uderwets programma met verrassingen Jonge romantiek IW Tsjaikowski: lichtvoetige allure Formidabel vioolspel Webern bij Haags publiek in trek „v; Nog problemen in Nieuwe Kerk weer Grafici willen meer dan FNV De hele zaal swingde mee kNDAG 22 NOVEMBER 1976 BINNENLAND/KUNST TROUW/KWARTET 7 tdijk :n ons ioofd, i ;boom I kte in 1 i zijn. I niffel-1 mijn I lereen 1 meer I vrouw moei- ik laat I ter is, I mijn I loezie I s zo'ty I n van I heeft, I oeder 'elijk. -el. Ik >at hij i mijn 10e ze >ment :r een it een md in zijn? de en troos- n een egen, zoon is ze door R. N. Degens AMSTERDAM Een „ouder wets" concert met een programma waarop alleen maar bekende com ponisten voorkomen, kan toch nog verrassingen opleveren. Dat bleek zondagmiddag weer eens bij het Concertgebouworkest dat in de grote zaal werken van Sibelius. Debussy en Rachmaninoff uit voerde onder leiding van Kirill Kondrasjin. De verrassing zat. voor mij althans, in de wijze waarop Kondrasjin aan het slot van de middag de Symfonische Dansen van Rachmaninoff zo liet uitvoe ren. dat je er de bepaald zwakke plekken nauwelijks meer in op merkte. Rachmaninoff die men als piano componist niet hoog genoeg kan schatten, maar die zichzelf als symfonieus nogal overschatte, is ook in deze laatste orkestcomposi tie niet boven zijn gemiddelde ni veau als symfonisch componist uitgekomen. De drie dansen waa ruit dit stuk bestaat lijken voort durend begeleidingen voor een pi anoconcert, en met enige verbeel dingskracht hoor je er de solo pianopartij in meeklinken. Maar op één punt zijn deze dansen bijzonder boeiend en getuigend van een oorspronkelijke vinding rijkheid. Het thema van de der tiende eeuw sequens Dies Irae, door zoveel componisten, onder wie ook Rachmaninoff zelf. met succes programmatisch en mees tal opzichtig symbolisch toege past. wordt hier als fundamentele bouwsteen gebruikt. Vooral in het laatste deel weet Rachmaninoff dit „dodenthema" in een grote hoeveelheid verschillende ver mommingen naar voren te schui ven vóórdat het tegen het slot voor iedereen duidelijk wordt waar hij naar toe wilde. Een knap staaltje variatiekufist van achteren naar voren, zou je kunnen zeggen. Voor het overige zit het stuk toch te vol met bombastische stoplap pen om als compositie het niveau van de vele goede uitzijn oeuvre te kunnen halen. Meesterschap En daar kwam nu Kondrasjins meesterschap in te hulp. Hij wist de al te uitbundige climaxen zo af te dempen dat ze niet uit de toon vielen, hij legde de nadruk op hier en daar fraai aangebrachte te genstemmen. hij wist door precies afgewogen klankverhoudingen de grootste sonoriteit te breiken Kortom het lukte hem. uit een als geheel toch matig stuk roman tische muziek precies de mooiste plekken zó lyrisch te beschrijven, dat je de rest graag en zonder pijn kon vergeten. Debussy In zeker opzicht liet hij dat het orkest ook doen in de Vijfde Sym fonie van Sibelius, hoewel dat daarbij niet zo nodig was; Sibelius was een échte symfonieus die bij voorbeeld in dit uit 1915 daterende werk ook weer van een opvallende originaliteit blijk geeft. Wat ook degenen die niet van zijn muziek houden (de geesten zijn wat Sibeli us betreft nog steeds scherp ge scheiden) zullen moeten toegeven. Uitermate verfijnd was ook de uit voering van de Eerste rapsodie voor orkest met klarinetsolo van Debussy (1913) waarin de magni fiek door Oeorge Pieterson gebla zen. zeer veeleisende, mild- melodieuze klarinetpartij door Kondrasjin en het orkest in de watten werd gelegd met donzige klanken. Waarvoor het publiek in de volle zaal hem hoorbaar dankbaar was. Evenals trouwens voor de andere vertolkingen in dit ouderwets-gedegen programma dat vrijdagavond al in Nijmegen was uitgevoerd en dat men aan staande zaterdag nogeens m Amsterdam kan horen door Jac. Kort George Pieterson in de watten gelegd C771 