Dertien studentendominees in een boekje 0 Van Andel: klaarheid nodig over het ambt Vandaag Onze adressen: Een op drie Amerikanen noemt zich wederge boren Bisschoppen: „Konijn is te omstreden" Boek Lefebvre maakt opgang Geen geld van de duivel Revisie van Luther-bijbel Argentinië verbiedt kritische bijbel VOORBIJGANGERS Miskotte-nummer wordt herdrukt WOENSDAG 10 NOVEMBER 1976 KERK/BINNENLAND TROUW/KWARTET2 door A. J. Klei Dertien gereformeerde studentendominees hebben samen een boekje gemaakt, dat „Eerlijk voor elkaar" heet. Omdat de uitgever bedong, dat de auteurs zelf duizend exemplaren aan de man zouden brengen, liep ds. Jan de Jongh op de Twentse T.H. druk met het 34 pagina's tellende werkje te venten. „Geschreven naar aanleiding van de zaak-Wiersinga", sprak hij minzaam aanbevelend. Maar een paar studenten zeiden: „Wiersinga nooit van gehoord wie is dat eigenlijk?" En het waren geen blinde heidenen die dit vroegen, maar jongens uit een gereformeerd nest. ..Dus", zegt ds. De Jongh, als hij me dit verhaal doet. .Je kunt niet be weren dat alle gereformeerde gezin nen van slag zijn wegens de opvat tingen van Herman Wiersinga". Ik beaam dit „Bovendien", gaat ds. De Jongh verder, „valt moeilijk staande te houden dat wij, studentenpasto res, de studenten van het gewone kerkelijk leven vervreemden. De jon gens weten er niets of bar weinig van en ze zijn niet naar de hogeschool gekomen met het voornemen, op dit punt bijgewerkt te worden". Dit brengt ons er op. dat veel kerkle den argwanend naar de studenten- dominees kijken. Er zijn mensen die in de vaste overtuiging leven dat een studentendominee eerder op straat bij een wilde actiegroep te vinden is dan in zijn studeerkamer met een aantal catechisanten, en dat hij drukker in de weer is met Marx dan met de bijbel. Die lui zijn allemaal zo links als wat. zeggen deze mensen, van Zuid-Afrika deugt niks maar over Rusland hoor Je ze niet Regel matig naar de kerk gaan hoeft van hen niet en als studenten gaan sa menwonen zeg maar: hókken, ik noem 't beestje liever bij z'n naam ach meneer, dat vinden ze heel gewoon. Ds. Jongh: „We vormen niet een links blok. we zijn heel verschillend, dat zal ieder die ons boekje leest, gauw genoeg merken. Ik geloof dat de mensen hun eigen onmacht op ons afschuiven. Dominee, kunt u er niets aan doen?, vragen ze dan. Jan gaat niet meer naar de kerk en Piet zit met zijn vriendin op kamers dominee, kunt u daar niets aan doea? Nee, dat kunnen we niet we kunnen Jan niet meeslepen naar de kerk en Piet niet uit z'n bed sleuren. We kunnen wel proberen iemand, die vertrouwde geloofsvoorstellingen ziet wankelen, duidelijk te maken dat daarmee de geloofsinhoud nog niet van de kaart is. We kunnen ook proberen iemand die de hele zaak voor gezien houdt, bij z'n lurven te pakken en te helpen, de bijbel eens frank en vrij te lezen om te zien wat er echt staat En de vragen, waar wij in ons werk tegenaan lopen, die ver zinnen we niet en we zijn ook niet van plan. ze met stichtelijkheden toe te dekken. We moeten God Immers ook met heel ons verstand liefheb ben? Studentendominees draven niet achter allerlei modesnufjes aan, daar hebben ze trouwens geen tijd voor, maar we zijn bezig met de dingen die op de studenten en op ons afkomen, en dat zijn uiteindelijk de zelfde dingen als thuis Ik kom terug op het boekje „Eerlijk voor elkaar", want tenslotte heb ik met het oog daarop ds. De Jongh een koffiehuis binnengeloodst. Ik wil graag weten hoe het boekje tot stand gekomen is. het voorwoord is name lijk eerder dichterlijk dan duidelijk. Ds. De Jongh: „We zaten eens als collega's bij elkaar en uiteraard kwam de kwestie-Wiersinga ter tafel. Op