westen gestuurd, ge schreven op stukken lakens. Zij willen uit Rusland weg. Dat zij dit ongebruikelijke schrijfmateriaal hebben geko zen, is blijkbaar om op te vallen, want het is nauwelijks voorstel baar, dat zij geen papier tot hun beschikking hadden. De stuk ken laken zijn aan elkaar ge naaid tot katerns van elk ver schillende pagina's. Het smeek schrift is er keurig en duidelijk leesbaar op getypt met een blijkbaar goede schrijfmachine. Eén exemplaar is gericht aan de Verenigde Naties, het andere aan de „christenen van de ge hele wereld." Het laatste kwam terecht bij Keston College, hc( instituut in Engeland, dat veel van dergelijke documenten uit Oost-Europa ontvangt. Het document bevat de namen van 259 mensen, samen 68 ge zinnen, allen pinkstergelovigen in de plaats Tsjernogorsk. Het begint: „Heren, in de naam van God en van onze Here Jezus Christus bidden en smeken wij u, ons te helpen emigreren uit de Sowjet-Unie." Herhaalde aanvragen om het land te mogen verlaten werden steeds beantwoord door de Sow- jet-autoriteiten dat iemand die wil emigreren een uitnodiging moet hebben van een familielid elders of van een regering, die bereid is hem op te nemen. De pinkstermensen behoren tot de zwaarst verdrukte groepen in de Sowjet-Unie. Voor het eerst zijn de laatste twee jaar twintig pinkstergemeenten onafhanke lijk geregistreerd. Voorheen was registratie alleen mogelijk als zij zich wilden aansluiten bij de grote unie van evangelische christenen en baptisten. Regi stratie en daarmee erkenning van hun gemeenten geeft de pinkstermensen echter nog maar weinig verlichting, want de meeste moeilijkheden met de autoriteiten cirkelen rondom de opvoeding van hun kinderen. Van o: DEN l tisch o vijf ja woning JjGruijti BELANGEN 8oms lijkt het wel alsof er in politiek veel slechte verhei rondlopen. Het hoort waarschijn BiStam niet tot de „bon ton" om toe geven dat je als partij een mis begaan hebt. Je komt eenvoq Enkele nooit ergens ruiterlijk op terug.1 dighede schrijft eigen richting, eigen oi ijn: heid gemakkelijk een aanklevei onfeilbaarheid toe. Er gebeuren Er i: tuurlijk wel dingen die niet hadfwaardoi moeten gebeuren, maar dat v nooit toegegeven, het wordt venlwoningl gen of ergens op of op iemand i heeft haald. Het kan best zijn dat de Si stimule: Jets er nadeel van ondervinden* »oor s neer Joden het land verlaten, n planruii dat verlies wordt niet genomen, wordt verhaald en de joden die Voor te blijven. Een parlementariër weinig naar Angola en keert terug mei de vra: medeling dat er niets aan de ham huurwo Nog geen jaar later is het landoi voor spoeld door guerrilla-strijden vreest c waarschijnlijk toch uit de lucht sterke men vallen? die Intussen gramm: macht overgenomen hebben, neer zag niets, geeft nooit iets tot Wat da praat weer rustig mee. Er wordt nister e rommeld met fabrieken tot heti van vot ken van splijtstof of hoe dat hei ban ert mag, er wordt geschermd i «gen k werkgelegenheid, maar niemi „Bij di< geeft toe dat een verkeerde wej stuurde ingeslagen. Belangen verhindefministe dit. Met toegeven verzwak je Je lang. Belangen gaan voor menLteden Dat moet vaak de conclusie zijn abator: misschien hebben ze nog gelijk en ligt het hieraan dat wij samen nog niet op kunnen brengen om iGruijte vertrouwen des te meer te gev hen die voor fouten uitkomen weg terug inslaan. En dat part in kerk, staat en maatsc om nog eens wat vertrouwds vallen. licht genw iurse' ining n nc Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar IJsselmuiden M. de Raad te Stolwijk; naar kerke en Meliskerke (tevens trictssecr. van de raad voor de ding voor de prov. Zeeland): m G. ten Kate te Gemert, naar E sum: P. Schalk, kand. te Gorb die bedankte voor Meeuwen. Beroepen te Oud-Beijerland enftJ Haag: C. den Boer te Wagentap Bedankt voor Klooster-Ter Apfrl. B. Duk te Hoogezand. GEREF. KERKEN Beroepen te Gouda: R. G. E. L mers, kand. te Den Haag, die beroep heeft aangenomen; te Pi nis: F. de Vries, te Ommen; te En huizen (godsdienstleraar en schoi pastor aan het Marcuscollege: E. de Haan, laatstelijk viootpred., dit beroep heeft aangenomen. Beroepbaar: R. G. E. Lutmers, U vensestraat 90, Den Haag. Benoemd tot geest. verz. aan academisch ziekenhuis te Groni gen: P. J. C. Stolp aldaar, die tevt aan de Martinikapel verbond blijft. Bedankt voor Delft: G. van Halsei te Katwijk aan Zee; voor Delfzijl Lemmer: L. Buitenhuis te Bod graven. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Leusden: M. Nap Eindhoven. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Apeldoorn: A. v.d. V( te Zwolle die bedankte voor Lisse; Groningen: J. H. Carlier te Leidi EV. LUTH. KERK Bedankt voor Amsterdam: K. Ben ling te Rotterdam. Eggenhuyzen De Nederlander Toine EggenhuyJ is door de Zuidafrikaanse regen gelast, nog deze week het land verlaten. Een reden voor het dep tatlebevel ls niet gegeven. Egfl huyzen is een voormalige priest Hij is hoofd van het missiecentn voor stedelijke zwarten in Johi nesburg en lid van het Zuidafrikai se comité voor mensenrechten voorzitter van dit comité wol reeds twaalf weken vastgehoudi De heer Egggenhuyzen hield grond van zijn twee functies conti met de gezinnen van gevangengel men zwarte mensen. ADVERTENTir Het geschreven woord zet zich voort Veenman Tekst Schrijfautomaten. H r De Romeinse kok Cantinus di Nero ontdekt ti|dens het voorbereiden van een bacchanaal de ganzeveer als schrijfinstrument Voor meer informatie over al onze schnjfautomaten: even bellen naar Veenman Tekst, tel. 010 13 49 80. Groothandelaar in Pluimvee ontdekt de efticientre van de Veenman Tekst Schri)fautomaat. Van AM£ Rüt* dige ting al v< fend besl in h nom hoo( klaa ken min: land bere misc „ik Tijd wez< volg rech logs niet de f ried de arre „Wa lanc den, daai tege wet; gelii oorl sië. wet szel mee

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2