Hans Smulders laat zich imponeren door kale bomen Uw probleem ook het onze J Kinderfeest met actie Zomaar een oude vrouw Achter hun levenskracht zit een filosofie" UW MOEDER WAS WEER ERG IN DE WAR VANDAAG Rob Geraerds halve eeuw acteur en schrijver MAANDAG 22 NOVEMBER 1976 BINNENLAND TROUW/KWARTET door Fred Lammers RHENEN „De ene boom ls de andere niet. Eigenlijk is het met bomen net zo als met men sen, er ls er niet één hetzelfde." Hans Smulders in Rhenen kan het weten als hij dit zegt, want hij mag zich langzamerhand bomenexpert noemen. Sinds 1970 houdt hij zich intensief bezig met het tekenen van bo men. en dat hij daarin bijzon der bedreven is kan iedereen tot eind Januari zien in het streekmuseum aan de Molen straat in Rhenen, waar tiental len van zijn werkstukken te kijk hangen. Het zijn niet zo maar bomen, die Hans Smul ders (40) tekent, ze moeten wel aan bepaalde eisen voldoen. De belangrijkste voorwaarde is dat ze een historie hebben. „Duizendjarige eiken en linden hebben zijn voorkeur, al geeft Hans Smulders toe dat men in de volksmond het woord „dui zend" lichtvaardig hanteert. Het begon In 1965 In Achterberg, een buurtschap bij Rhenen. Hans zou gaan trouwen en was op zoek naar een huis, toen hij hoorde dat er op het erf van de boerenfamilie Arlssen een pas opgeknapte noodwoning te huur stond. HIJ ging erop af en de zaak was snel gefikst. Op het terrein van boer Arlssen stond nog Iets an ders: een oude boom, bekend als „de duizendjarige linde van Achter berg". „Het was Juist In de tijd dat boomchirurg Jöm Copljn er bij werd gehaald om te onderzoeken of die linde, die er niet al te florissant bij stond nog te redden was. Ik raakte met hem aan de praat en toen hij hoorde dat tekenen mijn grote hob by ls en hij wat werkstukken van me had gezien vroeg Jöm, (nu een van mijn beste vrienden) of Ik die oude linde voor hem wilde tekenen. Over het resultaat was hij erg tevreden. Daarna gebeurde er een poosje niets, totdat wij elkaar In 1970 weer ont- moet ten en ik het verzoek kreeg de eeuwenoude acacia op de bin nenplaats van kasteel Doorwerth te tekenen. Sindsdien ben ik aan de lopende band bomen blijven teke nen. soms in opdracht van Copljn zijn hele kantoor ln Groenekan hangt vol met mijn werk maar ook zo maar, omdat ik er zelf aardigheid ln heb". Zolang Hans 8mulders tekent, heeft hU zich ook met bomen bezig ge houden. Eerst waren het vooral knotwilgen en berken, knotwilgen omdat ze zo grillig van vorm zijn en berken van wege de kleur. Ik herinner me nog goed dat lk ln Haarlem op de mulo ln 1953 een grote tekening heb ge maakt over de watersnoodramp in Zeeland. Een krantefoto Inspireerde me. Op die foto stond een boerderij, waarvan alleen het dak boven de watermassa uitstak, en ook een gp knakte boom. Met name die boom sprak tot mijn verbeelding." HANS SMULDERS: Ajie stond model voor Sjimmie. Tekenen ls altijd een hobby voor Hans Smulders gebleven. In het da gelijks leven werkt hij bij de huis houdelijke dienst op een landbouw- technlsch Instituut in Wagenlngen. „Zelfs als Je een heel goede tekenaar bent ls het moeilijk Je hoofd financi eel boven water te houden. Dat ik goed teken heb lk nooit van mezelf gezegd. Er is veel waardering voor mijn werk, maar eigenlijk twijfel ik er zelf nog aan. Zoals lk het nu doe hoef ik van dat tekenen niet te be staan, al loopt het als een rode draad door mijn leven. Het