een gegeven moment deed een van ons de suggestie, dat wij stuk voor stuk onze eigen gevoelens hiero ver zouden formuleren. Ieder kreeg een kwartier. Daarna kwam het voorstel: laten we het op papier zet ten. Dat hebben we gedaan en daar bij speelden we niet op de man. maar op de zóak. De ondertitel van ons boekje is dan ook niet: studenten- pastores over de zaak-Wiersinga, maar: over geloof, belijden en kerk. We zouden een taal gebruiken, ver staanbaar voor, zeg maar, de modale kerkganger, maar toch is er een en kel moeilijker stuk ingeslopen, een tje zelfs met voetnoten. In elk geval zijn het zeer uiteenlopende opstellen geworden. Maar waar we onderling ook in verschillen, we zijn het ei allemaal over eens. dat voor Herman Wiersinga's opvattingen ruimte moet zijn in de kerk. Wat dit betreft, staan we naast hem en trekken we ons het synodale „ontoelaatbaar" ook persoonlijk aan. Achteraf zeg ik, dat het misschien verstandiger ge weest was. als we vóór publikatie nog eens bij elkaar gekeken hadden wat we ervan hebben gemaakt. Nu loop je kans dat we tegen elkaar uitgespeeld zullen worden". „Eerlijk voor elkaar" is een uitgaafje van Meinema in Delft, en kost 4,25. Wie de brochure thuisgestuurd wil krijgen, moet dit bedrag plus 1,25 voor portokosten (dat is met elkaar: 5,50) storten op postrekening 1850 van uitg. Meinema. Delft. Ik geef tenslotte een paar citaatjes uit „Eer lijk voor elkaar". Ze dienen niet om de betrokken schrijver ergens op te kunnen vastpinnen, maar louter en alleen om belangstelling voor het boekje te wekken. Hier zijn ze: J. M. VLIJM, LEIDEN: „Er is ketterij die voortkomt uit ontrouw, onver schilligheid, wereldgelijkvormig- heid. Zulke ketterij vinden wij bijna overal. Ze wordt vaak niet opge merkt omdat zij zo algemeen is en wij zelf ermee behept zijn. Maar er is ook ketterij, die voortkomt uit trouw aan de opdracht orn de mensen te bereiken en het dan waagt nieuwe wegen in te slaan en ongewone woor den te laten klinken. Die laatste soort ketterij is een zegen." D. TIELEMAN, GRONINGEN: .Met een kerkelijk oordeel is inderdaad een deel van de gemeente gerustge steld voorzover dat ervan over tuigd is dat 'de waarheid' wordt aan getast. Een ander deel van de ge meente is daarmee in het geheel niet gerustgesteld, integendeel. Deze groep wordt door een zo oordelend kerkelijk beleid hoe langer hoe meer naar de rand van de kerk gedreven, voorzover ze niet reeds helemaal ver vreemd geraakt is van een zodanige kerk." H. WIERSINGA, AMSTERDAM: „Het gaat om ruimte voor een voor stelling die momenteel de mijne is. Ik schrijf 'momenteel', omdat deze voorstelling als alle menselijke voorstellingen voor wijziging vat baar is. Alleen, met een eventueel herzien van je visie ligt het niet zo eenvoudig als sommigen veronder stellen. 'Kunnen veranderen' is op zijn best een proces dat tijd vraagt, en vooral; vrijheid. De veroordeling van maart 1976 ontneemt je die vrij heid. Een visie kan pas herzien wor den als die de ruimte krijgt: als men sen en niet enkel theologen er hardop en vrijuit over mogen praten." Dr Herman Wiersinga J. DE JONGH, ENSCHEDE: „Geen enkel verhaal kan het volle ge loofsgeheim vertellen, daarom staat de bijbel ook vol verhalen." J. VAN DRIE, DELFT: „De gedach te van één voor allen' is in de bijbel duidelijk aanwezig (denk aan de functie van Israël temidden van de volken)." H. STEENDAM, ROTTERDAM: „Wie de holocaustde term voor de vernietiging van zes miljoen Joden in een Europa, dat zich christelijk beschaafd noemde ernstig neemt, voor hem is ook over „verzoening" UIT Kerte. duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kannen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. BIJ publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Restzetels Nu de verwerpelijke kiesdrempel verworpen is. is het wenselijk op een andere, ook foute zaak te wijzen. De restzetels gaan door de huidige me thode vooral naar de grote partijen. Waarom moet deze bevoorrechting van de grote partijen blijven be staan? Waar ook iets aan gedaan moet worden. Is het meenemen van de zetel als men van partij verandert of een nieuwe vormt. De kiezers stemmen op een partij en niet zozeer op een persoon. Deventer K. van Triest Trouw en de PPR (3) De aanstaande partijvoorzitter van de PPR gaf er in deze rubriek blijk van zich te hebben gestoten aan het commentaar van Trouw over de kerngroepsvergadering van de PPR. Hij vindt zelfs dat dit commentaar louter het doel had de PPR de grond in te boren. Welnu, alleen deze uitla ting al tekent het gebrek aan zelfkri tiek bij de PPR; dat men het nodig vindt een blad als Trouw zozeer te wantrouwen. Feit is dat dr. De Gaay Fortman een uitnodiging heeft gericht aan het CDA om toe te treden tot het PvdA/PPR-regeerakkoord. Feit is ook. dat daarna een woordvoerder van het partijbestuur. Jaap de Jong. in het openbaar zegt dat dit maar flauwekul was. De PPR moet eens leien dat borrelpraat officiële woordvoerders niet past Ook de ei gen fractieleider wist in een overi gens zeer eerlijk verhaal over herstel van wederzijds vertrouwen tussen progressieven en christen democraten niet meer tegen te werpen dan dat hij bij deze uitlating niet aanwezig geweest was. Rotterdam Willem Maat Beyers Naudé Wij waren drie maanden in Mozam bique zodat wij het feest mochten meevieren van de eerste verjaardag van de onafhankelijkheid, rondom de 25e Juni. Een onvergetelijke bele venis. Daarna hadden we volop gele genheid kennis te nemen van deze samen-leving-in-verandering. Het heeft ons uitermate bemoedigd en hoopvol gestemd ten aanzien van de ontwikkeling daar en in de rest van Zuidelijk Afrika. Terug in Neder land horen we van ontsteltenis, ge wekt bij onze minister van buiten landse zaken omdat eréén blan ke dominee in Pretoria gearresteerd werd. Deze ontsteltenis, zowel als de ophef die de media daarvan maken, deed ons onwaarachtig aan. Ieder een kan weten hoe al gedurende vele jaren duizenden doodgewone zwarte mannen en vrouwen vaak zonder vorm van proces worden geïnter neerd, mishandeld en verbannen. Om maar te zwijgen van de moor dende. knuppelende en vernederen de charges van de oproerpolitie in de arbeiderswijken bij Johannes burg en Kaapstad. Die zo nadrukkelijk uitgebazuinde ontsteltenis van de minister én van de mannenbroeders van het CDA doet ons temeer onwaarachtig aan wanneer we ons voor de geest halen hoe nog maar enkele maanden gele den dezelfde mensen het meest krachtig in de weer waren om tégen het publiek gemaakte standpunt van dr. Beyers Naudé in -*• de machthebbers hier én ginds te helpen aan kernenergie, een duur maar hoogst effectief middel om hun systeem overeind te houden, tegen het vrijheidsstreven van de onderdrukte massa's in. Wij vertrouwen dat een volledige bevrijding van alle volken van Zuid elijk Afrika de zwarten uit hun staat van vernedering en onder drukking. de blanken van hun eigen systeem waarin zij gevangen zitten mogelijk is en niet zo ver meer af. Wel te hopen is dat vóórdien, bij vele gewone mannen en vrouwen in Ne derland de ogen en oren open gaan voor de hier aangeduide en voor ieder waarneembare tweeslachtig heid. Geheel in het spoor en in de geest van een man als Beyers Naudé zullen ze dan ervaren dat het minder aan komt op het maken van een bewuste, persoonlijke keuze ten aanzien van de meest fundamentele samenlevings