R.k. theologen willen lutherse belijdenis ,,Dat gaat je niet an C t< Rode vlaggen krijg ik allemaal, zei de waard Vandaag Conferenties ff |Mi VOORBIJGANGER* DONDERDAG 11 NOVEMBER 1976 TROUW/KWARTET: - -pONI DoorL. M. P. Scholten AMSTERDAM Onder rooms-katholieke theologen is een discussie op gang gekomen over de vraag, of de Augsburgse Confessie door de r.k. kerk erkend zou kunnen worden als een juiste uitdruk king van het geloof van de ene, heilige, katholieke en aposto lische kerk. Een dergelijke stap zou van grote oecumenische betekenis kunnen zijn. De Augsburgse Confessie is het belangrijkste belijdenisge schrift van de lutheranen. Zij dateert van het jaar 1530. Het geschrift werd op de Rijksdag van Augsburg door de reformato risch gezinde vorsten van Duitsland aan keizer Karei V aangeboden De voornaamste opsteller was de theo loog Melanchthon. Luther, die om dat hij in de ban was, niet komen kon, vond het stuk slap. In een ui terste poging om tot herstel van de eenheid te komen, had Melanchthon namelijk alle nadruk gelegd op de punten, waarover roomsen en luthe ranen het eens waren, in plaats van op de verschilpunten. Het Augsbur- ger overleg werd een volkomen mis lukking. Keizer Karei liet het luther se stuk door zijn theologen weerleg gen en in snel doorgaande polarisa tie zetten de latere lutherse belijde nisgeschriften de puntjes ook stevi ger op de 1. Katholiek Het Is met name de Duitse r.k. theo loog Joseph Ratzinger. die de moge lijkheid geopperd heeft, dat de r.k. kerk en de lutherse kerken elkaar misschien zouden kunnen vinden op basis van de Augsburgse Confessie. Erkenning van deze belijdenis door de r.k. kerk zou erkenning betekenen van het katholiek karakter van de lutherse kerken en daarmee een ..corporatieve vereniging in verschei denheid" tussen beide kerken moge lijk maken. Het zou betekenen, nog steeds vol gens Ratzinger, dat de rooms- katholieke kerk ..met behoud van haar eigenheid toch een nauwere vorm van verwerkelijking van het gemeenschappelijk geloof zou aan nemen" Anderzijds zou zo'n rooms- katholiek gebaar ook een passend antwoord vragen van reformato rische kant. Ratzinger vraagt van de reformatorische theologen, om de tekst van de Augsburgse Confessie, die op velerlei manier uitgelegd kan worden, te Interpreteren naar haar oorspronkelijke bedoeling: in de een heid met het oud-kerkelijke dogma. De persdienst van de lutherse we reldfederatie maakt melding van een studiebijeenkomst van lutherse en r.k. theologen over deze zaak. Profes sor Heinz Schütte van het Vaticaan se secretariaat voor de eenheid be klemtoonde. dat de Augsburgse Confessie het geloof van de ene kerk in overeenstemming met de r.k. kerk tot uitd-ukking wilde bren gen. Het verschil betrof niet de leer. maar de kerkelijke misbruiken, die er toen inderdaad waren, aldus Schütte. In 1980 is de Augsburgse Confessie 450 Jaar oud. Het zou aan de bedoe ling van dit geschrift beantwoorden, wanneer de lutherse kerken en de r.k. kerk elkaar na 450 jaar alsnog op deze grondslag zouden vinden in de door Christus gewilde eenheid in waarheid, vrijheid en liefde, aldus Schütte. Pannenberg De lutherse theoloog Wolfhart Pan nenberg vatte zijn betoog samen in vijftien stellingen, waarvan wij er hier vijf laten volgen: 2. In de lijn van de Augsburgse Con fessie is de lutherse kerk ook nu nog gebonden aan de opvatting, dat de verschillen met de katholieke kerk slechts misbruiken, echter niet de grondslagen van het geloof be treffen 4. De aanspraak van de Augsburgse Confessie op katholiciteit vordert van de lutherse theologie en kerk het voortdurend streven om de katholie ke overlevering van de christenheid op te nemen en de kerkelijke een heid op grondslag van het ge meenschappelijke kerkelijk geloof na te jagen. 