AMSTERDAM 8 Juist een eeuw geleden componeerde Tsjaikowski zijn vierde opera, het enige ko mische toneelwerk van de mees ter. een werk waar hij zo zeer aan geheet was, dat hij het elf jaar later nog een geheel omwerkte en het de titel Tsjerjewitsjki (De feestpantoffeltjes) meegaf. Een komisch-fantastische opera van een ondeugende schoonmoe der-weduwe en een wispelturig oor W. H. Wolvekamp snsen- boere- iserei ienop Ipark zoah op f te 8 'ekgi rtocht in hel tien g zoe- een 'M Op rstjei it bos (touw men). doeld innen bi) de gelei- peelt zerste et en deren jen ROTTERDAM Onder leiding van Davld Zinman werd vrijdag door het Nederlandse Kamerorkest een aan tal composities uitgevoerd, die men slechts sporadisch in de concertzaal tegen komt. De eigenlijk alleen door zijn opera LaDame Blanche bekende compo nist Francois Boieldieu (1775 tot 1834) kwam op het programma voor met een concert in C voor harp en orkest, terwijl van de, althans in historisch opzicht nog wel belangrij ke. Louis Spohr het achtste van dienst vijftien vioolconcerten (In form einer Gesangsszene) ten gehore werd gebracht. Solist was hierbij de terste concertmeester van het IK.O.. Thomas Magyar. Deze voor- Wfelijke violist heeft heel wat «rste uitvoeringen in Nederland op fijn naam staan. Wij noemen slechts ie vioolconcerten Khachaturian. Quillaume Landré. het Concerto Fu- Dèbre van Hartman en het Concerto Da Camera van Bohuslav Martinu. Ook met het concert van Louis Spohr week hij af van het gangbare repertoire. Bovengenoemd harpconcert. werd voor de pauze uitgevoerd door Ed ward Witsenburg. die er een vol strekt gave auditie van gaf. daarbij op delicate wijze gesecondeerd door het begeleidend orkest. Mede door de nauwe contacten die Boieldieu onderhield met de harp- en piano bouwer Erard, uitvinder van de zoge naamde duppelde pedaalharp. heeft de componist een werk geschreven dat geheel vanuit het instrument is gedacht. Het vroeg-romantische. naar vorm klassieke concert, bestaat uit drie delen, waarvan het laatste deel. een rondo, eigenlijk het meest boeiend is Het begeleidend orkest bestaat uit strijkers, twee fluiten, twee ho bo's en twee hoorns Voor harpisten, gelet ook op de schaarse literatuur voor harp en orkest, een aantrekke lijke compositie. Te voren had Zinman voor een dra matische bewogen uitvoering ge zorgd van een ouverture, die Schu bert op zijn veertiende jaar schreef, waarmee deze componist, evenals Mendelssohn. van een verba zingwekkende vroegrijpheid in artis tiek opzicht blijk gaf. De vroegrijp heid van laatstgenoemde componist kwam deze avond tot uitdrukking in diens, eveneens op veertienjarige leeftijd gecomponeerde negende symphonie. de zogenaamde Zwitser se. die buiten de serie van vijf grote symphonieën valt. die op latere leef tijd werd geschreven. Met deze symphonie werd het weer zeer goed bezochte concert van het N.K.O. be sloten Herhalingen, met geringe wijzigin gen van het programma vinden plaats zaterdag te Amsterdam en maandag in Den Haag. meisje, dat aan haar ja-woord de voorwaarde verbindt, dat de arme minnaar naar de feestpantoffels van niemand minder dan de Tsari na als bruidsgeschenk zal aanbie den. Met behulp van de duivel, waarmee 's minnaars moeder op goede voet staat, gelukt het hem het vereiste schoeisel te bemachti gen. Maar voor het zover is. is er natuurlijk nog wel het een en an der gepasseerd, zoals dat ln een rechtgeaarde opera behoort. Tijdens de VARA-matinee werd dit werk van Tsjaikowski in con- certvorm uitgevoerd, zodat we de gelegenheid hadden om te horen, welke fantastische mooie en mees tal lichtvoetige muziek (zowel vo caal als instrumentaal) deze grote Rus bij „Tsjerewitsjki" heeft ge schreven. En dat is natuurlijk al heel wat. Wat er zich precies ln dit vrolijke werk afspeelde, daarvoor moesten wij ons behelpen met de al te beknopte