vragen. Pijnacker Eibert Draisma sr. Uke Draisma-Runia Klacht (3) AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraal 131 Tel 020-913456 Teles 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Posibus 948 Westbiaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Posibus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 Volgens een bericht in uw blad dient de „Actie Namibië" een aanklacht bij de Reclamecodecommissie in wegens misleiding van het publiek per advertentie door COZA. Van het verweer van COZA op de beschuldigingen druipt de schijn heiligheid. Men doet het voorko men. of het Zuldafrikaanse apartheidsbewind een ontwikkeling in gang heeft gezet, waarbij het volle van Namibië in vrijheid en op demo cratische wijze tot onafhankelijk heid zou kunnen komen. Dat COZA hier bewust liegt kan ieder weten, die kennis genomen heeft van de politieke schendblaad jes. die de in COZA samenwerkende supportersclubs kwistig rondstrooi en in bepaalde hoeken van de kerke lijke samenleving. In deze blaadjes wordt in onverhul de hoogmoed de rechtmatigheid van de overheersing van zwarte mensen door blanken verdedigd. Daarbij worden de Naam en het' Woord misbruikt. Oprechte christe nen als dr. Beyers Naudé en zijn medewerkers worden op lafhartige wijze belasterd. Als de procedure voor de Reclame codecommissie zou kunnen bijdra gen tot de ontmaskering van het verholen racisme, zou het publieke belang zeer gediend zijn Doesburg B. J. Zwier* ketten als „ernstig neurotisch, meester in de verdringing". En als „happy end" verklaren zij dat Frans H. niet voor verbetering vatbaar is, tenminste daar komt het op neer. Zie zo, etiket en deksel erop, ook weer klaar. Op deze manier wordt Frans H. door de mangel gehaald. De „deskundigen" kwamen tot de conclusie dat Frani H. ten opzichte van enkele daden verminderd toere keningsvatbaar is. Met andere woor den: hij kan hier niet ten volle de verantwoordelijkheid voor dragen. Lijkt mij erg vernederend dat ze dat over je zeggen. Ik vind het een ge vaarlijke zaak. dat psychologen/ze nuwartsen zich op deze manier als deskundigen laten gebruiken. Schijnbaar hebben zij objectieve theorieën, op grond waarvan zij tot deze conclusie zijn gekomen. En de theorieën die dit soort „deskundi gen" gebruiken zijn zo objectief dat hun voorgangers en zijzelf tot ver schillende conclusies kwamen. We zijn tegenwoordig zo deskundig, dat de „deskundigen" (rechter/officier van justitie) andere „deskundigen" (psycholoog/zenuwarts) nodig heb ben om In dit geval erachter te komen wat de drijfveren zijn van Frans H. Frans H. is volgens de „deskundigen" niet in staat om een (gevoelsmatige) relatie met anderen aan te gaan. Zijn de rechter en offi cier van justitie wèlin staat om een relatie met Frans H. aan te gaan om hem zo zelf te ontmoeten? In ieder geval wordt Frans H. dan volledig op zijn menszijn aangesproken en zijn er geen „deskundigen" nodig. Goor Hans de Boer Psychologen (2) Nog afgezien van het bombastische, archaïsche en zeker onwetenschap pelijke taalgebruik van de heren Dorpmans en Mulder, heb ik mij in hoge mate gestoord aan de uitge sproken wijze waarop het psycholo gisch rapport over Frans H. werd gepresenteerd. Iedere psycholoog weet, welke waarde hij moet hech ten aan de betrouwbaarheid van een dergelijk rapport, dat altijd uitspra ken doet over dingen die niet meet baar zijn (zeker niet door een per soonlijk gesprek). Het is werkelijk verbazingwekkend om te zien welk een enorme hoeveel heid informatie de betreffende psy choloog te voorschijn tovert na slechts drie gesprekken met de betrokkene te hebben gevoerd. Het gevaar van een dergelijke procedure is evenwel