5. Van de misbruiken, die in artikel 22-28 (van de Augsburgse Confessie) behandeld worden, staan thans al leen nog de kwestie van het priester celibaat-en de kloostergeloften tus sen de kerken. 7. De kritiek van artikel 24 op de vorm van de mis als een „ex opere operato" door de priester voltrokken offer treft noch de misopvatting van het concilie van Trente. noch die van het tweede Vaticaans concillie; an derzijds is het voorwerp van deze kritiek van katholieke kant ook niet in dogmatisch verbindende vorm af geschaft. 8. Tegenstellingen in de leer van zon de en rechtvaardiging worden thans gewoonlijk als verschillen in denkvorm beschouwd, die geen ge- loofstegenstellingen betekenen, zo dat ook de betreffende veroordeling door Trente van de lutherse leer, zoals zij in de Augsburgse Confessie verwoord is. niet van toepassing is. door Hans Blankesteijn Twee dagen voor de parlementsverkiezingen in de DDR, op 15 oktober, stappen wij een café in een dorp in dat land binnen. Het hang er vol met vlaggetjes; rode en de nationale vlag van de DDR. Of je die hier ergens kopen kunt, vragen we de waard. Hij grijnst ironisch. Die krijg ik allemaal, zegt hij. Net zoals al die andere winkels, openbare en half-openbare gelegenheden ze gekregen zullen hebben. Bijna geen etalage zonder het één of ander vermaan te gaan stemmen, en je stem te geven aan het nationale front, een eenheidslijst waarop alle partij en (ook de christelijke) en andere maatschappelijke groeperingen zoals vakbeweging en de jeugdorgani satie, volgens een tevoren vastgelegde verdeelsleutel, zijn vertegenwoordigd. Honecker Diezelfde avond partijleider Erich Honecker op de televisie. Bijna bezwerend klinkt z'n oproep aan de burgers van de DDR, toch vooral to stemmen, en wel op de lijst van het nationale front. Zo emotioneel heb ik deze wat ambtelijke man nog maar zelden gezien. Zondag. De dag van de verkiezingen. Min of meer toevallig spoelen we aan op de pastorie in een klein stadje. We kennen het predikantsgezin niet. maar meteen worden we betrokken in het gesprek, dat nog niet tot een conclusie heeft geleid op dat ogenblik: of het wel kén en mag, je te stem geven aan een staat die dan toch maar één van je medebroeders, ds Brüsewitz. heeft gebracht tot zo'n wanhoopsprotest zelfverbranding. Conclusie van het gesprek, zo indringend als ik het nog maar zelden hpb meegemaakt: niet stemmen betekent in feite een bot „nee" tegen de DDR-staat, en daarvoor is geen aanleiding; te veel mogelijkhe den om te stóón op gegarandeerde rechten, zijn door de christenen zelf niet uitgebuit. De dominee en zijn vrouw zullen gaan stemmen. Tegen elven gaat de telefoon. De burgemeester. Of dominee nog komt stemmen. Ja, hij komt, maar het kan nog wel even duren, hij heeft gasten. Dat tele foontje spreekt boekdelen. Het staat in één rij met de opvallende aandacht, die de partijkrant van de socia- listisch-communistische SED, Neues Deutschland, voor de verkiezingen wijdde aan de rechten van de christenen in de DDR. aan de nadruk, waarmee Honecker in verscheidene toespraken herinnerde aan de gewetensvrijheid van de christenen, vastge legd in de grondwet, en bevestigd in het nieuwe partijprogram van de SED. Kennelijk was men aan de top in grote zorg over wat de christenen (de protestanten dan, veruit de grootste kerkelijke groe pering in de DDR) op de verkiezingsdag zouden doen. Niet zonder reden. Over deze verkiezingen viel de schaduw van ds Brüsewitz. die zichzelf een kleine drie maanden geleden in het openbaar verbrandde. Stemrecht Om dat allemaal een beetje te begrijpen, moetje iets weten van het Oostduitse kiesstelsel. Er is maar één lijst, waarop namen staan van mensen, afkomstig uit verschillende partijen en andere maatschappelijke groeperingen Bevalt die lijst je niet. dan kun je verschillende dingen doen. Je kunt wegblijven. Je kunt je stem ongeldig maken. Je kunt één of meer, of alle namen van de lijst doorstrepen. Haalt meer dan de helft van