Synode praat verder
Vertalen van de bijbel
blijft een hoofdzaak
i over herverkaveling"
Blanke en zwarte NG kerken
spreken over één synode
Vandaag
Conferenties
Onze adressen:
Ds. U. Fick (bijbelgenootschappen):
Tutu mogelijk aan
hoofd raad van
kerken Zuid-Afrika
Ds. Boonsma
nieuwe leider van
Youth for Christ
VOORBIJGANGERS
WOENSDAG 3 NOVEMBER 1976
KERK
TROUW/KWARTET 2
Van een onzer verslaggevers
LUNTEREN Als leden van een gereformeerde kerk zich plaatselijk niet meer „thuis" voelen,
mo&n*U dan het recht krijgen, om lid te worden van een naburige kerk, ook zonder de bewilliging
van ntoveigen kerkeraad?
Deze vraag..komt vanmorgen op
nieuw aan^e orde in de gereformeer
de synode. Op 8 oktober hield de
synode zich hier ook al mee bezig,
maar op voorstel van ds E.J. Oomkes
werd de bespreking toen geschorst
voor nader beraad. Het treft wel. dat
ds Oomkes de verdere bespreking
niet meer kan meemaken, omdathij
door een auto-ongeluk niet meer in
staat Ls aan de synodewerkzaamhe
den deel te nemen.
Het waren de „verontruste" kerkers
-den van Baambrugge. Heinenoord
Nieuwdorp en Urk, die om een derge-
lijke regeling hadden gevraagd
waardoor verontrusten kerkelijk on
derdak zouden kunnen vinden in na
burige kerken van hun kleur. De
zelfde kerkeraden willen trouwens
ook. dat kerkeraden het recht krij
gen. om nieuwkomers te weigeren.
(Overigens heeft de kerkeraad van
Heinenoord inmiddels aan de syno
de laten weten, dat hij zich uit het
..reformatorisch convent" van deze
vier kerkeraden heeft terugge
trokken).
De meeste synodeleden toonden bij
de eerste bespreking bezwaar om
aan het verzoek van Baambrugge
c.s. te voldoen. Er zou een algehele
geestelijke „herverkaveling" uit
voort kunnen komen. „Men vraagt in
feite regelingen om de ene kerk op te
mogen splitsen in clubs van gelijkge
zinden." aldus de synodale commis
sie van rapport bij monde van ds P.
Schravendeel uit Middelharnls. Voor
noodgevallen kunnen noodoplossin
gen worden gezocht, maar zulke inci
dentele maatregelen dienen niet tot
kerkordelij ke regel te worden ver
heven.
Dr J. Vlaardingerbroek uit Leeuwar
den diende een tegenvoorstel in, om
onder bepaalde voorwaarden toch
aan het verzoek van Baambrugge
c.s. te voeldoen, omdat nu bepaalde
kerkleden „een onevenredig groot
aandeel in het kerkelijk lijden" moe
ten dragen. Hij kreeg daarbij de
steun van onder andere prof. dr J.
Firet en prof. dr G. Th. Rothuizen.
Fair play
De commissie-Schravendeel is nu in
zoverre aan het tegenvoorstel-
Vlaardingerbroek tegemoet geko
men. dat zij nu aan de voorgestelde
uitspraken een uitspraak vooraf
doet gaan. waarin de kerkeraden
worden aangespoord, fair play te
spelen en alles in het werk te stellen
om de eenheid van de gemeente te
bewaren.
De commissie stelt voor. dat de syno
de uitspreekt: „Mede gezien de gees
telijke nood. waarin vele leden der
kerk ten gevolge van de hedendaag
se verschillen in geloofsdenken en
geloofsgehoorzaamheid zich bevin
den, zijn de kerkelijke vergaderin
gen en met name de kerkeraden
gehouden in trouw aan het belijden
van de kerk en in overeenstemming
met de kerkordelijke afspraken hun
beleid te bepalen. Zij staan daarbij
blijvend voor de vraag, wat gerefor
meerd katholiek belijden nil bete
kent: zij staan voor de taak om van
daaruit een kerkelijk leven te organi
seren. waarin alles wat waarlijk
christelijk is in alle variatie zijn kans
krijgt; zij worden geroepen om dat zo
te doen. dat de gemeente in al haar
geledingen de kans krijgt om het te
verstaan en mee te maken."
Tussen aktiegroep en ambtenaar.
Conferentie over het particulier Ini
tiatief In het welzijnswerk, belegd
door de landelijke gereformeerde
raad voor samenlevingsaangelegen
heden (GSA), bestemd voor alle ge
reformeerden die betrokken zijn bij
het welzijnswerk, vrijdag 12 novem
ber, half elf tot vier uur. in het
Jaarbeurscongrescentrum te
Utrecht. InL bureau GSA, teL
03343244.
De christen en het communisme.
Studiedag, zaterdag 13 november
van elf tot vier uur in „De Aker" te
Putten (Old.) o.l.v. ir J. van der
Graaf. Inleidingen door drs H. G.
Leih, drs H. G. Geertsema, J. A. E.
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet. Postbus 859. Amsterdam.
Bij publlkatte wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Therapie
In Trouw van zaterdag 30 oktober
las ik Signalement, een hele pagina
over mensen die de levensblijheid
missen. Maar wat zo Jammer ls: de
oplossing wordt gezocht in midde
len die maar tijdelijk helpen. En niet
bij de Enige die ons de ware rust en
levensblijheid kan geven: onze Here
Jezus Christus. HIJ ls het die tot ons
zegt: Komt tot MIJ, allen die ver
moeid en belast zljt en Ik zal u rust
geven. Na veel leed. moeite en strijd
ben ik die Weg gegaan en de Here
heeft mij verlost van angst en ook
van medicijnen en mij rust gegeven.
Prijst zijn Naam!
Aalsmeer Mevrouw Filius
Saamhorig (3)
Dat drs W. Zeldenrust de beschou
wingen van de heer Klei over uitla
tingen gedaan bij de naamgeving
„Saamhorig" (een nieuw blad van
vrijgemaakte zijde binnen en buiten
verband) niet kan waarderen is na
tuurlijk zijn zaak. Bij mij als ge
woon gereformeerde (zonder toe
voegsels) kwam dat van Kiel Juist
als zeer goed en terecht over. Wie en
wat zijn we wel om maar even uit te
maken dat waarheid en leugen bij
anderen gelijke rechten hebben?
Ten Boer K. W. Groenewold
Oproep
Ik ben zeer dankbaar met de oproep
van de zes gereformeerde predikan
ten. Met grote zorg heb ik het proces
in de gereformeerde kerken meege
maakt en daarbij dikwijls gedacht,
als de grote verdrukking, vervolgin
gen. dwalingen en verval komen, wie
zal dan de Oemeente van Christus
leiden, want er zijn zo weinig her
ders en leraars die spreken. Tot
troost en bemoediging las ik In het
woord dat God. door Zijn profeet
Jesaja liet opschrijven (Jesaja 30).
dat God Zich zal verheffen om ons
weer genadig te zijn. zodat Zijn volk
niet zal blijven wenen, want de Here
heeft ons wel brood der benauwd
heid en water der verdrukking gege-
AMSTERDAM:
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Te! 020-913456
Telen 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948.
Westbfaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115568
OEN MAAG/LEIDEN:
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3.
Meift/narkt 56. Zwolle
Tel 05200-17030
ven, maar uw leeraars zullen zich
niet meer verbergen, doch uw ogen
zullen uw leeraars zien; en wanneer
gij rechts of wanneer gij links zoudt
willen gaan. zullen uw oren achter u
het woord horen: Dit is de weg.
wandelt daarop. Daarom ben ik zo
blij met de oproep van deze zes
predikanten en hoop ik dat de
synode en met hen vele predikanten
de gemeente weer de enige Juiste
weg zal wijzen.