de pretentie van we tenschappelijkheid die er onlosma kelijk mee is verbonden. De psycho loog kan er echter elke kant mee op die hij maar wil, zeker wanneer er sprake is van een zodanige vage opdracht als „onderzoek naar de geestvermogens en verdere persoon lijkheid van de betrokkene". Zo valt ook het argument van de verschil lende persoonlljkheidstheoretische uitgangspunten van de beide des kundigen in het niet: vele wegen leiden hier naar hetzelfde Rome. Het droevigste van de hele zaak is echter dat degenen die echt moeten beslissen over het lot van de betrok kene op deze wijze een behoorlijk stuk vooroordeel krijgen toegescho ven. En dat is, naast alle ellende die een verdachte in zo'n situatie al doormaakt, op z'n zachtst gezegd hypocriet Zaandam J. Wester WASHINGTON Een op de drie volwassen Amerikanen be schouwt zichzelf als wedergebo ren, volgens een Gallup- onderzoek. „Wedergeboorte" werd in de en quête toegelicht als „een keer punt in het leven, wanneer ie mand besluit zich aan Christus toe te wijden". Van de protes tanten zei de helft, dat zij we dergeboren waren. Achttien procent van de roomskatholie- ken had dezelfde ervaring gehad. Voor 38 procent van de Ameri kanen is de bijbel het Woord van God, dat letterlijk moet worden genomen (baptisten 60 procent, rooms-katholieken 31, maar episcopaten niet meer dan tien). Zeven en veertig procent probeert wel eens iemand tot geloof in Jezus Christus als zijn Zaligmaker te brengen. Volgens Gallup, die de cijfers zelf kwam toelichten op de con ventie van de episcopaalse kerk, zijn ze een waarschuwing voor de grote kerken, die leden ver liezen terwijl evangelische groe pen snel groeien. Resolutie (2) Psychologen Zo gaan we ln Nederland om met onze medemens die een misdaad heeft begaan. We laten „deskun digen" op hen los. in dit geval op Frans H. (Trouw van 3 november). Tot twee keer toe een andere psy choloog en zenuwarts. De „deskun digen" moeten beoordelen in hoe verre Frans H toerekeningsvatbaar is voor zijn daden. Wat doen zij? Zij vertalen het gedrag van Frans H. in termen uit hun vakjargon. De „des kundigen" beplakken hem met eti- De adhesiebetuiging van Jacques Zwaan uit Den Haag aan de jon geren van de linkse groepen doet wel zeer komisch aan en getuigt van een zeldzame kortzichtigheid door het zich zo arrogant afzetten tegen het CDA! Wil Jacques Zwaan dan liever met de WD regeren? Er blijft anders niet veel over! ALLEEN kun nen de linkse groeperingen het niet: zij vertegenwoordigen slechts ruim 30 procent van de kiezers. Jacques vergeet, dat er nog anderen in ons land wonen, dan PvdA-, PSP- en CPN-gezinden! Haarlem Kees de Boer HAARLEM De enige, maar te vens beslissende reden, waarom de beschoppen unaniem geen goedkeu ring hebben kunnen hechten aan de benoeming van drs. S. Konijn tot halftime wetenschappelijk mede werker aan de katholieke theolo gische hogeschool Amsterdam, is dat hij te zeer een omstreden per soon is in de brede kerkelijke ge meenschap, in Rome, maar ook in Nederland. Met zijn benoeming zal volgens de bisschoppen de kerkelij ke gemeenschap dan ook niet zijn gebaat, zo meldt de persdienst van de r.k. kerkprovincie. Drs. Konijn is op de hoogte van de moeilijkheden, die de Romeinse congregatie voor de geloofsleer maakt ten aanzien van de ortho doxie in zijn geschriften. De bisschoppen hebben echter niet de bedoeling zijn rechtgelovigheid in twijfel te trekken, noch daarover een uitspraak te doen. Er zijn onder meer geen negatieve overwegingen ten aanzien van zijn christelijke le venshouding bij de bisschoppen in het geding geweest Een en ander is naar voren gekomen tijdens een gesprek, dat de bisschoppen Simonis en