de kiesgerechtigden een naam door, dan valt die kandidaat af. Maar je bent wel onmiddellijk als nee-zegger herken baar. Als je wegblijft allicht. Maar ook als je namen doorstreept. Want dan ga je, met de kandidatenlijst, het stemhokje in. Ben je met de voorgestelde kandi daten helemaal tevreden, dan gooi je het stembiljet zo. rechtstreeks, in de bus. Er is een zekere moed voor nodig om op één van die manieren „nee" te zeggen; ruim 180-duizend van de bijna 11,5 miljoen kiesge rechtigden deden dat. Een zekere moed. al moet je dat niet overdrijven. Opgepakt word je echt niet. Maar het kan je schaden, bij voorbeeld in je carrière. Al is dat zó ongrijpbaar, dat je als buitenstaander nooit weet wat daar nu écht van waar is. De laatste resten van een angst, die in vroeger jaren het leven in de DDR zeker heeft geregeerd. Maar nu? Wildvreemden vertellen je onge zouten, wat er huns inziens in de DDR niet deugt. In een café zit een stel jongelui luidkeels grollen te verkopen over de Volksarmee (het leger), toch een min of meer „heilige" instelling. Niemand wordt er warm of koud van. Is dat een maatschappij die door angst wordt geregeerd? Toch voor ons. die gewend zijn aan vele partijen, waarop je kunt stemmen, een vreemde verkiezings procedure. Waarom maken Honecker en de zijnen zich zo druk? Hun lijst komt er met glans door. De kans dat meer dan de helft van de kiezers één naam zal doorstrepen, is volstrekt te verwaarlozen. Zondagavond. Ik zit aan de radio, hoor de verkie zingsuitslagen. Negenennegentig komma zóveel proy cent vóór de lijst van het nationale front. Ik betrap me erop, dat ik al na een paar minuten alleen nog maar luister naar de cijfers achter de komma. En zo luisteren zonder de twijfel de partijleiders óók. Aan de ene kant spiegelt dit systeem met één lijst heel grof en onvolkomen wat er werkelijk lééft onder het volk; de 99 komma zoveel zijn voorstanders én men sen, die zich niet zonder meer „tegen" willen uitspre ken. Maar een paar tienden van een procent minder voor de eenheidslijst zou al éen motie van wantrou wen in het bewind hebben betekend. Het werd een paar tiende delen van een procent méér dan de vorige keer voor de eenheidslijst. (Dit is het eerste van twee bijdragen van de hand van de Hilversumse theoloog en radio-journalist Hans Blankesteijn. Morgen hopen we het tweede te publi ceren.) De voorleiing van de Augsburgse Confessie op de Rijksdag voor Keizer Karei V (die daarbij in slaap viel omdat hij geen Duits kende). Ontmoetingsweck voor werkloze jongeren, 1519 november in het jongerenvormingscentrum De Olde Vechte te Ommen (tel. 05291-1963). De bijbel doet het nog altijd. Vor- mingsdagen van de gereformeerde vrouwenbond, maandagmiddag 15 november half vier tot dinsdagmid dag 16 november vier uur. naar keu ze op Kerk en Wereld te Driebergen of op De Drieklank te Paterswolde. Inl. tel. 02154-3366. Een charismatische benadering van de politieke en sociale betrokken heid. Zaterdag 13 november van tien tot vijf uur in het Stiltecentrum van Hoog Catharijne te Utrecht, m.m.v. prof. dr H. Linneman en ds P. B. W. Polvliet. Opg. en inl. tel. 010-181755. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. Bij publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Legendevorming In het verslag van de aanbieding van mijn bock in Trouw van 10 november 1976 komt een passage voor die mij de woorden in de mond legt dat de FNV-top Jarenlang de leden koeien met gouden horens heeft beloofd Deze passage geeft mij aanleiding tot een reactie. Des gevraagd heb ik gezegd, dat wellicht in de houding en het beleid van de FNV een oorzaak kan worden ge vonden voor de oppositie van leden tegen het door de FNV voorgestelde arbeidsvoorwaardenbeleid 1977 Dat h«t bestuur van de FNV de leden jarenlang koeien met gouden horens zou hebben beloofd is door mij niet beweerd noch gesugge reerd Het zou