is een van de belangrijkste manieren waarop lk me kan afreageren. Je hoort tegen woordig steeds meer over mensen die met hun dagelijkse werk niet zo gelukkig zijn, elke morgen met te genzin de deur uit gaan. alleen maar werken omdat ze geld moeten ver dienen. Juist dan is het belangrijk daar een tegenhanger voor te heb ben. Niet ledereen kan gaan tekenen, maar er zijn nog zoveel andere nutti ge zaken. Als het maar iets anders ls dan elke avond bij de beeldbuis zitten." Strips Vroeger tekende Hans Smulders ook strips. „Daarmee begon ik als Jongen van een Jaar of tien. Ik heb thuis nog een paar schriften vol met avonturen van het negerjongetje AJle en zijn vriendje Asje. Asje Mulles, geba seerd op de manier waarop ik als kleuter mijn naam uitsprak. Ajie was de naam die mijn vader. die. evenals ik officieel Henri heette, als' kind aan zichzelf gaf. Ik heb met die strip verder nooit Iets gedaan, al ls Ajie later een eigen leven gaan lel den. HIJ heeft model gestaan voor SJlmmle, het negerjongetje, dat zo bekend ls geworden door SJors van de Rebellenclub. Dat weet lk zo ze ker. omdat lk een van mijn schriften met striptekeningen in 1953 meenam toen ik ging solliciteren bij de Spaar- nestad in Haarlem. Ik maakte die dag ook kennis met Frans Piët, de grote man achter de strips daar. Hij was erg enthousiast over mijn schrift. Ik hoor hem nog uitroepen: „Dat ls voor het eerst dat lk iemand tegenkom die strips tekent naar el- gen ideeën. „Enige tijd later lk was Inmiddels bij de Spaarnestad vertrokken om dat het werk er niet aan mijn ver wachtingen beantwoordde kwam ln het SJors-verhaal het negerjonge tje SJlmmle ten tonele, waarin ik duidelijk mijn Ajie herkende. Frans Piët heeft onlangs ln een interview gezegd dat hij ln 1953 Ineens op het idee kwam SJlmmle in te voeren ln zijn bekende strip. Toen wist lk ze ker dat Sjimmie mijn bedenksel was. Ik heb het Frans Piët niet kwalijk genomen, want ik deed toch niets met mijn stripfiguren. Nadien heb lk nog wel eens strips getekend voor eigen plezier, maar niet meer over AJle het negerjongetje. Daar was de lol voor mij al. In de plaats daarvan kwam een Chineesje. Dat was weer Iets geheel nieuws. Ik heb altijd nieu we dingen willen doen. In veel men sen leeft geloof lk de drang te doen wat nog niet heeft plaatsgevonden, hoe betrekkelijk dat ook is." Dat is ook een van de redenen waar om Hans Smulders nu bomen te kent. Er zijn weinig collega's die zich daarin hebben gespecialiseerd. Vooral kale bomen komen op de tekeningen van Hans voor. Historie Als lk hem vraag wat hem nu zo aantrekt in die bomen zegt hij: „Het historische aspect boeit me, de ge schiedenis die zich rondom bomen heeft afgespeeld, daarover kan lk urenlang fantaseren. Dat bijvoor beeld de linde die lk ln Nuenen tekende vijftig meter van het ge boortehuls van Vincent van Gogh vandaan staat en bij de „Kroeze- of heilige boom" in Tubbergen vroeger alle begrafenisstoeten even stil hiel den om de overledene symbolisch voor het laatst te confronteren met de schoonheid van het leven, zijn zaken die diepe indruk op me ma ken. Maar wat me vooral treft in bomen ls hun levenskracht. Een lin de speelt het klaar met zijn wortels een afstand van 500 meter te over bruggen om een mestvaalt te berei ken waar levenssappen aanwezig zijn, of een waterleidingbuis op te zoeken en daarin over een lengte van zestig meter door te