Friese hervormden gaan over hun bezit praten I Waarheid en Eenheid: ,Gerefkerken moeten weer heilig worden' Vandaag Just opperrabbijn voor Amsterdam Uit de kerkbladen Onze adressen: Een draadje tussen boer en burger Mau tevreden over gesprek met Vaticaan Actie voor moskee in Schiedam Taizé's concilie in nieuwe fase Litouwse r.k. vragen steun Geref. gemeenten openen vijfde post op West-Irian VOORBIJGANGERS Conferenties I MAANDAG 1 NOVEMBER 1976 KERK TROUW/KWARTET 2 LEEUWARDEN „De financiële situatie van de hervormde kerk op vele plaatsen in Friesland is niet gemakkelijk." En nog vandaag is de hervormde kerk één van de grootste grootgrondbezitters van Friesland." Van een onzer verslaggevers UTRECHT De zes predikanten, die samen de redactie van „Waarheid en Eenheid" vormen, hebben alle leden van de gereformeerde kerken opgeroepen, de heiligheid van de kerk meer nadruk te geven. Van een onzer verslaggevers Twee zinnen uit het memorandum over de lunctie van geld en bezit, dat zaterdag aan de hervormde gemeen ten van Friesland is aangeboden, tijdens een provinciale diakonale vergadering in Leeuwarden Dit stuk. namens de provinciale diako nale commissie en provinciale kerkvoogdij commissie in Friesland samengesteld door ds. Ype Schaaf, wil een bezinning over kerkelijk geld en bezit in Friesland op gang brengen. - Het memorandum stelt vast. dat de hervormde kerk zeer ongelijk over het land verdeeld bezit heeft, dat eigendom is van de plaatselijke ge meente: middeleeuws kerkegoed. aangegroeid in de loop der eeuwen via erfenissen, giften en legaten van gelovigen. Er zijn ook doopsgezinde en lutherse gemeenten met bezit Andere kerken, zoals de rooms- katholieke en de gereformeerde. Het bestuur heeft voorgesteld de langst in dienst zijnde rabbijn, de heer M. Just (64). vanaf 1 december 1976 voor vijf jaar tot opperrabbijn te benoemen De heer Just is vanaf 1963 rabbijn in Amsterdam Sinds de pensionering van opperrabbijn A Schuster op 1 januari 1973 is de opperrabbinale zetel van Amster dam vacant. Het was oorspronkelijk de opzet van het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap om in Amsterdam een opperrabbijn te benoemen voor het hele land. De vier opperrabbina le ressorten Amsterdam. Den Haag. Utrecht en Rotterdam zouden tot één worden ingekrompen. De ge dachte zat daarbij voor. dat bij één opperrabbijn voor heel Nederland ook de wettelljk-joodse beslissingen gelijkluidend zouden zijn. Tevens werd een kostenbesparing beoogd. Na enige jaren zoeken In het buiten land werd echter geen rabbijn ge vonden die aan alle verlangens vol deed. Ook kwam het bestuur van het Nederlands Israëlitisch Kerkge nootschap. het overkoepelende li chaam van de veertig joodse ge meenten in het land. tot de overtui ging dat Juist de verscheidenheid van besluiten, al naar gelang de plaats, de Juiste Joodse richting was. Van Agt De zienswijze die Trouw in het com mentaar van dinsdag 26 okt. weer geeft omtrent het al of niet minister president worden van Van Agt viel mij bitter tegen Omdat hij geen econoom is. zou dat volgens u een hinderpaal zijn voor het pre mierschap. Als men echter nagaat dat een mi nister van economische zaken niet altijd een econoom hoeft te zijn (wel natuurlijk beschikt over een dosis kennis op economisch gebied) zo neem ik aan dat dat ook voor een premier geldt Daarnaast had ik stellig verwacht dat juist u een voorstander was ge weest van het premier worden van iemand die ook rekening houdt met de morele kant van de zaak. Spijkrnisse Y. M. van Adrichem-van der Stel AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Te!. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westbiaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 hebben zich praktisch geen bezit verworven. behalve uiteraard kerkgebouwen, verenigingsgebou wen en pastorieën, al zijn er wel een paar ordes met forse bezittingen. Over het hervormd kerkelijk bezit valt moeilijk een algemeen inzicht te krijgen, door de zorgvuldig in stand gehouden autonomie van de plaatse lijke gemeente. Het gaat om gebou wen. kerkhoven, landerijen, boerde rijen en allerlei fondsen en instellin gen. zoals beurzen en lenen, weeshui zen. hofjes en bejaardenhuizen. Er zijn kerkvoogden, die met grote toe wijding een voortreffelijk beleid voe ren Er zijn er die potverteren. Er zijn er die helemaal geen beleid voeren, aldus het memorandum. In Friesland ligt de verhouding tus sen de inkomsten van de hervormde kerk uit levend geld en uit bezit zo. dat in 1974 acht en een half miljoen Van een kostenbesparing bleek ook niet veel Juist te zijn. aangezien bij nieuwe berekening bleek, dat een opperrabbijn plus zijn staf veel geld vergde. Daarom besloot men een op lossing in Nederland zelf te zoeken. Representatie In het bijzonder was men geporteerd voor de benoeming van een opper rabbijn voor de representatie. Hij moet een tegenwicht gaan vormen voor rabbijn Awraham Soetendorp van de liberaal-Joodse gemeente van Den Haag. Voor de functie van repre sentatief opperrabbijn wordt ge noemd rabbijn Menachem Fink (30) van de Nederlands Israëlitische ge meente te Den Haag. Voor het nfemen van wettelijke be slissingen voor geheel Nederland wordt hij echter te licht bevonden. Ook wenste men rabbijn Just van Amsterdam niet te passeren. Hij is thans voorgesteld voor opperrabbijn voor Amsterdam, het rabblnaat dat in feite alle wettelljk-joodse beslis singen voor het gehele land neemt. Het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap wenst thans de vier rabbinale standplaatsen tot twee te verminderen, opdat naast de heer Just een opperrabbijn kan wor den benoemd voor het representatie ve werk. One Way Day (2) Gaarne zou ik even willen reageren op het stukje van dhr. Van Veen over de One Way Day. Hij snapt niet hoe ons land moet worden gerei nigd. Dat is heel eenvoudig. Als ie dereen zich tot God en Zijn Zoon Jezus zou bekeren zou ons land een grote geestelijke revolutie, een Je- zusrevolutle (zonder geweld dus) doormaken. Ik ben zelf ook op de One Way Day geweest en ik kan niet anders zeggen, dan dat het geweldig is geweest. En dat Jezus nog steeds vrij maakt hebben de aanwezigen deze dag duidelijk kunnen ervaren. Jezus maakt ALLEN vrij. die bij Hem willen schuilen, ook u meneer van Veen. Rotterdam Ron Kosten One Way Day (3) „15.000 jongeren ucmuiistreren voor het behoud van het christelijk ka rakter van ons land" telegrafeert Ben Hoekendijk naar de leden van de Tweede Kamer, schrijft Tr./Kw. van 25 okt. jl. Onthullend! Zeker als je verder leest waar we dan zoal niet naar terug moetn In ons land. willen we als mensen „werkelijk vrij zijn". Het komt ons werkelijk compleet tegenstrijdig voor. als je enerzijds als Jezusbeweging op die manier de politiek in huls haalt, terwijl Je jezelf anderzijds als opdracht stelt ..geluk kig te leven in de schaduw van de wereldcrisis" en een „lichtplekje djn te midden van een ten onder gaande wereld Het beeld van het strijkje opop het dek van de élite klasse tijdens de ondergang van de Titanic kwam ons voor ogen. dit lezend. In de politiek moet je o I. namelijk ook als christen Je handen wel eens vuil maken om wezenlijk Iets te doen voor of tegen energiecrisis tin (jeugd!werkloosheid, etc.. etc. Voor wie veel bidt. is er vandaag heel veel werk aan de winkel. Vlaardingen Annelies en Peter Bouwman Nanny en Dirk-Jan Verbeek. kwam uit de opbrengst van bezit. Ten aanzien van de diakonie is het zelfs zo. dat de helft van de uitgaven van het bezit gefinancierd wordt. Dorpisme Het memorandum pleit voor ver antwoord rentmeesterschap over het levende en het dode geld in de kerk. Hoewel het de waarde van leefbare, kleine dorpen erkent en dus begrip heeft voor het streven om per