Hoogvliet P. B rob bel
Kasbah
Vandaag werd lk zeer onaangenaam
getroffen door uw artikel over de
Kasbah in Hengelo, waar lk sinds 27.
jaar met veel plezier woon. Ik vind
het niet leuk in uw blad te moeten
lezen, dat de buurt die mij dierbaar
is zogenaamd asociaal dreigt te wor
den. Ik begrijp er niets van dat uw
blad dit sensationele stukje dat be
rust op klachten 7 van de 184 bewo
ners zo klakkeloos hebt opgenomen.
Hengelo mevrouw Diet Dijkman
Chemisch begraven
De Nederlandse taal ls sinds kort
„verrijkt" met het nieuwe begrip
„chemische begraafplaats". Voorlo
pig zet men deze vondst nog tussen
aanhalingstekens, maar we mogen
vrezen dat deze achterwege worden
gelaten zodra dit begrip gemeen
goed ls geworden. We kunnen hier
spreken van een ergerlijke verru
wing in het spraakgebruik. Men kan
een stort- of bewaarplaats van che
misch afval geen begraafplaats noe
men. Begraafplaats en crematorium
zijn voor ons begrippen die in onlos
makelijk verband staan met het
beëindigen van het menselijke
aardse bestaan. Daarbij is meer eer
bied gebruikelijk, dan bij de vraag
hoe we ons afval kwijtraken!
Goudriaan J. de Vos
Glastuinbouw
Het is verheugend dat Kamerleden
unaniem gepleit hebben tegen de
voorgestelde aardgastarieven voor
de glastuinbouw. Helaas misten de
pleidooien fantasie. Immers, wat
heeft het voor onze samenleving op
langere termijn voorzin de aardgas-
prijzen kunstmatig laag te houden?
Waarom kwam niemand met het
volgende voorstel? 1. het vastrecht
wordt tot een symbolisch bedrag
teruggebracht; 2 een (nader vast te
stellen) laag aardgasverbruik wordt
beloond; 3. een (te) hoog aardgasver
bruik wordt met een extra heffing
gestraft; 4. glastuinbouwers met een
laag gasverbruik die het slachtoffer
worden van ongunstige weers- of
marktomstandigheden, wordt een
minimuminkomen gegarandeerd.
Het voordeel van een dergelijke re
geling is: De glastuinders worden er
gemiddeld niet slechter van. De
„gasbel" krimpt iets minder snel in.
De Euro-consument zal in de winter
dag zijn Nederlandse kropsla moe
ten missen. In plaats daarvan kan
hij veldsla van de koude grond eten.
Komkommer kan hij van de warme
grond uit het Middellandsezeege-
bied betrekken. Ook het bloemetje
met de ..Kerst" kan wel van elders
komen Het zou toch te dol zijn als
onze naar warmte hunkerende kin
deren er achter kwamen dat een
krop sla tn 1976 eigenlijk 2 gulden
had moeten kosten terwijl de prijs
maar een kwartje was (Inflatie bui
ten beschouwing gelaten).
HURWENEN A.Hollander
Industrie-eiland (2)
Het kunstmatig eiland zal in hoge
mate bijdragen tot vergiftiging van
de zeeën. Maar hebben de ontwer
pers ook gedacht aan de mogelijk
heid van oorlog? Een concentratie
van de machtigste en vitaalste in
dustrieën een heel eind buitengaats
en zonder vrouwen en kinderen, een
ideaal doelwit voor het plaatsen van
een atoombom. Het zou ons in een
seconde uitschakelen. Kwetsbare
plekken hebben wij al genoeg.
Amerongen P. Verburg.
Tubbergen (6)
Met ds. Van der Kooij moet ik het
helaas oneens zijn. Er ls geen sprake
van. dat prinses Margriet bij de uit
vaartdienst van wijlen dr. Houben
hier in Maastricht bevoorrecht is
boven de hervormde predikant uit
Tubbergen. Van deze dominee was
bekend, dat hij zou willen communi
ceren. Dit is hem (tot mijn grote
spijt overigens) niet toegestaan. Van
prinses Margriet was dit voornemen
niet bekend, misschien is het mee
doen met de communie wel spon
taan bij haar opgekomen tijdens de
uitvaartdienst, wie zal dat zeggen?