dringen, iets dat soms Jarenlang kan voort duren. Bomen kunnen er op een gegeven 'ogenblik vreselijk uitzien maar er toch weer bovenop komen. Die gedachte kun je doortrekken op de mens. Iedereen krijgt slagen in het leven. Probeer daar overheen te komen ls de filosofie die je uit die oude bomen kunt halen". Molens Een heel andere bezigheid van Hans Smulders ls zijn functie als vrijwillig molenaar ln Rhenen en Veenendaal. Als zodanig houdt hij zich in zijn vrije tijd bezig met het opleiden van mensen die zich willen verdiepen in deze markante bouwwerken. „Bij die molens is het ook weer de band met het verleden die me aantrekt.. Tegenwoordig zijn er wel mensen die zeggen: ruim al die molens die zoveel geld kosten maar op en plaats er een paar van ln het open luchtmuseum ln Arnhem. Daarmee ben ik het volledig oneens. Als je de molens zou laten verdwijnen, zou dat een verarming van het landschap zijn. Een molen ls meer dan een werktuig. Je kunt een mo len niet vergelijken met een machi ne die Je op de schroothoop gooit als die zijn taak heeft volbracht". Wel vindt Hans Smulders het belangrijk dat een molen als het enigszins mo gelijk ls ook kan functioneren. Kin derziektes waar Je mee krijgt te ma ken (zoals dit jaar een Veenendaalse bakker pijnlijk ondervond toen in het speciale molenaars-tarwebrood dat hij zijn, cliënten aanbood gruis afkomstig van de molensteen zat) moet Je dan maar op de koop toe nemen, vindt Hans. Op mijn vraag of hij gezien zijn moleninteresse ook molens tekent reageert Hans Smul ders: „Nee. ook al weer omdat zove- len dat doen. Ik heb een uitzonde ring gemaakt voor de Doesburger molen in Ede, waar ik mijn oplei ding heb gehad". IAAN Er werd ergens een schilderijententoonstelling geo pend. Bij zo'n gelegenheid zijn natuurlijk alle ogen gericht op de schilder en zijn werk. Ik had hem slechts een paar keer ontmoet, maar omdat hij eigenlijk meer schrijver dan schilder is, kende ik hem uit zijn boeken vrij goed. Eigenlijk houd ik niet van zo'n openingsce remonie in aanwezigheid van hoogwaardigheidsbekle ders en mensen die graag door journalisten worden gezien. Het is me allemaal wat te opgeklopt. Dat ik toch ging, kwam voort uit sympathie voor de schilder/acteur; het leek met prettig hem weer eens te ontmoeten. Toen ik nog maar nauwelijks ter plekke was, zag ik héér. Het kon niet missen, zij was de moeder van de man om wie alles draaide. Ze had dezelfde eigenwijze neus, die een beetje waarschuwend in het gezicht stond, zo van: pas op, ik heb meer in huis dan alleen de warme uitstraling van mijn ogen. Ze liep niet zo best en werd al gauw in een gemake- lijke stoel gezet, met een bankje extra voor onder haar benen, waarvan er een in zwachtels zat. Aan belangstelling had ze geen gebrek. Men droeg een sapje voor haar aan en verschillende gasten maakten een praatje met haar. De oude vrouw intrigeerde me, meer eigenlijk dan iemand of iets op de tentoonstel ling. Op een geheimzinnige manier werd ik naar haar toegedreven. „Hoe voelt het," vroeg ik, „moeder te zijn van een man met zoveel talenten?" „Dat voelt rijk. Maar hij is zo bescheiden. Te bescheiden. Ik ben trots op hem hoor, maar verder ook gewoon blij, want hij is altijd een geweldige zoon voor me geweest. Laatst wilde ik daar eens wat over zeggen, maar ik kreeg geen kans. Hij wimpelde alles weg. Weet je wat ik toen deed? Ik heb hem een brief geschreven, een