Zwartkruis namens de blschoppenconferentie hebben gevoerd met een afvaardi ging van de hogeschool. gesproken geen syllabe meer van zelfsprekend." L. RINGNALDA, AMSTERDAM: „Omdat het mooie park van Lunte- ren zo ver van de wereld ligt (syno deleden zeggen zelf daar ook last van te hebben) blijft ook bulten de horizon wat Jezus in die (boze) we reld allemaal aan het doen is." Moslims eisen r.k. erkenning van Mohammed KARACHI Theologen van de is lam en de r.k. kerk zullen volgend jaar een studieconferentie wijden aan de persoon van Mohammed, de stichter van de islam, en aan de opvattingen, die over hem onder de christenen leven. Dr. Izzeddin Ibra him, godsdienstig adviseur van de sultan van Aboe Dhabi en van het islamitisch wereldcongres, heeft dit bekendgemaakt. Hij voegde eraan toe, dat hij een dergelijke conferen tie had bepleit tijdens een bezoek aan paus Paul us. Het secretariaat van het islamitisch wereldcongres in Karachi heeft naar aanleiding van deze aankondiging meegedeeld, dat van islamitische kant een verklaring van het Vati- caan over Mohammed wordt ver wacht. Het Vatlcaan zal Mohammed moeten erkennen als „waarachtig profeet en drager van de openba ring". In verband hiermee verwijst het secretariaat naar de verklaring van het tweede Vaticaans concilie, waarin van de islam wordt gezegd, dat het „een geloof in dezelfde God" is. Het secretariaat herinnert eraan, dat de islam steeds als voorwaarde voor een gesprek met de r.k. kerk heeft gesteld, dat Mohammed wordt gerehabiliteerd. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG In een nota aan de hervormde synode dringt dr. C. P. van Andel, de secretaris van de hervormde raad voor kerk en theologie, aan op klaarheid over de relatie van ambt en sacrament. De nota dient ter voorbereiding op de bespreking over het ambt in de najaarsvergadering van de synode, volgende week dinsdag. Aan de orde komen de verklaring van de com missie „Geloof en Kerkorde" van de wereldraad van kerken over weder zijdse ambtserkenning en een rap port over dezelfde materie van de commissie „Intercommunie en Ambt" van Raad van kerken in Ne derland. Dr. van Andel schrijft aan het slot van zijn nota: „WIJ zijn geneigd en gewend in gesprek met kerken van het katholieke type de betekenis van het zogenaamde lekenambt hoog te prijzen. Eerlijkheidshalve zullen wij echter moeten erkennen, dat de re formatorische kerken in Nederland met hun oudelingen- en diakenambt min of meer in impasse zijn geraakt. Zij zijn ondanks het feit. dat vaak het tegendeel beweerd wordt, domi- neeskerken geworden en gebleven. Beroepsdeskundigheid, waarvan de kerk terecht gebruik maakt, heeft tot functieverl,ies van de ouderlin gen en diaken geleid. Voor het bekle den van deze ambten wordt geen enkele scholing gevraagd. De bedie ning van de sacramenten wordt uitdrukkelijk aan de predikanten voorbehouden. Terwijl de sacra mentsbediening onder de ambtsdra gers slechts is voorbehouden aan predikanten, zijn in de hervormde kerk in sommige gevallen leken ge rechtigd doop en avondmaal te be dienen. Een aantal hulppredikers ontving immers de bevoegdheid sa cramenten te bedienen, zonder dat zij geordineerd werden. Onze kerk zal tot klaarheid dienen te komen over de relatie van ambt en sacra ment. Deze vraag dringt temeer door de toenemende vormen van samen werking met andere kerken in bin nen- en buitenland", aldus dr. van AndeL ECONE - Het nieuwe boek van de rebellerende aartsbisschop Lefebvre „ik beschuldig het concilie" is al binnen drie dagen na de verschijning uitverkocht Als gevolg van de grote vraag, vooral uit Frankrijk, is besloten tot een tweede druk. Lefebvre's organisatie, de' ..broederschap