De toch al grote St. Servaaskerk
was bij de begrafenis van de heer
Houben volledig bezet. Door de
grote drukte was het de dienstdoen
de geestelijkheid van de kerk niet
eens opgevallen, dat de prinses zich
onder de communicanten bevond,
dat kan ik verzekeren. Overigens als
het wél opgevallen was, dan ben ik
er nog van overtuigd, dat men zo
hoffelijk zou zijn geweest de prinses
niet oinverrichter zake naar haar
plaats terug te sturen. Er is geen
enkele overeenkomst noch te
genstelling tussen Tubbergen en
Maastricht en daarom is het niet
Juist te spreken over het meten met
twee maten.
Vermaat, prof. C. Veenhof en prof.
dr A. Troost InL teL 02150 52641.
toest 116.
Solidaridad. Landelijke werkdag
over Latijns-Amerika, zaterdag 13
november van tien tot vier uur in De
Open Hof. te Amersfoort Inl. en
opg. teL 070— 655207.
Reveildag, zaterdagmiddag 13 no
vember van een tot vijf uur in de
doopsgezinde kerk te Utrecht Oude
Gracht 270. Sprekers mevr. drs J.
van Essen („Mevrouw Groen van
Prinsterer") en drs H. H. van dei
Laan („Heldring als pedagoog")
Opg. bij dr P. L. Schram. Piet var
Wijngaerdtlaan 42. Abcoude.
In Hamburg is een oecumenische dienst gehouden, waaraan werd deelgenomen door Betty Williams, leidster
van de Noordierse vrouwen-vredesbeweging. Hand in hand belijden hier hun verbondenheid rond het kruis, van
links naar rechts, de r.k. bisschop Hubertus Brandenburg, Winnie Nelson, Fiona Molloy, Betty Williams en
dominee Kart Malsch.
Maastricht
E. Maessen
(Van een onzer medewerkers)
AMSTERDAM Het vertalen
van de bijbel is nog altijd een
van de hoofdzaken van de We
reldbond van bijbelge
nootschappen. Op dit moment
wordt de bijbel vertaald in 568
talen. Voor meer dan de helft
zijn dit talen waarin tót nu toe
niets of bijna niets van de bij
bel is verschenen. Dit deelde
ds. Ulrich Fick mee, de secreta
ris-generaal van de wereldbond
van bijbelgenootschappen. Hij
bezocht dezer dagen ons land
om de algemene vergadering
van het Nederlands bijbelge
nootschap bij te wonen.
Ds. Fick was verheugd over het feit
dat steeds meer kerken bereid zijn
om samen aan het vertalen te gaan.
In meer dan 100 vertaalprojecten
participeren bijvoorbeeld rooms-
katholieke bijbelvertalers, in een
flink aantal projecten ook oosters-
orthodoxe theologen.
Op de vraag of dit geen theologische
moeilijkheden oproept, antwoordde
ds. Flcke dat vertalers nergens ter
wereld op theologische moeilijkhe
den waren gestuit. Wel zijn soms
culturele verschillen, waarvoor
steeds een oplossing kan worden ge
vonden. Wel gaf hij toe dat rooms-
katholleke bisschoppen soms bezwa
ren maken, omdat hun eigen theolo
gische uitleg soms in bepaalde verta
lingen gemist wordt
Eenheid
Volgens ds. Fick streeft de we
reldbond van bijbelgenootschappen
ernaar dat in iedere belangrijke taal
op den duur één bijbelvertaling ver
schijnt voor alle kerken samen. „De
tijd van een „kerkgenootschappelij-
ke" vertaling, gekleurd door de voor
onderstellingen en geliefkoosde
ideeën van iedere kerk afzonderlijk
is voorbij", meende hij.