heel lange brief. Nou ja, dat is misschien vreemd als je elkaar regelmatig ziet hè? Ik deed het toch. Een moeder moet zich eens kunnen uiten over en tegen een zoon." Toen ik naar haar gewonde been informeerde, ontstond er een lichte door Mink van Rijsdijk terughoudendheid. Het spontane contact tussen ons I was ineens verbroken. Ze knikte met het hoofd, waardoor het leek of haar neus als een slagboom fungeerde. Tot hier toe en niet verder. Ik raakte in verlegenheid, ik had niet onbescheiden willen zijn. Plotseling ging de slagboom weer omhoog, ze gniffel de: „Nou ja eh ik ben gevallen. Met mijn brommertje. Dat is erg vervelend, want iedereen schreeuwt nu moord en brand dat ik niet jneer brommen mag. Onzinnig, want wat moet een vrouw van 79 jaar zonder vervoer? Fietsen is veel vermoei ender en te voet kom je nergens. Ach weet je, ik laat ze maar praten. Als straks mijn been weer betèr is, snap je 't? Zo is het, dan stap ik weer vrolijk Op mijn brommertje." Een loodzwaar gevoel van jaloezie besprong me. Ik was jaloers omdat mijn kennisizo'n moeder had. De tentoonstelling gunde ik hem van harte en de faam, die hij terecht als schrijver heeft, niet minder. Natuurlijk misgunde ik hem zijn moeder niet wezenlijk, maar ik miste de mijne zo gruwelijk. „Wie ben jij eigenlijk?" vroeg ze. „Wie ik ben is niet zo interessant, wat ik ben wel. Ik ben jaloers. Ja echt jaloers op uw zoon. Om u. Dat hij zo'n moeder heeft." Toen vertelde ik haar van mijn moeder. Hoe ze eens was, vitaal, vol kracht en hoe ze nu io, uitgeput, invalide en verdrietig. Op dat moment waren er alleen ogen, warme lieve ogen, was er een hand op mijn arm en een stem die zei: „Kind, wat een kruis, ook voor jou." Hoe is toch het misverstand in de wereld gekomen dat mensen slechte troosters zijn? Hier zat ik naast een oude vrouw, die ik niet kende en hoe eenvoudig, maar wezenlijk bewees ze dat troos ten wel mogelijk is. Zelfs in het geroezemoes van een tentoonstelling kom je soms zomaar een mens tegen, die er even voor je is. Na die middag tussen de schilderijen van haar zoon heb ik haar nooit meer gèzien. In mijn gedachten is ze er vaak geweest. Ik hoop dat ze weer op haar brommertje rijdt. loo door Annemarie Lücker De laatste jaren is de traditio nele klnder-verj aars-partij uitgegroeid van met twee vriendjes naar de film en blij ven eten tot een manifestatie waaraan ongeveerde hele klas meedoet en waar die hele klas ook nog eens geamuseerd wordt door de arme ouders van de jarige. Het is geen gemakke lijke opgave om ieder jaar iets nieuws te bedenken en origi neel te zijn zonder dat het in de papleren loopt. Naar de film gaan, taart voor twintig kinde ren, wat drinken, het is geen kwestie van kwartjes maar van tientallen guldens. Voor klein behuisden is het vrijwel onmogelijk een dergelijke gro te groep in huis te halen. Toch zijn er met een beetje fantasie en geduld leuke on derwerpen te bedenken waar aan de kinderen zelf moeten meewerken. Probeer het plan, als het even kan, gehiem te houden, dat maakt het alleen maar spannender. BINNENSHUIS: k Zijn er bijvoorbeeld twaalf VRAAG: Weet iemand misschien waar men ergens het aardige boekje van mevr. Hupkes-Beukema: Vrey- heyt-Bleyheit kan kopen? Het is dus niet de bedoeling dit boekje toe te zenden aan de vragenstelster. maar wel het adres van de uitgever. ANTWOORD: WIJ hebben overal ge vraagd. maar het enige