ook in strijd zijn met de werkelijkheid. Een dergelijke be wering mist elke grond Om legende vorming te voorkomen stel ik er prijs op de betreffende opmerking in genoemd verslag te weerspreken Utrecht J. Lanter, voorzitter CNV door Jac. B. Looijen Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat I3t Tel 020 913456 Telei 13006 ROTTERDAM/DORDRECNT Postbus 948 Westbiaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel 070-469445 ZWOllE/GRONiNGEN Postbus 3 Melkmarkt 56 ZwoHe Tel 05200-17030 Drentse Bijbel Zou er door een bijbel in het Drents één Drent meer tot geloof komen0 Iedere Drent kan de Hollandse bij bel lezen, terwijl er nog miljoenen mensen zijn zonder een leesbare bij bel Ik zou zeggen: het vele geld kan beter daarvoor besteed worden. Utrecht A. Witsel Trouw en PPR (4) In zijn ingezonden stuk „Trouw en de PPR 2" vraagt de heer In 't Veld waarom dr. De Gaay Fortman de kwestie van de oprechtheid van zijn uitnodiging aan het CDA negeert De heer In 't Veld heeft kennelijk, voorbijgelezen aan de volgende pas sage in het stuk van de heer De Gaay Fortman: „Na de middagpau ze van de vergadering van de PPR- kemgroep was ik er wel. Ik heb toen nogmaals verdedigd dat wij het CDA oprecht de gelegenheid moe ten geven terug te komen op zijn weigering afspraken op hoofdpun ten te maken over de vorming van een nieuw kabinet." Merkwaardig vond ik overigens de opmerking van uw redacteur over het feit dat dr De Gaay Fortman een soortelijk compromis-voorstel heeft gedaan als de Eerste-Kamerleden van de PvdA. Uw redacteur wrijst de lezers er dan op dat dr. De Gaay Fortman zich uit de actieve politiek zal te rugtrekken. Het ls evenwel bekend dat hij naar alle waarschijnlijkheid lid zal worden van de Eerste Kamer, een positie van waaruit men gezien het optreden van de PvdA- senatoren. kennelijk nog wel politie ke invloed kan uitoefenen. Den Haas Conne Sanders. (voorlichting PPR-frarlic Götting Gerald Gótting. de voorzitter van de christen-democratische partij in de DDR. heeft zijn voorzitterschap van de Volkskammer, het parlement, neergelegd Hij is opgevolgd door Horst 8indermann. een lid van het politbureau van de communistische partij SED Een jaar of wat geleden noteerde ik in de gereformeerde synode te Lunteren dat er iets mis was met een theologische hoogle raar te Amsterdam vanwege zijn „conse quente horizontalisering". Wie zoiets moeilijks zegt. krijgt onherroepelijk last met mr Harm Schelhaas, de provinciale voorlichter van Overijssel. Want als die ergens een gruwelijke hekel aan heeft dan is het aan mooie en dure woorden en ingewikkelde volzinnen. Ik kreeg van hem daarover onlangs twee boeken. Het ene heet „Een en al oor" en dat gaat over de kindernevendienst. Het andere is „Over heidsvoorlichting en democratie." Nogal een wonderlijke combinatie, denk je. maar let op. bij Schelhaas heeft het allemaal veel met elkaar te maken. Neem nu zijn verhaal over de kindernevendienst in de kerk. Op zichzelf is Schelhaas eigenlijk een tegenstander van kindemevendiensten. Maar. zo is zijn redenering, het moet wel. want de domi nees houden in het algemeen veel te weinig rekening met het kind Ik citeer: „Sommigen spannen zich daar ook niet voor in. draaien monotoon een verhaal af, dat daarom niet over komt. of hanteren een woordgebruik, dat zelfs ouderen zand in de hersenpan strooit. Er wordt gejongleerd met dure namen en er worden termen de kerk ingesmeten waarvoor je Van Dale moet raadplegen." Dus toch maar kindemevendiensten. Echter al leen gedurende die tijd. dat de dominee z'n grote-mensen-preek houdt. Die preek moet. vindt Schelhaas, niet langer duren dan twintig minuten. Wie niet in herhalingen vervalt kan in twintig minuten best rond-komen. Er is. vertelt Scnelhaas. een oud Engels gezegde: na twintig minuten wordt geen ziel meer gered. Hoe ga je met de kinderen om in zo'n neven- dienst0 