Het werk van de bijbelgenootschap
pen heeft zich de laatste 25 Jaar sterk
uitgebreid. In 1950 werden door de
bijbelgenootschappen samen nog
geen 20 miljoen bijbels en bijbelge
deelten verspreid. In 1975 waren het
er al meer dan 300 miljoen. Ook in
1976 zal dat aantal zeker gehaald
worden en waarschijnlijk zelfs over
troffen. De vraag naar de bijbel is zo
groot geworden dat de bijbelge
nootschappen prioriteiten moeten
stellen, omdat zij niet alle vragers
tegelijkertijd kunnen helpen. Daar
voor ontbreken de noodzakelijke
fondsen.
Vrijwilligers
De algemene vergadering van het
Nederlands bijbelgenootschap, die
te Doorn werd gehouden, besloot in
de komende jaren de bijdragen voor
het internationale werk sterk te ver
hogen. Het eigen werk zal in de toe
komst minder door stafleden en
meer door vrijwilligers moeten ge
beuren. Er zullen echter geen ge
dwongen ontslagen mogen vallen.
De vergadering sprak zich ook uit
voor intensievere contacten met de
kerken, zowel ten aanzien van de
bijdragen uit die kerken als ten aan
zien van de bijdragen uit die kerken
via collecten in de plaatselijke ge
meenten.
Ten aanzien van het inschakelen van
de vrijwilligers drong de algemene
vergadering er bij de staf op aan
meer aandacht te schenken aan trai
ning en instructie
De vergadering vroeg ten slotte de
staf om meer hulpmiddelen in en bij
de bijbel. In het bijzonder werd ge
vraagd om in de bijbeluitgaven van
de toekomst meer tekstverwijzingen
op te nemen.
JOHANNESBURG In kringen
van de Zuidafrikaanse raad van ker
ken houdt men het er op dat de
Anglicaanse bisschop Desmond Tu
tu va»- Lesotho de opvolger zal wor
den van de aftredende secretaris van
de raad, John Rees. Rees heeft be
kendgemaakt, dat de bisschop, die
tot voor kort deken van Johannes
burg was, zijn kandidatuur in over
weging heeft genomen. Deze be
kendmaking heeft reeds groot en
thousiasme verwekt onder de zwarte
bevolking van de woonbuurten rond
om Johannesburg. Ook het uitvoe
rend comité van de raad van kerken
meent dat Tutu de bijzondere kwali
teiten bezit, die nodig zijn in deze
crisistijd.
Tutu zal, naar verwacht wordt, niet
voor half december bekendmaken of
hij kandidaat wil zijn voor de benoe
ming. De bisschop zegt dat hij nog in
gebed is over deze zaak.
Bisschop Tutu was tot voor vier
maanden deken van Johannesburg.
De zwarte kranten in Soweto en in
andere zwarte randgemeenten heb
ben de kans dat Tutu zal terugkeren
groot gebracht. Tutu staat bekend
om zijn openhartigheid. Indien hij ja
zegt, zal hij een van de zwaarste
posten te bekleden krijgen, die in
kerkelijk Zuid-Afrika bestaan. De
secretaris van de raad van kerken
dient kerken met een totaal van 15'/»
miljoen leden. Hij zou de eerste
zwarte zijn, die deze post bezet.
PRETORIA De zwarte en blanke Nederduits gereformeerde kerken in Zuid-Afrika, bespreken
deze week een wijze van samengaan, die meer inhoudt dan de huidige federale raad, waarin de
kerken elkaar ontmoeten. Aanleiding tot het gesprek is de oproep van de (zwarte) NG-kerk in
Afrika, te komen tot een volledige samensmelting van de kerken van de Nederduits gereformeerde
familie.
De bijeenkomst bespreekt een voor
stel te komen tot een multuraciale
koepelsynode, dat is opgesteld door
prof. C.W. Boshoff, die in het alge
meen wordt beschouwd als een
aartsconservatief. Boshoff is hoofd
van de afdeling zending van de theo
logische faculteit van de universiteit
in Pretoria. Hij ls de schoonzoon van
de vermoorde premier van Zuid-
Afrika dr Hendrik Verwoerd. Hij is
ook voorzitter van het „Bureau voor
rassenkwesties", een belangrijke
steunpilaar van de apartheid.