resultaat was: Als u het weet. zeg het ons dan ook. Het gaat hier om een aantal krulssteekpatronen van Oudhol landse spreekwoorden met de daar bij passende figuren, als silhouetten uitgevoerd. Wij kennen deze „plaat jes" als alleraardigste cadeautjes voor Nederlandse kennissen in Ca nada of Amerika. VRAAG: Wat doe lk met de mispels aan de bomen in mijn tuin? Moet ik ze plukken of laten vallen? Zijn er recepten? Wat betekent: rot als een mispel? ANTWOORD: Hopelijk komt dit antwoord in de krant voor u nog niet te laat: Oogsten, als de vruchten er gerimpeld uit gaan zien en vaal. Ze zijn dan goed rijp. De volksmond noemt dat rot. maar een mispel ls pas goed rijp als de Inhoud geheel in dit stadium is. De mispel is een ouderwetse vrucht, die men zelden ziet en die men zou kunnen vergelij- ken met de overigens veel zoetere vijg. met de Kaki en met de Indone sische Sawoe. Deze vergelijking slaat echter slechts op het feit dat de vrucht pas lekker ls als de inhoud naar buiten begint te komen. De bereiding van Jam is volgens men- .sen die er veel van weten maar er niet dol op zijn. het algemeen Jamre cept uit het kookboek, maar er moet wel een heleboel citroen rasp of sap) bij te pas komen, voor het iets lek- - kers is. Probeer eens een KG jam te maken en als dat geen succes wordt (Suiker is ook een kostbare zaak het gas!) laat dan de vruchten maar hangen voor de vogeltjes. Herhaling van de vraag: Wat kunnen we doen voor de dappe re Ierse vrouwen? antwoord: a) directe sympathiebe tuigingen in de vorm van briefkaar ten. Op adreszijde briefkaart naam. adres plus adhesie met actie vrou wen voor vrede schrijven. Zenden aan: Hulp Noord-Ierland, Nieuwe Gracht 27 te Utrecht. Deze brief kaarten worden aan elkaar geniet en als slingers in de protestoptochten van de vrouwen meegedragen. b) hulp op korte termijn door het storten van een financiële bijdrage op giro 4551 t av. Stichting Hulp Noord-Ierland te Utrecht met om schrijving Vrouwen voor vrede. c) op langere termijn deelnemen aan ontmoetingsprogramma's in Neder land. Hierbij gaat het om het ont vangen van kinderen hier, ook het ontvangen van de vrouwen hier als dat georganiseerd kan worden en dat de Nederlandse vrouwen daar dan ook een werkzaam aandeel ln hebben. Wie graag ingelicht wil worden en informatie over deze mededeling wil ontvangen kan dat in Utrecht aan vragen, maar bedenke wel dat voor porto alleen al 80 cent gerekend wordt. Het kan alleen maar aange vraagd worden via een brief, waarin minstens 1,50 aan postzegels is in gesloten. Vraag: Ik zou graag dat grappige vers willen hebben over de namen van de bljbelboeken(met enige voor beelden) Antwoord: Aan vele lezers hebben we in de loop der Jaren een afschrift gezonden van het vers. waarin alle namen voorkomen. Dit vers werd vroeger op de Christelijke scholen en op de catechisaties opgezegd als een hulpmiddel bij het memoreren van de namen van de bijbelboeken. (Dat moet dus wel heel oud zijn.) Het ls helemaal niet grappig be doeld. al komen er zinswendingen ln voor. die niet van deze tijd zijn. Wij zullen niet verder naar het door u bedoelde gedicht zoeken. Contact met een eenzame: Enige we ken geleden vroegen we uw aan dacht voor een eenzame bij u in de buurt. Hierop kwamen verschillen de reacties, o.a. van een gehandicap te dame. die hoewel zelf constant alleen de hele dag en vaak 's avonds, telefoneert of zelf