synopsis, die in het programma was opgenomen. Het Russisch zal voor de meesten wel abacadabra zijn geweest. Maar goed, de muziek is mooi, afwisselend en boeiend. Boeiend genoeg om naar een echte voor stelling te verlangen. De medewerkers aan deze uitvoe ring waren zonder uitzondering van hoog gehalte. Of dat nu de buitenlanders of de krachten van eigen bodem betrof. Van de eersten noem ik de Britse tenor Anthony Rolfe-Johnson, De Hon gaarse mezzo-sopraan Ibolya Sar- vari, de Poolse bariton Andrea Snarski en de Roemeense sopraan Horiana Branlsteanv. Maar ook de Nederlanders: Nico Boer, tenor, John Bröcheler, bariton, en Martin Bressèr. bas, gaven prachtige zang te beluisteren. Voeg daarbij het Groot Omroepkoor ingestudeerd door Meindert Boekei en het Ra dio Filharmonische Orkest dan hebben we het voortreffelijke ap paraat compleet. Dajt dirigent Hans Vonk onder zijn niet alleen zeer bekwame, maar ook inspire rende leiding had. Ik vond het (zeer grote) orkest soms ietwat te luidruchtig, maar dit bezwaar zou natuurlijk bijeen voor de or kestbak noodzakelijke kleine be zetting grotendeels zijn weggeval len. Ik vraag me altijd alleen af, waarom men zichzelf deze beper king in de concertzaal niet oplegt. Dit zou de verhoudingen ten goede komen. door Jac. Korb AMSTERDAM In de serie „Het Romantisch vioolconcert" was vrijdagavond het Concert in ,.D" aan de beurt, dat Johannes Brahms in 1878 schreef Een van de grootste violisten uit die dagen Joachim twijfelde eraan, of het werk uitvoerbaar was. dit niet tegenstaande het feit, dat hijzelf aan de totstandkoming ervan had meegewerkt. Anderen noemden het Concert smalend „een concert tégen (in plaats van vóór) de viool". Herman Krebbers, die deze avond de solopartij speelde, stond dus zeker niet voor een gemakkelijke opgave om dit prachtige, maar o zo moeilijke werk te vertolken. Ik kon merken, dat hijzelf zich, voor hij zijn eerste noten speelde, van de zwaarte van deze opgave be wust was. De losheid en de zwier, waarmede hij in andere werken de solopartij pleegt in te zetten, had plaatsgemaakt voor overmatige gespannenheid. Maar al spoedig merkte zijn publiek en ook hijzelf, dat daarvoor geen enkele reden was. Krebbers kan dit werk aan. Ik zou haast zeggen: met gemak Deze meesterviolist beschikt over alle technische en artistieke kwali teiten om dit Brahmsconcert te vertolken. Zijn spel was glaszui- ver, fraai van klank, boeiend van nuancering en logisch van op bouw. En zelfs toen hij in de finale een malheur(tje) met zijn viool kreeg, zag hij kans om (nadat hij zijn instrument voor dat van de concertmeester had geruild) zon der blikken of blozen of verlies van concentratie deze finale tot een goed einde te brengen. Een formi dabele prestatie! Het Brabants Orkest onder leiding van Hein Jordans zorgde voor een ritmisch en metrisch goed sluiten de begeleiding, maar het kon aan de lenigheid en genuanceerdheid van Krebbers' spel niet tippen. Al les klonk vrij star en onbewogen. Ditzelfde euvel heb ik trouwens ook voor de pauze in Joh. Car. Bach's Sinfonia in Bes en in de Vijfde sympfonie van Schubert ge signaleerd. Er is Jordans (terecht) alles aan gelegen, dat zijn orkest scherp reageert op zijn slag Iedere ritme, maar ook elke vertraging of versnelling komt er prompt uit. Maar de nuancering, de welving van een thema op een motief, is iets waarvoor deze dirigent naar verhouding minder aandacht heeft Gevolg: alles klinkt gedrild, „militairement" en dus weinig boeiend. niettegenstaande de technische vaardigheid van diri gent en orkest door Adr. Hager De Sint is weer in het land. Zaterdag kwam hij niet alleen, zoals de televi siekijkers zagen, in Scheveningen aan maar ook in Amsterdam. Daar reikte hij bij die gelegenheid medail les uit aan zwemsters die zich de afgelopen zomer op de Olympische spelen hebben