dorp zoveel mogelijk baas-in-eigen-huis te blijven, laakt het een negatief dorpisme. Verwacht wordt, dat in de nabije toekomst nog eens veertig tot vijftig predikantsplaatsen zullen sneuvelen bij gebrek aan geld. „Men geeft voor zending overzee, maar geen cent voor de gemeente van een naburig dorp. Waarom wordt in Friesland in de hervormde kerk pas gesaneerd, wanneer de zaak financi eel stuk loopt? Waarom niet vijf jaar daarvoor? Moeten we niet gaan den ken aan planning per classis of per ring? Niet om de plaatselijke ge meente de nek om te draaien, maar op een eigentijdse wijze weer een plaats te geven." Nu komt het historische bezit ten goede aan een aantal gemeenten, verdeeld over Friesland op een wijze, die in vele gevallen niet aansluit bij de huidige behoefte. Het memorandum plaatst ook kri tische kanttekeningen bij het bezit als machtsfactor. Soms verpest het bezit de onderlinge verhoudingen in de gemeente volledig (vriendjespoli tiek tot zelfs eigen bevoordeling). In ieder geval is openheid tegenover de gemeente nodig. De vraag wordt ook gesteld, of een deel van het bezit van de kerk (of het hele bezit) niet beschikbaar zou moeten komen voor de arme christe nen in de derde wereld. Gezamenlijk De suggestie wordt gedaan om het bezit ten dienst van de hele wereld en van de gemeenten in Friesland onder te brengen in een gezamenlijk beheersinstituut voor het Friese hervormde kerkewerk. ook al om de gevaarlijke kanten van het bezit be ter in de hand te houden. De rugge- graat van een levende gemeente is niet het bezit, maar de offerande van de gemeenteleden. Ten aanzien van het diakonaal bezit wordt onder meer gevraagd, of de diakonleën een deel van hun bezit mogen overdragen aan de kerkvoog dijen of aan ontwikkelingsprojecten overzee en of het mogelijk is. van kerkvoogdij, pastoralia en diakonie één kas met één begroting te maken. Het memorandum plaatst er een vraagteken bij, of kerken nog wel begraafplaatsen moeten onderhou den in deze tijd. En ten aanzien van de hofjes, wees huizen. beurzen en lenen, waarmee de hervormde kerk te maken heeft, pleit ds. Schaaf voor wegen, om deze fondsen werkelijk dienstbaar te ma ken aan de noden van vandaag, hier en overzee. Zijns inziens handelt men dan zeker in de geest van de gevers. Het zal alleen vindingrijk heid vragen om die wegen Juridisch en praktisch te vinden. Drs. Doede Wiersma te Anjum heeft de hervormde en de gereformeerde synode gevraagd, de opbrengst van de dankstondcollecte dit Jaar te ge bruiken om de boeren te helpen. In Herfoarmd Frysldn licht hij toe waarom. Zo'n brief is natuurlijk niet los te zien van mijn werk in de 60-er jaren bij de Friese CBTB. Toen heb ik de boeren in de beurs en in het hart gekeken. Een afschrikwekkende herinnering uit die tijd is dat wij op geen enkele wijze predikanten kon den interesseren voor de enorme ontwikkelingen in de landbouw. Rancune over dat feit was aanlei ding voor mijn theologiestudie Valt er vanuit het evangelie niets te zeg gen over de organisatie van de maatschappij? Hoe moet je als christen denken over voedselpro- duktie. ruilverkaveling enz? De kerk liet de boer maar wat modde ren. de organisaties kregen weinig inbreng voor de bezinning, nauwe lijks steun voor een beleid. Hield een theoloog zich wel bezig met de landbouw dan was het vaak op een bedenkelijk niveau. Zich een zijdig afzetten tegen vleesproduktie (legbatterijen. kistkalveren, mestvarkens e d tegen het gebruik van vergiffen e.d.. zonder de econo mische gevolgen van deze inzichten in rekening te brengen, dan wel zich af te vragen óf de individuele boer ook maar één andere keus heeft Dankstond voor het gewas is een draadje tussen boer en burger. Dit draadje zou meer inhoud kunnen krijgen. Met name dit jaar zou de burger van ons land zich eens over „het gewas over de spanning, de zorg van de boer moeten