van de heilige Plus X". heeft thans vestigingen in acht landen. De hoofdzetel is het voormalige klooster der kanunniken van de grote Sint Bernhard in Econe (Zwitserland). Hier huizen bonderdvijftig mensen, onder wie 120 seminaristen, vijftien priesters en enkele broeders en leken. Overwogen wordt, enkele kilometers verder een klooster te bouwen voor religieuzen. Thans wonen de religieuzen van de broederschap in Albano, in Italië. De andere kloosters, ln het Canadese Aramada, in Michigah (VS) en in Weissbad (Zwitserland) herbergen Engels- en Duitssprekende seminaristen. Bovendien beschikt de broederschap over „prioraten", bemand met geestelijken, die zich gewijd hebben aan het apostolaat van de missie. Vijf van deze prioraten zijn gelegen in Frankrijk, de andere in Wenen. München en Brussel en verder in New York. San José en Houston. WINDSOR (Canada) Het hoofdkwartier van het leger des heils in Canada heeft een plaatselijk korps in Windsor (Ontario) opdracht gegeven, de 8283 dollar (20.800 gulden), te rug te storten, die het had ge wonnen uit een plaatselijke lo terij. „Onze veroordeling van gokken maakt het onmogelijk winst uit loterij Cé accepteren," zei een woordvoerder van het hoofdkwartier. De leider van de jeugdgroep in Windsor, die het winnende lot had gekocht, denkt er duidelijk anders over: „Het leger des heils Is ook te gen drinken, maar neemt toch giften van bierbrouwerijen aan. William Booth, de stichter van het leger, heeft eens ge zegd. dat hij bereid was geld van de duivel aan te nemen, om het werk van de Heer te bevorderen." Van een onzer verslaggevers BRAUNSCHWEIG Bij de ope ning van de synode van de evange lische kerk ln Duitsland Is de nieuwe herziene uitgave van de Luther- vertaling van het nieuwe testament aangeboden. Daarmee is de grondi ge revisie van de Luther-bijbel vol tooid. In tegenstelling tot Nederland is men in Duitsland niet de weg opge gaan van een nieuwe bijbelverta ling. Nog steeds is de vertaling van Maarten Luther toonaangevend, maar wel ls zij verschillende malen heizien. De huidige herziening is waarschijnlijk de laatste geweest. Verdere revisie zou volgens vaklie den het eigen karakter van de Lu ther-bijbel verstoren. Wat nu verschenen is, is eigenlijk een revisie van een revisie. De laatste revisie van het nieuwe testa ment verscheen in 1956, van het oude testament in 1965. Maar de revisie van het nieuwe testament bevatte volgens de vaklieden nog zoveel verouderde woorden en moei lijke zinswendingen, dat ze opnieu- we herzien werd- BUENOS AIRES (NCNS) Een Spaanse bijbelvertaling met foto's en commentaren, die zich vooral toespitsen op de sociale gerechtig heid, is in Argentinië verboden. De bijbel is vijf Jaar geleden ver schenen. Sindsdien zijn er 800.000 exemplaren van verkocht Enkele weken geleden noemde een Argen tijns tijdschrift de uitgave het werk van marxisten en revolutionairen. Het blad kreeg bijval van bisschop Sansierra van San Juan, die deze bijbeluitgave „satanisch, hei ligschennend en dodelijk" noemde. Bisschop De Nevares van Neuquen zei dwars daar tegenover, dat hij de bijbel „aan iedereen warm aanbe val". „De voetnoten passen het evangelie toe op de werkelijkheid in Latijns-Amerika. Daarom vermel den zij veel onplezierige dingen." zei hij. De autoriteiten hebben nu de boekhandelaars, scholen en kerken verboden, de kritische bijbel nog langer te verkopen. LEKKER ETEN! Het weekblad De Tijd deed er vorige week goed aan ons in te lichten over twee samenkomsten die onlangs in Den Haag gehouden zijn. De be schrijving van die bijeenkomsten van „Verontruste Burgers" en de „Stichting voor Politieke be- wustwording"(!) doet denken