De acht leden-kerken van de neder-
duits gereformeerde familie ln Zuid-
Afrika en ln de omringende landen
vormen afzonderlijke zelfstandige li
chamen. Hun enige band ls de fede
rale raad. die niet meer dan advise
rende macht heeft.
Scheiding
In de laatste jaren hebben de zwarte
„dochterkerken" nadrukkelijk aan
gedrongen op het opruimen van de
schelding tussen de kerken, die al
leen op rassenverschil is gebaseerd.
Het streven van de zwarte gerefor
meerden wordt nu ondersteund door
het voorstel-Boshoff. dat een geza
menlijke synode met uitvoerende
macht over de deelnemende kerken
omvat.
Het voorstel-Boshoff zal ongetwij
feld sterke weerstand ondervinden
van dr Koot Vorster. de broer van de
premier, die voorzitter is van de
Kaapse synode van de blanke kerk.
Volgens Vorster is het streven naar
eenheid verweven met vrijzinnigheid
en communisme. In een vergadering
van het door Boshoff geleide bureau
voor rassenkwesties zei Vorster in
het begin van dit Jaar: „Elke kerk
heeft het van God gegeven recht op
haar eigen manier de Heer te dienen.
Vrijzinnigen en communisten heb
ben dit aangevochten en hebben het
onderwerp van de samenvoeging van
kerken zomaar ln onze schoot gewor
pen. maar het is niet meer dan een
kunstmatige zandstorm. „Vorster zei
bij die gelegenheid dat een gezamen
lijke synode voor alle gereformeer
den in Zuid-Afrika wel eens tot de
conclusie zou kunnen komen dat
rassenscheiding onbijbels is. het
geen „mijn beginselen geweld zou
aandoen".
Een van de pleitbezorgers van het
samengaan van de NGkerken is de
scriba van de zwarte NGkerk in Afri
ka, ds Sam Buti. Hij daagde ln dit
voorjaar Vorster uit aan te tonen dat
het samengaan van kerken van ge
lijke belijdenis strijdig zou zijn met
Gods woord.
De rassenscheiding tussen de kerken
gaat zeer ver. Zo kunnen blanke the
ologen, die voorganger zijn van een
zwarte of kleurlingen kerk niet als
lid van zo'n kerk toetreden. De
(zwarte) synode die vorig jaar In Wor
cester bijeenkwam, deed een oproep
dat blanke predikanten werkzaam in
de zwarte kerk hun lidmaatschap
van de blanke kerk behoren op te
geven en moeten toetreden tot de
zwarte gemeente die zij dienen. Dit
jaar besloot de synode, die bij
eenkwam in Alberton, dat de zwarte
kerken ook de salarissen van deze
blanke dominees voor hun rekening
moeten nemen. In de praktijk zou
dit betekenen, dat de salarissen van
de blanke dominees op een zelfde
niveau komen als de zwarte trakte
menten. een zeer aanzienlijke
loonsverlaging.
HIER BENEDEN
Wanneer twee mensen naar een
preek of een toespraak luisteren, wil
dat nog niet zeggen, dat ze hetzelfde
horen. Niet zelden horen mensen
datgene wat ze willen horen. Of ze
onthouden dat alleen. Een vriend
van mij preekte eens over een tekst
die in de buurt lag van het eeuwige
leven. Daarbij stak hij niet onder
stoelen en banken dat hij het versje
„Boven de starren, daar zal het eens
lichten", niet zo geslaagd vond. Hij
was van mening dat het hier bene
den moet beginnen te lichten. Na
afloop komt er iemand naar hem toe
om hem speciaal te bedanken voor
het feit dat hij nog eens dat mooie
versje „Boven de starren" heeft aan
gehaald. Een voorbeeld van twee
verschillende hoorders deed zich
maandagmorgen voor toen twee
kranten een verslag deden van de
preek van minister Van Agt, die hij
zondag JL hield in de St. Nicolaas-
kerk te Amsterdam. Het ene blad
vermeldde: „Het gaat niet goed met
de kerken in Nederland. We hebben
het zo druk gekregen met het bered
deren van zaken rondom ons heen,
dat we nauwelijks meer naar boven
kijken en aan de thuishaven den
ken". Blijkbaar was dat de teneur
van Van Agts preek, volgens het
ochtendblad. Onze eigen verslagge
ver gaf heel andere gedachten door.