bezinnen. Dr. Carl H. Mau ROME De delegatie van de lu therse wereldfederatie (LWF) is „in alle opzichten" tevreden over het gesprek, dat de lutheranen vorige week in het Vaticaan hebben gehad met vertegenwoordigers van de r.k. kerk. De secretaris-generaal van de LWF. dr. Carl Mau. kondigde de publika- tie „binnenkort" aan van ge meenschappelijke documenten van lutheranen en rooms-katholieken over de eucharistie en over het ambt. Volgens dr. Mau zijn beide documenten een belangrijke stap naar een algehele overeenstemming tussen lutheranen en rooms- katholieken. Dr. Mau zei blij te zijn met'eigen ogen te hebben gezien hoe de r.k. kerk functioneert. Zeer nuttig had hij de gesprekken gevonden met de congregaties voor de geloofsleer en voor de missie. Hierbij was ook ge sproken over concrete mogelijkhe den tot samenwerking. Zeer diepe indruk had het bezoek aan paus Paulus op hem gemaakt. De luther se delegatie telde acht leden en stond onder leiding van de Finse professor Mikko Juva. de president van de lutherse wereldfederatie. Amsterdam De Nederlandse ge- sp re Ie groep van de internationale groep JCM (joden, christenen, mos lims) is een geldinzameling begon nen om de schade te vergoeden, die deze zomer is aangericht aan de moskee in Schiedam, nadat er in de stad anti Turkse relletjes waren uit gebroken. JCM-Nederland is de Nederlandse afdeling van een groep, die in Lon den haar basis heeft en die bestaat uit joden, christenen en moslims, die via onderling contact willen bij dragen aan meer kennis en begrip voor elkaar. De Nederlandse ge spreksgroep van JCM, die uit onge veer dertig sympatisanten bestaat, heeft tot dusver vijfhonderd gulden bijeengebracht. Aan de groep doen ook joden mee. Dat er zorgen zijn weet iedere bur ger. De gemeente van Jezus Chris tus mag zorgen delen en dragen. In dit uitzonderlijk droge jaar zou de kerk bij dankstond voor het gewas de teler van het gewas een rugge- steuntje kunnen geven. Een menta le opdoffer in de vorm van financiële hulp. Taal In het hervormde diakenenblad Dia- konia bespreekt ds. G. J. F. Ver- steegh de scriptie „Industriële zen ding" van Gerrit Jan van der Kolm. een theoloog die de wereld van de industrie-arbeiders lijfelijk onder ging door drie maanden als bouw vakker te werken in Frankrijk. Ds. Versteegh: Met name in de protestantse kerken is de taal het belangrijkste vehikel van het Heil. aldus de auteur. Im mers: er wordt gepreekt. Maar nu is het Van der Kolm opgevallen dat vele arbeiders een groot wantrouwen hebben ten opzichte van het ver schijnsel „taal". Arbeiders ervaren „taal" als dreigend en intimiderend. Zij worden zich juist door het taalge bruik van de „hoger geplaatste" be wust van hun „lagere" positie. Taal is voor de arbeider het verschijnsel, dat hem klein houdt. In de kerk komt hij dan weer in aanraking met hetzelfde verschijnsel taal, waarvan hij „baalt". Als men zegt dat „domi nee weerzo moeilijk gepreekt heeft", moet hierachter herkend worden de ze weerzin tegen taalgebruik. Een weerzin, die de gewone man zich bewust doet worden van zijn lagere, althams door hemzelf als „lager" er varen positie. Vandaar dat Van der Kolm pleit voor een meer „directe" taal: ethisch en symbolisch. Naast de uitleggende taal moet er ook zijn de taal van het „symbool", direct grijp baar voor zintuigen, emoties, li chaam. met als doel de arbeiders te helpen in hun gevecht om te worden wat ze zijn: arbeiders. God is niet een God van „weldenkende" en „be schaafde" mensen, maar ook een God van arbeiders. Opdat zij de zin „Over de eenheid van de kerk horen wij (gelukkig) veel; en over de alge meenheid eveneens (althans in de magere vorm van de oecumene). Maar wédr is de glans van de heilig heid?" vragen E. J. Oomkes en M. Vreugdenhil in een gezamenlijke op roep in het jongste nummer van „Waarheid en Eenheid". Zij zien heiligschennis