ertolucci of vertelt verder Een heilige in Manhattan 'ayne's laatste paard zeweld in trieste herfst Hoe ver bent u al met uw klassieke diskotheek? V ^FILMPREMIÈRES VAN DEZE Prolongaties en reprises JQAG 19 NOVEMBER 1976 BINNENLAND TROUW/KWARTET 17 oor W. Wielek-Berg Ie erop heeft gevlast, de twee jen van Bernardo Bertoluc- s „Novecento" („1900") ach- r elkaar, of althans met een kort mogelijke onderbre ng te zien, kan nu terecht in jecht: daar worden ze beide rtoond in twee zalen van de lfde bioscoop. t is natuurlijk ten zeerste aan te reien, want het is niet bevorder- voor de geestelijke spijsvertering midden in een film uit de span- ig te worden gerukt. Het kost na- rhand een beetje moeite om er er in te komen, alhoewel Bertoluc- verteltrant je al snel weer mee- ept over bergen en dalen van het jiaanse boerenleven. nstreeks 1925 eindigde het eerste el en moesten we gedwongen af- held nemen van de helden, schur- n en schaduwfiguren, met wie we intens hadden meegeleefd, sschien weet u het nog: Alfredo, zoon van de padrone is een goed- llend, politiek rose-getint persoon, In vriendschap is verbonden met Imo, de bastaardzoon van een dag- mer. De meesterknecht Attila en Uredo's lelijke nichtje Regina beli- lamen het opkomend facisme; Iredo is in liefde verbonden met hi mooi, grillig en lichtelijk deca- snt kunstenaarskind, Olmo met lm revolutionaire onderwijzeres. Schrille effecten b het tweede deel wordt Alfredo 1900 Tweede deel padrone en trouwt zijn Ada. Olmo's vrouw sterft in het kraambed. Attila en Regina, ook in de echt verbonden, tieren welig op de met bloed doordrenkte moddergrond van het fascisme. Ze schrikken niet terug voor kindermoord (net zomin als Bertolucci voor schril aangezette ef fecten) en doden ook nog een onge lukkige weduwe (Allda Valll) in wier huis ze willen wonen. Alfredo's huwe lijk loopt mis: Ada raakt aan de drank omdat hij haar door zijn aar zelende houding tegenover het fas cisme steeds meer teleurstelt en tenslotte verlaat ze hem. Olmo moet onderduiken en wordt een held van het verzet. Attila en Regina worden na de bevrijding door de woedende boerinnen met hooivorken bewerkt en op het kerkhof afgemaakt. Alfre do wordt dood verklaard doch niet dood gemaakt, een soort boerenre publiek wordt uitgeroepen. „De ba zen zijn dood!" is de leus maar Alfre do zegt. besmuikt glimlachend: „De bazen zijn niet dood!" en aan het allerlaatste eind zien we dat hij ge lijk heeft. Olmo en Alfredo lopen, oud geworden en dientengevolge be pruikt en met meel bestoven, over een landweggetje, stoeiend en bek vechtend aan elkaar rukkend en trekkend, nog steeds verbonden in vriendschap en ergernis. Hoogtepunten en inzinkingen Deze ironische. primitief- geraffineerde epiloog vormt een van de hoogtepunten van het tweede deel. Er zijn er meer: het martelen en doden van de boeren door de fascis ten in grauwe blubber en stromende regen; het tevoorschijn halen van de boerenvlag die zo lang onder de grond had geslapen; het uitbarsten van het bevrijdingsfeest, als een na tuurverschijnsel. Er zijn ook inzinkingen. Te veel aan dacht wordt besteed aan Ada (misschien omdat Dominique Sanda zo mooi is om naar te kijken) en haar zieleroerselen belemmeren de gang van het verhaal. Het gesol met Attila en Regina duurt ook rijkelijk lang. Maar welk epos kent zulke inzinkin gen niet? Ze kunnen gemakkelijk schuilen onder de manter der liefde, een liefde die uitgaat naar de film als geheel. We hebben ons bij de bespreking van „Novecento Deel I" uitgeput in lof tuitingen, het heeft weinig zin dit allemaal nog eens te herhalen. Zeer duidelijk wordt vooral in het tweede deel, dat Bertolucci zich heeft laten inspireren door Russische films uit de revolutiejaren en door Italiaanse opera's. Onder andere, want hij heeft alle mogelijke stijlen en kunstvor men verwerkt. Maar het resultaat is gelukkig een overheerlijk koekje van eigen deeg. Utrecht-Rembrandt I, 18 jr. Scène uit „1900" Mr. Klein. Benauwende sfeertekening van bezet Parijs In een film van Joseph Losey. De gehele week In 8tudk>, Utrecht. deel I Magistraal epos van Bernardo Bertolucci over de strijd van het Italiaanse boerenproletariaat van 1900 tot 1945. De gehele week in Tuschlnskl I; Palace- Gronlngen; Tlvoll-Leeuwarden; Studio- Lelden. Carolus-Nljmegen, Grand- Rotterdam; Rembrandt-Utrecht. Barry Lyndon. Prachtige film van Stanley Kubrick over de verre, koude, schone we reld van het verleden. De gehele week ln