onderscheiden. Rechts op de foto Enith Brigitta, die in Montreal zilver en brons behaalde en in het midden Marijke Ruiter, die tijdens de Olympische spelen voor gehandicapten zeven gouden medail les won. Inzet: Zwarte Piet en burge meester Samkalden van Amsterdam stellen hier de Sint voor aan een jeugdige bewonderaarster. DEN HAAG Binnen het kader van een recensie komt een „voorstel van orde" niet dagelijks voor. doch een goede zaak lijkt ermee gebouwd. De pauze bij de concerten in de Nieuwe Kerk veroorzaakt gedrang, omdat men via de smalle trappen tegelijk naar beneden wil. Zou het niet zinvol zijn aan de leden van het Residentie Orkest en vooral aan instrumenten voorrang te verlenen? Een ongemak voor het publiek is de niet aanwezige mogelijkheid van plaatsbespreken. Zaterdagavond stond men reeds een uur voor de aanvang van het concert op het Spui. strak in winterse temperaturen een onprettige zaak Vanaf mijn „nieuwe" plaats leek de tocht goed deels verholpen, doch het is mogelijk dat meer naar achter de wind nog vrije toegang had. Het zou prettig zijn om in een recen sie over een concert in Den Haag nu eens niet te schrijven over akous- tische problemen. Maar ook zaterda gavond werd men daarmee tijdens het derde programma (vanuit We bern) nadrukkelijk geconfronteerd. Ferdinand Leitner spreekt tijdens een Haydn-concert op 12 januari in de Nieuwe Kerk over ..het probleem akoustiek" en dat belooft een inte ressante avond te worden. Het heeft misschien toch wel zin voor die tijd te overwegen of een orkestopstelling in het midden van de kerk een betere oplossing kan bieden dan onder het „nog te plaatsen" orgel kers van één enkel serieConcert vijf gulden neer te leggen, doch boven dien is het tijdens het concert een moeilijk hanteerbare leidraad. Uit gevoerd werden composities uit 1908 en 1909, resp. Passacaglia Opus I en Sechs Stücke für Orchester Opus 6 In het hoofdstuk gewijd aan de periode 1883-1914 worden deze werken nauwelijks genoemd. Aan de Kindertotenlleder van Mahler zijn twaalf hele regels gewijd. Op pagina 54 kan men dan nog lezen dat dit vocale werk van Mahler door Webern in 1932 werd gecombineerd met een Mozart symfonie en dat was ook zaterdag het geval, namelijk de J upiter-symfonie. Het concert werd geleid door Gerd Albrecht die ook het vierde en laatste concert van deze serie aan staande zaterdag zal dirigeren. Hij had het geheel goed in de hand. veel meer valt er in deze akoestiek eigen lijk niet te zeggen. In de Passacaglia bijvoorbeeld hoorde ik de blazers exact, op datzelfde moment speel den de violen Pizzicata en hoewel zij weinige meters van mij af zaten vie len zij nauwelijks te beluisteren. Het solo-trekje van Willem Noske leek van ver te komen, een hobo-partij in de loop van het concert kwam er glashelder uit. Ruud van der Meer zong de Kinder- totenlieder en hij bevestigde het vermoeden, dat ook vocalisten het moeilijk hebben in deze ruimte. Het nadrukkelijke applaus kwam hem echter ten volle toe. Boekje Het is de vraag of het uitgeven van een boekje over Webern dat tevens moet dienen als programmablad een gelukkige gedachte was. Niet alleen verplicht men ook de bezoe- Joor hans de Jong Koudegolfje nadert weerrapporten ;urop ït n Deo on hl i 192' t 1943 Ie n hei erdtt Jeder ;rp tt ïegli' jan veen. t hui- Het is tot nu toe erg meege vallen met het gure weer waarvan in de voorlaatste af levering van deze rubriek werd gesproken. Vrijdaga vond leek het erop dat dit weertype weldra over ons zou komen. Maar uit gegevens van zaterdagnacht om vier uur werd duidelijk dat het zo'n vaart niet zou lopen. Het hogedrukgebied boven de Britse eilanden had eer. sterkere greep op het weerge- beuren in het Noordzeege bied dan aanvankelijk was aangenomen. In de hogere ni veaus trok een uitloper lang zaam van het noorden uit over Nederland- De actiefste