in wat zij noe men „de falende verkondiging". Zij constateren „naast diepe vreugde over getrouwe verkondiging van het evangelie van Gods zondaarsliefde en van Christus' koninkrijk" in de gereformeerde kerken ook veel klachten over horizontalistische pre diking. „Als gevolg van deze ver schraalde en zelfs verhumaniseerde prediking moeten er in de gemeente steeds meer geestelijke ondervoe ding. overschilligheid en weerloos heid geconstateerd worden". Ds. Akkerman c.s. stellen ook een „vervreemding van het Woord en van het belijden" vast als gevolg van het moderne levensgevoel, waardoor de mens zich autonoom waant tege nover God. Onverdraaglijk Het is voor de zes predikanten onver draaglijk. dat kerkelijke vergaderin gen „de liefde voor de waarheid ver loochenen door allerlei dwalingen te gedogen", ten aanzien van God, de bijbel, het geloof en de betekenis van het kruis van Christus. Deze dwalin gen voeren volgens hen de gerefor meerde kerken tot liquidatie. Stilzwijgen en toezien stellen mee schuldig. Het doel van de oproep, zo stellen zij, „is niet om van mens tot mens elkaar te beschuldigen, maar om ons aller gemeenschappelijke en daarin onze persoonlijke schuld, onze uitgebrei de schuld te gaan beseffen en die voor God te belijden. Het doel is elkaar op te wekken om boetvaardig onze zonden te belijden en de heilig making na te jagen, zonder welke niemand de Here zal zien". De zes noemen het „bemoedigend", dat de synode het nlet-toelaatbaar uitsprak over de opvatting van dr. H. A. Wiersinga. Maarzij begrijpen niet, dat de opvattingen van prof. dr. H. M. Kuitert door de synode worden getolereerd. De synode late zich niet langer door vrees lelden, zoals door de vrees voor een mogelijke kerkscheuring. De handhaving van TAIZê - „Taizé", de interkerkelij ke kloosterlijke gemeenschap in dit dorp. nabij Cluny. in Frankrijk, be richt, dat sinds de opening van het concilie van jongeren in augustus 1974 de toevloed van tienduizenden jongeren uit een groot aantal landen nog is toegenomen. Zij komen vrij wel het hele jaar door en bezoeken Taizé als plaats voor gebed, om na te denken over de bronnen van het geloof, voor ontmoeting en uitwisse ling van gedachten. in hun arbeid terugkrijgen. Theolo gie zal beoefend moeten worden van uit de dagelijkse levenswerkelijk heid. Bramen Ds. P. P. J. Monster in de Hervormde Kerkbode van de classis Harderwijk: Het is al heel wat jaren geleden, dat in de Kerkbode geschreven werd door ds. J. T. Doornenbal: toch her inner ik mij nog een zeer markante geestige opmerking van hem toen de jeugd van Oene al zijn morellen had opgegeten. Een soortgelijke ontdek king deden mijn vrouw en ik vorige week, toen alle bramen van de enige struik, die onze tuin heeft, toen we ze wilden plukken, opgegeten waren! Ds. Doornenbal schreef en zijn op merking was ons uit hej. hart gegre pen: ik heb weer een bezwaar temeer tegen de leer der veronderstelde we dergeboorte. waarin bij de kinderen des verbonds verondersteld wordt, dat zij reeds wedergeboren zijn. Ik schrijf dat met een glimlach, maar ik vind het toch spijtig van de bramen". Omdraaien We blijven nu maar in de hervormde kerk. In De Zondagsbode, kerkbode in het Westland, schrijft drs. C. M. Krijger, die verbonden is aan de theologische school te Ndoungué (Kameroen): Met de nieuwe vijf studenten in het eerste jaar heeft de school t komen de jaar dan ook maar 20 studenten. Een samengaan met een andere the ologische school (er zijn er meer in Kameroen) zou goedkoper zijn en vooral meer mogelijkheden bieden (b.v. meer Afrikaanse docenten), maar de kerken zijn zo 'trots' op hun school dat het tot nu toe onmogelijk is. Daar heeft u nu een typisch pro bleem van hier. Zonder uw finan ciële hulp zou de school niet kunnen bestaan. Maar door deze financiële de belijdenis is niet anders dan lief- desbetoon tot God