Niets van die naar-boven-kijkerij,
maar „dat wij er geen genoegen mee
kunnen nemen dat een overgroot
deel van de mensheid nog in armoe
de leeft." Woorden van gelijke strek
king omringden in het verslag dit
kernzinnetje. Waarschijnlijk heeft
de heer Van Agt belde dingen ge
zegd. (Waarbij opgemerkt dient te
worden dat er kranten zijn, waar
men van zulke dingen allerminst
zeker is). Maar goed, waarschijnlijk
geeft men dan ook datgene weer
waar men zelf mee instemt. Bewust
of onbewust. Het kan best zijn dat
de eerste krant ook liever ziet dat
christenen naar boven kijken. Dan
kunnen anderen intussen beneden
beter hun gang gaan. De man van de
tweede krant is dan blijkbaar van
mening dat het voor christenen
impliciet is dat ze voor Gods aange
zicht leven, maar dat er aan hun
betrokkenheid bij onrecht op aarde
nog wel eens wat ontbreekt.
Missieraad houdt
vast aan
ontwikkelin gsbeleid
UTRECHT De Nederlandse Mis
sieraad (voorzitter: kardinaal Wille-
brands) wil dat het Nederlandse ont
wikkelingsbeleid in de komende ja
ren op de huidige voet doorgaat, ook
al zou er een andere regeringssa
menstelling komen.
De raad heeft hier op aangedrongen
in een brief aan het parlement en de
vaste kamercommissie voor ontwik
kelingssamenwerking.
De raad onderschrijft de manier
waarop het beleid op het terrein van
de ontwikkelingssamenwerking de
afgelopen jaren door de Nederlandse
regering is geformuleerd als
richtsnoer voor de hulpprogram
ma's. De raad zegt daarin een politie
ke vertaling te herkennen van chris
telijke uitgangspunten ten aanzien
van de Derde Wereld, omdat de na
druk wordt gelegd op menselijke
zelfontplooiing, gelijkwaardigheid
en gerechtigheid.
De Nederlandse Missieraad betreurt
dan ook dat onder druk van de eco
nomische teruggang de kwaliteit en
de kwantiteit der ontwikkelingssa
menwerking dreigt te worden aange
tast. Met name wordt gedacht aan
de tendens om vanwege eigen econo
mische moeilijkheden de ontkoppe
ling van de bilaterale hulpverlening
(hulpverlening van het ene land aan
het andere) terug te draaien.
Ook al kent Nederland grote proble
men in verband met de werkloosheid
en met het scheppen van nieuwe
arbeidsplaatsen, toch mag volgens
de Missieraad niet worden getornd
aan de anderhalf procentsnorm voor
ontwikkelingssamenwerking. Se
rieuze ontwikkelingssamenwerking
zo schrijft de raad snijdt in
eigen vlees. Herverdeling en her
structurering op wereldniveau
vraagt offers. Hiervoor moet men
ook in de eigen samenleving een
rechtvaardige verdeling vinden.
Van een onzer verslaggevers
DRIEBERGEN Ds Pieter
Boonsma. gereformeerd predikant
op Marken, is benoemd tot alge
meen directeur van Youth for
Christ-Nederland. Hij zal als zoda
nig de Canadeees George Brucks
opvolgen. Samen met de adjunct
directeuren Arnold van Heusden en
Johan Vink gaat ds Boonsma het
directieteam vormen.