Daarvoor geeft de Overijsselse voorlich ter een groot aantal praktische tips. Ergens in z'n boek las ik: kinderen zijn de glimlach van de diensten op hoogtijdagen Dus dan vooral geen kindemevendiensten Schelhaas wil meer feestelijkheid in de kerk. Ik moest denken aan zoveel feesten die ik in Israël bij joodse vrienden mocht meevieren. De sab batsavonden. v>d..vader de wijn en het brood zegent en uitreikt aan de kinderen, aan het plezier in de loofhut, aan de paasmaaltijd met al die symboliek, aan het poeriemfeest met z'n verkleedpartijen en carnavalsoptochten, aan de kinderen die ik in de vroege pinkstermorgen de eerstelingen zag plukken in het tarweveld. Kinderen spelen in de bijbelse feesten van Israël de voornaamste rol en bij dat alles wordt de bijbel gelezen en de kinderen vragen: abba, wat heeft dat nu voor ons te betekenen? En dan wordt er verteld. In de kerken wordt nu gestudeerd over de vraag of er voor kinderen ook plaats kan worden gemaakt aan de Tafel waaraan in de kerk Hij herdacht wordt, die gezegd heeft: Laat de kinde ren tot Mij komen Kinderen, zegt Schelhaas, konden Jezus begrijpen, „want Hij sprak wat je noemt in zijn ipoers-taal. ontleende aan de lo pende band beélden aan het dagelijks gebeuren en zijn woorden liepen altijd uit op een opdracht iets te doen. Goed. de bedoeling van Schelhaas is nu wel duidelijk. Je moet de dingen zo zeggen dat een kind ze begrijpen kan en beleven. En nu kom ik Zinnetjes Franz Rosenzweig, vriend en mede-j t werker van Martin Buber, schreel 1 eens: Wij maken allerlei zaken te 2 veel van elkaar los. We doen b.v. nel alsof we zinvolle uitspraken kunnet doen over God. mens en wereld ieder apart, maar dat is natuurlij! niet mogelijk. Uitspraken over God Het apart, over zijn wezen of zoiets, moe gèdrc ten altijd moeilijkheden oplveren' r> Dat laatste is wel gebleken bij Slogan „God is dood", alof iemam met zoiets gebaat is. Zo doen we ook alsof we een aparte leer van de mens kunnen opstellen of een wetenschap tóe c van de wereld. Al die dingen bren ^aki. gen ons weinig verder. Om de een sulta voudige reden dat ze allemaal nie: apart bestaan. Je kunt over Goc allen spreken in verhouding tot dt mensen en over de mensen alleen a verhouding tot God. Dat wil zeggei dat het allemaal zinnetjes moetei worden. Zinnetjes die God, en we- reld verbinden. Zinnetjes die op zich eigenlijk al een verhaal zijn. Zo doe: de bijbel het ook. Informatie ove het wezen van God apart kom je niet tegen. Wel lezen we er zinnetje als: God heeft de wereld, de mens gemaakt. Of. nu direct uit de bijbet Alzo lief heeft God de wereld gehad Op de vraag: wie is God krijgen w alleen antwoord in zulke zinnen, ii zulke verhalen. Wij moeten in rel» ties leren denken. Dat helpt om meer dan dat we dan alles zaken maken. Als we dat doen rat ken we er echt „dingen" van. of noc erger: denkdingen. We „verdingliö ten" sorry voor het vreemde woord God, mens en' werld. Alleen als dat zien, dan krijgen we door, datk we zeggen „God is dood", dat v dan net zo goed kunnen zeggen: mens is dood". Als God dood is de natuur sterft onder onze handi wie zijn wij dan nog. Dan hangen in de lucht. Waar God vervaa vervaagt de mens en verdwijnt alk Kda in de nevel. Maar het gaat om zinnetjes, beter: om de verhlane.d ons verbinden. Die doorverteld moe ten worden en hoop geven. Ven DEI" toez beh< zulle volg uitg lands ten. rijk verde derla op ds ruil taker punt sand binne men, Hij t fractl eigen de v< aanvi ging tema ling, moge word' treft marii oven- ruil v Nede di gin de pr leger lm d gwe DftSf oplev bruik Beroepingswerk aü« ineens terecht in z'n andere boek: „Over heidsvoorlichting en democratie". Ik had al eens een vroegere druk van dit boek bekeken (dit is de vierde) en dacht toen dat kun je allemaal ook toepassen op de kerk. Welnu, daar is Schelhaas dan ook mee bezig geweest, want ik hoorde van