en tot mensen, terwijl het een bewijs van liefdeloos heid is daarin nog langer tussen ja en nee te aarzelen. Aan het slot van hun oproep schrij ven de zes, „dat wanneer de synode de heiligheid van de kerk niet handhaaft, door de leer van dr. Wier singa en van prof. Kuitert daadwer kelijk te weren, zij onze kerk tot een valse kerk laat verworden". MOSKOU (KNA) Het enige waar de Sowjet Unie bang voor is, is de opinie in de wereld. Voor de Rus sische joden heeft de Amerikaanse senator Jackson zich ingezet. Is het nu niet mogelijk, dat een dergelijke persoonlijkheid zich inzet voor de rooms-katholieken van Litouwen? Aldus het ondergrondse tijdschrift van de rooms-katholieken in Litou wen „Chronik". Het blad brengt nog eens duidelijk onder de aandacht, dat de rooms-katholieken in Litou wen (het enige deel in de Sowjet- Unie, waar een beduidend aantal rooms-katholieken woont) geen ei gen pers hebben, geen gebedenboe ken, geen katechismus. Voor het ge ven van godsdienstonderwijs wor den priesters gevangen genomen. Jonge mensen worden vervolgd, als zij in de kerk zijn geweest. De bis dommen hebben geen bisschoppen. Dc kathedraal van de hoofdstad Wilnius is omgebouwd tot museum. „Chronik' noemt het huichelarij, dat de Russische pers met veel vertoon bekendmaakt, dat de Sowjet Unie steun geeft aan bevrijdingsbewegin gen in Afrika, terwijl het bewegin gen onderdrukt, die in eigen land werken aan het nationale be wustzijn. ROTTERDAM De zending van de gereformeerde gemeenten op West- Irian wil een vijfde zendingspost stichten. Men heeft daarvoor de Bo- mela-vallei gekozen, een bij uitstek primitief pioniersgebied. De post Nipsan, die in 1974 bij een overval door Papoea's geheel werd ver woest, waarbij verschillende doden vielen, zal voorlopig nog niet worden heropend. De gereformeerde ge meenten drijven sinds 1962 zending op West-Irian. Aan de gemeenten is gevraagd nog dit jaar een extra dia konale collecte te houden ten behoe ve van de aanschaf van een extra helikopter voor de Missionary Avia tion Fellowship (MAF). Dit is de organisatie, die zorgt voor de vlieg verbindingen tussen de zendings- posten op West-Irian en de buiten wereld. Voor een helikopter is 220.000 gulden nodig. steun vindt men het hier niet nodig naar een andere oplossing te zoeken. Als Europeaan moet je daar je mond over houden die weten immers altijd alles beter en dat wordt, te recht. niet meer geaccepteerd. En toch voorlopig nog maar veel geduld. Maar hulp kan óók niet be staan uit je mond dicht houden. Kritisch meedenken in 'n andere cultuur, kan dat? Laten we het eens omdraaien. Een Afrikaanse domi nee in uw gemeente zou ongetwij feld b.v. zeggen dat het naast elkaar bestaan van de hervormde en de gereformeerde kerk maar een vreemde zaak is. die het getuigenis van het evangelie verzwakt. Zou u dat van hem nemen? En stel het geval dat u financieel afhankelijk was van die Afrikaanse kerk. die weigerde u verder te steunen als u niet meer ging samenwerken met de gereformeerde kerk. Wat zou uw re actie zijn? En toch zou hij gelijk hebben. Verwarring Ten slotte iets óver hervormden. In De Saambinder van de gereformeer de gemeenten, schrijft N. van der Kolk uit Zoetermeer: Een duidelijk toonbeeld van de ver warring wil ik u niet onthouden. In mijn woonplaats worden ln een wijkgebouw op een zondagmorgen twee kerkdiensten tegelijk gehou den. die aan de ingang aangekon digd worden door bordjes. Beide dragen het opschrift: Hervormd- Gereformeerd. Het ene verwees naar een gezamenlijke dienst van de Her vormde en Gereformeerde Kerk en het andere naar een dienst van de Gereformeerde Bond. Of nog velen in verwarring zijn gebracht door de twee gelijkluidende wegwijzers, ver meldt het verhaal niet. Het is wel tekenend voor de situatie; en dat temeer als we bedenken, dat de woorden hervormd en gereformeerd oorspronkelijk