gebeld wordt door mensen, die voelen begeleiding no dig te hebben. Graag willen wij aan onze abonnees ln of om Den Haag het telloonnummer doorgeven. Vraag: Een nichtje was ln Frankrijk geweest en vol lof over de Franse kazen: Zoiets hebben we in Holland niet. zei ze. Dat is allemaal het zelfde. Helaas kon lk alleen maar zeggen, dat ze ongelijk heeft, maar' daar bleef het ook bij, want lk weet te weinig van Hollandsche kazen af. Antwoord: Inderdaad zijn er een he leboel mensen die niet veel meer weten dan Oud of Jong. Maar dat heeft niets te maken met de soort. Het Nederlands Zuivelbureau te Rijswijk ls al Jarenlang bezig de Nederlandse kazen meer bekend heid te geven. In het buitenland (Frau Antje met haar blonde vlech ten is ln Duitsland overal bekend) maar ook ln Nederland, o.a. door de menu's van de week, die men overal ln de pers tegenkomt en waar altijd iets van zuivel in wordt verwerkt, maar ook door de Zuivelkeukens, die na het geweldige succes te Leidschendam, ook elders in het land heel veel cursisten trekken, be halve huisvrouwen, alleen of ln ver enigingsverband, alleenstaande mannen, studenten ook kinderen (als opluistering van een verjaardag: samen Iets echt koken en feestelijk opeten). Het prachtige nieuwe Kookboek: Kok rond de klok een fijn St Nicolaasboek overigens Het is al zuivel en kaas wat u er ln zal tegenkomen. Wat nu die kaas zelf betreft: Naast de toch wel alom bekende harde soorten: Goudse, Edammer, Leidse en Friese kaas. in alle stadia tussen jong en belegen, zijn er diverse zachte soorten Blue fort. pikant en blauwgeaderd - Kemhem, roomkaas met een bizon- dere smaak, Mon Chou. een zachtzu- rlge roomkaas, gemakkelijk om te spuiten en de jongste van al deze soorten: Subenhara, een zachte des sertkaas met tuinkruiden en een vleugje knoflook (het zwartje kors tje zit er alleen voor het mooi op). Dan verkoopt men hier en daar gel ten- en schapenkaas en natuurlijk kwark. Er zullen nog meer soorten te noemen zijn, maar met deze Neder landse kazen op tafel hoeft niemand naar een buitenlands produkt te verlangen. VRAAG: Er is een museum over jacht en wild. Weet u waar dat is? Als het alleen maar gaat over bees ten doodschieten, hoeft het niet. Antwoord: U heeft groot gelijk: kinderen, vorm dan drie groepjes van vier kinderen. Laat ieder groepje om de beurt kiezen uit een aantal activitei ten (vijf minutenspel in varia ties, een kleihoekje, kwartet ten, geheugenspelletjes en be hendigheidsspelletjes), die van tevoren zijn klaargezet in ver schillende hoekjes op de ka mervloer. Geef ieder kind een potlood en een piepklein scheurboekjet waar de naam op staat. k Laat ieder kind binnen een bepaalde tijd zijn eigen feesthoed maken en loof een prijs uit voor de drie mooiste hoeden. Leen scharen en merk ze, zorg voor plakband, karton, gekleurd papier en waarde loos materiaal. k Vraag de kinderen een ba byfoto mee te nemen, nummer ze en laat de kinderen raden en naam en nummer op schrijven. k Maak er een theatermiddag van door zoveel mogelijk oude kleren, gekke hoeden en lap pen klaar te leggen. Vorm twee groepen en laat deze zelf over leggen, kleren uitzoeken en om de beurt een toneelstuk opvoe ren terwijl de andere groep kijkt. Verkleed op de partij ko men is ook een grote attractie. k Laat de kinderen aan een grote tafel met plastic kleed brooddeeg kleien en versieren met lekkere dingetjes. k Maak