Beyerd-Breda. City-Delft, Krlterlon- Amsterdam; Ultkljk-Den Haag; Krlterlon- Rotterdam. Wilde Aardbeien. Bergman speelt met fan tasie en werkelijkheid ln een film over een oude man die terugkijkt op zijn leven. Vrij dag- en zaterdagnacht Alhambra 2. Amsterdam. Bl«w-up. Bekendste en meest intrigerende film van Michelangelo Antonionl over een fotograaf die een moord ontdekt Vrijdag en zaterdagnacht Kriterlon, Amsterdam. De Rovers symphonic. Allerliefst muzikale komedie van Fredertch Feher. die vele ou deren zich ongetwijfeld nog zullen herinne ren. Vrijdag-, zaterdag- en zondagnacht in The Movies, Amsterdam. La Maman el la Putaln. Briljante sfeerteke ning van bepaalde Franse kringen na de mislukte mei-revolte van 1968 van regisseur Jean Eustache. Van 18 t.e.m. 21 nov. Filmclub Nassau, Oronlngcn. De Komedianten. Meesterlijke film van Theo Angelopoulos over een bewogen stuk van de Griekse geschiedenis, die zich weerspiegelt in de belevenissen van een reizend toneelgezelschap. 20 nov. Filmhuis Nijmegen. Diiimger it dood. Ferreri's beste film over een man die uit verveling een moord begaat. 21 nov. De Skule, Franeker La Régie du Jeu. 8plrltuele, niet ln het minst verouderde zedcnkomedlc uit 1939 van Jean Renoir. Van 22 t.e.m. 24 nov. Filmhuis, Den Bosch. oegere geliefde duikt op, wordt ln armen geprangd doch blijkt het leen op de rechten van Zijn memoi- s voorzien te hebben ach ja, zo iat dat. Onderwijl maakt hij ritjes iet de weduwe en gezamenlijk trap- n zij menig cliché plat over leven, x>d en alles wat daar tussenin ligt. is weinig actie in „The Shootist" le komt pas helemaal aan het eind inneer Wayne de waardige limoord kiest in een gevecht met schurken uit het stadje) en er( >rdt veel in gepraat. Het gevolg is. it niet alleen de hoofdpersoon, aar ook de film aan een langzaam erfbed ten offer valt. Want door dat brek aan actie valt des te meer op. mager de intrige is. hoe misera- 11 de dialoog en hoe houteklazerig Het taboe om John Wayne in een film te laten sterven werd in „The Cowboys" kennelijk doorbroken, want in „The Shootist" moet de oude man er weer aan geloven. Hij speelt een „gunfighter", een „shootist", een revolverheld die al reizend door het land dertig mensen heeft doodge schoten en ln het laatste stadium van een dodelijke ziekte met zijn flesje pijnverdovend laudanum toe vlucht zoekt bij een keurige weduwe (gespeeld door Lauren Bacail, eens getrouwd met de legendarische Humphrey Bogart). Welhaast ieder een is hem liever kwijt dan rijk: de sheriff zegt hem recht in het gezicht dat hij met spanning wacht op zijn stervensuur, zijn trouwe paard wordt al bij zijn leven verkwanseld, een het spel van John Wayne. Er is alleen plaats voor een aardig bijrolletje van Ron Howard als de lang niet vlekke loze zoon van de weduwe, die ten slotte toch het rechte pad wordt op gestuurd. Soms denk je, dat regisseur Don Siegel een persiflage op een Western heeft willen maken, maar het is he laas bittere ernst (na keurig afgepas te tussenpozen afgewisseld door snaakse kwinkslagen en huiselijk ge hakketak, dat spreekt). Zodat „The Shootist" niet veel verder komt dan bleek gebroddel in de marge van het Wilde Westen. Amsterdam-Tuschinski 2 Damrak, 18 jr. Cineac Voordat de Amerikaanse regis seur Martin Scorsese bij een groter publiek bekendheid ver wierf door zijn films „Alice doesn't live here anymore" en „Taxi Driver" (die dit jaar in Cannes de grote prijs kreeg) juichten vele critici al over zijn „Mean Streets" („Armoedige Straten") die in 1973 werd ge maakt. Dat hij zo laat in Neder land wordt uitgebracht is te wijten aan onduidelijkheid over de rechten. „Mean Streets" heeft weinig geld ge kost en is in zevenentwintig dagen opgenomen. Toch ben ik niet de eni ge die deze film boven zijn bekroon de „Taxi Driver" stelt: in „Mean Streets" mag dan het perfectionisme ontbreken, het is een film die bruist van authentiek leven. Scorsese groeide op in „Little Italy", een Ita liaans getto ln het Newyorkse Man hattan en daar speelt zijn film. Hij begint met een milieuschildering van de wijk: het neonkruis in de kerk. de afval in de straten, het oor verdovend lawaai uit bars en bil jartkelders. De typen die zich in die straten thuis voelen doen aan be driegerij. opschepperijen en intriges, zij zijn de leden van een kleine maf fia die, keurig in het pak gestoken, voortdurend bezig zijn om een ima ginaire eer te handhaven of terug te winnen. Uit deze typen maken zich geleidelijk