dezelfde betekenis hebben. DIE HEEFT Wijzen zijn ingetogen met hun kennis. maar de mond van de dwaas is vol dreigend onheil; waarop de rijke steunt is zijn sterke stad. maar de arme heeft alleen onheil: zijn armoede. (Spreuken 10 vers 14 en 15) Wie deze woorden op de woordvoer ders in de laatste verkiezingsstrijd in West-Duitsland toepast kan zich enig inzicht verwerven omtrent de manier waarop het niet moet. Het is dan ook te hopen dat onze politici met deze woorden een beetje reke ning houden. De dwazen zuilen dan spoedig genoeg door de mand val len. In de volgende woorden over de rijke en arme gaat het er niet om de rijke te bevestigen in 2ijn zekerheid. In hoofdstuk 18.11 lezen we dezelfde woorden „Het bezit van de rijke is zijn sterke stad", maar dan: „en als een hoge muur zijn verbeelding". Zelfvertrouwen gebaseerd op bezit is bedriegelijk. Men behoeft slechts over weinig wijsheid te beschikken om dit te kunnen waarnemen. Ik denk dan ook dat hier toch te den ken is aan de man die geestelijk rijk is. die niet alleen aan materiaal bezit gedacht heeft, maar ook en vooral aan een geestelijk bezit. Dat helpt hem in de kwade tijd. Hij kan als in een sterke stad een belegering doorstaan. Zijn geestelijke existen tie gaat er niet aan bij de eerste de beste aanval. Maar wie op dit gebied nooit ergens aan gedaan heeft en zich heeft laten leven heeft alleen zijn armoede, als een voortdurend gevaar van binnen uit. een huilend hol van leegte. Sprak de Heer niet van de man die heeft en die daarom meer krijgt en van de man die niet heeft en van wie dan ook nog geno men heeft wat hij heeft? Het zou hiermee kunnen samenhangen. Dictator Bokassa van de Centraal- Afrikaanse republiek is overgegaan naar de islam. Zijn christelijke voor namen Jean-Bedel heeft hij vervan gen door Saladin Akhmed. Bokas- sa's bekering vond plaats tijdens een bezoek van het Libische staatshoofd Gaddafi aan de Centraal-Afrikaanse republiek. Hij liet meteen ook zijn zoon, zijn pre mier en verschillende ministers toe treden tot de islam. Tijdens een massabijeenkomst riep Bokassa al le Afrikanen op om ook islamiet te worden. Waarnemers menen, dat de Libische financiële hulp voor de fail liete republiek de doorslag heeft ge geven voor de bekering van de presi dent. berucht door zijn terreurbe wind. Hij is het tweede Afrikaanse staatshoofd, dat ten gevolge van contacten met Gaddafi moslim is geworden. Eerder deed president Bongo van Gabon deze stap. Drs. S. Konijn Dezer dagen zal er een gesprek plaatsvinden tussen vertegenwoor digers van de katholieke theolo gische hogeschool Amsterdam en de r.k. bisschoppenconferentie over de kwestie-Konijn. De bisschoppen hebben geweigerd, de benoeming van drs. S. Konijn tot wetenschap pelijk medewerker aan de ho geschool goed te keuren. O Haardvuurweken voor lichamelijk gehandicapten en personen met een kwetsbare gezondheid, georgani seerd door het hervormd en het ge- reformèerd diakonaat in het F.D.Roosevelthuis te Doorn. 6-13 nov. 13-20 nov., 20-27 nov. en 27 nov.-4 dec. Inl.tel.030-332426. O Zendingsdag-nieuwe-stijl, zater dag 6 november half tien tot vier uur in ..De Schouw", Blijcnhoevelaan 2, Velsen-Noord, m.m.v. ds.R.J. van der Veen, dr.J. van Slageren en dr. C.H.Koetsier. Inl. en opg. Neder landse zendingsraad, tel.020-717654. O Herv.- geref.predikantsvrouwenconcio. don derdag 11 november tien uur, in gebouw CSB. Kromme Nieuwe Gracht 39. Utrecht. Sprekers drs. en mevr.C.G.Baart „Leven en werken in Libanon", drs. J. de Gier „De moderne literatuur". O Leiding geven in gespreksgroe pen. 12-14 november op De Drieburg te Driebergen, (tel.03438-3193). (Van een medewerker) AMSTERDAM Als de raad van de Nederlands Israëlitische Hoofdsynagoge te Amsterdam ermee akkoord gaat zal de hoofd stad weer een opperrabbijn krijgen. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2