er een grote-mensen- feest van door een grote boere- koolmaaltijd te organiseren (kussens op de vloer, borden op schoot). Buitenshuis: k Houd een picnic in het park Behendigheidsspelletjes zoali zaklopen, aardappelen op If pel, hardlopen, estafette t» touwtrekken zijn bij uitstek gl schikt om buiten te doen. k Organiseer een speurtocht in de buurt, in het bos of in het museum; ideaal vanaf tien jaar. k Tijdens een wandeling zoe ken naar sprokkelhout, een groot kampvuur bouwen op een veilige plek en worstjes roosteren. k Een hut bouwen in het bos met gevonden materiaal (touw en een oude deken meenemen). Deze suggesties zijn bedoeld als „aangevertjes". Ze kunnen een succes worden, waarbij de inzet van de ouders of begelei ders een belangrijke rol speelt Maar het succes is op de eerste plaats afhankelijk van het en thousiasme van de kinderen zelf. zoiets hoeft ook niet en dat het ook anders kan zou u eens kunnen gaan bekijken in het kasteel Doorwerth (van Arnhem uit gemakkelijk te be reiken). Al rondwandelende zal u tot uw blijdschap kunnen constateren, dat het niet gaat om het doodmaken en uitroeien van allerlei prachtige dieren en vogels maar juist om het in stand houden en beschermen te gen ongeoorloofd vangen, moorden en uitroeien. In het kasteel is ook het Airborne museum gevestigd en op een mooie dag kan men er een fiets huren. VRAAG: Waar kan lk mij vervoegen voor het aanvragen van een studie beurs voor gehuwden, met kind? ANTWOORD: Informatie en aanvra gen bij de hoofdafdeling rijksstudie toelagen te Groningen tel 050- 239111 Nader adres niet nodig. Het nieuwste boek van MINK VAN RIJSDIJK vandaag in PLEIN PUBLIEK (NCRV-radlo) In dit boek vertelt de schrijfster van haar ervaringen bij het ziekbed van haar moeder. Vanaf zaterdag 27 november a.s. verkrijgbaar in de boekhandel 9,90 m UITGEVERSMIJ J. H. KOK KAMPEN. Vragen (één per brief) zenden naar uw probleem ook het onze, Postbus 507, Voorburg. Naam en adres vermelden. Eén gulden aan postzegels bijsluiten. Geheimhouding is verzekerd. AMSTELVEEN Rob Geraerds (Jacobus Gerardus de Haas) is een halve eeuw werkzaam als acteur, schrijver, toneeldirecteur, regisseur en kunstcriticus. Vanwege dat feit zal de nu 73-jarige kunstenaar op elf december in het Cultureel Centrum ln Amstelveen worden gehuldigd. Hij werkt daar zelf actief aan mee met het solo-toneelprogramma „Scrooge en Marley" van Dickens in een bewerking van Eduard Veter man waarmee hij jarenlang succesen heeft geoogst. Jacobus Gerardus de Haas was als scholier al een verwoed amateur toneelspeler. Hij werd Journalist en criticus en debuteerde als acteur op zijn 21e jaar ln 1924 bij het ge zelschap van Johan Fabrlcius ln Den Haag. Zijn toneelloopbaan begon hi) als Rob Geraerds definitief ln 192' bij Rika Hopper. Van 1935 tot 1943 redigeerde hij „De toneelrevue", een maandblad, nam na de tweede we reldoorlog de directie over van het Nederlands Jeugdtoneel, en werd to 1938 regisseur van de Kon. Neder landse Schouwburg in Antwerpen Voordat hij zich In 1972 In BegW vestigde was hij nog vijf Jaf raadslid voor de VVD in Amstelveen dat hem nu in december gaat hul digen. RO' Dav Ned ■tal slee: tege De LaE nist 1834 met ork» hist ke. dier fora wen ters LK Ml en-s rijn de Oui nèb: Da Ook Spo rept Bov voo war stre op i het de ond bou naa de dat ged Het kla; del<

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 6