aan wat al eens eerder gespeeld heeft Naast mij ligt een foto van de ope ning van het Utrechtse afdelings huis van de Nederlandse Fascisten- bond (1933) uit*Vrij Nederland 21 december 1968. Ook daar staan mensen op die men daar niet me teen zou zoeken. Het zijn ook de oude reactionaire geluiden die weer gehood werden. Wij wüen er één uithalen. Toen iemand bij genoem de stichting de lunchpauze aankon digde, moet hij gezegd hebben: „We gaan nu een heerlijke lunch gebrui ken terwijl veel linkse mensen geen boterham meer kunnen eten zonder daarbij aan de derde wereld te den ken. „En daarna: „Lekker eten is een van de weinige weldaden die ons bestaan nog kent". Deze mensen zeggen op de bres te staat voor aller lei waarden die er tegenwoordig niet meer zijn. Daar schijnt lekker eten bij te horen. Men moet toch enige tijd teruggaan wil men zo'n grove uitspraak voor zo'n eenvoduige ver antwoordelijkheid als die van de ontwikkelingshulp tegenkomen. Ik vond die bij „boerenleider Ros kam". In een interview in de Haagse Post (17 augustus 1968) verklaart hij desgevraagd: „Eep land dat zoveel miljoenep tekort komt als dit mag niet geven". En dan te weten dat ons land nog altijd staat voor één van de rijkste ter wereld. „Eerst moetende onze eigen zaken in orde hebben", verklaarde Roskam nog. Eenvoudi ger gezegd: de hongerenden moeten maar wachten totdat wij weer zo in de lift zitten dat we weer ieder Jaar een behoorlijk percentage vooruit gaan. Zij zullen dan wel in groten getale gestorven zijn. Maar ja, lek ker eten is een van de weinige welda den... Godgeklaagd! Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Biggekerke: dr. R. G, ten Kate te Gemèrt. Bedankt voor Bodegraven: J. P. var Roon te Zeist. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Groningen N.: (mia dienst op Irian Jaya): J. P. D. Groen, kand. te Groningen. Beroepbaar: J. B. van Mechelen, Schelpenhoek 54, Urk. Drs. H. van de Laar Drs. H. J. M. van de Laar (59) uit Bennekom is benoemd tot directeur van de stichting „Mensen in nood" te Den Bosch, de Nederlandse afde ling van de internationale r.k. orga nisatie „Caritas" voor bijzondere noden en vluchtelingenzorg. Lakdasa de Mei Op 74-jarige leeftijd is in Colombo overleden bisschop Lakdasa de Mei. Als anglicaans bisschop, eerst in zijn geboorteland Ceylon, later in Calcutta, had hij een groot aandeel in de toestandkoming van verenigde kerken in Noord- en Zuid-India, Pa kistan en Ceylon. Deze kerkvereni- gingen (waarvan die in Ceylon nog in de laatste fase van voorbereiding is) hebben model gestaan voor de oecumenische ontwikkelingen in verschillende andere landen. Dr. M. H. E. Weippert Tot gewoon hoogleraar in de facul teit der letteren en die der theologie aan de rijksuniversiteit te Utrecht is benoemd dr. M. H. E. Weippert. Hij gaat Hebreeuws, Akkadisch en Is raëlitische oudheidkunde doceren Dr. Weippert (39) begon een acade mische onderwijstaak in 1966 te Göttingen. Sedert 1969 gaf hij colle ges in Tübbingen, beiden in West- Duitsland. Juhanon Op 83-Jarige leeftijd is overleden metropoliet Mar Thoma Juhanon van de Mar Thoma Syrische kerk in India. Van 1954 tot 1961 maakte hij deel uit van het presidium van de wereldraad van kerken. Juhanons kerk, waarvan hij sinds 1947 metro poliet was. combineert tradities van de orthodoxie met protestants* leerstellingen. UTRECHT Naar het Miskotté nummer van „In de waagschaal" i* zoveel vraag, dat de redactie beslfr ten heeft, het te herdrukken. Bin nenkort is het weer leverbaar (t* bestellen door 1,80 over te maken op postrekening 2620510 Ln.v. pen ningmeester „In de waagschaal" Utrecht).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2