bestanddelen van een stormdepressie bij de Noord kaap (978 millibar) waren daardoor gedwongen over .8candinavië naar het noord oosten uit te wijken In ons land bleef de lucht stagneren, waardoor er geen sprake kon zijn van een zware wind. Het weer gedroeg zich hier zeer rustig waarbij het in koude uit Scandinavië af komstige lucht in het zuid oosten van Nederland flink gevroren heeft, plaatselijk zelfs matig in de nacht van zaterdag op zondag. De vlieg basis Volkel rapporteerde zondagmorgen min vijf gra den in een belangrijk mlstveld. Sinds zaterdagmor gen is het aan de Noorse westkust weer onrustig ge worden Om tien uur meldde het lichtschip Swinöy als eerste station een wes terstorm van kracht negen. Zondagmiddag was het aan de Noorse westkust nog roeri ger geworden met in Orland niet ver van Trondheim win- duitschieters van tien tot elf Beaufort. Verscheidene stati ons in Noorwegen en Zweden rapporteerden hagel- en sneeuwbuien. Vandaag komen er vanuit het noorden weer opklarin gen over Nederland. Een eerste koufront passeert onze contreien, maar dit gebeuren zal weinig atmosferische opschudding teweegbrengen. Ook de lucht in de noordwes telijke stroming achter het front is niet erg koud. en er zijn maxima van acht tot ne gen graden in mogelijk Maar er volgt nog een tweede koufront. Daarachter doen zich hagel- en sneeuw buien voor en is de tempera tuur wezenlijk lager, vooral ook in de hogere niveaus. Het warme Noordzeewater tem pert uiteraard de luchtstro ming die over Nederland zal stromen maar gedurende de heldere nachten moet toch in het binnenland op verschei dene plaatsen lichte vorst worden verwacht. Nu het hogedrukgebied ten westen van Ierland stand houdt en de luchtdruk in Scandinavië en Duitsland steeds verder daalt, heeft de wind boven de Noordzee de neiging flink aan te wakke ren Tijdens buien zijn wind- uitschieters tot zeven a acht Beaufort mogelijk (hard tot stormachtig* en op het ooste lijk deel zijn volle stormsto- ten later zelfs niet on denkbaar Overal op IJsland vroor het gisteren midden op de dag een tot twee graden Celsius bij barometerstanden van 1035 millibar Op de Far Oer was het twee graden Celsius bij noordwesten wind De po laire koudegolf wordt gesti muleerd door een 1040 milli bar sterk hogedrukgebied bo ven Rusland Het eilandje Jan Mayen. halverweg tussen Groenland en Noord- Noorwegen. zat op de eerste rang bij die kou-inval Vrij dagmiddag was het daar nog plus zeven graden geweest, zaterdagmiddag om dezelfde tijd min vijf. zondagmiddag min negen graden en dat bij een gierende noordenwind met stoten van negen Beau fort en stuifsneeuw De Lon- dense computers verwachten tot half december minder stormachtige winden dan normaal over het noordwes telijk deel van de Britse ei landen. elders zal het wat dat betreft normaal zijn. Het weer zal over het algemee on standvastig blijven, echter wel met de mogelijkheid van eèn of twee kouperioden, hoofdzakelijk tn de eerste de- cemberhelft. Vergelijkingsja- ren wat algemene circulatie betreft zijn 1882. 1910 en 1960. In de afgelopen vier we ken was het zeewater te koud van Straat Davis tot het Ibe risch Schiereiland met koude pool op vijf graden noord. 35 graden west. dat is ten zuiden van het weerschip Charley. De warmtepool van de oce aan lag op veertig graden noord. 