de hoofdpersonen los: Charles, (Harry Keitel) een vrome katholiek, die de heiligheid na streeft; Johnny Boy (Robert de Niro) een werkschuwe kobold met een in gebouwd zelfvernietigingsmechanis me; Theresa (Amy Robinson) vrien din van Charlie en nichtje van Johnny, die aan epileptische aanval len lijdt, voor haar zelfstandigheid vecht en uit de wijk weg wil. Maar Charlie wil er blijven, want zijn oom, een soort „peetvader" die het ver heeft geschopt, heeft hem een eigen bar beloofd mits hij Theresa en Johnny opgeeft. Dit is voor hem evenwel onmogelijk, omdat hij is be zeten door een helpdwang, die hem in allerlei verplichtingen drijft, hem Scène uit „Mean Streets" beloften doet afleggen die hij niet waar kan maken en ten slotte zijn ondergang bewerkstelligt Als hij met de onmogelijke en onverbeterlij ke Johnny Boy de wijk ontvlucht, worden ze beschoten door ver toornde gangsters, die al te lang op hun geld hebben moeten wachten. Dat levert een scène op, die sterk is geïnspireerd door gangsterfilms uit de jaren veertig. Rode onderwereld Scorsese Is erin geslaagd, niet alleen de engheid, de benauwdheid, de lo kale beperktheid van de wijk over te brengen (..Little Italy" is inderdaad erg klein), hij schildert minstens zo indringend de mentaliteit: de voor oordelen. het bijgeloof, de bigotterie de hysterische ijdelheid. Hij ideali seert zijn wijk dus allerminst, maar toch is geen van de figuren die leven in het rode onderwereld-licht van de bars en discotheken, helemaal on sympathiek. -Zelfs de gladde gang ster niet. die ten slotte Charlie en Johnny naar het leven staat. naturalisme steken. Het lukt hem uit dit milieu en deze figuren, le vensecht als ze zijn, een allegorie te distilleren over de levensweg van de mens. „Je betaalt Je zonden niet in de kerk, je betaalt ze op straat", zo luidt de eerste zin Maar al te vaak maakt een dergelijke pretentie een film ongenietbaar, doch „Mean Streets" stijgt erdoor tot een niveau, dat door Jonge regisseurs in hun be ginperiode slechts zelden wordt bereikt. Maar de regisseur blijft niet in het AmsCerdain-Leidsepleintheafer. 18 jr. St. Ives, de hoofdpersoon uit de ge lijknamige film (Charles Bronson) mag dan als rechtgeaard journalist met een hang naar de romanschrij verij een hekel hebben aaan geweld, hij zorgt er wel voor dat het publiek er niet van verstoken blijft. Overal waar hij gaat of staat vallen doden, in de lift, in de wasserette, noem maar op. „St. Ives" gaat over twee onderwereldgangs met een keurige faQcade. die bij het elkaar naar het leven staan onze journalist als tus senpersoon gebruiken, maar de de tails van de intrige zijn nauwelijks te volgen. Maakt niks uit, 't komt toch neer op martelen en moorden en het feit dat alle mannen corrupt zijn en alle vrouwen sletten. Regisseur J. Lee Thomson, die al lengs van kwaad tot erger vervalt, heeft voor zijn privé-detective-film in vermomming wel een fraaie cast gekozen: John Houseman. Jacqueli ne Bisset en Maximilian Schell spe len naast Bronson de hoofdrollen. Doch de enige die hogelijk gepre zen dient te worden is cameraman Lucien Ballard, die nostalgische herfstlandschappen naar ons toe haalt en de sfeer van Los Angeles met zijn rottende binnenstad, dure buitenwijken en alles wat daartus sen ligt met een trieste toets tekent. Dan Haag-Passage; Rotterdam- Thalia, 18 jr. (ADVERTENTIE) U bent ooit begonnen aan een verzameling klassieke platen. Hoe zit het daar nu mee? Bent u werke lijk toegekomen aan uw ideaal: een echte diskotheek met een serie waardevolle lp's? Gerenommeerde platenmaat schappijen brachten de mooiste op namen uit het klassieke repertoire samen tot een indrukwekkende serie van 44 lp's: DE KLASSIEKEN. 29,50 per maand. Normaal bent u een heel kapi taal kwijt voor zo'n klassieke verza meling, maar deze diskotheek bouwt u op voor maar 29,50 per maand. Daarvoor ontvangt u steeds twee hoogwaardige lp's kompleet met Nederlandse toelichting. U spreekt alleen met uw platcnhandelaar af dat u elke maand de twee nieuwste „Klassieken" bij hem ophaalt. De eerste vier platen* liggen al klaar. U kunt al meteen de eerste vier platen bij uw platenzaak ophalen. U krijgt dan meteen de gratis opberg- cassette en de speciale folder waarin u veel meer gegevens over „De Klassieken" vindt. De mooiste klassieken. Elke maand twee lp's voor maar f 29,50. 'Deze diskotheek is ook op 44 musicassettes verkrijgbaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 17