hem dat er zeer binnenkort bij Kok in Kampen van hem een boek verschijnt met als titel: „De kerk, winkel van weinigen of supermarkt van velen". Wat hij daarin zal vertellen, weet ik nog niet, maar welke kant het op gaat, merk ik al uit het eerste hoofdstuk van „Overheidsvoorlich ting en democratie". Ik lees daar o a. het volgende: „Zolang men met enkele tientallen mensen bij elkaar zit. kan ieder aan de besluitvorming, aan de regering mee doen. Anders wordt het wanneer men met enkele miljoenen burgers daarin moet voorzien." Goed. wij kennen het systeem, waarin velen hun vertrouwen geven aan enkelen, in de verwach ting dat zij dat vertrouwen niet zullen bescha men. Gebeurt dat laatste, dan wordt het opge zegd. „Wanneer die velen bezig zijn vertrouwen te geven, doen zij dat alleen in de redelijke veronderstelling dat zij. hoe dan ook. do gelegen heid zullen hebben en krijgen, een oordeel te kunnen vormen of dat vertrouwen wel of niet terecht is geschonken". Nu dat is een hele mond vol. Schelhaas werkt dit. ook zeer praktisch, tot in de puntjes uit. daarbij voorop stellende dat duidelijke, begrijpelijke voorlichting niet zo maar een aardigheidje is om nieuwsgierigheid te bevredigen, maar, zo zegt hij: een rechtsplicht, weliswaar een ongeschre ven rechtsplicht, maar niettemin: een plicht. Ik weet wel, de kerkelijke „overheid" is wat anders dan de burgerlijke overheid. Maar nog lees ik kerkbodes met verslagen van kerke- raadsvergaderingen, waarin staat: „Nadat enige belangrijke zaken waren afgehandeld, ging de praeses voor in dankgebed". Je vraagt Je dan af: wat waren die belangrijke zaken? Het antwoord komt van de heer Bierenbroodspot (AR) uit de legendarische gemeenteraad van Zwinderen: „Dat gaat je niet an". Jac. B. Looijen, journalist le Utrecht, besprak „Een en al oor", uitgave van Kok te Kampen (prijs 7.90) en „Overheidsvoorlichting en Democra tie", 4e druk, uitgave van Vuga te 's Gravenhage (prijs 16.60); beide publikalies van mr H. Schel haas. NED. HERV. KERK Beroepen te Oosterwolde (Gld): J.C. Schuurman te Putten; te Stavenis- se: W. J. Gorissen, kand. te Goud» te Lemmer (toez.): J. R. Smits 1 Harlingen. GEREF. KERKEN Bedankt voor Leens-Hornhuizerii H. Boiten te Vroomshoop. Ds. J. Boer Op 46-jarige leeftijd is overledeni J. Boer. gereformeerd predikant t Broek op Langedijk sinds 191! Daarvoor stond hij achtereenva gens in Wierum (Fr.), Wetsinge Sauwerd en Surhuisterveen. De be grafenis is zaterdag in Leersum k een rouwdienst in Broek op Langt dijk. Ds. S. Gerssen De Utrechtse hervormde ds Gerssen (hij is de secretaris van d raad voor kerk en Israël) is.de voor zitter van de redactiecommissie, di de jaarlijks bij het Boekencentra in Den Haag verschijnende bijbels dagkalender. Nu is de Bijbelse Dai kalender 1977 Uit. DCZC pocket bied wseer: korte en bondige dagteksten gebeden, foto's en een maandkalee der. De medewerkers zijn doopsgt zinde, lutherse, gereformeerde hervormde predikanten. De prijs laag gebleven: 6,60. Voor gratb uitdeling, op een kerstfeest bijvoa beeld, zijn de volgende speciale pri] zen vastgesteld: bij tien en mee 4,40 per stuk. bij honderd en mee 4,15 per stuk. ADVERTENTIE Deze week in Hervormd Neder land o.a.: Zijn er twee Jimmy Carters? Interview met prof. Linne- mann. Gereformeerd schouderklopje voor de vredeskrant. IKON in de mangel. ■k Een soldaat moet de vijand ha ten ook het Rode Leger be ging wreedheden. Van iedere christen zit wel een bekende achter de tralies. Ik abonneer mij op vraag een proefnummer van Hervormd Nederland. ab.prijs ƒ28.50 per halfjaar. Zonder postzegel verzender, aan: Antw.nummer 1776. Den Haag. Bel 'en mag ook Ó70-512111. Ook in d< ^v-^^erkootr Soe Mil \nh tf tec Ito gesc echt zijl Gis1 vroi werl lijk wee stre de 1 leer' den Dez Dat te v ring aan port heel vert van k!ac dat uitg

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2