55 west. dat is op achthonderd kilometer ten zuidoosten van Halifax Hoogwater dinsdag 23 november Vlissingen 2 31 14 53. Haringvlietsluizen 249 1508. Rol trrdam 4 45-16 55. Scheveningen 3 49-16 05 IJ muiden 4 22-16 38. Den Helder 8 51-21 14. Har lingrn 10 55 23 18. Delfzijl 0 35-12 56 Weerrapporten van gisteravond 19 uur. maxi mum-temperaturen van gisteren en neerslag 7-19 uur Amsterdam geh bew 6 0 De Bilt mtregea 6 0.1 Deelen geh bew 5 0.1 Eelde mtregea 7 0,1 Eindhoven geh bew 6 0 Den Helder regen 9 0.1 Luchth Rtd geh bew 8 0 Twente mt regen 6 0.1 VUsttngen mtregea 7 0.1 Zd. Limburg 1 bew 0 Aberdeen 10 0.1 Athene 1 bew 20 0 Barcelona onbew II 0 Berlijn zw bew 4 0 Bordeaux onbew S 0 Brussel mist 3 0 Frankfort onbew 4 e Oentve geh bew. 4 0 Helsinki zw. bew. 4 0.2 Innsbruck geh bew. 4 0 Lissabon onbew 12 0 Locamo 1 bew 10 0 Londen geh bew 8 0 Luxemburg onbew 3 0 Madrid onbew 0 Malaga onbew 10 0 Mallorca 1 bew 13 0 Munchea sneeuw 1 0.1 Nice geh bew 13 a Oslo onbew 8 0 Parijs h bew 0 Rome onweer 13 10 Split regen 14 2 Stockholm half bew 6 0.3 Wenen geh bew. 4 0.4 Zurich geh bew 2 0 Casa Blanca zw bew 20 0 Istanboel geh bew 16 2 Las Palmas zw bew 23 0 New York 1 bew Tel-Aviv 1 bew 0 Tunia h bew IS 0 UTRECHT De kaderleden van de bij het NVV aangesloten Algemene Nederlandse Grafische Bond hebben zich zaterdag in Utrecht achter de hoofdlijnen van de FNV- arbeidsvoorwaardennota voor 1977 gesteld. Ze droegen de bondsleiding echter wel op in de vergadering van de FNV-federatieraad (vandaag) over te brengen dat zij niets voelen voor een prijscompensatie op basis van een zogenaamd gezuiverd in dexcijfer In afwijking van het FNV-plan wil len de grafici wel degelijk BTW en belastingverhogingen gecompen seerd krijgen. Deze opvatting werd vastgelegd in een motie waarin ook wordt aangedrongen op volledige prijscompensatie over 1976 en her stel van de onderhandelingsvrijheid per 1 januari aanstaande. door Willem-Jan Martin AMSTERDAM Een concert, waarbij de gehele zaal van meet af aan boven op de stoel staat mee te swingen. Kom daar tegenwoordig eens om. Zaterdagavond ln de Eden- hal was zulks echter moeiteloos voor elkaar, de aanleiding: een optreden van het ook in deze streken ruim schoots bekende fenomeen Rod Stewart. Een gaaf concert, dat de aanvanke lijke scepsis als sneeuw voor de zon deed verdwijnen. Scepsis, vanwege het feit dat Rod Stewart op de plaat zijn oorspronkelijke, kwajongen sachtige brutaliteit reeds lang had ingeruild voor een vrij risicoloos soort moolzingerij. Aarzeling ook. omdat mèt deze koerswijziging de weliswaar knap houterige, maar niettemin steeds verkwikkend ope rerende begeleidingsgroep The Fa- ces aan de dijk was gezet ten gunste van een stel meest Amerikaanse jongelui dat. zoals Stewart verklaar de. zijn ideeën wat soepeler zou kun nen uitvoeren, zodat al met al ge vreesd mocht worden dat we regel recht afstevenden op een avondje glad „entertainment". Echter, niets van dit alles. Integen deel. wat afgelopen zaterdag ln de Edenhal plaatsgreep, had alles te maken met de ouderwetse betonnen herrie, de energiek voortpompende rock-and-roll, zoals alleen Stewart die kan produceren. De nieuwe be geleiders haalden daarbij ook flink uit, aarzelend nog in de vorm van een voorzichtige bassolo van Phi! Chen (This Ol' Heart Of Mine), maar allengs „verwoestender" door met name het hogeschool-houthakken van slagwerker Carmine Appice en de snijdende, vaak twee,,stemmig" verzorgde gitaarlijnen. Anderzijds had men niet de geringste moeite met de (spaarzame) rustpunten, kwamen ook de langzame ballade achtige stukken (Tonight's The Night, 1 Don't Want To Talk About It. Sailing) er meer dan voortreffe lijk uit. Al met ai bleek Rod Stewart dus nog wel degelijk te kunnen vlammen en men mag slechts hopen dat dit in het vervolg niet slechts tot het concertpodium beperkt zal blijven. In het voorprogramma tenslotte, fi gureerde de betrekkelijk nieuwe for matie Liverpool Express met een mengeling van eigen werk (hitpara de-hard rock. nu en dan melodieus gemaakt vla mellotron-achtige za ken) en perfecte vertolkingen van muziek van derden (David Bowie's Space Oddity. Back In The U8SR van The Beatles plus de Chicago-hit You Are My Love). Een gezellige club, het betere single-werk naar mijn smaak. Simpkins ..Hoe spel je drijfzand?"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 7