Ds Brucks, die een „sabbatsjaar" in
Canada doormaakt, heeft als benoe
ming aanvaaard tot directeur van
Youth for Christ-Europa. Volgend
jaar zal hij wel in Nederland, maar
niet in het Nederlandse werk terug
keren.
Ds Boomsma (34 jaar Jong. drie jaar
predikant) is binnen het Youth for
Chrlst-werk geen onbekende. Hij is
lid van de van de nationale raad van
Youth for Christ en bestuurslid van
het opvangcentrum van deze orga
nisatie in Utrecht Waarschijnlijk
zal hij volgend jaar Juni het direc
teurschap op zich nemen.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Veenendaal: C. den
Boer te Wageningen; te Driesum P.
Schalk, kand. te Gorinchem.
Aangenomen naar Beerzerveld: B.
H. Weegink, kand. te Doorn.
Bedankt voor Waddinxveen: G.
Broere te 't Harde; voor Voorthuizen
en voor Krimpen a.d. Lek: dr J.
Broekhuis te Schoonhoven; voor
Berkel en Rodenrijs en voor
Almkerk: D. D. Lucas te Waarden-
burg.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Meppel: J. Nie-
mantsverdriet te Zevenhulzen (Gr.).
Op verzoek van de kerkeraad en
gemeente van de kerk van Huizen
zal C. M. Boerma, thans door deze
kerk afgestaan aan het ICCO, zich
per 1 juli 1977 opnieuw verbinden
voor het wijkwerk van deze ge
meente.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Oostelijk Flevoland: L.
W. de Graaf te Heerde-Wapenveld;
te Enschede-Noord (voor miss.
dienst op Irian Jaya): J. P. D. Groen
Jzn., kand. te Groningen.
Aangenomen naar Alphen a.d. Rijn,
Bodegraven: J. Borgdorff, kand. te
Zwijndrecht die bedankte voor 16
andere beroepen.
Beroepbaar: kand. J. P. D. Groen,
Coleniusstraat 70, Groningen.
CHR. GEREF. KERKEN
Intrede op 5 nov. te Zutphen R. W.
J. Soeters uit Zwolle.
Pater Van Straaten
Pater Amatus van Straaten heeft
zijn werkzaamheden aan het vor
mingscentrum „Vinea Domini" te
Witmarsum na 29 jaar beëindigd.
Hij heeft zich weer geheel beschik
baar gesteld van het oecumenisch
werk in Noord-Nederland en blijft
wonen in Witmarsum. In 1947
stichtte pater Van Straaten het ka
tholieke vormingscentrum in het
kader van zijn oecumenisch werk in
Friesland. Vinea Domini kreeg lan
delijke bekendheid, onder meer
door de Witmarsumer Gesprekken,
waarin baanbrekende oecume
nische thema's aan de orde werden
gesteld. Ook het vakantiewerk voor
jongeren kreeg veel weerklank. Het
vormingswerk ging deze jaren een
heel eigen ontwikkeling en slaagde
erin, met groepen van verschillende
levensbeschouwelijke en politieke
richtingen zinvolle relaties te onder
houden. Vanaf 1970 was pater Van
Straaten directeur-coördinator.
Donal Lamont
Het verzet van bisschop Donal La
mont tegen de politiek van de Rho-
desische regering heeft de kerk veel
goed gedaan, niet alleen in Rhode-
sië, maar in geheel Afrika. Dit heeft
de bisschop, die onlangs werd ver
oordeeld tot tien jaar dwangarbeid
wegens het niet aangeven van guer
rillastrijders. verklaard in een lnter-
vieuw met het Engelse r.k. weekblad
„The Universe". HIJ verwacht, dat
het hoger beroep in zijn zaak half
december of begin januari zal wor
den behandeld. De situtatie ls radi
caal aan het veranderen en de zwar
te Afrikanen zijn zich bewust van
een toekomst ln vrijheid, aldus de
bisschop, die al zijn hoop stelt op
vreedzame middelen en steeds het
geweld, van welke kant dan ook.
heeft veroordeeld.